برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان روش تحقیق ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 10 - 8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  1. مشارکت در  فعالیت های کلاسی
  2. حل تمرینات در طول ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش تدریس بصورت:

  1. ارائه توسط استاد بوسیله بصری و با استفاده از ویدیو و پاورپونت
  2. بحث کلاسی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه بصورت:

  1. ارائه توسط استاد بوسیله بصری و با استفاده از ویدیو و پاورپونت
  2. بحث کلاسی
منابع

.

Farhadi, H. (2015). Research Methods in Applied Linguistics. Tehran: Payam Nour University Press

Lester, J.D. (2016). Writing Research Papers (15th Edition) London: Longman.

طرح درس

Session 1

  1. The concept of research
  1. Sources of obtaining information
  2. The scientific method

Session 2

  1. Principles of Research
  1. Characteristics of research
  2. Goals of Research
  3. Kinds and Methods of research

Session 3

  1. Steps in conducting research

Session 4

  1. Formulating research questions
  1. Areas of Research in Language Education

Session 5

  1. The research questions
    1. Characteristics of a good research question
    2. Narrowing down the topic
    3. Types of research questions

Session 6

  1. Hypothesis and its types

Session 7

  1. Review of Literature
  1. Goals of literature review
  2. Finding the sources of information
  3. Reading and organizing the materials
  4. Recording bibliographical information
  5. Taking notes from the materials
  6. Documenting the sources

Session 8

  1. Characteristics of a variable
  1. Types of variables

Session 9

  1. Measurement scales of variables
  1. Nominal scales
  2. Ordinal scales
  3. Interval scales
  4. Ratio scales
  1. Functions of variables

Session 10

  1. Historical Method of Research
  1. Formulating a problem
  2. Sources of information
  3. Criticism of documents

Session 11

  1. Descriptive Method of Research
  1. Survey Methods

Session 12

  1. Descriptive Method of Research
  1. Interrelational Methods

Session 13

  1. Descriptive Method of Research
  1. Developmental Methods

Session 14

  1. Experimental Method of Research
  1. Principles of experimental method
  2. Characteristics of the true experimental method

Session 15

  1. Validity of Research
  1. Internal validity
  2. external validity

Session 16

  1. Pre-experimental Methods
  1. One-shot case study
  2. One-group pretest posttest study
هدف از طرح درس

اصول و روش تحقیق  1

کارشناسی

هدف:

 آشنا ساختن دانشجویان با مبانی تحقیق یا مفاهیم و اصول و روش هایی که درک شان قبل از ورود به فرایند تحقیق جدی در حوزه های علوم انسانی ضرورت دارد. در این درس می می شود دانشجویان با کمک مثال های ارائه شده در درس عملا به طراحی و اجرای تحقیقی درارتباط با موضوعات درسی دوره کارشناسی بپردازد و بتواند گزارش تحقیقی قابل قبولی ارائه دهند.

سر فصل دروس

  1. معرفی اجمالی فرایند و گزارش تحقیق
  2. فراهم آوردن مقدمات تحقیق (انتخاب موضوع، فرضیه و سوالات تحقیق)
  3. فراهم آوردن مقدمات تحقیق (انواع گزارش تحقیق و طراحی تحقیق)
  4. یافتن منابع و ارزشیابی آنها ( انواع منابع و محل نگهداری آنها)
  5. یافتن منابع و ارزشیابی آنها (یافتن منابع چاپی و غیر چاپ)
  6. چگونگی مطالعه منابع و یادداشت برداری
  7. انواع یادداشت و چگونگی طبقه بندی آنها
  8. نوشتن گزارش تحقیق تجربی
  9. نوشتن گزارش تحقیق کتابخانه ای
  10. ویرایش گزارش اولیه
  11. نحوه استفاده از یادداشت ها و ارجاعات درون متن
  12. Plagiarism و نحوه جلوگیری از آن
  13. ویرایش گزارش نهایی
  14. تهیه لیست منابع
  15. آشنایی با سبک های MLA و APA
عنوان تحقیق در آموزش زبان
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری یکشنبه 12 - 10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی در طول ترم و آزمون پایان ترم

روش تدریس

ارائه و بحث گروهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

یک جلسه 2 ساعتی در هفته بصورت حضوری و ارایه اصول کلی و تمرین عملی جزییات در کلاس

منابع

Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. New York: Oxford University Pres.

Chaudron, J. )2003(. Data collection in SLA research. In The Handbook of Second Language Acquisition, C. Doughty & M. Long (eds), 717–761. Oxford: Blackwell.

Donald Ary ; Lucy Cheser Jacobs ; Chris Sorensen ; Asghar Razavieh.Introduction To Research In Education / Donald Ary, Lucy Cheser Jacobs, Chris Sorensen, Asghar Razavieh. 2010.

Hatch, E. M. and A. Lazaraton (1991). The research manual: design and statistics for applied linguistics. New York: Newbury House Publishers.

Mackey, A., & Gass, S.M. (2021). Second Language Research: Methodology and Design (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003188414

McDonough, J. and S. H. McDonough (1997). Research methods for English language teachers. New York: St. Martin's Press.

Nunan, D. (1992). Research Methods in Language Learning. Cambridge University Press.

Woods, A., et al. (1986). Statistics in language studies. New York: Cambridge University Press.

طرح درس

Session 1:

  1. The Nature of Scientific Inquiry
  2. Research Approaches in Education

Session 2

  1. Research Approaches in Education
  2. Reviewing the Literature

Session 3

  1. The Hypothesis in Quantitative Research

Session 4

  1. Ethics in Educational Research

Session 5

Statistical analysis

  1. Descriptive Statistics
  2. Sampling and Inferential Statistics

Session 6

  1. Tools of Research
  2. Validity and Reliability

Session 7

Research Methods (A)

  1. Experimental Research
    1. Experimental Research Designs
    2. Ex Post Facto Research

Session 8

Research Methods (B)

  1. Correlational Research
  2. Survey Research

Session 9

Research Methods (C)

  1. Regression analysis

Session 10

Research Methods (D)

  1. Defining and Designing Qualitative Research
  2. Types of Qualitative Research

Session 11

Research Methods (E)

  1. Analyzing and Reporting Qualitative Research
  2. Action Research

Session 12

Research Methods (F)

  1. Mixed Methods Research

Session 13

Communicating Research

  1. Guidelines for Writing Research Proposals

Session 14

Interpreting and Reporting Results of Quantitative Research

Session 15

  1. Digital World in Language Studies
  2. Publication of Research Finding
  3. Journals in ELT  

Session 16

  1. Final Exam
هدف از طرح درس

سرفصل درس تحقیق در آموزش زبان

الف) هدف کلی

آشنایی با اصول تحقیق کمی و کیفی و کاربرد های آن در پژوهشهای مربوط به آموزش زبان

ب) سر فصل

1. اصول تحقیق در آموزش زبان

2. مبانی روش تحقیق کمی و کیفی

3. روش های گرآوری داده ها در تحقیق کمی و کیفی

4. تحقیق مقطعی و طولی

5. روش های تحلیل داده ها در تحقیق کمی و کیفی از جمله تحلیل عاملی، رگرسیون، تحلیل مسیر، تحلیل مصاحبه

6. بررسی انتقادی تحقیق کمی و کیفی در پژوهش های آموزش زبان

7. اخلاق در تحقیق

عنوان نگارش پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 10- 8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی و آزمون نهایی

روش تدریس

ارائه و تمرین و آنالیز

زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • ارائه توسط استاد
  • بررسی نوشته ها و تمرینات نوشته شده توسط دانشجویان در کلاس
منابع

Arnaudet, M. L. and Barrett, M.E. (1990). Paragraph Development. New Jersey: Prentice Hall.

Chaplen, F. (1970). Paragraph Writing. London: Oxford University Press.

طرح درس

Session 1

Introduction to Paragraph Writing

Session 2

Characteristics of a Good Paragraph (Unity)

Session 3

Characteristics of a Good Paragraph (Coherence)

Session 4

Describing People

Session 5

Analysis of Students’ Writings: Describing People

Session 6

Listing-Oder Paragraphs

Session 7

Analysis of Students’ Writings: Listing-Oder Paragraphs

Session 8

Giving Instructions

Session 9

Analysis of Students’ Writings: Giving Instructions

Session 10

Describing with Space Order

Session 11

Analysis of Students’ Writings: Describing with Space Order

Session 12

Stating Reasons and Using Example

Session 13

Analysis of Students’ Writings: Stating Reasons and Using Example

Session 14

Expressing Your Opinion

Session 15

Analysis of Students’ Writings: Expressing Your Opinion

Session 15

Wrapping Up: General Review

هدف از طرح درس

هدف:

کسب مهارت و تسلط در شناسایی و نگارش انواع پاراگراف در سطح پیشرفته

سرفصل دروس

  1. شرح عناصر تشکیل دهنده یک پاراگراف
  2. توضیح در مورد اهمیت بحث موضوع واحد در هر پاراگراف و چگونگی شناسایی جملات نامربوط
  3. چگونگی تحکیم موضوع اصلی و بسط مفهوم از طریق ارائه مثال
  4. چگونگی استفاده از لطیفه (Anecdotes)  در تحیکم موضوع اصلی
  5. چگونگی کاربرد جزییات (details)  در تحکیم موضوع اصلی
  6. تمرین پاراگراف نویسی
  7. آشنای با پاراگراف فهرست بندی (Enumeration)  
  8. اهمیت انسجام در پارگراف نویسی
  9. آشنایی با پاراگرافهای مربوط به فرایند
  10. آشنایی با نگارش وقایع بر حسب زمان وقوع (Chronological)  
  11. آشنایی با پاراگرافهای مقایسه ای ناظر بر تشابه و یا اختلاف
  12. تمرین پاراگراف نویسی
  13. خلاصه نویسی و بازنویسی
  14. اهمیت نقطه گذاری در نگارش
  15. مرور و رفع اشکال
عنوان روش تحقیق کمی و کیفی در آموزش زبان (اتباع خارجی)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 12- 10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  1. ارزیابی تکوینی در طول ترم
  2. میزان مشارکت در کلاس و مباحث
  3. ارزیابی پایان ترم
روش تدریس
  • ارائه اصول کلی توسط استاد بصورت پاورپوینت و بصری
  • بحث گروهی بصورت کلاسی
  •  پرسش و پاسخ
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه 2 ساعتی

  • ارائه اصول کلی توسط استاد
  • بحث گروهی بصورت کلاسی
  •  پرسش و پاسخ
منابع

Ary, D., Jacobs, L. C., Razavieh, A., & Ary, D. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth. Publisher description.

Brown, S. C. (2006). Arctic wings : birds of the Arctic National Wildlife Refuge (1st ed.). Mountaineers Books .

Dörnyei, Z. n. (2003). Questionnaires in second language research : construction, administration, and processing. Lawrence Erlbaum Associates. Publisher description.

Mackey, A., & Gass, S. M. (2021). Second language research : methodology and design (Third edition. ed.). Routledge.

طرح درس

Session 1

Introduction to Research

  1. Research Methods
  2. Different Types of Research
  3. Ethical Practices
  4. Institutional Review of Human Participants Research, Compliance, and Problem-Solving

Session 2

Research Reporting, Research Questions, and Replication

  1. What Does a Research Report Look Like?
  1. Quantitative Reporting
  2. Qualitative Reporting
  3. Mixed-Method Reporting
  1. Identifying Research Questions
  2. Replication

Session 3

Common Data Collection Measures

  1. The Significance of Data Collection Measures
  2. Researching Formal Models of Language
  3. Psycholinguistics-Based Research
  4. Interaction-Based Research
  5. Strategies and Cognitive Processes
  6. Sociolinguistic/Pragmatics-Based Research
  7. Questionnaires and Surveys
  8. Existing Databases
  9. Pilot Testing

Session 4

Coding

  1. Preparing Data for Coding
  2. Data Coding
  3. Coding Systems
  4. Inter-Rater Reliability
  5. The Mechanics of Coding
  6. The Mechanics of Coding

Session 5

Research Variables, Validity, and Reliability

  1. Hypotheses
  2. Variable Types
  3. Operationalization
  4. Validity
  5. Reliability

Session 6

Mid-Tern Exam

Session 7

Designing a Quantitative Study

  1. Research Materials
  2. Intact Classes
  3. Counterbalancing
  4. Research Design Types

Session 8

Qualitative and Interpretive Research

  1. Defining Qualitative and Interpretive Research
  2. Gathering Qualitative and Interpretive Data
  3. Analyzing Qualitative Data

Session 9

Classroom Research

  1. Classroom Research Contexts
  2. Common Techniques for Data Collection in Classroom Research
  3. Introspective Methods in Classroom Research
  4. Practical Considerations in Classroom Research
  5. Purposes and Types of Research Conducted in Classroom Settings

Session 10

Mixed Methods

  1. What Are Mixed Methods?
  2. Why Use Mixed Methods?
  3. Types of Mixed-Methods Studies
  4. Conducting a Mixed-Methods Study
  5. Analyzing Data from a Mixed-Methods Study
  6. Software for Analysis

Session 11

Concluding and Reporting Research

  1. The Importance of Reporting Research
  2. The Final Stages in Reporting Quantitative Research
  3. The Final Stages in Reporting Qualitative Research
  4. Reporting Mixed-Methods Research
  5. Checklist for Completing Reports of Research
  6. Open Science

Session 12

  1. Statistical methods in Second Language Acquisition
  1. Descriptive Statistics
  2. Measures of
  3. Measures of Variability

Session 12

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. t-test Analysis

Session 13

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. ANOVA Analysis

Session 15

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. Correlation Analysis

Session 16

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. Regression Analysis
هدف از طرح درس

اهداف:

  1. پرداختن به نیاز های دانشجویان کارشناسی ارشد در انجام پژوهش مبتنی بر داده های تجربی می باشد.
  2. آشنایی با تدوین طرح پژوهشی در حوزه های آموزش و یادگیری زبان
  3. آشنایی با اصول و روشهای گردآوری داده های پژوهشی
  4. آَشنایی با تحلیل آماری داده ها
  5. آشنایی با روش های کمی و کیفی پژوهش در آموزش و یادگیری زبان
  6. آشنایی با نقد و بررسی نتایج بدست آمده از پژوهش های کمی و کیفی

سرفصل:

  1. مقدمات پژوهش های زبان آموزی.
  2. پژوهش کمی و کیفی.
  3. متغیر های پژوهشی و تعربف مساله.
  4. اعتبار درونی و بیرونی طرح پژوهشی.
  5. اعتبار و روایی سنجش متغیر ها.
  6. پژوهش تجربی، پژوهش پیمایشی، پژوهش همبستگی، مطالعه موردی، پژوهش کلاسی.
  7. داده ای کمی و کیفی.
  8. آمار توصیفی، آمار استنباطی
عنوان مطالعات فراگیری زبان دوم
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری سه شنبه 12 - 10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  1. مشارکت در بحث کلاسی
  2. امتحان میان ترم
  3. امتحان پایان ترم
روش تدریس
  1. ارائه مباحث اصلی توسط استاد
  2. بحث کلاسی و ارایه نظرات انتقادی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه 2 ساعته

منابع

Select References:

Gass, S. M., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition: an introductory course (3rd ed.). Routledge/Taylor.

Lantolf, J. P., Poehner, M. E., & Swain, M. (2018). The Routledge handbook of sociocultural theory and second language development. Routledge.

Mitchell, R., & Myles, F. (1998). Second language learning theories. London: Hodder Arnold.

Ortega, L. (2011). Understanding Second language acquisition. London: Hodder Arnold.

Pienemann, M. (1998). Language processing and second language development: processability theory. London: J. Benjamins.

White, L. (2003). Second language acquisition and universal grammar. Cambridge: Cambridge University Press.

طرح درس

Session 1

The Scope of Inquiry and Goals of SLA: Catherine J. Doughty and Michael H.

Session 2

On the Nature of Interlanguage Representation: Universal Grammar in the Second Language : Lydia White Long

Session 3

Constructions, Chunking, and Connectionism: The Emergence of Second Language Structure : Nick C. Ellis

Session 4

Language Socialization in SLA: Karen Ann Watson?Gegeo and Sarah Nielsen

Session 5

Input and Interaction : Susan M. Gass

Session 6

Implicit and Explicit Learning : Robert DeKeyser

Session 7

Incidental and Intentional Learning: Jan H. Hulstijn

Session 8

Variation: Suzanne Romaine

Session 9

Stabilization and Fossilization in Interlanguage Development: Michael H. Long

Session 10

Maturational Constraints in SLA : Kenneth Hyltenstam and Niclas Abrahamsson

Session 11

Individual Differences in Second Language Learning: Zoltan Dornyei and Peter Skehan

Session 12

Attention and Memory during SLA: Peter Robinson

Session 13

Defining and Measuring SLA: John Norris and Lourdes Ortega

Session 14

Data Collection in SLA Research: Craig Chaudron

Session 15

SLA and Cognitive Science: Michael H. Long and Catherine J. Doughty

Session 16

State of Art by Freeman

هدف از طرح درس

مطالعات یادگیری زبان دوم

SLA Studies

هدف:

بررسی اصول و نظریه های یادگیری زبان دوم ، روش های تحقیق و یافته ها در در مطالاعات زبان دوم

سرفصل:

  1. اصول نظریه پردازی در زبان دوم
  2. تاریخچه نظریه پردازی در زبان دوم
  3. نظریه های قدیم در مورد یادگیری زبان دوم
  4. نظریه های جدید در مورد یادگیری زبان دوم
  5. نقش عوامل بیرونی (مانند مطالب درسی ، محیط یادگیری)
  6. نقش عوامل درونی (مانند ویژگی های شناخنی و عوامل عاطفی زبان آموز)
  7. روش های تحقیق در مطا لعات زبان دوم
  8. یافته های پژوهشی در مورد یادگیری زبان دوم
عنوان روش تحقیق در آموزش زبان (اتباع خارجی)
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری سه شنبه 12 - 10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی در طول ترم و آزمون پایان ترم

روش تدریس

ارائه و بحث گروهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

یک جلسه 2 ساعتی در هفته بصورت حضوری و ارایه اصول کلی و تمرین عملی جزییات در کلاس

منابع

Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. New York: Oxford University Pres.

Chaudron, J. )2003(. Data collection in SLA research. In The Handbook of Second Language Acquisition, C. Doughty & M. Long (eds), 717–761. Oxford: Blackwell.

Donald Ary ; Lucy Cheser Jacobs ; Chris Sorensen ; Asghar Razavieh.Introduction To Research In Education / Donald Ary, Lucy Cheser Jacobs, Chris Sorensen, Asghar Razavieh. 2010.

Hatch, E. M. and A. Lazaraton (1991). The research manual: design and statistics for applied linguistics. New York: Newbury House Publishers.

Mackey, A., & Gass, S.M. (2021). Second Language Research: Methodology and Design (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003188414

McDonough, J. and S. H. McDonough (1997). Research methods for English language teachers. New York: St. Martin's Press.

Nunan, D. (1992). Research Methods in Language Learning. Cambridge University Press.

Woods, A., et al. (1986). Statistics in language studies. New York: Cambridge University Press.

طرح درس

Session 1:

  1. The Nature of Scientific Inquiry
  2. Research Approaches in Education

Session 2

  1. Research Approaches in Education
  2. Reviewing the Literature

Session 3

  1. The Hypothesis in Quantitative Research

Session 4

  1. Ethics in Educational Research

Session 5

Statistical analysis

  1. Descriptive Statistics
  2. Sampling and Inferential Statistics

Session 6

  1. Tools of Research
  2. Validity and Reliability

Session 7

Research Methods (A)

  1. Experimental Research
    1. Experimental Research Designs
    2. Ex Post Facto Research

Session 8

Research Methods (B)

  1. Correlational Research
  2. Survey Research

Session 9

Research Methods (C)

  1. Regression analysis

Session 10

Research Methods (D)

  1. Defining and Designing Qualitative Research
  2. Types of Qualitative Research

Session 11

Research Methods (E)

  1. Analyzing and Reporting Qualitative Research
  2. Action Research

Session 12

Research Methods (F)

  1. Mixed Methods Research

Session 13

Communicating Research

  1. Guidelines for Writing Research Proposals

Session 14

Interpreting and Reporting Results of Quantitative Research

Session 15

  1. Digital World in Language Studies
  2. Publication of Research Finding
  3. Journals in ELT  

Session 16

  1. Final Exam
هدف از طرح درس

سرفصل درس تحقیق در آموزش زبان

الف) هدف کلی

آشنایی با اصول تحقیق کمی و کیفی و کاربرد های آن در پژوهشهای مربوط به آموزش زبان

ب) سر فصل

1. اصول تحقیق در آموزش زبان

2. مبانی روش تحقیق کمی و کیفی

3. روش های گرآوری داده ها در تحقیق کمی و کیفی

4. تحقیق مقطعی و طولی

5. روش های تحلیل داده ها در تحقیق کمی و کیفی از جمله تحلیل عاملی، رگرسیون، تحلیل مسیر، تحلیل مصاحبه

6. بررسی انتقادی تحقیق کمی و کیفی در پژوهش های آموزش زبان

7. اخلاق در تحقیق

عنوان روش تحقیق کمی و کیفی در آموزش زبان
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 10 - 8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  1. ارزیابی تکوینی در طول ترم
  2. میزان مشارکت در کلاس و مباحث
  3. ارزیابی پایان ترم
روش تدریس
  • ارائه اصول کلی توسط استاد بصورت پاورپوینت و بصری
  • بحث گروهی بصورت کلاسی
  •  پرسش و پاسخ
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه 2 ساعتی

  • ارائه اصول کلی توسط استاد
  • بحث گروهی بصورت کلاسی
  •  پرسش و پاسخ
منابع

Ary, D., Jacobs, L. C., Razavieh, A., & Ary, D. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth. Publisher description.

Brown, S. C. (2006). Arctic wings : birds of the Arctic National Wildlife Refuge (1st ed.). Mountaineers Books .

Dörnyei, Z. n. (2003). Questionnaires in second language research : construction, administration, and processing. Lawrence Erlbaum Associates. Publisher description.

Mackey, A., & Gass, S. M. (2021). Second language research : methodology and design (Third edition. ed.). Routledge.

طرح درس

Session 1

Introduction to Research

  1. Research Methods
  2. Different Types of Research
  3. Ethical Practices
  4. Institutional Review of Human Participants Research, Compliance, and Problem-Solving

Session 2

Research Reporting, Research Questions, and Replication

  1. What Does a Research Report Look Like?
  1. Quantitative Reporting
  2. Qualitative Reporting
  3. Mixed-Method Reporting
  1. Identifying Research Questions
  2. Replication

Session 3

Common Data Collection Measures

  1. The Significance of Data Collection Measures
  2. Researching Formal Models of Language
  3. Psycholinguistics-Based Research
  4. Interaction-Based Research
  5. Strategies and Cognitive Processes
  6. Sociolinguistic/Pragmatics-Based Research
  7. Questionnaires and Surveys
  8. Existing Databases
  9. Pilot Testing

Session 4

Coding

  1. Preparing Data for Coding
  2. Data Coding
  3. Coding Systems
  4. Inter-Rater Reliability
  5. The Mechanics of Coding
  6. The Mechanics of Coding

Session 5

Research Variables, Validity, and Reliability

  1. Hypotheses
  2. Variable Types
  3. Operationalization
  4. Validity
  5. Reliability

Session 6

Mid-Tern Exam

Session 7

Designing a Quantitative Study

  1. Research Materials
  2. Intact Classes
  3. Counterbalancing
  4. Research Design Types

Session 8

Qualitative and Interpretive Research

  1. Defining Qualitative and Interpretive Research
  2. Gathering Qualitative and Interpretive Data
  3. Analyzing Qualitative Data

Session 9

Classroom Research

  1. Classroom Research Contexts
  2. Common Techniques for Data Collection in Classroom Research
  3. Introspective Methods in Classroom Research
  4. Practical Considerations in Classroom Research
  5. Purposes and Types of Research Conducted in Classroom Settings

Session 10

Mixed Methods

  1. What Are Mixed Methods?
  2. Why Use Mixed Methods?
  3. Types of Mixed-Methods Studies
  4. Conducting a Mixed-Methods Study
  5. Analyzing Data from a Mixed-Methods Study
  6. Software for Analysis

Session 11

Concluding and Reporting Research

  1. The Importance of Reporting Research
  2. The Final Stages in Reporting Quantitative Research
  3. The Final Stages in Reporting Qualitative Research
  4. Reporting Mixed-Methods Research
  5. Checklist for Completing Reports of Research
  6. Open Science

Session 12

  1. Statistical methods in Second Language Acquisition
  1. Descriptive Statistics
  2. Measures of
  3. Measures of Variability

Session 12

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. t-test Analysis

Session 13

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. ANOVA Analysis

Session 15

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. Correlation Analysis

Session 16

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. Regression Analysis
هدف از طرح درس

اهداف:

  1. پرداختن به نیاز های دانشجویان کارشناسی ارشد در انجام پژوهش مبتنی بر داده های تجربی می باشد.
  2. آشنایی با تدوین طرح پژوهشی در حوزه های آموزش و یادگیری زبان
  3. آشنایی با اصول و روشهای گردآوری داده های پژوهشی
  4. آَشنایی با تحلیل آماری داده ها
  5. آشنایی با روش های کمی و کیفی پژوهش در آموزش و یادگیری زبان
  6. آشنایی با نقد و بررسی نتایج بدست آمده از پژوهش های کمی و کیفی

سرفصل:

  1. مقدمات پژوهش های زبان آموزی.
  2. پژوهش کمی و کیفی.
  3. متغیر های پژوهشی و تعربف مساله.
  4. اعتبار درونی و بیرونی طرح پژوهشی.
  5. اعتبار و روایی سنجش متغیر ها.
  6. پژوهش تجربی، پژوهش پیمایشی، پژوهش همبستگی، مطالعه موردی، پژوهش کلاسی.
  7. داده ای کمی و کیفی.
  8. آمار توصیفی، آمار استنباطی
عنوان مطالعات فراگیری زبان اول
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری یکشنبه ساعت 10-08
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی و آزمون نهایی

روش تدریس

ارایه و بحث

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

Brown, C. M., & Hagoort, P. (1999). The neurocognition of language. Oxford University Press. Publisher description.

Cattell, N. R. (2006). An introduction to mind, consciousness and language. Continuum. Table of contents only http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0703/2006283332.html

Chomsky, N. (1972). Language and mind (Enl. ed.). Harcourt Brace Jovanovich.

Clark, E. V. (2024). First language acquisition (Fourth edition. ed.). Cambridge University Press.

Fletcher, P., & MacWhinney, B. (1995). The Handbook of child language. Blackwell.

Hoff, E. (2009). Language development (4th ed.). Wadsworth Cengage Learning. Publisher description.

Hoff, E. (2011). Research methods in child language: a practical guide. Wiley-Blackwell.

Hoff, E., & Shatz, M. (2009). Blackwell handbook of language development. Wiley-Blackwell.

Kager, R., Pater, J., & Zonneveld, W. (2004). Constraints in phonological acquisition. Cambridge University Press. Publisher description.

طرح درس

Session 1:

  1. Introduction to First Language Acquisition

Session 2

  1. Jean Piaget theory of cognitive development

Session 3

  1. Vygotsky’s Theory of Cognitive Development

Session 4

  1. Bruner's Theory of Cognitive Development

Session 5

  1. Getting started
    1. In conversation with children

Session 6

  1. Starting on language: Perception

Session 7

Mid-term Exam

Session 8

  1. Early words
  2. Sounds in words: Production

Session 9

  1. Words and meanings

Session 10

  1. Constructions and meanings
  1. First combinations, first constructions

Session 11

  1. Modulating word meanings

Session 12

  1. Using Language
  1. Two languages at a time

Session 13

  1. Ultimate attainment in bilingual first language acquisition

Session 14

  1. Process in acquisition
  1. Specialization for language

Session 15

  1. First language development: a usage-based perspective on past and current research

Session 16

Final Exam

هدف از طرح درس

سر فصل درس مطالعات فراگیری زبان اول

الف) هدف کلی

بررسی اصول و نظریه های فراگیری زبان اول، روش های تحقیق، و یافته ها در مطالعات زبان اول

ب) سر فصل

1. اصول نظریه پردازی در زبان اول

2. تاریخچه نظریه پردازی در زبان اول

3. نظریه های قدیم در مورد یادگیری زبان اول

4. نظریه های جدید در مورد یادگیری زبان اول

5. ماهیت و مراحل تحول زبانی و شناختی در زبان اول

6. نقش عوامل بیرونی (مانند داده ها و شواهد مثبت/منفی)

7. نقش عوامل درونی (مانند ویژگی های شناختی و دستور جهانی)

8. روش های تحقیق در مطالعات زبان اول

9. یافته های پژوهشی در مورد یادگیری زبان اول

عنوان نگارش پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه ساعت 10-8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی در طول نیمسال و آزمون نهایی

روش تدریس

ارایه و بحث:

بصورت ارائه و مفاهیم کلی و اصول پایه ای توسط استاد

بررسی جزییات بصورت کلاسی

بررسی مقالات و نوشته های مجلات و ودانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

بصورت ارائه و مفاهیم کلی و اصول پایه ای توسط استاد

بررسی جزییات بصورت کلاسی

بررسی مقالات و نوشته های مجلات و ودانشجویان

منابع

Adu, P., & Miles, D. A. (2024). Dissertation research methods : a step-by-step guide to writing up your research in the social sciences. Routledge, Taylor & Francis Group.

Arnaudet, M. L., & Barrett, M. E. (1990). Paragraph development : a guide for students of English (2nd ed.). Prentice Hall Regents.

Bailey, E. P., & Powell, P. A. (2008). The practical writer (9th ed.). Thomson/Wadsworth.

Schwegler, R. A. (2012). Patterns of exposition (20th ed.). Pearson.

Swales, J. M., & Feak, C. B. (2012). Academic Writing for Graduate Students : Essential Tasks and Skills (3rd edition. ed.). The University of Michigan Press. Publisher description http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy1312/2012454741-d.html

طرح درس

Session 1

  1. Planning Your Dissertation

Session 2

  1. Conducting a Literature Review and Developing a Theoretical/Conceptual Framework

Session 3

  1. Developing the Research Problem
  2. Developing the Purpose Statement

Session 4

  1. Developing the Research Problem
  2. Developing the Purpose Statement

Session 5

  1. Research Alignment: Achieving Research Alignment in the Study
  2. Understanding Limitations and Delimitations

Session 6

  1. Understanding Assumptions and How to Write Them in a Study
  2. Understanding the Differences Between Contributions and the Significance of a Study

Session 7

  1. Planning and Implementing the Data Collection Process
  2. Understanding Populations and Sampling

Session 8

  1. Planning and Implementing the Data Analysis Process

Session 9

  1. Mid term Exam

Session 10

  1. Writing Your Dissertation: The Standard Format – Chapter 1 (Introduction)

Session 11

  1. Writing Your Dissertation: The Standard Format – Chapter 2 (Literature Review)

Session 12

  1. Writing Your Dissertation: The Standard Format – Chapter 3 (Research Methodology)

Session 13

  1. Writing Your Dissertation: The Standard Format – Chapter 4 (Data Analysis and Findings)

Session 14

  1. Writing Your Dissertation: The Standard Format – Chapter 5 (Discussion and Conclusions)

Session 15

  1. Constructing a Research Paper I
  1. Overview of the Research Paper Methods
  2. Language Focus: Imperatives in Research Papers Writing Up a Methods Section
  3. Methods Sections across Disciplines Language Focus: Hyphens in Noun Phrases
  4. Results
  5. Commentary in Results Sections

Session 16

Constructing a Research Paper II

  1. Introduction Sections Creating a Research Space
  2. Language Focus: Claiming Centrality Reviewing the Literature
  3. Language Focus: Citation and Tense Variation in Reviewing the Literature Move 2—Establishing a Niche
  4. Language Focus: Negative Openings Occupying the Niche
  5. Language Focus: Tense and Purpose Statements
  6. Completing an Introduction Discussion Sections Opening a Discussion Section
  7. Language Focus: Levels of Generalization Limitations in Discussions
  8. Cycles of Moves
هدف از طرح درس

اهداف و سرفصل

اهداف:

  1. کسب مهارت در انواع نگارش علمی دانشگاهی
  2. تاکید بر چگونگی نوشتن پایان نامه

سرفصل:

  1. نوشتن و تجزیه و تحلیل مقالات گوناگون پیشرفته در سبک های متفاوت
  2. آشنایی با مقالات نقلی، توصیفی، توضیحی، استدلالی
  3. نگارش پروپوزال
  4. آشنای با نگارش پایان نامه
عنوان مقاله نویسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 10-8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی مقالات دانشجویان در طول ترم

امتحان پایان ترم

روش تدریس
  • ارائه توسط استاد
  • تجزیه و تحلیل مقالات دانشجویان در کلاس
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

ارائه توسط پاورپینت

منابع

Greetham, B. (2001). How to Write Better Essays. Palgrave.

Karls, J.B. and Szymanksi, R. (1990). The Writer’s Handbook. Lincolnwood, II. NTC.

Singleton, J. and Luckhurts, M.L, (2000) Creative Writing Handbook, New York: Palgrave.

طرح درس

Session 1

Paragraph Structure

Session 2

Unity and Coherence

Session 3

Using Outside Sources

Session 4

From Paragraph to Essays

Session 5

Process Essays

Session 6

Analysis of Students’ Writings: Process Essays

Session 7

Analysis of Students’ Writings: Listing-Oder Paragraphs

Session 8

Cause and Effect Essays

Session 9

Analysis of Students’ Writings: Cause and Effect Essays

Session 10

Comparison and Contrast Essays

Session 11

Analysis of Students’ Writings: Comparison and Contrast Essays

Session 12

Argumentative Essays

Session 13

Analysis of Students’ Writings: Argumentative Essays

Session 14

Literary Essays

Session 15

Analysis of Students’ Writings: Literary Essays

Session 16

Wrapping Up: General Review

هدف از طرح درس

مقاله نویسی کارشناسی

هدف:

کسب مهارت و تسلط در شناسایی و نگارش انواع پاراگراف در سطح پیشرفته

سرفصل دروس

  1. مروری برانواع پاراگراف (الف)
  2. مروری برانواع پاراگراف (ب)
  3. جمع اوری اطلاعات
  4. برنامه نویسی
  5. انواع مقاله های اطلاع رسانی
  6. انواع مقاله های اطلاع رسانی تجزیه و تحلیل آنها (الف)
  7. انواع مقاله های اطلاع رسانی تجزیه و تحلیل آنها (ب)
  8.  مقاله های قیاسی (الف)
  9. مقاله های قیاسی (ب)
  10. مقاله های تشویقی و متقاعد کننده
  11. مقاله های سرگرم کننده
  12. مقاله های ادبی
  13. تجزیه و تحلیل مقاله ها
  14. خلاصه نویسی و بازنویسی
  15. اهمیت نقطه گذاری در نگارش
  16. مرور و رفع اشکال

عنوان روش تحقیق ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 12-10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

مقاله نویسی ، فنون یادگیری

نحوه ارزیابی
  1. مشارکت در  فعالیت های کلاسی
  2. حل تمرینات در طول ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

ارائه توسط استاد بوسیله بصری و با استفاده از ویدیو و پاورپونت

بحث کلاسی

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه بصورت:

  1. ارائه توسط استاد بوسیله بصری و با استفاده از ویدیو و پاورپونت
  2. بحث کلاسی
منابع

Eliot, S. and Owens, W.R. (1998). A Handbook of Literary Research. New York: Routledge.

Farhadi, H. (2015). Research Methods in Applied Linguistics. Tehran: Payam Nour University Press

Lester, J.D. (2016). Writing Research Papers (15th Edition) London: Longman.

 

طرح درس

Session 1

  1. Experimental Method of Research
  1. Principles of the Experimental Method
  2. Characteristics of the True Experimental Method

Session 2

  1. Techniques of Data Collection
  1. Sample and population
  2. Ethics in research
  3. Questionnaire
  4. Observation
  5. Interviews

Session 3

  1. Summarizing the Data
  1. Coding the data
  2. Simple numerical computations
  3. Displaying the data

Session 4

  1. Describing the Data
  1. Measures of central tendency
  2. Measures of variability

Session 5

  1. Describing the Data
  1. Practical exercise in classroom

Session 6

  1. Standard Scores
  1. The normal distribution
  2. Characteristics of a normal curve
  3. Standard scores

Session 7

  1. Standard Scores
  1. Practical exercise in classroom

Session 8

  1. Probability and Hypothesis Testing
  1. Probability
  2. Hypothesis testing
  3. Testing directional and non-directional hypothesis

Session 9

  1. Probability and Hypothesis Testing
  1. Practical exercise in classroom

Session 10

  1. Comparing the Means (t test)
  1. Testing the differences between the Two means
  2. Degrees of freedom
  3. Matched t test

Session 11

  1. Comparing the Means (t test)
  1. Practical exercise in classroom

Session 12

  1. Plagiarism and how to avoided it

Session 13

  1. Writing the Research Paper
  1. The typical APA format of journal articles

Session 14

  1. Writing the Research Paper
  1. The typical MLA format of journal articles

Session 15

  1. Exploring the Sources and Publishers in the field of English Language Teaching

Session 16

Wrapping Up: General Review

هدف از طرح درس

اصول و روش تحقیق

کارشناسی

هدف:

 آشنا ساختن دانشجویان با مبانی تحقیق یا مفاهیم و اصول و روش هایی که درک شان قبل از ورود به فرایند تحقیق جدی در حوزه های علوم انسانی ضرورت دارد. در این درس می می شود دانشجویان با کمک مثال های ارائه شده در درس عملا به طراحی و اجرای تحقیقی درارتباط با موضوعات درسی دوره کارشناسی بپردازد و بتواند گزارش تحقیقی قابل قبولی ارائه دهند.

سر فصل دروس

  1. معرفی اجمالی فرایند و گزارش تحقیق
  2. فراهم آوردن مقدمات تحقیق (انتخاب موضوع، فرضیه و سوالات تحقیق)
  3. فراهم آوردن مقدمات تحقیق (انواع گزارش تحقیق و طراحی تحقیق)
  4. یافتن منابع و ارزشیابی آنها ( انواع منابع و محل نگهداری آنها)
  5. یافتن منابع و ارزشیابی آنها (یافتن منابع چاپی و غیر چاپ)
  6. چگونگی مطالعه منابع و یادداشت برداری
  7. انواع یادداشت و چگونگی طبقه بندی آنها
  8. نوشتن گزارش تحقیق تجربی
  9. نوشتن گزارش تحقیق کتابخانه ای
  10. ویرایش گزارش اولیه
  11. نحوه استفاده از یادداشت ها و ارجاعات درون متن
  12. Plagiarism و نحوه جلوگیری از آن
  13. ویرایش گزارش نهایی
  14. تهیه لیست منابع
  15. آشنایی با سبک های MLA و APA

عنوان زبان دوم ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه ساعت 12-10 ؛ دوشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۴
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی و آزمون نهایی

روش تدریس

ارائه و بررسی دقیق مهارتهای مورد بحث با مشارکت دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

خوانش و تفسیر و توضیح توسط استاد

مشارکت دادن دانشجویان در بحث و تفسیر و معنا

منابع

Anderson, N,J. (2013). Active skills for Reading 1. Boston: HEINLE CENGAGE Learning.

Zwier. L. J. (2019). Inside Reading 1. London: Oxford University Press.

طرح درس

Session 1

Reading Skill: Previewing and predicting

Session 2

Reading Skill: Finding the main idea; finding details

Session 3

Reading Skill: Scanning

Session 4

Reading Skill: Outlining

Session 5

Reading Skill: Reading charts and graphs

Session 6

Reading Skill: Summarizing

Session 7

Reading Skill: Summarizing

Reading 1

Session 8

Reading Skill: Summarizing

Reading 2

Session 9

Reading Skill: Making inferences

Reading 1

Session 10

Reading Skill: Making inferences

Reading 2

Session 11

Reading Skill: Highlighting and annotating

Reading 1

Session 12

Reading Skill: Highlighting and annotating

Reading 2

Session 13

Reading Skill: Understanding sequences

Reading 1

Session 14

Reading Skill: Understanding sequences

Reading 2

Session 15

Reading Skill: Recording Processes with flow charts

Reading 1

Session 16

Reading Skill: Recording Processes with flow charts

Reading 2

هدف از طرح درس

هدف درس: فراگیری مقدمات زبان انگلیسی

رئوس مطالب:

  1. درک شفاهی، تلفظ صحیح آواها، کلمات و روخوانی
  2. معرفی ساختار جمله ساده در زبان انگلیسی ( جمالت خبری، پرسشی)
  3. حرفهای تعریف معین، نامعین، مونث و مذکر
  4. اسم وضمایر مفرد و جمع
  5. انواع صفت: طرز ساختن صفتهای مونث و مذکر، جمع و مفرد ، ملکی، اشاره، نامعین
  6. قیود و حروف اضافه
  7. صرف افعال: مصدرهای با قاعده و بی قاعده
  8. زمان های حال ساده، زمان گذشته نقلی، زمان آینده ساده، زمان استمراری
  9. نقل قول مستقیم و غیرمستقیم

عنوان نگارش پیشرفته
مقطع تحصیلی Bachelor's Discontinuous Grade
زمان برگزاری سه شنبه ساعت 10-8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی و آزمون نهایی

روش تدریس

ارائه و تمرین و آنالیز

زمان بندی و نحوه ارائه درس
  • ارائه توسط استاد
  • بررسی نوشته ها و تمرینات نوشته شده توسط دانشجویان در کلاس
منابع

Arnaudet, M. L. and Barrett, M.E. (1990). Paragraph Development. New Jersey: Prentice Hall.

Chaplen, F. (1970). Paragraph Writing. London: Oxford University Press.

طرح درس

Session 1

Introduction to Paragraph Writing

Session 2

Characteristics of a Good Paragraph (Unity)

Session 3

Characteristics of a Good Paragraph (Coherence)

Session 4

Describing People

Session 5

Analysis of Students’ Writings: Describing People

Session 6

Listing-Oder Paragraphs

Session 7

Analysis of Students’ Writings: Listing-Oder Paragraphs

Session 8

Giving Instructions

Session 9

Analysis of Students’ Writings: Giving Instructions

Session 10

Describing with Space Order

Session 11

Analysis of Students’ Writings: Describing with Space Order

Session 12

Stating Reasons and Using Example

Session 13

Analysis of Students’ Writings: Stating Reasons and Using Example

Session 14

Expressing Your Opinion

Session 15

Analysis of Students’ Writings: Expressing Your Opinion

Session 15

Wrapping Up: General Review

هدف از طرح درس

هدف:

کسب مهارت و تسلط در شناسایی و نگارش انواع پاراگراف در سطح پیشرفته

سرفصل دروس

  1. شرح عناصر تشکیل دهنده یک پاراگراف
  2. توضیح در مورد اهمیت بحث موضوع واحد در هر پاراگراف و چگونگی شناسایی جملات نامربوط
  3. چگونگی تحکیم موضوع اصلی و بسط مفهوم از طریق ارائه مثال
  4. چگونگی استفاده از لطیفه (Anecdotes)  در تحیکم موضوع اصلی
  5. چگونگی کاربرد جزییات (details)  در تحکیم موضوع اصلی
  6. تمرین پاراگراف نویسی
  7. آشنای با پاراگراف فهرست بندی (Enumeration)  
  8. اهمیت انسجام در پارگراف نویسی
  9. آشنایی با پاراگرافهای مربوط به فرایند
  10. آشنایی با نگارش وقایع بر حسب زمان وقوع (Chronological)  
  11. آشنایی با پاراگرافهای مقایسه ای ناظر بر تشابه و یا اختلاف
  12. تمرین پاراگراف نویسی
  13. خلاصه نویسی و بازنویسی
  14. اهمیت نقطه گذاری در نگارش
  15. مرور و رفع اشکال
عنوان تحقیق در آموزش زبان
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری یکشنبه 12 - 10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی در طول ترم و آزمون پایان ترم

روش تدریس

ارائه و بحث گروهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

یک جلسه 2 ساعنه در هفته بصورت حضوری و ارایه اصول کلی و تمرین عملی جزییات در کلاس

منابع

Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. New York: Oxford University Pres.

Chaudron, J. )2003(. Data collection in SLA research. In The Handbook of Second Language Acquisition, C. Doughty & M. Long (eds), 717–761. Oxford: Blackwell.

Donald Ary ; Lucy Cheser Jacobs ; Chris Sorensen ; Asghar Razavieh.Introduction To Research In Education / Donald Ary, Lucy Cheser Jacobs, Chris Sorensen, Asghar Razavieh. 2010.

Hatch, E. M. and A. Lazaraton (1991). The research manual: design and statistics for applied linguistics. New York: Newbury House Publishers.

Mackey, A., & Gass, S.M. (2021). Second Language Research: Methodology and Design (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003188414

McDonough, J. and S. H. McDonough (1997). Research methods for English language teachers. New York: St. Martin's Press.

Nunan, D. (1992). Research Methods in Language Learning. Cambridge University Press.

Woods, A., et al. (1986). Statistics in language studies. New York: Cambridge University Press.

طرح درس

Session 1:

  1. The Nature of Scientific Inquiry
  2. Research Approaches in Education

Session 2

  1. Research Approaches in Education
  2. Reviewing the Literature

Session 3

  1. The Hypothesis in Quantitative Research

Session 4

  1. Ethics in Educational Research

Session 5

Statistical analysis

  1. Descriptive Statistics
  2. Sampling and Inferential Statistics

Session 6

  1. Tools of Research
  2. Validity and Reliability

Session 7

Research Methods (A)

  1. Experimental Research
    1. Experimental Research Designs
    2. Ex Post Facto Research

Session 8

Research Methods (B)

  1. Correlational Research
  2. Survey Research

Session 9

Research Methods (C)

  1. Regression analysis

Session 10

Research Methods (D)

  1. Defining and Designing Qualitative Research
  2. Types of Qualitative Research

Session 11

Research Methods (E)

  1. Analyzing and Reporting Qualitative Research
  2. Action Research

Session 12

Research Methods (F)

  1. Mixed Methods Research

Session 13

Communicating Research

  1. Guidelines for Writing Research Proposals

Session 14

Interpreting and Reporting Results of Quantitative Research

Session 15

  1. Digital World in Language Studies
  2. Publication of Research Finding
  3. Journals in ELT  

Session 16

  1. Final Exam

هدف از طرح درس

سرفصل درس تحقیق در آموزش زبان

الف) هدف کلی

آشنایی با اصول تحقیق کمی و کیفی و کاربرد های آن در پژوهشهای مربوط به آموزش زبان

ب) سر فصل

1. اصول تحقیق در آموزش زبان

2. مبانی روش تحقیق کمی و کیفی

3. روش های گرآوری داده ها در تحقیق کمی و کیفی

4. تحقیق مقطعی و طولی

5. روش های تحلیل داده ها در تحقیق کمی و کیفی از جمله تحلیل عاملی، رگرسیون، تحلیل مسیر، تحلیل مصاحبه

6. بررسی انتقادی تحقیق کمی و کیفی در پژوهش های آموزش زبان

7. اخلاق در تحقیق

عنوان مطالعات فراگیری زبان دوم
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری دوشنبه 12- 10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  1. مشارکت در بحث کلاسی
  2. امتحان میان ترم
  3. امتحان پایان ترم
روش تدریس
  1. ارائه مباحث اصلی توسط استاد
  2. بحث کلاسی و ارایه نظرات انتقادی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه 2 ساعته

منابع

Select References:

Gass, S. M., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition: an introductory course (3rd ed.). Routledge/Taylor.

Lantolf, J. P., Poehner, M. E., & Swain, M. (2018). The Routledge handbook of sociocultural theory and second language development. Routledge.

Mitchell, R., & Myles, F. (1998). Second language learning theories. London: Hodder Arnold.

Ortega, L. (2011). Understanding Second language acquisition. London: Hodder Arnold.

Pienemann, M. (1998). Language processing and second language development: processability theory. London: J. Benjamins.

White, L. (2003). Second language acquisition and universal grammar. Cambridge: Cambridge University Press.

طرح درس

Session 1

The Scope of Inquiry and Goals of SLA: Catherine J. Doughty and Michael H.

Session 2

On the Nature of Interlanguage Representation: Universal Grammar in the Second Language : Lydia White Long

Session 3

Constructions, Chunking, and Connectionism: The Emergence of Second Language Structure : Nick C. Ellis

Session 4

Language Socialization in SLA: Karen Ann Watson?Gegeo and Sarah Nielsen

Session 5

Input and Interaction : Susan M. Gass

Session 6

Implicit and Explicit Learning : Robert DeKeyser

Session 7

Incidental and Intentional Learning: Jan H. Hulstijn

Session 8

Variation: Suzanne Romaine

Session 9

Stabilization and Fossilization in Interlanguage Development: Michael H. Long

Session 10

Maturational Constraints in SLA : Kenneth Hyltenstam and Niclas Abrahamsson

Session 11

Individual Differences in Second Language Learning: Zoltan Dornyei and Peter Skehan

Session 12

Attention and Memory during SLA: Peter Robinson

Session 13

Defining and Measuring SLA: John Norris and Lourdes Ortega

Session 14

Data Collection in SLA Research: Craig Chaudron

Session 15

SLA and Cognitive Science: Michael H. Long and Catherine J. Doughty

Session 16

State of Art by Freeman

هدف از طرح درس

مطالعات یادگیری زبان دوم

SLA Studies

هدف:

بررسی اصول و نظریه های یادگیری زبان دوم ، روش های تحقیق و یافته ها در در مطالاعات زبان دوم

سرفصل:

  1. اصول نظریه پردازی در زبان دوم
  2. تاریخچه نظریه پردازی در زبان دوم
  3. نظریه های قدیم در مورد یادگیری زبان دوم
  4. نظریه های جدید در مورد یادگیری زبان دوم
  5. نقش عوامل بیرونی (مانند مطالب درسی ، محیط یادگیری)
  6. نقش عوامل درونی (مانند ویژگی های شناخنی و عوامل عاطفی زبان آموز)
  7. روش های تحقیق در مطا لعات زبان دوم
  8. یافته های پژوهشی در مورد یادگیری زبان دوم

عنوان روش تحقیق
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 10 - 8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  1. ارزیابی تکوینی در طول ترم
  2. میزان مشارکت در کلاس و مباحث
  3. ارزیابی پایان ترم
روش تدریس
  • ارائه اصول کلی توسط استاد بصورت پاورپوینت و بصری
  • بحث گروهی بصورت کلاسی
  •  پرسش و پاسخ
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه 2 ساعتی

  • ارائه اصول کلی توسط استاد
  • بحث گروهی بصورت کلاسی
  •  پرسش و پاسخ
منابع

Ary, D., Jacobs, L. C., Razavieh, A., & Ary, D. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth. Publisher description.

Brown, S. C. (2006). Arctic wings : birds of the Arctic National Wildlife Refuge (1st ed.). Mountaineers Books .

Dörnyei, Z. n. (2003). Questionnaires in second language research : construction, administration, and processing. Lawrence Erlbaum Associates. Publisher description.

Mackey, A., & Gass, S. M. (2021). Second language research : methodology and design (Third edition. ed.). Routledge.

طرح درس

Session 1

Introduction to Research

  1. Research Methods
  2. Different Types of Research
  3. Ethical Practices
  4. Institutional Review of Human Participants Research, Compliance, and Problem-Solving

Session 2

Research Reporting, Research Questions, and Replication

  1. What Does a Research Report Look Like?
  1. Quantitative Reporting
  2. Qualitative Reporting
  3. Mixed-Method Reporting
  1. Identifying Research Questions
  2. Replication

Session 3

Common Data Collection Measures

  1. The Significance of Data Collection Measures
  2. Researching Formal Models of Language
  3. Psycholinguistics-Based Research
  4. Interaction-Based Research
  5. Strategies and Cognitive Processes
  6. Sociolinguistic/Pragmatics-Based Research
  7. Questionnaires and Surveys
  8. Existing Databases
  9. Pilot Testing

Session 4

Coding

  1. Preparing Data for Coding
  2. Data Coding
  3. Coding Systems
  4. Inter-Rater Reliability
  5. The Mechanics of Coding
  6. The Mechanics of Coding

Session 5

Research Variables, Validity, and Reliability

  1. Hypotheses
  2. Variable Types
  3. Operationalization
  4. Validity
  5. Reliability

Session 6

Mid-Tern Exam

Session 7

Designing a Quantitative Study

  1. Research Materials
  2. Intact Classes
  3. Counterbalancing
  4. Research Design Types

Session 8

Qualitative and Interpretive Research

  1. Defining Qualitative and Interpretive Research
  2. Gathering Qualitative and Interpretive Data
  3. Analyzing Qualitative Data

Session 9

Classroom Research

  1. Classroom Research Contexts
  2. Common Techniques for Data Collection in Classroom Research
  3. Introspective Methods in Classroom Research
  4. Practical Considerations in Classroom Research
  5. Purposes and Types of Research Conducted in Classroom Settings

Session 10

Mixed Methods

  1. What Are Mixed Methods?
  2. Why Use Mixed Methods?
  3. Types of Mixed-Methods Studies
  4. Conducting a Mixed-Methods Study
  5. Analyzing Data from a Mixed-Methods Study
  6. Software for Analysis

Session 11

Concluding and Reporting Research

  1. The Importance of Reporting Research
  2. The Final Stages in Reporting Quantitative Research
  3. The Final Stages in Reporting Qualitative Research
  4. Reporting Mixed-Methods Research
  5. Checklist for Completing Reports of Research
  6. Open Science

Session 12

  1. Statistical methods in Second Language Acquisition
  1. Descriptive Statistics
  2. Measures of
  3. Measures of Variability

Session 12

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. t-test Analysis

Session 13

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. ANOVA Analysis

Session 15

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. Correlation Analysis

Session 16

  1. Statistical Methods in Second Language Acquisition
  1. Regression Analysis

هدف از طرح درس

اهداف:

  1. پرداختن به نیاز های دانشجویان کارشناسی ارشد در انجام پژوهش مبتنی بر داده های تجربی می باشد.
  2. آشنایی با تدوین طرح پژوهشی در حوزه های آموزش و یادگیری زبان
  3. آشنایی با اصول و روشهای گردآوری داده های پژوهشی
  4. آَشنایی با تحلیل آماری داده ها
  5. آشنایی با روش های کمی و کیفی پژوهش در آموزش و یادگیری زبان
  6. آشنایی با نقد و بررسی نتایج بدست آمده از پژوهش های کمی و کیفی

سرفصل:

  1. مقدمات پژوهش های زبان آموزی.
  2. پژوهش کمی و کیفی.
  3. متغیر های پژوهشی و تعربف مساله.
  4. اعتبار درونی و بیرونی طرح پژوهشی.
  5. اعتبار و روایی سنجش متغیر ها.
  6. پژوهش تجربی، پژوهش پیمایشی، پژوهش همبستگی، مطالعه موردی، پژوهش کلاسی.
  7. داده ای کمی و کیفی.
  8. آمار توصیفی، آمار استنباطی
عنوان روش تحقیق ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 10 - 8
مکان برگزاری دانشکده ادبیات
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی
  1. مشارکت در  فعالیت های کلاسی
  2. حل تمرینات در طول ترم
  3. آزمون پایان ترم
روش تدریس

روش تدریس بصورت:

  1. ارائه توسط استاد بوسیله بصری و با استفاده از ویدیو و پاورپونت
  2. بحث کلاسی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه بصورت:

  1. ارائه توسط استاد بوسیله بصری و با استفاده از ویدیو و پاورپونت
  2. بحث کلاسی
منابع

.

Farhadi, H. (2015). Research Methods in Applied Linguistics. Tehran: Payam Nour University Press

Lester, J.D. (2016). Writing Research Papers (15th Edition) London: Longman.

طرح درس

Session 1

  1. The concept of research
  1. Sources of obtaining information
  2. The scientific method

Session 2

  1. Principles of Research
  1. Characteristics of research
  2. Goals of Research
  3. Kinds and Methods of research

Session 3

  1. Steps in conducting research

Session 4

  1. Formulating research questions
  1. Areas of Research in Language Education

Session 5

  1. The research questions
    1. Characteristics of a good research question
    2. Narrowing down the topic
    3. Types of research questions

Session 6

  1. Hypothesis and its types

Session 7

  1. Review of Literature
  1. Goals of literature review
  2. Finding the sources of information
  3. Reading and organizing the materials
  4. Recording bibliographical information
  5. Taking notes from the materials
  6. Documenting the sources

Session 8

  1. Characteristics of a variable
  1. Types of variables

Session 9

  1. Measurement scales of variables
  1. Nominal scales
  2. Ordinal scales
  3. Interval scales
  4. Ratio scales
  1. Functions of variables

Session 10

  1. Historical Method of Research
  1. Formulating a problem
  2. Sources of information
  3. Criticism of documents

Session 11

  1. Descriptive Method of Research
  1. Survey Methods

Session 12

  1. Descriptive Method of Research
  1. Interrelational Methods

Session 13

  1. Descriptive Method of Research
  1. Developmental Methods

Session 14

  1. Experimental Method of Research
  1. Principles of experimental method
  2. Characteristics of the true experimental method

Session 15

  1. Validity of Research
  1. Internal validity
  2. external validity

Session 16

  1. Pre-experimental Methods
  1. One-shot case study
  2. One-group pretest posttest study
هدف از طرح درس

اصول و روش تحقیق  1

کارشناسی

هدف:

 آشنا ساختن دانشجویان با مبانی تحقیق یا مفاهیم و اصول و روش هایی که درک شان قبل از ورود به فرایند تحقیق جدی در حوزه های علوم انسانی ضرورت دارد. در این درس می می شود دانشجویان با کمک مثال های ارائه شده در درس عملا به طراحی و اجرای تحقیقی درارتباط با موضوعات درسی دوره کارشناسی بپردازد و بتواند گزارش تحقیقی قابل قبولی ارائه دهند.

سر فصل دروس

  1. معرفی اجمالی فرایند و گزارش تحقیق
  2. فراهم آوردن مقدمات تحقیق (انتخاب موضوع، فرضیه و سوالات تحقیق)
  3. فراهم آوردن مقدمات تحقیق (انواع گزارش تحقیق و طراحی تحقیق)
  4. یافتن منابع و ارزشیابی آنها ( انواع منابع و محل نگهداری آنها)
  5. یافتن منابع و ارزشیابی آنها (یافتن منابع چاپی و غیر چاپ)
  6. چگونگی مطالعه منابع و یادداشت برداری
  7. انواع یادداشت و چگونگی طبقه بندی آنها
  8. نوشتن گزارش تحقیق تجربی
  9. نوشتن گزارش تحقیق کتابخانه ای
  10. ویرایش گزارش اولیه
  11. نحوه استفاده از یادداشت ها و ارجاعات درون متن
  12. Plagiarism و نحوه جلوگیری از آن
  13. ویرایش گزارش نهایی
  14. تهیه لیست منابع
  15. آشنایی با سبک های MLA و APA
عنوان زبان دوم ۳
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 12 - 10 ؛ دوشنبه 12 - 10
تعداد واحد ۴
نحوه ارزیابی

ارزیابی تکوینی و آزمون نهایی

روش تدریس

ارائه و بررسی دقیق مهارتهای مورد بحث با مشارکت دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

خوانش و تفسیر و توضیح توسط استاد

مشارکت دادن دانشجویان در بحث و تفسیر و معنا

منابع

Anderson, N,J. (2013). Active skills for Reading 2. Boston: HEINLE CENGAGE Learning.

Zwier. L. J. (2019). Inside Reading 2. London: Oxford University Press.

طرح درس

Session 1

Going Underground

Reading Skill: Preview and Predicting

Reading 1

Session 2

Going Underground

Reading Skill: Preview and Predicting

Reading 2

Session 3

The Business of Branding

Reading Skill: Finding the main idea

Reading 1

Session 4

The Business of Branding

Reading Skill: Finding the main idea

Reading 2

Session 5

Who are you, Really?

Reading Skill: Scanning

Reading 1

Session 6

Who are you, Really?

Reading Skill: Scanning

Reading 2

Session 7

Meteorology
Reading Skill: Reading Charts, and Graph

Reading 1

Session 8

Meteorology
Reading Skill: Reading Charts, and Graph

Reading 2

Session 9

Literature

Reading Skill: Outlining

Reading 1

Session 10

Literature

Reading Skill: Outlining

Reading 2

Session 11

Brain Food

Reading Skill: Summarizing

Reading 1

Session 12

Brain Food

Reading Skill: Summarizing

Reading 2

Session 12

Roving Continents

Reading Skill: Making Inferences

Reading 1

Session 13

Roving Continents

Reading Skill: Making Inferences

Reading 2

Session 15

Clicks and Cliques

Reading Skill: Highlighting and Annotating

Reading 1

Session 16

Clicks and Cliques

Reading Skill: Highlighting and Annotating

Reading 2

هدف از طرح درس

زبان دوم  3

هدف

سرعت بخشیدن به خواندن متون مختلف همراه با درک مفهوم متن

سرفصل دروس

  1. آشنا کردن دانشجویان با اهداف درس
  2. آشنا کردن دانشجویان با شیوه های یادگیری لغات
  3. افزایش سرعت خواندن
  4. افزایش درک مطلب
  5. توانایی حدس زدن بر مبنای بافت زبانی و از روی علامات و نشانه های متن
  6. آشنا آشنا کردن دانشجویان با معنای ریشه کلمه و کاربرد پیشوند ها و پسوندها
  7. خواندن متون و یادگیری لغات مربوط به متون مختلف و پرسش و پاسخ