بررسی نقش ظرفیت‌های شناختی در پیش‌بینی عملکرد حرکتی ژیمناست‌های دختر با توجه به اثر فشار روانی

نویسندگانمهتا اسکندرنژاد- شیرین یزدانی- حسام یاسین خضر
نشریهتفکر و کودک
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۴/۱۱/۱۴۰۲
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ظرفیت­های شناختی در پیش­بینی عملکرد حرکتی ژیمناست­های دختر با توجه به اثر فشار روانی می­باشد. بدین­منظور 40 ژیمناست دختر ماهر (12-10 سال) شهر تبریز به­صورت دردسترس انتخاب شده و عملکرد حرکتی آنها، پس از ارزیابی میزان ظرفیت­های شناختی (حافظه کاری، توجه و چرخش ذهنی) دو شرایط فشار روانی (کم­فشار و پرفشار) مورد بررسی قرار گرفت. برای ایجاد شرایط پرفشار، عملکرد ژیمناست­ها در حضور ارزیاب (دو داور و یک مربی) مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون خطی) استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که ظرفیت­های شناختی (حافظه کاری، توجه و چرخش ذهنی) در شرایط روانی پرفشار می­تواند عملکرد ژیمناست­ها را پیش­بینی کند و مشاهده شد که عملکرد حرکتی ژیمناست­ها در شرایط روانی پرفشار کاهش پیدا کرد. پس می­توان نتیجه گرفت که ظرفیت­های شناختی ممکن است در شرایط روانی پرفشار عملکرد ورزشکاران را تحت تاثیر قرار داده و موفقیت یا شکست ورزشی آنها را موجب شود