بررسی تأثیر استفاده از اینستاگرام بر قصد کارآفرینی زنان با نقش میانجی توانمندسازی روان‌شناختی و خودکارآمدی

نویسندگانصمد رحیمی اقدم - شادی رعیتی
نشریهپژوهش های نوین روانشناختی
شماره صفحات۱۲۳-۱۳۲
شماره مجلد۶۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

در دهه‌های اخیر فعالیت‌های کارآفرینانه زنان، اهمیت وافری در سطح جهانی یافته است. با توجه به رشد سطح تحصیلات و اشتغال روزافزون زنان، با توجه کردن به کارآفرینی زنان، می‌توان به رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور کمک بسیاری کرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استفاده از اینستاگرام بر قصد کارآفرینی زنان با نقش میانجی خودکارآمدی و توانمندسازی روان‌شناختی زنان هست. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل زنان 20-40 ساله شهرستان تبریز بوده و تعداد جامعه آماری مستخرج از سایت رسمی مرکز آمار ایران ، 295186 نفر است. تعداد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به‌دست‌آمده است. جمع‌آوری داده‌ها از طریق توزیع پرسشنامه و به‌صورت تصادفی در میان جامعه آماری انجام شده است. روش تجزیه تحلیل پژوهش از طریق تحلیل مسیر و معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم‌افزارهای AMOS و SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از تائید اثرگذاری استفاده از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام بر خودکارآمدی و قصد کارآفرینی با میانجیگری توانمندسازی روان‌شناختی زنان است؛ لذا سیاست‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این زمینه و حمایت از بانوان محترم کشور، باعث توانمندسازی روان‌شناختی و خودکارآمدی این قشر شده و درنهایت باعث ترویج کارآفرینی، رونق و رفاه اقتصادی کشور شوند.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: اینستاگرام کارآفرینی زنان خودکارآمدی توانمندسازی روان‌شناختی