برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان کاربردهای فتوگرامتری و مثلث بندی هوایی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه ساعت 9-12
تعداد واحد ۳
فایل پیوست اول AT_tarh_dars.pdf
عنوان عملیات کاربردهای فتوگرامتری و مثلث بندی هوایی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه ساعت 14-16
تعداد واحد ۱
فایل پیوست اول Amami_AT_tarh_dars.pdf
عنوان کاربردهای سنجش از دور در کشاورزی و جنگل داری
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه ساعت 10-12
تعداد واحد ۲
فایل پیوست اول RS_apll_agri_and_jungle.pdf
عنوان عملیات کاربردهای سنجش از دور در کشاورزی و جنگل داری
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه ساعت 14-16
تعداد واحد ۱
فایل پیوست اول Amali_RS_apll_agri_and_jungle.pdf
عنوان پروژه تخصصی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 10-12
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بعداز ترم پنجم

منابع

بر حسب موضوع پروژه توسط استاد درس تعیین میشود

طرح درس

انجام یک پروژة تحقیقاتی مرتبط با مباحث جدید در علوم مهندسی نقشه برداری با نظر استاد درس و تصویب عنوان طرح پیشنهادی در شورای گروه مهندسی نقشه برداری

ارائة گزارش و دفاع از نحوة انجام پروژه با حضور استاد درس

 

هدف اصلی از ارائه درس پروژه در رشته­های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی به عنوان درس تخصصی، این است که دانشجو آنچه در دروس اصلی، تخصصی و اختیاری خود فراگرفته است را در سطحی بالاتر در یک قالب مشخص عرضه کند. در یک تقسیم بندی کلی می توان پروژه را به انواع زیر طبقه بندی نمود:

  1. پروژه تحقیقی بنیادی
  2. پروژه تحقیقی کاربردی و توسعه ای
  3. پروژه طراحی، تحلیل و شبیه سازی نرم افزاری و سخت افزاری

در پروژه های تحقیقی بنیادی همان طور که از نام آن بر می آید، یک مساله اساسی و بنیادی علمی مورد پژوهش قرار می گیرد. در این نوع تحقیق، محقق برای موشکافی در تجربیات خود و دیگران، کنجکاوی های علمی و یا و فرضیات علمی محض به دنبال اجرای تحقیق است و نه برای یافتن یک راه حل فوری برای یک مسئله خاص. نتایج تحقیقات بنیادی به طور کلی می تواند منجر به گسترش مرزهای علوم منجر شود.

پروژه های تحقیقی توسعه ای و کاربردی، پژوهش هایی هستند که در مورد یک زمینه موجود فعالیت می کنند. این نوع تحقیق برروی یافتن راه حل مسائل فوری با ماهیت عملی متمرکز می شود. این پروژه ها با تحقیق در مورد یک مطلب خاص، جنبه های کاربردی و عملی آن را آشکار نموده و یا یک روش موجود را برای طراحی و تحلیل موضوع مورد مطالعه پیاده سازی می کنند. گاهی در این نمونه پروژه ها هدف، توسعه یک روش، مدل و یا طرح است که به نحوی که جنبه های تاریک و مبهم آن را آشکار کند، مزایا و معایب عملی آن را توضیح دهد و یا آن را به یک ابزار کاربردی تبدیل نماید.

با گسترش علوم رایانه ای، پروژه های تحلیلی و شبیه سازی رواج زیادی یافته اند. در این پروژه ها از یک نرم افزار رایانه ای برای حل مساله استفاده می شود که این مساله می تواند طراحی و یا تحلیلی باشد. همچنین یک پروژه می تواند تحلیل مساله از طریق سخت افزار باشد که در قالب تست های کنترل شده در آزمایشگاه انجام می شود.

در نهایت پروژه های ساخت پروژه هایی هستند که هدف از آن ساخت یک ابزار، مدل نمونه و یا دستگاه کامل است که بتواند گرهی از مشکلات موجود در زمینه آموزش و پژوهش دانشگاه را بگشاید.

موضوعات تحقیق یک پروژه می تواند بسیار متنوع باشد و از همین رو، تعیین حیطه کارهای انجام شده در درس پروژه در درجه اول برعهده استاد راهنمای پروژه می­باشد. چنانچه امکانات دانشگاه اجازه دهد گروه آموزشی می­تواند به برگزاری جلسه ارائه پروژه برای دانشجویان کارشناسی بپردازد.

هدف از طرح درس

هدف این درس انجام یک پروژه در ارتباط با مباحث تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری است .انجام یک پروژة تحقیقاتی مرتبط با مباحث جدید در علوم مهندسی نقشه برداری با نظر استاد درس و تصویب عنوان طرح پیشنهادی در شورای گروه مهندسی نقشه برداری

عنوان عملیات سنجش از دور (RS) گروه ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 4-6
مکان برگزاری سایت کامپیوتری و کلاس 207
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

فتوگرامتری تحلیلی، پردازش تصاویر رقومی و فیزیک الکترومغناطیس و نور

 

نحوه ارزیابی

ارزشیابی مستمر (آزمونک)

تکالیف هفتگی

ارزیابی شفاهی

نوع ارزشیابی

4

10

6

نمره

روش تدریس

سخنرانی       نمایشی (نمایش طرز کار وسیله یا مدل یا ...)          مبتنی بر پروژه                                                       

منابع
  1. امامی، ح.، حسنی، م.، میرزایی، ف.، آموزش توابع کاربردی نرم‌افزار ENVI در مهندسی سنجش از دور و سیستم اطلاعات مکانی، نشر عصر زندگی
طرح درس

منبع موردمطالعه

سرفصل

تاریخ

1

آموزش نصب و راه‌اندازی و ویژگی‌های عمومی نرم‌افزار ENVI

هفته اول

1

بارزسازی و تصحیحات رادیومتریکی تصویر مبنا

هفته دوم

1

تصحیحات رادیومتریکی فیزیک_مبنا

هفته سوم

1

تصحیحات هندسی روش اول ودوم

هفته چهارم

1

تصحیحات هندسی سوم وچهارم

هفته پنجم

1

توابع کاربردی  نرم‌افزار ENVI

هفته ششم

1

توابع کاربردی  نرم‌افزار ENVI

هفته هفتم

1

توابع کاربردی  نرم‌افزار ENVI

هفته هشتم

1

ROI و استخراج آماره از نواحی تصویری

هفته نهم

1

طبقه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای

هفته دهم

1

ارزیابی دقت طبقه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای

هفته یازدهم

1

تبدیل PCA و MNF

هفته دوازدهم

1

تلفیق تصویر

هفته سیزدهم

1

تولید نقشه

هفته چهاردهم

1

آزمون  عملی

هفته پانزدهم

1

آزمون عملی

هفته شانزدهم

هدف از طرح درس

در این درس هدف آموزش اصول و مبانی سنجش از دور را بررسی می‌کنیم. در ابتدا، با اصول تصویربرداری ماهواره‌ای و مفاهیم بنیادی سنجش از دور آشنا می‌شویم. سپس وارد مبحث بسیار مهم فیزیک دورسنجی و چگونگی مکانیسم برخورد انرژی با سطح زمین می‌شویم.همچنین در ادامه، انواع سنجش‌گرها از لحاظ منبع انرژی، نوع داده و طیف را  مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نهایت، اصول تفسیر بصری تصاویر ماهواره‌ای، کاربردها و پردازش آن‌ها نیز، از موضوعات پایانی این آموزش هستند.

توضیحات

با یادگیری مبانی سنجش از دور، می‌توانیم ابعاد و ویژگی‌های اشیا و مکان‌ها را به وسیله ابزارهای تخصصی تخمین بزنیم؛ همچنین، اطلاعات کمی و کیفی گوناگونی را از داده‌های به دست آمده، تفسیر و تحلیل کنیم. اطلاعاتی نظیر تولید امواج الکترومغناطیس و تغییر و تحولات زمین که اغلب از تصاویر ماهواره‌ای به دست می‌آیند، در نقشه‌برداری به منظور ساخت شهرک‌ها و جاده‌ها به ما کمک می‌کنند. بنابراین، تاثیر یادگیری مبانی و اصول سنجش از دور را می‌توان در مشاغل گوناگون مشاهده کرد و از مزایای آن بهره برد.

عنوان پروژه تخصصی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه ساعت 10-12
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

بعداز ترم پنجم

منابع

بر حسب موضوع پروژه توسط استاد درس تعیین میشود

طرح درس

هدف این درس انجام یک پروژه در ارتباط با مباحث تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری. است

هدف اصلی از ارائه درس پروژه در رشته­های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی به عنوان درس تخصصی، این است که دانشجو آنچه در دروس اصلی، تخصصی و اختیاری خود فراگرفته است را در سطحی بالاتر در یک قالب مشخص عرضه کند. در یک تقسیم بندی کلی می توان پروژه را به انواع زیر طبقه بندی نمود:

  1. پروژه تحقیقی بنیادی
  2. پروژه تحقیقی کاربردی و توسعه ای
  3. پروژه طراحی، تحلیل و شبیه سازی نرم افزاری و سخت افزاری

در پروژه های تحقیقی بنیادی همان طور که از نام آن بر می آید، یک مساله اساسی و بنیادی علمی مورد پژوهش قرار می گیرد. در این نوع تحقیق، محقق برای موشکافی در تجربیات خود و دیگران، کنجکاوی های علمی و یا و فرضیات علمی محض به دنبال اجرای تحقیق است و نه برای یافتن یک راه حل فوری برای یک مسئله خاص. نتایج تحقیقات بنیادی به طور کلی می تواند منجر به گسترش مرزهای علوم منجر شود.

پروژه های تحقیقی توسعه ای و کاربردی، پژوهش هایی هستند که در مورد یک زمینه موجود فعالیت می کنند. این نوع تحقیق برروی یافتن راه حل مسائل فوری با ماهیت عملی متمرکز می شود. این پروژه ها با تحقیق در مورد یک مطلب خاص، جنبه های کاربردی و عملی آن را آشکار نموده و یا یک روش موجود را برای طراحی و تحلیل موضوع مورد مطالعه پیاده سازی می کنند. گاهی در این نمونه پروژه ها هدف، توسعه یک روش، مدل و یا طرح است که به نحوی که جنبه های تاریک و مبهم آن را آشکار کند، مزایا و معایب عملی آن را توضیح دهد و یا آن را به یک ابزار کاربردی تبدیل نماید.

با گسترش علوم رایانه ای، پروژه های تحلیلی و شبیه سازی رواج زیادی یافته اند. در این پروژه ها از یک نرم افزار رایانه ای برای حل مساله استفاده می شود که این مساله می تواند طراحی و یا تحلیلی باشد. همچنین یک پروژه می تواند تحلیل مساله از طریق سخت افزار باشد که در قالب تست های کنترل شده در آزمایشگاه انجام می شود.

در نهایت پروژه های ساخت پروژه هایی هستند که هدف از آن ساخت یک ابزار، مدل نمونه و یا دستگاه کامل است که بتواند گرهی از مشکلات موجود در زمینه آموزش و پژوهش دانشگاه را بگشاید.

موضوعات تحقیق یک پروژه می تواند بسیار متنوع باشد و از همین رو، تعیین حیطه کارهای انجام شده در درس پروژه در درجه اول برعهده استاد راهنمای پروژه می­باشد. چنانچه امکانات دانشگاه اجازه دهد گروه آموزشی می­تواند به برگزاری جلسه ارائه پروژه برای دانشجویان کارشناسی بپردازد.

ارائة گزارش و دفاع از نحوة انجام پروژه با حضور استاد درس

هدف از طرح درس

هدف این درس انجام یک پروژه در ارتباط با مباحث تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری است

انجام یک پروژة تحقیقاتی مرتبط با مباحث جدید در علوم مهندسی نقشه برداری با نظر استاد درس و تصویب عنوان طرح پیشنهادی در شورای گروه مهندسی نقشه برداری

عنوان سمینار
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه ساعت 2-4
تعداد واحد ۲
منابع

اینترنت بهترین بستر برای پیدا کردن یک موضوع مناسب و حل چالش چگونه موضوع سمینار انتخاب کنیم است. شما می توانید با عبارات جستجوی مختلف، صدها نتیجه متفاوت دریافت کنید. اگر تصمیم دارید که کمی حرفه ای تر عمل کنید، سراغ فهرست سمینارهای انجام شده در کشور و خارج از کشور بروید. مرکز اطلاعات ملی یا وب سایت های دانشگاه های معتبر کشور شما را در این امر یاری خواهد داد.

طرح درس

سمینار دانشجویی یعنی این‌که یک نفر در حضور جمعی راجع به یک موضوع علمی صحبت کند و آن را به کمک اسلاید بیان کند. موضوع سمینار شما می بایست یک موضوع جدید و خلاقانه باشد. اما به طور همزمان در میان مقالات معتبر و رفرنس های ایرانی و خارج موجود باشد. چرا که در زمان نگارش سمینار تصمیم نداریم تا یک موضوع جدید بسازیم. بلکه تصمیم داریم مقالات خلاقانه را آنالیز کرده و امکان گسترش آن را در آینده نیز بررسی کنیم. موضوعات تحقیق یک سمینار می تواند بسیار متنوع باشد و از همین رو، تعیین حیطه کارهای انجام شده در درس سمینار در درجه اول برعهده استاد راهنما می­باشد.

 

عنوان سامانه های ناوبری ای ماهواره جهانی - GNSS
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 10-12
مکان برگزاری کلاس 217
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

 2 نمره حضور منظم در کلاس  ---3 نمره تمرینات کلاسی - 2 نمره پروژه ---3 نمره میانترم  ---10 نمره پایانترم

روش تدریس

سخنرانی               پرسش و پاسخ                         مبتنی بر پروژه      

منابع

  1. اسلایدها وجزوه کلاسی
  2. B. Hofmann-Wellenhof, H. Lichtenegger, and E. Wasle, "GNSS – Global Navigation Satellite Systems, GPS, GLONASS, Galileo, and More", Springer-Verlag, Wien NewYork 2008.
  3. A. Leick, L. Rapoport and D. Tatarnikov "GPS satellite surveying ", Wiley, Hoboken, 4th Edition 2015.

طرح درس

جلسه اول (تعریف ژئودزی ماهواره ای---ارتباط ژئودزی ماهواره ای با سایر علوم ---انواع سیستم های ماهواره ای اندازه گیری در ژئودزی )

جلسه دوم (روش های ژئودزی ماهواره ای شامل روش های هندسی و دینامیک---ارائه تاریخچه ای از پیشرفت در ژئودزی ماهواره ای --- معرفی کاربرد های ژئودزی ماهواره ای)

جلسه سوم (تعیین موقعیت مطلق و تعیین موقعیت نسبی--- معرفی فرم مدل های ریاضی تعیین مطلق و نسبی در ژئودزی ماهواره ای)

 جلسه چهارم ( تبیین لزوم سیستم های ژئودزی ماهواره ای تکامل آنها ---- مقایسه روش های تعیین موقعیت مطلق و نسبی----تعیین موقعیت استاتیک و کینماتیک وتفاوتهای آنها)

جلسه پنجم ( تشریح شبکه ردیابی ماهواره ها (International GNSS Service for Geodynamics)----نقش هندسه تعیین موقعیت در دقت نقاط اندازه گیری شده)

جلسه ششم (تشریح موقعیت مداری ماهواره ها----مروری بر قوانین کپلر ، معرفی مختصات مداری ماهواره ها (پارامترهای مداری کپلر) در حرکت مداری بدون اعوجاج ماهواره ها)

جلسه هفتم (مروری بر مهمترین عوامل ایجاد اعوجاج در حرکت مداری ماهواره ها ، ---- تبیین ضرورت استفاده از یک شبکه ردیابی جهانی در حل مساله تعیین مدار ماهواره ها  و ضرورت دستیابی به یک فرمت استاندارد برای به اشتراک گذاشتن داده های این شبکه )

جلسه هشتم (ساختار پیغام ناوبری و اطلاعات مداری موجود در آن ---- معرفی الگوریتم انتقال مختصات مداری ماهواره ها به مختصات کارتزین روی زمینتشریح منابع خطای سیستماتیک در سیستم GPS )

جلسه نهم (اخذ امتحان میانترم)

جلسه دهم (تشریح سیستم های مختصات در ژئودزی ماهواره ای --تبیین ضرورت استفاده از سیستم های مختصات مختلف در ژئودزی ماهواره ای ---معرفی سیستم های مختصات مختلف شامل سیستم CIS (Conventional Inertial System) ، سیستم CT (Conventional Terrestrial System) ، سیستم RA (Right Ascension) و سیستم مختصات مداری)

جلسه یازدهم (معرفی معادلات ترانسفورماسیون مختصات در سیستم های مختلف ،---تشریح سرویس IERS (international Earth Rotation Service) و اطلاعات ورودی که این سرویس بین المللی در پردازش داده ها در ژئودزی ماهواره ای (سیستم GPS) در اختیار می گذارد.)

جلسه دوازدهم ( تشریح اهمیت زمان و سیستم های اندازه گیری آن ---دقت های مورد نیاز در اندازه گیری زمان در زئودزی ماهواره ای--معرفی سیستم های زمانی مختلف شامل: زمان نجومی ، زمان جهانی ، زمان اتمی ، زمان GPS ، زمان دینامیک و دلایل لزوم استفاده از انها در ژئودزی ماهواره ای----معادلات تبدیل زمان از سیستم های مختلف به یکدیگر)

جلسه سیزدهم (معرفی فاصله یابی لیزری به ماهواره Satellite Laser Ranging (SLR)---تداخل سنجی طول مبنای خیلی بلند (VLBI) Very Long Baseline Interferometry---سیستم تعیین موقعیت و ناوبری ترانزیت----تشریح سیستم هایGLONASS ، Compass وگالیله)    

جلسه چهاردهم (معرفی سیستم تعیین موقعیت جهانی GPS ----معرفی اساس کار سیستم و مقایسه آن با سیستم Transit----تشریح بخش مختلف سیستم شامل : کنترل زمینی (Control Segment) ، بخش فضایی (Space Segment) ، بخش زمینی و بخش کاربران سیستم (User Segment) )

جلسه پانزدهم (تشریح ساختار سیگنال GPS، --روش های مدولاسیون اطلاعات بر امواج حامل ---بخش های مختلف سیگنال GPS ---منابع خطای SA و AS و انواع افمریز ها)

جلسه شانزدهم (تشریح گیرنده های مورد استفاده در سیستم GPS----مدل تعیین موقعیت مطلق یا مشاهده شبه فاصله ، معیار های ضریب دقت (Dilution of Precision)--- ترکیب های تک تفاضلی ، دو تفاضلی و سه تفاضلی ، مزایا و معایب هر ترکیب و نقش آنها در تعیین موقعیت نسبی )

جلسه هفدهم (امتحان پایان ترم)

هدف از طرح درس

سیستم ناوبری ماهواره‌ای کاربردهای بسیار زیادی با تکیه بر سیگنال‌های ماهواره‌‌ای دارد. این سیستم در صنایع مختلفی از کشاورزی گرفته تا خودروسازی و صنایع دفاع به طور گسترده استفاده می‌شود. از این رو کاربردهای این سامانه به طور کلی به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل:

مکان: تعیین موقعیت شما در سطح زمین
ناوبری: شناسایی بهترین مسیر از یک مکان به مکانی دیگر
ردیابی: نظارت بر حرکت یک شی در سطح زمین
نقشه‌برداری: ایجاد نقشه‌های یک منطقه خاص
تعیین زمان: محاسبه زمان‌بندی دقیق با دقت یک میلیاردم ثانیه

توضیحات

سیستم GNSS و یا همان سیستم ناوبری ماهواره‌ای جهانی، مخفف Global Navigation Satellite System است. این سامانه شبکه‌ای متشکل از ماهواره‌ها می‌باشد که زمان‌بندی و اطلاعات مداری را به زمین ارسال می‌کنند. این اطلاعات توسط گیرنده‌های زمینی ثبت می‌شوند و برای تعیین موقعیت اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماهواره‌ها سیگنال‌هایی را از موقعیت‌های زمان و مکان می‌فرستند که از طریق محاسباتی پیچیده، مکان دقیق شما را بر روی نقشه در جای‌جای کره زمین شناسایی می‌کنند. سیستم GNSS فراتر از صرفا ماهواره‌هایی است که به دور زمین می‌چرخند. گروه‌های متعددی از ماهواره‌ها، سیگنال‌هایی را برای ایستگاه‌های مدیریت کنترل و کاربران GNSS در سراسر کره زمین ارسال می‌کنند. این سه بخش (فضا، پایگاه کنترل و کاربر) همگی جزئی از GNSS در نظر گرفته می‌شوند. اما به طور معمول، GNSS برای توصیف ماهواره‌ها در فضا استفاده می‌شود. در حال حاضر، سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) متعلق به آمریکاست که NAVSTAR نام دارد. سامانهٔ گلوناس (GLONASS)متعلق به روسیه در حال تقویت است تا به اهداف نظامی و تجاری خود دست یابد. کشور چین سیستم موقعیت‌یاب محلی Beidou را با سیستم ناوبری جهانی خود یعنی COMPASS ترکیب کرد. سیستم ناوبری اتحادیه اروپا با نام گالیلئو (Galileo) در مرحله توسعه‌است و اکنون فعال است.

عنوان عملیات ژئودزی ماهواره ای (GNSS) گروه ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 2-4
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

GNSS سامانه های ناوبری ماهواره ای جهانی : هم نیاز

نحوه ارزیابی

3نمره حضورمنظم در کلاس--- 6نمره پروژه های کلاسی ---- 11 نمره ارزیابی در طول ترم در عملیات صحرایی و نرم افزاری

روش تدریس

نرم افزاری---- عملی و صحرایی

طرح درس

جلسه اول: آموزش نحوة کار با گیرنده های  دقیق نقشه برداری

جلسه دوم: آموزش نحوة کار با گیرنده های  دقیق نقشه برداری

جلسه سوم: برداشت و پردازش یک شبکه استاتیک با نرم افزار LGO

جلسه چهارم: برداشت و پردازش RTK با شبکه شمیم

جلسه پنجم: نحوه حل ابهام فاز در برخی بیس لاینها در نرم افزار LGO

جلسه ششم: استخراج و محاسبه دادههای  استاتیک در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار LGO

جلسه هفتم: معرفی پروژه عملی داده های استاتیک و ارزیابی آن با نرم افزار LGO

جلسه هشتم: استخراج و محاسبه دادههای RTK در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار LGO

جلسه نهم: معرفی پروژه عملی داده های RTK و ارزیابی آن با نرم افزار LGO

جلسه دهم: برداشت و پردازش یک شبکه استاتیک با نرم افزار GNSS

جلسه یازدهم: برداشت و پردازش RTK با شبکه شمیم و ایستگاه CORS دانشکده GNSS

جلسه دوازدهم: استخراج و محاسبه دادههای  استاتیک در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار GNSS

جلسه سیزدهم: معرفی پروژه عملی داده های استاتیک و ارزیابی آن با نرم افزار GNSS

جلسه چهادهم: استخراج و محاسبه دادههای RTK در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار GNSS

جلسه پانزدهم: معرفی پروژه عملی داده های RTK و ارزیابی آن با نرم افزار GNSS

جلسه شانزدهم: معرفی شبکه شمیم وشبکه های CORS

هدف از طرح درس

هدف این درس آشنا کردن دانشجویان با نقشه برداری GNSS ،جمع آوری و پردازش اطلاعات، بررسی دقت و دستیابی به موقعیت نقاط با دقتهای مختلف است.

عنوان عملیات ژئودزی ماهواره ای (GNSS) گروه ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 4-6
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

GNSS سامانه های ناوبری ماهواره ای جهانی : هم نیاز

نحوه ارزیابی

3نمره حضورمنظم در کلاس--- 6نمره پروژه های کلاسی ---- 11 نمره ارزیابی در طول ترم در عملیات صحرایی و نرم افزاری

روش تدریس

نرم افزاری  --- عملی  و صحرایی

طرح درس

جلسه اول: آموزش نحوة کار با گیرنده های  دقیق نقشه برداری

جلسه دوم: آموزش نحوة کار با گیرنده های  دقیق نقشه برداری

جلسه سوم: برداشت و پردازش یک شبکه استاتیک با نرم افزار LGO

جلسه چهارم: برداشت و پردازش RTK با شبکه شمیم

جلسه پنجم: نحوه حل ابهام فاز در برخی بیس لاینها در نرم افزار LGO

جلسه ششم: استخراج و محاسبه دادههای  استاتیک در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار LGO

جلسه هفتم: معرفی پروژه عملی داده های استاتیک و ارزیابی آن با نرم افزار LGO

جلسه هشتم: استخراج و محاسبه دادههای RTK در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار LGO

جلسه نهم: معرفی پروژه عملی داده های RTK و ارزیابی آن با نرم افزار LGO

جلسه دهم: برداشت و پردازش یک شبکه استاتیک با نرم افزار GNSS

جلسه یازدهم: برداشت و پردازش RTK با شبکه شمیم و ایستگاه CORS دانشکده GNSS

جلسه دوازدهم: استخراج و محاسبه دادههای  استاتیک در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار GNSS

جلسه سیزدهم: معرفی پروژه عملی داده های استاتیک و ارزیابی آن با نرم افزار GNSS

جلسه چهادهم: استخراج و محاسبه دادههای RTK در سیستمهای مختلف مختصات با نرم افزار GNSS

جلسه پانزدهم: معرفی پروژه عملی داده های RTK و ارزیابی آن با نرم افزار GNSS

جلسه شانزدهم: معرفی شبکه شمیم وشبکه های CORS

هدف از طرح درس

هدف این درس آشنا کردن دانشجویان با نقشه برداری GNSS ،جمع آوری و پردازش اطلاعات، بررسی دقت و دستیابی به موقعیت نقاط با دقتهای مختلف است.

عنوان سنجش از دور (RS)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 9-12
مکان برگزاری کلاس 217
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

فتوگرامتری تحلیلی، پردازش تصاویر رقومی و فیزیک الکترومغناطیس و نور

نحوه ارزیابی

 2 نمره حضور منظم در کلاس---  3نمره تمرینات کلاسی -----2 نمره پروژه----3 نمره میانترم --- 10 نمره پایان ترم

روش تدریس

سخنرانی               پرسش و پاسخ                         مبتنی بر پروژه         

منابع

فهرست منابع:

--- اسلایدهای کلاس درس

  1. Richards, J. A. and Xiuping, J. (2013), Remote Sensing Digital Image Analysis, 4th edition, Springer
  2. Jenson, (2007), Remote Sensing of the Environment, Academic Press, London
  3. مباشری، م. (1393)، مبانی فیزیک در سنجش از دور و فناوری ماهواره، انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
طرح درس

منبع موردمطالعه

سرفصل

تاریخ

1و2و3

آشنایی ابتدایی با مدل مفهومی سنجش از دور

هفته اول

3

نور و طیف امواج الکترومغناطیس

هفته دوم

1و3

برهمکنش نور با پدیده‌ها

هفته سوم

3

تابش الکترومغناطیس، جسم سیاه و گسیلمندی

هفته چهارم

1و2و3

توان تفکیک سنجنده‌های سنجش از دوری
 (مکانی، رادیومتریکی، طیفی و زمانی)  

هفته پنجم

1و2

چرخه‌ی ایجاد داده‌های سنجش از دوری

(طیف خورشید، اتمسفر، توپوگرافی و سنجنده)

هفته ششم

3

سکو، سنجنده و مدار ماهواره

هفته هفتم

1

هندسه‌ی تصاویر فضایی و خطاهای هندسی مرتبط

هفته هشتم

1

تصحیح هندسی و بازنمونه‌برداری

هفته نهم

2

طیف‌سنجی میدانی و تحلیل داده‌ها

هفته دهم

1

طبقه‌بندی نظارت نشده

هفته یازدهم

1

طبقه‌بندی نظارت شده و ارزیابی دقت

هفته دوازدهم

1

شاخص‌های طیفی و تبدیلات خطی

هفته سیزدهم

1

تلفیق تصاویر سنجش از دوری

هفته چهاردهم

اسلایدهای کلاس درس

سنجش ازدور حرارتی وکاربردهای آن

هفته پانزدهم

اسلایدهای کلاس درس

تصاویر فراطیفی و کاربردهای آن

هفته شانزدهم

هدف از طرح درس

در این درس هدف آموزش اصول و مبانی سنجش از دور را بررسی می‌کنیم. در ابتدا، با اصول تصویربرداری ماهواره‌ای و مفاهیم بنیادی سنجش از دور آشنا می‌شویم. سپس وارد مبحث بسیار مهم فیزیک دورسنجی و چگونگی مکانیسم برخورد انرژی با سطح زمین می‌شویم . همچنین در ادامه، انواع سنجش‌گرها از لحاظ منبع انرژی، نوع داده و طیف را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نهایت، اصول تفسیر بصری تصاویر ماهواره‌ای، کاربردها و پردازش آن‌ها نیز، از موضوعات پایانی این آموزش هستند. با یادگیری مبانی سنجش از دور، می‌توانیم ابعاد و ویژگی‌های اشیا و مکان‌ها را به وسیله ابزارهای تخصصی تخمین بزنیم؛ همچنین، اطلاعات کمی و کیفی گوناگونی را از داده‌های به دست آمده، تفسیر و تحلیل کنیم. اطلاعاتی نظیر تولید امواج الکترومغناطیس و تغییر و تحولات زمین که اغلب از تصاویر ماهواره‌ای به دست می‌آیند، در نقشه‌برداری به منظور ساخت شهرک‌ها و جاده‌ها به ما کمک می‌کنند. بنابراین، تاثیر یادگیری مبانی و اصول سنجش از دور را می‌توان در مشاغل گوناگون مشاهده کرد و از مزایای آن بهره برد. از طرفی، یادگیری این اصول می‌تواند سرعت فرآیندهای نقشه برداری و جمع‌آوری اطلاعات جغرافیایی را افزایش دهد و خصوصا در حوزه حفاظت از محیط زیست یا شیوه‌های ارزیابی توان سرزمین، به کار گرفته شود

 

توضیحات

سنجش از دور عبارت است از تشخیص و جمع‌آوری داده از فاصله دور. این تعریف محدوده بسیار وسیعی دارد اما آنچه که امروزه به عنوان سنجش از دور از آن یاد می‌شود، داده‌هایی هستند که از طریق انواع وسایل پرنده از اشیاء، پدیده‌ها و عوارض، ثبت و ارسال شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. لذا با این مفهوم، سنجش از دور با اختراع هواپیما متولد شد و دستیابی بشر به فضا نیز این علم را دچار یک جهش بسیار بزرگ کرد. انقلاب دیجیتال و تحول در افزایش کارآیی انواع سنجنده‌ها نیز جهش بزرگ دیگری بود که در دو دهه اخیر این حوزه را متحول کرد. امروزه سنجش از دور با صنعت فضایی گره خورده است. 

عنوان عملیات سنجش از دور (RS) گروه ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه ساعت 2-4
مکان برگزاری سایت کامپیوتری وکلاس 207
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

فتوگرامتری تحلیلی، پردازش تصاویر رقومی و فیزیک الکترومغناطیس و نور

نحوه ارزیابی

ارزشیابی مستمر (آزمونک)

تکالیف هفتگی

ارزیابی شفاهی

نوع ارزشیابی

4

10

6

نمره

روش تدریس

سخنرانی       نمایشی (نمایش طرز کار وسیله یا مدل یا ...)          مبتنی بر پروژه                                                       

منابع

فهرست منابع:

  1. امامی، ح.، حسنی، م.، میرزایی، ف.، آموزش توابع کاربردی نرم‌افزار ENVI در مهندسی سنجش از دور و سیستم اطلاعات مکانی، نشر عصر زندگی
طرح درس

منبع موردمطالعه

سرفصل

تاریخ

1

آموزش نصب و راه‌اندازی و ویژگی‌های عمومی نرم‌افزار ENVI

هفته اول

1

بارزسازی و تصحیحات رادیومتریکی تصویر مبنا

هفته دوم

1

تصحیحات رادیومتریکی فیزیک_مبنا

هفته سوم

1

تصحیحات هندسی روش اول ودوم

هفته چهارم

1

تصحیحات هندسی سوم وچهارم

هفته پنجم

1

توابع کاربردی  نرم‌افزار ENVI

هفته ششم

1

توابع کاربردی  نرم‌افزار ENVI

هفته هفتم

1

توابع کاربردی  نرم‌افزار ENVI

هفته هشتم

1

ROI و استخراج آماره از نواحی تصویری

هفته نهم

1

طبقه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای

هفته دهم

1

ارزیابی دقت طبقه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای

هفته یازدهم

1

تبدیل PCA و MNF

هفته دوازدهم

1

تلفیق تصویر

هفته سیزدهم

1

تولید نقشه

هفته چهاردهم

1

آزمون  عملی

هفته پانزدهم

1

آزمون عملی

هفته شانزدهم

هدف از طرح درس

در این درس هدف آموزش اصول و مبانی سنجش از دور را بررسی می‌کنیم. در ابتدا، با اصول تصویربرداری ماهواره‌ای و مفاهیم بنیادی سنجش از دور آشنا می‌شویم. سپس وارد مبحث بسیار مهم فیزیک دورسنجی و چگونگی مکانیسم برخورد انرژی با سطح زمین می‌شویم.همچنین در ادامه، انواع سنجش‌گرها از لحاظ منبع انرژی، نوع داده و طیف را  مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نهایت، اصول تفسیر بصری تصاویر ماهواره‌ای، کاربردها و پردازش آن‌ها نیز، از موضوعات پایانی این آموزش هستند.

توضیحات

با یادگیری مبانی سنجش از دور، می‌توانیم ابعاد و ویژگی‌های اشیا و مکان‌ها را به وسیله ابزارهای تخصصی تخمین بزنیم؛ همچنین، اطلاعات کمی و کیفی گوناگونی را از داده‌های به دست آمده، تفسیر و تحلیل کنیم. اطلاعاتی نظیر تولید امواج الکترومغناطیس و تغییر و تحولات زمین که اغلب از تصاویر ماهواره‌ای به دست می‌آیند، در نقشه‌برداری به منظور ساخت شهرک‌ها و جاده‌ها به ما کمک می‌کنند. بنابراین، تاثیر یادگیری مبانی و اصول سنجش از دور را می‌توان در مشاغل گوناگون مشاهده کرد و از مزایای آن بهره برد. از طرفی، یادگیری این اصول می‌تواند سرعت فرآیندهای نقشه برداری و جمع‌آوری اطلاعات جغرافیایی را افزایش دهد و خصوصا در حوزه حفاظت از محیط زیست یا شیوه‌های ارزیابی توان سرزمین، به کار گرفته شود.

عنوان برنامه نویسی تخصصی سنجش از دور
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 10-12
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
عنوان کاربردهای فتوگرامتری و مثلث بندی هوایی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 9-12
مکان برگزاری کلاس 207
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

فتوگرامتری تحلیلی

نحوه ارزیابی

تکالیف هفتگی

امتحان پایان‌ترم

امتحان میان‌ترم

فعالیت‌های گروهی

ارزیابی شفاهی

نوع ارزشیابی

4

10

4

-

2

نمره

منابع
  1. Moffit and Mikhail, “Photogrammetry 3d Edition”
  2. Manual of Photogrammtery (4th Edition), Published by ASPRS Society
  3. T. Schenk, “Digital Photogrammtery”, Terra Sciense, 1999
  4. Thomas I.uhmann, “Close-Range Photogrammetry and 3D Imaging”, 2nd Edition, 2014.
فایل پیوست اول AT_tarh_dars.pdf
طرح درس

منبع موردمطالعه

سرفصل

تاریخ

1

مقدمه، خط تولید نقشه به روش فتوگرامتری هوایی

هفته اول

1

استانداردهای تولید نقشه به روش فتوگرامتری

هفته دوم

1

برنامهریزی پروژههای فتوگرامتری

هفته سوم

2 و 4

مثلثبندی هوایی مقدمه

هفته چهارم

2

مثلثبندی هوایی دستگاهی

هفته پنجم

2

مثلثبندی مدل مستقل

هفته ششم

2 و 4

مثلثبندی دستهاشعه

هفته هفتم

2 و 4

مثلثبندی و سلف کالیبراسیون همزمان

هفته هشتم

2و 4

مثلثبندی هوایی پیشرفته (GPS/INS)

هفته نهم

2 و 4

طراحی نقاط کنترلی

هفته دهم

3و 4

کاربردهای فتوگرامتری

هفته یازدهم

3 و 4

سیستمهای نورساختاریافته

هفته دوازدهم

3

مقدمه از فتوگرامتری رقومی

هفته سیزدهم

3

تناظریابی خودکار

هفته چهاردهم

3

محصولات فتوگرامتری رقومی

هفته پانزدهم

1و 2و 3و 4

فتوگرامتری پهپاد

هفته شانزدهم

هدف از طرح درس

دانش نظری در مورد مثلثبندی هوایی، طراحی پروژههای فتوگرامتری و کاربردهای آن

عنوان عملیات کاربردهای فتوگرامتری و مثلث بندی هوایی گروه ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 2-4
تعداد واحد ۱
فایل پیوست اول Amami_AT_tarh_dars-G01.pdf
عنوان عملیات کاربردهای فتوگرامتری و مثلث بندی هوایی گروه ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 2-4
تعداد واحد ۱
فایل پیوست اول Amami_AT_tarh_dars-G02.pdf
عنوان کاربردهای سنجش از دور در کشاورزی و جنگل داری
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 10-12
تعداد واحد ۲
عنوان پروژه تخصصی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه 10-12
تعداد واحد ۲
زمان بندی و نحوه ارائه درس

بعداز ترم پنجم

منابع

بر حسب موضوع پروژه توسط استاد درس تعیین میشود

طرح درس

انجام یک پروژة تحقیقاتی مرتبط با مباحث جدید در علوم مهندسی نقشه برداری با نظر استاد درس و تصویب عنوان طرح پیشنهادی در شورای گروه مهندسی نقشه برداری

ارائة گزارش و دفاع از نحوة انجام پروژه با حضور استاد درس

هدف اصلی از ارائه درس پروژه در رشته­های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی به عنوان درس تخصصی، این است که دانشجو آنچه در دروس اصلی، تخصصی و اختیاری خود فراگرفته است را در سطحی بالاتر در یک قالب مشخص عرضه کند. در یک تقسیم بندی کلی می توان پروژه را به انواع زیر طبقه بندی نمود:

  1. پروژه تحقیقی بنیادی
  2. پروژه تحقیقی کاربردی و توسعه ای
  3. پروژه طراحی، تحلیل و شبیه سازی نرم افزاری و سخت افزاری

در پروژه های تحقیقی بنیادی همان طور که از نام آن بر می آید، یک مساله اساسی و بنیادی علمی مورد پژوهش قرار می گیرد. در این نوع تحقیق، محقق برای موشکافی در تجربیات خود و دیگران، کنجکاوی های علمی و یا و فرضیات علمی محض به دنبال اجرای تحقیق است و نه برای یافتن یک راه حل فوری برای یک مسئله خاص. نتایج تحقیقات بنیادی به طور کلی می تواند منجر به گسترش مرزهای علوم منجر شود.

پروژه های تحقیقی توسعه ای و کاربردی، پژوهش هایی هستند که در مورد یک زمینه موجود فعالیت می کنند. این نوع تحقیق برروی یافتن راه حل مسائل فوری با ماهیت عملی متمرکز می شود. این پروژه ها با تحقیق در مورد یک مطلب خاص، جنبه های کاربردی و عملی آن را آشکار نموده و یا یک روش موجود را برای طراحی و تحلیل موضوع مورد مطالعه پیاده سازی می کنند. گاهی در این نمونه پروژه ها هدف، توسعه یک روش، مدل و یا طرح است که به نحوی که جنبه های تاریک و مبهم آن را آشکار کند، مزایا و معایب عملی آن را توضیح دهد و یا آن را به یک ابزار کاربردی تبدیل نماید.

با گسترش علوم رایانه ای، پروژه های تحلیلی و شبیه سازی رواج زیادی یافته اند. در این پروژه ها از یک نرم افزار رایانه ای برای حل مساله استفاده می شود که این مساله می تواند طراحی و یا تحلیلی باشد. همچنین یک پروژه می تواند تحلیل مساله از طریق سخت افزار باشد که در قالب تست های کنترل شده در آزمایشگاه انجام می شود.

در نهایت پروژه های ساخت پروژه هایی هستند که هدف از آن ساخت یک ابزار، مدل نمونه و یا دستگاه کامل است که بتواند گرهی از مشکلات موجود در زمینه آموزش و پژوهش دانشگاه را بگشاید.

موضوعات تحقیق یک پروژه می تواند بسیار متنوع باشد و از همین رو، تعیین حیطه کارهای انجام شده در درس پروژه در درجه اول برعهده استاد راهنمای پروژه می­باشد. چنانچه امکانات دانشگاه اجازه دهد گروه آموزشی می­تواند به برگزاری جلسه ارائه پروژه برای دانشجویان کارشناسی بپردازد.

هدف از طرح درس

هدف این درس انجام یک پروژه در ارتباط با مباحث تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری است .انجام یک پروژة تحقیقاتی مرتبط با مباحث جدید در علوم مهندسی نقشه برداری با نظر استاد درس و تصویب عنوان طرح پیشنهادی در شورای گروه مهندسی نقشه برداری