برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان روش های آزمایشگاهی و شناخت کار با دستگاه ها
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

بیوشیمی 2

نحوه ارزیابی

50 درصد نمره امتحان پایان ترم تئوری و  50 درصد نمره بخش عملی

روش تدریس

نظری و عملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بخش تئوری :

جلسه 1 :اساس کار در آزمایشگاه

جلسه 2 :روشهای آماده سازی نمونه های بافتی

جلسه 3 : جمع آوری و نگهداری نمونه های بالینی

جلسه 4 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 5 :اساس اسپکتروفوتومتری، فلورمتری، نفلومتری، توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 6 :اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 7 :اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

بخش عملی:

جلسه 1 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 2 :اساس اسپکتروفوتومتری،

جلسه 3 : اساس فلورمتری و نفلومتری و کاربردهای آن

جلسه 4 : اساس توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 5: اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 6 :رنگ آمیزی ژل الکتروفورز

جلسه 7: اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

منابع

1. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of clinical
chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health Sciences, 2012.

طرح درس

عنوان درس: روشهای آزمایشگاهی و شناخت کار با دستگاه ها

اهداف کلی: یادگیری اساس و کاربرد تکنیک های عمومی آزمایشگاهی، شناخت کار با دستگاه های آزمایشگاهی، کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی و آشنایی با تکنیک های نوین آزمایشگاهی

اهداف جزئی:

1- آشنایی با روش تهیه نمونه های بافتی و غیر بافتی

2- آشنایی با آماده سازی نمونه ها برای سنجش توسط دستگاه ها

3- یادگیری اصول فیزیکی دستگاه ها

4- آنالیز داده های دستگاه ها

 

روش تدریس :  تئوری و عملی

ساعات تدریس: 48 ساعت (16 ساعت تئوری و 32 ساعت عملی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

بخش تئوری :

جلسه 1 :اساس کار در آزمایشگاه

جلسه 2 :روشهای آماده سازی نمونه های بافتی

جلسه 3 : جمع آوری و نگهداری نمونه های بالینی

جلسه 4 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 5 :اساس اسپکتروفوتومتری، فلورمتری، نفلومتری، توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 6 :اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 7 :اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

بخش عملی:

جلسه 1 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 2 :اساس اسپکتروفوتومتری،

جلسه 3 : اساس فلورمتری و نفلومتری و کاربردهای آن

جلسه 4 : اساس توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 5: اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 6 :رنگ آمیزی ژل الکتروفورز

جلسه 7: اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

 

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

3- امتحان پایان ترم (تئوری 50 درصد و عملی 50 درصد)

منابع:

1. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of clinical
chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health Sciences, 2012.

هدف از طرح درس

یادگیری اساس و کاربرد تکنیک های عمومی آزمایشگاهی، شناخت کار با دستگاه های آزمایشگاهی، کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی و آشنایی با تکنیک های نوین آزمایشگاهی

عنوان بیوشیمی مقایسه ای هورمون ها
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

فیزیولوژی 2 و 3

نحوه ارزیابی

70 درصد امتحان پایان ترم ، 30 درصد پروژه

روش تدریس

تئوری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه 1 : طبقه بندی هورمونها

جلسه 2: بیوسنتز، ترشح و انتقال هورمون ها و چگونگی تنظیم آنها

جلسه 3: گیرنده هورمون ها

جلسه 4: هورمون های هیپوتالاموس و نقش آنها

جلسه 5: هورمونهای هیپوفیز و نقش آنها

جلسه 6: هورمونهای غده تیروئید و پاراتیروئید و نقش آنها

جلسه 7: هورمون های غده فوق کلیه و نقش آنها

جلسه 8: هورمون های جنسی زنانه و مردانه و نقش آنها

منابع

1- Robert K. Murray, Harpers Illustrated Biochemistry. 31th Edition, McGraw Hill, 2019.

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی مقایسه ای هورمون ها

اهداف کلی: یادگیری مکانیسم عمل، نقش بیوشیمایی و کاربرد بالینی هورمون ها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان هورمون ها

2- طرز مکانیسم عمل هورمون ها

3- طبقه بندی هورمون ها

4- تنظیم عملکرد هورمونها

5- تکنیک های مورد استفاده جهت سنجش هورمون ها

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 16 ساعت (8 جلسه 2 ساعته)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

جلسه 1 : طبقه بندی هورمونها

جلسه 2: بیوسنتز، ترشح و انتقال هورمون ها و چگونگی تنظیم آنها

جلسه 3: گیرنده هورمون ها

جلسه 4: هورمون های هیپوتالاموس و نقش آنها

جلسه 5: هورمونهای هیپوفیز و نقش آنها

جلسه 6: هورمونهای غده تیروئید و پاراتیروئید و نقش آنها

جلسه 7: هورمون های غده فوق کلیه و نقش آنها

جلسه 8: هورمون های جنسی زنانه و مردانه و نقش آنها

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره) + پروژه 30 درصد

منابع:

1- Robert K. Murray, Harpers Illustrated Biochemistry. 31th Edition, McGraw Hill, 2019.

هدف از طرح درس

یادگیری مکانیسم عمل، نقش بیوشیمایی و کاربرد بالینی هورمون ها

عنوان بیوشیمی مقایسه ای آنزیم ها
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

بیوشیمی 1

نحوه ارزیابی

70 درصد نمره امتحان پایان ترم و  30 درصد پروژه

روش تدریس

نظری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه 1 : مقدمه، تاریخچه و اهمیت آنزیم ها

جلسه 2 : ساختار و ویژگی کلی آنزیم ها، طبقه بندی و نامگذاری آنزیم ها

جلسه 3 : ویژگی واکنش های آنزیمی و مکانیسم تسریع واکنش های شیمیایی توسط آنزیم ها

جلسه 4 : واکنش های مختلف بیوشیمایی تحت نظارت آنزیم ها

جلسه 5 : نقش کوفاکتورها در واکنش های آنزیمی

جلسه 6 : آنزیم های ساده و آلوستریک

جلسه 7 : کینتیک آنزیمی و روش های بررسی کینتیک آنزیمی

جلسه 8 : طرق مختلف مکانیسم آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 9 : مکانیسم مهار واکنشهای آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 10 : جایگاه فعال آنزیم ها و روش های مطالعه بر روی آنها

جلسه 11: روش های اندازه گیری فعالیت آنزیمی و تعیین پارامترهای کینتیکی آنزیم ها

جلسه 12 : روش های تخلیص آنزیم ها

جلسه 13: کاربرد آنزیم شناسی در صنعت

جلسه 14: کاربرد آنزیم شناسی در بالین

جلسه 15 : روش های تثبیت آنزیم ها

جلسه 16: آشنایی با نرم افزارهای کینتیک آنزیم ها

 

منابع

1 - P. F. Cook, “Enzyme Kinetics and Mechanism”. Garland Science, 2007.
2 - T. Palmer, “Understanding Enzymes” 4th Edition. Prentice Hall, 2002.
3- R. A. Copeland, “Enzymes: A Practical Introduction to Structure, Mechanism,
and Data Analysis” 2nd Edition. Wiley-VCH, 2000.

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی مقایسه ای آنزیم ها

اهداف کلی: آشنایی دانشجویان با عملکرد آنزیم ها و قابلیت بررسی کمی و کیفی آنزیمها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان آنزیم ها و اهمیت کانفورماسیون سه بعدی در عملکرد آنها

2- عوامل موثر در فعالیت آنزیم ها و چگونگی بررسی این عوامل بر فعالیت آنها

3- نحوه بدست آوردن سرعت ماکزیمم، ثابت میکائیلیس، بازده کاتالیتیکی آنزیم ها

4- نحوه آماده سازی آنزیم ها برای سنجش فعالیت (میزان آنزیم، میزان سوبسترا، نوع بافر و pH بهینه)

5- تکنیک های مورد استفاده برای بررسی فعالیت و ساختار آنزیم ها

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

جلسه 1 : مقدمه، تاریخچه و اهمیت آنزیم ها

جلسه 2 : ساختار و ویژگی کلی آنزیم ها، طبقه بندی و نامگذاری آنزیم ها

جلسه 3 : ویژگی واکنش های آنزیمی و مکانیسم تسریع واکنش های شیمیایی توسط آنزیم ها

جلسه 4 : واکنش های مختلف بیوشیمایی تحت نظارت آنزیم ها

جلسه 5 : نقش کوفاکتورها در واکنش های آنزیمی

جلسه 6 : آنزیم های ساده و آلوستریک

جلسه 7 : کینتیک آنزیمی و روش های بررسی کینتیک آنزیمی

جلسه 8 : طرق مختلف مکانیسم آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 9 : مکانیسم مهار واکنشهای آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 10 : جایگاه فعال آنزیم ها و روش های مطالعه بر روی آنها

جلسه 11: روش های اندازه گیری فعالیت آنزیمی و تعیین پارامترهای کینتیکی آنزیم ها

جلسه 12 : روش های تخلیص آنزیم ها

جلسه 13: کاربرد آنزیم شناسی در صنعت

جلسه 14: کاربرد آنزیم شناسی در بالین

جلسه 15 : روش های تثبیت آنزیم ها

جلسه 16: آشنایی با نرم افزارهای کینتیک آنزیم ها

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

3- پس از آشنایی اولیه دانشجویان با آنزیم شناسی، هر دانشجو موظف است در مورد مبحث آنزیم ها یک  پروژه انتخاب نموده و در انتها ترم آنرا ارایه دهد.

4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره)

منابع:

1 - P. F. Cook, “Enzyme Kinetics and Mechanism”. Garland Science, 2007.
2 - T. Palmer, “Understanding Enzymes” 4th Edition. Prentice Hall, 2002.
3- R. A. Copeland, “Enzymes: A Practical Introduction to Structure, Mechanism,
and Data Analysis” 2nd Edition. Wiley-VCH, 2000.

 

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با عملکرد آنزیم ها و قابلیت بررسی کمی و کیفی آنزیمها

توضیحات

این درس دارای پروژه به ارزش 5 نمره می باشد.

عنوان متابولیسم مقایسه ای مواد سه گانه
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

بیوشیمی 2

نحوه ارزیابی

70 درصد نمره امتحان پایان ترم و  30 درصد پروژه

روش تدریس

نظری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه 1 :اختلالات متابولیکی کربوهیدرات ها، دیابت، متابولیسم الکل

جلسه 2 :اختلالات متابولیسمی مونوساکاریدها، مسمویت با آرسنیک، 

جلسه 3 : بیماریهای ذخیره گلیکوژن، اجسام کتونی، پروتئین های گلایکوزیله

جلسه 4 :تشخیص بیوشیمیایی اختلالات ها

جلسه 5 :اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب

جلسه 6 :اختلالات متابولیسم چربی های کمپلکس

جلسه 7 :اختلالات متابولیسم لیپوپروتئینها

جلسه 8 : چاقی و اختلالات بافت چربی

جلسه 9 : تجزیه اسیدهای آمینه

جلسه 10 : بیوسنتز اسیدهای آمینه

جلسه 11 : اختلالات  متابولیسم اسیدهای آمینه و تشخیص بیوشیمیایی آنها

جلسه 12 :اختلالات چرخه اوره 

جلسه 13 :متابولیسم پورینها

جلسه 14:متابولیسم پیریمیدینها

جلسه 15 : تشخیص بیوشیمیایی اختلالات متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 16 : ارتباط مسیرهای متابولیکی مختلف

 

منابع

1. Robert K. Murray, “Harpers Illustrated Biochemistry”, 22th Edition,
McGraw-Hill, 2019.
2. Denise Ferrier, “Lippincott Illustrated Reviews” 7th Edition, Wolters
Kluwer, 2017.
3. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of
clinical chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health
Sciences, 2012.

طرح درس

عنوان درس: متابولیسم مقایسه ای مواد سه گانه

اهداف کلی: آشنایی با اختلالات عمده بیومولکولها، روش های بررسی و تشخیص بیوشیمایی آنها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با متابولیسم قندها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم قندها

2-  آشنایی با متابولیسم لیپیدها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم لیپیدها

3-  آشنایی با متابولیسم پروتئینها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم پروتئینها

4-  آشنایی با متابولیسم نوکلئوتیدها و  اسیدهای نولئیک و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم نوکلئوتیدها

5- راه های تنظیم مسیرهای متابولیکی و  کنترل متابولیسم 

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

 

جلسه 1 :اختلالات متابولیکی کربوهیدرات ها، دیابت، متابولیسم الکل

جلسه 2 :اختلالات متابولیسمی مونوساکاریدها، مسمویت با آرسنیک، 

جلسه 3 : بیماریهای ذخیره گلیکوژن، اجسام کتونی، پروتئین های گلایکوزیله

جلسه 4 :تشخیص بیوشیمیایی اختلالات ها

جلسه 5 :اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب

جلسه 6 :اختلالات متابولیسم چربی های کمپلکس

جلسه 7 :اختلالات متابولیسم لیپوپروتئینها

جلسه 8 : چاقی و اختلالات بافت چربی

جلسه 9 : تجزیه اسیدهای آمینه

جلسه 10 : بیوسنتز اسیدهای آمینه

جلسه 11 : اختلالات  متابولیسم اسیدهای آمینه و تشخیص بیوشیمیایی آنها

جلسه 12 :اختلالات چرخه اوره 

جلسه 13 :متابولیسم پورینها

جلسه 14:متابولیسم پیریمیدینها

جلسه 15 : تشخیص بیوشیمیایی اختلالات متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 16 : ارتباط مسیرهای متابولیکی مختلف

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

3- پس از آشنایی اولیه دانشجویان با کلیات متابولیسم، هر دانشجو موظف است در مورد مبحث متابولیسم مواد سه گانه یک  پروژه انتخاب نموده و در انتها ترم آنرا ارایه دهد.

4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره)

منابع:

1. Robert K. Murray, “Harpers Illustrated Biochemistry”, 22th Edition,
McGraw-Hill, 2019.
2. Denise Ferrier, “Lippincott Illustrated Reviews” 7th Edition, Wolters
Kluwer, 2017.
3. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of
clinical chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health
Sciences, 2012.

هدف از طرح درس

آشنایی با اختلالات عمده بیومولکولها، روش های بررسی و تشخیص بیوشیمایی آنها

توضیحات

این درس دارای پروژه به ارزش 5 نمره می باشد.

عنوان بیوشیمی ۱
مقطع تحصیلی دكتری حرفه ای
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

آزمون نهایی 100 درصد

روش تدریس

تئوری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1- جلسه 1 : بیومولکولها، پیوندهای شیمیایی و تکوین پروبیوتیک

2- جلسه 2: ساختمان قندها یا کربوهیدرات ها

3- جلسه 3: ساختمان چربی ها یا لیپیدها

4- جلسه 4: ساختمان اسیدهای آمینه

5- جلسه 5 : ساختمان پروتئینها و عملکرد آنها

6- جلسه 6: آنزیمها، ساختار و عملکرد آنها

7- جلسه 7: مهارکننده های آنزیمی و اهمیت آن

8- جلسه 8: اهمیت بافرها در سامانه های زیستی

9- ویتامینها و نقش آنها در سامانه های زیستی

10- جلسه 10 : کوآنزیم ها و کوفاکتور ها

11- جلسه 11: ساختار و عملکرد نوکلئوتیدها

12- جلسه 12 : ساختمان اسیدهای نوکلئیک

13- غشا های سلولی و انتقالات

14- سیگنالینگ

15- آب و الکترولیت ها

16- ترکیبات ازته غیر پروتئینی و اهمیت آنها در سامانه های زیستی

منابع

1. David L. Nelson. 2019. Lehninger prinsiple of Biochemistry.seven edition. W. H. Freeman. US.

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی 1

اهداف کلی: آشنایی با ساختمان قندها، لیپیدها، لیپوپروتئینها، آنزیم ها و ترکیبات ازته پرتئینی و غیر پروتئینی

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان انواع قندهای مونوساکارید ، دی ساکارید و پلی ساکاریدها

2- آشنایی با ساختمان لیپیدهای ساده و کمپلکس ونقش آنها در غشا های سلولی و ارگانلها

3-آشنایی با ساختار اسیدهای آمینه، خواص آنها

4- آشنایی با ساختار آنزیم ها و عوامل موثر بر ساختار و عملکرد آنها

5- آشنایی با نوکلئوتیدها به عنوان واحدهای  سازنده اسیدهای نوکلئیک

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

- جلسه 1 : بیومولکولها، پیوندهای شیمیایی و تکوین پروبیوتیک

2- جلسه 2: ساختمان قندها یا کربوهیدرات ها

3- جلسه 3: ساختمان چربی ها یا لیپیدها

4- جلسه 4: ساختمان اسیدهای آمینه

5- جلسه 5 : ساختمان پروتئینها و عملکرد آنها

6- جلسه 6: آنزیمها، ساختار و عملکرد آنها

7- جلسه 7: مهارکننده های آنزیمی و اهمیت آن

8- جلسه 8: اهمیت بافرها در سامانه های زیستی

9- ویتامینها و نقش آنها در سامانه های زیستی

10- جلسه 10 : کوآنزیم ها و کوفاکتور ها

11- جلسه 11: ساختار و عملکرد نوکلئوتیدها

12- جلسه 12 : ساختمان اسیدهای نوکلئیک

13- غشا های سلولی و انتقالات

14- سیگنالینگ

15- آب و الکترولیت ها

16- ترکیبات ازته غیر پروتئینی و اهمیت آنها در سامانه های زیستی

 

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

4- امتحان پایان ترم (90 درصد نمره)

 

منابع:

1. David L. Nelson. 2019. Lehninger prinsiple of Biochemistry.seven edition. W. H. Freeman. US.

هدف از طرح درس

آشنایی با ساختمان قندها، لیپیدها، لیپوپروتئینها، آنزیم ها و ترکیبات ازته پرتئینی و غیر پروتئینی

عنوان بیوشیمی عمومی
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکده دامپزشکی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

میان ترم 40 درصد، پایان ترم 60 درصد

روش تدریس

نظری -عملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بخش نظری:

جلسه 1 : مقدمه بیوشیمی ، آب و یونیزاسیون

جلسه 2 : ساختمان شیمیایی قندها

جلسه 3 : ساختمان شیمیایی لیپیدها

جلسه 4 : ساختمان شیمیایی اسیدهای آمینه

جلسه 5 : ساختار شیمیایی پروتئین ها و آنزیمها

جلسه 6 : زنجیره انتقال الکترون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو

جلسه 7 : متابولیسم قندها

جلسه 8 : متابولیسم لیپیدها

جلسه 9 : متابولیسم اسیدهای آمینه

جلسه 10 : ساختمان نوکلئوتیدها

جلسه 11: متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 12 : بیوشیمی هورمونها

جلسه 13: مهارکننده های آنزیمی

جلسه 14: ویتامینها و کوفاکتورها

جلسه 15 : املاح معدنی

جلسه 16: بیوشیمی خون

بخش عملی:

جلسه1: آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و محلول سازی

جلسه 2: pH متری و تعیین غلظت یون هیدروژن

جلسه 3 : آزمایش کیفی قندها

جلسه 4:آزمایش کمی گلوکز

جلسه 5: آزمایش کیفی اسیدهای آمینه

جلسه 6: آزمایش کمی پروتئین ها (توتال پروتئین)

جلسه 7 : آزمایش کیفی لیپیدها

جلسه 8: آزمایش کمی تری گلیسرید

جلسه 9: سنجش آنزیمها

جلسه 10: الکتروفورز پروتئین ها

جلسه 11: آزمایش کامل ادرار

جلسه 12: الکتروفورز اسیدهای نوکلئیک

جلسه 13 : سنجش میزان اوره در خون

جلسه 14 : اساس اندازه گیری هورمونها

جلسه 15: کروماتوگرافی TLC

جلسه 16: تعیین pI پروتئین ها

 

 

منابع

1- Nelson DL. Cox MM (2013). Lehninger prencipls of Biochemistry, 6 th ed, Albert L. Lehninger

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی عمومی

اهداف کلی: فراگیری ساختمان مولکولی ترکیبات مختلف بدن موجود زنده و واکنش های بیوشیمیایی در روند حیات. انجام عملیات آزمایشگاهی جهت آشنایی با روش های تشخیص و سنجش ترکیبات بیولوژیک و هورمون ها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان پروتئینها و اهمیت کانفورماسیون سه بعدی در عملکرد آنها

2- آشنایی با ساختمان و متابولیسم اسیدهای آمینه

3- آشنایی با ساختمان و متابولیسم قندها

4- آشنایی با ساختمان و متابولیسم لیپیدها

5- آشنایی با ساختمان و متابولیسم نوکلئوتیدها

6- آشنایی با ساختار و مکانیسم عمل هورمون ها

7- آشنایی با ویتامین ها و کوفاکتورها

روش تدریس :  تئوری و عملی

ساعات تدریس: 64 ساعت (16 جلسه نظری و 16 جلسه عملی )

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

بخش نظری:

جلسه 1 : مقدمه بیوشیمی ، آب و یونیزاسیون

جلسه 2 : ساختمان شیمیایی قندها

جلسه 3 : ساختمان شیمیایی لیپیدها

جلسه 4 : ساختمان شیمیایی اسیدهای آمینه

جلسه 5 : ساختار شیمیایی پروتئین ها و آنزیمها

جلسه 6 : زنجیره انتقال الکترون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو

جلسه 7 : متابولیسم قندها

جلسه 8 : متابولیسم لیپیدها

جلسه 9 : متابولیسم اسیدهای آمینه

جلسه 10 : ساختمان نوکلئوتیدها

جلسه 11: متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 12 : بیوشیمی هورمونها

جلسه 13: مهارکننده های آنزیمی

جلسه 14: ویتامینها و کوفاکتورها

جلسه 15 : املاح معدنی

جلسه 16: بیوشیمی خون

بخش عملی:

جلسه1: آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و محلول سازی

جلسه 2: pH متری و تعیین غلظت یون هیدروژن

جلسه 3 : آزمایش کیفی قندها

جلسه 4:آزمایش کمی گلوکز

جلسه 5: آزمایش کیفی اسیدهای آمینه

جلسه 6: آزمایش کمی پروتئین ها (توتال پروتئین)

جلسه 7 : آزمایش کیفی لیپیدها

جلسه 8: آزمایش کمی تری گلیسرید

جلسه 9: سنجش آنزیمها

جلسه 10: الکتروفورز پروتئین ها

جلسه 11: آزمایش کامل ادرار

جلسه 12: الکتروفورز اسیدهای نوکلئیک

جلسه 13 : سنجش میزان اوره در خون

جلسه 14 : اساس اندازه گیری هورمونها

جلسه 15: کروماتوگرافی TLC

جلسه 16: تعیین pI پروتئین ها

 

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

4- امتحان میا ن ترم (40 درصد نمره) و امتحان پایان ترم (60 درصد نمره)

منابع:

1- Nelson DL. Cox MM (2013). Lehninger prencipls of Biochemistry, 6 th ed, Albert L. Lehninger

هدف از طرح درس

فراگیری ساختمان مولکولی ترکیبات مختلف بدن موجود زنده و واکنش های بیوشیمیایی در روند حیات. انجام عملیات آزمایشگاهی جهت آشنایی با روش های تشخیص و سنجش ترکیبات بیولوژیک و هورمون ها