برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع

− احسانی، محمد؛ کشگر، سارا. )1394(. مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی. دانشگاه تربیت مدرس − جاللی فراهانی، مجید. )1395(. مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی چاپ هشتم. دانشگاه تهران − Torkildsen, G. (2012). Sport and Leisure Management. Routledge. − Platts, Ch, Plumley, D. Wilson, R (2010). Sport and Leisure Management. Routledge

طرح درس

جلسات به ترتیب ذیل:

1 نظریه های اوقات فراغت، سیر تحوالت و آینده اوقات فراغت

.2 آشنایی با مفاهیم اساسی بازی، تفریح، سرگرمی، فوق برنامه و اوقات فراغت

.3 تاثیرات و تاثرات فعالیتهای اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی

.4 عوامل موثر بر نحوه گذران اوقات فراغت

.5 انواع روش های گذران اوقات فراغت در ایران و جهان .6 اوقات فراغت و ارتباط آن با سالمت جامعه

.7 روش های برنامه ریزی کالن و خرد در مدیریت اوقات فراغت.

.8 اوقات فراغت فعال و نقش مدیریت شهری در توسعه ورزش شهروندی و سبک زندگی فعال

.9 اوقات فراغت و ورزش برای اقشار مختلف جامعه )زنان، معلوالن، کودکان، بیماران، کارکنان و ...(

.10 نقش باشگاه های ورزشی آماتور و حرفهای در غنی سازی اوقات فراغت

.11 نقش باز یهای سنتی و بومی و محلی در مدیریت اوقات فراغت

.12. بررسی پروژه ها و ارائه باز خورد

هدف از طرح درس

هدف کلی: - فراهم کردن دانش و آگاهی پیشرفته و کسب توانایی تحلیل انتقادی و تدوین و اجرای استراتژی های فعالیتهای اوقات فراغت در ورزش

اهداف ویژه: .1 نقد و تحلیل نظریه های اوقات فراغت .2 کسب نگاه نو و بین رشته ای به موضوع مدیریت اوقات فراغت .3 کسب دانش و مهارت الزم پژوهشی برای مطالعه عمیق در حوزه مدیریت اوقات فراغت

تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور، ارایه های دانشجویی همراه با تکالیف کالس

نحوه ارزیابی

فعالیتهای کالسی در طول نیمسال و آزمون پایان نیمسال 50 درصد

آزمون پایانی 50 درصد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

از شروع نیمسال تا پایان هر هفته آمورزشی 90 دقیقه 

ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

رابینز، استیفن پی؛ دیسنزو، دیوید. ای. )4285(. مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی، محمد علی رفیعی و بهروز اسراری. دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ چهارم. کارشناسی ارشد ناپیوسته مدیریت ورزشی / 23 ی  ری 0111 ربانهم ردس نگ رح باز ط .3 رضائیان، علی. )4291(. مبانی مدیریت و سازمان. تهران: انتشارات سمت .2 دوستی، مرتضی)4297(. اصول و مبانی مدیریت در سازمان های ورزشی. انتشارات بامداد، چاپ دوم. .1 رمضانی نژاد، رحیم ؛ ریحانی ، محمد؛ احمدی، فاطمه )4299(. کاربرد نظریه های سازمان و مدیریت در ورزش . انتشارات طنین دانش. چاپ سوم. تبریز. .5 لوسیر، رابرت؛ کیمبال، دیوید )3111(. مدیریت ورزش )اصول، کاربردها، توسعه مهارت(. ترجمه رضوی، سید محمد حسین؛ برومند، محمدرضا؛ یوسفی، مریم )4294(. تهران: انتشارات بامدادکتاب. 6. . Covell, D., Walker, Sh., Sicili, T & hess, P (2007). Managing sports organizations, lincarhouse, srcond Ed.

طرح درس

جلسات طبق مطالب ذیل خواهد بود:

1. کاربرد نظریه های کالسیک سازمان و مدیریت در ورزش

.2 کاربرد نظریه های نئو کالسیک سازمان و مدیریت در ورزش

.3 کاربرد نظریه های اقتضایی سازمان و مدیریت در ورزش اصول عمومی مدیریت در سازمان های ورزشی

.4 اصول برنامه ریزی در سازمان های ورزشی

.5 اصول سازماندهی در سازمان های ورزشی

.6 اصول هدایت و رهبری سازمان های ورزشی

.7 اصول و روش های نظارت و کنترل در سازمان های ورزشی

.8 اصول و روش های تصمیم گیری در سارمان های ورزشی اصول ویژه مدیریت در سازمان های ورزشی

.9 اصول مدیریت داوطالبان در ورزش

.10 اصول مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی

.11 اصول مدیریت رویدادهای ورزشی .

12 اصول بازریابی و حمایت مالی در ورزش

.13 اصول مدیریت ریسک و ایمنی در ورزش

.14 اصول کیفیت ارتباط و خدمات در ورزش 

هدف از طرح درس

هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مبانی و اصول مدیریت سازمان های ورزشی

اهداف ویژه: .4 آشنایی با نظریه های سازمان و مدیریت .3 آشنایی با اصول عمومی مدیریت در سازمان های ورزشی .2 آشنایی با اصول ویژه مدیریت در سازمان های ورزشی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کالسی

نحوه ارزیابی

ارزیابی کلاسی در طول ترم 40

درصد ارزیابی پایان ترم 60 درصد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

از ابتدای نیمسال هر هفته 90 دقیقه 

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

− حسین خنیفر و ناهید مسلمی)1402(، اصول ومبانی روشهای پژوهش کیفی، چاپ سوم، انتشارات نگاه دانش

− مجتبی امیری، رسول نوروزی سید حسینی)1401( درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران.

− کللند. جیمی؛ دیکسون، کوین؛ کیلوینگتون، دنیل)1401( روش های تحقیق آنالین در مطالعات ورزشی، ترجمه رسول نوروزی سید حسینی، چاپ اول، تهران: انتشارات حتمی.

− Skinner, J., Edwards, A., & Smith, A. C. (2020). Qualitative research in sport management. Second edition, Routledge.

− Smith, B., & Sparkes, A. C. (Eds.). (2016). Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Taylor & Francis.

طرح درس

جلسات به شرح ذیل خواهد بود:

1 مبانی و رویکردهای تحقیق کیفی

.2 مسئله و مسئله مندسازی در پژوهش کیفی

.3 مسائل اخالقی در اجرای پژوهش کیفی

.4 شیوههای کاربرد پیشینه ها در پژوهش های کیفی

.5 نمونهگیری و شیوههای اجرای آن در پژوهشهای کیفی

.6 ابزارها و شیوههای جمعآوری دادههای کیفی

.7 دسته بندی رویکردها و رویههای اجرایی پژوهش های کیفی

.8 شیوههای تحلیل داده ها کیفی .9 کاربرد نرم افزارها در تحلیل داده های کیفی

.10 بررسی کیفیت و وثوق پذیری پژوهش های کیفی

.11 تحقیقات آنالین کیفی

.12 رویکردهای نوین در اجرای پژوهش های کیفی

هدف از طرح درس

هدف کلی: - آشنایی با مبانی، اصول و رویههای اجرایی پژوهش کیفی در مدیریت ورزشی

اهداف ویژه: .1 آشنایی با بنیانهای نظری و فلسفی پژوهش کیفی .2 آشنایی با انواع رویکردها در پژوهش کیفی .3 آشنایی با رویههای اجرایی پژوهش کیفی .4 نقد ساختاری و محتوایی پژوهش های کیفی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور همراه با تکالیف کالسی

نحوه ارزیابی

روش یاددهی – یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس سخنرانی محور همراه با تکالیف کالسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

از ابتدای ترم هر هفته 120 دقیقه 

ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم

ملزومات، تجهیزات و امکانات موردنیاز برای ارائه: کالس درس، ویدئو پروژکتور و تخته وایت بورد

- - -