برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | مبانی سازمان و مدیریت در ورزش |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | ارزیابی کلاسی در طول ترم 40 درصد ارزیابی پایان ترم 60 درصد |
روش تدریس | روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کالسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | از ابتدای نیمسال هر هفته 90 دقیقه
|
منابع | رابینز، استیفن پی؛ دیسنزو، دیوید. ای. )4285(. مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی، محمد علی رفیعی و بهروز اسراری. دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ چهارم. کارشناسی ارشد ناپیوسته مدیریت ورزشی / 23 ی ری 0111 ربانهم ردس نگ رح باز ط .3 رضائیان، علی. )4291(. مبانی مدیریت و سازمان. تهران: انتشارات سمت .2 دوستی، مرتضی)4297(. اصول و مبانی مدیریت در سازمان های ورزشی. انتشارات بامداد، چاپ دوم. .1 رمضانی نژاد، رحیم ؛ ریحانی ، محمد؛ احمدی، فاطمه )4299(. کاربرد نظریه های سازمان و مدیریت در ورزش . انتشارات طنین دانش. چاپ سوم. تبریز. .5 لوسیر، رابرت؛ کیمبال، دیوید )3111(. مدیریت ورزش )اصول، کاربردها، توسعه مهارت(. ترجمه رضوی، سید محمد حسین؛ برومند، محمدرضا؛ یوسفی، مریم )4294(. تهران: انتشارات بامدادکتاب. 6. . Covell, D., Walker, Sh., Sicili, T & hess, P (2007). Managing sports organizations, lincarhouse, srcond Ed. |
طرح درس | جلسات طبق مطالب ذیل خواهد بود: 1. کاربرد نظریه های کالسیک سازمان و مدیریت در ورزش .2 کاربرد نظریه های نئو کالسیک سازمان و مدیریت در ورزش .3 کاربرد نظریه های اقتضایی سازمان و مدیریت در ورزش اصول عمومی مدیریت در سازمان های ورزشی .4 اصول برنامه ریزی در سازمان های ورزشی .5 اصول سازماندهی در سازمان های ورزشی .6 اصول هدایت و رهبری سازمان های ورزشی .7 اصول و روش های نظارت و کنترل در سازمان های ورزشی .8 اصول و روش های تصمیم گیری در سارمان های ورزشی اصول ویژه مدیریت در سازمان های ورزشی .9 اصول مدیریت داوطالبان در ورزش .10 اصول مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی .11 اصول مدیریت رویدادهای ورزشی . 12 اصول بازریابی و حمایت مالی در ورزش .13 اصول مدیریت ریسک و ایمنی در ورزش .14 اصول کیفیت ارتباط و خدمات در ورزش |
هدف از طرح درس | هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مبانی و اصول مدیریت سازمان های ورزشی اهداف ویژه: .4 آشنایی با نظریه های سازمان و مدیریت .3 آشنایی با اصول عمومی مدیریت در سازمان های ورزشی .2 آشنایی با اصول ویژه مدیریت در سازمان های ورزشی |
عنوان | روش پژوهش کیفی در مدیریت ورزش |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور همراه با تکالیف کالسی |
روش تدریس | روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور همراه با تکالیف کالسی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | از ابتدای ترم هر هفته 120 دقیقه ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد |
منابع | − حسین خنیفر و ناهید مسلمی)1402(، اصول ومبانی روشهای پژوهش کیفی، چاپ سوم، انتشارات نگاه دانش − مجتبی امیری، رسول نوروزی سید حسینی)1401( درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران. − کللند. جیمی؛ دیکسون، کوین؛ کیلوینگتون، دنیل)1401( روش های تحقیق آنالین در مطالعات ورزشی، ترجمه رسول نوروزی سید حسینی، چاپ اول، تهران: انتشارات حتمی. − Skinner, J., Edwards, A., & Smith, A. C. (2020). Qualitative research in sport management. Second edition, Routledge. − Smith, B., & Sparkes, A. C. (Eds.). (2016). Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Taylor & Francis. |
طرح درس | جلسات به شرح ذیل خواهد بود: 1 مبانی و رویکردهای تحقیق کیفی .2 مسئله و مسئله مندسازی در پژوهش کیفی .3 مسائل اخالقی در اجرای پژوهش کیفی .4 شیوههای کاربرد پیشینه ها در پژوهش های کیفی .5 نمونهگیری و شیوههای اجرای آن در پژوهشهای کیفی .6 ابزارها و شیوههای جمعآوری دادههای کیفی .7 دسته بندی رویکردها و رویههای اجرایی پژوهش های کیفی .8 شیوههای تحلیل داده ها کیفی .9 کاربرد نرم افزارها در تحلیل داده های کیفی .10 بررسی کیفیت و وثوق پذیری پژوهش های کیفی .11 تحقیقات آنالین کیفی .12 رویکردهای نوین در اجرای پژوهش های کیفی |
هدف از طرح درس | هدف کلی: - آشنایی با مبانی، اصول و رویههای اجرایی پژوهش کیفی در مدیریت ورزشی اهداف ویژه: .1 آشنایی با بنیانهای نظری و فلسفی پژوهش کیفی .2 آشنایی با انواع رویکردها در پژوهش کیفی .3 آشنایی با رویههای اجرایی پژوهش کیفی .4 نقد ساختاری و محتوایی پژوهش های کیفی |
توضیحات | ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد |
عنوان | مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای کالسی در طول نیمسال و آزمون پایان نیمسال 50 درصد آزمون پایانی 50 درصد |
روش تدریس | روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور، ارایه های دانشجویی همراه با تکالیف کالس |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | از شروع نیمسال تا پایان هر هفته آمورزشی 90 دقیقه ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد |
منابع | − احسانی، محمد؛ کشگر، سارا. )1394(. مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی. دانشگاه تربیت مدرس − جاللی فراهانی، مجید. )1395(. مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی چاپ هشتم. دانشگاه تهران − Torkildsen, G. (2012). Sport and Leisure Management. Routledge. − Platts, Ch, Plumley, D. Wilson, R (2010). Sport and Leisure Management. Routledge |
طرح درس | جلسات به ترتیب ذیل: 1 نظریه های اوقات فراغت، سیر تحوالت و آینده اوقات فراغت .2 آشنایی با مفاهیم اساسی بازی، تفریح، سرگرمی، فوق برنامه و اوقات فراغت .3 تاثیرات و تاثرات فعالیتهای اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی .4 عوامل موثر بر نحوه گذران اوقات فراغت .5 انواع روش های گذران اوقات فراغت در ایران و جهان .6 اوقات فراغت و ارتباط آن با سالمت جامعه .7 روش های برنامه ریزی کالن و خرد در مدیریت اوقات فراغت. .8 اوقات فراغت فعال و نقش مدیریت شهری در توسعه ورزش شهروندی و سبک زندگی فعال .9 اوقات فراغت و ورزش برای اقشار مختلف جامعه )زنان، معلوالن، کودکان، بیماران، کارکنان و ...( .10 نقش باشگاه های ورزشی آماتور و حرفهای در غنی سازی اوقات فراغت .11 نقش باز یهای سنتی و بومی و محلی در مدیریت اوقات فراغت .12. بررسی پروژه ها و ارائه باز خورد |
هدف از طرح درس | هدف کلی: - فراهم کردن دانش و آگاهی پیشرفته و کسب توانایی تحلیل انتقادی و تدوین و اجرای استراتژی های فعالیتهای اوقات فراغت در ورزش اهداف ویژه: .1 نقد و تحلیل نظریه های اوقات فراغت .2 کسب نگاه نو و بین رشته ای به موضوع مدیریت اوقات فراغت .3 کسب دانش و مهارت الزم پژوهشی برای مطالعه عمیق در حوزه مدیریت اوقات فراغت |