هدف این پژوهش تأثیر ورزش ایروبیک بر ظرفیت حافظة بینایی دانشجویان کم تحرک با توجه به نقش سبک های شناختی است. نمونة آماری این پژوهش را 24 نفر از دانشجویان 20 تا 30 سالة دانشگاه تبریز تشکیل دادند که سابقة هیچ نوع فعالیت ورزشی نداشتند و در سه گروه سبک های شناختی جایگزین شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون های اشکال نهفته و آزمون حافظة بینایی کرسی بلاک استفاده شد. آموزش حرکات ورزشی ایروبیک به مدت 16 جلسه در هر سه گروه انجام گرفت. داده ها با روش آماری توصیفی و استنباطی تی وابسته و تحلیل واریانس یک طرفه و اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد فعالیت ورزشی باعث افزایش ظرفیت حافظة بینایی شد. اما تفاوت معناداری بین سبک های شناختی از لحاظ ظرفیت حافظة بینایی وجود ندارد. این نتایج نشان می دهد شرکت در فعالیت های ورزشی، ممکن است عملکردهای شناختی مانند حافظة کاری را بهبود بخشد.
نویسندگان | مهتا اسکندرنژاد،فریبا ملائی زنگی، زهرا فتحی رضائی |
---|---|
نشریه | مطالعات روانشناسی ورزشی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰/۲/۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله