اثربخشی والدگری ذهن آگاهانه بر اضطراب کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی

نویسندگانرحیم بدری گرگری ، شهروز نعمتی ، شهرام واحدی ، زهره نوری*
نشریهفصلنامه روان شناسی مدرسه
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارتابستان ۱۴۰۰
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر اضطراب کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. روش پژوهش آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 30 نفر از مادران کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی (براساس مصاحبه بالینی و تکمیل مقیاس کانرز والدین) بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند و در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه  مقیاس اضطراب اسپنس را تکمیل نموده اند. مداخله درمانی، بسته آموزشی والدگری ذهن آگاهانه برای مادران بود که این آموزش در هشت جلسه دو ساعته انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که والدگری ذهن آگاهانه  موجب کاهش میزان اضطراب کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی می شود (01/0>P). باتوجه به موثر بودن این برنامه در کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی، طراحی و مداخله این برنامه برای والدین دارای کودکان با این اختلال و سایر گروه های نارسایی های تحولی پیشنهاد می شود.