فراتحلیل اثربخشی تحریک الکتریکی مغز بر حافظه افراد دارای ناتوانی یادگیری

نویسندگانهلن سراجیان مارالان ، شهرام واحدی* ، غلامرضا چلبیانلو
نشریهنشریه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارخرداد ۱۴۰۲
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

زمینه و هدف

ناتوانی‎های یادگیری، مشکلات پردازش اطلاعات به دست آمده از محیط اطراف، مبتنی بر اختلالات عصب شناختی است. این مشکلات پردازشی می‎توانند در یادگیری مهارت‎های اساسی مانند خواندن، نوشتن و یا ریاضی اختلال ایجاد کنند. هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی تحریک الکرتیکی مغز بر حافظه افراد دارای ناتوانی یادگیری بود.

 روش پژوهش: 

این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی پژوهش‎های فارسی و انگلیسی انجام شده در زمینه اثربخشی  مداخله تحریک الکتریکی مغز بر بهبود حافظه افراد دارای ناتوانی یادگیری بود. از میان آن‎ها، پژوهش‎های دارای ملاک فراتحلیل توسط نرم افزار جامع فراتحلیل بررسی شدند.

 یافته ‎ها:

 این پژوهش‎ها مبتنی بر 450 نمونه و 26 اندازه اثر بودند. نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر تحریک الکتریکی مغز بر بهبود حافظه افراد دارای ناتوانی یادگیری 188/1=d است. این اندازه اثر طبق جدول کوهن مقدار قابل قبول است.

 نتیجه‎ گیری:

 نتایج حاکی از آن است که تحریک الکتریکی مغز بر بهبود حافظه دانش‎آموزان دارای ناتوانی یادگیری  تاثیر فراوان داشته است؛ بنابراین پیشنهاد گردید متخصصان  از این مداخلات در جهت بهبود حافظه این دانش‎آموزان استفاده نمایند. همچنین توجه به  نوع اختلال یادگیری، در اثربخشی درمان حایز اهمیت است.

لینک ثابت مقاله