نویسندگان | دکترصمد رحیمی اقدم*، دکترناصر صنوبر، ابوالفضل حق وردیزاده |
---|---|
نشریه | اخلاق در علوم و فناوری |
شماره صفحات | ۵۸-۶۴ |
شماره مجلد | ۳ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
زمینه: راهنمایان تور بینالمللی، به عنوان خط مقدم برخورد گردشگران با جامعه مقصد، تأثیر زیادی بر رضایت گردشگران و بهبود کیفیت سفر دارند و شایستگیهای اخلاقی اهمیت دارد. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مؤلفههای شایستگیهای اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی است.
روش: برای انجام پژوهش از روش آمیخته مبتنی بر تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را راهنمایان تور بینالمللی و خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری تشکیل میدهند. تعداد نمونه با توجه به روش نمونهگیری با مشارکت 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری به اشباع رسید. روش نمونهگیری غیراحتمالی و هدفمند بوده و برای شناسایی خبرگان از شیوه گلولهبرفی استفاده شد. ابزار پژوهش در مرحله اول (تحلیل کیفی) یک سوال به صورت مصاحبه نیمهساختاریافته و در مرحله دوم و سوم (تحلیل کمی) پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از تکنیک دلفی و در مرحله کمی از روش میانگین و ضریب همبستگی کندال استفاده شده است.
یافتهها: شایستگیهای اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی بهدستآمده بر اساس نظر متخصصان، شامل 17 مؤلفه نگرش مثبت و جلب اعتماد گردشگران، رازداری، تعهد کاری و عدم کمکاری در ارائه خدمات تور و ... میشوند.
نتایج: بر اساس نظر خبرگان، شایستگیهای اخلاقی نقش کلیدی در تأمین رضایت گردشگران بین المللی دارد و به منظور توسعه صنعت گردشگری لازم است ترویج الگوهای اخلاقی در جامعه راهنمایان تور بین المللی در اولویت قرار گیرد. نتایج بهدستآمده در این مطالعه، میتواند مدیران مراکز آموزش راهنمایی تور و دانشکدههای گردشگری را در توانمندسازی و تربیت راهنمایان تور اخلاق مدار یاری دهد.
روش: برای انجام پژوهش از روش آمیخته مبتنی بر تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را راهنمایان تور بینالمللی و خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری تشکیل میدهند. تعداد نمونه با توجه به روش نمونهگیری با مشارکت 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری به اشباع رسید. روش نمونهگیری غیراحتمالی و هدفمند بوده و برای شناسایی خبرگان از شیوه گلولهبرفی استفاده شد. ابزار پژوهش در مرحله اول (تحلیل کیفی) یک سوال به صورت مصاحبه نیمهساختاریافته و در مرحله دوم و سوم (تحلیل کمی) پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از تکنیک دلفی و در مرحله کمی از روش میانگین و ضریب همبستگی کندال استفاده شده است.
یافتهها: شایستگیهای اخلاقی راهنمایان تور بینالمللی بهدستآمده بر اساس نظر متخصصان، شامل 17 مؤلفه نگرش مثبت و جلب اعتماد گردشگران، رازداری، تعهد کاری و عدم کمکاری در ارائه خدمات تور و ... میشوند.
نتایج: بر اساس نظر خبرگان، شایستگیهای اخلاقی نقش کلیدی در تأمین رضایت گردشگران بین المللی دارد و به منظور توسعه صنعت گردشگری لازم است ترویج الگوهای اخلاقی در جامعه راهنمایان تور بین المللی در اولویت قرار گیرد. نتایج بهدستآمده در این مطالعه، میتواند مدیران مراکز آموزش راهنمایی تور و دانشکدههای گردشگری را در توانمندسازی و تربیت راهنمایان تور اخلاق مدار یاری دهد.
tags: صنعت گردشگری، شایستگی، شایستگی اخلاقی، راهنمای تور