برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | تغذیه گیاهان در فضای سبز (مشترک) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | کلاس 12 کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزیابی بر مبنای مباحث کلاسی، پروژه ها و امتحان پایان ترم. |
روش تدریس | تدریس نظری بر مبنای سرفصلها و شرکت دانشجویان در مباحث کلاسی. |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: آشنایی و توجیه ضرورت درس، اهمیت گیاهان و تغذیه آنها، تعاریف کلیدی و اهداف علم تغذیه، ساز و کارهای حرکت عناصر غذایی و عوامل موثر بر جذب نشست دوم: روابط عناصر غذایی با یکدیگر، تقسیم بندی عناصر غذایی (ماکرو و میکرو) و اهمیت آنها در تغذیه گیاهان فضای سبز نشست سوم: عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم (نقشها، انواع، دلایل هدررفت،کمبود، سمیت، علائم، راهکارها، کودها) نشست چهارم: عناصر منیزیم، آهن، روی (نقشها، انواع، دلایل هدررفت،کمبود، سمیت، علائم، راهکارها، کودها) نشست پنجم: تقسیم بندی کودها (آلی، زیستی، شیمیایی)، توضیحات مربوط به کودهای آلی (کود سبز، کودهای دامی، کمپوست و ورمی کمپوست) نشست ششم: توضیحات مربوط به کودهای زیستی (قارچهای میکوریز و باکتری های تثبیت کننده نیتروژن) نشست هفتم: توضیحات مربوط به کودهای شیمیایی- کودهای ریز مغذی- مزایا و معایب کشت در بسترهای (خاک، آب، خنثی) حاوی هر کود نشست هشتم: روشهای مصرف کودهای مختلف (در خاک، همراه آب، محلول پاشی، پرایمینگ) و مزایا و معایب، مدیریت تلفیقی، مالچ ها |
منابع | 1- تغذیه معدنی پیاهان (1382)- بابالار و همکاران 2- تغذیه درختان میوه (1385)- بابالار و همکاران 3- کتاب مرجع تغذیه گیاهان (2007) - بیکر 4- تغذیه معدنی گیاهان عالی (1990)- مارشنر 5- مقالات معتبر و جزوات دانشگاههای برتر |
طرح درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: آشنایی و توجیه ضرورت درس، اهمیت گیاهان و تغذیه آنها، تعاریف کلیدی و اهداف علم تغذیه، ساز و کارهای حرکت عناصر غذایی و عوامل موثر بر جذب نشست دوم: روابط عناصر غذایی با یکدیگر، تقسیم بندی عناصر غذایی (ماکرو و میکرو) و اهمیت آنها در تغذیه گیاهان فضای سبز نشست سوم: عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم (نقشها، انواع، دلایل هدررفت،کمبود، سمیت، علائم، راهکارها، کودها) نشست چهارم: عناصر منیزیم، آهن، روی (نقشها، انواع، دلایل هدررفت،کمبود، سمیت، علائم، راهکارها، کودها) نشست پنجم: تقسیم بندی کودها (آلی، زیستی، شیمیایی)، توضیحات مربوط به کودهای آلی (کود سبز، کودهای دامی، کمپوست و ورمی کمپوست) نشست ششم: توضیحات مربوط به کودهای زیستی (قارچهای میکوریز و باکتری های تثبیت کننده نیتروژن) نشست هفتم: توضیحات مربوط به کودهای شیمیایی- کودهای ریز مغذی- مزایا و معایب کشت در بسترهای (خاک، آب، خنثی) حاوی هر کود نشست هشتم: روشهای مصرف کودهای مختلف (در خاک، همراه آب، محلول پاشی، پرایمینگ) و مزایا و معایب، مدیریت تلفیقی، مالچ ها |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با تغذیه گیاهی، عناصر غذایی و نقش آنها، کودهای مختلف و کاربرد آنها در بهبود تغذیه گیاهان فضای سبز |
عنوان | گیاهان زینتی ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | کلاس 12 مرکز تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | اصول و روشهای ازدیاد گیاهان. |
نحوه ارزیابی | ارزیابی بر اساس آزمون میان ترم و پایان ترم. |
روش تدریس | نظری و بر مبنای سرفصلها بهمراه پاورپوینت |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس گیاهان زینتی 2 و توجیه ضرورت درس، آشنایی با سرفصلها و منابع، مروری بر مطالب فراگیری شده در درس گیاهان زینتی 1 نشست دوم: دسته بندی های مختلف گیاهان زینتی، روشهای دسته بندی، اهمیت گیاهان آپارتمانی و جایگاه آنها از دیدگاه های مختلف، دسته بندی گیاهان آپارتمانی نشست سوم: تاسیسات باغبانی (خزانه، سایبان، شاسی های گرم و سرد، تونل پلاستیک و گلخانه ها (انواع و نکات مهم)) نشست چهارم: تاثیر عوامل محیطی (نور، درجه حرارت، رطوبت، میزان دی اکسید کربن، عناصر غذایی و تنظیم کننده های رشد (هورونها)) بر رشد و نمو گلهای آپارتمانی نشست پنجم: معرفی و شناسایی بگونیاها، بنت قنسول، بنفشه آفریقایی نشست ششم: معرفی و شناسایی ختمی های زینتی، تاج الملوک، مینای دائمی نشست هفتم: معرفی و شناسایی سیکلامن ایرانی، آرالیاها، آفلاندرا نشست هشتم: معرفی و شناسایی اسپاتی فیلوم، آگلونماها نشست نهم: امتحان میان ترم نشست دهم: معرفی و شناسایی برگ انجیری ها، بامبو نشست یازدهم: معرفی و شناسایی برگ بیدی، برگ عبایی، قاشقی نشست دوازدهم: معرفی و شناسایی پاندانوس، پتوس (پوتوس)، پوتوس قلبی نشست سیزدهم: معرفی و شناسایی دیفن باخیا، حسن یوسف نشست چهاردهم: معرفی و شناسایی سرخس، سینگونیوم، ساکسی فراگا نشست پانزدهم: معرفی و شناسایی سانسوریا، قیتونیا نشست شانزدهم: معرفی و شناسایی یوکا، فیکوس، فیکوس بنجامین
|
منابع | 1- گلکاری علمی و عملی (1388)- قاسمی قهساره و کافی 2- اصول گلکاری (بخش چهاردهم: گلکاری، طراحی و گل آرایی) (1387): خوشخوی و همکاران 3- پرورش، نگهداری و تکثیر گیاهان آپارتمانی (1387)-صانعی شریعت پناهی 4- کتاب کامل گیاهان آپارتمانی (2004) -دال و ویلینس 5- جزوات و مقالات معتبر |
طرح درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس گیاهان زینتی 2 و توجیه ضرورت درس، آشنایی با سرفصلها و منابع، مروری بر مطالب فراگیری شده در درس گیاهان زینتی 1 نشست دوم: دسته بندی های مختلف گیاهان زینتی، روشهای دسته بندی، اهمیت گیاهان آپارتمانی و جایگاه آنها از دیدگاه های مختلف، دسته بندی گیاهان آپارتمانی نشست سوم: تاسیسات باغبانی (خزانه، سایبان، شاسی های گرم و سرد، تونل پلاستیک و گلخانه ها (انواع و نکات مهم)) نشست چهارم: تاثیر عوامل محیطی (نور، درجه حرارت، رطوبت، میزان دی اکسید کربن، عناصر غذایی و تنظیم کننده های رشد (هورونها)) بر رشد و نمو گلهای آپارتمانی نشست پنجم: معرفی و شناسایی بگونیاها، بنت قنسول، بنفشه آفریقایی نشست ششم: معرفی و شناسایی ختمی های زینتی، تاج الملوک، مینای دائمی نشست هفتم: معرفی و شناسایی سیکلامن ایرانی، آرالیاها، آفلاندرا نشست هشتم: معرفی و شناسایی اسپاتی فیلوم، آگلونماها نشست نهم: امتحان میان ترم نشست دهم: معرفی و شناسایی برگ انجیری ها، بامبو نشست یازدهم: معرفی و شناسایی برگ بیدی، برگ عبایی، قاشقی نشست دوازدهم: معرفی و شناسایی پاندانوس، پتوس (پوتوس)، پوتوس قلبی نشست سیزدهم: معرفی و شناسایی دیفن باخیا، حسن یوسف نشست چهاردهم: معرفی و شناسایی سرخس، سینگونیوم، ساکسی فراگا نشست پانزدهم: معرفی و شناسایی سانسوریا، قیتونیا نشست شانزدهم: معرفی و شناسایی یوکا، فیکوس، فیکوس بنجامین
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با گیاهان نگهداری شده در فضاهای بسته یا همان گیاهان گلدانی (آپارتمانها، هتلها)، افزایش توان در نحوه مهندسی و چیدمان آنها. |
عنوان | مهارت گلکاری ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 14-18 |
مکان برگزاری | خلعت پوشان |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | آزمون عملی بر مبنای یادگیری مطالب ارائه شده در جلسات و کارهای عملی در کلاسها و نشستها. |
روش تدریس | عملی و همراه با کار با دانشجویان بهمراه ارائه مطالب نظری همراه با کار عملی. |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول: توجیه دانشجویان نسبت به ضرورت درس، سرفصلها، مروری بر یادگیری های انجام گرفته شده در مهارت گلکاری 1 با تاکید بر اهمیت گیاهان زینتی، آشنایی عملی با انواع گلخانه ها، پوشش های گلخانه ها، سیستم های گلخانه، ابزار تجهیزات باغبانی لازم برای گیاهان زینتی و گلکاری، روشهای تکثیر گیاهان، نهاده های تکثیر، چاله های کاشت نشست دوم: ادامه یادگیری روشهای تکثیر غیرجنسی، تهیه قلمه های مختلف و جاگذاری در بسترها، بسترهای کشت و نحوه تهیه مخلوط خاکی یا مخلوط بسترها،استفاده از هورمونها برای ریشه زایی نشست سوم و چهارم: ادامه روشهای تکثیر گیاهان برای برخی از گیاهان آپارتمانی گلدانی: کاشت بذور، قلمه، نشا، غده، پیاز و ریزوم برخی از این گیاهان زینتی - انجام پیوند (چوب و جوانه) روی برخی از گیاهان زینتی آپارتمانی نشست پنجم: شناسایی برخی از گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی موجود در باغ تحقیقاتی خلعت پوشان نشست ششم:شناسایی برخی از گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی موجود در داخل فضای سبز دانشگاه، گلخانه ها و دانشکده نشست هفتم: انجام کشت گیاهان زینتی درون شیشه ای (تراریوم) با کاکتوس و کراسوله ها (روباز) نشست هشتم: نحوه رسیدگی به گیاهان گلدانی (آبیاری؛ کود و دما)، مبارزه با برخی آفات و بیماری های آنها، تعویض گلدان، کاربرد هورمون های گیاهی، پرورش عملی برخی از این گیاهان در گلخانه ها |
منابع | 1- کافی و همکاران، 1391- گلکاری علمی و عملی (جلد 1 و 2)- ناشر قاسمی 2- وزیری الهی، 1389- گلکاری عملی، ناشر روزبهان 3- دال و هارولد، 2005- گلکاری: اصول و گونه ها- ویلکینز. 4- مقالات ترویجی در رابطه با گلکاری |
طرح درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول: توجیه دانشجویان نسبت به ضرورت درس، سرفصلها، مروری بر یادگیری های انجام گرفته شده در مهارت گلکاری 1 با تاکید بر اهمیت گیاهان زینتی، آشنایی عملی با انواع گلخانه ها، پوشش های گلخانه ها، سیستم های گلخانه، ابزار تجهیزات باغبانی لازم برای گیاهان زینتی و گلکاری، روشهای تکثیر گیاهان، نهاده های تکثیر، چاله های کاشت نشست دوم: ادامه یادگیری روشهای تکثیر غیرجنسی، تهیه قلمه های مختلف و جاگذاری در بسترها، بسترهای کشت و نحوه تهیه مخلوط خاکی یا مخلوط بسترها،استفاده از هورمونها برای ریشه زایی نشست سوم و چهارم: ادامه روشهای تکثیر گیاهان برای برخی از گیاهان آپارتمانی گلدانی: کاشت بذور، قلمه، نشا، غده، پیاز و ریزوم برخی از این گیاهان زینتی - انجام پیوند (چوب و جوانه) روی برخی از گیاهان زینتی آپارتمانی نشست پنجم: شناسایی برخی از گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی موجود در باغ تحقیقاتی خلعت پوشان نشست ششم:شناسایی برخی از گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی موجود در داخل فضای سبز دانشگاه، گلخانه ها و دانشکده نشست هفتم: انجام کشت گیاهان زینتی درون شیشه ای (تراریوم) با کاکتوس و کراسوله ها (روباز) نشست هشتم: نحوه رسیدگی به گیاهان گلدانی (آبیاری؛ کود و دما)، مبارزه با برخی آفات و بیماری های آنها، تعویض گلدان، کاربرد هورمون های گیاهی، پرورش عملی برخی از این گیاهان در گلخانه ها |
هدف از طرح درس | آشنایی عملی دانشجویان با تولید و نگهداری گیاهان زینتی در فضاهای باز و بسته، ابزارها و تاسیسات مورد نیاز در گلکاری و تولید و نگهداری گیاهان زینتی، روشهای ازدیاد گیاهان زینتی (جنسی و غیر جنسی) و درک نکات مهم در این راستا بخصوص با تاکید بر گیاهان گلدانی و آپارتمانی |
عنوان | سمینار |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | مرکز تحصیلات تکمیلی - کلاس 4 |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | بر اساس فعالیت های پژوهشی کلاسی و درنهایت ارائه دانشجویان بصورت مقاله یا ارائه ، تسلط به موضوع ارائه شده و نحوه پاسخ به سوالات |
روش تدریس | بصورت نظری (همراه با رفع اشکالات در طی تهیه مطالب برای موضوعات دانشجویان و نحوه ارائه و پاسخگویی به سوالات) |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: توجیه ضرورت درس، بایدها و ضروریات، موضوعات مهم و نحوه تحقیق اولیه نشست دوم: روشهای تحقیق، روشهای جمع آوری اطلاعات از پایگاههای مختلف، دسته بندی اطلاعات بدست آمده بر مبنای کیفیت مجلات نشست سوم: بررسی موضوعات پیشنهادی از سمت دانشجویان و تایید نهایی نشست چهارم و پنجم: بررسی مطالب جمع آوری شده از طرف دانشجویان بر مبنای موضوعات پیشنهادی، رفع اشکالات و کمک به بهبود کیفیت مطالب جمع آوری شده نشست ششم: نحوه بهبود کیفیت و تلفیق مطالب، چک کردن پیش نویس ارائه ها، مقاله ها و پاور پوینت ها، نحوه تسلط به موضوع، نحوه بهبود بیان موضوع و رفع مشکلات این مورد، سوالات ممکن و نحوه پاسخگویی به آنها نشست هفتم و هشتم: ارائه موضوعات دانشجویان (بررسی توان دانشجویان بر مبنای تسلط به موضوع، نحوه بیان و گیرایی مطالب، نحوه پاسخگویی به سوالات) |
منابع | بسته به موضوع انتخابی دانشجویان منابع ارائه می شوند. (مقالات معتبر و کتابها) |
طرح درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: توجیه ضرورت درس، بایدها و ضروریات، موضوعات مهم و نحوه تحقیق اولیه نشست دوم: روشهای تحقیق، روشهای جمع آوری اطلاعات از پایگاههای مختلف، دسته بندی اطلاعات بدست آمده بر مبنای کیفیت مجلات نشست سوم: بررسی موضوعات پیشنهادی از سمت دانشجویان و تایید نهایی نشست چهارم و پنجم: بررسی مطالب جمع آوری شده از طرف دانشجویان بر مبنای موضوعات پیشنهادی، رفع اشکالات و کمک به بهبود کیفیت مطالب جمع آوری شده نشست ششم: نحوه بهبود کیفیت و تلفیق مطالب، چک کردن پیش نویس ارائه ها، مقاله ها و پاور پوینت ها، نحوه تسلط به موضوع، نحوه بهبود بیان موضوع و رفع مشکلات این مورد، سوالات ممکن و نحوه پاسخگویی به آنها نشست هفتم و هشتم: ارائه موضوعات دانشجویان (بررسی توان دانشجویان بر مبنای تسلط به موضوع، نحوه بیان و گیرایی مطالب، نحوه پاسخگویی به سوالات) |
هدف از طرح درس | آشنایی هر چه بهتر دانشجویان با موضوعات مهم در رابطه با رشته (منظر و فضای سبز)، روشهای تحقیق و جمع آوری مطالب در مورد موضوع منتخب، نحوه جمع بندی و ارائه مطالب بصورت ارائه یا مقاله و پاسخگویی به سوالات ممکن |
عنوان | کارورزی ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8-12 |
مکان برگزاری | مرکز تحصیلات تکمیلی و ارجاع به ارگان های ذی ربط |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | ارزیابی نهایی بر اساس گزارش کار ارائه شده توسط دانشجو و پیوست ارزیابی ارگان ارجاع داده شده مبنی بر اتمام ساعات (192 ساعت) و رضایتمندی از کار دانشجو |
روش تدریس | عملی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول و دوم: توجیه دانشجو مبنی بر ضرورت و اهمیت درس و نحوه استفاده از آموزه ها در شرایط مختلف نشست سوم و چهارم : آشنایی با شرکت ها و ارگان های مربوطه و نیازهای هر ارگان جهت هماهنگی علایق و سلایق دانشجویان نشست پنجم و ششم: ارائه لیست علایق دانشجویان مبنی بر کار در ارگان ها و یا شرکت های مختلف، نیازهای آنها و راه حل های پیشنهادی دانشجویان و تائید نهایی از سوی استاد نشست هفتم تا بیست و دوم: پیگیری کارهای دانشجویان نشست بیست و سوم و بیست و چهارم: ارائه گزارش کار توسط دانشجویان |
منابع | در صورت نیاز منابع با در نظر گرفتن علاقه دانشجو و نیازهای کاری ارگان مربوطه معرفی می شوند. |
طرح درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول و دوم: توجیه دانشجو مبنی بر ضرورت و اهمیت درس و نحوه استفاده از آموزه ها در شرایط مختلف نشست سوم و چهارم : آشنایی با شرکت ها و ارگان های مربوطه و نیازهای هر ارگان جهت هماهنگی علایق و سلایق دانشجویان نشست پنجم و ششم: ارائه لیست علایق دانشجویان مبنی بر کار در ارگان ها و یا شرکت های مختلف، نیازهای آنها و راه حل های پیشنهادی دانشجویان و تائید نهایی از سوی استاد نشست هفتم تا بیست و دوم: پیگیری کارهای دانشجویان نشست بیست و سوم و بیست و چهارم: ارائه گزارش کار توسط دانشجویان |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با نیازها و مشکلات عملی و علمی موجود در رابطه با کار اجرایی در شرکت ها و ارگانهای مربوطه و دستیابی به نحوه حل آنها. |
عنوان | طراحی منظر در مناطق صنعتی (مشترک) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | کلاس 4 مرکز تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزیابی بر اساس بحثهای کلاسی و میزان مشارکت در تمامی مباحث، تحقیقات کلاسی دانشجویان، و در نهایت آزمون نهایی بر اساس دروس و مباحث تدریس شده (قسمت نظری) |
روش تدریس | تدریس علمی و عملی بر مبنای سرفصلها (ارائه پاورپوینت و بحث های علمی کلاسی) |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | نشست های نظری: (2 ساعت) نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس طراحی منظر در مناطق صنعتی، اهمیت و ضرورت، تاریخچه و تعریف های مربوط به اصطلاحات کلیدی، معیارهای کاربری اراضی شهری و مکانیابی مناطق صنعتی نشست دوم: نظریات مربوط به پیدایش مراکز ،شهرها و شهرک های صنعتی، تئوری ها و مقایسه آنها، تئوری باغشهر و اهمیت آن در پیدایش شهرها و شهرکهای صنعتی کنونی و فضای سبز آنها، تحلیل مراکز صنعتی و وضعیتهای آنها، ضوابط اصلی در تعیین مناطق صنعتی نشست سوم: بررسی مشکلات و آلاینده ها در مناطق صنعتی، نوع و غلظت آلاینده های این مناطق، اهمیت فضای سبز و طراحی منظر در این خصوص نشست چهارم: تنشهای دمایی، شوری آب و خاک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی بصری مناطق صنعتی و اثرات آنها بر محیط زیست نشست پنجم: زونبندی بخشهای مختلف مناطق صنعتی و نحوه طراحی و قرارگیری فضای سبز برای رفع مشکلات و آلاینده ها نشست ششم:نحوه دسته بندی اطلاعات بدست آمده جهت بهبود طراحی و فضای سبز، نکات و نحوه انتخاب و قرار گیری پوشش گیاهی نشست هفتم: الزامات و تقسیم بندی فضای سبز در مناطق صنعتی و توضیحات مربوط به هر بخش (معابر، پیرامونی یا کمربندسبز، پارکها و فضای سبز تجهیز شده، فضاهای سبز جنگلی نشست هشتم: خصوصیات و راهکارهای این فضاهای سبز داخل مناطق صنعتی، معرفی گیاهان مناسب برای هر بخش جهت مباحث گیاه پالایی، جذب گردو غبار و ذرات معلق هوا، کاهش آلودگی آب و خاک |
منابع | 1- جایگاه معماری منظر در طراحی سایت های صنعتی- کامیار عباسی 2- برنامه ریزی کاربری اراضی شهری- دکتر پور محمدی 3- سایت های صنعتی: بازاندیشی در مناظر فرا صنعت (1393)- کرک وود (ترجمهایرانی بهبهانی و پیلارام) 4- راهنمای طراحی جزئیات اجرائی محوطه (1388)- واینز و براون (ترجمه ثقفی) 5- مدیریت زیست محیطی فضای سبز شهری (1388) 6- پیاهان پهن برگ مقاوم به شرایط نامساعد (1374)- یارایی 7- تنشها و کرنشهای رشد در درختان (1378)-روبرت (ترجمه ابراهیمی) 8- خاکهای شور و سدیمی (1387)- برزگر 9- مقالات و جزوات |
طرح درس | نشست های نظری: (2 ساعت) نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس طراحی منظر در مناطق صنعتی، اهمیت و ضرورت، تاریخچه و تعریف های مربوط به اصطلاحات کلیدی، معیارهای کاربری اراضی شهری و مکانیابی مناطق صنعتی نشست دوم: نظریات مربوط به پیدایش مراکز ،شهرها و شهرک های صنعتی، تئوری ها و مقایسه آنها، تئوری باغشهر و اهمیت آن در پیدایش شهرها و شهرکهای صنعتی کنونی و فضای سبز آنها، تحلیل مراکز صنعتی و وضعیتهای آنها، ضوابط اصلی در تعیین مناطق صنعتی نشست سوم: بررسی مشکلات و آلاینده ها در مناطق صنعتی، نوع و غلظت آلاینده های این مناطق، اهمیت فضای سبز و طراحی منظر در این خصوص نشست چهارم: تنشهای دمایی، شوری آب و خاک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی بصری مناطق صنعتی و اثرات آنها بر محیط زیست نشست پنجم: زونبندی بخشهای مختلف مناطق صنعتی و نحوه طراحی و قرارگیری فضای سبز برای رفع مشکلات و آلاینده ها نشست ششم:نحوه دسته بندی اطلاعات بدست آمده جهت بهبود طراحی و فضای سبز، نکات و نحوه انتخاب و قرار گیری پوشش گیاهی نشست هفتم: الزامات و تقسیم بندی فضای سبز در مناطق صنعتی و توضیحات مربوط به هر بخش (معابر، پیرامونی یا کمربندسبز، پارکها و فضای سبز تجهیز شده، فضاهای سبز جنگلی نشست هشتم: خصوصیات و راهکارهای این فضاهای سبز داخل مناطق صنعتی، معرفی گیاهان مناسب برای هر بخش جهت مباحث گیاه پالایی، جذب گردو غبار و ذرات معلق هوا، کاهش آلودگی آب و خاک |
هدف از طرح درس | آفزایش توان دانشجویان در شناسایی مشکلات مناطق صنعتی با توجه به شرایط محیطی و منطقه ای و ارائه راهکارهایی از طریق طراحی منظر، انتخاب و کاشت گیاهان فضای سبز در جهت کاهش استرس های محیطی و آلاینده های ناشی شده از این مناطق |
عنوان | مهارت گلکاری ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ها ساعت 8-12 |
مکان برگزاری | ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | آزمون عملی بر مبنای یادگیری مطالب ارائه شده در جلسات |
روش تدریس | کار عملی همراه با ارائه مطالب نظری با همراهی دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول و دوم: توجیه دانشجویان نسبت به ضرورت درس، سرفصلها، اهمیت گیاهان زینتی، آشنایی عملی با انواع گلخانه ها، پوشش های گلخانه ها، سیستم های گلخانه، ابزار تجهیزات باغبانی لازم برای گیاهان زینتی و گلکاری نشست سوم و چهارم: آشنایی عملی با انواع روشهای تکثیر گیاهان: جنسی (بذرها، سرمادهی، نحوه کاشت) و غیر جنسی (دستک، پاجوش، خواباندن { انتهایی، ساده، مارپیچی، شیاریف کپه ای، هوایی}، جداسازی {سوخ و پداژه}، تقسیم {ساقه زیرزمینی، پاگیاه، غده، ریشه غده ای، طوقه}، قلمه {ساقه، برگ، جوانه برگی، ریشه}، پیوند {چوب و جوانه})، زمان مناسب هر کدام، مثال گیاهان زینتی در هر مورد و انجام آنها بصورت عملی نشست پنجم: شناخت نهاده های تکثیر، عملیات مربوط به کشت و پرورش برخی گیاهان زینتی باغچه ای، گلدانی، بریدنی نشست ششم: آشنایی با تهیه چاله های کاشت، نحوه کاشت درختان با کمک تخته کشت، آشنایی با مواد هورمونی و تنظیم کننده رشد و موارد استفاده از آنها در تکثیر گیاهان زینتی و کاشت، هرس نشست هفتم: آشنایی عملی با کشت گیاهان زینتی درون شیشه ای (تراریوم) نشست هشتم: شناسایی برخی گیاهان مهم زینتی باغچه ای، گلدانی، شاخه بریده |
منابع | 1- کافی و همکاران، 1391- گلکاری علمی و عملی (جلد 1 و 2)- ناشر قاسمی 2- وزیری الهی، 1389- گلکاری عملی، ناشر روزبهان 3- دال و هارولد، 2005- گلکاری: اصول و گونه ها- ویلکینز. 4- مقالات ترویجی در رابطه با گلکاری |
طرح درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول و دوم: توجیه دانشجویان نسبت به ضرورت درس، سرفصلها، اهمیت گیاهان زینتی، آشنایی عملی با انواع گلخانه ها، پوشش های گلخانه ها، سیستم های گلخانه، ابزار تجهیزات باغبانی لازم برای گیاهان زینتی و گلکاری نشست سوم و چهارم: آشنایی عملی با انواع روشهای تکثیر گیاهان: جنسی (بذرها، سرمادهی، نحوه کاشت) و غیر جنسی (دستک، پاجوش، خواباندن { انتهایی، ساده، مارپیچی، شیاریف کپه ای، هوایی}، جداسازی {سوخ و پداژه}، تقسیم {ساقه زیرزمینی، پاگیاه، غده، ریشه غده ای، طوقه}، قلمه {ساقه، برگ، جوانه برگی، ریشه}، پیوند {چوب و جوانه})، زمان مناسب هر کدام، مثال گیاهان زینتی در هر مورد و انجام آنها بصورت عملی نشست پنجم: شناخت نهاده های تکثیر، عملیات مربوط به کشت و پرورش برخی گیاهان زینتی باغچه ای، گلدانی، بریدنی نشست ششم: آشنایی با تهیه چاله های کاشت، نحوه کاشت درختان با کمک تخته کشت، آشنایی با مواد هورمونی و تنظیم کننده رشد و موارد استفاده از آنها در تکثیر گیاهان زینتی و کاشت، هرس نشست هفتم: آشنایی عملی با کشت گیاهان زینتی درون شیشه ای (تراریوم) نشست هشتم: شناسایی برخی گیاهان مهم زینتی باغچه ای، گلدانی، شاخه بریده |
هدف از طرح درس | آشنایی عملی دانشجویان با تولید و نگهداری گیاهان زینتی در فضاهای باز و بسته، ابزارها و تاسیسات مورد نیاز در گلکاری و تولید و نگهداری گیاهان زینتی، روشهای ازدیاد گیاهان زینتی (جنسی و غیر جنسی) و درک نکات مهم در این راستا |
عنوان | چمن های ورزشی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه ها ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | مرکز تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزیابی بر اساس امتحان پایان ترم، بحثهای کلاسی، پروژه ارائه شده و کارهای عملی در جلسات عملی |
روش تدریس | تدریس بر مبنای توضیحات علمی و عملی بر طبق سرفصلها |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | نشست های نظری: (2 ساعت) نشست اول: توجیه دانشجویان در مورد ضروریت درس، ارائه مقدمه و اهمیت چمن ها، توضیح مختصر در مورد گیاهشناسی و نکات مهم در مورد نحوه تکثیر، فازهای رویشی و زایشی، اصطلاحات مهم کاربردی، روشهای مختلف تهیه چمن و جاگذاری در زمین نشست دوم: مراحل لازم برای چمن کاری (پاک کردن زمین از بقایای گیاهی، آنالیز خاک، بررسی شرایط زمین، خاک برداری و خاکریزی، اصلاح خاک و تهیه خاک مناسب، تعبیه زهکش، کوددهی، غلطک زنی، بذرپاشی و نحوه آن، پوشش نهایی (مالچ یا تاپدرسینگ) و آبیاری) نشست سوم و چهارم: عملیات نگهداری چمن ها بعد از کاشت و نگهداری چمن های چندین ساله با تاکید بر چمن های ورزشی {چمن زنی (میزان و دفعات، وسایل و اطلاعات درگیر با آنها)، کوددهی (انواع، زمان، دفعات، اثرات)، آبیاری (زمان، کیفیت آب)}، علف های هرز چمن ها، انواع و مدیریت نشست پنجم: معرفی انواع چمن ها (فصل سرد و فصل گرم: نامهای علمی، نامهای معمول، واریته ها، هیبریدها، کاربردها و خصوصیات بارز، مزایا و معایب)، نحوه رسیدگی به هر نوع چمن بخصوص در زمین های ورزشی نشست ششم: چمن های مختلف ورزشی، شناسایی، بذر چمن های ورزشی تجاری (نام ها، خصوصیات، ترکیبات)، نحوه محاسبه میزان بذر مورد نیاز بر اساس شکل زمین، اصطلاحات بروز در مورد بذرها و نحوه تهیه آنها، چمن های رولی، نحوه نصب و رسیدگی نشست هفتم: مواد تنظیم کننده های رشد گیاهی برای مدیریت چمن (انواع و کاربردها)، مدیریت های تنش های زیستی و غیرزیستی در چمن ها نشست هشتم: زمین های ورزشی مختلف، نوع چمن کاربردی، نحوه رسیدگی و نگهداری نشست های عملی: (4 ساعت) نشست اول و دوم: انتخاب سایت مورد نظر، بررسی های اولیه جهت برنامه ریزی کارها، احداث عملی چمن ورزشی (نحوه خاکبرداری، ایجاد زیرسازی و زهکش، خاکریزی و کوددهی، غلطک زنی، بذرپاشی، مالچ پاشی، آبیاری) نشست سوم: گزارش سرکشی روزانه و آبیاری، انجام عملیات های مورد نیاز برای چمن- عملیات کوددهی، هوادهی، نگهداری و چمن زنی نشست چهارم: ادامه سرکشی و عملیات مربوط به نگهداری چمن- نحوه رفع مشکلات پیش آمده- تعیین موضوع پروژه ها (چمن ورزشی زمینهای ورزشی مختلف) و تائید آنها نشست پنجم و ششم: شناسایی چمن های مختلف ورزشی ( عملی و اسلاید)- پیگیری و رفع اشکالات پروژه ها نشست هفتم: شناسایی و کاربرد وسایل مورد نیاز برای چمن کاری- برخی علف های هرز و روشهای مبارزه، شناسایی اثرات کمبود مواد غذایی، تنشهای زیستی و غیر زیستی روی چمن ها نشست هشتم: ارائه پروژه ها و بحث های عملی پیرامون پروژه |
منابع | 1- روز بهایی و همکاران (1389)، راهنمای جامع زمین های چمن های ورزشی- آوای ظهور تهران 2- اعتمادی (1388: ترجمه)، مدیریت چمن در مناطق معتدله- نشر جهاد دانشگاه صنعتی اصفهان 3- نادری و کافی (1384: ترجمه)، چمن ها کاشت و نگهداری برای داشتن فرشی سبز و زیبا- انتشارات ندای ضحی تهران 4-کافی و روح اللهی (جلد اول و دوم)، مهندسی چمن های ورزشی- انتشارات دانشگاه شاهد 5- کافی (1381)، مدیریت احداث و نگهداری چمن- نشر موسسه فرهنگی شقایق روستا تهران 6- جزوات مربوط به دانشگاه های معتبر دنیا 7- مقالات معتبر ترویجی و علمی |
طرح درس | نشست های نظری: (2 ساعت) نشست اول: توجیه دانشجویان در مورد ضروریت درس، ارائه مقدمه و اهمیت چمن ها، توضیح مختصر در مورد گیاهشناسی و نکات مهم در مورد نحوه تکثیر، فازهای رویشی و زایشی، اصطلاحات مهم کاربردی، روشهای مختلف تهیه چمن و جاگذاری در زمین نشست دوم: مراحل لازم برای چمن کاری (پاک کردن زمین از بقایای گیاهی، آنالیز خاک، بررسی شرایط زمین، خاک برداری و خاکریزی، اصلاح خاک و تهیه خاک مناسب، تعبیه زهکش، کوددهی، غلطک زنی، بذرپاشی و نحوه آن، پوشش نهایی (مالچ یا تاپدرسینگ) و آبیاری) نشست سوم و چهارم: عملیات نگهداری چمن ها بعد از کاشت و نگهداری چمن های چندین ساله با تاکید بر چمن های ورزشی {چمن زنی (میزان و دفعات، وسایل و اطلاعات درگیر با آنها)، کوددهی (انواع، زمان، دفعات، اثرات)، آبیاری (زمان، کیفیت آب)}، علف های هرز چمن ها، انواع و مدیریت نشست پنجم: معرفی انواع چمن ها (فصل سرد و فصل گرم: نامهای علمی، نامهای معمول، واریته ها، هیبریدها، کاربردها و خصوصیات بارز، مزایا و معایب)، نحوه رسیدگی به هر نوع چمن بخصوص در زمین های ورزشی نشست ششم: چمن های مختلف ورزشی، شناسایی، بذر چمن های ورزشی تجاری (نام ها، خصوصیات، ترکیبات)، نحوه محاسبه میزان بذر مورد نیاز بر اساس شکل زمین، اصطلاحات بروز در مورد بذرها و نحوه تهیه آنها، چمن های رولی، نحوه نصب و رسیدگی نشست هفتم: مواد تنظیم کننده های رشد گیاهی برای مدیریت چمن (انواع و کاربردها)، مدیریت های تنش های زیستی و غیرزیستی در چمن ها نشست هشتم: زمین های ورزشی مختلف، نوع چمن کاربردی، نحوه رسیدگی و نگهداری نشست های عملی: (4 ساعت) نشست اول و دوم: انتخاب سایت مورد نظر، بررسی های اولیه جهت برنامه ریزی کارها، احداث عملی چمن ورزشی (نحوه خاکبرداری، ایجاد زیرسازی و زهکش، خاکریزی و کوددهی، غلطک زنی، بذرپاشی، مالچ پاشی، آبیاری) نشست سوم: گزارش سرکشی روزانه و آبیاری، انجام عملیات های مورد نیاز برای چمن- عملیات کوددهی، هوادهی، نگهداری و چمن زنی نشست چهارم: ادامه سرکشی و عملیات مربوط به نگهداری چمن- نحوه رفع مشکلات پیش آمده- تعیین موضوع پروژه ها (چمن ورزشی زمینهای ورزشی مختلف) و تائید آنها نشست پنجم و ششم: شناسایی چمن های مختلف ورزشی ( عملی و اسلاید)- پیگیری و رفع اشکالات پروژه ها نشست هفتم: شناسایی و کاربرد وسایل مورد نیاز برای چمن کاری- برخی علف های هرز و روشهای مبارزه، شناسایی اثرات کمبود مواد غذایی، تنشهای زیستی و غیر زیستی روی چمن ها نشست هشتم: ارائه پروژه ها و بحث های عملی پیرامون پروژه |
هدف از طرح درس | آشنایی علمی و عملی دانشجویان با چمن های ورزشی برای بهره برداری در زمین های مختلف ورزشی |
عنوان | مدیریت پروژه در احداث منظر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ها ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | مرکز تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزیابی بر اساس امتحان پایان ترم، مباحث کلاسی، پروژه های ارائه شده و کار در نشست های عملی |
روش تدریس | تدریس علمی و عملی بر مبنای سرفصلها (ارائه پاورپوینت و بحث های علمی) |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | نشست های نظری: (2 ساعت) نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس مدیریت پروژه، اهمیت و ضرورت، تعریف های مربوط به اصطلاحات کلیدی و عناصر تشکیل دهنده نشست دوم: انواع پروژه، ویژگی های پروژه و مدیر پروژه، چرخه پروژه، مسئولیت های مدیریت و تاریخچه های مربوط به آنها نشست سوم: مدیریت نه گانه حاکم بر پروژه ها و خصوصیات هر کدام، فرآیندهای مدیریت پروژه، مراحل انجام پروژه نشست چهارم: برنامه ریزی (CPM, PERT, GERT) و روشهای کنترل پروژه (مالی، انسانی، تدارکات، منابعف ارتباطات) - تعاریف، اصطلاحات و فرآیندهای درگیر، گام های برنامه ریزی پروژه (تعریف و توضیح هر قسمت و ارتباط ساختاری آنها) نشست پنجم و ششم: ساختار شکست کارها، نحوه تهیه نمودار آن، ساختار شبکه و انواع آن، روشهای تهیه اطلاعات و تنظیم شبکه، تعاریف مرتبط با شبکه، قوانین رسم شبکه های برداری، اشتباهات درگیر در رسم شبکه، انواع وابستگی ها و مثال های مختلف برای رسم شبکه، آشنایی با برخی از نرم افزارهای مدیریت پروژه نشست هفتم و هشتم: قوانین و ضوابط مربوط به مدیریت پروژه های فضای سبز، ابزارهای کنترل، زمان بندی، بودجه بندی، فاز بندی، ریسک، هزینه ها، مراحل اجرایی و سایر فرآیندهای دخیل، اجرای پروژه فضای سبز شامل تهیه طرح بر اساس ضوابط سازمان بودجه، مقرارت مربوط به تهیه اسناد مناقصه، عقد قرار داد با پیمانکاران، شرح وظایف مشاور، ناظر و پیمانکار، مراحل نگهداری فضای سبز ایجاد شده (تشکیلات اداری، مدیریت نیروی انسانی، وسایل لازم، تاسیسات و ماشین آلات، آبیاری، کوددهی) و مرحله پایان پروژه- نحوه دخیل کردن آموزه ها در این روند نشست های عملی: (4 ساعت) نشست اول و دوم: آشنایی دانشجویان با اهداف قسمت عملی و ارائه مسیر جهت انجام پروژه در راستای سرفصل ها- نرم افزارهای مورد استفاده و نحوه مدیریت پروژه نشست سوم: بررسی موضوعات پیشنهادی دانشجویان برای اجرایی کردن و مدیریت یک پروژه منظر و تایید نهایی بر مبنای خواست دانشجویان در راستای سرفصل ها نشست چهارم و پنجم: پیگیری پروژه ها، رفع اشکالات، انجام مراحل برنامه ریزی، فازبندی،بودجه بندی، مدیریت منابع انسانی، هزینه ها، ریسک ها نشست ششم: شکل گیری نهایی پروژه_ بررسی روند پیش برد دانشجویان نشست هفتم و هشتم: ارائه پروژه های دانشجویان- پرسش و پاسخ، بحث کلاسی |
منابع | 1- گلابچی و حسینی (1392)، مبانی مدیریت پروژه. چاپ سوم دانشگاه تهران 2- مظاهری (1394)، مدیریت پروژه های فضای سبز، انتشارات مرز دانش 3- همپشایر (2010)، راهنمای جامع پروژه های فضای سبز- انتشارات بین المللی بلک و دکر. 4- لامبک و جان (2009)، مدیریت پروژه های شهری- مک گروهیل 6- هریسون (1982)، مدیریت پروژه های پیشرفته، انتشارات گوور 7- سیلند و کینگ (1983)، مدیریت پروژه و آنالیز سیستم، مک گروهیل 8- حاج شیر محمدی ، مدیریت کنترل پروژه، دانشگاه صنعتی اصفهان
|
طرح درس | نشست های نظری: (2 ساعت) نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس مدیریت پروژه، اهمیت و ضرورت، تعریف های مربوط به اصطلاحات کلیدی و عناصر تشکیل دهنده نشست دوم: انواع پروژه، ویژگی های پروژه و مدیر پروژه، چرخه پروژه، مسئولیت های مدیریت و تاریخچه های مربوط به آنها نشست سوم: مدیریت نه گانه حاکم بر پروژه ها و خصوصیات هر کدام، فرآیندهای مدیریت پروژه، مراحل انجام پروژه نشست چهارم: برنامه ریزی (CPM, PERT, GERT) و روشهای کنترل پروژه (مالی، انسانی، تدارکات، منابعف ارتباطات) - تعاریف، اصطلاحات و فرآیندهای درگیر، گام های برنامه ریزی پروژه (تعریف و توضیح هر قسمت و ارتباط ساختاری آنها) نشست پنجم و ششم: ساختار شکست کارها، نحوه تهیه نمودار آن، ساختار شبکه و انواع آن، روشهای تهیه اطلاعات و تنظیم شبکه، تعاریف مرتبط با شبکه، قوانین رسم شبکه های برداری، اشتباهات درگیر در رسم شبکه، انواع وابستگی ها و مثال های مختلف برای رسم شبکه، آشنایی با برخی از نرم افزارهای مدیریت پروژه نشست هفتم و هشتم: قوانین و ضوابط مربوط به مدیریت پروژه های فضای سبز، ابزارهای کنترل، زمان بندی، بودجه بندی، فاز بندی، ریسک، هزینه ها، مراحل اجرایی و سایر فرآیندهای دخیل، اجرای پروژه فضای سبز شامل تهیه طرح بر اساس ضوابط سازمان بودجه، مقرارت مربوط به تهیه اسناد مناقصه، عقد قرار داد با پیمانکاران، شرح وظایف مشاور، ناظر و پیمانکار، مراحل نگهداری فضای سبز ایجاد شده (تشکیلات اداری، مدیریت نیروی انسانی، وسایل لازم، تاسیسات و ماشین آلات، آبیاری، کوددهی) و مرحله پایان پروژه- نحوه دخیل کردن آموزه ها در این روند نشست های عملی: (4 ساعت) نشست اول و دوم: آشنایی دانشجویان با اهداف قسمت عملی و ارائه مسیر جهت انجام پروژه در راستای سرفصل ها- نرم افزارهای مورد استفاده و نحوه مدیریت پروژه نشست سوم: بررسی موضوعات پیشنهادی دانشجویان برای اجرایی کردن و مدیریت یک پروژه منظر و تایید نهایی بر مبنای خواست دانشجویان در راستای سرفصل ها نشست چهارم و پنجم: پیگیری پروژه ها، رفع اشکالات، انجام مراحل برنامه ریزی، فازبندی،بودجه بندی، مدیریت منابع انسانی، هزینه ها، ریسک ها نشست ششم: شکل گیری نهایی پروژه_ بررسی روند پیش برد دانشجویان نشست هفتم و هشتم: ارائه پروژه های دانشجویان- پرسش و پاسخ، بحث کلاسی |
هدف از طرح درس | آشنایی علمی و عملی دانشجویان با نحوه مدیریت پروژه، اصطلاحات و کاربردها به منظور ارتقا دانش آنها جهت تخصیص منابع و داده ها برای دستیابی به اهداف در احداث پروژه های فضای سبز |
عنوان | پارک و پارکسازی (عملی) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ها ساعت 14-18 و سه شنبه ها ساعت 8-12 |
مکان برگزاری | مرکز تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | طراحی فضاهای شهری |
نحوه ارزیابی | ارزیابی عملی بر اساس ارائه پروژه |
روش تدریس | عملی همراه با کار با دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول: توجیه ضرورت درس، اهمیت، نکات مهم مورد استفاده در درس، مرور اصول طراحی، معیارها و قوانین نشست دوم: شناخت انواع پارکها (محله ای، منطقه ای، شهری، فراشهری)، تفاوت های طراحی با ذکر مثال ها- بازدید از پارکها نشست سوم و چهارم: طراحی نمونه تمرینی از هر نوع پارک بصورت آموزشی مثلا پارک محله ای (سوال و اشکالات، نکات و...) - بازدید نشست پنجم تا دوازدهم: طراحی مجدد نمونه های دیگری از پارکهای مختلف نشست سیزدهم و چهاردهم: بررسی طرحها، رفع اشکالات، توصیه های لازم برای بهبود طرح ها و گیاهان انتخابی، شکل گیری مناسب طرح ها نشست پانزدهم و شانزدهم: ارائه طرح های نهایی پارکهای خواسته شده توسط دانشجویان |
منابع | 1- مجنونیان (1374)، مباحثی پیرامون پارکها، فضای سبز و تفرجگاهها- سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران 2- حکمتی (1382)، طراحی باغ و پارک- انتشارات فرهنگ جامع 3- جعفرنیا و همکاران (1387:ترجمه)، طراحی فضای سبز برای طراحان حرفه ای، مجتمع آموزشی کشاورزی سبز ایران 4- مقالات ترویجی و پژوهشی |
طرح درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول: توجیه ضرورت درس، اهمیت، نکات مهم مورد استفاده در درس، مرور اصول طراحی، معیارها و قوانین نشست دوم: شناخت انواع پارکها (محله ای، منطقه ای، شهری، فراشهری)، تفاوت های طراحی با ذکر مثال ها- بازدید از پارکها نشست سوم و چهارم: طراحی نمونه تمرینی از هر نوع پارک بصورت آموزشی مثلا پارک محله ای (سوال و اشکالات، نکات و...) - بازدید نشست پنجم تا دوازدهم: طراحی مجدد نمونه های دیگری از پارکهای مختلف نشست سیزدهم و چهاردهم: بررسی طرحها، رفع اشکالات، توصیه های لازم برای بهبود طرح ها و گیاهان انتخابی، شکل گیری مناسب طرح ها نشست پانزدهم و شانزدهم: ارائه طرح های نهایی پارکهای خواسته شده توسط دانشجویان |
هدف از طرح درس | آشنایی عملی دانشجویان با طراحی پارکها با توجه به شرایط محیطی و منطقه ای |
عنوان | انسان و محیط زیست |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ها ساعت 14-16 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی-کلاس 11 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | اکولوژی |
نحوه ارزیابی | ارزیابی بر اساس امتحانات میان ترم و پایان ترم (بهمراه بحث در کلاس ها) |
روش تدریس | تدریس بر مبنای موضوعات سرفصل ها (ارائه پاورپوینت) و بحث های کلاسی پیرامون هر سرفصل |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس انسان و محیط زیست، سرفصلها، مرور درس انسان و محیط زیست دبیرستان نشست دوم: شکل گیری سکونتگاه های انسانی (روستا و شهرهای اولیه)، نظریه های مربوط به پیدایش شهرها نشست سوم: تکامل جوامع انسانی،فرآیندهای توسعه،تغییرات کاربری زمین و تاثیرات آنها بر محیط زیست نشست چهارم: توسعه شهر نشینی، صنعتی شدن و آلودگی های زیست محیطی نشست پنجم: رشد جمعیت، رشد مصرف و تاثیرات بر محیط زیست نشست ششم: تعریف محیط زیست، محیط زیست انسان ساخت، علت اهمیت یافتن محیط زیست نشست هفتم و هشتم: شناخت مخاطرات محیطی اثرگذار بر محیط زیست (گرم شدن زمین و گازهای گلخانه ای) نشست نهم: امتحان میان ترم نشست دهم: محیط زیست گرایی و زیست بوم گرایی، اخلاق زیست محیطی نشست یازدهم: توسعه پایدار، مفهوم و تعاریف، سیاست ها و الزامات نشست دوازدهم: رویدادها و کنفرانسهای جهانی در رابطه با توسعه پایدار و نتایج و دستورکارها، اهداف نشست سیزدهم: ایده های اصلی توسعه پایدار، شاخصها،تفاوت های رشد و توسعه پایدار نشست چهاردهم: توسعه پایدار شهری، ملاحظات کلی (زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی)، شهر سالم، معیارها و فضای سبز آن نشست پانزدهم و شانزدهم: شهر پاک، اثرات فضاهای سبز شهری در شهرها، معیارهای فضای سبز، نظرات در مورد اثرات فضای سبز در بهبود و بازسازی محیط زیست و شرایط آسایش اقلیمی انسان
|
منابع | 1- زیستن در محیط زیست -1393- ترجمه مجید مخدوم- دانشگاه تهران 2- شناخت محیط زیست: زمین سیاره ی زنده-1392- ترجمه عبدالحسین وهابزاده، جهاد دانشگاهی مشهد 3- ادلر و تانر- 2013- اکوسیستم شهری: اصول اکولوژیکی برای ساخت محیط زیست، انتشارات دانشگاه کمبریج 4- بنتون-شرت و شرت- 2008- شهرها و طبیعت: لندن، روتلج. 5- برندون و لامبردی- 2011- بررسی توسعه پایدار در ساخت محیط زیست- وایلی. 6- مستوفی و دوهرتی- 2010- شهرنشینی اکولوژیکی، بادن، سوئیس. 7- ویل و کامپالنا- 2005- چگونه شهرهای مدرن از بلای عظیم نجات یافتند. انتشارات دانشگاه آکسفورد، آمریکا. 8- والتر-توز و همکاران- 2008- دیدگاه اکوسیستمی: پیچیدگی، عدم قطعیت و ملاحظات برای توسعه پایدار. انتشارات دانشگاه کلمبیا 9- مقالات ترویجی و پژوهشی |
طرح درس | هر نشست 2 ساعت می باشد. نشست اول: آشنایی دانشجویان با درس انسان و محیط زیست، سرفصلها، مرور درس انسان و محیط زیست دبیرستان نشست دوم: شکل گیری سکونتگاه های انسانی (روستا و شهرهای اولیه)، نظریه های مربوط به پیدایش شهرها نشست سوم: تکامل جوامع انسانی،فرآیندهای توسعه،تغییرات کاربری زمین و تاثیرات آنها بر محیط زیست نشست چهارم: توسعه شهر نشینی، صنعتی شدن و آلودگی های زیست محیطی نشست پنجم: رشد جمعیت، رشد مصرف و تاثیرات بر محیط زیست نشست ششم: تعریف محیط زیست، محیط زیست انسان ساخت، علت اهمیت یافتن محیط زیست نشست هفتم و هشتم: شناخت مخاطرات محیطی اثرگذار بر محیط زیست (گرم شدن زمین و گازهای گلخانه ای) نشست نهم: امتحان میان ترم نشست دهم: محیط زیست گرایی و زیست بوم گرایی، اخلاق زیست محیطی نشست یازدهم: توسعه پایدار، مفهوم و تعاریف، سیاست ها و الزامات نشست دوازدهم: رویدادها و کنفرانسهای جهانی در رابطه با توسعه پایدار و نتایج و دستورکارها، اهداف نشست سیزدهم: ایده های اصلی توسعه پایدار، شاخصها،تفاوت های رشد و توسعه پایدار نشست چهاردهم: توسعه پایدار شهری، ملاحظات کلی (زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی)، شهر سالم، معیارها و فضای سبز آن نشست پانزدهم و شانزدهم: شهر پاک، اثرات فضاهای سبز شهری در شهرها، معیارهای فضای سبز، نظرات در مورد اثرات فضای سبز در بهبود و بازسازی محیط زیست و شرایط آسایش اقلیمی انسان
|
هدف از طرح درس | آشنایی و درک دانشجویان از روابط انسان و محیط زیست و تحلیل ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم آنها با یکدیگر به منظور بهبود محیط زیست و داشتن توسعه پایدار از طریق توسعه فضای سبز و ارتقا کمی و کیفی آن |
عنوان | کارورزی ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ها ساعت 14-16 |
مکان برگزاری | مرکز تحصیلات تکمیلی و ارجاع به ارگان های ذی ربط |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزیابی نهایی بر اساس گزارش کار ارائه شده توسط دانشجو و پیوست ارزیابی ارگان ارجاع داده شده مبنی بر اتمام ساعات (192 ساعت) و رضایتمندی از کار دانشجو |
روش تدریس | عملی و همراه با دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول و دوم: توجیه دانشجو مبنی بر ضرورت و اهمیت درس و نحوه استفاده از آموزه ها در شرایط مختلف نشست سوم و چهارم : آشنایی با شرکت ها و ارگان های مربوطه و نیازهای هر ارگان جهت هماهنگی علایق و سلایق دانشجویان نشست پنجم و ششم: ارائه لیست علایق دانشجویان مبنی بر کار در ارگان ها و یا شرکت های مختلف، نیازهای آنها و راه حل های پیشنهادی دانشجویان و تائید نهایی از سوی استاد نشست هفتم تا بیست و دوم: پیگیری کارهای دانشجویان نشست بیست و سوم و بیست و چهارم: ارائه گزارش کار توسط دانشجویان |
منابع | در صورت نیاز منابع با در نظر گرفتن علاقه دانشجو و نیازهای کاری ارگان مربوطه معرفی می شوند. |
طرح درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست اول و دوم: توجیه دانشجو مبنی بر ضرورت و اهمیت درس و نحوه استفاده از آموزه ها در شرایط مختلف نشست سوم و چهارم : آشنایی با شرکت ها و ارگان های مربوطه و نیازهای هر ارگان جهت هماهنگی علایق و سلایق دانشجویان نشست پنجم و ششم: ارائه لیست علایق دانشجویان مبنی بر کار در ارگان ها و یا شرکت های مختلف، نیازهای آنها و راه حل های پیشنهادی دانشجویان و تائید نهایی از سوی استاد نشست هفتم تا بیست و دوم: پیگیری کارهای دانشجویان نشست بیست و سوم و بیست و چهارم: ارائه گزارش کار توسط دانشجویان |
هدف از طرح درس | آشنایی با نیازها و مشکلات عملی و علمی موجود در رابطه با کار اجرایی در شرکت ها و ارگانهای مربوطه و دستیابی به نحوه حل آنها. |
عنوان | پروژه |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | - |
مکان برگزاری | - |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد. |
نحوه ارزیابی | ارزیابی نهایی پروژه ارائه شده توسط دانشجو بر طبق آموزه های تدریس شده در طول دوران دانشجویی و همچنین طی جلسات مشاوره درس پروژه. |
روش تدریس | عملی و بهمراه دانشجویان (بحث و مشاوره) |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست نخست: توجیه دانشجویان برای انجام پروژه (ضروریات و نیازمندی ها) نشست دوم و سوم: ارائه سایتهای مورد نظر دانشجویان برای انجام طرح و تایید نهایی مکان سایت ها نشست چهارم و پنجم: ارائه مطالعات توجیهی و طرح اولیه دانشجویان برای سایتهای مورد نظر و رفع اشکالات نشست ششم و هفتم: ارائه طرح نهایی، تایید نهایی پلان، مشاوره طراحی کاشت و انتخاب گیاهان نشست هشتم تا شانزدهم : پیگیری مستمر کارهای دانشجویان ( انتخاب گیاهان، طراحی کاشت، طرح اجمالی آبیاری و آبرسانی، طرح روشنایی و نحوه تامین آن، بررسی جزییات پلان مانند کف سازی، آب نما و گیاهان و گل ها) نشست هفدهم تا بیست و دوم: بررسی اخرین اشکالات طرح پلان ها و انتخاب گیاهان و جزئیات نشست بیست و سوم و بیست و چهارم: ارائه نهایی پروژه توسط دانشجویان و دفاعیه نهایی |
منابع | بر اساس مکان و طرح ارائه شده و همچنین گیاهان مدنظر دانشجویان و مواد مورد نیاز برای کارهای عمرانی منابع به دانشجویان توصیه می شود. |
طرح درس | هر نشست 4 ساعت می باشد. نشست نخست: توجیه دانشجویان برای انجام پروژه (ضروریات و نیازمندی ها) نشست دوم و سوم: ارائه سایتهای مورد نظر دانشجویان برای انجام طرح و تایید نهایی مکان سایت ها نشست چهارم و پنجم: ارائه مطالعات توجیهی و طرح اولیه دانشجویان برای سایتهای مورد نظر و رفع اشکالات نشست ششم و هفتم: ارائه طرح نهایی، تایید نهایی پلان، مشاوره طراحی کاشت و انتخاب گیاهان نشست هشتم تا شانزدهم : پیگیری مستمر کارهای دانشجویان ( انتخاب گیاهان، طراحی کاشت، طرح اجمالی آبیاری و آبرسانی، طرح روشنایی و نحوه تامین آن، بررسی جزییات پلان مانند کف سازی، آب نما و گیاهان و گل ها) نشست هفدهم تا بیست و دوم: بررسی اخرین اشکالات طرح پلان ها و انتخاب گیاهان و جزئیات نشست بیست و سوم و بیست و چهارم: ارائه نهایی پروژه توسط دانشجویان و دفاعیه نهایی |
هدف از طرح درس | کمک به دانشجویان برای استفاده عملی از آموزه های خود برای انجام طرح های فضای سبز به تنهایی (شناخت نقاط قوت و ضعف و تلاش در جهت بهبود) |