برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | روش های آزمایشگاهی و شناخت کار با دستگاه ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده دامپزشکی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | بیوشیمی 2 |
نحوه ارزیابی | 50 درصد نمره امتحان پایان ترم تئوری و 50 درصد نمره بخش عملی |
روش تدریس | نظری و عملی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بخش تئوری : جلسه 1 :اساس کار در آزمایشگاه جلسه 2 :روشهای آماده سازی نمونه های بافتی جلسه 3 : جمع آوری و نگهداری نمونه های بالینی جلسه 4 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی جلسه 5 :اساس اسپکتروفوتومتری، فلورمتری، نفلومتری، توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها جلسه 6 :اساس الکتروفورز و کاربرد های آن جلسه 7 :اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن بخش عملی: جلسه 1 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی جلسه 2 :اساس اسپکتروفوتومتری، جلسه 3 : اساس فلورمتری و نفلومتری و کاربردهای آن جلسه 4 : اساس توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها جلسه 5: اساس الکتروفورز و کاربرد های آن جلسه 6 :رنگ آمیزی ژل الکتروفورز جلسه 7: اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن |
منابع | 1. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of clinical |
طرح درس | عنوان درس: روشهای آزمایشگاهی و شناخت کار با دستگاه ها اهداف کلی: یادگیری اساس و کاربرد تکنیک های عمومی آزمایشگاهی، شناخت کار با دستگاه های آزمایشگاهی، کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی و آشنایی با تکنیک های نوین آزمایشگاهی اهداف جزئی: 1- آشنایی با روش تهیه نمونه های بافتی و غیر بافتی 2- آشنایی با آماده سازی نمونه ها برای سنجش توسط دستگاه ها 3- یادگیری اصول فیزیکی دستگاه ها 4- آنالیز داده های دستگاه ها
روش تدریس : تئوری و عملی ساعات تدریس: 48 ساعت (16 ساعت تئوری و 32 ساعت عملی) سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس: بخش تئوری : جلسه 1 :اساس کار در آزمایشگاه جلسه 2 :روشهای آماده سازی نمونه های بافتی جلسه 3 : جمع آوری و نگهداری نمونه های بالینی جلسه 4 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی جلسه 5 :اساس اسپکتروفوتومتری، فلورمتری، نفلومتری، توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها جلسه 6 :اساس الکتروفورز و کاربرد های آن جلسه 7 :اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن بخش عملی: جلسه 1 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی جلسه 2 :اساس اسپکتروفوتومتری، جلسه 3 : اساس فلورمتری و نفلومتری و کاربردهای آن جلسه 4 : اساس توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها جلسه 5: اساس الکتروفورز و کاربرد های آن جلسه 6 :رنگ آمیزی ژل الکتروفورز جلسه 7: اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن
روش ارزیابی: 1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود. 2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود. 3- امتحان پایان ترم (تئوری 50 درصد و عملی 50 درصد) منابع: 1. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of clinical |
هدف از طرح درس | یادگیری اساس و کاربرد تکنیک های عمومی آزمایشگاهی، شناخت کار با دستگاه های آزمایشگاهی، کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی و آشنایی با تکنیک های نوین آزمایشگاهی |
عنوان | بیوشیمی مقایسه ای هورمون ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده دامپزشکی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | فیزیولوژی 2 و 3 |
نحوه ارزیابی | 70 درصد امتحان پایان ترم ، 30 درصد پروژه |
روش تدریس | تئوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه 1 : طبقه بندی هورمونها جلسه 2: بیوسنتز، ترشح و انتقال هورمون ها و چگونگی تنظیم آنها جلسه 3: گیرنده هورمون ها جلسه 4: هورمون های هیپوتالاموس و نقش آنها جلسه 5: هورمونهای هیپوفیز و نقش آنها جلسه 6: هورمونهای غده تیروئید و پاراتیروئید و نقش آنها جلسه 7: هورمون های غده فوق کلیه و نقش آنها جلسه 8: هورمون های جنسی زنانه و مردانه و نقش آنها |
منابع | 1- Robert K. Murray, Harpers Illustrated Biochemistry. 31th Edition, McGraw Hill, 2019. |
طرح درس | عنوان درس: بیوشیمی مقایسه ای هورمون ها اهداف کلی: یادگیری مکانیسم عمل، نقش بیوشیمایی و کاربرد بالینی هورمون ها اهداف جزئی: 1- آشنایی با ساختمان هورمون ها 2- طرز مکانیسم عمل هورمون ها 3- طبقه بندی هورمون ها 4- تنظیم عملکرد هورمونها 5- تکنیک های مورد استفاده جهت سنجش هورمون ها روش تدریس : تئوری ساعات تدریس: 16 ساعت (8 جلسه 2 ساعته) سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس: جلسه 1 : طبقه بندی هورمونها جلسه 2: بیوسنتز، ترشح و انتقال هورمون ها و چگونگی تنظیم آنها جلسه 3: گیرنده هورمون ها جلسه 4: هورمون های هیپوتالاموس و نقش آنها جلسه 5: هورمونهای هیپوفیز و نقش آنها جلسه 6: هورمونهای غده تیروئید و پاراتیروئید و نقش آنها جلسه 7: هورمون های غده فوق کلیه و نقش آنها جلسه 8: هورمون های جنسی زنانه و مردانه و نقش آنها روش ارزیابی: 1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود. 2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود. 4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره) + پروژه 30 درصد منابع: 1- Robert K. Murray, Harpers Illustrated Biochemistry. 31th Edition, McGraw Hill, 2019. |
هدف از طرح درس | یادگیری مکانیسم عمل، نقش بیوشیمایی و کاربرد بالینی هورمون ها |
عنوان | بیوشیمی مقایسه ای آنزیم ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده دامپزشکی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | بیوشیمی 1 |
نحوه ارزیابی | 70 درصد نمره امتحان پایان ترم و 30 درصد پروژه |
روش تدریس | نظری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه 1 : مقدمه، تاریخچه و اهمیت آنزیم ها جلسه 2 : ساختار و ویژگی کلی آنزیم ها، طبقه بندی و نامگذاری آنزیم ها جلسه 3 : ویژگی واکنش های آنزیمی و مکانیسم تسریع واکنش های شیمیایی توسط آنزیم ها جلسه 4 : واکنش های مختلف بیوشیمایی تحت نظارت آنزیم ها جلسه 5 : نقش کوفاکتورها در واکنش های آنزیمی جلسه 6 : آنزیم های ساده و آلوستریک جلسه 7 : کینتیک آنزیمی و روش های بررسی کینتیک آنزیمی جلسه 8 : طرق مختلف مکانیسم آنزیمی و اهمیت کاربردی آن جلسه 9 : مکانیسم مهار واکنشهای آنزیمی و اهمیت کاربردی آن جلسه 10 : جایگاه فعال آنزیم ها و روش های مطالعه بر روی آنها جلسه 11: روش های اندازه گیری فعالیت آنزیمی و تعیین پارامترهای کینتیکی آنزیم ها جلسه 12 : روش های تخلیص آنزیم ها جلسه 13: کاربرد آنزیم شناسی در صنعت جلسه 14: کاربرد آنزیم شناسی در بالین جلسه 15 : روش های تثبیت آنزیم ها جلسه 16: آشنایی با نرم افزارهای کینتیک آنزیم ها
|
منابع | 1 - P. F. Cook, “Enzyme Kinetics and Mechanism”. Garland Science, 2007. |
طرح درس | عنوان درس: بیوشیمی مقایسه ای آنزیم ها اهداف کلی: آشنایی دانشجویان با عملکرد آنزیم ها و قابلیت بررسی کمی و کیفی آنزیمها اهداف جزئی: 1- آشنایی با ساختمان آنزیم ها و اهمیت کانفورماسیون سه بعدی در عملکرد آنها 2- عوامل موثر در فعالیت آنزیم ها و چگونگی بررسی این عوامل بر فعالیت آنها 3- نحوه بدست آوردن سرعت ماکزیمم، ثابت میکائیلیس، بازده کاتالیتیکی آنزیم ها 4- نحوه آماده سازی آنزیم ها برای سنجش فعالیت (میزان آنزیم، میزان سوبسترا، نوع بافر و pH بهینه) 5- تکنیک های مورد استفاده برای بررسی فعالیت و ساختار آنزیم ها روش تدریس : تئوری ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی) سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس: جلسه 1 : مقدمه، تاریخچه و اهمیت آنزیم ها جلسه 2 : ساختار و ویژگی کلی آنزیم ها، طبقه بندی و نامگذاری آنزیم ها جلسه 3 : ویژگی واکنش های آنزیمی و مکانیسم تسریع واکنش های شیمیایی توسط آنزیم ها جلسه 4 : واکنش های مختلف بیوشیمایی تحت نظارت آنزیم ها جلسه 5 : نقش کوفاکتورها در واکنش های آنزیمی جلسه 6 : آنزیم های ساده و آلوستریک جلسه 7 : کینتیک آنزیمی و روش های بررسی کینتیک آنزیمی جلسه 8 : طرق مختلف مکانیسم آنزیمی و اهمیت کاربردی آن جلسه 9 : مکانیسم مهار واکنشهای آنزیمی و اهمیت کاربردی آن جلسه 10 : جایگاه فعال آنزیم ها و روش های مطالعه بر روی آنها جلسه 11: روش های اندازه گیری فعالیت آنزیمی و تعیین پارامترهای کینتیکی آنزیم ها جلسه 12 : روش های تخلیص آنزیم ها جلسه 13: کاربرد آنزیم شناسی در صنعت جلسه 14: کاربرد آنزیم شناسی در بالین جلسه 15 : روش های تثبیت آنزیم ها جلسه 16: آشنایی با نرم افزارهای کینتیک آنزیم ها روش ارزیابی: 1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود. 2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود. 3- پس از آشنایی اولیه دانشجویان با آنزیم شناسی، هر دانشجو موظف است در مورد مبحث آنزیم ها یک پروژه انتخاب نموده و در انتها ترم آنرا ارایه دهد. 4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره) منابع: 1 - P. F. Cook, “Enzyme Kinetics and Mechanism”. Garland Science, 2007.
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با عملکرد آنزیم ها و قابلیت بررسی کمی و کیفی آنزیمها |
توضیحات | این درس دارای پروژه به ارزش 5 نمره می باشد. |
عنوان | متابولیسم مقایسه ای مواد سه گانه |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده دامپزشکی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | بیوشیمی 2 |
نحوه ارزیابی | 70 درصد نمره امتحان پایان ترم و 30 درصد پروژه |
روش تدریس | نظری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه 1 :اختلالات متابولیکی کربوهیدرات ها، دیابت، متابولیسم الکل جلسه 2 :اختلالات متابولیسمی مونوساکاریدها، مسمویت با آرسنیک، جلسه 3 : بیماریهای ذخیره گلیکوژن، اجسام کتونی، پروتئین های گلایکوزیله جلسه 4 :تشخیص بیوشیمیایی اختلالات ها جلسه 5 :اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب جلسه 6 :اختلالات متابولیسم چربی های کمپلکس جلسه 7 :اختلالات متابولیسم لیپوپروتئینها جلسه 8 : چاقی و اختلالات بافت چربی جلسه 9 : تجزیه اسیدهای آمینه جلسه 10 : بیوسنتز اسیدهای آمینه جلسه 11 : اختلالات متابولیسم اسیدهای آمینه و تشخیص بیوشیمیایی آنها جلسه 12 :اختلالات چرخه اوره جلسه 13 :متابولیسم پورینها جلسه 14:متابولیسم پیریمیدینها جلسه 15 : تشخیص بیوشیمیایی اختلالات متابولیسم نوکلئوتیدها جلسه 16 : ارتباط مسیرهای متابولیکی مختلف
|
منابع | 1. Robert K. Murray, “Harpers Illustrated Biochemistry”, 22th Edition, |
طرح درس | عنوان درس: متابولیسم مقایسه ای مواد سه گانه اهداف کلی: آشنایی با اختلالات عمده بیومولکولها، روش های بررسی و تشخیص بیوشیمایی آنها اهداف جزئی: 1- آشنایی با متابولیسم قندها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم قندها 2- آشنایی با متابولیسم لیپیدها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم لیپیدها 3- آشنایی با متابولیسم پروتئینها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم پروتئینها 4- آشنایی با متابولیسم نوکلئوتیدها و اسیدهای نولئیک و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم نوکلئوتیدها 5- راه های تنظیم مسیرهای متابولیکی و کنترل متابولیسم روش تدریس : تئوری ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی) سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:
جلسه 1 :اختلالات متابولیکی کربوهیدرات ها، دیابت، متابولیسم الکل جلسه 2 :اختلالات متابولیسمی مونوساکاریدها، مسمویت با آرسنیک، جلسه 3 : بیماریهای ذخیره گلیکوژن، اجسام کتونی، پروتئین های گلایکوزیله جلسه 4 :تشخیص بیوشیمیایی اختلالات ها جلسه 5 :اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب جلسه 6 :اختلالات متابولیسم چربی های کمپلکس جلسه 7 :اختلالات متابولیسم لیپوپروتئینها جلسه 8 : چاقی و اختلالات بافت چربی جلسه 9 : تجزیه اسیدهای آمینه جلسه 10 : بیوسنتز اسیدهای آمینه جلسه 11 : اختلالات متابولیسم اسیدهای آمینه و تشخیص بیوشیمیایی آنها جلسه 12 :اختلالات چرخه اوره جلسه 13 :متابولیسم پورینها جلسه 14:متابولیسم پیریمیدینها جلسه 15 : تشخیص بیوشیمیایی اختلالات متابولیسم نوکلئوتیدها جلسه 16 : ارتباط مسیرهای متابولیکی مختلف روش ارزیابی: 1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود. 2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود. 3- پس از آشنایی اولیه دانشجویان با کلیات متابولیسم، هر دانشجو موظف است در مورد مبحث متابولیسم مواد سه گانه یک پروژه انتخاب نموده و در انتها ترم آنرا ارایه دهد. 4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره) منابع: 1. Robert K. Murray, “Harpers Illustrated Biochemistry”, 22th Edition, |
هدف از طرح درس | آشنایی با اختلالات عمده بیومولکولها، روش های بررسی و تشخیص بیوشیمایی آنها |
توضیحات | این درس دارای پروژه به ارزش 5 نمره می باشد. |
عنوان | بیوشیمی ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری حرفه ای |
مکان برگزاری | دانشکده دامپزشکی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون نهایی 100 درصد |
روش تدریس | تئوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 1- جلسه 1 : بیومولکولها، پیوندهای شیمیایی و تکوین پروبیوتیک 2- جلسه 2: ساختمان قندها یا کربوهیدرات ها 3- جلسه 3: ساختمان چربی ها یا لیپیدها 4- جلسه 4: ساختمان اسیدهای آمینه 5- جلسه 5 : ساختمان پروتئینها و عملکرد آنها 6- جلسه 6: آنزیمها، ساختار و عملکرد آنها 7- جلسه 7: مهارکننده های آنزیمی و اهمیت آن 8- جلسه 8: اهمیت بافرها در سامانه های زیستی 9- ویتامینها و نقش آنها در سامانه های زیستی 10- جلسه 10 : کوآنزیم ها و کوفاکتور ها 11- جلسه 11: ساختار و عملکرد نوکلئوتیدها 12- جلسه 12 : ساختمان اسیدهای نوکلئیک 13- غشا های سلولی و انتقالات 14- سیگنالینگ 15- آب و الکترولیت ها 16- ترکیبات ازته غیر پروتئینی و اهمیت آنها در سامانه های زیستی |
منابع | 1. David L. Nelson. 2019. Lehninger prinsiple of Biochemistry.seven edition. W. H. Freeman. US. |
طرح درس | عنوان درس: بیوشیمی 1 اهداف کلی: آشنایی با ساختمان قندها، لیپیدها، لیپوپروتئینها، آنزیم ها و ترکیبات ازته پرتئینی و غیر پروتئینی اهداف جزئی: 1- آشنایی با ساختمان انواع قندهای مونوساکارید ، دی ساکارید و پلی ساکاریدها 2- آشنایی با ساختمان لیپیدهای ساده و کمپلکس ونقش آنها در غشا های سلولی و ارگانلها 3-آشنایی با ساختار اسیدهای آمینه، خواص آنها 4- آشنایی با ساختار آنزیم ها و عوامل موثر بر ساختار و عملکرد آنها 5- آشنایی با نوکلئوتیدها به عنوان واحدهای سازنده اسیدهای نوکلئیک روش تدریس : تئوری ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی) سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس: - جلسه 1 : بیومولکولها، پیوندهای شیمیایی و تکوین پروبیوتیک 2- جلسه 2: ساختمان قندها یا کربوهیدرات ها 3- جلسه 3: ساختمان چربی ها یا لیپیدها 4- جلسه 4: ساختمان اسیدهای آمینه 5- جلسه 5 : ساختمان پروتئینها و عملکرد آنها 6- جلسه 6: آنزیمها، ساختار و عملکرد آنها 7- جلسه 7: مهارکننده های آنزیمی و اهمیت آن 8- جلسه 8: اهمیت بافرها در سامانه های زیستی 9- ویتامینها و نقش آنها در سامانه های زیستی 10- جلسه 10 : کوآنزیم ها و کوفاکتور ها 11- جلسه 11: ساختار و عملکرد نوکلئوتیدها 12- جلسه 12 : ساختمان اسیدهای نوکلئیک 13- غشا های سلولی و انتقالات 14- سیگنالینگ 15- آب و الکترولیت ها 16- ترکیبات ازته غیر پروتئینی و اهمیت آنها در سامانه های زیستی
روش ارزیابی: 1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود. 2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود. 4- امتحان پایان ترم (90 درصد نمره)
منابع: 1. David L. Nelson. 2019. Lehninger prinsiple of Biochemistry.seven edition. W. H. Freeman. US. |
هدف از طرح درس | آشنایی با ساختمان قندها، لیپیدها، لیپوپروتئینها، آنزیم ها و ترکیبات ازته پرتئینی و غیر پروتئینی |
عنوان | بیوشیمی عمومی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | دانشکده دامپزشکی |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | میان ترم 40 درصد، پایان ترم 60 درصد |
روش تدریس | نظری -عملی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بخش نظری: جلسه 1 : مقدمه بیوشیمی ، آب و یونیزاسیون جلسه 2 : ساختمان شیمیایی قندها جلسه 3 : ساختمان شیمیایی لیپیدها جلسه 4 : ساختمان شیمیایی اسیدهای آمینه جلسه 5 : ساختار شیمیایی پروتئین ها و آنزیمها جلسه 6 : زنجیره انتقال الکترون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو جلسه 7 : متابولیسم قندها جلسه 8 : متابولیسم لیپیدها جلسه 9 : متابولیسم اسیدهای آمینه جلسه 10 : ساختمان نوکلئوتیدها جلسه 11: متابولیسم نوکلئوتیدها جلسه 12 : بیوشیمی هورمونها جلسه 13: مهارکننده های آنزیمی جلسه 14: ویتامینها و کوفاکتورها جلسه 15 : املاح معدنی جلسه 16: بیوشیمی خون بخش عملی: جلسه1: آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و محلول سازی جلسه 2: pH متری و تعیین غلظت یون هیدروژن جلسه 3 : آزمایش کیفی قندها جلسه 4:آزمایش کمی گلوکز جلسه 5: آزمایش کیفی اسیدهای آمینه جلسه 6: آزمایش کمی پروتئین ها (توتال پروتئین) جلسه 7 : آزمایش کیفی لیپیدها جلسه 8: آزمایش کمی تری گلیسرید جلسه 9: سنجش آنزیمها جلسه 10: الکتروفورز پروتئین ها جلسه 11: آزمایش کامل ادرار جلسه 12: الکتروفورز اسیدهای نوکلئیک جلسه 13 : سنجش میزان اوره در خون جلسه 14 : اساس اندازه گیری هورمونها جلسه 15: کروماتوگرافی TLC جلسه 16: تعیین pI پروتئین ها
|
منابع | 1- Nelson DL. Cox MM (2013). Lehninger prencipls of Biochemistry, 6 th ed, Albert L. Lehninger |
طرح درس | عنوان درس: بیوشیمی عمومی اهداف کلی: فراگیری ساختمان مولکولی ترکیبات مختلف بدن موجود زنده و واکنش های بیوشیمیایی در روند حیات. انجام عملیات آزمایشگاهی جهت آشنایی با روش های تشخیص و سنجش ترکیبات بیولوژیک و هورمون ها اهداف جزئی: 1- آشنایی با ساختمان پروتئینها و اهمیت کانفورماسیون سه بعدی در عملکرد آنها 2- آشنایی با ساختمان و متابولیسم اسیدهای آمینه 3- آشنایی با ساختمان و متابولیسم قندها 4- آشنایی با ساختمان و متابولیسم لیپیدها 5- آشنایی با ساختمان و متابولیسم نوکلئوتیدها 6- آشنایی با ساختار و مکانیسم عمل هورمون ها 7- آشنایی با ویتامین ها و کوفاکتورها روش تدریس : تئوری و عملی ساعات تدریس: 64 ساعت (16 جلسه نظری و 16 جلسه عملی ) سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس: بخش نظری: جلسه 1 : مقدمه بیوشیمی ، آب و یونیزاسیون جلسه 2 : ساختمان شیمیایی قندها جلسه 3 : ساختمان شیمیایی لیپیدها جلسه 4 : ساختمان شیمیایی اسیدهای آمینه جلسه 5 : ساختار شیمیایی پروتئین ها و آنزیمها جلسه 6 : زنجیره انتقال الکترون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو جلسه 7 : متابولیسم قندها جلسه 8 : متابولیسم لیپیدها جلسه 9 : متابولیسم اسیدهای آمینه جلسه 10 : ساختمان نوکلئوتیدها جلسه 11: متابولیسم نوکلئوتیدها جلسه 12 : بیوشیمی هورمونها جلسه 13: مهارکننده های آنزیمی جلسه 14: ویتامینها و کوفاکتورها جلسه 15 : املاح معدنی جلسه 16: بیوشیمی خون بخش عملی: جلسه1: آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و محلول سازی جلسه 2: pH متری و تعیین غلظت یون هیدروژن جلسه 3 : آزمایش کیفی قندها جلسه 4:آزمایش کمی گلوکز جلسه 5: آزمایش کیفی اسیدهای آمینه جلسه 6: آزمایش کمی پروتئین ها (توتال پروتئین) جلسه 7 : آزمایش کیفی لیپیدها جلسه 8: آزمایش کمی تری گلیسرید جلسه 9: سنجش آنزیمها جلسه 10: الکتروفورز پروتئین ها جلسه 11: آزمایش کامل ادرار جلسه 12: الکتروفورز اسیدهای نوکلئیک جلسه 13 : سنجش میزان اوره در خون جلسه 14 : اساس اندازه گیری هورمونها جلسه 15: کروماتوگرافی TLC جلسه 16: تعیین pI پروتئین ها
روش ارزیابی: 1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود. 2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود. 4- امتحان میا ن ترم (40 درصد نمره) و امتحان پایان ترم (60 درصد نمره) منابع: 1- Nelson DL. Cox MM (2013). Lehninger prencipls of Biochemistry, 6 th ed, Albert L. Lehninger |
هدف از طرح درس | فراگیری ساختمان مولکولی ترکیبات مختلف بدن موجود زنده و واکنش های بیوشیمیایی در روند حیات. انجام عملیات آزمایشگاهی جهت آشنایی با روش های تشخیص و سنجش ترکیبات بیولوژیک و هورمون ها |