برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | روانشناسی تحولی ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه 10-12 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | روانشناسی تحولی 1 |
نحوه ارزیابی | 1- امتحان پایان ترم 2- نمره مشارکت کلاسی دانشجویان |
روش تدریس | 1- سخنرانی استاد 2- پرسش و پاسخ |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول : تحول اخلاقی و مفاهیم و اصول بنیادین آن جلسه دوم و سوم: داستان های کلبرگ و مراحل تحول اخلاقی در دیدگاه کلبرگ جلسه چهارم : تحول روانی -جنسی و نظریه روان تحلیل گری سنتی ( فروید و اصول اولیه psychodynamic ) جلسه پنجم : روش تحقیقاتی فروید و مفاهیم اساسی نظریه او جلسه ششم و هفتم: مراحل تحولی انسان از کودکی تا بزرگسالی بر اساس نظریه فروید جلسه هشتم و نهم : تحول مکانیزم های دفاعی و خطوط تحول کودک بر اساس نظریه آنافروید جلسه دهم : نظریه اریکسون ، تفاوت ها و شباهت ها ی آن با نظریه فروید جلسه یازدهم و دوازدهم : مراحل تحول هشت گانه اریکسون جلسه سیزدهم : تحول هویت در دیدگاه های سنتی و نوین جلسه سیزدهم و چهاردهم : تحول ابعاد مختلف جنسی ، جسمی ، شناختی ، عاطفی ، اجتماعی در دوره ی نوجوانی و آسیب شناسی روانی در نوجوانی جلسه پانزدهم و شانزدهم : تحول هیجانی از دیدگاه های روانشناختی مختلف
|
منابع | 1- محمود منصور ،(1401) ، روانشناسی ژنتیک ، تحول روانی از تولد تا پیری ، انتشارات سمت ، تهران 2- نیکچهره محسنی ، ( 1403 ) ، نظریه های رشد ، انتشارات جاجرمی ، تهران 3- دایان پاپالیا ، ( 1403 ) ، روانشناسی تحول انسان از تولد تا مرگ ، با مقدمه ای از دکتر زینب خانجانی ، انتشارات ابن سینا ، تهران 4- لورا برک ، ( 1403) ، روانشناسی رشد ، ترجمه یحیی محمدی ، انتشارات ارسباران ، تهران |
هدف از طرح درس | آشنایی و فراگیری تغییرات افزاینده و کاهنده در گستره زندگی انسان از کودکی تا بزرگسالی |
عنوان | روانشناسی رشد پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه 12-10 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی کلاس 305 |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | 1- نمره مشارکت دانشجویان 2- امتحان پایان ترم |
روش تدریس | 1- روش سوال و جواب با دانشجویان 2- سخنرانی استاد |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول : مقدمه ای بر روانشناسی تحولی جلسه دوم : بررسی عوامل موثر بر تحول انسان از دیدگاه های مختلف جلسه سوم تا ششم : بررسی دیدگاه پردازش اطلاعات در مورد تحول انسان ( تحول ادراک ، تحول توجه و تمرکز ، تحول حافظه فعال ، تحول راهبردهای ذهنی ، تحول حافظه بلند مدت ، تحول حافظه بازسازی شده ) جلسه هشتم: بررسی نظریه ویگوتسکی در مورد تحول زبان ، نقش بزرگسالان در رشد کودک ، نقش فرهنگ در تحول کودک جلسه نهم : مقایسه دیدگاه پیاژه با ویگوتسکی در تحول کودکان ، جلسه دهم : مقایسه سه دیدگاه situationism , interactionism و contextualism با یکدیگر در مورد تحول کودکان جلسه یازدهم : مقایسه سه نظریه Ethology و Echology و Contextualim در تحول انسان جلسه دوازدهم و سیزدهم : نظریه های تحولی نئوپیاژه ای ها جلسه چهاردهم و پانزدهم : تحول دلبستگی از دیدگاه بالبی |
منابع | 1- نیکچهره محسنی ، (1403 ) ، نظریه ها در روانشناسی رشد ، انتشارات جاجرمی ، تهران 2- زینب خانجانی ، ( 1403 ) ، تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی ، انتشارات فروزش ، تبریز 3- زینب خانجانی ، ( 1401 ) ، تحول دلبستگی و اختلالات روانی ، انتشارات ارجمند ، تهران 4- دایان پاپالیا ، ( 1403 ) ، روانشناسی تحولی انسان ترجمه سما سادات ، با مقدمه ای از دکتر زینب خانجانی ، انتشارات ابن سینا ، تهران |
هدف از طرح درس | - آشنایی دانشجویان با نظریه ها و مباحث تکمیلی تحول انسان - افزایش توانایی دانشجویان برای نقد و بررسی و مقایسه نظریه ها ی تحولی |
عنوان | روانشناسی تحولی ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه 12-10 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی کلاس 309 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | روانشناسی عمومی 1 و 2 |
نحوه ارزیابی | 1- نمره از طریق مشارکت در کلاس 2- امتحان پایان ترم |
روش تدریس | 1- پرسش و پاسخ 2- امتحان پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول : تعریف روانشناسی تحولی در گذشته و حال ، ابعاد روانشناسی تحولی ، خصوصیات نظریه تحولی ...... جلسه دوم : بررسی موضوعات مشترک در نظریه های رشد جلسه سوم : روشها ی تحقیقاتی در روانشناسی رشد جلسه چهارم : بررسی طرح های پژوهشی در روانشناسی تحولی جلسه پنجم : بررسی مراحل رشد پیش از تولد و نقش تراتوژن ها در رشد جلسه ششم : بررسی عوامل موثر در رشد ، نقش وارثت ، محیط ، فرهنگ جلسه هفتم : دیدگاه های سنتی و نوین در مورد عوامل موثر در رشد کود جلسه هشتم : بررسی عوامل مختلف در شکل گیری مراحل تحول جلسه نهم : تحول شناخت در پهنه زندگی از دیدگاه پیاژه |
عنوان | روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه 12-10 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی کلاس 310 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | روانشناسی مرضی کودک روانشناسی عمومی |
نحوه ارزیابی | - نمره مشارکت دانشجویان در فعالیتهای کلاسی - امتحان پایان ترم |
روش تدریس |
-مشارکت داشجویان - سخنرانی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول: تعاریف و مقدمات مرتبط با کودکان با نیازهای خاص جلسه دوم : بررسی سیر تحول خدمات آموزشی خاص و توانبخشی در کودکان خاص جلسه سوم : بررسی طبقه بندی کودکان استثنایی بر اساس رویکردهای سنتی و نوین جلسه چهارم : برسی زیر طبقات کودکان استثنایی جلسه پنجم : بررسی انواع اختلالات هیجانی و رفتاری جلسه ششم : نشانه شناسی ، سبب شناسی ، و درمان اختلالات طیف اوتیسم جلسه هشتم : نشانه شناسی و سبب شناسی و درمان اختلال ADHD جلسه نهم : بررسی ملاک های تشخیصی کودکان ناتوان ذهنی بر اساس DSM5 ، زمینه مفهومی ، عملی ، و اجتماعی در مسیر تحول کودکان ناتوان ذهنی جلسه دهم : سبب شناسی ناتوانی ذهنی از گذشته تا کنون جلسه یازدهم : بررسی علل مربوط به کرومزوم ها و وراثت در ایجاد ناتوانی ذهنی جلسه دوازدهم : بررسی انواع سندرم های ژنتیکی مسبب ناتوانی ذهنی جلسه سیزدهم : سندرمهای متابولیکی و ناتوانی ذهنی ، جلسه چهاردهم : حوادث دوران بارداری و زایمان و ناتوانی ذهنی جلسه پانزدهم و شانزدهم : حوادث سالهای نخستین زندگی کودک و عوامل فرهنگی و اقتصادی و ناتوانی ذهنی
|
منابع | فریدون یاریاری ، (1401) ، کودکان استثنایی ( سندرم ها ) ، انتشارات ارجمند ، تهران ساموئل کرک ، جیمز چالفانت ، ( 1394) ، اختلالات یادگیری و تحصیلی ، مترجم : دکتر زینب خانجانی ، دکتر سیمین رونقی ، انتشارات آموزش و پرورش استثنایی ، تهران مایکل ، هاردمن ، کلیفورد جی ، درو ، ام ، وینستون اگن (1395) ، روانشناسی و آموزش و پرورش استثنایی " جامعه ، مدرسه ، و خانواده " ، مترجمان : حمید علیزاده ، کامران گنجی ، مجید یوسفی ، فریب یادگاری ، انتشارات دانژه ، تهران بهروز میلانی فر ، ( 1402) ، روانشناسی کودکان و نوجوانلن استثنایی ، انتشارات قومس ، تهران |
هدف از طرح درس | - آشنایی دانشجویان با نشانه شناسی و سبب شناسی و انواع طبقات کودکان استثنایی - آشنایی دانشجویان با آموزش و پرورش استثنایی |
عنوان | روانشناسی رشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | دوشنبه 12-10 |
مکان برگزاری | دانشگاه تبریز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | نمره مشارکت دانشجویان و ارایه کلاسی امتحان پایان ترم
|
روش تدریس | مشارکت دانشجویات و ارایه کلاسی سخنرانی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول : مقدماتی بر روانشناسی تحولی ، مفاهیم ، و اصول جلسه دوم : بررسی مفهوم ساخت در روانشناسی تحولی جلسه سوم و چهارم : بررسی و مقایسه سه رویگرد : ساختی نگری بدون تحول ، تحولی نگری بدون ساخت ، ساخت و پدیدآیی جلسه پنجم : بررسی دیدگاه های نوین و سنتی بر تحول شناختی و اخلاقی جلسه بررسی انتقادهای وارد بر دیدگاه های مبتنی بر تحول اخلاقی جلسه ششم : بررسی تحول اخلاقی نوکلبرگین ها ، رست ، ببائو، نارواز جلسه هفتم : تحول طرح های اخلاقی از کودکی تا بزرگسالی تحول اخلاقی زنان بر اساس نظر گلیلگان ، پیاژه و فروید جلسه هشتم : تحول خودمیان بینی در سه دوره بزر گ تحول جلسه نهم : تحول جاندارپنداری و هشیاری ، ساخته پنداری و غایی پنداری جلسه دهم : تحول PERSPECHIVE TAKING جلسه یازدهم : نقش فلاول در رشد نظریه ذهن جلسه دوازدهم ، سیزدهم ، چهاردهم : بررسی جامع نظریه ذهن و آسیب شناسی آن ، ابزار های ارزیابی ، نقدهای وارد بر آن ، و نظریه های موجود در نظریه ذهن جلسه پانزدهم و شانزدهم : تحول نظریه دلبستگی بالبی ، سیستم های کنترل ، سیستم های رفتاری ، مراحل تحول ، و آسیب شناسی نظریه دلبستگی
|
منابع | مجموعه ی کتب ، مقالات و منابع انگلیسی مرتبط با روانشناسی تحولی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با آخرین و جدید ترین نظریه ها و یافته ها در حوزه ی روانشناسی تحولی |
عنوان | مشکلات پیش از تولد و دوران پیش از دبستان |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه 16-14 |
مکان برگزاری | دانشکده علوم تربیتی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | روانشناسی تحولی |
نحوه ارزیابی | امتحان پایان ترم و نمره مشارکت وارایه کلاسی دانشجویان |
روش تدریس | سخنرانی مشارکت کلاسی دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول : مقدمات و مفاهیم و اهداف جلسه دوم : مراحل رشد پیش از تولد جلسه سوم : حوادث و رویدادهای منفی در هنگام زایمان و تاثیر آن بر سلامت روانشناختی کودک جلسه چهارم : تراتوژنها ، عوامل تاثیر گذار بر آنها ، دوره ی حساس و تراتوژن ها ، انواع تراتوژنها و نحوه اثر بخشی آنها بر رشد کودکان جلسه پنجم : نقش آسیب های روانشناختی در فرایند رشد کودکان جلسه ششم و هفتم : ارزیابی ، تشخیص ، و درمان انواع اختلالات تغذیه در دوران کودکی جلسه هشتم و نهم : ارزیابی و تشخیص و درمان انواع اختلالات بی اختیاری ادرار و دفع جلسه دهم و یازدهم : ارزیابی و تشخیص و درمان انواع اختلالات خواب در دوره ی کودکی جلسه دوازدهم و سیزدهم : ارزیابی و تشخیص و درمان انواع اختلالات گفتاری جلسه چهاردهم و چهاردهم : ارزیابی و تشخیص و درمان اختلالات مبتنی بر بدن |
منابع |
مایکل سوتام – گرو ، ( 1398) ، تنظیم هیجان در کودکان و نوجوانان ، راهنمای درمانگران ، مترجم : فرزانه صقری ، انتشارات ارجمند ، تهران
کارن سی ، ولز ، جان ای ، لاچمن ، لیزا ا ، لنهارت ، ( 1389 ) ، قدرت مقابله ، راهنمای عملی درمان شناختی – رفتاری ، انتشارات ارجمند ، تهران سوزان ام ، جانسون – والری ای . ویفن ، ( 1388 ) ، فرایندهای دلبستگی ، مترجم : فاطمه بهرامی و همکاران ، انتشاران دانژه ، تهران رونالد رپی و کارویین اسکنیر ینگ ، ( 1394 ) ، درمان شناختی – رفتاری برای نوجوانان مضظرب و افسرده : بچه های سر حال ، مترجمان : فیروزه ضرغامی ، جواد علاقبند راد ، انتشارات ابن سینا ، تهران بستی ل ، کنارد ، جنیفر ل ، هاگز ، الکساندر ا ا ، فاکسول ، ( 1400 ) ، درمان شناختی – رفتاری برای افسردگی کودکان و نوجوانان ، مترجمان : سیما قدرتی ، مصطفی فلاوند ، انتشارات آوای نور ، تهران مارتین هربرت ( 1384 ) ، روانشناسی بالینی کودک ، مترجم : مهرداد فیروز بخت ، موسسه خدمات فرهنگی رسا ، تهران |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با تحول بهنجار و نابهنجار پیش از تولد آشنایی دانشجویان با نحوه تشخیص و درمان مشکلات و اختلالات سنین پیش دبستانی |