بررسی تأثیر چابکی استراتژیک بر موفقیت بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط با نقش میانجی رشد شبکه‌محور

نویسندگانصمد رحیمی اقدم - ناصر صنوبر - آیلار احمدیان
نشریهمدیریت کسب و کارهای بین المللی
ارائه به نام دانشگاهتبریز
شماره صفحات۱۷۷-۱۹۵
شماره مجلد۲۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

امروزه شرکت‌هایی که در محیط‌های مختلف نهادی و فرهنگی فعالیت می‌کنند، با چالش‌های راهبردی بین‌المللی‌ روبرو هستند. در این راستا، پاسخگویی به این چالش‌ها مستلزم توانایی چابکی و انعطاف‌پذیر بودن در پاسخ به خواسته‌های بین‌المللی‌ دارد که یادگیری سریع از تجربیات قبلی را می‌طلبد. دراین‌بین، رشد شبکه‌محور می‌تواند عامل کلیدی جهت تقویت موفقیت بین‌المللی خصوصاً برای شرکت‌های کوچک و متوسط باشد. ازاین‌رو، هدف این مطالعه بررسی نقش میانجی رشد شبکه‌محور در تأثیر چابکی استراتژیک بر موفقیت بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط در استان آذربایجان شرقی است. این پژوهش به صورت کمی و از انواع مطالعات کاربردی است. نمونه‌گیری این مطالعه به روش طبقه‌ای تصادفی و برآورد حجم نمونه نیز از طریق فرمول کوکران صورت پذیرفته است. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه انجام شده است و روابط بین متغیرها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک ابزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که چابکی استراتژیک بر رشد شبکه‌محور و موفقیت بین‌المللی اثر مستقیم دارد. همچنین، رشد شبکه‌محور بر موفقیت بین‌المللی اثر مثبت دارد. درنهایت، نقش میانجی رشد شبکه‌محور در رابطه بین چابکی استراتژیک و موفقیت بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط معنادار حاصل شد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل‌ها می‌توان بیان کرد که چابکی استراتژیک عامل کلیدی در پیشبرد گام‌های بین‌المللی‌شدن است که در این میان، شبکه‌سازی و رشد از طریق آن دستیابی به عملکرد مطلوب بین‌المللی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط آسان‌تر می‌کند.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: چابکی استراتژیک رشد شبکه‌محور موفقیت بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط