برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | تکنیکهای خاص تحقیق |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
مکان برگزاری | کلاس 27 (جلسه اصلی) و کلاس 14 (جلسات یک درمیان) دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | روش تحقیق نظری |
نحوه ارزیابی | تکالیف کلاسی مشارکت کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای دوشنبه، ساعت 10-8 جلسه اصلی و روزهای دوشنبه ساعت 12-10 جلسات یک درمیان |
منابع | منابع اصلی رفیع پور، فرامرز (-). تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار. قاضی طباطبایی، محمود (-). تکنیک های خاص تحقیق. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور |
طرح درس | سرفصل های جلسات هفتگی جلسه اول: ارائه طرح بحث و انتخاب مفهوم برای کارهای کلاسی جلسه دوم: جامعه آماری، نمونه و روش های نمونه گیری در مطالعات کمی جلسه سوم: تعیین حجم نمونه و فرایند نمونه گیری جلسه چهارم: اعتبار و روش های ارزیابی آن جلسه پنجم: خطا و انواع خطاها در تحقیقات اجتماعی جلسه ششم: پایایی و روش های ارزیابی آن جلسه هفتم: محاسبه ضرایب پایایی برای ابزاراهای اندازه گیری جلسه هشتم: پیمایش و کاربرد آن در تحقیقات اجتماعی جلسه نهم: مشاهده مشارکتی جلسه دهم: مشاهده غیرمشارکتی جلسه یازدهم: تحلیل محتوای کیفی جلسه دوازدهم: تحلیل محتوای کمی جلسه سیزدهم: کاربرد آزمایش در تحقیقات اجتماعی جلسه چهاردهم: انواع طرح های آزمایشی جلسه پانزدهم: سوسیومتری 1: مفاهیم و کلیات جلسه شانزدهم: سوسیومتری 2: کاربرد در تحقیقات اجتماعی جلسه هفدهم: مقدمه ای بر تکنیک های تحقیق کیفی جلسه هجدهم: مصاحبه، انواع و شرایط آن جلسه نوزدهم: نمونه گیری و اعتباریابی تحقیقات کیفی جلسه بیستم: معرفی نظریه مبنایی و کاربرد آن در تحقیقات اجتماعی جلسه بیست و یکم: جمع بندی و مباحث پایانی |
هدف از طرح درس | با توجه به جوانب و شرایط پیچیده و متنوع مسائل و پدیده های اجتماعی، شناخت جامع از مسائل اجتماعی نیاز به تجهیز دانشجویان به تکنیک های مختلف مطالعه و کسب شناخت از این مسائل پیچیده است. درس حاضر با مرور کلی مفاهیم مرتبط با هر تکنیک و طرح نظری مباحث، تلاش خواهد کرد تا از طریق مشارکت دانشجویان با کاربست مباحث مطرح، ابزارهای لازم برای بررسی و کسب شناخت اجتماعی را برای دانشجویان فراهم نماید. |
عنوان | روش تحقیق نظری |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
مکان برگزاری | کلاس 33 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | تکالیف کلاسی مشارکت کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای شنبه، ساعت 16-14 جلسه اصلی و روزهای شنبه ساعت 18-16 جلسات یک درمیان |
منابع | رفیع پور، فرامرز (سالهای مختلف). کندوکاوها و پنداشته ها، مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار. ساروخانی، باقر (1380). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ببی، ارل (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (نظری-عملی). ترجمه رضا فاضل. تهران: سمت. ساروخانی، باقر (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: بینشها و فنون، جلد دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. محمدپور، احمد (1389). روش در روش: درباره ساخت معرفت در علوم انسانی. تهران: جامعه شناسان. بیکر، ترز ال. (1377). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: انتشارات روش. بیکر، ترز ال. (1385). روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، ترجمه و اقتباس هوشنگ نایبی. تهران: پیام نور. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1376). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. دلاور، علی (1393). روش های تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاری. تهران: دانشگاه پیام نور. منصورفر، کریم (-). روش های آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران Bhattacherjee, Anol (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. USA: University of South Florida. |
طرح درس | سرفصل جلسات هفتگی جلسه اول: ارائه طرح بحث و انتخاب مفهوم برای کارهای کلاسی جلسه دوم: دانش و منابع دانش جلسه سوم: علم و ویژگی های روش علمی جلسه چهارم: تاریخچه روش های علوم اجتماعی جلسه پنجم: دیدگاه ها و پارادایم های روش شناختی کمی جلسه ششم: دیدگاه ها و پارادایم های روش شناختی کیفی جلسه هفتم: تئوری، اجزای تئوری و فرایند تئوری سازی جلسه هشتم: چرخه تحقیق جلسه نهم: فرایند انجام تحقیقات اجتماعی جلسه دهم: مفاهیم، متغیرها و روابط بین متعیرها جلسه یازدهم: تعریف مفهومی و عملیاتی جلسه دوازدهم: سنجش و سطوح سنجش در تحقیقات اجتماعی جلسه سیزدهم: طیف بندی 1 (طیفهای مقایسه زوجی و بوگاردوس) جلسه چهاردهم: طیف بندی 2 (طیفهای تورستون و لیکرت) جلسه پانزدهم: طیف بندی 3 (طیفهای برش قطبین و گوتمن) جلسه شانزدهم: طراحی گویه برای سنجش مفاهیم اجتماعی جلسه هفدهم: گویه و پرسشنامه و نحوه تنظیم آن جلسه هجدهم: مصاحبه و انواع آن جلسه نوزدهم: شاخص سازی در تحقیقات اجتماعی جلسه بیستم: جامعه آماری، نمونه و روش های نمونه گیری جلسه بیست و یکم: تعیین حجم نمونه و فرایند نمونه گیری |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم پایه و اساسی روش شناختی و شیوه های مختلف پژوهش در تحقیقات اجتماعی و جامعه شناختی |
عنوان | سمینار ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | کلاس 31 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی گزارش مکتوب کار کلاسی |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد، مشارکت دانشجویان در بحث ها و تمرینات کلاسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای سه شنبه، ساعت 10-8 (با توجه به 1 واحدی بودن درس، جلسات یک هفته در میان برگزار شد) |
منابع | ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. Ridley, Diana (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students. London: Sage, 2nd Edition. Oliver, Paul (2012). Succeeding with Your Literature Review: A handbook for students. Berkshire: Open University Press. |
طرح درس | مباحث جلسات هفتگی کلاس: مبحث اول: ارائه طرح درس و یادآوری مفاهیم اساسی جمعیت شناختی مبحث دوم: جامعه و جمعیت (ارتباط تنگاتنگ و دوطرفه) مبحث سوم: نحوه انتخاب موضوع برای مطالعات اجتماعی-جمعیت شناختی مبحث چهارم: نحوه طرح مسئله، ضرورت، اهداف و سوال/سوالات تحقیق مبحث پنجم: نحوه جستجوی منابع علمی و پژوهشی مبحث ششم: نحوه شناسایی مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث هفتم: نحوه شناسایی پیشینه تجربی تحقیق مبحث هشتم: نحوه مرور پیشینه تجربی و مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث نهم: نحوه تعیین مفاهیم اصلی تحقیق و ارائه مدل تحلیلی مبحث دهم: نحوه ارائه اهم مباحث روش شناختی مرتبط با مطالعه |
هدف از طرح درس | شناخت و آکاهی با مسائل روز در یکی از حوزه های جامعه شناسی یا یکی از مباحث جدید و نوظهور یا پژوهشی در حوزه جامعه شناسی (با تاکید بر حوزه جنسیت، گروه های خاص، جوانان، جمعیت و ....) |
عنوان | سمینار جامعه شناسی ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | کلاس 32 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی گزارش مکتوب کار کلاسی |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد، مشارکت دانشجویان در بحث ها و تمرینات کلاسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای چهارشنبه، ساعت 10-8 (با توجه به 1 واحدی بودن درس، جلسات یک هفته در میان برگزار شد) |
منابع | ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. Ridley, Diana (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students. London: Sage, 2nd Edition. Oliver, Paul (2012). Succeeding with Your Literature Review: A handbook for students. Berkshire: Open University Press. |
طرح درس | مباحث جلسات هفتگی کلاس: مبحث اول: ارائه طرح درس و یادآوری مفاهیم اساسی مبحث دوم: نحوه انتخاب موضوع برای مطالعات اجتماعی-جمعیت شناختی مبحث سوم: نحوه طرح مسئله، ضرورت، اهداف و سوال/سوالات تحقیق مبحث چهارم: نحوه جستجوی منابع علمی و پژوهشی مبحث پنجم: نحوه شناسایی مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث ششم: نحوه شناسایی پیشینه تجربی تحقیق مبحث هفتم: نحوه مرور پیشینه تجربی و مبانی نظری مرتبط با موضوع مبحث هشتم: نحوه تعیین مفاهیم اصلی تحقیق و ارائه مدل تحلیلی مبحث نهم: نحوه ارائه اهم مباحث روش شناختی مرتبط با مطالعه |
هدف از طرح درس | شناخت و آکاهی با مسائل روز در یکی از حوزه های جامعه شناسی یا یکی از مباحث جدید و نوظهور یا پژوهشی در حوزه جامعه شناسی (با تاکید بر حوزه جنسیت، گروه های خاص، جوانان، جمعیت، کچروی و آسیب های اجتماعی و ...) |
عنوان | جامعه شناسی جمعیت |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | کلاس 25 دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه کلاسی با محوریت استاد و مشارکت دانشجویان در بحث ها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای سه شنبه، ساعت 16-14 |
منابع | ویکس، جان رابرت (1396). جمعیت: مقدمه ای بر مفاهیم و موضوعات. ترجمه الهه میرزایی. تهران: موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. هیر، دیوید (1380). جامعه و جمعیت "مقدمهای بر جامعهشناسی جمعیت". ترجمه یعقوب فروتن. بابلسر: دانشگاه مازندران. دایسون، تیم (1398). جمعیت و توسعه: گذار جمعیت شناختی. ترجمه توکل آقایاری هیر. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. Anson, Jon; Walter Bartl; Andrzej Kulczycki (2019). Studies in the Sociology of Population: International Perspectives. USA: Springer. Poston, Dudley L. et al (2019). Handbook of Population, Second Ed. Springer Nature Switzerland AG. Poston, Dudley L. and Leon F. Bouvier (2010). Population and Society: An Introduction to Demography. New York: Cambridge University Press. Dyson, Tim (2010). Population and development the demographic transition. London: Zed Books. Charbit, Yves (2022). Population and Development Issues. GB: John Wiley & Sons |
طرح درس | سرفصل مباحث جلسات هفتگی: جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی جمعیت شناختی جلسه دوم: قلمرو موضوعی جامعه شناسی جمعیت جلسه سوم: گذار جمعیت شناختی اول جلسه چهارم: گذار باروری: مفاهیم و روندها جلسه پنجم: عوامل موثر بر گذار باروری جلسه ششم: گذار در مرگ و میر/سلامت: مفاهیم و روندها جلسه هفتم: عوامل موثر بر گذار مرگ و میر جلسه هشتم: گذار در مهاجرت: مفاهیم و روندها جلسه نهم: عوامل موثر بر گذار مهاجرت جلسه دهم: سیاست های جمعیتی جلسه یازدهم: جوانی جمعیت و پنجره فرصت جمعیتی جلسه دوازدهم: سالمندی جمعیت و تاثیرات آن بر نظام سلامت و خویشاوندی جلسه سیزدهم: سالمندی جمعیت و تاثیر آن بر نظام تامین اجتماعی جلسه چهاردهم: ازدواج و طلاق: مفاهیم، روندها و علل جلسه پانزدهم: جمعیت و محیط زیست |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مفاهیم جمعیت در ارتباط با عوامل اقتصادی اجتماعی و درک بهتر روابط تنگاتنگ و تنیده میان جمعیت و تحولات جمعیتی از یک طرف و جامعه و مسائل اقتصادی اجتماعی از طرف دیگر |
عنوان | جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
مکان برگزاری | سایت کامپیوتر دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | حضور در کلاس و مشارکت در مباحث کلاسی آزمون پایان ترم |
روش تدریس | مباحثه مشارکتی سرفصل های انتخابی برای هرجلسه به شکل میزگردی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای شنبه، ساعت 10-8 |
منابع | Caselli, Graziella; Jacques Vallin; and Guillaume Wunsch (2006). Demography: Analysis and Synthesis. USA: Elsevier |
طرح درس | سرفصل مباحث هفتگی: جلسه اول: ارائه طرح درس و معرفی مفاهیم اساسی و پایه جمعیت شناختی جلسه دوم: ارائه تصویر کلی از قلمرو موضوعی درس جلسه سوم: تحولات جمعیت: ترکیب و ساختار جلسه چهارم: جنسیت و جمعیت شناسی جلسه پنجم: خانواده و خانوار در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جلسه ششم: ازدواج و عوامل مرتبط با آن جلسه هفتم: گذار سلامت: روندها و چشم اندازها جلسه هشتم: عوامل رفتاری، سبک زندگی و اجتماعی-فرهنگی مرگ و میر جلسه نهم: شرایط اقتصادی و اجتماعی باروری جلسه دهم: باروری: نظریات، چارچوب ها، مدل ها و مفاهیم جلسه یازدهم: مهاجرت بین المللی در قرن 20 جلسه دوازدهم: نظریات مهاجرت بین المللی جلسه سیزدهم: انگیزه های فردی و اجتماعی مهاجرت جلسه چهاردهم: مقدمه ای بر سیاست های جمعیتی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با اهم مسائل جمعیت شناختی در ارتباط با مسائل اقتصادی و اجتماعی بر اساس آخرین متون و نوشتجات جمعیت شناختی در سطوح بین المللی و ملی و ایجاد توانایی تحلیل اقتصادی اجتماعی جمعیت و تحولات جمعیتی در دانشجویان. |