برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان اندیشه ها و دیدگاهها در تحول چهره زمین
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری چهارشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی کلاس 17
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

کنفرانس

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع
  1. چورلی، ریچارد؛ استنلی ای شوم(1386) ژئومورفولوژی،دیدگاهها جلد1 ترجمه احمد معتمد و ابراهیم مقیمی.نشر سمت.
  2. مقیمی،ابراهیم(1391) فلسفه تغییرات محیط. نشر دانشگاه تهران.

-Thorn. Colin. (1988 ) .An Introduction to theoretical geomorphology. Boston Unwin Hyman

-Kennedy, Barbara A. ( 2010). "Hutton to Horton : views of sequence, progression and equilibrium in geomorphology"

Geomorphology , -

-Sack, Dorothy. ( 2020). New wine in old bottle. The historiography of a paradigm change, geomorphology, . - .

- Bruce L. Rhoads and Colin E. Thorn ( 2015) the scientific nature of geomorphology edited by, John Wiley.

طرح درس

طرح درس

تحلیل و مهارت با مفاهیم بنیادی در ژئومورفولوژی زمان در ژئومورفولوژی مکان و فضا در ژئومورفولوژی

مقیاس در ژئومورفولوژی ارگودیسیتی در ژئومورفولوژی پارادایم های ژئومورفولوژی از هوتن تا هورتن هوتن و افکار وی

لیل و افکار وی دانا و اندیشه های او داروین و افکار وی هورتن و اندیشه های وی، دیویس و گیلبرت و پنک و افکار آنان

چورلی و دیدگاههای وی استرالر و دیدگاه های وی

هک و نظریه تعادل دینامیک

- مفاهیم در قرآن و شواهد کاتاستروفیک آن

هدف از طرح درس

اهداف تحلیل و مهارت دانشجویان با نحله ها و بینشهای فکری در ژئومورفولوژی و تأثیر آن بر روش شناسی و مدلهای نظری و عملی در ژئومورفولوژی

عنوان کاربرد مدلها در تحلیل های کمی ژئومورفولوژی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی آزمایشکاه ژئومورفولوژی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

پژوهش و ارائه کنفرانس

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

نابع اصلی
۱ - مصداقی، منصور، ۱۴۰۰ روشهای آماری با رویکرد کاربردی در علوم طبیعی انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
۲ - رجائیان، محمد مهدی ۱۳۹۲ شبیه سازی سیستمهای پویا با نرم افزار و نسیم، انتشارات فرازیار
اصغر پور محمد ۱۳۷۷ تصمیم گیریهای چند معیاره، انتشارات دانشگاه تهران.
- البرزی، محمود، ۱۳۸۶ آشنایی با شبکه های عصبی مصنوعی انتشارات دانشگاه شریف
کیا، سید مصطفی ۱۳۹۰ منطق فازی در متلب انتشارات کیان رایانه سبز
۶- جلوخانی، محمدرضا میرزایی عصمت ۱۳۹۹ تحلیل تصمیم گیری چند معیاره در علم اطلاعات جغرافیایی، انتشارات دانشگاه تهران.
جباری ایرج ۱۳۹۵ روشهای آماری در علوم محیطی و جغرافیایی چاپ چهارم انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه.
8
- Klir, George, K., 2015, Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Applications
9-
Kim, Phil, 2017, MATLAB Deep Learning: With Machine Learning, Neural Networks
and Artificial intelligence.

طرح درس

مفهوم مدل سازی و انواع مدلها از نظر ساختار فرمولی ساختار مکانی، ریاضی یا فیزیکی بودن
نکات مهم در ساخت و فرمول بندی یک مدل
- آزمونهای فرض و مقایسات میانگین های دو نمونه
- طرح های آزمایشی
- تحلیل واریانس طبقه بندی یک طرفه و چند طرفه
- تحلیل رگرسیون و همبستگی خطی و غیر خطی
- تحلیل کوواریانس و رگرسیونهای گروهی
- آزمایشهای فاکتوریل بیش از یک فاکتور
آزمایشهای فاکتوریل مدلهای ثابت، تصادفی و مخلوط
آزمایشهای فاکتوریل پلاتها و بلوک های خرد شده
تحلیل داده های شمارشی
تحلیل داده های چند متغیره
تصمیم گیریهای چند معیاره و کاربرد آن در ژئومورفولوژی مانند روش SAW روش LINMAP روش TOPSIS، روش
VIKOR روش ،ANP روش AHP روش ،ELECTERE
- فازی سازی
- شبکه عصبی مصنوعی
Machine learning and Deep Learning
شبیه سازی سیستم های پویا
مدل سازی تغییرات کاربری اراضی

هدف از طرح درس

اهداف ایجاد توانایی و مهارت مدل سازی فرایندهای ژئومورفولوژی که در مقیاسهای زمانی و مکانی باعث ایجاد تغییرات ژئومورفیک در زمین میشوند این تواناییها شامل تکنیکهای مختلف آماری و روشهای تحلیلی است که با استفاده از نرم افزارهای مرتبط قابل انجام می باشد.

عنوان ارزیابی اکولوژیک سرزمین
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی کلاس 34
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

جوزی سید علی ، مهدی ایرانخواهی ۱۳۹۴ روشها و تکنیکهای آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای انتشارات علم کشاورزی ایران ..

مخدوم مجید هورفر جعفرزاده علی اصغر در تیش صفت عبدالرضا ،مخدوم ۱۳۸۰ ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست با سیستم اطلاعات جغرافیایی انتشارات دانشگاه تهران

مخدوم، مجید، ۱۳۷۲ شالوده آمایش سرزمین انتشارات دانشگاه تهران

مقیمی ابراهیم ، اکوژنو مورفولوژی و حقوق رودخانه، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۹۲

John Randolph, ۲۰۱۱ Environmental Land Use Planning and Management, Island Press, England

طرح درس

مفاهیم آمایش اکولوژیک - کالبدی سرزمین

. مروری بر چگونگی ارزیابی توان اکولوژیک - کالبدی

فرایند ارزیابی توان اکولوژیک - شناسایی منابع اکولوژیک - شناسایی منابع فیزیکی آب و هوا، شکل زمین و زمین شناسی - خاک و ...) - شناسایی منابع زیستی - روشهای شناسای منابع - روش مستقیم : - نمونه گیری - برداشت میدانی - روش غیر مستقیم - تصاویر ماهواره ای - عکسهای هوایی - نقشه ها توپوگرافی موضوعی)

روشهای تجزیه و تحلیل و جمع بندی منابع - تهیه نقشه های اقلیم - تهیه نقشه های هیدرولوژی و منابع آب تهیه نقشه های شکل زمین - تهیه نقشه های زمین شناسی - لیتولوژی - تهیه نقشه های خاک - قابلیت اراضی تهیه نقشه های تراکم و پراکنش پوشش گیاهی - تهیه نقشه های زیستگاههای جانوری

د شاخص های آمایش کالبدی سرزمین

و فرآیند برنامه ریزی آمایش کالبدی سرزمین

کار عملی انجام یک پروزه عملی برای آمایش اکولوژیک - کالبدی سرزمین

هدف از طرح درس

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان ارزیابی توان اکولوژیک در طبیعت گردی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی آزمایشگاه ژئومورفولوژی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

جوزی سید علی (۱۳۹۳) مبانی آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای نشر علم کشاورزی ایران

جوزی سید علی (۱۳۹۴) روشها و تکنیکهای آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای نشر علم کشاورزی ایران

دانه کار افشین محمودی بیت الله (۱۳۹۲) گردشگری طبیعت معیارهای توسعه و طراحی جهاد دانشگاهی تهران

مخدوم مجید (۱۳۸۱) شالوده آمایش سرزمین چاپ پنجم انتشارات دانشگاه تهران

Makhdoom, M., 2006, Land Use Logistics Basics, Tehran, Seventh Edition, Tehran University Press.

Malchophski, T., 2006, Geographic Information System and Multi Criteria Decision Making Analysis, Translated by Akbar Parhizkar and Ata Ghaffari Gilandeh, Tehran, First Edition, The Compiling and Studying Organization of Universities, Humanities Books (SAMT). Majnoonian,

Malczewski, J., 2006, ordered Weighted Averaging with Fuzzy Quantifiers: GIS Based Multi criteria Evaluation for Land Use Suitability Analysis, International Journal of Applied Earth Observation and Geo information, Vol. 8, pp. 270-277.

Radklift, M., 1994, Sustainable Development, Center of Planning and Agro Economic Studies, Tehran, Agriculture Ministry.

Rahhamaee, M.T., 1991, Iran Environmental Power, First Edition, Tehran, Iran Architectural and Urbanization Researches and Studies Center.

Rural and Urban Management Diploma, 2008, First Edition, Tehran, Rural Districts and Municipalities Organization of the Country.

Tofigh, F., 1991, Frame Planning in Iran and its Pivots, The Complete Articles of the First International Conference of Frame Planning Iran Architecture and Urbanization Researches and Studies Center.

طرح درس

مبانی و تعاریف ارزیابی توان اکولوژیک و لزوم انجام آن

تئوری ها سیاستها و تجربیات ارزیابی توان اکولوژیکی

ارزیابی ظرفیت برد مرتبط با فعالیت های طبیعت گردی

مراحل ارزیابی توان اکولوژیکی مرتبط با فعالیت های طبیعت گردی

روشهای شناسایی منابع اکولوژیکی

روشهای تحلیل منابع اکولوژیکی برای توسعه طبیعت گردی شامل قابلیتها محدودیت های اقلیمی

ناهمواری ها خاک و منابع اراضی منابع آب سطحی و زیرزمینی پوشش گیاهی حیات وحش

روش های ارزیابیهای توان اکولوژیک مرتبط با فعالیت های طبیعت گردی

کاربرد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در ارزیابی توان اکولوژیکی در حوزه طبیعت گردی

کاربرد مدل های اکولوژیک در ارزیابی توان اکولوژیک در حوزه طبیعت گردی

مدل های طبقه بندی کاربری ها بر اساس توان آن

طبقه بندی توان در مدلهای اکولوژیکی

استفاده از محیط بر اساس ارزیابی توان اکولوژیکی

ارتباطات اکولوژیکی بین کاربری های همجوار

تهیه نقشه واحدهای شکل زمین و اکوسیستم های کلان

تهیه نقشه های واحدهای محیط زیستی و اکوسیستم های خرد

تهیه نقشه های منابع فیزیکی و بیولوژیکی

برنامه ریزی کاربردی متناسب با توان اکولوژیک

انتخاب گزینه بهینه در کاربری اراضی با تاکید بر فعالیتهای طبیعت گردی

فعالیت های قابل توسعه در مناطق نوان سنجی شده برای توسعه طبیعت گردی

بررسی روشهای ارزیابی توان در جهان و ایران

اجرای یک پروژه تمرینی ارزیابی توان اکولوژیک برای توسعه طبیعت گردی

هدف از طرح درس

آشنایی با مفاهیم و روشهای ارزیابی توان اکولوژیک با تاکید بر مباحث طبیعت گردی ارزیابی توان اکولوژیکی از عوامل ابتدایی آمایش سرزمین بوده و در این فرآیند شناسایی منابع اکولوژیکی و تجزیه و تحلیل این منابع ارزیابی توان اکولوژیکی

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان ژئومورفولوژی ایران
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی کلاس 25
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

مبانی ژئومورفولوژِی

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

مقیمی ابراهیم زنو مورفولوژی ایران ، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۹۳۰

رجبی معصومه و بیاتی خطیبی (۱۳۹۰) ژئومورفولوژی شمال غرب ایران تبریز انتشارات دانشگاه تبریز

زمردیان محمد جعفر (۱۳۸۱) زئومورفولوژی ایران جلد ۱ فرآیندهای ساختمانی و دینامیک درونی مشهد دانشگاه فردوسی

نگارش حسین و خروی محمود (۱۳۷۷) کلیات ژئومورفولوژی ایران زاهدان انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان

علانی طالقانی محمود (۱۳۹۳) ژئومورفولوژی ایران تهران قومس

طرح درس

 تاریخچه مطالعات ژئومورفولوژی در ایران

 موقعیت فلات ایران در کمربند چین خورده آلپ هیمالیا

خطوط اساسی ویژگیهای طبیعی و ژئومورفولوژیک ایران

 تحولات تکتونیکی سرزمین ایران و تأثیرات آن بر ژئومورفولوژی کنونی ایران

 واحدهای زمین شناسی و ساختمانی ایران

و گسلهای مهم ایران

رخدادهای زمین شناسی ایران در دوران برکامبرین بالنوزوئیک مزوزوئیک ستوزوئیک و اثرات آنها در ژئومورفولوژی ایران

واحدهای مورفوتکتونیک محلی ایران

مناطق مووفو کلیماتیک کنونی ایران

 واحدهای ژئومورفولوژیک ایران

دریاچه های بلوبال در ایران

هدف از طرح درس

 شناخت اشکال مختلف سطح زمین در سرزمین ایران

 شناخت فرآیندهای سهیم و دخیل در تشکیل و تکوین اشکال مختلف سطح زمین

کاربرد فرم ها و فرآیندها در مدیریت محیط و آمایش سرزمین

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان آمایش سرزمین در ایران
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی کلاس آزمایشگاه ژئومورفولوژی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی:

  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

عظیمی بلوریان احمد ۱۳۹۴ مفهوم آمایش سرزمین در برنامه ریزی توسعه انتشارات موسس خدمات فرهنگی رسا

جوزی سید علی فرزام پوراصغر سنگاچین مهدی ایرانخواهی فاطمه کاظمی ،مقدم، ۱۳۹۳، میانی آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای انتشارات علم کشاورزی ایران

Masoud Kheirabadi, ۲۰۰۰, Iranian cities: formation and development, formation and development press, England.

طرح درس

مرور بر ویژگیهای طبیعی اقتصادی و اجتماعی ایران

سیر تکامل سازمان فضایی و تحولاتی آمایش در ایران

. پیدایش و تکوین برنامه ریزی مدرن در ایران

. برنامه ریزی توسعه پس از انقلاب اسلامی

تجربه آمایش در ایران

و مسایل نهادی آمایش در ایران

آمایش در قانون اسای جمهوری اسلامی ایران

بستر فکری آمایش در ایران

. تحلیل برنامه های آمایش در ایران

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان مدیریت اثرات اکوتوریسم
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه16-18 10-8
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی آزمایشگاه و کارگاه ژئومورفولوژی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 3 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

اپلروود مگان (۱۳۹۳) اکوتوریسم اصول تجربیات و سیاستها ترجمه نگار قدیمی نشر افکار

احسانی افسانه (۱۳۹۷) اکوتوریسم راهی برای توسعه پایدار، انتشارات مهکامه

پیتر میسون ( ۱۳۹۵ گردشگری اثرات برنامه ریزی و مدیریت ترجمه روزبه میرزانی انتشارات ترمه تهران

ضیایی، محمود و عزیزی عذرا (۱۳۹۳) راهنمای تدوین و کاربرد شاخصهای ارزیابی توسعه پایدار گردشگری انتشارات علوم اجتماعی تهران

قدمی مصطفی و غلامیان بایی محمد (1393) اثرات گردشگری پیامدها چارچوبها و سیاستها، مهکامه تهران

Buckley, Ralf, (2004) Environmental Impacts of Ecotourism, CABI Pub.

Higginbottom, Karen (2004) Wildlife Tourism: Impacts, Management and Planning, Common Ground Publishing.

Krause, Anton and Weir Erich (2010) Ecotourism: Management, Development and Impact, Nova Science Publishers, Incorporated.

Shannon C. Brophy (2015) Ecotourism: Practices, Benefits and Environmental Impacts (Tourism and Hospitality Development and Management, Nova Science Publishers.

Wearing, Stephen and Neil John, (2009) Ecotourism: Impacts, Potentials and Possibilities? Taylor & Francis.

طرح درس

حسابرسی زیست محیطی و سیستمهای مدیریت زیست محیطی

بررسی سیر تحول توسعه گردشگری و اکوتوریسم

سیر تحول دیدگاهها و رویکردهای توسعه گردشگری و اکوتوریسم

مفاهیم و شاخصهای ارزیابی و پایش اثرات و پیامدهای اکوتوریسم

شناسایی و طبقه بندی اثرات و پیامدهای گردشگری

اثرات محیط زیستی

اثرات اجتماعی و فرهنگی

اثرات اقتصادی

رویکردها و مدلهای پایش و ارزیابی اثرات اکوتوریسم

روشها و فنون پایش و ارزیابی اثرات اکوتوریسم

ظرفیت برد یا ظرفیت تحمل

روش محاسبه ظرفیت برد در اکوتوریسم

ظرفیت برد فیزیکی (PCC)

ظرفیت برد واقعی (RCC)

ظرفیت برد مؤثر ( (ECC)

تجزیه و تحلیل ظرفیت پذیرش سایتها مقصدهای اکوتوریسم

حدود تغییرات قابل قبول

تجزیه و تحلیل اثرات زیست محیطی (EIA)

سنجش و پایش شاخصهای اثرات و پیامدهای اکوتوریسم

مدیریت اثرات و پیامدهای اکوتوریسم

چارچوب مدیریت اثرات اکوتوریسم

مدلها و روشهای مدیریت اثرات اکوتوریسم

ابزارهای مدیریت اثرات و پیامدهای اکوتوریسم

Assessments and Audits پایش ها و ممیزی ها

Land Use Tools( ابزارهای کاربری اراضی

منطقه بندی (Zoning)

Economic Tools and Strategies راهبردها و ابزارهای اقتصادی

Community Consultation Tools ) ابزارهای مشاوره ای اجتماع محلی

Tourist Engagement Tools ابزارهای مدیریت گردشگران

جمع بندی و ارائه چارچوبی عملیاتی برای ارزیابی و مدیریت اثرات اکوتوریسم

هدف از طرح درس

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان ژئومورفولوژی و آمایش فضاهای سکونتگاهی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 16-14
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی کارگاه ژئومورفولوژی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

مبانی ژئومورفولوژی

ژئومورفولوژی ایران

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

 روستایی، شهرام و جباری ایرج ، ۱۳۹۲، ژئومورفولوژی مناطق شهری تهران سمت چاپ ششم، صص ۲۲۹

مقیمی، ابراهیم ژئومورفولوژی شهری ۱۳۹۱ تهران دانشگاه تهران چاپ پنجم، صص ۴۰۰.

3- Cooke, R. U., Brunsden, D., Doornkamp, J. C. and Jones, D. K. C. (1982) Urban geomorphology in Drylands. Oxford University Press, 324 pages.

4- Doughlas. I., 2005, Urban Geomorphology, In: Fookes, P.G.; Lee, E.M.and Milligan, G. (eds.),

Geomorphology for Engineers, Whittles Publishing, 757-779.

5-Vertappen, H. Th., 1983, Applied Geomorphology: Geomorphological Surveys for Environmental Development, Elsevier, 437 Pages.

6- Diao, C., 1995, An approach to theory and methods of urban geomorphology.

Chin. Geograph.Sc. 6, 88-95.

طرح درس

- محدودیتهای زمین زمینهای کارستی دشتهای سیلابی مخروط افکنه ها سواحل دلتاها پرمافر است نهشته های یخچالی برای توسعه مناطق سکونتگاهی.

محدودیتهای حاصل از فرایندهای ژئومورفولوژیک آتشفشانی و زلزله فرایندهای مناطق بیابانی هوازدگی و املاح اتمسفری فرایندهای دامنه ای فرونشینی فرسایش خاک سیلابهای شهری و تغییر مجرای رودخانه ها نهشته گذاری برای توسعه مناطق شهری و روستایی

- تولید ژئومورفولوژی انباشتی در زمینهای شهری و روستایی ) انباشت مواد بر روی دامنه ها و گسترش سواحل ) و تحریک فرایندهای ژئومورفولوژیک.

تولید لندفرم های کاوشی و برداشتی در زمینهای شهری و روستایی برداشت مصالح ساختمانی از جمله تخریب و تحول اشکال ژئومورفیک بستر رودخانه ها و بهره برداری از معادن و مسائل ژئومورفولوژیک.

نقش ژئومورفولوژی در آمایش اراضی سکونتگاهی پایش تغییرات زمینهای شهری و روستایی تهیه نقشه های کاربری زمین

- تهیه نقشه ژئومورفولوژی اراضی در معرض بلایای طبیعی

ارزیابی قابلیت زمینهای سکونتگاهی برای سطوح مختلف کاربری

هدف از طرح درس

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان سنجش از دور و تکنیک های راداری
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری سه شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی آزمایشگاه ژئومورفولوژی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

پوره داود (۱۳۹۹) سنجش از دور ماهواره ای با اینتر فرومتری راداری ، دانشگاه تهران

مقصودی ،یاسر (۱۳۹۴) مبانی سنجش از دور ،راداری دانشگاه خواجه نصیر الدین

-Hanssen, Ramon F. ۲۰۰۱۰ Radar Interferometry: Data Interpretation and Error Analysis. Remote Sensing and Digital Image Processing. Springer Netherlands.

-Ketelaar, V. B. H. Gini. ۲۰۰۹. Satellite Radar Interferometry: Subsidence Monitoring Techniques. Remote Sensing and -Digital Image Processing. Springer Netherlands.

-Kampes, Bert M. ۲۰۰۶. Radar Interferometry: Persistent Scatterer Technique. Remote Sensing and Digital Image Processing. Springer Netherlands.

طرح درس

اصول و مبانی پایه امواج الکترومغناطیس سیستمهای تصویر برداری راداری اسپکل، ... )

تفسیر تصاویر راداری باز پراکنش مکانیسم و عوامل تاثیر گذار در امواج راداری و ...)

تداخل سنجی (InSAR)

)InSAR Time Series) InSAR روش سری زمانی

سنجنده های راداری ) سنجنده های فضا برد هوابرد و GPR

کاربرد سنجش از دور راداری در ژئومورفولوژی

سرفصل عملی

معرفی سنجنده های راداری و منابع داده ها

)SARSCAPE, SNAP GMT ... نرم افزارهای راداری

پردازش عملی تصاویر راداری در SNAP

مثال های عملی از کاربرد سنجش از دور راداری در ژئومورفولوژی

کار عملی

دانشجو موظف است دو موضوع متفاوت در قالب ۲ پروژه عملی را با استفاده از تکنیکهای راداری انتخاب و تغییرات ژئومورفیک آنرا پایش نموده و در کلاس ارائه نماید.

هدف از طرح درس

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان ژئوموفولوژی شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 16-14
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی کلاس 15
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

مقیمی ابراهیم ژئو مورفولوژی شهری انتشارات دانشگاه تهران چاپ پنجم ۱۳۹۲

روستایی شهرام و جباری ایرج (۱۳۹۲) ژئومورفولوژی مناطق شهری تهران سمت

طرح درس

مسائل زیست محیطی شهرها و ارتباط آن با ژئومورفولوژی ، دیدگاهها

ژئومورفولوژی بستر فیزیکی شهرها و کنترل کننده شکل شهرها

نقش ژئومورفولوژی در توسعه فیزیکی شهرها

بررسی موانع ژئومورفولوژیکی توسعه شهری

 ژئو مورفولوژی شهری و اشکال ساختمانی

ژئو مورفولوژی شهری و سنگهای زمینه

ژئومورفولوژی شهری و فرایندهای دامنه ای

ژئومورفولوژی شهری و فرایندهای ابراهه ای

ژئومورفولوژی و دشتهای سیلابی شهری

 ژئو مورفولوژی شهری و اشکال ساحلی

هدف از طرح درس

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم

عنوان ژئوموفولوژی شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 18-16
مکان برگزاری دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی کلاس 15
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

کاربرد ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی

نحوه ارزیابی
  1. تحقیق و کنفرانس
  2. آزمون میان ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش‌ تدریس فعال

روش تدریس فعال، در واقع روش تدریس دانشجو محور یا همان روش تدریس مبتنی بر تعامل است که در آن، مسئولیت یادگیری بر عهدۀ خود دانشجو قرار داده می‌شود.

در روش تدریس فعال، استاد در نقش یک تسهیل‌گر و هدایت‌کننده ظاهر می‌شود که مسیر آموزش و یادگیری را برای دانشجویان هموار می‌کند. در این حالت، به جای ارائۀ یک طرفۀ اطلاعات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که دانشجویان را به مشارکت و همکاریِ بیشتر در فرآیند یادگیری ترغیب می‌کند.

روش تدریس مسأله محور:

، یکی از روش‌های نوین تدریس است که در آن معلم به جای انتقال اطلاعات، تلاش می‌کند تا با ایجاد یک سؤال یا موقعیت جدید، دانشجویان  را وادار به تفکر و پژوهش کند.

روش آموزش گردش علمی، روش آموزش آزمایشگاهی، روش آموزش اکتشافی، بارش فکری نمونه‌هایی از روش‌ یاددهی مسأله محور هستند.  

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مجموعه مباحث درس برای 15 جلسه 2 ساعته طراحی شده به روش تدریس فوق الذکر

1 روز گردش علمی

2 جلسه امتحان

منابع

مقیمی ابراهیم ژئو مورفولوژی شهری انتشارات دانشگاه تهران چاپ پنجم ۱۳۹۲

روستایی شهرام و جباری ایرج (۱۳۹۲) ژئومورفولوژی مناطق شهری تهران سمت

طرح درس

مسائل زیست محیطی شهرها و ارتباط آن با ژئومورفولوژی ، دیدگاهها

ژئومورفولوژی بستر فیزیکی شهرها و کنترل کننده شکل شهرها

نقش ژئومورفولوژی در توسعه فیزیکی شهرها

بررسی موانع ژئومورفولوژیکی توسعه شهری

 ژئو مورفولوژی شهری و اشکال ساختمانی

ژئو مورفولوژی شهری و سنگهای زمینه

ژئومورفولوژی شهری و فرایندهای دامنه ای

ژئومورفولوژی شهری و فرایندهای ابراهه ای

ژئومورفولوژی و دشتهای سیلابی شهری

 ژئو مورفولوژی شهری و اشکال ساحلی

هدف از طرح درس

ارائه موضوعات اصلی و کلیدی درس به دانشجویان

ایجاد نقشه راه

ایجاد انسجام و سلسله مراتبی مطالب

داشتن برنامه منظم

مشارکت آگاهانه دانشجویان در ارائه درس

سنجش پیشرفت دانشجویان در طول ترم