برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | ایمنی شناسی بنیادی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری حرفه ای |
مکان برگزاری | کلاس درس |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | پرسش های شفاهی هر جلسه و امتحان میان ترم همراه با فعالیت های کلاسی و گزارش کار در آزمایشگاه و در نهایت امتحان پایان ترم |
روش تدریس | استفاده از کامپیوتر و پروژکتور جهت نمایش فایل های پاورپوینت به همراه فیلم های کمک آموزشی برای تفهیم بهتر مطالب و استفاده از وایت برد برای رسم شکل و توضیحات اضافی هنگام تدریس |
منابع | 1- Abule K. Abbas Cellular and Molecuylar Immunology 2. 2- Daniel P.Stites Basic and clinical immunology 3. 3- Roitt,et al. “Immunology” 4. 4- Kuby Immunology .5 دکتر محمد وجگانی ایمونولوژی 6. ایمونولوژی دامپزشکی ایان تیزارد |
طرح درس | جلسه اول ودوم مقدمات ، کلیات وایمنی ذاتی 1.تعریفی از ایمونولوژی را دانسته و با شاخه های مختلف ایمونولوژی و ارتباط آن با علوم بالینی آشنا شود. 2. تاریخچه ای از ایمونولوژی و واکسن و واکسیناسیون را بداند. 3. مفهوم ایمنی ذاتی و ایمنی اکتسابی و تفاوت های آنها را بیان کند. 4.-برجسته ترین ویژگی های پاسخ ایمنی اکتسابی را یاد بگیرد. 5. با اجزای سلولی سیستم ایمنی اکتسابی آشنا گردد. 6.- با مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های T و چگونگی حذف میکروبهای درون سلولی آشنا شود. 7. مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های B به منظور حذف میکروب های خارج سلولی را بداند. 8. مفهوم خاطره ایمونولوژیکی را به خاطر بسپارد سوم وچهارم :اندام ها و سلول های لنفاوی 1. سلولها و بافتهای سیستم ایمنی را بیاموزند. 2.اعضاء لنفاوی اولیه و ثانویه را تعریف نمایند. 3. عملکرد اعضاء لنفاوی اولیه مثل مغز استخوان و تیموس را شرح دهند. 4. عملکرد اعضاء لنفاوی ثانو یه مثل عقده لنفی را شرح دهد. 5. نحوه تکامل لنفوساایتهای B و T را شرح دهند. 6. مارکر و رسپتورهای لنفوسیتهای B و T را شرح دهند. 7. نقش گرانولوسایتها و سلولهای فاگوسایت تک هسته ای را بیان نمایند. 8. انواع PRR و نقش آنها در ایمنی ذاتی را بیان کند. پنجم و ششم: ساختمان و عملکرد آنتی بادیها 1.آنتی بادی را تعریف کنند. 2.انواع ایمنوگلبولین ها را بیاموزند. 3. ایمنوگلبولینها را از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیائی بیان نمایند. 4. عملکرد ایمنوگلبولین ها را در از بین بردن ماده خارجی توضیح بدهند. 5. مکانیسم ژنتیکی در تولید کلاس های مختلف ایمنوگلبولین ها را بیان نمایند. جلسه هفتم : سیستم کمپلمان 1.با سیستم کمپلمان و اجزای تشکیل دهنده این سیستم به عنوان یکی از سیستم های دفاعی بدن دربرابر عوامل بیگانه نسبت به بدن آشنا گردد. 2. با مسیرهای کلاسیک و آلتر ناتیو و لکتین فعال شدن اجزای کمپلمان آشنا گردد. 3.ساختار و عملکرد اجزاء تشکیل دهنده مسیر کلاسیک و مسیر آلتر ناتیو را بشناسد. 4. نقش دفاعی مهمترین اجزاء مسیر کلاسیک مثل C3b ، C5b به عنوان اپسونین را بداند. 5. نقش آنافیلاتوکسین و کموتاکتیک مهمترین اجزای کوچک کمپلمان مغل C3a و C5a را بداند. 6. با مکانیسم تشکیل کمپلکس حمله به غشاء (MAC) و مکانیسم عمل آن آشنا گردد. 7. با رسپتورهای اجزاء کمپلمان در سطح سلولهای سیستم ایمنی مغل CR1 ، CR2 ، CR3 آشنا شود. 8. با اجزای تنظیم کننده فعال شدن کمپلمان مثل فاکتورI ، فاکتور H و C1INH و C4BP و DAF و CD59 و با ساختار و عملکرد آنها آشنا شود. جلسه هشتم : MHC . با کشف MHC و نقش آن در پاسخ های ایمنی آشنا شود. 2. موقعیت کروموزومی MHC موش و انسان را بشناسد. 3. ساختار مولکولی MHC شامل MHC-I و MHC-II را بشناسد. 4. ویژگی های مولکولی MHC-I و MHC-II وتفاوتهای ساختمانی و عملکردی آنرا بداند. 5. با ویژگیهای اتصال پپتید به مولکولهای MHC-I وMHC-II آشنا گردد. 6.مبانی ساختمانی اتصال پپتید به مولکولهای MHCرا بداند. 7. با نحوه بیان MHC-I در سطح سلول های هسته دار بدن و با نحوه بیان MHC-II در سطح معدودی از سلولها از جمله APCS آشنا شود. جلسه نهم و دهم : پردازش و ارائه آنتی ژن به لنفوسیتهای T 1. ویژگی های آنتی ژن های قابل شناسایی توسط لنفوسیت های T را بشناسد. 2.APC و نقش آنها در پاسخ های ایمنی را بشناسد. 3. ویژگی ها و عملکرد APCs را بشناسد. 4. با نحوه پردازش آنتی ژن های با ماهیت آندوژنی مثل باکتریها آشنا و بداند که حاصل آنتی ژن های پردازش شده در آندوزوم از طریق شکاف مولکولهای MHC-IIبه Cell-T ها ی +4CD ارائه می گردد. 5.با نحوه پردازش آنتی ژن های سیتوزولی مثل ویروسها آشنا و بداند که حاصل پردازش همچون آنتی ژن هایی از طریق شکاف مولکولهای MHC-I به T Cell های + 8CD ارائه خواهد گردید. 6. اهمیت فیزیولوژیک ارائه آنتی ژن همراه مولکولهای MHC را بداند جلسه یازدهم دوازدهم و سیزدهم : ایمنی همورال و سلولار 1.نقش لنفوسیت های B در ایمنی هومورال را شرح دهند. 2.نقش لنفوسایتهای T در ایمنی سلولی را بیان نمایند. 3.سالولهای ارائه دهنده آنتی ژن به لنفوسایتهای B و T را نام ببرند. 4. مسیرهای پردازش آنتی ژن به لنفوساایتها را شرح دهند. 5. چگونگی فعال شاادن لنفوساایتهای B پس ازورود عامل بیگانه به بدن را شرح دهند. 6. چگونی فعال شدن لنفوسیتهای T پس از ورود عامل بیگانه به بدن را شرح دهند. 7. انواع سااایتوکاین ها را طبقه بندی کنند و نام ببرند. 8. نقش عملکردی سیتوکاین ها را شرح دهند. 9. ا صول ارتباطات سلولی از طریق سیتوکاین ها را بیان نماید. 10. اهمیت سیتوکاین ها در تنظیم سیستم ایمنی و سایر سیستم ها را ذکر کنند. 11. روشااهای استفاده از این ملکولها در درمان بیماریها را توضیح دهند. 12. نحوه تنظیم پاسخ های ایمنی شامل نقش آنتی ژن – سلولهای عرضه کننده آنتی ژن -سلولهای T سرکوبگر و شبکه ایدیوتایپی را ذکرکنند. جلسه جلسه چهاردهم و پانزدهم : ازدیاد حساسیها 1.حساسیت نوع اول یا زودرس را تعریف نمایند. 2. واژه های آتوپی، الرژی و آنافیلاکسی را تعریف نمایند. 3. روند شکل گیری حساسیت شدید نوع اول را شرح دهند. 4. عوامل تعیین کننده تولید IgE را تعریف نمایند. 5. نقش ائوزینوفیلها، ماستوسیتها و بازوفیل ها درایجاد واکنش نوع اول را شرح دهند. 6.واکنش قر مزی و تورم (Wheal and flare) راتوضیح دهند. 7. روشهای تشخیص ایمونولوژی آلرژی شاامل تست های پوستی و اندازه گیری IgE را ذکرکنند. 8.روشهای ایمنولوژیک درمانی واکنش حساسیت نوع اول را شرح دهند. 9. حساسیت نوع دوم و سوم را تعریف نمایند. 10. منابع آنتی ژنیک در ایجاد حساسیت شدید نوع دوم و سوم را نام ببرند. جلسه شانزدهم: ایمونولوژی تومور 1- مکانی سم دفاعی سی ستم ایمنی علیه سلولهای سرطانی را طبقه بندی کنند و شرح دهند. 2 - مکانیسم های فرار سلولهای سرطانی از سیستم ایمنی را بیان نمایند. 3 - روشهای تشخیص ودرمان سرطان با استفاده از روشهای ایمنی شناسی را شرح دهند. 4 - ایمونوساپرسیوها را طبقه بندی و تعریف نمایند. 5 - مکانیسم تاثیر داروهای ایمونوساپرسیو را شرح دهند. جلسه هفدهم : ایمونولوژی پیوند 1- با تعریف پیوند و انواع پیوندها مغل اتوگرافت ،آلوگرافت ، زنوگرافت آشنا شود. 2 - با مفهوم آلوآنتی ژن ها و آلو آنتی بادیها آشنا گردد. 3 - نحوه پاسخ ایمنی به آلوگرافت ها را یاد بگیرد. 4 - با مکانیسم های موثر در رد آلوگرافت مثل انواع رد فوق حاد ، رد حاد و رد مزمن آشنا شود. 5 - با داروهای مهار کننده ایمنی مغل CSA وFK506 و راپا مایسین جهت جلوگیری از دفع پیوند وکمک به امر بقای پیوند آشنا شود. 6-با مکانیسم جلوگیری از رد پیوند و با استفاده از محصولات ایمونولوژیک مغل anti – CD25 و anti CD3 و یره آشنا شود. 7 - با مکانیسم های ایجاد تولرانس به منظور بقای پیوند آشنا شود. 8 - با ایمونولوژی انواع پیوندها مغل پیوند م ز استخوان ،پیوند کلیه آشنا شود. 9 - با عوارض ناشی از پیوند مغل بیماری پیوند در مقابل میزبان مغل GVHD آشنا شود بخش عملی جلسه اول :.راه ورود میکروب به بدن: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با نحوه ورود میکروب به بدن و آسیب وارده در محل ورود و تشکیل فرابند التهاب آشنا می شوند. جلسه دوم :آنتی ژن : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف آنتی ژن و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه سوم و چهارم :واکنش های آگلوتیناسیون: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش آگلوتیناسیون و انواع واکنش های مربوطه آشنا می شوند و به طور عملی با انجام آزمایش RF نحوه ایجاد یک واکنش را می بینند. جلسه پنجم.واکنش CRP: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با پروتئین های واکنش گر فاز حاد و نحوه تشخیص آن ها آشنا می شوند. جلسه ششم:واکنش های هماگلوتیناسیون : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه هفتم :گروه های خونی : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با انواع گروه های خونی و نحوه تشخیص نوع گروه خونی آشنا خواهد شد. .جلسه هشتم : تست بروسلوز : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری بروسلوز و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه نهم .تست ویدال : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری حصبه و شبه حصبه و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه دهم :تست ASO: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با باکتری استرپتوکوک و بیماریهای حاصله و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه یازدهم:.واکنش های رسوبی : بعد تدریس این موضوع دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد و با انجان عملی واکنش نحوه تشخیص و انجام واکنش رسوبی را فرا می گیرند. |
هدف از طرح درس | 1.تعریفی از ایمونولوژی را دانسته و با شاخه های مختلف ایمونولوژی و ارتباط آن با علوم بالینی آشنا شود. 2 - تاریخچه ای از ایمونولوژی و واکسن و واکسیناسیون را بداند. 3 - مفهوم ایمنی ذاتی و ایمنی اکتسابی و تفاوت های آنها را بیان کند. 4 -برجسته ترین ویژگی های پاسخ ایمنی اکتسابی را یاد بگیرد. 5 - با اجزای سلولی سیستم ایمنی اکتسابی آشنا گردد. 6 - با مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های T و چگونگی حذف میکروبهای درون سلولی آشنا شود. 7 - مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های B به منظور حذف میکروب های خارج سلولی را بداند. 8 - مفهوم خاطره ایمونولوژیکی را به خاطر بسپارد |
توضیحات | این درس 2 واحد نظری و 1 واحد بخش آزمایشگاه دارد |
عنوان | تکنیک های تشخیصی ایمنی شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | آزمایشگاه و کلاس درس |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | پرسش های شفاهی هر جلسه و امتحان میان ترم همراه با فعالیت های کلاسی و گزارش کار در آزمایشگاه و در نهایت امتحان پایان ترم |
روش تدریس | استفاده از کامپیوتر و پروژکتور جهت نمایش فایل های پاورپوینت به همراه فیلم های کمک آموزشی برای تفهیم بهتر مطالب و استفاده از وایت برد برای رسم شکل و توضیحات اضافی هنگام تدریس ، انجام عملی تست های آزمایشگاهی توسط استاد مربوطه و دانشجویان در آزمایشگاه |
منابع | اصول ایمونولوژی و سرولوژی آزمایشگاهی دکتر رضایی ، ایمونولوژی عملی دکتر وارسته ،سرولوژی و ایمونولوژی کاربردی دکتر قلعه نویی و همکاران، اصول و تفسیر آزمایشهای سرولوژی دکتر پاکزاد |
طرح درس | جلسه اول : خون گیری و تهیه سرم - کلیات آزمایشگاه اهداف اختصاصی: 1. دانشجو کلیاتی راجع به ارزش تشخیصی و کاربرد بالینی آزمایشات سرولوژی بداند. 2. مفهوم دو واژه Sensitivity و Specificity ( حساسیت و اختصاصیت ) در تست های سرولوژی را بداند. 3.با وسایل و تجهیزات آزمایشگاه ایمونولوژی به صورت مقدماتی آشنا شود. 4. روش خونگیری را به صورت آکادمیک آموزش ببیند. 5. روش جداسازی سرم را آموزش ببیند جلسه دوم و سوم : تست های اگلوتیناسیون پاسیو اهداف اختصاصی: 1. دانشجو تعریف CRP , ارزش تشخیصی و کاربرد بالینی آن را بداند. 2. دانشجو تعریف RF , ارزش تشخیصی و کاربرد بالینی آن را بداند. 3. اساس ایمونولوژیک تست تشخیصی RF و CRP را بداند. جلسه چهارم: تست جداسازی سلول های سیستم ایمنی با فایکول (Cell Separation) اهداف اختصاصی: 1. دانشجو روش جداسازی سلول را ببیند. 2. دانشجو به اهمیت جداسازی سلول های سیستم ایمنی آگاه شود. 3. با دیدن رینگ سلولی و سلول های سفید خون با مفهوم گلبول های سفید (WBC) خون آگاه شود. جلسه پنجم : فلوسایتومتری اهداف اختصاصی: 1- اساس کار دستگاه فلوسایتومتر را بداند. 2- موارد کاربرد متعدد فلوسایتومتری را در پروژه های تحقیقاتی و همچنین کاربرد تشخیصی آن را در بیماری های مختلف بداند. 3- با دستگاه فلوسایتومتر و اجزای مختلف آن آشنا شود. جلسه ششم : ایمونوفلورسنت اهداف اختصاصی: 1- اساس تست ایمنوفلورسنت را بداند. 2-با انواع مختلف این تست و تفاوت های آنها آشنا شود. 3- با کاربرد آن در تشخیص بیماری های مختلف آشنا شود. جلسه هفتم ، هشتم و نهم : الیزا اهداف اختصاصی: 1- اساس تست ELISA را بداند. 2- روش های مختلف انجام ELISA را بشناسد. 3- آزمایش های متعددی که بر اساس تست ELISA انجام میشود را به اختصار بداند. 4- مقایسه حساسیت تست ELISA را با سایر روش های ایمونولوژیک را بداند. جلسه دهم : تست احیای نیتروبلوتترازلیوم( NBT) اهداف اختصاصی: 1. اساس تست احیای نیتروبلوتترازلیوم( NBT) را بداند. 2. تفسیر تست احیای نیتروبلوتترازلیوم( NBT)را بداند. 3. کاربرد آن را در تشخیص بیماری CGD بداند. جلسه یازدهم و دوازدهم : آشنایی با روش های کشت سلول اهداف اختصاصی : 1.آشنایی با انواع سلول های چسبنده و غیر چسبنده و روش های کشت آنها 2.آشنایی با روش های شمارش سلولی 3.آشنایی با روش های فریز کردن سلول ها 4.آشنایی با روش های دفریز کزدن سلول ها 5.آشنایی با نحوه نگهداری و کشت سلول های سرطانی |
هدف از طرح درس | 1.دانشجو نحوه جداسازی خون ، سرم و پلاسما را فراگیرد. 2.دانشجو انواع واکنش های سرولوژیک را بشناسد و کاربردهای آنها را در انجام تست های بالینی تشخیص دهد. 3.دانشجو روش فلوسیتومتری و جداسازی انواع سلول های ایمنی از طریق این روش را فراگیرد. 4.دانشجو با کشت انواع سلول های چسبنده و غیر چسبنده آشناگردد. 5.دانشجو با کشت انواع سلول های سرطانی آشنا گردد. 6.دانشجویان انواع محلول ها و محیط های کشت مورد استفاده در آزمایشگاه کشت سلول را بشناسد. 7.دانشجویان با تجهیزات و دستگاه های ضروری موجود در یک آزمایشگاه ابمونولوژی آشنا گردند. |
توضیحات | این درس 1 واحد عملی دارد |
عنوان | ایمنی شناسی پایه |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | کلاس درس |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | پرسش شفاهی در هر جلسه همراه امتحان میان ترم کتبی و در نهایت پایان ترم |
روش تدریس | استفاده از کامپیوتر و وایت برد و فیلم های کمک آموزشی و پاورپوینت |
منابع | 1.ایمونولوژی ایان تیزارد 2.ایمونولوژی ابوالعباس 3.ایمونولوژی رویت 4.ایمونولوژی وجگانی |
فایل پیوست اول | mucosal immunity.pptx |
طرح درس | جلسه اول:.تاریخچه سیستم ایمنی : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تاریخچه وکارهای صورت گرفته در ارتباط با سیستم ایمنی آنشنا می شود و مفاهیم پایه مرتبط با سیستم ایمنی را فراخواهدگرفت. جلسه دوم و سوم و جهارم:.سلول های سیستم ایمنی : بعد تدریس دانشجو قادر خواهد بود سلول های سیستم ایمنی را از سایر سلول های بدن تشخیص دهد و عملکرد اختصاصی هر سلول را به خوبی بشناسد. جلسه پنجم و ششم:.بافت های سیستم ایمنی : بعد تدریس دانشجو قادر خواهد بود بافت های سیستم ایمنی را تشخیص دهد و عملکرد اختصاصی هر بافت را به خوبی بشناسد. .جلسه هفتم و هشتم :سیستم ایمنی ذاتی : بعد تدریس این قسمت دانشجویان با اولین خط دفاعی سیستم ایمنی و اجزاء و عملکرد آن به طور کامل آشنا می شوند. جلسه نهم و دهم :.سیستم ایمنی اکتسابی : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با اصلی ترین بخش دفاعی سستم ایمنی بدن آشنا می شوند و نحوه تحریک و دفاع بدن را به طور کامل فراخواهند گرفت. .جلسه یازدهم :آنتی بادی ها : بعد تدریس این قسمت دانشجویان با یکی از مهم ترین اجزاء دفاعی بدن آشنا می شوند و انواع آن ها و عملکردشان را فرا می گیرند. جلسه دوازدهم. :MHC بعد تدریس این مبحث دانشجویان با نحوه شناسایی و عرضه آنتی ژن آشنا می شوند. جلسه سیزدهم.کمپلمان : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با یکی از مهمترین بخش های سیستم ایمنی در دفاع علیه میکروارگانیسم ها آشنا می شوند. 9.جلسه چهاردهم سایتوکاین ها : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با هورمون های سیستم ایمنی و نقشی که در تنظیم و هماهنگ سازی سازوکارهای مختلف بدن دارند آشنا می شوند. جلسه پانزدهم و شانزدهم :.سیستم ایمنی مخاطی و سیستم ایمنی مادر و جنین: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با نحوه انتقال ایمنی از مادر به جنین و دفاع سیستم ایمنی در سطوح مخاطی بدن آشنا می شوند. جلسه هفدهم :.ازدیاد حساسیت : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با واکنش های ازدیاد حساسیت و انواع آن همچنین با مکانیسم ایجاد آن و بیماریهای مربوطه آشنا خواهند شد. .جلسه هجدهم و نوزدهم :دفاع علیه میکروارگانیسم های مختلف : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با دفاع سیستم ایمنی علیه باکتری ها ،ویروس ها ،قارچ ها وانگل ها آشنا خواهند شد و نحوه فرار این میکروارگانیسم ها از سیستم ایمنی را فرا می گیرند. بخش عملی جلسه اول :.راه ورود میکروب به بدن: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با نحوه ورود میکروب به بدن و آسیب وارده در محل ورود و تشکیل فرابند التهاب آشنا می شوند. جلسه دوم :آنتی ژن : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف آنتی ژن و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه سوم و چهارم :واکنش های آگلوتیناسیون: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش آگلوتیناسیون و انواع واکنش های مربوطه آشنا می شوند و به طور عملی با انجام آزمایش RF نحوه ایجاد یک واکنش را می بینند. جلسه پنجم.واکنش CRP: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با پروتئین های واکنش گر فاز حاد و نحوه تشخیص آن ها آشنا می شوند. جلسه ششم:واکنش های هماگلوتیناسیون : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه هفتم :گروه های خونی : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با انواع گروه های خونی و نحوه تشخیص نوع گروه خونی آشنا خواهد شد. .جلسه هشتم : تست بروسلوز : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری بروسلوز و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه نهم .تست ویدال : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری حصبه و شبه حصبه و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه دهم :تست ASO: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با باکتری استرپتوکوک و بیماریهای حاصله و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه یازدهم:.واکنش های رسوبی : بعد تدریس این موضوع دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد و با انجان عملی واکنش نحوه تشخیص و انجام واکنش رسوبی را فرا می گیرند. |
هدف از طرح درس | 1تعریفی از ایمونولوژی را دانسته و با شاخه های مختلف ایمونولوژی و ارتباط آن با علوم بالینی آشنا شود. 2 - تاریخچه ای از ایمونولوژی و واکسن و واکسیناسیون را بداند. 3 - مفهوم ایمنی ذاتی و ایمنی اکتسابی و تفاوت های آنها را بیان کند. 4 -برجسته ترین ویژگی های پاسخ ایمنی اکتسابی را یاد بگیرد. 5 - با اجزای سلولی سیستم ایمنی اکتسابی آشنا گردد. 6 - با مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های T و چگونگی حذف میکروبهای درون سلولی آشنا شود. 7 - مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های B به منظور حذف میکروب های خارج سلولی را بداند. 8 - مفهوم خاطره ایمونولوژیکی را به خاطر بسپارد |
عنوان | ایمنی شناسی و سرم شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | کلاس درس و آزمایشگاه |
تعداد واحد | ۳ |
نحوه ارزیابی | پرسش های شفاهی هر جلسه و امتحان میان ترم همراه با فعالیت های کلاسی و گزارش کار در آزمایشگاه و در نهایت امتحان پایان ترم |
روش تدریس | استفاده از کامپیوتر و پروژکتور جهت نمایش فایل های پاورپوینت به همراه فیلم های کمک آموزشی برای تفهیم بهتر مطالب و استفاده از وایت برد برای رسم شکل و توضیحات اضافی هنگام تدریس |
منابع | : 1- Abule K. Abbas Cellular and Molecuylar Immunology - Daniel P.Stites Basic and clinical immunology 3. 3- Roitt,et al. “Immunology” 4. 4- Kuby Immunology .5 دکتر محمد وجگانی و ایمونولوژی دامپزشکی ایان تیزارد |
طرح درس | جلسه اول و دوم : مکانیسم های انتقال سیگنال در سلول های ایمنی 1 - کمپلکس گیرنده آنتی ژنی سلول های B و T 2 - چگونگی انتقال پیام از طریق گیرنده های آنتی ژنیک 3 - نقش مولکول های کمکی 4 - مسیرهای مختلف انتقال پیام 5 - فاکتورهای نسخه برداری درگیر در انتقال پیام جلسه سوم و چهارم : سلول های دندریتیک و خصوصیات بیولوژیک آن 1 - انواع سلول های دندریتیک و تکامل آنها 2 - خصوصیات بیولوژیک سلول های دندریتیک 3 - سلول های دندریتیک موشی و عملکرد آنها 4 - انواع گیرنده های سلول های دندریتیک جلسه پنجم و ششم : زیر گروه های مختلف لنقوسیت های B 1 - زیر گروه های مختلف لنفوسیت های T مثل B1 ، Fo ،MZ 2 - چگونگی شکل گیری زیر گروه ها 3 - خصوصیات بیولوژیک و عملکرد نقش زیر گروه های سلول های B در پاسخ ایمنی جلسه هفتم و هشتم : زیر گروه های مختلف لنقوسیت های T 4 - زیر گروه های مختلف لنفوسیت های T مثل NKT ،δγT 5 - چگونگی شکل گیری زیر گروه ها 6 - خصوصیات بیولوژیک و عملکرد 7 - نقش زیر گروه های سلول های T در پاسخ ایمنی جلسه نهم و دهم : تنظیم پاسخ های ایمنی 1 - مکانیسم های دخیل در تنظیم پاسخ های ایمنی 2 - نقش سلولهای تنظیم گر مثل Treg 3 - فاکتورهای محیطی موثر در تنظیم پاسخ ایمنی 4 - نقش محور هیپوتالاموس- هیپوقیز 5 - نقش سیستم اندوکراین در تنظیم پاسخ ایمنی جلسه یازدهم و دوازدهم: ازدیاد حساسیها 1.حساسیت نوع اول یا زودرس را تعریف نمایند. 2. واژه های آتوپی، الرژی و آنافیلاکسی را تعریف نمایند. 3. روند شکل گیری حساسیت شدید نوع اول را شرح دهند. 4. عوامل تعیین کننده تولید IgE را تعریف نمایند. 5. نقش ائوزینوفیلها، ماستوسیتها و بازوفیل ها درایجاد واکنش نوع اول را شرح دهند. 6.واکنش قر مزی و تورم (Wheal and flare) راتوضیح دهند. 7. روشهای تشخیص ایمونولوژی آلرژی شاامل تست های پوستی و اندازه گیری IgE را ذکرکنند. 8.روشهای ایمنولوژیک درمانی واکنش حساسیت نوع اول را شرح دهند. 9. حساسیت نوع دوم و سوم را تعریف نمایند. 10. منابع آنتی ژنیک در ایجاد حساسیت شدید نوع دوم و سوم را نام ببرند. جلسه 13 تا 15 : ایمنی همورال و سلولار 1.نقش لنفوسیت های B در ایمنی هومورال را شرح دهند. 2.نقش لنفوسایتهای T در ایمنی سلولی را بیان نمایند. 3.سالولهای ارائه دهنده آنتی ژن به لنفوسایتهای B و T را نام ببرند. 4. مسیرهای پردازش آنتی ژن به لنفوساایتها را شرح دهند. 5. چگونگی فعال شاادن لنفوساایتهای B پس ازورود عامل بیگانه به بدن را شرح دهند. 6. چگونی فعال شدن لنفوسیتهای T پس از ورود عامل بیگانه به بدن را شرح دهند. 7. انواع سااایتوکاین ها را طبقه بندی کنند و نام ببرند. 8. نقش عملکردی سیتوکاین ها را شرح دهند. 9. ا صول ارتباطات سلولی از طریق سیتوکاین ها را بیان نماید. 10. اهمیت سیتوکاین ها در تنظیم سیستم ایمنی و سایر سیستم ها را ذکر کنند. 11. روشااهای استفاده از این ملکولها در درمان بیماریها را توضیح دهند. 12. نحوه تنظیم پاسخ های ایمنی شامل نقش آنتی ژن – سلولهای عرضه کننده آنتی ژن -سلولهای T سرکوبگر و شبکه ایدیوتایپی را ذکرکنند. جلسه شانزدهم و هفدهم : پردازش و ارائه آنتی ژن به لنفوسیتهای T 1. ویژگی های آنتی ژن های قابل شناسایی توسط لنفوسیت های T را بشناسد. 2.APC و نقش آنها در پاسخ های ایمنی را بشناسد. 3. ویژگی ها و عملکرد APCs را بشناسد. 4. با نحوه پردازش آنتی ژن های با ماهیت آندوژنی مثل باکتریها آشنا و بداند که حاصل آنتی ژن های پردازش شده در آندوزوم از طریق شکاف مولکولهای MHC-IIبه Cell-T ها ی +4CD ارائه می گردد. 5.با نحوه پردازش آنتی ژن های سیتوزولی مثل ویروسها آشنا و بداند که حاصل پردازش همچون آنتی ژن هایی از طریق شکاف مولکولهای MHC-I به T Cell های + 8CD ارائه خواهد گردید. 6. اهمیت فیزیولوژیک ارائه آنتی ژن همراه مولکولهای MHC را بداند. بخش عملی جلسه اول :.راه ورود میکروب به بدن: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با نحوه ورود میکروب به بدن و آسیب وارده در محل ورود و تشکیل فرابند التهاب آشنا می شوند. جلسه دوم :آنتی ژن : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف آنتی ژن و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه سوم و چهارم :واکنش های آگلوتیناسیون: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش آگلوتیناسیون و انواع واکنش های مربوطه آشنا می شوند و به طور عملی با انجام آزمایش RF نحوه ایجاد یک واکنش را می بینند. جلسه پنجم.واکنش CRP: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با پروتئین های واکنش گر فاز حاد و نحوه تشخیص آن ها آشنا می شوند. جلسه ششم:واکنش های هماگلوتیناسیون : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه هفتم :گروه های خونی : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با انواع گروه های خونی و نحوه تشخیص نوع گروه خونی آشنا خواهد شد. .جلسه هشتم : تست بروسلوز : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری بروسلوز و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه نهم .تست ویدال : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری حصبه و شبه حصبه و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه دهم :تست ASO: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با باکتری استرپتوکوک و بیماریهای حاصله و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه یازدهم:.واکنش های رسوبی : بعد تدریس این موضوع دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد و با انجان عملی واکنش نحوه تشخیص و انجام واکنش رسوبی را فرا می گیرند. |
هدف از طرح درس | ازدانشجویان انتظار می رود که در پایان ترم قادرباشند : .1 انواع مکانیسم های دفاعی بدن را شرح د اده وسلولهای درگیر در سیستم ایمنی را بشناسد. .2 انواع ارگانهای لنفاوی بدن را بشناسد و در مورد خصوصیات ونقش هر کدام توضیح دهند. .3 آنتی ژن و ایمونوژن و انواع آنها را بشناسد. .4 عوامل موثر در ایمنی زایی یک آنتی ژن را بداند. .5 انواع ، ساختمان و نقش ایمونوگلوبولین ها را شرح دهند. .6 ژنتیک ایمونوگلوبولین ها را شرح دهند. .7 سیستم کمپلمان ، مسیرهای فعال شدن آن و تنظیم سیستم کمپلمان را شرح دهند. .8 مکانیسم التهاب و فاگو سیتوز را توضیح دهند. .9 سیستم MHC را شرح دهند و نقش آن را در پاسخهای ایمنی بدن بدانند. .11 مراحل پردازش و عرضه آنتی ژن را شرح دهند. .11 مکانیسم واکنش آنتی ژن و آنتی بادی و انواع آن را شرح دهند. .12 انواع و نقش سایتوکاینها را شرح دهند. .13 تولرانس ایمنی و مکانیسمهای ایجاد آن را در بدن شرح دهند. .14 خود ایمنی وبیماریهای اتوایمیون را شرح دهند. .15 نقص ایمنی وبیماریهای مربوطه را را شرح دهند. .16 علل و انواع واکنشهای ازدیاد حساسیت در بدن را شرح دهند. .17 ایمو نولوژی سرطان را بدانند و روش مقابله سیستم ایمنی با سرطانها را توضیح دهند. .18 ایمونولوژی بیماریهای عفونی را توضیح دهند. .19 آنتی ژنهای گروه خونی و مکانیسم ناسازگاریهای خونی را توضیح دهد. .21 انوا ع سلول های بنیادی را نام برده وکاربرد وچشم انداز استفاده از آنهارا جهت رفع بیماریهای مختلف توضیح دهد. |
توضیحات | درس 2 واحد نظری و 1 واحد عملی دارد |
عنوان | ایمنی و سرم شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
مکان برگزاری | کلاس درس و آزمایشگاه |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | پرسش های شفاهی هر جلسه و امتحان میان ترم همراه با فعالیت های کلاسی و گزارش کار در آزمایشگاه و در نهاییت امتحان پایان ترم |
روش تدریس | استفاده از کامپیوتر و پروژکتور جهت نمایش فایل های پاورپوینت به همراه فیلم های کمک آموزشی برای تفهیم بهتر مطالب و استفاده از وایت برد برای رسم شکل و توضیحات اضافی هنگام تدریس |
منابع | ایمنی شناسی ابوالعباس ، ایمونولوژی دامپزشکی ایان تیزارد، ایمن شناسی رویت ، ایمنی شناسی کوبای ، ایمنی شناسی بنجامینی ،ایمنی شناسی وجگانی |
طرح درس | کارشناسی نا پیوسته : جلسه اول ودوم مقدمات ، کلیات وایمنی ذاتی 1.تعریفی از ایمونولوژی را دانسته و با شاخه های مختلف ایمونولوژی و ارتباط آن با علوم بالینی آشنا شود. 2. تاریخچه ای از ایمونولوژی و واکسن و واکسیناسیون را بداند. 3. مفهوم ایمنی ذاتی و ایمنی اکتسابی و تفاوت های آنها را بیان کند. 4.-برجسته ترین ویژگی های پاسخ ایمنی اکتسابی را یاد بگیرد. 5. با اجزای سلولی سیستم ایمنی اکتسابی آشنا گردد. 6.- با مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های T و چگونگی حذف میکروبهای درون سلولی آشنا شود. 7. مکانیسم فعال شدن لنفوسیت های B به منظور حذف میکروب های خارج سلولی را بداند. 8. مفهوم خاطره ایمونولوژیکی را به خاطر بسپارد سوم وچهارم :اندام ها و سلول های لنفاوی 1. سلولها و بافتهای سیستم ایمنی را بیاموزند. 2.اعضاء لنفاوی اولیه و ثانویه را تعریف نمایند. 3. عملکرد اعضاء لنفاوی اولیه مثل مغز استخوان و تیموس را شرح دهند. 4. عملکرد اعضاء لنفاوی ثانو یه مثل عقده لنفی را شرح دهد. 5. نحوه تکامل لنفوساایتهای B و T را شرح دهند. 6. مارکر و رسپتورهای لنفوسیتهای B و T را شرح دهند. 7. نقش گرانولوسایتها و سلولهای فاگوسایت تک هسته ای را بیان نمایند. 8. انواع PRR و نقش آنها در ایمنی ذاتی را بیان کند. جلسه پنجم و ششم : پردازش و ارائه آنتی ژن به لنفوسیتهای T 1. ویژگی های آنتی ژن های قابل شناسایی توسط لنفوسیت های T را بشناسد. 2.APC و نقش آنها در پاسخ های ایمنی را بشناسد. 3. ویژگی ها و عملکرد APCs را بشناسد. 4. با نحوه پردازش آنتی ژن های با ماهیت آندوژنی مثل باکتریها آشنا و بداند که حاصل آنتی ژن های پردازش شده در آندوزوم از طریق شکاف مولکولهای MHC-IIبه Cell-T ها ی +4CD ارائه می گردد. 5.با نحوه پردازش آنتی ژن های سیتوزولی مثل ویروسها آشنا و بداند که حاصل پردازش همچون آنتی ژن هایی از طریق شکاف مولکولهای MHC-I به T Cell های + 8CD ارائه خواهد گردید. 6. اهمیت فیزیولوژیک ارائه آنتی ژن همراه مولکولهای MHC را بداند. جلسه هفتم و هشتم: ازدیاد حساسیها 1.حساسیت نوع اول یا زودرس را تعریف نمایند. 2. واژه های آتوپی، الرژی و آنافیلاکسی را تعریف نمایند. 3. روند شکل گیری حساسیت شدید نوع اول را شرح دهند. 4. عوامل تعیین کننده تولید IgE را تعریف نمایند. 5. نقش ائوزینوفیلها، ماستوسیتها و بازوفیل ها درایجاد واکنش نوع اول را شرح دهند. 6.واکنش قر مزی و تورم (Wheal and flare) راتوضیح دهند. 7. روشهای تشخیص ایمونولوژی آلرژی شاامل تست های پوستی و اندازه گیری IgE را ذکرکنند. 8.روشهای ایمنولوژیک درمانی واکنش حساسیت نوع اول را شرح دهند. 9. حساسیت نوع دوم و سوم را تعریف نمایند. 10. منابع آنتی ژنیک در ایجاد حساسیت شدید نوع دوم و سوم را نام ببرند. جلسه نهم دهم و یازدهم : ایمنی همورال و سلولار 1.نقش لنفوسیت های B در ایمنی هومورال را شرح دهند. 2.نقش لنفوسایتهای T در ایمنی سلولی را بیان نمایند. 3.سالولهای ارائه دهنده آنتی ژن به لنفوسایتهای B و T را نام ببرند. 4. مسیرهای پردازش آنتی ژن به لنفوساایتها را شرح دهند. 5. چگونگی فعال شاادن لنفوساایتهای B پس ازورود عامل بیگانه به بدن را شرح دهند. 6. چگونی فعال شدن لنفوسیتهای T پس از ورود عامل بیگانه به بدن را شرح دهند. 7. انواع سااایتوکاین ها را طبقه بندی کنند و نام ببرند. 8. نقش عملکردی سیتوکاین ها را شرح دهند. 9. ا صول ارتباطات سلولی از طریق سیتوکاین ها را بیان نماید. 10. اهمیت سیتوکاین ها در تنظیم سیستم ایمنی و سایر سیستم ها را ذکر کنند. 11. روشااهای استفاده از این ملکولها در درمان بیماریها را توضیح دهند. 12. نحوه تنظیم پاسخ های ایمنی شامل نقش آنتی ژن – سلولهای عرضه کننده آنتی ژن -سلولهای T سرکوبگر و شبکه ایدیوتایپی را ذکرکنند. جلسه دوازدهم و سیزدهم: ساختمان و عملکرد آنتی بادیها 1.آنتی بادی را تعریف کنند. 2.انواع ایمنوگلبولین ها را بیاموزند. 3. ایمنوگلبولینها را از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیائی بیان نمایند. 4. عملکرد ایمنوگلبولین ها را در از بین بردن ماده خارجی توضیح بدهند. 5. مکانیسم ژنتیکی در تولید کلاس های مختلف ایمنوگلبولین ها را بیان نمایند. جلسه سیزدهم و چهاردهم : سیستم کمپلمان 1.با سیستم کمپلمان و اجزای تشکیل دهنده این سیستم به عنوان یکی از سیستم های دفاعی بدن دربرابر عوامل بیگانه نسبت به بدن آشنا گردد. 2. با مسیرهای کلاسیک و آلتر ناتیو و لکتین فعال شدن اجزای کمپلمان آشنا گردد. 3.ساختار و عملکرد اجزاء تشکیل دهنده مسیر کلاسیک و مسیر آلتر ناتیو را بشناسد. 4. نقش دفاعی مهمترین اجزاء مسیر کلاسیک مثل C3b ، C5b به عنوان اپسونین را بداند. 5. نقش آنافیلاتوکسین و کموتاکتیک مهمترین اجزای کوچک کمپلمان مغل C3a و C5a را بداند. 6. با مکانیسم تشکیل کمپلکس حمله به غشاء (MAC) و مکانیسم عمل آن آشنا گردد. 7. با رسپتورهای اجزاء کمپلمان در سطح سلولهای سیستم ایمنی مغل CR1 ، CR2 ، CR3 آشنا شود. 8. با اجزای تنظیم کننده فعال شدن کمپلمان مثل فاکتورI ، فاکتور H و C1INH و C4BP و DAF و CD59 و با ساختار و عملکرد آنها آشنا شود. جلسه پانزدهم و شانزدهم : پردازش و ارائه آنتی ژن به لنفوسیتهای T 1. ویژگی های آنتی ژن های قابل شناسایی توسط لنفوسیت های T را بشناسد. 2.APC و نقش آنها در پاسخ های ایمنی را بشناسد. 3. ویژگی ها و عملکرد APCs را بشناسد. 4. با نحوه پردازش آنتی ژن های با ماهیت آندوژنی مثل باکتریها آشنا و بداند که حاصل آنتی ژن های پردازش شده در آندوزوم از طریق شکاف مولکولهای MHC-IIبه Cell-T ها ی +4CD ارائه می گردد. 5.با نحوه پردازش آنتی ژن های سیتوزولی مثل ویروسها آشنا و بداند که حاصل پردازش همچون آنتی ژن هایی از طریق شکاف مولکولهای MHC-I به T Cell های + 8CD ارائه خواهد گردید. بخش عملی جلسه اول :.راه ورود میکروب به بدن: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با نحوه ورود میکروب به بدن و آسیب وارده در محل ورود و تشکیل فرابند التهاب آشنا می شوند. جلسه دوم :آنتی ژن : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف آنتی ژن و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه سوم و چهارم :واکنش های آگلوتیناسیون: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش آگلوتیناسیون و انواع واکنش های مربوطه آشنا می شوند و به طور عملی با انجام آزمایش RF نحوه ایجاد یک واکنش را می بینند. جلسه پنجم.واکنش CRP: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با پروتئین های واکنش گر فاز حاد و نحوه تشخیص آن ها آشنا می شوند. جلسه ششم:واکنش های هماگلوتیناسیون : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد. جلسه هفتم :گروه های خونی : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با انواع گروه های خونی و نحوه تشخیص نوع گروه خونی آشنا خواهد شد. .جلسه هشتم : تست بروسلوز : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری بروسلوز و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه نهم .تست ویدال : بعد تدریس این مبحث دانشجویان با بیماری حصبه و شبه حصبه و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه دهم :تست ASO: بعد تدریس این مبحث دانشجویان با باکتری استرپتوکوک و بیماریهای حاصله و نحوه تحریک و پاسخ بدن و تست تشخیصی بیماری آشنا می شوند. جلسه یازدهم:.واکنش های رسوبی : بعد تدریس این موضوع دانشجویان با تعریف واکنش و انواع آن آشنا خواهند شد و با انجان عملی واکنش نحوه تشخیص و انجام واکنش رسوبی را فرا می گیرند. |
هدف از طرح درس | ازدانشجویان انتظار می رود که در پایان ترم قادرباشند : .1 انواع مکانیسم های دفاعی بدن را شرح د اده وسلولهای درگیر در سیستم ایمنی را بشناسد. .2 انواع ارگانهای لنفاوی بدن را بشناسد و در مورد خصوصیات ونقش هر کدام توضیح دهند. .3 آنتی ژن و ایمونوژن و انواع آنها را بشناسد. .4 عوامل موثر در ایمنی زایی یک آنتی ژن را بداند. .5 انواع ، ساختمان و نقش ایمونوگلوبولین ها را شرح دهند. .6 ژنتیک ایمونوگلوبولین ها را شرح دهند. .7 سیستم کمپلمان ، مسیرهای فعال شدن آن و تنظیم سیستم کمپلمان را شرح دهند. .8 مکانیسم التهاب و فاگو سیتوز را توضیح دهند. .9 سیستم MHC را شرح دهند و نقش آن را در پاسخهای ایمنی بدن بدانند. .11 مراحل پردازش و عرضه آنتی ژن را شرح دهند. .11 مکانیسم واکنش آنتی ژن و آنتی بادی و انواع آن را شرح دهند. .12 انواع و نقش سایتوکاینها را شرح دهند. .13 تولرانس ایمنی و مکانیسمهای ایجاد آن را در بدن شرح دهند. .14 خود ایمنی وبیماریهای اتوایمیون را شرح دهند. .15 نقص ایمنی وبیماریهای مربوطه را را شرح دهند. .16 علل و انواع واکنشهای ازدیاد حساسیت در بدن را شرح دهند. .17 ایمو نولوژی سرطان را بدانند و روش مقابله سیستم ایمنی با سرطانها را توضیح دهند. .18 ایمونولوژی بیماریهای عفونی را توضیح دهند. .19 آنتی ژنهای گروه خونی و مکانیسم ناسازگاریهای خونی را توضیح دهد. .21 انوا ع سلول های بنیادی را نام برده وکاربرد وچشم انداز استفاده از آنهارا جهت رفع بیماریهای مختلف توضیح دهد. |
توضیحات | این درس 1 واحد عملی و 1 واحد نظری دارد |
عنوان | داروها و فراورده های بیولوژیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | کلاس درس |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | پرسش های شفاهی هر جلسه و امتحان میان ترم همراه با فعالیت های کلاسی و در نهایت امتحان پایان ترم |
روش تدریس | استفاده از کامپیوتر و پروژکتور جهت نمایش فایل های پاورپوینت به همراه فیلم های کمک آموزشی برای تفهیم بهتر مطالب و استفاده از وایت برد برای رسم شکل و توضیحات اضافی هنگام تدریس |
منابع | Vaccines, Editors: Stanley A. Plotkin, et al. Elsevier, Last Edition, ISBN: 9781455700905 - Vaccinology and Methods in Vaccine Research, Editors: Rebecca Ashfield, Last Edition, ISBN: 9780323911467 - Papers |
طرح درس | جلسه اول : مقدمه ای بر واکسن و ایمنی 1.در پایان این درس فراگیران باید بتوانند طبقه بندی انواع واکسن های باکتریایی را نام ببرند. 2.در پایان این درس فراگیران باید ایمنی فعال و غیر فعال را شرح دهند 3.در پایان این درس فراگیران باید بتوانند اهمیت و ضرورت شرایط خاص نگهداری واکسن های باکتریایی را برای بیماران شرح دهند جلسه دوم : انواع واکسن های پلی ساکاریدی در پایان این درس فراگیران باید بتوانند مراحل تولید واکسن های پلی ساکاریدی را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند وسایل تولید واکسن های پلی ساکاریدی را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند شرایط نگهداری و مالحظات مربوط به واکسن های پلی ساکاریدی را شرح دهند. جلسه سوم : انواع واکسن های باکتریایی کشته شده در پایان این درس فراگیران باید بتوانند مراحل تولید واکسن های باکتریایی کشته شده را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند وسایل تولید واکسن های باکتریایی کشته شده را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند شرایط نگهداری و مالحظات مربوط به واکسن های باکتریایی کشته شده را شرح دهند جلسه چهارم و پنجم: آنتی توکسین ها و آنتی ونین ها در پایان این درس فراگیران باید ایمنی غیر فعال را شرح دهند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند طبقه بندی انواع آنتی توکسین ها را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند طبقه بندی انواع آنتی ونین ها را نام ببرند. جلسه ششم و هفتم : کلیات واکسن های ویروسی در پایان این دوره/درس فراگیران باید با تعاریف انواع واکسنهای ویروسی آشنا شده باشند. در پایان این دوره/درس فراگیران باید با انواع کشت ویروسها آشنا شده باشند. جلسه هشتم و نهم : آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران در پایان این درس فراگیران باید بتوانند مکانیسم عملکرد آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را شرح دهند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند انواع فرآورده های آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند میزبان های تولید آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید موارد مصرف، عدم مصرف و تداخالت رایج آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را شرح دهند. |
هدف از طرح درس | در پایان این درس فراگیران باید بتوانند مکانیسم عملکرد آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را شرح دهند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند انواع فرآورده های آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند میزبان های تولید آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید موارد مصرف، عدم مصرف و تداخالت رایج آنتی بادی های منوکلونال موجود در بازار دارویی ایران را شرح دهند. در پایان این درس فراگیران باید ایمنی غیر فعال را شرح دهند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند طبقه بندی انواع آنتی توکسین ها را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند طبقه بندی انواع آنتی ونین ها را نام ببرند. جلسه چهارم و پنجم: آنتی توکسین ها و آنتی ونین ها در پایان این درس فراگیران باید ایمنی غیر فعال را شرح دهند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند طبقه بندی انواع آنتی توکسین ها را نام ببرند. در پایان این درس فراگیران باید بتوانند طبقه بندی انواع آنتی ونین ها را نام ببرند. جلسه ششم و هفتم : کلیات واکسن های ویروسی در پایان این دوره/درس فراگیران باید با تعاریف انواع واکسنهای ویروسی آشنا شده باشند. در پایان این دوره/درس فراگیران باید با انواع کشت ویروسها آشنا شده باشند |
توضیحات | این درس 1 واحد نظری هست که نیم واحد آن از طریق بنده تدرس می شود |