برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان مبانی سازمان و مدیریت در ورزش
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم 40

درصد ارزیابی پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کالسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

از ابتدای نیمسال هر هفته 90 دقیقه 

 

منابع

رابینز، استیفن پی؛ دیسنزو، دیوید. ای. )4285(. مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی، محمد علی رفیعی و بهروز اسراری. دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ چهارم. کارشناسی ارشد ناپیوسته مدیریت ورزشی / 23 ی  ری 0111 ربانهم ردس نگ رح باز ط .3 رضائیان، علی. )4291(. مبانی مدیریت و سازمان. تهران: انتشارات سمت .2 دوستی، مرتضی)4297(. اصول و مبانی مدیریت در سازمان های ورزشی. انتشارات بامداد، چاپ دوم. .1 رمضانی نژاد، رحیم ؛ ریحانی ، محمد؛ احمدی، فاطمه )4299(. کاربرد نظریه های سازمان و مدیریت در ورزش . انتشارات طنین دانش. چاپ سوم. تبریز. .5 لوسیر، رابرت؛ کیمبال، دیوید )3111(. مدیریت ورزش )اصول، کاربردها، توسعه مهارت(. ترجمه رضوی، سید محمد حسین؛ برومند، محمدرضا؛ یوسفی، مریم )4294(. تهران: انتشارات بامدادکتاب. 6. . Covell, D., Walker, Sh., Sicili, T & hess, P (2007). Managing sports organizations, lincarhouse, srcond Ed.

طرح درس

جلسات طبق مطالب ذیل خواهد بود:

1. کاربرد نظریه های کالسیک سازمان و مدیریت در ورزش

.2 کاربرد نظریه های نئو کالسیک سازمان و مدیریت در ورزش

.3 کاربرد نظریه های اقتضایی سازمان و مدیریت در ورزش اصول عمومی مدیریت در سازمان های ورزشی

.4 اصول برنامه ریزی در سازمان های ورزشی

.5 اصول سازماندهی در سازمان های ورزشی

.6 اصول هدایت و رهبری سازمان های ورزشی

.7 اصول و روش های نظارت و کنترل در سازمان های ورزشی

.8 اصول و روش های تصمیم گیری در سارمان های ورزشی اصول ویژه مدیریت در سازمان های ورزشی

.9 اصول مدیریت داوطالبان در ورزش

.10 اصول مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی

.11 اصول مدیریت رویدادهای ورزشی .

12 اصول بازریابی و حمایت مالی در ورزش

.13 اصول مدیریت ریسک و ایمنی در ورزش

.14 اصول کیفیت ارتباط و خدمات در ورزش 

هدف از طرح درس

هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مبانی و اصول مدیریت سازمان های ورزشی

اهداف ویژه: .4 آشنایی با نظریه های سازمان و مدیریت .3 آشنایی با اصول عمومی مدیریت در سازمان های ورزشی .2 آشنایی با اصول ویژه مدیریت در سازمان های ورزشی

عنوان روش پژوهش کیفی در مدیریت ورزش
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور همراه با تکالیف کالسی

روش تدریس

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور همراه با تکالیف کالسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

از ابتدای ترم هر هفته 120 دقیقه 

ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد

منابع

− حسین خنیفر و ناهید مسلمی)1402(، اصول ومبانی روشهای پژوهش کیفی، چاپ سوم، انتشارات نگاه دانش

− مجتبی امیری، رسول نوروزی سید حسینی)1401( درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران.

− کللند. جیمی؛ دیکسون، کوین؛ کیلوینگتون، دنیل)1401( روش های تحقیق آنالین در مطالعات ورزشی، ترجمه رسول نوروزی سید حسینی، چاپ اول، تهران: انتشارات حتمی.

− Skinner, J., Edwards, A., & Smith, A. C. (2020). Qualitative research in sport management. Second edition, Routledge.

− Smith, B., & Sparkes, A. C. (Eds.). (2016). Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Taylor & Francis.

طرح درس

جلسات به شرح ذیل خواهد بود:

1 مبانی و رویکردهای تحقیق کیفی

.2 مسئله و مسئله مندسازی در پژوهش کیفی

.3 مسائل اخالقی در اجرای پژوهش کیفی

.4 شیوههای کاربرد پیشینه ها در پژوهش های کیفی

.5 نمونهگیری و شیوههای اجرای آن در پژوهشهای کیفی

.6 ابزارها و شیوههای جمعآوری دادههای کیفی

.7 دسته بندی رویکردها و رویههای اجرایی پژوهش های کیفی

.8 شیوههای تحلیل داده ها کیفی .9 کاربرد نرم افزارها در تحلیل داده های کیفی

.10 بررسی کیفیت و وثوق پذیری پژوهش های کیفی

.11 تحقیقات آنالین کیفی

.12 رویکردهای نوین در اجرای پژوهش های کیفی

هدف از طرح درس

هدف کلی: - آشنایی با مبانی، اصول و رویههای اجرایی پژوهش کیفی در مدیریت ورزشی

اهداف ویژه: .1 آشنایی با بنیانهای نظری و فلسفی پژوهش کیفی .2 آشنایی با انواع رویکردها در پژوهش کیفی .3 آشنایی با رویههای اجرایی پژوهش کیفی .4 نقد ساختاری و محتوایی پژوهش های کیفی

توضیحات

ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد

عنوان مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

فعالیتهای کالسی در طول نیمسال و آزمون پایان نیمسال 50 درصد

آزمون پایانی 50 درصد

روش تدریس

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور، ارایه های دانشجویی همراه با تکالیف کالس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

از شروع نیمسال تا پایان هر هفته آمورزشی 90 دقیقه 

ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد

منابع

− احسانی، محمد؛ کشگر، سارا. )1394(. مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی. دانشگاه تربیت مدرس − جاللی فراهانی، مجید. )1395(. مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی چاپ هشتم. دانشگاه تهران − Torkildsen, G. (2012). Sport and Leisure Management. Routledge. − Platts, Ch, Plumley, D. Wilson, R (2010). Sport and Leisure Management. Routledge

طرح درس

جلسات به ترتیب ذیل:

1 نظریه های اوقات فراغت، سیر تحوالت و آینده اوقات فراغت

.2 آشنایی با مفاهیم اساسی بازی، تفریح، سرگرمی، فوق برنامه و اوقات فراغت

.3 تاثیرات و تاثرات فعالیتهای اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی

.4 عوامل موثر بر نحوه گذران اوقات فراغت

.5 انواع روش های گذران اوقات فراغت در ایران و جهان .6 اوقات فراغت و ارتباط آن با سالمت جامعه

.7 روش های برنامه ریزی کالن و خرد در مدیریت اوقات فراغت.

.8 اوقات فراغت فعال و نقش مدیریت شهری در توسعه ورزش شهروندی و سبک زندگی فعال

.9 اوقات فراغت و ورزش برای اقشار مختلف جامعه )زنان، معلوالن، کودکان، بیماران، کارکنان و ...(

.10 نقش باشگاه های ورزشی آماتور و حرفهای در غنی سازی اوقات فراغت

.11 نقش باز یهای سنتی و بومی و محلی در مدیریت اوقات فراغت

.12. بررسی پروژه ها و ارائه باز خورد

هدف از طرح درس

هدف کلی: - فراهم کردن دانش و آگاهی پیشرفته و کسب توانایی تحلیل انتقادی و تدوین و اجرای استراتژی های فعالیتهای اوقات فراغت در ورزش

اهداف ویژه: .1 نقد و تحلیل نظریه های اوقات فراغت .2 کسب نگاه نو و بین رشته ای به موضوع مدیریت اوقات فراغت .3 کسب دانش و مهارت الزم پژوهشی برای مطالعه عمیق در حوزه مدیریت اوقات فراغت