برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان روشهای تحقیق در علوم شناختی (Research Methods in Cognitive Science)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه 16-14
مکان برگزاری کلاس 202
تعداد واحد ۲
توضیحات

کارشناسی ارشد  علوم شناختی - گرایش روان شناسی شناختی

عنوان فناوریهای کمکی هوشمند (Intelligent Assistive Technologies)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 14-16
مکان برگزاری کلاس 202
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

دروس پیشنیاز: مبانی علوم اعصاب شناختی،ارزیابی عصب-روانشناختی،

دروس هم نیاز: توانبخشی1، توانبخشی2

نحوه ارزیابی

فعالیت‌های کلاسی و پروژه‌های گروهی:    12 نمره
آزمون پایان نیمسال:                             8نمره

روش تدریس

راهبردهای تدریس و یادگیری متناسب با محتوا وهدف:
ترکیبی شامل سخنرانی، پروژههای گروهی و ..

زمان بندی و نحوه ارائه درس
هفته      موضوعات مورد بحث
۱ مقدمه‌ای بر فناوری‌های کمکی هوشمند: تاریخچه، مفاهیم پایه و اهمیت بالینی و آموزشی
۲ بررسی ارتزها و پروتزهای هوشمند در جبران نقایص حرکتی
۳ اصول تعامل مغز-ماشین (BCI) و کاربردهای آن در توانبخشی شناختی-حرکتی
۴ مروری بر نرم‌افزارها و بازی‌های توانبخشی شناختی
۵ تحلیل ابزارها و وسایل کمکی برای بیماران دارای نقص شناختی
۶ وسایل کمکی در ترمیم نقایص شناختی بیماران: بررسی نمونه‌های بالینی
۷ کاربرد ربات‌ها در توانبخشی شناختی و حرکتی
۸ بررسی فناوری‌های ارتباطی برای افراد دارای اختلالات شناختی
۹ طراحی و ارزیابی سیستم‌های کمکی هوشمند در توانبخشی
۱۰ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در توسعه فناوری‌های کمکی
۱۱ چالش‌ها و محدودیت‌های فناوری‌های کمکی در علوم اعصاب شناختی
۱۲ آینده فناوری‌های کمکی و روندهای نوظهور در حوزه توانبخشی
۱۳ ارائه و بررسی پروژه‌های گروهی دانشجویان
۱۴ جمع‌بندی درس و مرور نکات کلیدی

منابع
  • Cole, E. (2013). Patient-centered design of cognitive assistive technology for traumatic brain injury telerehabilitation (Synthesis lectures on assistive, rehabilitative, and health-), Morgan & Claypool Publishers
  • Costin H, Schuller B, Florea A M (Editors) (2020). Recent Advances in Intelligent Assistive Technologies: Paradigms and Applications, Springer.
  • Farina,D.,Jensen, W., & Akay, M. (2013). Introduction to neural engineering for motor
  • rehabilitation. Wiley-IEEE Press.
  • (2018) 18:213 Gregor, G. & Newell, A. (2004). Technology in cognitive rehabilitation. Psychology Press.
  • Huber, J., et al (2017). Assistive augmentation (Cognitive science and technology), Springer.
  • Kane, R. L. & Parsons, T. D. (Eds.). (2019). The role of technology in clinical neuropsychology.
  • Oxford University Press. O'Neill, B., and Gillespie , A. (2015). Assistive technology for Cognition: A handbook for clinicians and developers, Routledge.
  • Rizzo, A. S. and Shilling, R. (2017). Clinical virtual reality tools to advance the prevention, assessment, and treatment of PTSD, Eur J Psychotraumatol. 8(sup5): 1414560
  • Sweeton, J. (2019). Trauma treatment toolbox: 165 Brain-changing tips, tools & handouts to move therapy forward (1st Ed.), PESI Publishing
طرح درس

 سرفصلها:
-ارتز و پروتزهای هوشمند در نقایص حرکتی
-استفاده از تعامل مغز ماشین برای توانبخشی شناختی-حرکتی
-استفاده از نرمافزارها و بازیهای توانبخشی شناختی

-وسایل کمکی در ترمیم نقایص شناختی بیماران
-استفاده از رباتها در توانبخشی
-ابزارها و فناوریهای ارتباطی با افراد دارای نقائص شناختی

هدف از طرح درس

الف)هدف کلی:
-آشنایی بافناوریهای نوین وابزارهای تطبیقی و وسایل کمکی هوشمند برای کاربردهای بالینی وآموزشی


ب)اهداف ویژه:
-آشنایی با ارتزها و پروتزهای هوشمند
-آشناییبا فنون تعامل ماشین-مغز در توانبخشی
-آشنایی با نرمافزارها و بازیهای توانبخشی شناختی
-آشنایی با ابزارها(ارتزها و پروتزها) و وسایل کمکی برای بیماران با نقص شناختی

توضیحات

هرگونه مکاتبات در خصوص درس از طریق آدرس الکترونیک دانشگاهی  Farkhondeh_F@Tabrizu.ac.ir انجام شود.

عنوان آمار استنباطی کاربردی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری دوشنبه 10-12
مکان برگزاری کلاس 202
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

 

پروژه های کلاسی:                                                                                                6 نمره

پروژه پایانی: تحلیل یک مجموعه داده مرتبط با علوم شناختی با روش‌های آمار استنباطی      4 نمره

امتحان پایان ترم کتبی:                                                                                         10 نمره

روش تدریس

روش تدریس: ترکیبی از تدریس نظری و تمرین‌های عملی
 نرم‌افزارهای مورد استفاده: Ghraphpad Prism ، MATLAB ، Python
تمرین‌های عملی: تحلیل داده‌های آماری و پیاده‌سازی مدل‌ها در محیط نرم‌افزاری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته 1: مقدمه و مفاهیم پایه

✅ آشنایی با استنباط آماری و کاربردهای آن در علوم شناختی
✅ مرور تعاریف و مفاهیم اولیه آمار توصیفی

هفته 2: نمایش داده‌ها و توزیع‌های آماری

✅ معرفی توزیع‌های آماری و نمایش داده‌ها (هیستوگرام، نمودارهای توزیع)
✅ تخمین توزیع‌های آماری و بررسی خصوصیات توزیع‌های مهم

هفته 3: مفاهیم پایه احتمال و متغیرهای تصادفی

✅ تحلیل و بسط متغیرهای تصادفی
✅ خواص متغیرهای تصادفی گسسته و پیوسته

هفته 4: تخمین آماری - بخش 1

✅ تخمین نقطه‌ای و روش‌های کلاسیک تخمین
✅ تخمین بیشترین درست‌نمایی (MLE)

هفته 5: تخمین آماری - بخش 2

✅ محاسبه فاصله اطمینان و تخمین فاصله‌ای
✅ کاربردهای تخمین در تحلیل داده‌های علوم شناختی

هفته 6: آزمون فرض - بخش 1

✅ مفاهیم پایه آزمون فرض و اصول کلی آن
✅ آزمون‌های پارامتریک و ناپارامتریک مهم

هفته 7: آزمون فرض - بخش 2

✅ کاربردهای آزمون فرض در داده‌های علوم شناختی
✅ اجرای آزمون‌های آماری با استفاده از نرم‌افزارهای آماری

هفته 8: آنالیز واریانس (ANOVA و MANOVA)

✅ مفاهیم پایه آنالیز واریانس یک‌طرفه و چندمتغیره
✅ بررسی مثال‌های کاربردی در مطالعات علوم اعصاب شناختی

هفته 9: مدل‌های رگرسیون خطی

✅ معرفی مدل‌های رگرسیون خطی و فرضیات آن
✅ پیاده‌سازی مدل‌های رگرسیون و تفسیر نتایج

هفته 10: تحلیل سری‌های زمانی

✅ مروری بر مفاهیم سری‌های زمانی و مدل‌سازی آن‌ها
✅ بررسی روش‌های تحلیل داده‌های طولی در علوم شناختی

هفته 11: ارزیابی مدل‌های آماری

✅ بررسی معیارهای انتخاب مدل و برازش آن
✅ مقایسه مدل‌ها و کاربردهای آن‌ها در تحلیل داده‌های واقعی

هفته 12: تصمیم‌گیری آماری

✅ اصول و روش‌های مختلف تصمیم‌گیری آماری
✅ مقایسه روش‌های کلاسیک و بیزی در تصمیم‌گیری

هفته 13: روش‌های بیزی در مدل‌سازی و تحلیل داده‌ها

✅ مقدمه‌ای بر روش‌های بیزی در آمار
✅ تحلیل داده‌های علوم اعصاب شناختی با رویکرد بیزی

هفته 14: جمع‌بندی و پروژه‌های عملی

✅ ارائه مثال‌های عملی از کاربردهای آمار در علوم شناختی
✅ جمع‌بندی مطالب و مرور نکات کلیدی درس
✅ ارائه پروژه‌های پایانی توسط دانشجویان

منابع
  1. Casella, G., & Berger, R. L. (2002). Statistical Inference (2nd ed.). Cengage Learning.
  2. Daniel, W. W. (2009). Biostatistics: A Foundation for Analysis in the Health Sciences (9th ed.). Wiley.
  3. Dayan, P., & Abbott, L. F. (2001). Theoretical Neuroscience: Computational and Mathematical Modeling of Neural Systems. MIT Press.
  4. Doya, K., Ishii, S., Pouget, A., & Rao, R. P. N. (Eds.). (2007). Bayesian Brain: Probabilistic Approaches to Neural Coding. MIT Press.
  5. Freedman, D. A. (2009). Statistical Models: Theory and Practice (2nd ed.). Cambridge University Press.
  6. Kass, R. E., Eden, U. T., & Brown, E. N. (2014). Analysis of Neural Data. Springer.
  7. Kutner, M. H., Nachtsheim, C. J., Neter, J., & Li, W. (2005). Applied Linear Statistical Models (5th ed.). McGraw-Hill.
  8. Moore, D. S., McCabe, G. P., & Craig, B. (2006). Introduction to the Practice of Statistics (6th ed.). Freeman.
  9. Ramsey, F., & Schafer, D. (2012). The Statistical Sleuth: A Course in Methods of Data Analysis (3rd ed.). Cengage Learning.
  10. Wasserman, L. (2004). All of Statistics: A Concise Course in Statistical Inference. Springer.
  11. بهبودیان، ج. آمار و احتمال مقدماتی. انتشارات آستان قدس رضوی.
  12. بهبودیان، ج. آمار ریاضی. انتشارات امیرکبیر.
طرح درس

رئوس مطالب:

• مرور تعاریف و مفاهیم اولیه آمار توصیفی
• توزیع‌های ممکن، هیستوگرام و تخمین توزیع
• مرور مفاهیم پایه احتمال: تحلیل و بسط متغیر تصادفی
• تخمین: تخمین نقطه‌ای، تخمین بیشترین درست‌نمایی، تخمین فاصله‌ای و فاصله اطمینان
• آزمون فرض: اصول و روش‌ها، آزمون‌های مهم آماری
• آنالیز واریانس چندمتغیره
• مدل رگرسیون خطی و سری‌های زمانی
• روش‌های ارزیابی مدل
• تصمیم‌گیری آماری
• روش‌های بیزی در تصمیم‌گیری، مدل‌سازی و تخمین
• مثال‌های کاربردی در حوزه علوم اعصاب شناختی

هدف از طرح درس

✓ آشنایی با اصول و روش‌های استنباط آماری و تحلیل داده‌ها
✓ آشنایی با روش‌های تخمین، آزمون فرض، مدل‌سازی و تصمیم‌گیری آماری
✓ آشنایی با نرم‌افزارهای اصلی برای پیاده‌سازی روش‌های آماری

توضیحات

هرگونه مکاتبات در خصوص درس از طریق آدرس الکترونیک دانشگاهی  Farkhondeh_F@Tabrizu.ac.ir انجام شود.

عنوان مدل سازی شناختی (Cognitive Modeling)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه 8-10
مکان برگزاری کلاس 207
تعداد واحد ۲
توضیحات

کارشناسی ارشد علوم شناختی - گرایش توانبخشی شناختی

عنوان روش های آماری در علوم شناختی (ُStatistical Methods in Cognitive Science)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه 14-16
مکان برگزاری کلاس 201
تعداد واحد ۲
توضیحات

کارشناسی ارشد  علوم شناختی - گرایش روان شناسی شناختی

عنوان روشهای فنآورانه غربالگری و مداخلات شناختی (Technological-based procedures for cognitive screening and interventions)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 10-12
مکان برگزاری کلاس 207
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ارزیابی عصب- روانشناختی و توانبخشی شناختی 1

طرح درس

پ)مباحث یا سرفصلها: 

- بازیهای جدی برای آمایش، غربالگری و مداخالت شناختی 

- آزمون های کامپیوتری شناختی

- سیستم های خبره و سایر روشهای ارزیابی شناختی متکی بر اینترنت

- واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR )در غربالگری و مداخالت شناختی

- بازیهای تعاملی (games interactive)

ابزارهای موبایلی برای ارزیابی یا بهسازی کنشهای شناختی -

- روشهای تحریک و ثبت مغزی

- جعبه ابزارهای(Toolbox)طراحی تکالیف شناختی

فناوریهای دستیار مربی و درمانگر-

رابط های مغز رایانه بستری برای همگرایی روشهای فنآورانه-

اخلاق حرفه ای در استفاده از فناوریهای شناختی-

هدف از طرح درس

الف) هدف کلی: - آشنایی با فناوریهای مورد استفاده در ارزیابی، غربالگری و مداخالت مغزی-شناختی و آموزش نحوه استفاده از آنها

ب) اهداف ویژه:

- توانایی کاربرد فناوریهای نوین در ارزیابی، غربالگری و مداخالت شناختی

- آشنایی با ابزارهای شناختی مبتنی بر کامپیوتر شخصی، تبلت، گوشی هوشمند، واقعیت مجازی افزوده

توضیحات

مشترک با خانم دکتر حیثیت طلب

عنوان روشهای تحقیق و آمار در علوم شناختی (Research and Statistical Methods in Cognitive Science)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 14-16
مکان برگزاری کلاس 202
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

فعالیتهای کلاسی در طول نیمسال 60 درصد

آزمون پایان نیمسال 40 درصد

روش تدریس

راهبردهای تدریس و یادگیری متناسب با محتوا و هدف: ترکیبی شامل سخنرانی، پروژههای گروهی و نگارش پروپوزال

منابع

کاس، آر، ادن، یو، براون، ای (1401). تحلیل داده های عصبی، ترجمه صفوی منش، ف. و میرکمالی، ج. انتشارات دانشگاه اراک. Carter, M., Shieh, J. (2015). Guide to research techniques in neuroscience, (2nd Ed.), Academic Press

 Coolican, H. (2017). Research methods and statistics in psychology. Psychology press.

Gravetter, F. J., & Forzano, L. A. B. (2018). Research methods for the behavioral sciences. Cengage learning. Harrington, M. (2020). The design of experiments in neuroscience (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Howell,D. C., (2017). Fundamental statistics for the behavioral sciences (9 th Edition), Cengage Learning. Ismay, C. & Kim, A. Y. (2020). Statistical inference via data science: A modern dive into R and the Tidyverse, Chapman and Hall/CRC Press.

Kass, R., Eden, U., and Brown, E. (2014). Neural data analysis, Springer.

Newman. J. (2010). Empirical and experimental methods in cognitive / function research. The University of Chicago Press.

Newman, A. (2019).  Research methods for cognitive neuroscience, (1 st ed.), SAGE Publications Ltd Rice, S., &

طرح درس

پ) مباحث یا سرفصلها:

- مبانی و اصول تحقیق در حوزههای روانشناسی شناختی، علم اعصاب شناختی، فلسفه ذهن، زبان شناسی شناختی و هوش مصنوعی - انواع طرح های پژوهشی در روانشناسی شناختی، طرحهای آزمایشی، شبه آزمایشی و غیرآزمایشی

- اصول طراحی و تحلیل طرحهای پژوهشی

- روشهای نمونه گیری و تعیین حجم نمونه

- اصول نگارش پروپوزال پژوهشی و مرجع دهی

- استانداردهای ابزارهای گردآوری دادههای شناختی و عصب شناختی

- روشهای پیشرفته استنباط آماری و تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی تحلیل واریانس و کواریانس رگرسیون چند متغیری روشهای پیشرفته در آمار غیرپارامتری

- روشهای پژوهش و تحلیل کیفی

هدف از طرح درس

الف- هدف کلی: - آشنایی با روشهای پژوهشی و آماری پیشرفته در علوم شناختی

ب- اهداف ویژه: - آشنایی با روشهای تدوین پروپوزال - آشنایی با روشهای استنباط آماری با استفاده از زبان برنامه نویسی R - کسب توانمندی جهت اجرای پروژههای پژوهشی کوچک در جریان ترم تحصیلی - آشنایی با ابزارهای جدید سنجش و مطالعه شناختی

توضیحات

کارشناسی ارشد علوم شناختی - گرایش توانبخشی شناختی

عنوان روشهای پردازش و تحلیل سیگنال در علوم اعصاب (Signal Processing and Analysis in Neuroscience)
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری شنبه 12-10
مکان برگزاری کلاس 316
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

تحویل پروژه عملی40 درصد

امتحان پایان ترم کتبی 60 درصد

 

منابع

1. Lathi BP Linear Systems and Signals. Second edition: Oxford University Press.

2. Mayhan RJ. Discrete-Time and Continious- Time Linear Systems. Addisson- Wesley.

3. Oppenheim AV, Willsky AS, & Nawab SH Signals and Systems. Second Editon: Prentice_Hall.

4. Proakis JG & Manolakis DK Digital Signal Processing. Forth Edition: Prentice Hall.

طرح درس

رئوس مطالب •

  • مبانی ثبت و اندازه گیری سیگنالهای عصبی
  • مبانی سیگنال و سیستمهای خطی
  • تجزیه و تحلیل سیستمهای پیوسته
  •  بلوک دیاگرام، گراف جریان سیگنال
  • انتگرال کانولوشن و تحلیل فوریه
  • تحلیل سیستمها با تبدیل  لاپلاس
  • تجزیه و تحلیل سیستمها ی گسسته
  • تحلیل فوریه گسسته
  •  تبدیل Z
  • پردازش و تحلیل سیگنال های عصبی(EEG، ERP، MEG، ... )
هدف از طرح درس
  • آشنایی با اصول پردازش، مدلسازی و تجزیه و تحلیل سیگنال ها و سیستمهای آنالوگ و دیجیتال
  •  آشنایی با نسریه تحلیل سیستمهای خطی و کاربرد آن در پردازش و تحلیل سیگنالهای عصبی
توضیحات

درس جبرانی