برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان مبانی میکروبیولوژی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 10-8
مکان برگزاری کلاس 434
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

به علت ارایه مشترک درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

طرح درس

- تعریف علم میکروب شناسی، تاریخچه و نحوه شکل گیری آن

- معرفی شاخه های مختلف علم میکروب شناسی و اهمیت هر کدام با مثال های ملموس

- معرفی انواع میکرولرگانیسم ها و اصول طبقه بندی آن ها

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 1

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 2

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 3

- ژنتیک پروکاریوت ها، کروموزوم و پلاسمیدها

- انتقال افقی ژن  در باکتری ها و تنوع در آن ها

هدف از طرح درس

تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان مبانی میکروبیولوژی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه ساعت 16-14
مکان برگزاری کلاس 446
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

-  به علت ارایه مشترک درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

طرح درس

- تعریف علم میکروب شناسی، تاریخچه و نحوه شکل گیری آن

- معرفی شاخه های مختلف علم میکروب شناسی و اهمیت هر کدام با مثال های ملموس

- معرفی انواع میکرولرگانیسم ها و اصول طبقه بندی آن ها

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 1

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 2

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 3

- ژنتیک پروکاریوت ها، کروموزوم و پلاسمیدها

- انتقال افقی ژن  در باکتری ها و تنوع در آن ها

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان فیزیولوژی میکروارگانیسم ها
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثالهی ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

طرح درس

-آشنایی با ساختار دیواره و نحوه تشکیل پپتیدوگلیکان

-ساختار و سنتز تیکوئیک اسید در باکتری های گذم مثبت

-بررسی ساختار دیواره  و اجزا آن در باکتری های گرم منفی

-سنتز و عملکرد لیپوپلی ساکارید در باکتری های گرم منفی

-بررسی پورین ها در ساختار دیواره گرم منفی ها

-بررسی ساختار گلیکوکالیکس در باکتری ها

-بررسی ساختار، سنتز و عملکرد پیلی وفیمبریه در باکتری ها

-ساختار و عملکرد غشا در پروکاریوت ها

-انواع سیستم های ترشحی در باکتری ها

-بررسی ساختار و عملکرد سیستم های حرکتی در پروکاریوت ها

-مکانیسم تنظیم حرکت و کموتاکسی در باکتری ها

-بررسی ساختار اسپور و فرایند ایجاد و تنظیمات مولکولی آن

-بررسی پاسخ های استرسی در پروکاریوت

-پاسخ دشوار و نخوه تنظیم آن

-مرگ سلولی در باکتری ها/ سیستم توکسین، آنتی توکسین

-پدیده کروم سنسینگ یا درک حدنصاب

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان ژنتیک پروکاریوت ها
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثالهی ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- نظر به ارائه ی مشترک درس، نصف موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

طرح درس

-سازمان یابی ژنوم در باکتری ها و آرکی ها

-سیستم های بسته بندی DNA در پروکاریوت ها

-بررسی همانندسازی در باکتری ها

-بررسی همانندسازی در آرکی ها و مقایسه آن با دو دمین دیگر حیات

-تفکیک کروموزوم ها بعد همانندیاری و فرایندسیتوکینز

-فرایند رونویسی در باکتری ها

-فرایند رونویسی در آرکی ها

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان رده بندی میکروارگانیسم ها
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

طرح درس

-منشا زمین

-پیدایش حیات سلولی

-منشا سلول های یوکاریوتی

-آنالیزتکاملی- SSU-rRNA- درخت فیلوژنی

-سیستماتیک میکروبی- روش پلی فازی

-پروتئوباکتری ها_ جلسه اول

-پروتئوباکتری ها_ جلسه دوم

-پروتئوباکتری ها_ جلسه سوم

-پروتئوباکتری ها_ جلسه چهارم

-فرمیکیوت ها و مالیکیوت ها

-اکتینوباکتری ها

-سیانوباکتری ها

-کلامیدیا و باکتروئیدت ها

-پلانکتومیست و وروکومیکروبیوم

-آرکی ها، یوری ارکئوتا

-آرکی ها، کرن ارکئوتا

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان باکتری شناسی پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- نظر به مشترک بودن ارائه این درس،  نیمی از  موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

طرح درس

-  باکتری های گرم مثبت میله ای بدون اسپور- لیستریا

- کورینه باکتریوم دیفتریا، اریزی پلوتریگس

- لاکتوباسیل ها

- باکتری های گرم مثبت میله ای اسپوردار

- کلستریدیوم دیفیسیل

- کلستریدیوم تتانی

- کلستریدیوم بوتولینوم

- باسیلوس انتراسیس، باسیلوس سرئوس

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان مبانی میکروبیولوژی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب تهیه مطالب مرتبط

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- نظر به مشترک بودن ارائه درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

کتاب میکروبیولوژی براک، انتشارات خانه زیست شناسی، ترجمه دکتر غلامرضا زرینی

طرح درس

- تعریف علم میکروب شناسی، تاریخچه و نحوه شکل گیری آن

- معرفی شاخه های مختلف علم میکروب شناسی و اهمیت هر کدام با مثال های ملموس

- معرفی انواع میکرولرگانیسم ها و اصول طبقه بندی آن ها

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 1

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 2

- ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 3

- ژنتیک پروکاریوت ها، کروموزوم و پلاسمیدها

- انتقال افقی ژن  در باکتری ها و تنوع در آن ها

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان مبانی فیزیولوژی میکروبی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان باکتری شناسی دام
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

کتاب میکروبیولوژی پزشکی مورای

کتاب میکروبیولوژی پزشکی جاوتز

کتاب میکروبیولوژی زینسر

طرح درس

-خانواده ی انتروباکتریاسه

- اشریشیا کلی و انواع آن ETEC, EPEC, EHEC, EAEC, STEC  

-شیگلا و مکانیسم بیماریزایی

-سالمونلا و مکانیسم بیماریزایی

-یرسینیا و طاعون

- بروسلا عامل تب مالت

- عفونت های مایکوپلاسمایی و جنس های مرتبط

- کلامیدیا و کلامیدوفیلا

- ریکتسیال ها، ریکتسیاها و آناپلاسماها

- تیفوس و تب خالدار کوه های راکی

-سودومونادها، سودوموناس

-بورخولدریا و استنوتروفوموناس

-اسنیتوباکتر و موراکسلا

-کمپیلوباکتر

-هلیکوباکتر وگونه های مرتبط

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه