برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | فناوری ساخت مدارهای دیجیتال |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
مکان برگزاری | ش: 10 تا 12، کلاس: 229 برق، ی: 14 تا 16، کلاس: 229 برق، هفته های زوج |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | یان ترم: 8 - 6 نمره پایان ترم: 10 - 8 نمره تکالیف: 2 نمره پروژه پایانی: 4 نمره جمع: 22 نمره |
روش تدریس | تدریس در سر کلاس به صورت حضوری از روی اسلایدهای تهیه شده از مراجع |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - Insight into the development process and production of electronic equipment, 1 week - Knowledge about circuit design, layout, PCB, assembly, soldering and testing, 1 weeks - Overview of components used for electronics construction, 2 weeks - Know of principles to reduce the effect of noise and EMC in electronic systems, 2 weeks - Basic knowledge of electrical and mechanical construction for electronic circuits, 2 weeks - Analyze, model and simulate electronic circuits with use of data tools, 2 weeks - Use CAD tools for drawing and layout for circuit design, 2 weeks - Test and verify a produced electronic circuit design, 2 weeks |
منابع |
|
طرح درس | - Insight into the development process and production of electronic equipment. - Knowledge about circuit design, layout, PCB, assembly, soldering and testing. - Overview of components used for electronics construction. - Know of principles to reduce the effect of noise and EMC in electronic systems. - Basic knowledge of electrical and mechanical construction for electronic circuits. Skills The candidate will be able to: - Analyze, model and simulate electronic circuits with use of data tools. - Use CAD tools for drawing and layout for circuit design. - Make descriptions for producing PCB and assemble components on it. - Test and verify a produced electronic circuit design. General competence - The candidate shall be able to develop, make and test electronic equipment - from idea to final product. |
عنوان | مدارهای مجتمع خطی پیشرفته (CMOS II) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | ش: 14 تا 16، کلاس: 229 برق، ی: 14 تا 16، کلاس: 229 برق، هفته های فرد |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | مدارهای مجتمع خطی پیشرفته (CMOS I) |
نحوه ارزیابی | یان ترم: 8 - 6 نمره پایان ترم: 10 - 8 نمره تکالیف: 2 نمره پروژه پایانی: 4 نمره جمع: 22 نمره |
روش تدریس | تدریس در سر کلاس به صورت حضوری از روی اسلایدهای تهیه شده از مراجع |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول و دوم - Nonlinearity & Distortion جلسه سوم - MOS Transistor nonlinearity جلسه چهارم- MOS Transistor nonlinearity (بخش دوم) جلسه پنجم- اثرهای ناخواسته در طراحی Ringing) - Mixed Mode) جلسه ششم - Substreat-Noise جلسه هفتم - Layout Consideration جلسه هشتم - Layout Consideration 2 جلسه نهم تا دوازدهم - Thermal Feedback - Op_AMP Review جلسه سیزدهم - دوره تقویت کننده های یک طبقه و دو طبقه جلسه چهاردهم و پانزدهم- تقویت کننده دو طبقه و پنج روش جبرانسازی آن-Doubelt-تقویت کننده سه طبقه جلسه شانزدهم - تقویت کنندههای کلاس AB جلسه هفدهم - Current Mode AMP'S جلسه هجدهم - ادامه Current Mode AMP's ، طراحی روشمند تقویت کنندههای CMOS جلسه نوزدهم - طراحی روشمند تقویت کنندههای یک طبقه foalded cascode جلسه بیستم و بیست و یکم - ادامه طراحی روشمند تقویت کنندههای دو طبقه - دوره switch جلسه بیست و دوم - ادامه دوره switch و مدارهای clock boot straping جلسه بیست و سوم - مدارهای .switch-cap جلسه بیست و چهارم - (switched-op amp / reset-op amp / switched-current(SI |
منابع | 1.) P.E. Allen and D.R. Holberg, CMOS Analog Circuit Design – 3rd Ed., Oxford |
هدف از طرح درس |
|
توضیحات | The goal of this course is to introduce students to the design of advanced analog circuits in modern CMOS technology. Students will learn how to use basic building blocks, such as current mirrors and differential pairs, to build more complex CMOS circuits, such as two-stage amplifiers. At the end of the course, the students will be able to design and optimize a complex CMOS circuit given its specifications. |
عنوان | طراحی سیستم های دیجیتال (ASIC و FPGA) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | ی: 8 تا 10، کلاس: 264 برق، س: 14 تا 16، کلاس: 264 برق، هفته های زوج |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | یان ترم: 8 - 6 نمره پایان ترم: 10 - 8 نمره تکالیف: 2 نمره پروژه پایانی: 4 نمره جمع: 22 نمره |
روش تدریس | تدریس در سر کلاس به صورت حضوری از روی اسلایدهای تهیه شده از مراجع |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | Review of Logical Circuits; 2 weeks FPGA Architectures; 4 weeks VHDL; 5 weeks Introduction to IC Design:3 weeks |
منابع | 1.Volnei A. Pedroni, Circuit Design with VHDL, 3rd ed, MIT Press, 2020. (main Reference)
2.M. Morris Mano, Michael D. Ciletti, Digital Design With an Introduction to the Verilog HDL, VHDL, and System Verilog, 6ed, Pearson Education, 2019. مترجم: دکترحسن سید رضی
3.Zainalabedin Navabi, VHDL: Modular Design and Synthesis of Cores and Systems, 2nd ed, Mac Graw Hill, 2007.مترجم: مهندس رضا فانی
4.A. Arockia Bazil Raj, FPGA based embedded system developer's guide, CRC Press- Taylor & Francis, 2018. (has good examples but no recommended for beginners)
5.Robert Reese, Mitchell Thornton, Introduction to Logic Synthesis using Verilog HDL, IEEE, 2006.
6.Thomas & Moorby, The Verilog Hardware Description Language, 5rd ed, Kluwer Academic, 2002.
7.Steve Kilts, Advanced FPGA Design: Architecture, Implementation, and Optimization, 1st Ed, Wiley-IEEE, 2007.
8.Course Lecture notes
|
طرح درس |
1- Review of Logical Circuits: - Combinational Circuits - Sequential Circuits - Finite State Machines - Course Description 2- FPGA Architectures: - Introduction - Simple Programmable Logic Devices (SPLDs) - Complex Programmable Logic Devices (CPLDs) - Field-Programmable Gate Array (FPGAs) -Application Specific Integrated Circuits (ASICs) 3- VHDL: - Introduction to VHDL - Code Structure and Composition - Predefined data types - User defined Data types - Operators and Attributes - Concurrent Code - Sequential Code - Packages and subprograms 4- Introduction to IC Design: - Integrated Circuits (IC) History - Digital Design versus Analog Design - ASIC versus FPGA - Design Abstraction and Metrics - CMOS as the building block of Digital ASICs - Layout - Packaging |
هدف از طرح درس | VHDL is frequently used for two different goals: simulation of electronic designs and synthesis of such designs. Synthesis is a process where a VHDL is compiled and mapped into an implementation technology such as an FPGA or an ASIC. Not all constructs in VHDL are suitable for synthesis. |
عنوان | طراحی سیستم های دیجیتال برنامه پذیر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | یکشنبه:( 8:0 تا 10:0 ) ، کلاس:( 256برق ) ، سه شنبه:( 14:0 تا 16:0 ) ، کلاس:( 256برق ) هفته های زوج |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | یان ترم: 8 - 6 نمره پایان ترم: 10 - 8 نمره تکالیف: 2 نمره پروژه پایانی: 4 نمره جمع: 22 نمره |
منابع | 1.Volnei A. Pedroni, Circuit Design with VHDL, 3rd ed, MIT Press, 2020. (main Reference) 2.M. Morris Mano, Michael D. Ciletti, Digital Design With an Introduction to the Verilog HDL, VHDL, and System Verilog, 6ed, Pearson Education, 2019. مترجم: دکترحسن سید رضی 3.Zainalabedin Navabi, VHDL: Modular Design and Synthesis of Cores and Systems, 2nd ed, Mac Graw Hill, 2007.مترجم: مهندس رضا فانی 4.A. Arockia Bazil Raj, FPGA based embedded system developer's guide, CRC Press- Taylor & Francis, 2018. (has good examples but no recommended for beginners) 5.Robert Reese, Mitchell Thornton, Introduction to Logic Synthesis using Verilog HDL, IEEE, 2006. 6.Thomas & Moorby, The Verilog Hardware Description Language, 5rd ed, Kluwer Academic, 2002. 7.Steve Kilts, Advanced FPGA Design: Architecture, Implementation, and Optimization, 1st Ed, Wiley-IEEE, 2007. 8.Course Lecture notes |
عنوان | مدارهای مجتمع فرکانس رادیویی (RFIC) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | یکشنبه:( 10:0 تا 12:0 ) ، کلاس:( 263برق ) ، سه شنبه:( 16:0 تا 18:0 ) ، کلاس:( 263برق ) هفته های فرد |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | طراحی مدارهای مجتمع خطی |
نحوه ارزیابی | یان ترم: 8 - 6 نمره پایان ترم: 10 - 8 نمره تکالیف: 2 نمره پروژه پایانی: 4 نمره جمع: 22 نمره |
روش تدریس | تدریس در سر کلاس به صورت حضوری از روی اسلایدهای تهیه شده از مراجع |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | مباحث درس: مبحث فصل کتاب تعداد جلسات - مفاهیم پایه در طراحی RF فصل 2 3 جلسه - مفاهیم مخابراتی فصل 3 1 جلسه - معماری های فرستنده گیرنده فصل 4 3 جلسه - تقویت کننده کم نویز فصل 5 5 جلسه - میکسر فصل 6 5 جلسه - المانهای غیرفعال فصل 7 - - نوسانساز فصل 8 5 جلسه - حلقه قفل فاز فصل 9و 10و 11 3 جلسه (یک درس ارشد/دکتری 3 واحد) - تقویت کننده توان فصل 12 3 جلسه (یک درس ارشد/دکتری 3 واحد) |
منابع | کتاب درسی و مباحث درس: کتاب RF Microelectronics، نوشته بهزاد رضوی، نسخه دوم، چاپ 2012 این کتاب مرجع اصلی درس است و مباحث درس منطبق بر فصول کتاب است. مراجع دیگر مقالات مجلات JSSC (IEEE Journal of Solid State Circuits) مقالات مجلات JTCAS (IEEE Transactions on Circuit and System) مقالات کنفرانس های ISSCC (International Solid State Circuits Conference) کنفرانس های دیگر: RFIC Symposium، VLSI Symposium، CICC، TCAS ، ... کتب مفید دیگر 2- The Design of CMOS Radio Frequency Integrated Circuits, Thomas H. Lee, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2012. 3- Radio Frequency Integrated Circuits and Systems, Hooman Darabi, Cambridge University Press, 2nd Edition, 2020. 4- Silicon-Based RF Front-Ends for Ultra Wideband Radios, Aminghasem Safarian and Payam Heydari, Springer, 2008. 5- The Design of Low Noise Oscillator, Ali Hajimiri and Thomas H. Lee, Kluwer Academic Publishers, 2003. 6- Radio Frequency Integrated Circuits and Technologies, Frank Ellinger, Springer, 2nd Edition, 2008. |
هدف از طرح درس | Learn the design of radio-frequency integrated circuits used for wireless communications. This class focuses on theoretical and practical RF circuit design techniques from architecture down to transistor level circuit design. |
توضیحات | his course introduce the principles, analysis, and design of CMOS Radio frequency (RF) integrated circuits for wireless communication systems. Besides system level design considerations for RFIC, this course also present rule-of-thumbs in designing RF main blocks such as Low-Noise-Amplifier (LNA), mixer, Voltage-Controlled-Oscillator (VCO), and Phase-Locked-Loop (PLL). Students are supposed to understand architectures of RF system and master the keypoint of designing RF circuits. They are also required to design circuits and do simulation with Cadence SpectreRF during lab time. By taking this course, students can make good preparations for their research in relevant areas. |
عنوان | مدارهای مجتمع یکپارچه ریزموج |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
مکان برگزاری | شنبه:( 14:0 تا 16:0 ) ، کلاس:( 258برق ) ، هفته های زوج، یکشنبه:( 16:0 تا 18:0 ) ، کلاس:( 258برق ) |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | طراحی مدارهای مجتمع خطی مدارهای مجتمع فرکانس رادیویی (RFIC) |
نحوه ارزیابی | میان ترم: 8 - 6 نمره پایان ترم: 10 - 8 نمره تکالیف: 2 نمره پروژه پایانی: 4 نمره جمع: 22 نمره |
روش تدریس | تدریس در سر کلاس به صورت حضوری از روی اسلایدهای تهیه شده از مراجع |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | Review of Field & Wave, Microwave; 1 week |
منابع | 1- RFIC and MMIC Design and Technology (fabrication) 2009 2- RF and Microwave Semiconductor Device Handbook (Physics and technology) 2003 3- Microwave Solid State Circuit Design 2003 4- Practical MMIC Design (good for Smith chart) 2006 5- Passive RF & Microwave Integrated Circuits 2004 6- Many IEEE Journal Papers for each topic (will be mentioned during lectures) |
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | The Monolithic Microwave Integrated Circuits (MMIC) and millimeter wave MMIC (mm MMIC) employ compound semiconductors that operate at higher frequency ranges to support data communication through signal amplification, attenuation, switching, mixing, and oscillation |
توضیحات | A Monolithic Microwave Integrated Circuit, or MMIC (sometimes pronounced "mimic"), is a type of integrated circuit (IC) device that operates at microwave frequencies (300MHz to 300GHz). These devices typically perform functions such as microwave mixing, power amplification, low-noise amplification, and high-frequency switching. Inputs and outputs on MMIC devices are frequently matched to a characteristic impedance of 50 ohms. This makes them easier to use, as cascading of MMICs does not then require an external matching network. Additionally, most microwave test equipment is designed to operate in a 50-ohm environment. MMICs are dimensionally small (from around 1mm² to 10mm²) and can be mass-produced, which has allowed the proliferation of high-frequency devices such as cellular phones. MMICs were originally fabricated using gallium arsenide (GaAs), a III-V compound semiconductor. It has two fundamental advantages over silicon (Si), the traditional material for IC realization: device (transistor) speed and a semi-insulating substrate. Both factors help with the design of high-frequency circuit functions. However, the speed of Si-based technologies has gradually increased as transistor feature sizes have reduced, and now MMICs can be fabricated in Si technology. The primary advantage of Si technology is its lower fabrication cost compared with GaAs. Silicon wafer diameters are larger (typically 8" to 15" compared with 4" to 8" for GaAs) and the wafer costs are lower, contributing to a less expensive IC. |