احتضار وجود و بازنمایی زبانی آن در آثار نمایشی اوژن یونسکو

نویسندگانمهدی افخمی نیا ، الله شکر اسداللهی تجرق، ساناز ساعی دیباور
نشریهپژوهش ادبیات معاصر جهان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه تبریز
شماره صفحات۱۸
شماره سریال۲۶
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۰/۱۱/۰۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

 اوژن یونسکو در آثار نمایشی خود، با هدف نمایش خلاءهای هستی انسان و احتضار وجود آدمی، زبانی را برمی‌گزیند تا بتواند این حجم از شکست را هم در قالب گفتار و هم در بطن زندگی آدمی به‌روی صحنه بیاورد. در حقیقت، یونسکو از زاویۀ دیگری به‌زبان می‌نگرد و با ناکافی و ناتوان جلوه‌دادن زبان، زمینۀ فرسایش آن را در ذهن خواننده فراهم می‌آورد و توازن موجود بین زبان و اندیشه را متزلزل می‌کند. وی با بنمایه کردن خلاء و گسیخته نشان‌دادن کلام و هستی انسان، شخصیت‌هایش را در جهانی فاقد معنا رها می‌کند، آنگونه که هیچ جایگاه و گریزگاهی برایشان متصور نمی‌شود. با در نظر داشتن این رویکرد در نمایشنامه‌های یونسکو، در این پژوهش می‌کوشیم به‌مطالعۀ احتضار وجود انسان در این دنیای پرهیاهو، از ورای اضمحلال زبان بپردازیم. بدین منظور از انگاره‌‌های ارنو ریکنر در رابطه با تئاتر نو و پاره‌ای از نمایشنامه‌های یونسکو بهره خواهیم گرفت.

لینک ثابت مقاله

tags: اوژن یونسکو؛ ارنو ریکنر؛ تاتر نو؛ انحطاط زبان؛ خلا هستی؛ احتضار وجود