برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان مدیریت دانش سازمانی (مشترک با دکتر زرداری)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 8 الی 10
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 10 درصد

آزمون میان ترم 30 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

ارائه ای، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: معرفی درس و کلیات مدیریت دانش 

جلسه دوم: زیرساخت های مدیریت دانش- فرایندها، فناوری اطلاعات، استراتژی ها

جلسه سوم: زیرساخت های مدیریت دانش- ، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، منابع مالی

جلسه چهارم: ابزارهای مدیریت دانش- مستندسازی، درخت دانش

جلسه پنجم: ابزارهای مدیریت دانش- بازیابی خبرگان

جلسه ششم: مدیریت دانش فردی

جلسه هفتم: ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش

جلسه هشتم: چالش های آتی مدیریت دانش

 

منابع
  1. حسنقلی پور، طهمورث. عابدی جعفری، حسن. (1388). سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌ها از طریق یک مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 4(14), 121-148.
  2. علی احمدی، علیرضا. برزین پور، فرناز. (1387). مقایسه الگوهای مدیریت دانش. تدبیر، (201), 21-27.
  3. عیسایی، محمدتقی. افضلی، حمیدرضا. (1389). ارائه چارچوبی برای ارزیابی سطح و میزان بلوغ از منظر مدیریت دانش در سطح بین سازمانی: بازسازی واحدهای مسکونی در شهرستان بم. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(19), 81-102.
  4. سپهری، احمد. (1395). ارزیابی بلوغ مدیریت دانش، چیستی و چرایی. مجله الکترونیکی مطالعات مدیریت دانش، (26), 7-11.
  5. حقیقی بروجنی، پیام. مدل‌های بلوغ مدیریت دانش. دانشکار، بازیابی 18 اردیبهشت 1395, از

http://daneshkar.blog.ir/by_author/oN-W7N7UePE?page=3

  1. رفیعی، سید حسین؛ (1388). فصلنامه تخصصی پارک ها ومراکز رشد، 11-2.
  2. پاک نیا، حمزه؛ (1393). کاربرد ابزار مدیریت دانش در فرآیند حسابرسی، مجله حسابرس، 91-84.
  3. کرمی، مهران؛ مبصّری، علی؛ (1387). مدیریت دانش وابزارهای آن، مجله تدبیر، 38-36.
  4. کرمی، مهتاب؛ پیری، زکیه؛ (1385). مفاهیم و ابزار مدیریت دانش در فرآیند کدگذاری بیماری ها و اقدامات، مجله همای سلامت، 31-23.
  5. برزین پور، فرناز؛ اخوان، پیمان؛ قمی، حمیدرضا؛ (1393). شناسایی، اولویت بندی وسنجش میزان استفاده از ابزار های مناسب مدیریت دانش در فرآیندهای دانشی دانشگاه افسری امام علی (ع)، فصلنامه مدیریت نظامی، 71-47.
  6. شفیعی، سلیمان؛ نوکاریزی، محسن؛ جعفرزاده کرمانی، زهرا؛ (1396). مدیریت دانش سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران: مستندسازی وسازوکارهای آن، دوفصلنامه پژوهش های نظری وکاربردی در علم اطلاعات ودانش‌شناسی، 151-129.
  7. صارمی نیا، صبا؛ مشبکی، اصغر؛ دلاوری، وحید؛ (1392). طراحی وارزیابی الگو مفهومی تدوین راهبرد داستان‌سرایی جهت مدیریت دانش، نشریه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری، 148-125.
  8. نجف آبادی،ابراهیم (1393) " انواع استراتژِی و کاربردهای آن "، مجموعه جزوه های کاربردی در زمینه مدیریت تحول استراتژیک یکپارچه وجامع
  9. حاجی عزیزی، نادیا؛ دخت عصمتی، محدثه و مرادی، شیما. (1388). "فراموشی سازمانی: رویکردی نوین در مدیریت دانش". فصلنامه علمی پژوهشی: پژ. هشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران". دوره 25، شماره 2، 117-229.
  10. طبرسا، غلامعلی؛ میرزاده، لیلا. (1391)."فراموشی سازمانی: چالش فراروی مدیریت دانش". راهبرد، 102-111.
  11. زوارقی، رسول. چشم‌اندازی بر مدیریت دانش شخصی: راهبردها، ابزارها و مهارت‌ها. ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 1386.
  12. رضاییان فردویی، صدیقه، قاضی نوری، سید سپهر،1389، " مدل یابی نقش اخلاق در موفقیت سیستم‌های مدیریت دانش"، فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، 3(2): 65-80
  13. صیادی حسین، فرامرزی احمد، اعلم الهدی عاطفه، احمدزاده محمد، مروری بر مدل‌ها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌ها، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، 1395.
  14.  داونپورت، توماس اچ و پروساک، لورنس (1397). مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران، نشر سمت.
  15. نوناکا، اکوجیرو و تاکوچی، هیروتاکا (1385). شرکت‌های دانش آفرین: چگونه شرکت­ای ژاپنی نوآوری را محقق می­سازند، ترجمه عطافر، اسلامی، کاوه و انا لویی، قم، نشرسماء قلم.
  16. قهرمانی، آدینه، عطاپور، هاشم و هاشم زاده، لیلا. (1390) " مطالعه وضعیت زیر ساخت های مدیریت دانش در دانشگاه تبریز از دیدگاه اعضای هیات علمی". نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی. شماره 57.
  17. احمدی، علی اکبر؛ صالحی، علی (1391). مدیریت اطلاعات. تهران: دانشگاه پیام نور.
  18. جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان؛ مرتضایی، اشرف (1388). مقایسه مدل­های مدیریت دانش و ارائه یک مدل ترکیبی. مدیریت فردا. (8) 21.
  19. حسن زاده، محمد (1386). مدیریت دانش، مفاهیم و زیرساخت­ها. تهران: کتابدار.
  20. رمضانخانی، علی؛ محفوظ پور، سعاد؛ دانش‌کهن، عباس؛ دانش، گلسا (1394). مقایسه همبستگی بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در بیمارستان­های منتخب دولتی وخصوصی شیراز. مدیریت ارتقای سلامت. (4)4.
  21. عزتی، میترا، میرکمالی، سید محمد، صادقی، لیلا. (1395). ارائه الگوی بهینه مدیریت دانش در دانشگاه منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404. سیاست‌های راهبردی و کلان (4)13. 24-1.
  22. مرکز آموزش مدیریت دولتی (1395). دستنامه مدیریت دانش و دانشگران. بازیابی در 1/10/1398 از www.smtc.ac.ir

 

Dalkir, K. (2013). Knowledge management in theory and practice. routledge.

Arvin, M. Akbari, M. & Moghimnejad, M. (2014). The study of various models of knowledge management. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 33(2538), 1-12

Oztemel. E., Arslankaya. S., and KorkusuzPolat. T., (2011), “Enterprise knowledge management model(EKMM) in strategic enterprise resource anagement (SERM)”, Procedia Social and Behavioral Sciences Vol. 24, PP. 870–879.

 

 

 

هدف از طرح درس

آماده سازی دانشجویان برای ایفای نقش موثر در مدیریت دانش سازمانی

عنوان فناوری های وب
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 8 الی 12
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 10 درصد

آزمون میان ترم 30 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

ارائه ای، آموزش عملی، پرسش و پاسخ، انجام پروژه عملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: معرفی درس و مباحث پایه در خصوص سرور، کلاینت و فناوری های وب

جلسه دوم: ادامه مباحث پایه در خصوص سطوح شبکه و تجهیزات سخت افزاری آن

جلسه سوم: محتوای وب، مرورگرها و موتورهای جستجو

جلسه چهارم: آشنایی با انواع و کارکردهای زبان های برنامه نویسی وب

جلسه پنجم: بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

جلسه ششم: آرشیو منابع در وب

جلسه هفتم: سیر تحول وب

جلسه هشتم: رصد و ارزیابی وب

جلسه نهم: آشنایی با فضای ابری به همراه معرفی کامل یک نمونه عملی

جلسه دهم: تهیه پرسشنامه های الکترونیکی تحت وب (نمونه خارجی)

جلسه یازدهم: تهیه پرسشنامه های الکترونیکی تحت وب (نمونه داخلی)

جلسه دوازدهم: تهیه آزمون های الکترونیکی تحت وب

جلسه سیزدهم: جستجوی پیشرفته اطلاعات علمی و عمومی در وب

جلسه چهاردهم: آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی تحت وب

جلسه پانزدهم: بازیابی اطلاعات مکانی تحت وب

جلسه شانزدهم: شبکه های اجتماعی علمی تحت وب

جلسه هفدهم: شبکه های اجتماعی کسب و کار

جلسه هجدهم: پایگاه های اطلاعاتی کتابشناسی تحت وب 

جلسه نوزدهم: شبکه های اجتماعی کتابخوانی 

جلسه بیستم: پایگاه های کتابهای الکترونیکی

جلسه بیست و یکم: پایگاه های کتاب صوتی

جلسه بیست و دوم: ویکی ها

جلسه بیست و سوم: نظام های مدیریت محتوای وب

جلسه بیست و چهارم: تحلیل لاگ فایل های وب

منابع
اسدی، سعید (1397). فناوری های وب. تهران: سمت.
اسدی، سعید (1393). طراحی و مدیریت وب کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی. تهران: سمت.
Kumar, A. (2018). Web technology: theory and practice. Chapman and Hall/CRC.
 
هدف از طرح درس

آشنایی با فناوری های وب و محیط های دیجیتال و استانداردهای شبکه

عنوان آمار مقدماتی در علم اطلاعات و دانش شناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه، 10-12
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 20 درصد

آزمون میان ترم 20 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

ارائه ای، پرسش و پاسخ، حل تمرین

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: مفاهیم اساسی آماری

جلسه دوم: توزیع داده های آماری

جلسه سوم: رسم انواع نمودارهای آماری

جلسه چهارم: شاخص های آماری مرکزی- انواع میانگین

جلسه پنجم: شاخص های آماری مرکزی- میانه و مد

جلسه ششم: شاخص های پراکندگی 

جلسه هفتم: مفهوم و اندازه احتمال- خصوصیات احتمال

جلسه هشتم: احتمال شرطی

جلسه نهم: اصل جمع احتمالات و قضیه بیز

جلسه دهم: قاعده ضرب- ترکیب و ترتیب

جلسه یازدهم: توزیع احتمالاتی گسسته (برنولی- پواسون)

جلسه دوازدهم: توزیع احتمالاتی پیوسته

جلسه سیزدهم: برآورد میانگین و نسبت جامعه از روی نمونه

جلسه چهاردهم: آزمون خی دو

جلسه پانزدهم: آزمون همبستگی پیرسون

جلسه شانزدهم: آزمون همبستگی اسپیرمن

منابع

هویدا، علیرضا (1402). آمار و روشهای کمّی در کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: انتشارات سمت

امین، فخرالسادات ( 1381). روشهای مقدماتی آماری در روانشناسی و تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر
 

هدف از طرح درس

آشنا ساختن دانشجویان با تعاریف و مفاهیم، اهمیت و فایده آمار و روش های آماری توصیفی و استنباطی، کاربردهای آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی

عنوان وب سنجی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 14 الی 16
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

آشنایی با مفاهیم پایه علم سنجی

نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 10 درصد

آزمون میان ترم 30 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

ارائه ای، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: کلیات وب سنجی

جلسه دوم: سنجش تاثیر وبی

جلسه سوم: تحلیل محتوای وب

جلسه چهارم: سنجش تاثیر پیوندها

جلسه پنجم: ترسیم نقشه ارتباط پیوندی

جلسه ششم: موتورهای جستجو و پایایی داده ها

جلسه هفتم: الگوی ساختار پیوندی وب

جلسه هشتم: تحلیل لاگ وب سایت ها

جلسه نهم: شاخص های وبی استفاده، محبوبیت و توجه

جلسه دهم: شاخص های وبی دانشگاهی، تجاری و سازمانی

جلسه یازدهم: شاخص های وبی اثرگذاری آموزشی

جلسه دوازدهم: شاخص های وبی اثرگذاری پزشکی

جلسه سیزدهم: گردآوری داده ها برای مجموعه ای از اسناد

جلسه چهاردهم: ملاحظات تجربی در محاسبه شاخص های وبی

جلسه پانزدهم: نرم افزار وبومتریک آنالیست

جلسه شانزدهم: نرم افزار سوسایبوت

منابع

ثلوال، مایک (1390). مقدمه بر وب سنجی: شیوه های مطالعه کمی وب برای علوم اجتماعی. ترجمه حمیدرضا جمالی مهموئی و عباس رجبی. تهران، انتشارات چاپار

Thelwall, Michael (2016). Web Indicators for Research Evaluation: a practical guide. Morgan & Claypool
 

هدف از طرح درس

آشنا ساختن دانشجویان با مفاهیم، شاخصها، تکنیکها، و کاربردهای وب سنجی

عنوان کارگاه رایانه
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه و سه شنبه 8 الی 12
مکان برگزاری سایت رایانه گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 20 درصد

آزمون میان ترم 20 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

ارائه ای، آموزش عملی، پرسش و پاسخ، انجام پروژه عملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: مفاهیم پایه فناوری اطلاعات

جلسه دوم: شناخت اجزای سخت افزاری رایانه

جلسه سوم: شناخت زبان های برنامه نویسی رایانه ای

جلسه چهارم: شبکه و ابزارهای ارتباطی

جلسه پنجم: معرفی سیستم عامل

جلسه ششم: شناخت محیط سیستم عامل

جلسه هفتم: تنظیمات سیستم عامل (1)

جلسه هشتم: تنظیمات سیستم عامل (2)

جلسه نهم: آشنایی با مرورگرهای اینترنتی و تنظیمات آنها

جلسه دهم: جستجوی اطلاعات وبی

جلسه یازدهم: مدیریت برنامه ها در سیستم عامل

جلسه دوازدهم: سازماندهی اطلاعات در رایانه

جلسه سیزدهم: معرفی نرم افزار پاورپوینت 

جلسه چهاردهم: فنون و ترفندهای تهیه یک ارائه خوب در پاورپوینت

جلسه پانزدهم: ارزیابی میان ترم

جلسه شانزدهم: معرفی برنامه اکسل و کاربردهای آن

جلسه هفدهم: ورود اطلاعات در اکسل

جلسه هجدهم: ایجاد جدول در اکسل و مرتب سازی و فیلترینگ داده ها

جلسه نوزدهم: توابع مقدماتی اکسل

جلسه بیستم: توابع پیشرفته اکسل

جلسه بیست و یکم: ایجاد ماکرو 

جلسه بیست و دوم: رسم نمودارها

جلسه بیست و سوم: تکنیک ها و ترفندهای کاربردی اکسل

جلسه بیست و چهارم: معرفی VBA 

 

منابع
شاه بهرامی، اسدالله؛ ملکی گلندوز، حسن (1393). کارگاه کامپیوتر. تهران، انتشارات فاطمی.
مدقق، وحیدرضا؛ کوهستانی، مهدی (1401). مهارت‌های کاربردی کامپیوتر ICDL 2019 سطح یک. موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران. 
کوهستانی، مهدی؛ مدقق، وحیدرضا (1401). مهارت‌های کاربردی کامپیوتر ICDL 2019 سطح دو. موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران. 
هدف از طرح درس
آشنا ساختن دانشجو با اجزاء مختلف یک رایانه شخصی، سیستم عامل ویندوز و کار با برنامه های کاربردی مهم و موتورهای جستجو، سایتهای معروف و مفید اطلاعاتی رشته
عنوان آمار پیشرفته (مشترک با دکتر زوارقی)
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری یکشنبه ها 14 الی 16
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

آشنایی با مفاهیم آمار استنباطی و نرم افزارهای تحلیل آماری مانند اس پی اس اس

نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 20 درصد

آزمون میان ترم 20 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

ارائه ای، آموزش عملی، پرسش و پاسخ، حل تمرین

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: معرفی انواع مدل ها در مدلسازی معادلات ساختاری

جلسه دوم: آشنایی با انواع متغیرها در مدل سازی معادلات ساختاری

جلسه سوم: تحلیل عاملی اکتشافی- تحلیل عاملی تاییدی

جلسه چهارم: معرفی محیط نرم افزار Amos

جلسه پنجم: شاخص های برازش مدل

جلسه ششم: اجرای یک پروژه عملی در Amos

جلسه هفتم: معرفی محیط نرم افزار Smart pls

جلسه هشتم: اجرای یک پروژه عملی در Smart pls

 

منابع

موحد محمدی، حمید، و پورآتش، مهتاب (1395). راهنمای گام به گام مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos Graphic. تهران، دانشگاه تهران

پهلوان شریف، سعید، و مهدویان، وحید (1399). مدل سازی معادلات ساختاری با Amos. تهران، اندیشه فاضل

محسنین، شهریار، و اسفیدانی، محمد رحیم (1396). معادلات ساختاری مبتنی بررویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک smart
.pls، نهران، انتشارات مهربان

عنوان پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 10 الی 12
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

آشنایی مقدماتی با مفاهیم علم سنجی و کتابسنجی

نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 20 درصد

آزمون میان ترم 20 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

ارائه ای، آموزش عملی، پرسش و پاسخ، حل تمرین

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: مبانی پایگاه های علم سنجی

جلسه دوم: وب آو ساینس (جستجوی مدارک)

جلسه سوم: وب آو ساینس (جستجوی پژوهشگران و جستجوی پیشرفته)

جلسه چهارم: وب آو ساینس (گزارش گیری و ذخیره نتایج)

جلسه پنجم: اسکوپوس (جستجوی مدارک) 

جلسه ششم: اسکوپوس (جستجوی پژوهشگران و جستجوی پیشرفته)

جلسه هفتم: اسکوپوس (گزارش گیری و ذخیره نتایج)

جلسه هشتم: گوگل اسکالر

جلسه نهم: پایگاه دایمنشنز

جلسه دهم: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

جلسه یازدهم: ابزار تحلیلی اینسایتس

جلسه دوازدهم: ابزار تحلیلی سای ول

جلسه سیزدهم: ابزار تحلیلی شاخص های اساسی علم (ایی اس آی)

جلسه چهاردهم: پایگاه های رتبه بندی نشریات علمی (جی سی آر- سایمگو- نشریات علمی آی اس سی)

جلسه پانزدهم: پایگاه های ثبت اختراعات

جلسه شانزدهم: سایر پایگاه های علم سنجی (ابزارهای دگرسنجی و ..)

منابع

عطاپور، هاشم (1402). پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان. تهران، انتشارات سمت

سوگیموتو، کاسیدی آر.، و لاریویر، وینست (زیر چاپ). سنجش پژوهش: آنچه همه به دانستن آن نیاز دارند. تبریز، انتشارات دانشگاه تبریز

عنوان ذخیره و بازیابی اطلاعاتی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 8 الی 10
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر 20 درصد

آزمون میان ترم 20 درصد

آزمون پایان ترم 60 درصد

 

روش تدریس

ارائه ای، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: جایگاه بازیابی اطلاعات در علم اطلاعات و دانش شناسی

جلسه دوم: فرایند بازیابی اطلاعات

جلسه سوم: معرفی مجموعه آزمون ها یا کورپوس ها

جلسه چهارم: پردازش اسناد و ساخت پرس و جوها

جلسه پنجم: تکنیک انبوهه سازی (pooling)

جلسه ششم: فنون منطبق سازی اسناد با پرس و جوها (matching)- مدل های بولی اولیه و بسط یافته

جلسه هفتم: مدل های وزن دهی با تاکید بر روی tf-idf

جلسه هشتم: مدل های  بهترین تطبیق- مدل فضای برداری

جلسه نهم: سایر مدل های بهترین تطبیق - مدل احتمالاتی، مدل واگرا با تصادف (DFR) و مدل شبکه باور

جلسه دهم: سایر مدل های بهترین تطبیق- مدل زبانی و روش های هموارسازی (smoothing)

جلسه یازدهم: قضاوت ربط به همراه معرفی یک مجموعه آزمون 

جلسه دوازدهم: ارزیابی نظام های بازیابی اطلاعات- معیارهای پایه

جلسه سیزدهم: ارزیابی نظام های بازیابی اطلاعات- معیارهای کاربرمدار

جلسه چهاردهم: ارزیابی نظام های بازیابی اطلاعات- معیارهای رایج در ارزیابی های TREC

جلسه پانزدهم: بازیابی تعاملی اطلاعات

جلسه شانزدهم: مطالعات کاربران نظام های بازیابی اطلاعات

منابع

حسن زاده، محمد. 1397. ذخیره و بازیابی اطلاعات. انتشارات سمت، تهران

داورپناه، محمدرضا. 1386. نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی. تهران، انتشارات دبیزش. 

پائو، میراندا لی. 1378. مفاهیم بازیابی اطلاعات. ترجمه فتاحی و آزاد. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

بیزا-ییتس، ریکاردو؛ و ریبرو-نتو، برتیه. 1384. قلمروهای نو در بازیابی اطلاعات. ترجمه قاسمی و همکاران. انتشارات چاپار. جلد اول

خدابخش، مریم (1391). ارزیابی قابلیت استفاده مجدد مجموعه تست‌ها با قضاوت‌های چند سطحی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی.

Manning, C. D. (2008). Introduction to information retrieval. Syngress Publishing,.

 

هدف از طرح درس

کسب دانش در زمینه مفاهیم بنیادی، اصول، استانداردها، الگوها و روش های ذخیره و بازیابی اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی