برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | کلاس 31 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | مبانی جمعیت شناسی |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم مشارکت کلاسی |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسات هفتگی ساعت 12-10 روز دوشنبه و جلسات یک در میان، ساعت 10-8 دوشنبه |
منابع | منبع اصلی: جزوه کلاسی که توسط خود دانشجویان تهیه می شود منبع تکمیلی: ویکس، جان (1394). جمعیت، مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی، فصل هفتم، تهران: انتشارات موسسه مطالعات جمعیتی کشور
|
طرح درس | جلسه اول: ارائه طرح درس جلسه دوم: معرفی منابع داده و اطلاعات جمعیتی در سطوح ملی و بین المللی جلسه سوم: تاریخچه تحولات جمعیتی جهان (تحولات گذشته، شرایط فعلی و پیش بینی های آینده) جلسه چهارم: انتقال یا گذار جمعیت شناختی جلسه پنجم: مفاهیم پایه و اساسی مرگ و میر/سلامت جلسه ششم: گذار اپیدمولوژیک یا سلامت جلسه هفتم: عوامل زمینه ای کاهش مرگ و میر جلسه هشتم: رویکردهای روانشناسی اجتماعی سلامت/مرگ و میر جلسه نهم: رویکردهای اقتصادی/اجتماعی مرگ و میر/سلامت (1) جلسه دهم: رویکردهای اقتصادی/اجتماعی مرگ و میر/سلامت (2) جلسه یازدهم: مفاهیم اساسی مرتبط با باروری جلسه دوازدهم: مدل تعیین کننده های بلافصل باروری جلسه سیزدهم: رویکردهای روانشناسی اجتماعی باروری جلسه چهاردهم: اقتصاد و ارزش فرزندان جلسه پانزدهم: تبیین های نهادی باروری (1) جلسه شانزدهم: تبیین های نهادی باروری (2) جلسه هفدهم: مفاهیم پایه و اساسی مهاجرت جلسه هجدهم: نظریات مهاجرت (1) جلسه نوزدهم: نظریات مهاجرت (2) جلسه بیستم: نگاهی به مهاجرت بین المللی جلسه بیست و یکم: جمع بندی و مباحث پایانی |
هدف از طرح درس | هدف از طرح درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم و موضوعات اساسی مرتبط با جمعیت شناسی اقتصادی و اجتماعی و رویکردهای نظری موجود در برای توضیح کم و کیف تحولات جمعیتی در ارتباط با متغیرهای اقتصادی اجتماعی است. رئوس مطرح در درس حاضر، به چگونگی تاثیرگذاری عوامل اقتصادی و اجتماعی بر متغیرهای جمعیتی به ویژه بر سه مولفه اصلی حرکت جمعیت یعنی مرگ و میر، باروری و مهاجرت اختصاص دارد. انتظار می رود در پایان درس، دانشجویان مفاهیم اساسی مرتبط با جمعیت شناسی و تحلیل های جمعیتی را فراگرفته و برای تحلیل تغییرات جمعیتی بتوانند از رویکردهای نظری مختلف استفاده و فهم وسیعتر و علمی تری نسبت به تحولات جمعیتی پیدا کنند. |
توضیحات | ندارد |
عنوان | جامعه شناسی مهاجرت |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | کلاس 31 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | مبانی جمعیت شناسی |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | ساعت 16-14 روز سه شنبه |
منابع | زنجانی، حبیب اله (1380). مهاجرت، تهران: انتشارات سمت. فیندلی، سلی (1373). برنامه ریزی مهاجرتهای داخلی، ترجمه عبدالعلی لهسایی زاده. شیراز: انتشارات نوید. کاستلز استفن و مارک میلر (1396). عصر مهاجرت: جابجایی بین المللی جمعیت در دنیای مدرن، ترجمه علی طائفی، تهران: انتشارات جامعه شناسان. استلز، استفن و آلیستر دیویدسون (1382). مهاجرت و شهروندی: جهانی شددن و سیاست تعلق، ترجمه فرامرز تقی لو، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی. لهسایی زاده عبدالعلی (1368). نظریات مهاجرت. شیراز: انتشارات نوید. لوکاس دیوید و پاول میر (1381). درآمدی بر مطالعات جمعیتی، ترجمه حسین محمودیان، فصلهای هفتم و هشتم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران ویکس، جان (1394). جمعیت، مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات، ترجمه الهه میرزایی، فصل هفتم، تهران: انتشارات موسسه مطالعات جمعیتی کشور |
طرح درس | جلسه اول: مفاهیم اساسی (تعاریف، انواع و اشکال مهاجرت) جلسه دوم: منابع داده های مهاجرتی و سنجش مهاجرت جلسه سوم: الگوها و روندهای مهاجرت داخلی با تاکید بر ایران جلسه چهارم: روندهای تاریخی و معاصر مهاجرت های بین المللی جلسه پنجم: نظریه های مهاجرت (سطح خرد) 1 جلسه ششم: نظریه های مهاجرت (سطح خرد) 2 جلسه هفتم: نظریه های مهاجرت (سطح خرد) 3 جلسه هشتم: نظریه های مهاجرت (سطح کلان) 1 جلسه نهم: نظریه های مهاجرت (سطح کلان ) 2 جلسه دهم: نظریه های مهاجرت (سطح کلان) 3 جلسه یازدهم: پیامدهای اقتصادی مهاجرت جلسه دوازدهم: پیامدهای اجتماعی مهاجرت جلسه سیزدهم: سیاست های مهاجرتی جلسه چهاردهم: مهاجرت، تابعیت و شهروندی |
هدف از طرح درس | این درس به معرفی ابعاد اجتماعی مهاجرتهای داخلی و بین المللی می پردازد. هدف درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم و اندازه گیری مهاجرت، انواع و داده های مهاجرتی، روندهای تاریخی و معاصر مهاجرت، نظریه های مهاجرت، علل و پیامدهای مهاجرت در سطوح مختلف است. |
عنوان | مسائل اقتصادی اجتماعی جمعیت |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
مکان برگزاری | سایت دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه مشارکتی سرفصل های انتخابی برای هرجلسه به شکل میزگردی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | چهارشنبه ساعت 10-8 |
منابع | ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. دایسون، تیم (1389). جمعیت و توسعه: گذار جمعیت شناختی. ترجمه توکل آقایاری هیر و سجاد مسگرزاده. تبریز: دانشگاه تبریز. Poston, Dudley L. (2019). Handbook of Population. Springer. 2nd Edition. Paul R. Ehrlich & Anne H. Ehrlich (1990). The Population Explosion. Touchstone Books. Razin, Assaf and Efraim Sadka (1995). Population Economics. Massachusetts Institute of Technology. Ness, Immanuel; and James Ciment (1999). The Encyclopedia of Global Population and Demographics. Routledge. O’Neill, Brian C.; F. Landis MacKellar; and Wolfgang Lutz (2005). Population and Climate Change. Cambridge University Press. Yakita, Akira (2017). Population Aging, Fertility and Social Security. Springer. Martins, Jo. M.; Fei Guo; and David A. Swanson (2018). Global Population in Transition. Springer. Gietel-basten, Stuart (2019). The “Population Problem” in Pacific Asia. Oxford University Press. Chaurasia, Aalok Ranjan (2020). Population and Sustainable Development in India. Springer. Journals and many others! |
طرح درس | جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی جلسه دوم: ارائه قلمرو موضوعی درس جلسه سوم: معرفی منابع داده و اطلاعات ملی و بین المللی جلسه چهارم: جمعیت، غذا و تغذیه جلسه پنجم: جمعیت و محیط زیست جلسه ششم: ساختار سنی جمعیت و پنجره فرصت جمعیتی جلسه هفتم: سالمندی جمعیت و نظام سلامت و خویشاوندی جلسه هشتم: سالمندی جمعیت و نظام تامین اجتماعی جلسه نهم: جمعیت و سیاست جلسه دهم: جمعیت و جنسیت جلسه یازدهم: جمعیت و شهرنشینی جلسه دوازدهم: تبعات اقتصادی اجتماعی مهاجرت جلسه سیزدهم: جمعیت و توسعه: رویکردها جلسه چهاردهم: جمعیت و توسعه: کنفرانس های بین المللی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با اهم مسائل جمعیت شناختی در ارتباط با مسائل اقتصادی و اجتماعی بر اساس آخرین متون و نوشتجات جمعیت شناختی در سطوح بین المللی و ملی و ایجاد توانایی جهت تحلیل آثار و نتایج حاصل از جمعیت و تحولات جمعیتی. |
توضیحات | ندارد |
عنوان | روش تحقیق ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | کلاس 32 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | آمار در علوم اجتماعی |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | روش مباحثه مشارکتی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | سه شنبه ساعت 16-14
|
منابع | کرسول، جان دبلیو (1395). طرح تحقیق: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه مریم دانایطوسی و علیرضا کیامنش. تهران: ناشر: جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی. ازکیا، مصطفی، ایمانی جاجرمی، حسین و فرضی زاده، زهرا (1390). روشهای کاربردی تحقیق: نظریه بنیانی، جلد دوم: کاربرد نظریه بنیانی. ترهان: کیهان. محمدپور، احمد (1389). روش در روش: درباره ساخت معرفت در علوم انسانی. تهران: جامعه شناسان. محمدپور، احمد (1389). فراروش: بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری. تهران: جامعه شناسان. محمدپور، احمد (1389). روش تحقیق کیفی، ضد روش 1: منطق و طرح در روش شناسی کیفی، جلد دوم. تهران: جامعه شناسان. محمدپور، احمد (1389). روش تحقیق کیفی، ضد روش 2: مراحل و رویه های عملی در روش شناسی کیفی، جلد دوم. تهران: جامعه شناسان. بلیکی، نورمن (1389). استراتژی های پژوهش اجتماعی. ترجمه هاشم آقابیگ پوری. تهران: جامعه شناسان. بلیکی، نورمن (1389). طراحی پژوهش اجتماعی. ترجمه محمد حسین چاوشیان. تهران: نشر نی. بلیلاک، هوبرت (1376). استنباط های علی در پژوهش غیرآزمایشی. ترجمه محمدرضا شادرو. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی بنتون، تد و یان کرایب (1384). فلسفه عام اجتماعی. ترجمه شهناز مسمی پرست و محمود متحد. تهران: آگه. تریگ، راجر (1384). فهم علم اجتماعی. ترجمه شهناز مسمی پرست. تهران: نشر نی. چالمرز، آلی اف (1378). چیستی علم. ترجمه صادق زیباکلام. ترهان: سمت. ساروخانی، باقر (1393). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (جلدهای 1-3). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. چاپ 18. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1398). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. چاپ 32. لیتل، دانیل (1385). تبیین در علوم اجتماعی. ترجمه عبدالکریم سروش. تهران: صراط. ببی، ارل (1398). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (نظری-عملی). ترجمه رضا فاضل. تهران: سمت. چاپ 13. بیکر، ترز ال. (1391). روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، ترجمه و اقتباس هوشنگ نایبی. تهران: پیام نور. چاپ 8. |
طرح درس | جلسه اول: مفاهیم اساسی و ارائه طرح درس جلسه دوم: شناخت، انواع شناخت و شیوه های کسب شناخت جلسه سوم: ماهیت و ویژگی های پژوهش علمی جلسه چهارم: سوالات تحقیق (چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، چه جایی، چگونه، چرا) جلسه پنجم: نظریه و اجزاء آن 1 جلسه ششم: نظریه و اجزاء آن 2 جلسه هفتم: نظریه و اجزاء آن 3 جلسه هشتم: پرادایم و سوالات پارادایمی جلسه نهم: پارادایم های عمده در پژوهش اجتماعی جلسه دهم: تبیین در پژوهش های اجتماعی جلسه یازدهم: استراتژی های پژوهش کمی 1 جلسه دوازدهم: استراتژی های پژوهش کمی 2 جلسه سیزدهم: استراتژی های پژوهش کیفی 1 جلسه چهاردهم: استراتژی های پژوهش کیفی 2 |
هدف از طرح درس | هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی نظری پژوهش در قالب طرح رویکردهای پژوهشی و نقد آنها و شناخت اجزا و عناصر کلیدی هر کدام. |
توضیحات | ندارد |
عنوان | تکنیکهای خاص تحقیق |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
مکان برگزاری | کلاس 27 (جلسه اصلی) و کلاس 14 (جلسات یک درمیان) دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | روش تحقیق نظری |
نحوه ارزیابی | تکالیف کلاسی مشارکت کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای دوشنبه، ساعت 10-8 جلسه اصلی و روزهای دوشنبه ساعت 12-10 جلسات یک درمیان |
منابع | منابع اصلی رفیع پور، فرامرز (-). تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار. قاضی طباطبایی، محمود (-). تکنیک های خاص تحقیق. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور |
طرح درس | سرفصل های جلسات هفتگی جلسه اول: ارائه طرح بحث و انتخاب مفهوم برای کارهای کلاسی جلسه دوم: جامعه آماری، نمونه و روش های نمونه گیری در مطالعات کمی جلسه سوم: تعیین حجم نمونه و فرایند نمونه گیری جلسه چهارم: اعتبار و روش های ارزیابی آن جلسه پنجم: خطا و انواع خطاها در تحقیقات اجتماعی جلسه ششم: پایایی و روش های ارزیابی آن جلسه هفتم: محاسبه ضرایب پایایی برای ابزاراهای اندازه گیری جلسه هشتم: پیمایش و کاربرد آن در تحقیقات اجتماعی جلسه نهم: مشاهده مشارکتی جلسه دهم: مشاهده غیرمشارکتی جلسه یازدهم: تحلیل محتوای کیفی جلسه دوازدهم: تحلیل محتوای کمی جلسه سیزدهم: کاربرد آزمایش در تحقیقات اجتماعی جلسه چهاردهم: انواع طرح های آزمایشی جلسه پانزدهم: سوسیومتری 1: مفاهیم و کلیات جلسه شانزدهم: سوسیومتری 2: کاربرد در تحقیقات اجتماعی جلسه هفدهم: مقدمه ای بر تکنیک های تحقیق کیفی جلسه هجدهم: مصاحبه، انواع و شرایط آن جلسه نوزدهم: نمونه گیری و اعتباریابی تحقیقات کیفی جلسه بیستم: معرفی نظریه مبنایی و کاربرد آن در تحقیقات اجتماعی جلسه بیست و یکم: جمع بندی و مباحث پایانی |
هدف از طرح درس | با توجه به جوانب و شرایط پیچیده و متنوع مسائل و پدیده های اجتماعی، شناخت جامع از مسائل اجتماعی نیاز به تجهیز دانشجویان به تکنیک های مختلف مطالعه و کسب شناخت از این مسائل پیچیده است. درس حاضر با مرور کلی مفاهیم مرتبط با هر تکنیک و طرح نظری مباحث، تلاش خواهد کرد تا از طریق مشارکت دانشجویان با کاربست مباحث مطرح، ابزارهای لازم برای بررسی و کسب شناخت اجتماعی را برای دانشجویان فراهم نماید. |
عنوان | روش تحقیق نظری |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
مکان برگزاری | کلاس 33 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | تکالیف کلاسی مشارکت کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای شنبه، ساعت 16-14 جلسه اصلی و روزهای شنبه ساعت 18-16 جلسات یک درمیان |
منابع | رفیع پور، فرامرز (سالهای مختلف). کندوکاوها و پنداشته ها، مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار. ساروخانی، باقر (1380). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ببی، ارل (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (نظری-عملی). ترجمه رضا فاضل. تهران: سمت. ساروخانی، باقر (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: بینشها و فنون، جلد دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. محمدپور، احمد (1389). روش در روش: درباره ساخت معرفت در علوم انسانی. تهران: جامعه شناسان. بیکر، ترز ال. (1377). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: انتشارات روش. بیکر، ترز ال. (1385). روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، ترجمه و اقتباس هوشنگ نایبی. تهران: پیام نور. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1376). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. دلاور، علی (1393). روش های تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاری. تهران: دانشگاه پیام نور. منصورفر، کریم (-). روش های آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران Bhattacherjee, Anol (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. USA: University of South Florida. |
طرح درس | سرفصل جلسات هفتگی جلسه اول: ارائه طرح بحث و انتخاب مفهوم برای کارهای کلاسی جلسه دوم: دانش و منابع دانش جلسه سوم: علم و ویژگی های روش علمی جلسه چهارم: تاریخچه روش های علوم اجتماعی جلسه پنجم: دیدگاه ها و پارادایم های روش شناختی کمی جلسه ششم: دیدگاه ها و پارادایم های روش شناختی کیفی جلسه هفتم: تئوری، اجزای تئوری و فرایند تئوری سازی جلسه هشتم: چرخه تحقیق جلسه نهم: فرایند انجام تحقیقات اجتماعی جلسه دهم: مفاهیم، متغیرها و روابط بین متعیرها جلسه یازدهم: تعریف مفهومی و عملیاتی جلسه دوازدهم: سنجش و سطوح سنجش در تحقیقات اجتماعی جلسه سیزدهم: طیف بندی 1 (طیفهای مقایسه زوجی و بوگاردوس) جلسه چهاردهم: طیف بندی 2 (طیفهای تورستون و لیکرت) جلسه پانزدهم: طیف بندی 3 (طیفهای برش قطبین و گوتمن) جلسه شانزدهم: طراحی گویه برای سنجش مفاهیم اجتماعی جلسه هفدهم: گویه و پرسشنامه و نحوه تنظیم آن جلسه هجدهم: مصاحبه و انواع آن جلسه نوزدهم: شاخص سازی در تحقیقات اجتماعی جلسه بیستم: جامعه آماری، نمونه و روش های نمونه گیری جلسه بیست و یکم: تعیین حجم نمونه و فرایند نمونه گیری |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم پایه و اساسی روش شناختی و شیوه های مختلف پژوهش در تحقیقات اجتماعی و جامعه شناختی |
عنوان | سمینار ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | کلاس 31 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی گزارش مکتوب کار کلاسی |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد، مشارکت دانشجویان در بحث ها و تمرینات کلاسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای سه شنبه، ساعت 10-8 (با توجه به 1 واحدی بودن درس، جلسات یک هفته در میان برگزار شد) |
منابع | ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. Ridley, Diana (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students. London: Sage, 2nd Edition. Oliver, Paul (2012). Succeeding with Your Literature Review: A handbook for students. Berkshire: Open University Press. |
طرح درس | مباحث جلسات هفتگی کلاس: مبحث اول: ارائه طرح درس و یادآوری مفاهیم اساسی جمعیت شناختی مبحث دوم: جامعه و جمعیت (ارتباط تنگاتنگ و دوطرفه) مبحث سوم: نحوه انتخاب موضوع برای مطالعات اجتماعی-جمعیت شناختی مبحث چهارم: نحوه طرح مسئله، ضرورت، اهداف و سوال/سوالات تحقیق مبحث پنجم: نحوه جستجوی منابع علمی و پژوهشی مبحث ششم: نحوه شناسایی مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث هفتم: نحوه شناسایی پیشینه تجربی تحقیق مبحث هشتم: نحوه مرور پیشینه تجربی و مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث نهم: نحوه تعیین مفاهیم اصلی تحقیق و ارائه مدل تحلیلی مبحث دهم: نحوه ارائه اهم مباحث روش شناختی مرتبط با مطالعه |
هدف از طرح درس | شناخت و آکاهی با مسائل روز در یکی از حوزه های جامعه شناسی یا یکی از مباحث جدید و نوظهور یا پژوهشی در حوزه جامعه شناسی (با تاکید بر حوزه جنسیت، گروه های خاص، جوانان، جمعیت و ....) |
عنوان | سمینار جامعه شناسی ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | کلاس 32 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی گزارش مکتوب کار کلاسی |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد، مشارکت دانشجویان در بحث ها و تمرینات کلاسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای چهارشنبه، ساعت 10-8 (با توجه به 1 واحدی بودن درس، جلسات یک هفته در میان برگزار شد) |
منابع | ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. Ridley, Diana (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students. London: Sage, 2nd Edition. Oliver, Paul (2012). Succeeding with Your Literature Review: A handbook for students. Berkshire: Open University Press. |
طرح درس | مباحث جلسات هفتگی کلاس: مبحث اول: ارائه طرح درس و یادآوری مفاهیم اساسی مبحث دوم: نحوه انتخاب موضوع برای مطالعات اجتماعی-جمعیت شناختی مبحث سوم: نحوه طرح مسئله، ضرورت، اهداف و سوال/سوالات تحقیق مبحث چهارم: نحوه جستجوی منابع علمی و پژوهشی مبحث پنجم: نحوه شناسایی مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث ششم: نحوه شناسایی پیشینه تجربی تحقیق مبحث هفتم: نحوه مرور پیشینه تجربی و مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث هشتم: نحوه تعیین مفاهیم اصلی تحقیق و ارائه مدل تحلیلی مبحث نهم: نحوه ارائه اهم مباحث روش شناختی مرتبط با مطالعه |
هدف از طرح درس | شناخت و آکاهی با مسائل روز در یکی از حوزه های جامعه شناسی یا یکی از مباحث جدید و نوظهور یا پژوهشی در حوزه جامعه شناسی (با تاکید بر حوزه جنسیت، گروه های خاص، جوانان، جمعیت، کچروی و آسیب های اجتماعی و ...) |
عنوان | جامعه شناسی جمعیت |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | کلاس 25 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای سه شنبه، ساعت 16-14 |
منابع | ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. هیر، دیوید (1380). جامعه و جمعیت "مقدمهای بر جامعهشناسی جمعیت". ترجمه یعقوب فروتن. بابلسر: دانشگاه مازندران. دایسون، تیم (1398). جمعیت و توسعه: گذار جمعیت شناختی. ترجمه توکل آقایاری هیر. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. Anson, Jon; Walter Bartl; Andrzej Kulczycki (2019). Studies in the Sociology of Population: International Perspectives. USA: Springer. Poston, Dudley L. et al (2019). Handbook of Population, Second Ed. Springer Nature Switzerland AG. Poston, Dudley L. and Leon F. Bouvier (2010). Population and Society: An Introduction to Demography. New York: Cambridge University Press. Dyson, Tim (2010). Population and development the demographic transition. London: Zed Books. Charbit, Yves (2022). Population and Development Issues. GB: John Wiley & Sons |
طرح درس | سرفصل مباحث جلسات هفتگی: جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی جمعیت شناختی جلسه دوم: قلمرو موضوعی جامعه شناسی جمعیت جلسه سوم: گذار جمعیت شناختی اول جلسه چهارم: گذار باروری: مفاهیم و روندها جلسه پنجم: عوامل موثر بر گذار باروری جلسه ششم: گذار در مرگ و میر/سلامت: مفاهیم و روندها جلسه هفتم: عوامل موثر بر گذار مرگ و میر جلسه هشتم: گذار در مهاجرت: مفاهیم و روندها جلسه نهم: عوامل موثر بر گذار مهاجرت جلسه دهم: سیاست های جمعیتی جلسه یازدهم: جوانی جمعیت و پنجره فرصت جمعیتی جلسه دوازدهم: سالمندی جمعیت و تاثیرات آن بر نظام سلامت و خویشاوندی جلسه سیزدهم: سالمندی جمعیت و تاثیر آن بر نظام تامین اجتماعی جلسه چهاردهم: ازدواج و طلاق: مفاهیم، روندها و علل جلسه پانزدهم: جمعیت و محیط زیست |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم جمعیت در ارتباط با عوامل اقتصادی اجتماعی و درک بهتر روابط تنگاتنگ و تنیده میان جمعیت و تحولات جمعیتی از یک طرف و جامعه و مسائل اقتصادی اجتماعی از طرف دیگر |
عنوان | جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
مکان برگزاری | سایت کامپیوتر دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه مشارکتی سرفصل های انتخابی برای هرجلسه به شکل میزگردی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای شنبه، ساعت 10-8 |
منابع | Caselli, Graziella; Jacques Vallin; and Guillaume Wunsch (2006). Demography: Analysis and Synthesis. USA: Elsevier. Four Volume Set. |
طرح درس | سرفصل مباحث هفتگی: جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی و پایه جمعیت شناختی جلسه دوم: ارائه تصویر کلی از قلمرو موضوعی درس جلسه سوم: تحولات جمعیت: ترکیب و ساختار جلسه چهارم: جنسیت و جمعیت شناسی جلسه پنجم: خانواده و خانوار در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جلسه ششم: ازدواج و عوامل مرتبط با آن جلسه هفتم: گذار سلامت: روندها و چشم اندازها جلسه هشتم: عوامل رفتاری، سبک زندگی و اجتماعی-فرهنگی مرگ و میر جلسه نهم: شرایط اقتصادی و اجتماعی باروری جلسه دهم: باروری: نظریات، چارچوب ها، مدل ها و مفاهیم جلسه یازدهم: مهاجرت بین المللی در قرن 20 جلسه دوازدهم: نظریات مهاجرت بین المللی جلسه سیزدهم: انگیزه های فردی و اجتماعی مهاجرت جلسه چهاردهم: مقدمه ای بر سیاست های جمعیتی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با اهم مسائل جمعیت شناختی در ارتباط با مسائل اقتصادی و اجتماعی بر اساس آخرین متون و نوشتجات جمعیت شناختی در سطوح بین المللی و ملی و ایجاد توانایی تحلیل اقتصادی اجتماعی جمعیت و تحولات جمعیتی در دانشجویان. |