برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان روانشناسی تحولی ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 10-12
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

روانشناسی تحولی 1

نحوه ارزیابی

1- امتحان پایان ترم 

2- نمره مشارکت کلاسی دانشجویان 

روش تدریس

1- سخنرانی استاد

 2- پرسش و پاسخ 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول : تحول اخلاقی و مفاهیم و اصول بنیادین آن 

جلسه دوم و سوم: داستان های کلبرگ و مراحل تحول اخلاقی در دیدگاه کلبرگ 

جلسه چهارم : تحول روانی -جنسی و نظریه روان تحلیل گری سنتی ( فروید و اصول اولیه psychodynamic )

جلسه پنجم : روش تحقیقاتی فروید و مفاهیم اساسی نظریه او 

جلسه  ششم  و هفتم: مراحل تحولی انسان از کودکی تا بزرگسالی بر اساس نظریه فروید 

جلسه هشتم و نهم : تحول مکانیزم های دفاعی و خطوط تحول کودک بر اساس نظریه آنافروید

جلسه دهم  : نظریه اریکسون ، تفاوت ها و شباهت ها ی آن با نظریه فروید 

جلسه یازدهم و دوازدهم : مراحل تحول هشت گانه اریکسون 

جلسه سیزدهم :  تحول هویت در دیدگاه های سنتی و نوین  

جلسه  سیزدهم و چهاردهم : تحول ابعاد مختلف جنسی ، جسمی ، شناختی ، عاطفی ، اجتماعی در دوره ی نوجوانی و آسیب شناسی روانی در نوجوانی 

جلسه پانزدهم و شانزدهم : تحول هیجانی از دیدگاه های روانشناختی مختلف 

 

منابع

1- محمود منصور ،(1401) ، روانشناسی ژنتیک ، تحول روانی از تولد تا پیری ، انتشارات سمت ، تهران 

2- نیکچهره محسنی ، ( 1403 ) ، نظریه های رشد ، انتشارات جاجرمی ، تهران 

3- دایان پاپالیا ، ( 1403 ) ، روانشناسی تحول انسان  از تولد تا مرگ ، با مقدمه ای از دکتر زینب خانجانی ، انتشارات ابن سینا ، تهران 

4- لورا برک ، ( 1403) ، روانشناسی رشد ، ترجمه یحیی محمدی ، انتشارات ارسباران ، تهران 

هدف از طرح درس

آشنایی و فراگیری تغییرات افزاینده و کاهنده در گستره زندگی انسان از کودکی تا بزرگسالی 

عنوان روانشناسی رشد پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی کلاس 305
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

1- نمره مشارکت دانشجویان 

2- امتحان پایان ترم 

روش تدریس

1- روش سوال و جواب با دانشجویان 

2- سخنرانی استاد 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول : مقدمه ای بر روانشناسی تحولی 

جلسه دوم : بررسی عوامل موثر بر تحول  انسان از دیدگاه های مختلف 

جلسه سوم تا ششم : بررسی دیدگاه پردازش اطلاعات در مورد تحول انسان ( تحول ادراک ، تحول توجه و تمرکز ، تحول حافظه فعال ، تحول راهبردهای ذهنی ، تحول حافظه بلند مدت ، تحول حافظه بازسازی شده )
جلسه هفتم : تفاوت های سه زیر نظریه news thoery ، information theory ، ceybernetic در مورد تحول کودکان

جلسه هشتم: بررسی نظریه ویگوتسکی در مورد تحول زبان ، نقش بزرگسالان در رشد کودک ، نقش فرهنگ در تحول کودک 

جلسه نهم : مقایسه دیدگاه پیاژه با ویگوتسکی در تحول کودکان ، 

جلسه دهم : مقایسه سه  دیدگاه situationism  , interactionism   و contextualism با یکدیگر در مورد تحول کودکان 

جلسه یازدهم : مقایسه سه نظریه Ethology و Echology  و  Contextualim در تحول انسان 

جلسه دوازدهم و سیزدهم : نظریه های تحولی نئوپیاژه ای ها

جلسه چهاردهم و پانزدهم  : تحول دلبستگی از دیدگاه بالبی 

منابع

1- نیکچهره محسنی ، (1403 ) ، نظریه ها در روانشناسی  رشد ، انتشارات جاجرمی ، تهران

2- زینب خانجانی ، ( 1403 ) ، تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی  ، انتشارات فروزش ، تبریز

3- زینب خانجانی ، ( 1401 ) ، تحول دلبستگی و اختلالات روانی ، انتشارات ارجمند ، تهران 

4- دایان پاپالیا ، ( 1403 ) ، روانشناسی تحولی انسان  ترجمه سما سادات ، با مقدمه ای از دکتر زینب خانجانی ، انتشارات ابن سینا ، تهران 

هدف از طرح درس

- آشنایی دانشجویان با نظریه ها و مباحث تکمیلی تحول انسان 

- افزایش توانایی دانشجویان برای نقد و بررسی و مقایسه نظریه ها ی تحولی 

عنوان روانشناسی تحولی ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی کلاس 309
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

روانشناسی عمومی 1 و 2

نحوه ارزیابی

1- نمره از طریق مشارکت در کلاس 

2- امتحان پایان ترم 

روش تدریس

1- پرسش و پاسخ

2- امتحان پایان ترم 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول : تعریف روانشناسی تحولی در گذشته و حال ، ابعاد روانشناسی تحولی ، خصوصیات نظریه تحولی ......

جلسه دوم : بررسی موضوعات مشترک در نظریه های رشد 

جلسه سوم : روشها ی تحقیقاتی در روانشناسی رشد

جلسه چهارم : بررسی طرح های پژوهشی در روانشناسی تحولی 

جلسه پنجم : بررسی مراحل رشد پیش از تولد و نقش تراتوژن ها در رشد 

جلسه ششم : بررسی عوامل موثر در رشد ، نقش وارثت ، محیط ، فرهنگ 

جلسه هفتم : دیدگاه های سنتی و نوین در مورد عوامل موثر در رشد کود

جلسه هشتم :  بررسی عوامل مختلف در شکل گیری مراحل تحول 

جلسه نهم : تحول شناخت در پهنه زندگی از دیدگاه پیاژه 

عنوان روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی کلاس 310
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

روانشناسی مرضی کودک

روانشناسی عمومی

نحوه ارزیابی

- نمره مشارکت دانشجویان در فعالیتهای کلاسی 

- امتحان پایان ترم

روش تدریس

 

-مشارکت داشجویان

- سخنرانی 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: تعاریف و مقدمات مرتبط با کودکان با نیازهای خاص

جلسه دوم : بررسی سیر تحول خدمات آموزشی خاص و توانبخشی در کودکان خاص 

جلسه سوم : بررسی طبقه بندی کودکان استثنایی بر اساس رویکردهای سنتی و نوین 

جلسه چهارم : برسی زیر طبقات کودکان استثنایی

جلسه پنجم : بررسی انواع اختلالات هیجانی و رفتاری 

جلسه ششم : نشانه شناسی ، سبب شناسی ، و درمان اختلالات طیف اوتیسم 
جلسه هفتم : بررسی تفاوت های افتراقی اختلالات فراگیر رشد  با اختلال طیف اوتیسم بر اساس DSM4 و DSM5 

جلسه هشتم : نشانه شناسی و سبب شناسی  و درمان اختلال ADHD 

جلسه نهم : بررسی ملاک های تشخیصی کودکان ناتوان ذهنی بر اساس DSM5 ، زمینه مفهومی ، عملی ، و اجتماعی در مسیر تحول کودکان ناتوان ذهنی

جلسه دهم : سبب شناسی ناتوانی ذهنی از گذشته تا کنون 

جلسه یازدهم : بررسی علل مربوط به کرومزوم ها و وراثت در ایجاد ناتوانی ذهنی 

جلسه دوازدهم : بررسی انواع سندرم های ژنتیکی مسبب ناتوانی ذهنی 

جلسه سیزدهم : سندرمهای متابولیکی و ناتوانی ذهنی ، 

جلسه چهاردهم : حوادث دوران بارداری و زایمان و ناتوانی ذهنی 

جلسه پانزدهم و شانزدهم : حوادث سالهای نخستین زندگی کودک و عوامل فرهنگی و اقتصادی و ناتوانی ذهنی 


 

منابع

فریدون یاریاری ، (1401) ، کودکان استثنایی ( سندرم ها ) ، انتشارات ارجمند ، تهران 

ساموئل کرک ، جیمز چالفانت ، ( 1394) ، اختلالات یادگیری و تحصیلی ، مترجم : دکتر زینب خانجانی ،  دکتر سیمین رونقی ، انتشارات آموزش و پرورش استثنایی ، تهران 

مایکل ، هاردمن ، کلیفورد جی ، درو ، ام ، وینستون اگن (1395)  ، روانشناسی و آموزش و پرورش استثنایی " جامعه ، مدرسه ، و خانواده "   ، مترجمان : حمید علیزاده ، کامران گنجی ، مجید یوسفی ، فریب یادگاری ، انتشارات دانژه ، تهران 

بهروز میلانی فر ، ( 1402) ، روانشناسی کودکان و نوجوانلن استثنایی ، انتشارات قومس  ، تهران 

هدف از طرح درس

- آشنایی دانشجویان با نشانه شناسی و سبب شناسی و انواع طبقات کودکان استثنایی

- آشنایی دانشجویان با آموزش و پرورش استثنایی

عنوان روانشناسی رشد
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری دوشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نمره مشارکت دانشجویان و ارایه کلاسی

امتحان پایان ترم

 

روش تدریس

مشارکت دانشجویات و ارایه کلاسی 

سخنرانی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول :  مقدماتی بر روانشناسی تحولی  ، مفاهیم ، و اصول

جلسه دوم : بررسی مفهوم ساخت در روانشناسی تحولی

جلسه سوم و چهارم : بررسی و مقایسه سه رویگرد : ساختی نگری بدون تحول ، تحولی نگری بدون ساخت ، ساخت و پدیدآیی

جلسه پنجم : بررسی دیدگاه های نوین و سنتی بر تحول شناختی و اخلاقی 

جلسه بررسی انتقادهای وارد بر دیدگاه های مبتنی بر تحول اخلاقی

جلسه ششم : بررسی تحول اخلاقی نوکلبرگین ها ، رست ، ببائو، نارواز 

جلسه هفتم : تحول طرح های اخلاقی از کودکی تا بزرگسالی  تحول اخلاقی زنان بر اساس نظر گلیلگان ، پیاژه و فروید 

جلسه هشتم : تحول خودمیان بینی در سه دوره بزر گ تحول 

جلسه نهم : تحول جاندارپنداری و هشیاری ، ساخته پنداری و غایی پنداری 

جلسه دهم : تحول PERSPECHIVE TAKING

جلسه یازدهم : نقش فلاول در رشد نظریه ذهن 

جلسه دوازدهم ، سیزدهم ، چهاردهم : بررسی جامع نظریه ذهن و آسیب شناسی آن ، ابزار های ارزیابی ، نقدهای وارد بر آن ، و نظریه های موجود در نظریه ذهن 

جلسه پانزدهم و شانزدهم : تحول نظریه دلبستگی بالبی ، سیستم های کنترل ، سیستم های رفتاری ، مراحل تحول ، و آسیب شناسی نظریه دلبستگی

 

 

منابع

مجموعه ی کتب  ، مقالات و منابع انگلیسی مرتبط با روانشناسی تحولی 

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با آخرین و جدید ترین نظریه ها و یافته ها در حوزه ی روانشناسی تحولی 

عنوان مشکلات پیش از تولد و دوران پیش از دبستان
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 16-14
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

روانشناسی تحولی

نحوه ارزیابی

امتحان پایان ترم و نمره مشارکت وارایه کلاسی دانشجویان 

روش تدریس

سخنرانی 

مشارکت کلاسی دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول : مقدمات و مفاهیم و اهداف

جلسه دوم : مراحل رشد پیش از تولد

جلسه سوم : حوادث و رویدادهای منفی در هنگام زایمان و تاثیر آن بر سلامت روانشناختی کودک

جلسه چهارم : تراتوژنها ، عوامل تاثیر گذار بر آنها ، دوره ی حساس و تراتوژن ها ،  انواع تراتوژنها و نحوه اثر بخشی آنها بر رشد کودکان

جلسه پنجم  : نقش آسیب های روانشناختی در فرایند رشد کودکان

جلسه ششم و هفتم :  ارزیابی ، تشخیص ، و درمان انواع اختلالات تغذیه  در دوران کودکی

جلسه هشتم و نهم : ارزیابی و تشخیص و درمان انواع  اختلالات بی اختیاری ادرار و دفع

جلسه دهم و یازدهم :  ارزیابی و تشخیص و درمان انواع  اختلالات خواب در دوره ی کودکی

جلسه دوازدهم و سیزدهم : ارزیابی و تشخیص و درمان  انواع  اختلالات گفتاری

جلسه چهاردهم و چهاردهم : ارزیابی و تشخیص و درمان اختلالات مبتنی بر بدن    

منابع

 

مایکل سوتام – گرو ، ( 1398) ، تنظیم هیجان در کودکان و نوجوانان  ، راهنمای درمانگران ، مترجم : فرزانه صقری ، انتشارات ارجمند ، تهران

 

 

کارن سی ، ولز ، جان ای ، لاچمن ، لیزا ا ، لنهارت ، ( 1389 ) ، قدرت مقابله ، راهنمای عملی درمان شناختی – رفتاری ، انتشارات ارجمند ، تهران

سوزان ام ، جانسون – والری ای . ویفن ، ( 1388 ) ، فرایندهای دلبستگی  ، مترجم : فاطمه بهرامی و همکاران ، انتشاران دانژه ، تهران

رونالد رپی و کارویین اسکنیر ینگ ، ( 1394 ) ، درمان شناختی – رفتاری برای نوجوانان مضظرب و افسرده : بچه های سر حال ، مترجمان : فیروزه ضرغامی ، جواد علاقبند راد ، انتشارات ابن سینا ، تهران

بستی ل ، کنارد ، جنیفر ل ، هاگز ، الکساندر ا ا ، فاکسول ، ( 1400 ) ، درمان شناختی – رفتاری برای افسردگی کودکان و نوجوانان  ، مترجمان : سیما قدرتی ،  مصطفی فلاوند ، انتشارات آوای نور  ، تهران

مارتین هربرت ( 1384 ) ، روانشناسی بالینی کودک ، مترجم : مهرداد فیروز بخت ، موسسه خدمات فرهنگی رسا ، تهران

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با تحول بهنجار و نابهنجار  پیش از تولد 

آشنایی دانشجویان با نحوه تشخیص و درمان مشکلات و اختلالات سنین پیش دبستانی