نویسندگان | مهتا اسکندرنژاد- شیرین یزدانی- حسام یاسین خضر |
---|---|
نشریه | تفکر و کودک |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۴/۱۱/۱۴۰۲ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ظرفیتهای شناختی در پیشبینی عملکرد حرکتی ژیمناستهای دختر با توجه به اثر فشار روانی میباشد. بدینمنظور 40 ژیمناست دختر ماهر (12-10 سال) شهر تبریز بهصورت دردسترس انتخاب شده و عملکرد حرکتی آنها، پس از ارزیابی میزان ظرفیتهای شناختی (حافظه کاری، توجه و چرخش ذهنی) دو شرایط فشار روانی (کمفشار و پرفشار) مورد بررسی قرار گرفت. برای ایجاد شرایط پرفشار، عملکرد ژیمناستها در حضور ارزیاب (دو داور و یک مربی) مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون خطی) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ظرفیتهای شناختی (حافظه کاری، توجه و چرخش ذهنی) در شرایط روانی پرفشار میتواند عملکرد ژیمناستها را پیشبینی کند و مشاهده شد که عملکرد حرکتی ژیمناستها در شرایط روانی پرفشار کاهش پیدا کرد. پس میتوان نتیجه گرفت که ظرفیتهای شناختی ممکن است در شرایط روانی پرفشار عملکرد ورزشکاران را تحت تاثیر قرار داده و موفقیت یا شکست ورزشی آنها را موجب شود