برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری کلاس 31 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

مبانی جمعیت شناسی

نحوه ارزیابی

آزمون پایان ترم

مشارکت کلاسی

روش تدریس

مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسات هفتگی ساعت 12-10 روز دوشنبه و جلسات یک در میان، ساعت 10-8 دوشنبه

منابع

منبع اصلی: 

 جزوه کلاسی که توسط خود دانشجویان تهیه می شود

منبع تکمیلی:

ویکس، جان (1394). جمعیت، مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی، فصل هفتم، تهران: انتشارات موسسه مطالعات جمعیتی کشور

 

طرح درس

جلسه اول: ارائه طرح درس

جلسه دوم: معرفی منابع داده و اطلاعات جمعیتی در سطوح ملی و بین المللی

جلسه سوم: تاریخچه تحولات جمعیتی جهان (تحولات گذشته، شرایط فعلی و پیش بینی های آینده)

جلسه چهارم: انتقال یا گذار جمعیت شناختی

جلسه پنجم: مفاهیم پایه و اساسی مرگ و میر/سلامت

جلسه ششم: گذار اپیدمولوژیک یا سلامت

جلسه هفتم: عوامل زمینه ای کاهش مرگ و میر

جلسه هشتم: رویکردهای روانشناسی اجتماعی سلامت/مرگ و میر

جلسه نهم: رویکردهای اقتصادی/اجتماعی مرگ و میر/سلامت (1)

جلسه دهم: رویکردهای اقتصادی/اجتماعی مرگ و میر/سلامت (2)

جلسه یازدهم: مفاهیم اساسی مرتبط با باروری

جلسه دوازدهم: مدل تعیین کننده های بلافصل باروری

جلسه سیزدهم: رویکردهای روانشناسی اجتماعی باروری

جلسه چهاردهم: اقتصاد و ارزش فرزندان

جلسه پانزدهم: تبیین های نهادی باروری (1)

جلسه شانزدهم: تبیین های نهادی باروری (2)

جلسه هفدهم: مفاهیم پایه و اساسی مهاجرت

جلسه هجدهم: نظریات مهاجرت (1)

جلسه نوزدهم: نظریات مهاجرت (2)

جلسه بیستم: نگاهی به مهاجرت بین المللی

جلسه بیست و یکم: جمع بندی و مباحث پایانی

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم و موضوعات اساسی مرتبط با جمعیت شناسی اقتصادی و اجتماعی و رویکردهای نظری موجود در برای توضیح کم و کیف تحولات جمعیتی در ارتباط با متغیرهای اقتصادی اجتماعی است. رئوس مطرح در درس حاضر، به چگونگی تاثیرگذاری عوامل اقتصادی و اجتماعی بر متغیرهای جمعیتی به ویژه بر سه مولفه اصلی حرکت جمعیت یعنی مرگ و میر، باروری و مهاجرت اختصاص دارد. انتظار می رود در پایان درس، دانشجویان مفاهیم اساسی مرتبط با جمعیت شناسی و تحلیل های جمعیتی را فراگرفته و برای تحلیل تغییرات جمعیتی بتوانند از رویکردهای نظری مختلف استفاده و فهم وسیعتر و علمی تری نسبت به تحولات جمعیتی پیدا کنند.

توضیحات

ندارد

عنوان جامعه شناسی مهاجرت
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری کلاس 31 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

مبانی جمعیت شناسی

نحوه ارزیابی

حضور در کلاس و مشارکت کلاسی  

آزمون پایان ترم

روش تدریس

مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها

زمان بندی و نحوه ارائه درس

ساعت 16-14 روز سه شنبه

منابع

زنجانی، حبیب اله (1380). مهاجرت، تهران: انتشارات سمت.

 فیندلی، سلی (1373). برنامه ریزی مهاجرتهای داخلی، ترجمه عبدالعلی لهسایی زاده. شیراز: انتشارات نوید.

 کاستلز استفن و مارک میلر (1396). عصر مهاجرت: جابجایی بین المللی جمعیت در دنیای مدرن، ترجمه علی طائفی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.

 استلز، استفن و آلیستر دیویدسون (1382). مهاجرت و شهروندی: جهانی شددن و سیاست تعلق، ترجمه فرامرز تقی لو، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.

 لهسایی زاده عبدالعلی (1368). نظریات مهاجرت. شیراز: انتشارات نوید.

 لوکاس دیوید و پاول میر (1381). درآمدی بر مطالعات جمعیتی، ترجمه حسین محمودیان، فصلهای هفتم و هشتم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

 ویکس، جان (1394). جمعیت، مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات، ترجمه الهه میرزایی، فصل هفتم، تهران: انتشارات موسسه مطالعات جمعیتی کشور

طرح درس

جلسه اول: مفاهیم اساسی (تعاریف، انواع و اشکال مهاجرت)

جلسه دوم: منابع داده های مهاجرتی و سنجش مهاجرت

جلسه سوم:  الگوها و روندهای مهاجرت داخلی با تاکید بر ایران

جلسه چهارم: روندهای تاریخی و معاصر مهاجرت های بین المللی

جلسه پنجم: نظریه های مهاجرت (سطح خرد) 1

جلسه ششم: نظریه های مهاجرت (سطح خرد) 2

جلسه هفتم: نظریه های مهاجرت (سطح خرد) 3

جلسه هشتم: نظریه های مهاجرت (سطح کلان) 1

جلسه نهم: نظریه های مهاجرت (سطح کلان ) 2

جلسه دهم: نظریه های مهاجرت (سطح کلان) 3

جلسه یازدهم: پیامدهای اقتصادی مهاجرت

جلسه دوازدهم: پیامدهای اجتماعی مهاجرت

جلسه سیزدهم: سیاست های مهاجرتی

جلسه چهاردهم: مهاجرت، تابعیت و شهروندی

هدف از طرح درس

این درس به معرفی ابعاد اجتماعی مهاجرتهای داخلی و بین المللی می پردازد. هدف درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم و اندازه گیری مهاجرت، انواع و داده های مهاجرتی، روندهای تاریخی و معاصر مهاجرت، نظریه های مهاجرت، علل و پیامدهای مهاجرت در سطوح مختلف است.

عنوان مسائل اقتصادی اجتماعی جمعیت
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
مکان برگزاری سایت دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی

آزمون پایان ترم

روش تدریس

مباحثه مشارکتی سرفصل های انتخابی برای هرجلسه به شکل میزگردی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

چهارشنبه ساعت 10-8

منابع

ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور.

دایسون، تیم (1389). جمعیت و توسعه: گذار جمعیت شناختی. ترجمه توکل آقایاری هیر و سجاد مسگرزاده. تبریز: دانشگاه تبریز.

Poston, Dudley L. (2019). Handbook of Population. Springer. 2nd Edition.

Paul R. Ehrlich & Anne H. Ehrlich (1990). The Population Explosion. Touchstone Books.

Razin, Assaf and Efraim Sadka (1995). Population Economics. Massachusetts Institute of Technology.

Ness, Immanuel; and James Ciment (1999). The Encyclopedia of Global Population and Demographics. Routledge.

O’Neill, Brian C.; F. Landis MacKellar; and Wolfgang Lutz (2005). Population and Climate Change. Cambridge University Press.

Yakita, Akira (2017). Population Aging, Fertility and Social Security. Springer.

Martins, Jo. M.; Fei Guo; and David A. Swanson (2018). Global Population in Transition. Springer.

Gietel-basten, Stuart (2019). The “Population Problem” in Pacific Asia. Oxford University Press.

Chaurasia, Aalok Ranjan (2020). Population and Sustainable Development in India. Springer.

Journals and many others!

طرح درس

جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی

جلسه دوم: ارائه قلمرو موضوعی درس

جلسه سوم: معرفی منابع داده و اطلاعات ملی و بین المللی

جلسه چهارم: جمعیت، غذا و تغذیه

جلسه پنجم: جمعیت و محیط زیست

جلسه ششم: ساختار سنی جمعیت و پنجره فرصت جمعیتی

جلسه هفتم: سالمندی جمعیت و نظام سلامت و خویشاوندی

جلسه هشتم: سالمندی جمعیت و نظام تامین اجتماعی

جلسه نهم: جمعیت و سیاست

جلسه دهم: جمعیت و جنسیت

جلسه یازدهم: جمعیت و شهرنشینی

جلسه دوازدهم: تبعات اقتصادی اجتماعی مهاجرت

جلسه سیزدهم: جمعیت و توسعه: رویکردها

جلسه چهاردهم: جمعیت و توسعه: کنفرانس های بین المللی

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با اهم مسائل جمعیت شناختی در ارتباط با مسائل اقتصادی و اجتماعی بر اساس آخرین متون و نوشتجات جمعیت شناختی در سطوح بین المللی و ملی و ایجاد توانایی جهت تحلیل آثار و نتایج حاصل از جمعیت و تحولات جمعیتی.

توضیحات

ندارد

عنوان روش تحقیق ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری کلاس 32 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

آمار در علوم اجتماعی

نحوه ارزیابی

حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی

آزمون پایان ترم

روش تدریس

روش مباحثه مشارکتی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

سه شنبه ساعت 16-14

 

منابع

کرسول، جان ‌دبلیو (1395). طرح تحقیق: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه مریم دانای‌طوسی و علیرضا کیامنش. تهران: ناشر: جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی.

ازکیا، مصطفی، ایمانی جاجرمی، حسین و فرضی زاده، زهرا (1390). روشهای کاربردی تحقیق: نظریه بنیانی، جلد دوم: کاربرد نظریه بنیانی. ترهان: کیهان.

محمدپور، احمد (1389). روش در روش: درباره ساخت معرفت در علوم انسانی. تهران: جامعه شناسان.

محمدپور، احمد (1389). فراروش: بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری. تهران: جامعه شناسان.

محمدپور، احمد (1389). روش تحقیق کیفی، ضد روش 1: منطق و طرح در روش شناسی کیفی، جلد دوم. تهران: جامعه شناسان.

محمدپور، احمد (1389). روش تحقیق کیفی، ضد روش 2: مراحل و رویه های عملی در روش شناسی کیفی، جلد دوم. تهران: جامعه شناسان.

بلیکی، نورمن (1389). استراتژی های پژوهش اجتماعی. ترجمه هاشم آقابیگ پوری. تهران: جامعه شناسان.

بلیکی، نورمن (1389). طراحی پژوهش اجتماعی. ترجمه محمد حسین چاوشیان. تهران: نشر نی.

بلیلاک، هوبرت (1376). استنباط های علی در پژوهش غیرآزمایشی. ترجمه محمدرضا شادرو. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی

بنتون، تد و یان کرایب (1384). فلسفه عام اجتماعی. ترجمه شهناز مسمی پرست و محمود متحد. تهران: آگه.

تریگ، راجر (1384). فهم علم اجتماعی. ترجمه شهناز مسمی پرست. تهران: نشر نی.

چالمرز، آلی اف (1378). چیستی علم. ترجمه صادق زیباکلام. ترهان: سمت.

ساروخانی، باقر (1393). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی (جلدهای 1-3). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. چاپ 18.

سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1398). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. چاپ 32.

لیتل، دانیل (1385). تبیین در علوم اجتماعی. ترجمه عبدالکریم سروش. تهران: صراط.

ببی، ارل (1398). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (نظری-عملی). ترجمه رضا فاضل. تهران: سمت. چاپ 13.

بیکر، ترز ال. (1391). روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، ترجمه و اقتباس هوشنگ نایبی. تهران: پیام نور. چاپ 8.

طرح درس

جلسه اول: مفاهیم اساسی و ارائه طرح درس

جلسه دوم: شناخت، انواع شناخت و شیوه های کسب شناخت

جلسه سوم: ماهیت و ویژگی های پژوهش علمی

جلسه چهارم: سوالات تحقیق (چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، چه جایی، چگونه، چرا)

جلسه پنجم: نظریه و اجزاء آن 1

جلسه ششم: نظریه و اجزاء آن 2

جلسه هفتم: نظریه و اجزاء آن 3

جلسه هشتم: پرادایم و سوالات پارادایمی

جلسه نهم: پارادایم های عمده در پژوهش اجتماعی

جلسه دهم: تبیین در پژوهش های اجتماعی

جلسه یازدهم: استراتژی های پژوهش کمی 1

جلسه دوازدهم: استراتژی های پژوهش کمی 2

جلسه سیزدهم: استراتژی های پژوهش کیفی 1

جلسه چهاردهم: استراتژی های پژوهش کیفی 2

هدف از طرح درس

هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی نظری پژوهش در قالب طرح رویکردهای پژوهشی و نقد آنها و شناخت اجزا و عناصر کلیدی هر کدام.

توضیحات

ندارد

عنوان تکنیکهای خاص تحقیق
مقطع تحصیلی Bachelor's Discontinuous Grade
مکان برگزاری کلاس 27 (جلسه اصلی) و کلاس 14 (جلسات یک درمیان) دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

روش تحقیق نظری

نحوه ارزیابی

تکالیف کلاسی

مشارکت کلاسی

آزمون پایان ترم

روش تدریس

مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها

زمان بندی و نحوه ارائه درس

روزهای دوشنبه، ساعت 10-8 جلسه اصلی و روزهای دوشنبه ساعت 12-10 جلسات یک درمیان

منابع

منابع اصلی

رفیع پور، فرامرز (-). تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.

قاضی طباطبایی، محمود (-). تکنیک های خاص تحقیق. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور

طرح درس

سرفصل های جلسات هفتگی

جلسه اول: ارائه طرح بحث و انتخاب مفهوم برای کارهای کلاسی

جلسه دوم: جامعه آماری، نمونه و روش های نمونه گیری در مطالعات کمی

جلسه سوم: تعیین حجم نمونه و فرایند نمونه گیری

جلسه چهارم: اعتبار و روش های ارزیابی آن

جلسه پنجم: خطا و انواع خطاها در تحقیقات اجتماعی

جلسه ششم: پایایی و روش های ارزیابی آن

 جلسه هفتم: محاسبه ضرایب پایایی برای ابزاراهای اندازه گیری

جلسه هشتم: پیمایش و کاربرد آن در تحقیقات اجتماعی

جلسه نهم: مشاهده مشارکتی

 جلسه دهم: مشاهده غیرمشارکتی

جلسه یازدهم: تحلیل محتوای کیفی

جلسه دوازدهم: تحلیل محتوای کمی

جلسه سیزدهم: کاربرد آزمایش در تحقیقات اجتماعی

جلسه چهاردهم: انواع طرح های آزمایشی

جلسه پانزدهم: سوسیومتری 1: مفاهیم و کلیات

جلسه شانزدهم: سوسیومتری 2: کاربرد در تحقیقات اجتماعی

جلسه هفدهم: مقدمه ای بر تکنیک های تحقیق کیفی

جلسه هجدهم: مصاحبه، انواع و شرایط آن

جلسه نوزدهم: نمونه گیری و اعتباریابی تحقیقات کیفی

جلسه بیستم: معرفی نظریه مبنایی و کاربرد آن در تحقیقات اجتماعی

جلسه بیست و یکم: جمع بندی و مباحث پایانی

هدف از طرح درس

با توجه به جوانب و شرایط پیچیده و متنوع مسائل و پدیده های اجتماعی، شناخت جامع از مسائل اجتماعی نیاز به تجهیز دانشجویان به تکنیک های مختلف مطالعه و کسب شناخت از این مسائل پیچیده است. درس حاضر با مرور کلی مفاهیم مرتبط با هر تکنیک و طرح نظری مباحث، تلاش خواهد کرد تا از طریق مشارکت دانشجویان با کاربست مباحث مطرح، ابزارهای لازم برای بررسی و کسب شناخت اجتماعی را برای دانشجویان فراهم نماید.

عنوان روش تحقیق نظری
مقطع تحصیلی Bachelor's Discontinuous Grade
مکان برگزاری کلاس 33 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

تکالیف کلاسی

مشارکت کلاسی

آزمون پایان ترم

روش تدریس

مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها

زمان بندی و نحوه ارائه درس

روزهای شنبه، ساعت 16-14 جلسه اصلی و روزهای شنبه ساعت 18-16 جلسات یک درمیان

منابع

رفیع پور، فرامرز (سالهای مختلف). کندوکاوها و پنداشته ها، مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.

ساروخانی، باقر (1380). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

ببی، ارل (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (نظری-عملی). ترجمه رضا فاضل. تهران: سمت.

ساروخانی، باقر (1387). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی: بینش‌ها و فنون، جلد دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

محمدپور، احمد (1389). روش در روش: درباره ساخت معرفت در علوم انسانی. تهران: جامعه شناسان.

بیکر، ترز ال. (1377). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: انتشارات روش.

بیکر، ترز ال. (1385). روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، ترجمه و اقتباس هوشنگ نایبی. تهران: پیام نور.

سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1376). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.

دلاور، علی (1393). روش های تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاری. تهران: دانشگاه پیام نور.

منصورفر، کریم (-). روش های آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران

Bhattacherjee, Anol (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. USA: University of South Florida.

طرح درس

سرفصل جلسات هفتگی

جلسه اول: ارائه طرح بحث و انتخاب مفهوم برای کارهای کلاسی

جلسه دوم: دانش و منابع دانش

جلسه سوم: علم و ویژگی های روش علمی

جلسه چهارم: تاریخچه روش های علوم اجتماعی

 جلسه پنجم: دیدگاه ها و پارادایم های روش شناختی کمی

جلسه ششم: دیدگاه ها و پارادایم های روش شناختی کیفی

جلسه هفتم: تئوری، اجزای تئوری و فرایند تئوری سازی

 جلسه هشتم: چرخه تحقیق

جلسه نهم: فرایند انجام تحقیقات اجتماعی

جلسه دهم: مفاهیم، متغیرها و روابط بین متعیرها

جلسه یازدهم: تعریف مفهومی و عملیاتی

جلسه دوازدهم: سنجش و سطوح سنجش در تحقیقات اجتماعی

جلسه سیزدهم: طیف بندی 1 (طیفهای مقایسه زوجی و بوگاردوس)

جلسه چهاردهم: طیف بندی 2 (طیفهای تورستون و لیکرت)

جلسه پانزدهم: طیف بندی 3 (طیفهای برش قطبین و گوتمن)

جلسه شانزدهم: طراحی گویه برای سنجش مفاهیم اجتماعی

جلسه هفدهم: گویه و پرسشنامه و نحوه تنظیم آن

جلسه هجدهم: مصاحبه و انواع آن

جلسه نوزدهم: شاخص سازی در تحقیقات اجتماعی

جلسه بیستم: جامعه آماری، نمونه و روش های نمونه گیری

جلسه بیست و یکم: تعیین حجم نمونه و فرایند نمونه گیری

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با مفاهیم پایه و اساسی روش شناختی و شیوه های مختلف پژوهش در تحقیقات اجتماعی و جامعه شناختی

عنوان سمینار ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری کلاس 31 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی

گزارش مکتوب کار کلاسی

روش تدریس

مباحثه کلاسی با محوریت استاد، مشارکت دانشجویان در بحث ها و تمرینات کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

روزهای سه شنبه، ساعت 10-8 (با توجه به 1 واحدی بودن درس، جلسات یک هفته در میان برگزار شد)

منابع

ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور.

Ridley, Diana (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students. London: Sage, 2nd Edition.

Oliver, Paul (2012). Succeeding with Your Literature Review: A handbook for students. Berkshire: Open University Press.

طرح درس

مباحث جلسات هفتگی کلاس:

مبحث اول: ارائه طرح درس و یادآوری مفاهیم اساسی جمعیت شناختی

مبحث دوم: جامعه و جمعیت (ارتباط تنگاتنگ و دوطرفه)

مبحث سوم: نحوه انتخاب موضوع برای مطالعات اجتماعی-جمعیت شناختی

 مبحث چهارم: نحوه طرح مسئله، ضرورت، اهداف و سوال/سوالات تحقیق

مبحث پنجم: نحوه جستجوی منابع علمی و پژوهشی

مبحث ششم: نحوه شناسایی مبانی نظری مرتبط با موضوع

 مبحث هفتم: نحوه شناسایی پیشینه تجربی تحقیق

مبحث هشتم: نحوه مرور پیشینه تجربی و مبانی نظری مرتبط با موضوع

مبحث نهم: نحوه تعیین مفاهیم اصلی تحقیق و ارائه مدل تحلیلی

مبحث دهم: نحوه ارائه اهم مباحث روش شناختی مرتبط با مطالعه

هدف از طرح درس

شناخت و آکاهی با مسائل روز در یکی از حوزه های جامعه شناسی یا یکی از مباحث جدید و نوظهور یا پژوهشی در حوزه جامعه شناسی (با تاکید بر حوزه جنسیت، گروه های خاص، جوانان، جمعیت و ....)

عنوان سمینار جامعه شناسی ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری کلاس 32 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی

گزارش مکتوب کار کلاسی

روش تدریس

مباحثه کلاسی با محوریت استاد، مشارکت دانشجویان در بحث ها و تمرینات کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

روزهای چهارشنبه، ساعت 10-8 (با توجه به 1 واحدی بودن درس، جلسات یک هفته در میان برگزار شد)

منابع

ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور.

Ridley, Diana (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students. London: Sage, 2nd Edition.

Oliver, Paul (2012). Succeeding with Your Literature Review: A handbook for students. Berkshire: Open University Press.

طرح درس

مباحث جلسات هفتگی کلاس:

مبحث اول: ارائه طرح درس و یادآوری مفاهیم اساسی

مبحث دوم: نحوه انتخاب موضوع برای مطالعات اجتماعی-جمعیت شناختی

 مبحث سوم: نحوه طرح مسئله، ضرورت، اهداف و سوال/سوالات تحقیق

مبحث چهارم: نحوه جستجوی منابع علمی و پژوهشی

مبحث پنجم: نحوه شناسایی مبانی نظری مرتبط با موضوع

 مبحث ششم: نحوه شناسایی پیشینه تجربی تحقیق

مبحث هفتم: نحوه مرور پیشینه تجربی و مبانی نظری مرتبط با موضوع

مبحث هشتم: نحوه تعیین مفاهیم اصلی تحقیق و ارائه مدل تحلیلی

مبحث نهم: نحوه ارائه اهم مباحث روش شناختی مرتبط با مطالعه

هدف از طرح درس

شناخت و آکاهی با مسائل روز در یکی از حوزه های جامعه شناسی یا یکی از مباحث جدید و نوظهور یا پژوهشی در حوزه جامعه شناسی (با تاکید بر حوزه جنسیت، گروه های خاص، جوانان، جمعیت، کچروی و آسیب های اجتماعی و ...)

عنوان جامعه شناسی جمعیت
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری کلاس 25 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

حضور در کلاس و مشارکت کلاسی  

آزمون پایان ترم

روش تدریس

مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها

زمان بندی و نحوه ارائه درس

روزهای سه شنبه، ساعت 16-14

منابع

ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور.

هیر، دیوید (1380). جامعه و جمعیت "مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی جمعیت". ترجمه یعقوب فروتن. بابلسر: دانشگاه مازندران.

دایسون، تیم (1398). جمعیت و توسعه: گذار جمعیت شناختی. ترجمه توکل آقایاری هیر. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.

Anson, Jon; Walter Bartl; Andrzej Kulczycki  (2019). Studies in the Sociology of Population: International Perspectives. USA: Springer.

Poston, Dudley L. et al (2019). Handbook of Population, Second Ed. Springer Nature Switzerland AG.  

Poston, Dudley L. and Leon F. Bouvier (2010). Population and Society: An Introduction to Demography. New York: Cambridge University Press.

Dyson, Tim (2010). Population and development the demographic transition. London: Zed Books.

Charbit, Yves (2022). Population and Development Issues. GB: John Wiley & Sons

طرح درس

سرفصل مباحث جلسات هفتگی:

جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی جمعیت شناختی

جلسه دوم: قلمرو موضوعی جامعه شناسی جمعیت

جلسه سوم: گذار جمعیت شناختی اول

جلسه چهارم: گذار باروری: مفاهیم و روندها

جلسه پنجم: عوامل موثر بر گذار باروری

جلسه ششم: گذار در مرگ و میر/سلامت: مفاهیم و روندها

جلسه هفتم: عوامل موثر بر گذار مرگ و میر

جلسه هشتم: گذار در مهاجرت: مفاهیم و روندها

جلسه نهم: عوامل موثر بر گذار مهاجرت

جلسه دهم: سیاست های جمعیتی

جلسه یازدهم: جوانی جمعیت و پنجره فرصت جمعیتی

جلسه دوازدهم: سالمندی جمعیت و تاثیرات آن بر نظام سلامت و خویشاوندی

جلسه سیزدهم: سالمندی جمعیت و تاثیر آن بر نظام تامین اجتماعی

جلسه چهاردهم: ازدواج و طلاق: مفاهیم، ‌روندها و علل

جلسه پانزدهم: جمعیت و محیط زیست

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با مفاهیم جمعیت در ارتباط با عوامل اقتصادی اجتماعی و درک بهتر روابط تنگاتنگ و تنیده میان جمعیت و تحولات جمعیتی از یک طرف و جامعه و مسائل اقتصادی اجتماعی از طرف دیگر

عنوان جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
مکان برگزاری سایت کامپیوتر دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی 

آزمون پایان ترم

روش تدریس

مباحثه مشارکتی سرفصل های انتخابی برای هرجلسه به شکل میزگردی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

روزهای شنبه، ساعت 10-8

منابع

Caselli, Graziella; Jacques Vallin; and Guillaume Wunsch (2006). Demography: Analysis and Synthesis. USA: Elsevier. Four Volume Set.

طرح درس

سرفصل مباحث هفتگی:

جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی و پایه جمعیت شناختی

جلسه دوم: ارائه تصویر کلی از قلمرو موضوعی درس

جلسه سوم: تحولات جمعیت: ترکیب و ساختار

جلسه چهارم: جنسیت و جمعیت شناسی

جلسه پنجم: خانواده و خانوار در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته

جلسه ششم: ازدواج و عوامل مرتبط با آن

جلسه هفتم: گذار سلامت: روندها و چشم اندازها

جلسه هشتم: عوامل رفتاری، سبک زندگی و اجتماعی-فرهنگی مرگ و میر

جلسه نهم: شرایط اقتصادی و اجتماعی باروری

جلسه دهم: باروری: نظریات، چارچوب ها، مدل ها و مفاهیم

جلسه یازدهم: مهاجرت بین المللی در قرن 20

جلسه دوازدهم: نظریات مهاجرت بین المللی

جلسه سیزدهم: انگیزه های فردی و اجتماعی مهاجرت

جلسه چهاردهم: مقدمه ای بر سیاست های جمعیتی

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با اهم مسائل جمعیت شناختی در ارتباط با مسائل اقتصادی و اجتماعی بر اساس آخرین متون و نوشتجات جمعیت شناختی در سطوح بین المللی و ملی و ایجاد توانایی تحلیل اقتصادی اجتماعی جمعیت و تحولات جمعیتی در دانشجویان.