نویسندگان | هلن سراجیان مارالان ، شهرام واحدی* ، غلامرضا چلبیانلو |
---|---|
نشریه | نشریه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | خرداد ۱۴۰۲ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
ناتوانیهای یادگیری، مشکلات پردازش اطلاعات به دست آمده از محیط اطراف، مبتنی بر اختلالات عصب شناختی است. این مشکلات پردازشی میتوانند در یادگیری مهارتهای اساسی مانند خواندن، نوشتن و یا ریاضی اختلال ایجاد کنند. هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی تحریک الکرتیکی مغز بر حافظه افراد دارای ناتوانی یادگیری بود.
روش پژوهش:
این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی پژوهشهای فارسی و انگلیسی انجام شده در زمینه اثربخشی مداخله تحریک الکتریکی مغز بر بهبود حافظه افراد دارای ناتوانی یادگیری بود. از میان آنها، پژوهشهای دارای ملاک فراتحلیل توسط نرم افزار جامع فراتحلیل بررسی شدند.
یافته ها:
این پژوهشها مبتنی بر 450 نمونه و 26 اندازه اثر بودند. نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر تحریک الکتریکی مغز بر بهبود حافظه افراد دارای ناتوانی یادگیری 188/1=d است. این اندازه اثر طبق جدول کوهن مقدار قابل قبول است.
نتیجه گیری:
نتایج حاکی از آن است که تحریک الکتریکی مغز بر بهبود حافظه دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری تاثیر فراوان داشته است؛ بنابراین پیشنهاد گردید متخصصان از این مداخلات در جهت بهبود حافظه این دانشآموزان استفاده نمایند. همچنین توجه به نوع اختلال یادگیری، در اثربخشی درمان حایز اهمیت است.