برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان فیزیولوژی دستگاه اعصاب مرکزی (مشترک با آقای دکتر شیخ زاده)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده علوم طبیعی - کلاس 221
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

1- ارزیابی در طول ترم به صورت کتبی و شفاهی، 2- آزمون کتبی به صورت  تشریحی در پایان ترم ،  - 3- اختصاص بخشی از نمره یاپان ترم به فعالیت های کلاسی و ارائه سمینار توسط دانشجویان

روش تدریس

استفاده از فایل الکترونیک منبع اصلی ، پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

 

ارائه خلاصه ای از مباحث جلسه قبل، سخنرانی، پرسش و پاسخ ، گاهی اوقات بحث گروهی

با توجه به مشترک بودن ارائه درس حاضر، نیمی از سرفصل ها توسط اینجانب و نیم دیگر توسط آقای دکتر شیخ زاده تدریس می گردد.

منابع

منابع درس: Principles of Neural Sciences اریک کندل و همکاران

 

Bern & levy physiology

فیزیولوژی سیستم عصبی، تالیف دکتر حمیرا حاتمی

طرح درس

جلسه 1 و2 -  معرفی ساختمان سیستم عصبی مرکزی و محیطی،  انواع  سلول های نوروگلیا و عملکرد آنها

جلسه 3-  انواع گیرنده های حسی  (کپسول دار و فاقد کپسول ) و عملکرد آنها

جلسه 4-  سازمان بندی و فیزیولوژی طناب نخاعی برای اعمال حرکتی ، سیستم های عصبی حرکتی، جایگاه و اعمال مراکز حرکتی

جلسه 5-  معرفی مسیر های حسی پیکری و نحوه عملکرد آنها برای انتقال سیگنال های حسی به دستگاه عصبی مرکزی

جلسه 6-  فیزیولوژی درد، مسیرهای مضاعف برای انتقال سیگنال های درد، درماتوم ها و میوتوم ها

جلسه 7 – اعمال حرکتی تنه مغزی، تشکیلات مشبک، هسته های قاعده ای

جلسه 8- فیزیولوژی مخچه، مدارهای ورودی و خروجی مخچه

جلسه 9- هیپوتالاموس و سیستم لیمبیک

جلسه 10- دستگاه عصبی اتونوم، سمینارهای دانشجویی

هدف از طرح درس

برنامه ریزی برای ارائه سرفصل ها

آشنایی دانشجویان با کلیات مباحث درس مربوطه

هدف این درس آشنایی دانشجویان با بخش های مختلف سیستم عصبی مرکزی و عملکرد آنها است.

توضیحات

اهمیت بالای درس حاضر برای آزمون ورودی دکتری تخصصی فیزیولوژی-

عنوان طرح درس فیزیولوژی غشا (مشترک با دکتر خاکپای)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه 4-2
مکان برگزاری دانشکده علوم طبیعی، کلاس 118
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

 آزمون کتبی (تشریحی) در پایان ترم ، اختصاص بخشی از نمره پایان ترم به سمینار دانشجویان

روش تدریس

استفاده از فایل الکترونیک منبع اصلی یا پاورپوینت

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

  سخنرانی، پرسش و پاسخ ، گاهی اوقات بحث گروهی-

با توجه به مشترک بودن ارائه درس حاضر، نیمی از سرفصل ها توسط اینجانب و نیم دیگر توسط خانم دکتر خاکپای تدریس می گردد.

منابع

Molecular Biology of the Cell (Bruce Albertts et al)

Lewin’s Cell (Lynne Cassimeris et al)

An introduction to the Molecular Mechanisims of Signal Transduction (Friedrich Marks et al)

فیزیولوژی غشاء سلول (تالیف و ترجمه دکتر حمیرا حاتمی)

طرح درس

جلسه 1- بررسی ساختار دو لایه لیپیدی غشا، ساختار گلیکولیپیدها و گلیکوپروتئینها ، انتشار و تحرک فسفولیپیدها و پروتئین ها، پروتئین های ماتریکس خارج سلولی

جلسه 2- معرفی انواع روشهای جداسازی و تخلیص پروتئین های غشا،  نحوه ایجاد گرادیانهای غشایی و عملکرد ها در ارسال سیگنال

جلسه 3- انتقال غشایی یون ها و مولکول های کوچک ازخلال غشاء، انواع پروتئین های ناقل غشایی، یونوفورها، انواع پمپ های غشایی، فوق خانواده ترانسپورتر ABC

جلسه 4- ویژگی اصلی کانال های یونی، روش های بررسی کانال ها، مکانیسم gating کانال ها، طبقه بندی انواع خانواده ژنی کانال ها، تاثیر فاکتورهای اگزوژن بر کانال ها

جلسه 5- بیوشیمی و نقش انواع حاملین سلولی، کریستالوگرافی کانال های پتاسیمی، اتصالات شکاف دار

جلسه6 و 7 – مکانیسم های ایجاد پتانسیل غشا و پتانسیل عمل

جلسه 8- ارائه سمینار توسط دانشجویان

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با ساختار غشاء سلولی، قوانین حاکم بر انتقال مواد و مولکول ها از عرض غشا، انواع گیرنده ها و ناقلین غشایی. انواع کانال های غشایی و مکانیسم های کنترل باز و بسته شدن آنها، تغییرات ولتاژ غشا.

عنوان جانورشناسی مهره داران
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 4-2
مکان برگزاری دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

جانورشناسی 1

نحوه ارزیابی

کوئیز یا پرسش شفاهی در هرجلسه، آزمون کتبی  در پایان ترم ، اختصاص بخشی از نمره پایان ترم به سمینار دانشجویان. 

روش تدریس

سخنرانی، پرسش و پاسخ ، گاهی اوقات بحث گروهی. 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

استفاده از فایل الکترونیک منبع مورد نظر

منابع

کتاب جانورشناسی هیکمن به عنوان منبع اصلی است.

 

طرح درس

طرح درس جانورشناسی مهره داران

جلسه 1- معرفی شاخه همی کورداتا ، رده بندی، برسی عملکرد دستگاه های مختلف بدن

جلسه 2- شاخه کورداتا، مشخصات اصلی، زیر شاخه یوروکورداتا، برسی عملکرد دستگاه های مختلف بدن زیر شاخه مربوطه

جلسه 3- زیر شاخه سفالوکورداتا، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه های مختلف بدن زیر شاخه مربوطه

جلسه 4- معرفی ساختار و عملکرد دستگاه های مختلف بدن فوق رده بی آواره ها (لامپری و هاگ فیش)

جلسه 5- معرفی آکانتودیان ها و پلاکودرم ها

جلسه 6 و 7- معرفی ساختار و عملکرد دستگاه های مختلف بدن فوق رده آرواره داران ماهی  های غضروفی

جلسه 8 و 9-  معرفی ساختار و عملکرد دستگاه های مختلف بدن ماهی های استخوانی

جلسه   10 و 11 -   معرفی رده دوزیستان، انواع راسته ها ، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه های مختلف بدن رده دوزیستان

جلسه 12 و 13 -  رده خزندگان ، خصوصیات ویژه آنها،  آناتومی و فیزیولوژی راسته تستودیان، راسته اسکوآماتا، راسته تمساح ها و راسته رینکوسفالیا،

جلسه 14- معرفی  رده پرندگان، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه های مختلف بدن رده پرندگان

جلسه 15- معرفی  رده پستانداران، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه های مختلف بدن رده پستانداران

جلسه 16- ارائه سمینار توسط دانشجویان

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با رده های مختلف جانوران مهره دار. رده بندی،آناتومی خارجی و داخلی اعضای زیر شاخه مهره داران و فیزیولوژی سیستم های مختلف آنها

عنوان مبانی فیزیولوژی جانوری (گرایش زیست شناسی سلولی- مولکولی)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه 6-4
مکان برگزاری کلاس 443
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

پرسش شفاهی در شروع هر جلسه، امتحان پایان ترم، اختصاص بخشی از نمره به سمینار های دانشجویی

روش تدریس

سخنرانی، یادگیری مبتنی بر مسئله، مشارکتی، 

منابع

کتاب فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال

کتاب مبانی فیزیولوژی جانوری (ترجمه آمنه رضایوف)

طرح درس

جلسه اول و دوم :  معرفی علم فیزیولوژی و زیر شاخه های آن، آشنایی با محیط داخلی، سیستم های فیدبکی، فیزیولوژی غشا سلول ، تبادلات غشایی، پتانسیل غشا، پتانسیل عمل، نحوه انتشار ایمپالس ها، هدایت جهشی، تحریک ناپذیری مطلق و نسبی.

جلسه سوم و چهارم : فیزیولوژی عضله اسکلتی،  ساختار و عملکرد رسپتور های نیکوتینی استیل کولین، مکانیسم های تحریک انقباض در عضله اسکلتی، منحنی طول- تانسیون، فیزیولوژی عضله صاف، آنواع عضله صاف، پتانسیل غشا سلول عضله صاف و تغییرات آن، مکانیسم های تحریک انقباض در عضله صاف، کنترل عصبی و شیمیایی انقباض عضله صاف.

جلسه چهارم: فیزیولوژی سیستم قلب و عروق، آناتومی و فیزیولوژی عضله قلبی، تغییرات ولتاژ غشا عضلات قلب، مزدوج شدن تحریک- انقباض، چرخه قلبی، پیش بار، پس بار، تنظیم عمکرد پمپ قلبی.

جلسه پنجم و ششم: کلیات گردش خون، مکانیسم های پایه سیستم گردش خون، دینامیک گردش خون، قانون پوآزو، قانون لاپلاس ، حجم پذیری عروق، عملکرد شریان ها، وریدها و سیستم مویرگی، وازوموشن، تبادل مواد بین مویرگ ها و مایع میان بافتی، فشار های هیدرواستاتیک و اسمزی- کلوئیدی، سیستم لنفاوی، مکانیسم های کنترل جریان خون

جلسه هفتم و هشتم: فیزیولوژی کلیه ها و سیستم ادراری، اناتومی فیزیولوژیک کلیه، انواع نفرون ها، تشکیل ادرار، فیلتراسیون، کنترل فیزیولوژیک فیلتراسیون گلومرولی و جریان خون کلیه، فیدبک توبولی- گلومرولی، سیستم رنین-آنژیوتانسین  تنظیم تعادل اسید- باز.

جلسه نهم و دهم: فیزیولوژی سیستم تنفس، مکانیک تهویه ریوی، فشار جنب و تغییرات آن، کمپلیانس ریه ها، سورفکتانت، حجم ها و ظرفیت های ریوی، اعمال مجاری تنفسی، گردش خون ریوی، جریان خون ناحیه ای در ریه، اصول فیزیکی تبادل گاز از غشای تنفسی، منحنی تجزیه اکسیژن- هموگلوبین، سیستم بور و هالدان، تنظیم تنفس.

جلسه یازدهم و دوازدهم و سیزدهم: فیزیولوژی  سیستم گوارش، آناتومی فیزیولوژیک دیواره لوله گوارش، کنترل عصبی لوله گوارش، رفلکس های گوارش، کنترل هورمونی دستگاه گوارش، جریان خون سیستم گوارش، انتقال و خلوط سازی غذا در کانال گوارش،تنظیم اعمال حرکتی و ترشحی معده، روده کوچک و بزرگ، تنظیم ترشح بزاق، مکانیسم های هضم و جذب.

جلسه چهاردهم و پانزدهم: فیزیولوژی سیتم عصبی، سازمان دهی پایه ای دستگاه عصبی، نوروترانسمیتر ها، پتانسیل های پس سیناپسی تحریکی و مهاری، جمع زمانی و فضایی در نورون ها، گیرنده های حسی و تبدیل محرک های حسی به ایمپالسی عصبی،  انتقال سیگنال های پیکری به دستگاه عصبی- مرکزی، قشر مغز و لایه های آن،قشر حسی- پیکری و قشر حرکتی.

جلسه شانزدهم: آناتومی فیزیولوژیک نخاع، اعمال حرکتی نخاع، انواع نورون های مستقر در ماده خاکستری نخاع، رفلکس های نخاع، ارائه سمینار توسط سر گروه ها.

 

هدف از طرح درس

پیش مطالعه و آشنایی دانشجویان با مفاهیم ارائه شده در طول ترم،