برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | مبانی میکروبیولوژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 10-8 |
مکان برگزاری | کلاس 434 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس |
|
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | به علت ارایه مشترک درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | - تعریف علم میکروب شناسی، تاریخچه و نحوه شکل گیری آن - معرفی شاخه های مختلف علم میکروب شناسی و اهمیت هر کدام با مثال های ملموس - معرفی انواع میکرولرگانیسم ها و اصول طبقه بندی آن ها - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 1 - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 2 - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 3 - ژنتیک پروکاریوت ها، کروموزوم و پلاسمیدها - انتقال افقی ژن در باکتری ها و تنوع در آن ها |
هدف از طرح درس | تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | مبانی میکروبیولوژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 16-14 |
مکان برگزاری | کلاس 446 |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - به علت ارایه مشترک درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | - تعریف علم میکروب شناسی، تاریخچه و نحوه شکل گیری آن - معرفی شاخه های مختلف علم میکروب شناسی و اهمیت هر کدام با مثال های ملموس - معرفی انواع میکرولرگانیسم ها و اصول طبقه بندی آن ها - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 1 - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 2 - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 3 - ژنتیک پروکاریوت ها، کروموزوم و پلاسمیدها - انتقال افقی ژن در باکتری ها و تنوع در آن ها |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | فیزیولوژی میکروارگانیسم ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثالهی ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | -آشنایی با ساختار دیواره و نحوه تشکیل پپتیدوگلیکان -ساختار و سنتز تیکوئیک اسید در باکتری های گذم مثبت -بررسی ساختار دیواره و اجزا آن در باکتری های گرم منفی -سنتز و عملکرد لیپوپلی ساکارید در باکتری های گرم منفی -بررسی پورین ها در ساختار دیواره گرم منفی ها -بررسی ساختار گلیکوکالیکس در باکتری ها -بررسی ساختار، سنتز و عملکرد پیلی وفیمبریه در باکتری ها -ساختار و عملکرد غشا در پروکاریوت ها -انواع سیستم های ترشحی در باکتری ها -بررسی ساختار و عملکرد سیستم های حرکتی در پروکاریوت ها -مکانیسم تنظیم حرکت و کموتاکسی در باکتری ها -بررسی ساختار اسپور و فرایند ایجاد و تنظیمات مولکولی آن -بررسی پاسخ های استرسی در پروکاریوت -پاسخ دشوار و نخوه تنظیم آن -مرگ سلولی در باکتری ها/ سیستم توکسین، آنتی توکسین -پدیده کروم سنسینگ یا درک حدنصاب |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | ژنتیک پروکاریوت ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی |
-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثالهی ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
- نظر به ارائه ی مشترک درس، نصف موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | -سازمان یابی ژنوم در باکتری ها و آرکی ها -سیستم های بسته بندی DNA در پروکاریوت ها -بررسی همانندسازی در باکتری ها -بررسی همانندسازی در آرکی ها و مقایسه آن با دو دمین دیگر حیات -تفکیک کروموزوم ها بعد همانندیاری و فرایندسیتوکینز -فرایند رونویسی در باکتری ها -فرایند رونویسی در آرکی ها |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | رده بندی میکروارگانیسم ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | -منشا زمین -پیدایش حیات سلولی -منشا سلول های یوکاریوتی -آنالیزتکاملی- SSU-rRNA- درخت فیلوژنی -سیستماتیک میکروبی- روش پلی فازی -پروتئوباکتری ها_ جلسه اول -پروتئوباکتری ها_ جلسه دوم -پروتئوباکتری ها_ جلسه سوم -پروتئوباکتری ها_ جلسه چهارم -فرمیکیوت ها و مالیکیوت ها -اکتینوباکتری ها -سیانوباکتری ها -کلامیدیا و باکتروئیدت ها -پلانکتومیست و وروکومیکروبیوم -آرکی ها، یوری ارکئوتا -آرکی ها، کرن ارکئوتا |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | باکتری شناسی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - نظر به مشترک بودن ارائه این درس، نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
طرح درس | - باکتری های گرم مثبت میله ای بدون اسپور- لیستریا - کورینه باکتریوم دیفتریا، اریزی پلوتریگس - لاکتوباسیل ها - باکتری های گرم مثبت میله ای اسپوردار - کلستریدیوم دیفیسیل - کلستریدیوم تتانی - کلستریدیوم بوتولینوم - باسیلوس انتراسیس، باسیلوس سرئوس |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | مبانی میکروبیولوژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب تهیه مطالب مرتبط |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - نظر به مشترک بودن ارائه درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع | کتاب میکروبیولوژی براک، انتشارات خانه زیست شناسی، ترجمه دکتر غلامرضا زرینی |
طرح درس | - تعریف علم میکروب شناسی، تاریخچه و نحوه شکل گیری آن - معرفی شاخه های مختلف علم میکروب شناسی و اهمیت هر کدام با مثال های ملموس - معرفی انواع میکرولرگانیسم ها و اصول طبقه بندی آن ها - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 1 - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 2 - ساختار سلول های پروکاریوتی و عملکرد هریک از اجزا -جلسه 3 - ژنتیک پروکاریوت ها، کروموزوم و پلاسمیدها - انتقال افقی ژن در باکتری ها و تنوع در آن ها |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | مبانی فیزیولوژی میکروبی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس |
-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | باکتری شناسی دام |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات متنوع شامل سوالات صحیح و غلط، جای خالی و چهارگزینه ای - پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی |
روش تدریس | -طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس - پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی -درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع | کتاب میکروبیولوژی پزشکی مورای کتاب میکروبیولوژی پزشکی جاوتز کتاب میکروبیولوژی زینسر |
طرح درس | -خانواده ی انتروباکتریاسه - اشریشیا کلی و انواع آن ETEC, EPEC, EHEC, EAEC, STEC -شیگلا و مکانیسم بیماریزایی -سالمونلا و مکانیسم بیماریزایی -یرسینیا و طاعون - بروسلا عامل تب مالت - عفونت های مایکوپلاسمایی و جنس های مرتبط - کلامیدیا و کلامیدوفیلا - ریکتسیال ها، ریکتسیاها و آناپلاسماها - تیفوس و تب خالدار کوه های راکی -سودومونادها، سودوموناس -بورخولدریا و استنوتروفوموناس -اسنیتوباکتر و موراکسلا -کمپیلوباکتر -هلیکوباکتر وگونه های مرتبط |
هدف از طرح درس |
-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |