برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | سمینار و روش تحقیق (مدیریت اطلاعات) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه 14-16:30 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی |
منابع | جین پیکارد، آلیسون (1392). روش های پژوهش در علم اطلاعات. ترجمه دکتر فرشید دانش. شیراز: انتشارات مرکز منطقه ای علوم و فناوری حیدری، غلامرضا؛ قنادی نژاد، فرزانه؛ و چینی پرداز، رحیم (1396). شناسایی و تحلیل اولویت های پژوهش در علم اطلاعات و دانش شناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دکتری این رشته. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(1): 49-73. عصاره، فریده؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ سیامکی، صبا (1393). پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران: تحلیل محتوا. علم سنجی کاسپین، 1(2): 7-13. Shu, F., Larivière, V., Mongeon, P., Julien, C. A., & Piper, A. (2016). On the evolution of library and information science doctoral dissertation topics in North America (1960–2013). Journal of Education for Library and Information Science, 57(2), 131-142. |
طرح درس | عنوان درس به فارسی: سمینار و روش تحقیق (مدیریت اطلاعات) عنوان درس به انگلیسی:Seminar and Research Methodology تعداد واحد: 3 دو واحد نظری نوع واحد: تخصصی آموزش تکمیلی دارد. از جمله ارائه سمینار در معرفی روش های پژوهشی کمی و کیفی در حوزه های مرتبط هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته هدفهای رفتاری: امکان نگارش پروپوزال اولیه پژوهش توسط دانشجو آشنایی با برخی روش شناسی های پایه و متداول کمی، کیفی و آمیخته در علم اطلاعات و دانش شناسی سرفصلهای اصلی درس: پژوهش فرایندهای مرتبط با پژوهش پروپوزال و کارکردهای آن تدوین پروپوزال ارزیابی پروپوزال معرفی برخی روششناسیهای کمی متداول در پژوهشهای علم اطلاعات و دانش شناسی معرفی برخی روششناسیهای کیفی متداول در پژوهشهای علم اطلاعات و دانش شناسی روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی
|
هدف از طرح درس | هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته |
عنوان | سمینار و روش تحقیق (علم سنجی) |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه 14:16:30 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی |
منابع | جین پیکارد، آلیسون (1392). روش های پژوهش در علم اطلاعات. ترجمه دکتر فرشید دانش. شیراز: انتشارات مرکز منطقه ای علوم و فناوری منصوریان، یزدان (1389). پنجاه محور پژوهشی در مطالعات علم سنجی. کتاب ماه کلیات، شماره 154: 64-71 عصاره، فریده؛ احمدی، حمید؛ حیدری، غلامرضا؛ حسینی بهشتی، ملوک السادات (1396). ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه علم سنجی ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(3): 1-20. Kim, M. C., & Zhu, Y. (2018). Scientometrics of scientometrics: mapping historical footprint and emerging technologies in scientometrics. Scientometrics, 1, 9-27. |
طرح درس | عنوان درس به فارسی: سمینار و روش تحقیق (علم سنجی) عنوان درس به انگلیسی:Seminar and Research Methodology تعداد واحد: 3 دو واحد نظری نوع واحد: تخصصی آموزش تکمیلی دارد. از جمله ارائه سمینار در معرفی روش های پژوهشی کمی و کیفی در حوزه های مرتبط به مطالعات علم، فناوری و نوآوری هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته هدفهای رفتاری: امکان نگارش پروپوزال اولیه پژوهش توسط دانشجو آشنایی با برخی روش شناسی های پایه و متداول کمی، کیفی و آمیخته در مطالعات علم، فناوری و نوآوری سرفصلهای اصلی درس: پژوهش فرایندهای مرتبط با پژوهش پروپوزال و کارکردهای آن تدوین پروپوزال ارزیابی پروپوزال معرفی برخی روششناسیهای کمی متداول در پژوهشهای مطالعات علم، فناوری و نوآوری معرفی برخی روششناسیهای کیفی متداول در پژوهشهای مطالعات علم، فناوری و نوآوری روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی
منابع: جین پیکارد، آلیسون (1392). روش های پژوهش در علم اطلاعات. ترجمه دکتر فرشید دانش. شیراز: انتشارات مرکز منطقه ای علوم و فناوری منصوریان، یزدان (1389). پنجاه محور پژوهشی در مطالعات علم سنجی. کتاب ماه کلیات، شماره 154: 64-71 عصاره، فریده؛ احمدی، حمید؛ حیدری، غلامرضا؛ حسینی بهشتی، ملوک السادات (1396). ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه علم سنجی ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(3): 1-20. Kim, M. C., & Zhu, Y. (2018). Scientometrics of scientometrics: mapping historical footprint and emerging technologies in scientometrics. Scientometrics, 1, 9-27. |
هدف از طرح درس | هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته در حوزه های مرتبط به مطالعات علم، فناوری و نوآوری |
عنوان | ترسیم نقشه دانش |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
زمان برگزاری | یکشنبه 10-12 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | ارزیابی مستمر؛ آزمون نهایی؛ پروژه کلاسی |
روش تدریس | سخنرانی؛ مباحثه؛ و پروژه محور |
منابع | اخوان، پیام؛ جودی، الهام (1391). گام های عملیاتی مدیریت دانش: نقشه های دانش. تهران: آتی نگر زوارقی، رسول (1396). ترسیم نقشه های علمی: اصول فنون و ابزارها. تهران: سمت Scott, J., & Carrington, P. J. (2011). The SAGE handbook of social network analysis. SAGE publications. |
طرح درس | سرفصل های درس: مصورسازی اطلاعات و دانش نقشه های مفهومی نقشه های علمی نقشه های دانشی چارچوب نظری مفهومی و فنی ترسیم نقشه های دانش استفاده از رویکرد تحلیل شبکه های دانشی برای ترسیم نقشه های دانشی در بسترهای مختلف |
هدف از طرح درس | فراهم آوردن مبانی نظری، عملی و مهارتی لازم برای تحلیل، ترسیم و نفسیر نقشه های دانشی با تاکید بر رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی |
عنوان | متون تخصصی انگلیسی ۳ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه 16-18 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | متون تخصصی انگلیسی 2 |
نحوه ارزیابی | ارزیابی مستمر؛ امتحان پایان ترم؛ ارائه های کلاسی |
روش تدریس | سمینار، سخنرانی، استفاده از منابع دیداری و شنیداری |
منابع | انگلیسی برای دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ( 2 ) نوشته ناهید بنی اقبال. تهران: سمتگزیده برخی متون جدید تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی به زبان انگلیسی و بحث و تدریس بر مبنای انها در کلاس |
هدف از طرح درس | هدف: ارتقا مهارت دانشجویان در خواندن؛ درک مطلب و ترجمه متون مرتبط با علم اطلاعات و دانش شناسی به زبان انگلیسی؛ آشنایی دانشجویان با اصطلاحات و مفاهیم و واژگان متداول در علم اطلاعات و دانش شناسی به زبان انگلیسی |
عنوان | روش شناسی تحقیق |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
زمان برگزاری | یکشنبه 14-16 |
مکان برگزاری | گروه علم اطلاعات و دانش شناسی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی |
منابع | مرجع پژوهش (۱۳۹۸). ویرایش چهاردهم. تهران: مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور Creswell, J.W.; Creswell, J.D. (2023). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Sixth Edition). London: Sage |
طرح درس | عنوان درس به فارسی: روششناسی تحقیق عنوان درس به انگلیسی: Research Methodology تعداد واحد: 2 دو واحد نظری نوع واحد: تخصصی اختیاری آموزش تکمیلی دارد. از جمله ارائه سمینار در نقد استفاده از روشهای پژوهش کمی و کیفی و آمیخته در مقالات و پژوهشهای فارسی و انگلیسی هدف: آشنایی دانشجویان دکتری مدیریت اطلاعات و دانش با روشهای پژوهشی کمی و کیفی متداول در پژوهشهای مدیریت اطلاعات و دانش هدفهای رفتاری: افزایش نقشآفرینی دانشجو بهعنوان یک پژوهشگر مستقل در راهبری پژوهش پرورش نگاه انتقادی و تحلیلی در ارزیابی پژوهش سرفصلهای اصلی درس:
هستیشناسی پژوهش معرفتشناسی پژوهش روششناسی پژوهش رویکرد کمی به پژوهش رویکرد کیفی به پژوهش رویکرد آمیخته به پژوهش انواع روششناسیهای کمی متداول در پژوهشهای مدیریت اطلاعات و دانش انواع روششناسیهای کیفی متداول در پژوهشهای مدیریت اطلاعات و دانش
روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی منابع: مرجع پژوهش (۱۳۹۸). ویرایش چهاردهم. تهران: مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور Creswell, J.W.; Creswell, J.D. (2023). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Sixth Edition). London: Sage |
هدف از طرح درس | هدف: آشنایی دانشجویان دکتری مدیریت اطلاعات و دانش با روشهای پژوهشی کمی و کیفی متداول در پژوهشهای مدیریت اطلاعات و دانش |