برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان سمینار و روش‌ تحقیق (مدیریت اطلاعات)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 14-16:30
مکان برگزاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی

منابع

جین پیکارد، آلیسون (1392). روش های پژوهش در علم اطلاعات. ترجمه دکتر فرشید دانش. شیراز: انتشارات مرکز منطقه ای علوم و فناوری

حیدری، غلامرضا؛ قنادی نژاد، فرزانه؛ و چینی پرداز، رحیم (1396). شناسایی و تحلیل اولویت های پژوهش در علم اطلاعات و دانش شناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دکتری این رشته. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(1): 49-73.

عصاره، فریده؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ سیامکی، صبا (1393). پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران: تحلیل محتوا. علم سنجی کاسپین، 1(2): 7-13.

Shu, F., Larivière, V., Mongeon, P., Julien, C. A., & Piper, A. (2016). On the evolution of library and information science doctoral dissertation topics in North America (1960–2013). Journal of Education for Library and Information Science, 57(2), 131-142.

طرح درس

عنوان درس به فارسی: سمینار و روش‌ تحقیق (مدیریت اطلاعات)

عنوان درس به انگلیسی:Seminar and Research Methodology

تعداد واحد: 3

دو واحد نظری

نوع واحد: تخصصی

آموزش تکمیلی دارد. از جمله ارائه سمینار در معرفی روش های پژوهشی کمی و کیفی در حوزه های مرتبط

هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته

هدف‌های رفتاری:

امکان نگارش پروپوزال اولیه پژوهش توسط دانشجو

آشنایی با برخی روش شناسی های پایه و متداول کمی، کیفی و آمیخته در علم اطلاعات و دانش شناسی

سرفصل‌های اصلی درس:

پژوهش

فرایندهای مرتبط با پژوهش

پروپوزال و کارکردهای آن

تدوین پروپوزال

ارزیابی پروپوزال

معرفی برخی روش‌شناسی‌های کمی متداول در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش شناسی

معرفی برخی روش‌شناسی‌های کیفی متداول در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش شناسی

روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی

هدف از طرح درس

هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته

عنوان سمینار و روش‌ تحقیق (علم سنجی)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 14:16:30
مکان برگزاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی

منابع

جین پیکارد، آلیسون (1392). روش های پژوهش در علم اطلاعات. ترجمه دکتر فرشید دانش. شیراز: انتشارات مرکز منطقه ای علوم و فناوری

منصوریان، یزدان (1389). پنجاه محور پژوهشی در مطالعات علم سنجی. کتاب ماه کلیات، شماره 154: 64-71

عصاره، فریده؛ احمدی، حمید؛ حیدری، غلامرضا؛ حسینی بهشتی، ملوک السادات (1396). ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه علم سنجی ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(3): 1-20.

Kim, M. C., & Zhu, Y. (2018). Scientometrics of scientometrics: mapping historical footprint and emerging technologies in scientometrics. Scientometrics, 1, 9-27.

طرح درس

عنوان درس به فارسی: سمینار و روش‌ تحقیق (علم سنجی)

عنوان درس به انگلیسی:Seminar and Research Methodology

تعداد واحد: 3

دو واحد نظری

نوع واحد: تخصصی

آموزش تکمیلی دارد. از جمله ارائه سمینار در معرفی روش های پژوهشی کمی و کیفی در حوزه های مرتبط به مطالعات علم، فناوری و نوآوری

هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته

هدف‌های رفتاری:

امکان نگارش پروپوزال اولیه پژوهش توسط دانشجو

آشنایی با برخی روش شناسی های پایه و متداول کمی، کیفی و آمیخته در مطالعات علم، فناوری و نوآوری

سرفصل‌های اصلی درس:

پژوهش

فرایندهای مرتبط با پژوهش

پروپوزال و کارکردهای آن

تدوین پروپوزال

ارزیابی پروپوزال

معرفی برخی روش‌شناسی‌های کمی متداول در پژوهش‌های مطالعات علم، فناوری و نوآوری

معرفی برخی روش‌شناسی‌های کیفی متداول در پژوهش‌های مطالعات علم، فناوری و نوآوری

روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی

منابع:

جین پیکارد، آلیسون (1392). روش های پژوهش در علم اطلاعات. ترجمه دکتر فرشید دانش. شیراز: انتشارات مرکز منطقه ای علوم و فناوری

منصوریان، یزدان (1389). پنجاه محور پژوهشی در مطالعات علم سنجی. کتاب ماه کلیات، شماره 154: 64-71

عصاره، فریده؛ احمدی، حمید؛ حیدری، غلامرضا؛ حسینی بهشتی، ملوک السادات (1396). ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه علم سنجی ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(3): 1-20.

Kim, M. C., & Zhu, Y. (2018). Scientometrics of scientometrics: mapping historical footprint and emerging technologies in scientometrics. Scientometrics, 1, 9-27.

هدف از طرح درس

هدف: آشنایی دانشجویان با فرایند پژوهش، تدوین پروپوزال؛ روش شناسی پژوهش های کمی، کیفی و آمیخته در حوزه های مرتبط به مطالعات علم، فناوری و نوآوری

عنوان ترسیم نقشه دانش
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری یکشنبه 10-12
مکان برگزاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر؛ آزمون نهایی؛ پروژه کلاسی

روش تدریس

سخنرانی؛ مباحثه؛ و پروژه محور

منابع

اخوان، پیام؛ جودی، الهام (1391). گام های عملیاتی مدیریت دانش: نقشه های دانش. تهران: آتی نگر

زوارقی، رسول (1396). ترسیم نقشه های علمی: اصول فنون و ابزارها. تهران: سمت

Scott, J., & Carrington, P. J. (2011). The SAGE handbook of social network analysis. SAGE publications.

طرح درس

سرفصل های درس:

مصورسازی اطلاعات و دانش

نقشه های مفهومی

نقشه های علمی

نقشه های دانشی

چارچوب نظری مفهومی و فنی ترسیم نقشه های دانش

استفاده از رویکرد تحلیل شبکه های دانشی برای ترسیم نقشه های دانشی در بسترهای مختلف

هدف از طرح درس

فراهم آوردن مبانی نظری، عملی و مهارتی لازم برای تحلیل، ترسیم و نفسیر نقشه های دانشی با تاکید بر رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی

عنوان متون تخصصی انگلیسی ۳
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 16-18
مکان برگزاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

متون تخصصی انگلیسی 2

نحوه ارزیابی

ارزیابی مستمر؛ امتحان پایان ترم؛ ارائه های کلاسی

روش تدریس

سمینار، سخنرانی، استفاده از منابع دیداری و شنیداری

منابع

انگلیسی برای دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌ شناسی ( 2 ) نوشته ناهید بنی اقبال. تهران: سمت

گزیده برخی متون جدید تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی به زبان انگلیسی و بحث و تدریس بر مبنای انها در کلاس

هدف از طرح درس

هدف: ارتقا مهارت دانشجویان در خواندن؛ درک مطلب و ترجمه متون مرتبط با علم اطلاعات و دانش شناسی به زبان انگلیسی؛

آشنایی دانشجویان با اصطلاحات و مفاهیم و واژگان متداول در علم اطلاعات و دانش شناسی به زبان انگلیسی

عنوان روش شناسی تحقیق
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری یکشنبه 14-16
مکان برگزاری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی

منابع

مرجع پژوهش (۱۳۹۸). ویرایش چهاردهم. تهران: مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور

Creswell, J.W.; Creswell, J.D. (2023). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Sixth Edition). London: Sage

طرح درس

عنوان درس به فارسی: روش‌شناسی تحقیق

عنوان درس به انگلیسی: Research Methodology

تعداد واحد: 2

دو واحد نظری

نوع واحد: تخصصی اختیاری

آموزش تکمیلی دارد. از جمله ارائه سمینار در نقد استفاده از روش‌های پژوهش کمی و کیفی و آمیخته در مقالات و پژوهش‌های فارسی و انگلیسی

هدف: آشنایی دانشجویان دکتری مدیریت اطلاعات و دانش با روش‌های پژوهشی کمی و کیفی متداول در پژوهش‌های مدیریت اطلاعات و دانش

هدف‌های رفتاری:

 افزایش نقش‌آفرینی دانشجو به‌عنوان یک پژوهشگر مستقل در راهبری پژوهش

پرورش نگاه انتقادی و تحلیلی در ارزیابی پژوهش

سرفصل‌های اصلی درس:

هستی‌شناسی پژوهش

معرفت‌شناسی پژوهش

روش‌شناسی پژوهش

          رویکرد کمی به پژوهش

          رویکرد کیفی به پژوهش

          رویکرد آمیخته به پژوهش

          انواع روش‌شناسی‌های کمی متداول در پژوهش‌های مدیریت اطلاعات و دانش

          انواع روش‌شناسی‌های کیفی متداول در پژوهش‌های مدیریت اطلاعات و دانش

روش ارزیابی: ارزشیابی مستمر، آزمون نهایی نوشتاری، پروژه کلاسی

منابع:

مرجع پژوهش (۱۳۹۸). ویرایش چهاردهم. تهران: مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور

Creswell, J.W.; Creswell, J.D. (2023). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Sixth Edition). London: Sage

هدف از طرح درس

هدف: آشنایی دانشجویان دکتری مدیریت اطلاعات و دانش با روش‌های پژوهشی کمی و کیفی متداول در پژوهش‌های مدیریت اطلاعات و دانش