برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان روانشناسی تربیتی
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

روانشناسی عمومی

نحوه ارزیابی

با توجه به شیوه تدریس فعال و مشارکتی، ارزشیابی این درس عمدتاً به شیوه مستمر بوده و درصد کمی از نمره ارزشیابی به ارزشیابی پایانی تعلق می گیرد.

روش تدریس

پرسش و پاسخ، مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

شماره جلسات

موضوع درس

رئوس مطالب

شیوه­ تدریس

جلسه 1

مقدمه‌ای بر روان‌شناسی تربیتی

تعریف، موضوع، و روشهای پژوهش روانشناسی پرورشی

1. یادگیری، آموزش، و روانشناسی پرورشی

2. پژوهش در روانشناسی پرورشی

پرسش و پاسخ،

مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

جلسه 2 و 3

بخش دوم: رشد (تحول) شناختی

 

1. نظریه رشد شناختی پیاژه

2. نظریه های رشد شناختی ویگوتسکی و برونر

پرسش و پاسخ،

مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

جلسه 4

نظریه های یادگیری رفتاری

  پاولف، ثرندایک و اسکینر

پرسش و پاسخ،

مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

جلسه 5

نظریه های یادگیری شناختی

گشتالت، آزوبل، و بندورا

مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

جلسه 6

نظریه های یادگیری شناختی خبرپردازی:

نظریه سه مرحله ایی خبر پردازی، حافظه کوتاه مدت یا حافظه فعال، اقسام حافظه دراز مدت، اقسام دانش قابل ذخیره در حافظه درازمدت

پرسش و پاسخ،

جلسه 7

نظریه های یادگیری سازنده گرایی

تفاوت سازنده گرایی و خبرپردازی، تفاوت بین سازنده گرایی و رفتارگرایی، انواع نظریه های سازنده گرایی و کاربرد آموزشی نظریه های سازنده گرایی

مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

جلسه 9

هوش

نظریه هوش موفق: تعریف و مبانی نظری

خرده نظریه‌های هوش موفق

نظریه هوش موفق و بافت آموزشی

ابزارهای اندازه گیری هوش موفق

پرسش و پاسخ،

مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

جلسه 10

انگیزش پیشرفت

رویکرد اهداف پیشرفت: مبانی نظری و سیر تحول

جهت‌گیری هدفی و الگوی دو بعدی

پرسش و پاسخ، بحث

مشارکتی، یادگیری معکوس

جلسه 11

اهداف پیشرفت و سازه‌های انگیزشی و هیجانی

اهداف پیشرفت و سازه هیجان‌های پشرفت

اهداف پیشرفت و سازه خودکارآمدی

اهداف پیشرفت و سازه انتظار- ارزش

پرسش و پاسخ، بحث

مشارکتی، یادگیری معکوس

جلسه 12

نظریه خودتعیین‌گری و انگیزش

نظریه خودتعیین گری، تعریف سازه‌های : خودتعیین گری، خودتنظیمی، درونی سازی، یکپارچگی

پرسش و پاسخ،

مباحثه ای و دیالکتیک گروهی

جلسه 13

انگیزش در نظریه خودتعیین‌گری

سیر تاریخی شکل گیری سازه انگیزش درون‌‌زاد

انگیزش برون زاد

مبانی نظری نظریه خودتعیین گری

پرسش و پاسخ، بحث

مشارکتی، یادگیری معکوس

جلسه 14

راهبردهای یادگیری و مطالعه: شناخت و فراشناخت

نظریه نیازهای بنیادین روان‌شناختی

نظریه ارزیابی شناختی

بافت مدرسه و انگیزش درون زاد

پرسش و پاسخ، بحث

مشارکتی، یادگیری معکوس

جلسه 15

سبکهای یادگیری و تفکر

نظریه یکپارچگی ارگانیزمی

نظریه جهت گیری‌های علی

نظریه آرمان‌ها و اهداف زندگی

پرسش و پاسخ، بحث

مشارکتی، یادگیری معکوس

جلسه 16

آموزش معلم-محور و یادگیرنده- محور/ رفع اشکال

جایگاه و کارکرد مدرسه در هزاره سوم

مدرسه: بافت تحول انسان

مدرسه و فرایندهای انگیزشی

پرسش و پاسخ، بحث

مشارکتی، یادگیری معکوس

جلسه 17

ارزیابی

منابع
  • روان‌شناسی تربیتی در هزاره سوم، تألیف: دکتر الهه حجازی، انتشارات دانشگاه تهران، 1396
  • مقالات به روز این درس در منابع علمی معتبر
  • روانشناسی پرورشی نوین روانشناسی یادگیری و آموزش- دکتر علی اکبر سیف- انتشارات دوران
  • روانشناسی تربیتی- دکتر پروین کدیور انتشارات سمت
  • روانشناسی تربیتی: نظریه و کاربست: دکتر اسالوین- ترجمه یحیی سید محمدی انتشارات روان
  • روانشناسی تربیتی-سانتراک: ترجمه شاهده سعیدی و همکاران- انتشارات رسا
فایل پیوست اول طرح درس روان_شناسی یادگیری.docx
هدف از طرح درس

کمک به دانشجویان جهت کسب دانش و مهارت های لازم درباره اصول و مبانی روانشناسی پرورشی به عنوان یک علم

کسب توانایی تشخیص، تحلیل، و تفسیر مسائل و مشکلات تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان

کسب توانایی حل کردن مسائل و مشکلات تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان در محیط آموزشگاه

آشنا شدن با نظریه ها، قوانین، و اصول روانشناسی تربیتی و کاربرد آنها در محیط یادگیری

کسب مهارت استفاده از نظریه ها و قوانین بادگیری و انگیزش در محیط های آموزشی

کسب دانش و مهارتهای مربوط به روشها و فنون آموزش و کسب توانایی استفاده از آنها در آموزش موضوع های مختلف درسی

آشنایی دانشجویان با منابع و مآخذ گوناگون روانشناسی پرورشی و زمینه های وابسته، و کسب توانایی استفاده از آنها

علاقه مند شدن به موضوع ها و مباحث مختلف روانشناسی پرورشی و نحوه استفاده از آنها در پژوهش‌های عملی

عنوان روشهای پژوهش کیفی و ترکیبی
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
مکان برگزاری دانشکده علوم تربیتی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

آمار چندمتغیره

نحوه ارزیابی

شیوه سنجش هدف های پایانی

  1. آزمون تشریحی نهایی 12 نمره در ارتباط با توضیح مفاهیم از کتب با شماره های 1 و 3 و جزوه کلاسی
  2. ارزیابی مقالات و ارائه گزارش 6 نمره
  3. روش یاددهی -یادگیری

    روش تدریس مشارکتی و ارایه گزارش در کلاس

  4. شرکت فعال در کلاس 2 نمره
روش تدریس

روش سخنرانی، مباحثه، مشارکتی  و ارایه گزارش کار

منابع

منابع اصلی: به منظور تسهیل یادگیری دانشجویان علاوه بر کتب شماره 1و 2،  از جزوه به عنوان منبع اصلی استفاده می­شود. افزون براین بسیار مفید خواهد بود که جهت تسلط بر مباحث روانسنجی از کتب زیر نیز بهره مند شوید

Morling, B. (2014). Research Methods in Psychology: Evaluating a World of Information. (2nd ed.) New York: Norton & Company

این کتاب درسی واقعا عالی، جالب و آموزنده است. مثالهای شگفت انگیزی ارائه می دهد، و به شما می آموزد که درباره روشهای تحقیق فکر کنید. ما اغلب به آن  درکلاس مراجعه خواهیم کرد، و آنچه که ما در کلاس بحث می کنیم یک کتاب کاملی است. این کتاب را می توان در به صورت رایگان دانلود کرد در ادرس زیر:

http://libgen.rs/search.php?req=Research+Methods+in+Psychology%3A+Evaluating+a+World+of+Information&open=0&res=25&view=simple&phrase=1&column=def

American Psychological Association. (2009). Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: Author.

این کتاب برای رشته های روانشناسی ، به ویژه برای دانشجویان دکتری قویا توصیه می شود. حتماً نسخه چاپ دوم ویرایش ششم را دریافت کنید.

تدلی و تشکری (2009) مبانی پژوهش ترکیبی تلفیق رویکردهای کمی و کیفی [کتاب]/ / تالیف چارلز تدلی،‌عباس تشکری ؛ ‏؛ ترجمه عادل آذر، سعید جهانیان. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی

مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری

عباس بازرگان هرندی

ناشردیدار

نویسندهشاران بی.میریام الیزابت جی. تیسدل

مترجمعلیرضا کیامنش مریم دانای طوس

Morling, B. (2014). Research Methods in Psychology: Evaluating a World of Information. (2nd ed.) New York: Norton & Company

این کتاب درسی واقعا عالی، جالب و آموزنده است. مثالهای شگفت انگیزی ارائه می دهد، و به شما می آموزد که درباره روشهای تحقیق فکر کنید. ما اغلب به آن  درکلاس مراجعه خواهیم کرد، و آنچه که ما در کلاس بحث می کنیم یک کتاب کاملی است. این کتاب را می توان در به صورت رایگان دانلود کرد در ادرس زیر:

http://libgen.rs/search.php?req=Research+Methods+in+Psychology%3A+Evaluating+a+World+of+Information&open=0&res=25&view=simple&phrase=1&column=def

American Psychological Association. (2009). Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: Author.

این کتاب برای رشته های روانشناسی ، به ویژه برای دانشجویان دکتری قویا توصیه می شود. حتماً نسخه چاپ دوم ویرایش ششم را دریافت کنید.

تدلی و تشکری (2009) مبانی پژوهش ترکیبی تلفیق رویکردهای کمی و کیفی [کتاب]/ / تالیف چارلز تدلی،‌عباس تشکری ؛ ‏؛ ترجمه عادل آذر، سعید جهانیان. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی

مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری

عباس بازرگان هرندی

ناشردیدار

نویسندهشاران بی.میریام الیزابت جی. تیسدل

مترجمعلیرضا کیامنش مریم دانای طوس

فایل پیوست اول طرح درس روشهای پژوهش کیفی و ترکیبی.docx
عنوان روش های آماری چند متغیری
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری شنبه ساعت 2-4
مکان برگزاری علوم تربیتی
تعداد واحد ۱
نحوه ارزیابی

آزمون تشریحی نهایی 15 نمره در ارتباط با توضیح مفاهیم روش‌های آماری چند متغیری از کتب با شماره‌های 1 و 2 و جزوه کلاسی

حل تمرین و مشارکت کلاسی 1 نمره

 پروژه: یافتن یک یا دو مقاله معتبر لاتین در رشته تخصصی که برخی روش‌های آماری برای تحلیل داده‌ها بکار رفته است یا نقد مقاله با تأکید بر مباحث آماری با کمک گرفتن از منابع درس یا ارائه یک مقاله تحقیقاتی در اواخرترم (4نمره).

هدف از این پروژه انجام یک تحلیل واقعی و استفاده از روش های آماری آموزش داده شده در این دوره برای دستیابی به برخی یافته های عینی است. خروجی نهایی باید به صورت آکادمیک نوشته شود که در آن درجه بندی طبق موارد زیر انجام شود:

 طراحی و اهداف مطالعه 10%

بررسی ادبیات 10%

آمار توصیفی قسمت 20%

بخش تحلیلی 35%

تفسیر 25%

شرایط:

 

1-  یک مجموعه داده چند متغیره پیدا کنید.

2- بر اساس ساختار داده خود، از لحاظ نظری، موارد زیر را تعریف کنید:

  • مشکل
  • اهداف
  • طراحی مطالعه
  • سوالات مطالعه
  • پرسشنامه مطالعه

با استفاده از حداقل 3 مقاله دانشگاهی، بررسی متون مربوط به مشکل خود را ارائه دهید.

3- بخش تشریحی مقاله شما باید شامل موارد زیر باشد:

توزیع فراوانی متغیرها

گرافیک و جداول

آمار نمونه (میانگین، حالت، واریانس ... و غیره).

4-از روشهای  تحلیل چند متغیره زیر استفاده کنید:

  • رگرسیون ساده و چندگانه
  • تحلیل عاملی
  • تجزیه  به مؤلفه های اصلی
  • تحلیل ممیزه
  • آنالیز خوشه ای
  • مانوا
  • همبستگی متعارف

5- مقاله نهایی را تا پایان هفته چهاردهم تحویل دهید.

6- قبل از ارسال مقاله نهایی خود را از نظر املا و دستور زبان بررسی کنید.

روش تدریس

یادگیری مبتنی بر مسئله، مشارکتی و سخنرانی

منابع

منابع درسی

منابع اصلی: به‌منظور تسهیل یادگیری دانشجویان علاوه بر کتب شماره 1 و 2، از جزوه به‌عنوان منبع اصلی استفاده می­شود. افزون براین بسیار مفید خواهد بود که جهت تسلط بر مباحث آمار چند متغیری از کتب زیر نیز بهره‌مند شوید

1-شهرام واحدی (1396). امار چند متغیری کاربردی در علوم رفتاری،  ناشر: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2-شهرام واحدی (1396). تحلیل پیشرفته داده‌های کمی در علوم رفتاری،  ناشر: رشد فرهنگ

3- بارباراجی. تاباکنیک، لیندا فیدل (1396). کاربرد آمار چندمتغیری، ترجمه  حسن‌پاشا شریفی، بلال ایزانلو، حمیدرضا حسن‌آبادی، ولی‌الله فرزدا، خدیجه ابوالمعالی، مجتبی حبیبی‌عسگرآباد، انتشارات رشد.

 

Hair, Joseph F. Jr.; Anderson, Rolph E.; Tatham, Ronald L.; Black, William C. (1998).
Multivariate Data Analysis, Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

Stevens, J. P. (2009). Applied multivariate statistical for the social sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum

فایل پیوست اول طرح درس آمارچند متغیره.docx
هدف از طرح درس
  • شناسایی روشهای چندمتغیره مناسب برای یک سؤال پژوهشی
  • درک ویژگی های اصلی داده های چندمتغیره
  • توانایی کاربرد روش های چندمتغیره و تفسیر تجزیه و تحلیل های اماری آنها
  • توانایی کاربرد روش های چندمتغیره به منظور تحلیل اکتشافی و تأییدی داده ها