برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

بیوشیمی 1

منابع

1 - P. F. Cook, “Enzyme Kinetics and Mechanism”. Garland Science, 2007.
2 - T. Palmer, “Understanding Enzymes” 4th Edition. Prentice Hall, 2002.
3- R. A. Copeland, “Enzymes: A Practical Introduction to Structure, Mechanism,
and Data Analysis” 2nd Edition. Wiley-VCH, 2000.

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی مقایسه ای آنزیم ها

اهداف کلی: آشنایی دانشجویان با عملکرد آنزیم ها و قابلیت بررسی کمی و کیفی آنزیمها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان آنزیم ها و اهمیت کانفورماسیون سه بعدی در عملکرد آنها

2- عوامل موثر در فعالیت آنزیم ها و چگونگی بررسی این عوامل بر فعالیت آنها

3- نحوه بدست آوردن سرعت ماکزیمم، ثابت میکائیلیس، بازده کاتالیتیکی آنزیم ها

4- نحوه آماده سازی آنزیم ها برای سنجش فعالیت (میزان آنزیم، میزان سوبسترا، نوع بافر و pH بهینه)

5- تکنیک های مورد استفاده برای بررسی فعالیت و ساختار آنزیم ها

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

جلسه 1 : مقدمه، تاریخچه و اهمیت آنزیم ها

جلسه 2 : ساختار و ویژگی کلی آنزیم ها، طبقه بندی و نامگذاری آنزیم ها

جلسه 3 : ویژگی واکنش های آنزیمی و مکانیسم تسریع واکنش های شیمیایی توسط آنزیم ها

جلسه 4 : واکنش های مختلف بیوشیمایی تحت نظارت آنزیم ها

جلسه 5 : نقش کوفاکتورها در واکنش های آنزیمی

جلسه 6 : آنزیم های ساده و آلوستریک

جلسه 7 : کینتیک آنزیمی و روش های بررسی کینتیک آنزیمی

جلسه 8 : طرق مختلف مکانیسم آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 9 : مکانیسم مهار واکنشهای آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 10 : جایگاه فعال آنزیم ها و روش های مطالعه بر روی آنها

جلسه 11: روش های اندازه گیری فعالیت آنزیمی و تعیین پارامترهای کینتیکی آنزیم ها

جلسه 12 : روش های تخلیص آنزیم ها

جلسه 13: کاربرد آنزیم شناسی در صنعت

جلسه 14: کاربرد آنزیم شناسی در بالین

جلسه 15 : روش های تثبیت آنزیم ها

جلسه 16: آشنایی با نرم افزارهای کینتیک آنزیم ها

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

3- پس از آشنایی اولیه دانشجویان با آنزیم شناسی، هر دانشجو موظف است در مورد مبحث آنزیم ها یک  پروژه انتخاب نموده و در انتها ترم آنرا ارایه دهد.

4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره)

منابع:

1 - P. F. Cook, “Enzyme Kinetics and Mechanism”. Garland Science, 2007.
2 - T. Palmer, “Understanding Enzymes” 4th Edition. Prentice Hall, 2002.
3- R. A. Copeland, “Enzymes: A Practical Introduction to Structure, Mechanism,
and Data Analysis” 2nd Edition. Wiley-VCH, 2000.

 

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با عملکرد آنزیم ها و قابلیت بررسی کمی و کیفی آنزیمها

تعداد واحد ۲
روش تدریس

نظری

نحوه ارزیابی

70 درصد نمره امتحان پایان ترم و  30 درصد پروژه

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه 1 : مقدمه، تاریخچه و اهمیت آنزیم ها

جلسه 2 : ساختار و ویژگی کلی آنزیم ها، طبقه بندی و نامگذاری آنزیم ها

جلسه 3 : ویژگی واکنش های آنزیمی و مکانیسم تسریع واکنش های شیمیایی توسط آنزیم ها

جلسه 4 : واکنش های مختلف بیوشیمایی تحت نظارت آنزیم ها

جلسه 5 : نقش کوفاکتورها در واکنش های آنزیمی

جلسه 6 : آنزیم های ساده و آلوستریک

جلسه 7 : کینتیک آنزیمی و روش های بررسی کینتیک آنزیمی

جلسه 8 : طرق مختلف مکانیسم آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 9 : مکانیسم مهار واکنشهای آنزیمی و اهمیت کاربردی آن

جلسه 10 : جایگاه فعال آنزیم ها و روش های مطالعه بر روی آنها

جلسه 11: روش های اندازه گیری فعالیت آنزیمی و تعیین پارامترهای کینتیکی آنزیم ها

جلسه 12 : روش های تخلیص آنزیم ها

جلسه 13: کاربرد آنزیم شناسی در صنعت

جلسه 14: کاربرد آنزیم شناسی در بالین

جلسه 15 : روش های تثبیت آنزیم ها

جلسه 16: آشنایی با نرم افزارهای کینتیک آنزیم ها

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده دامپزشکی

این درس دارای پروژه به ارزش 5 نمره می باشد.

- - -
پیش نیاز درس

بیوشیمی 2

منابع

1. Robert K. Murray, “Harpers Illustrated Biochemistry”, 22th Edition,
McGraw-Hill, 2019.
2. Denise Ferrier, “Lippincott Illustrated Reviews” 7th Edition, Wolters
Kluwer, 2017.
3. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of
clinical chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health
Sciences, 2012.

طرح درس

عنوان درس: متابولیسم مقایسه ای مواد سه گانه

اهداف کلی: آشنایی با اختلالات عمده بیومولکولها، روش های بررسی و تشخیص بیوشیمایی آنها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با متابولیسم قندها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم قندها

2-  آشنایی با متابولیسم لیپیدها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم لیپیدها

3-  آشنایی با متابولیسم پروتئینها و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم پروتئینها

4-  آشنایی با متابولیسم نوکلئوتیدها و  اسیدهای نولئیک و بیماری ها و دلایل بیماری های وابسته به متابولیسم نوکلئوتیدها

5- راه های تنظیم مسیرهای متابولیکی و  کنترل متابولیسم 

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

 

جلسه 1 :اختلالات متابولیکی کربوهیدرات ها، دیابت، متابولیسم الکل

جلسه 2 :اختلالات متابولیسمی مونوساکاریدها، مسمویت با آرسنیک، 

جلسه 3 : بیماریهای ذخیره گلیکوژن، اجسام کتونی، پروتئین های گلایکوزیله

جلسه 4 :تشخیص بیوشیمیایی اختلالات ها

جلسه 5 :اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب

جلسه 6 :اختلالات متابولیسم چربی های کمپلکس

جلسه 7 :اختلالات متابولیسم لیپوپروتئینها

جلسه 8 : چاقی و اختلالات بافت چربی

جلسه 9 : تجزیه اسیدهای آمینه

جلسه 10 : بیوسنتز اسیدهای آمینه

جلسه 11 : اختلالات  متابولیسم اسیدهای آمینه و تشخیص بیوشیمیایی آنها

جلسه 12 :اختلالات چرخه اوره 

جلسه 13 :متابولیسم پورینها

جلسه 14:متابولیسم پیریمیدینها

جلسه 15 : تشخیص بیوشیمیایی اختلالات متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 16 : ارتباط مسیرهای متابولیکی مختلف

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

3- پس از آشنایی اولیه دانشجویان با کلیات متابولیسم، هر دانشجو موظف است در مورد مبحث متابولیسم مواد سه گانه یک  پروژه انتخاب نموده و در انتها ترم آنرا ارایه دهد.

4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره)

منابع:

1. Robert K. Murray, “Harpers Illustrated Biochemistry”, 22th Edition,
McGraw-Hill, 2019.
2. Denise Ferrier, “Lippincott Illustrated Reviews” 7th Edition, Wolters
Kluwer, 2017.
3. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of
clinical chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health
Sciences, 2012.

هدف از طرح درس

آشنایی با اختلالات عمده بیومولکولها، روش های بررسی و تشخیص بیوشیمایی آنها

تعداد واحد ۲
روش تدریس

نظری

نحوه ارزیابی

70 درصد نمره امتحان پایان ترم و  30 درصد پروژه

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه 1 :اختلالات متابولیکی کربوهیدرات ها، دیابت، متابولیسم الکل

جلسه 2 :اختلالات متابولیسمی مونوساکاریدها، مسمویت با آرسنیک، 

جلسه 3 : بیماریهای ذخیره گلیکوژن، اجسام کتونی، پروتئین های گلایکوزیله

جلسه 4 :تشخیص بیوشیمیایی اختلالات ها

جلسه 5 :اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب

جلسه 6 :اختلالات متابولیسم چربی های کمپلکس

جلسه 7 :اختلالات متابولیسم لیپوپروتئینها

جلسه 8 : چاقی و اختلالات بافت چربی

جلسه 9 : تجزیه اسیدهای آمینه

جلسه 10 : بیوسنتز اسیدهای آمینه

جلسه 11 : اختلالات  متابولیسم اسیدهای آمینه و تشخیص بیوشیمیایی آنها

جلسه 12 :اختلالات چرخه اوره 

جلسه 13 :متابولیسم پورینها

جلسه 14:متابولیسم پیریمیدینها

جلسه 15 : تشخیص بیوشیمیایی اختلالات متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 16 : ارتباط مسیرهای متابولیکی مختلف

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده دامپزشکی

این درس دارای پروژه به ارزش 5 نمره می باشد.

- - -
پیش نیاز درس

بیوشیمی 2

منابع

1. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of clinical
chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health Sciences, 2012.

طرح درس

عنوان درس: روشهای آزمایشگاهی و شناخت کار با دستگاه ها

اهداف کلی: یادگیری اساس و کاربرد تکنیک های عمومی آزمایشگاهی، شناخت کار با دستگاه های آزمایشگاهی، کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی و آشنایی با تکنیک های نوین آزمایشگاهی

اهداف جزئی:

1- آشنایی با روش تهیه نمونه های بافتی و غیر بافتی

2- آشنایی با آماده سازی نمونه ها برای سنجش توسط دستگاه ها

3- یادگیری اصول فیزیکی دستگاه ها

4- آنالیز داده های دستگاه ها

 

روش تدریس :  تئوری و عملی

ساعات تدریس: 48 ساعت (16 ساعت تئوری و 32 ساعت عملی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

بخش تئوری :

جلسه 1 :اساس کار در آزمایشگاه

جلسه 2 :روشهای آماده سازی نمونه های بافتی

جلسه 3 : جمع آوری و نگهداری نمونه های بالینی

جلسه 4 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 5 :اساس اسپکتروفوتومتری، فلورمتری، نفلومتری، توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 6 :اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 7 :اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

بخش عملی:

جلسه 1 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 2 :اساس اسپکتروفوتومتری،

جلسه 3 : اساس فلورمتری و نفلومتری و کاربردهای آن

جلسه 4 : اساس توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 5: اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 6 :رنگ آمیزی ژل الکتروفورز

جلسه 7: اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

 

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

3- امتحان پایان ترم (تئوری 50 درصد و عملی 50 درصد)

منابع:

1. Burtis, Carl A., Edward R. Ashwood, and David E. Bruns. Tietz textbook of clinical
chemistry and molecular diagnostics-e-book. Elsevier Health Sciences, 2012.

هدف از طرح درس

یادگیری اساس و کاربرد تکنیک های عمومی آزمایشگاهی، شناخت کار با دستگاه های آزمایشگاهی، کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی و آشنایی با تکنیک های نوین آزمایشگاهی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

نظری و عملی

نحوه ارزیابی

50 درصد نمره امتحان پایان ترم تئوری و  50 درصد نمره بخش عملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بخش تئوری :

جلسه 1 :اساس کار در آزمایشگاه

جلسه 2 :روشهای آماده سازی نمونه های بافتی

جلسه 3 : جمع آوری و نگهداری نمونه های بالینی

جلسه 4 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 5 :اساس اسپکتروفوتومتری، فلورمتری، نفلومتری، توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 6 :اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 7 :اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

بخش عملی:

جلسه 1 :کنترل کیفی در آزمایشگاه بالینی

جلسه 2 :اساس اسپکتروفوتومتری،

جلسه 3 : اساس فلورمتری و نفلومتری و کاربردهای آن

جلسه 4 : اساس توربیدومتری، کمی لومینانس و کاربرد های آنها

جلسه 5: اساس الکتروفورز و کاربرد های آن

جلسه 6 :رنگ آمیزی ژل الکتروفورز

جلسه 7: اساس کروماتوگرافی و کاربرد های آن

جلسه 8 :تکنیک های ایمونوشیمی و انواع روش های آن

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده دامپزشکی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

1. David L. Nelson. 2019. Lehninger prinsiple of Biochemistry.seven edition. W. H. Freeman. US.

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی 1

اهداف کلی: آشنایی با ساختمان قندها، لیپیدها، لیپوپروتئینها، آنزیم ها و ترکیبات ازته پرتئینی و غیر پروتئینی

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان انواع قندهای مونوساکارید ، دی ساکارید و پلی ساکاریدها

2- آشنایی با ساختمان لیپیدهای ساده و کمپلکس ونقش آنها در غشا های سلولی و ارگانلها

3-آشنایی با ساختار اسیدهای آمینه، خواص آنها

4- آشنایی با ساختار آنزیم ها و عوامل موثر بر ساختار و عملکرد آنها

5- آشنایی با نوکلئوتیدها به عنوان واحدهای  سازنده اسیدهای نوکلئیک

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 32 ساعت (16 جلسه 2 ساعتی)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

- جلسه 1 : بیومولکولها، پیوندهای شیمیایی و تکوین پروبیوتیک

2- جلسه 2: ساختمان قندها یا کربوهیدرات ها

3- جلسه 3: ساختمان چربی ها یا لیپیدها

4- جلسه 4: ساختمان اسیدهای آمینه

5- جلسه 5 : ساختمان پروتئینها و عملکرد آنها

6- جلسه 6: آنزیمها، ساختار و عملکرد آنها

7- جلسه 7: مهارکننده های آنزیمی و اهمیت آن

8- جلسه 8: اهمیت بافرها در سامانه های زیستی

9- ویتامینها و نقش آنها در سامانه های زیستی

10- جلسه 10 : کوآنزیم ها و کوفاکتور ها

11- جلسه 11: ساختار و عملکرد نوکلئوتیدها

12- جلسه 12 : ساختمان اسیدهای نوکلئیک

13- غشا های سلولی و انتقالات

14- سیگنالینگ

15- آب و الکترولیت ها

16- ترکیبات ازته غیر پروتئینی و اهمیت آنها در سامانه های زیستی

 

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

4- امتحان پایان ترم (90 درصد نمره)

 

منابع:

1. David L. Nelson. 2019. Lehninger prinsiple of Biochemistry.seven edition. W. H. Freeman. US.

هدف از طرح درس

آشنایی با ساختمان قندها، لیپیدها، لیپوپروتئینها، آنزیم ها و ترکیبات ازته پرتئینی و غیر پروتئینی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

تئوری

نحوه ارزیابی

آزمون نهایی 100 درصد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1- جلسه 1 : بیومولکولها، پیوندهای شیمیایی و تکوین پروبیوتیک

2- جلسه 2: ساختمان قندها یا کربوهیدرات ها

3- جلسه 3: ساختمان چربی ها یا لیپیدها

4- جلسه 4: ساختمان اسیدهای آمینه

5- جلسه 5 : ساختمان پروتئینها و عملکرد آنها

6- جلسه 6: آنزیمها، ساختار و عملکرد آنها

7- جلسه 7: مهارکننده های آنزیمی و اهمیت آن

8- جلسه 8: اهمیت بافرها در سامانه های زیستی

9- ویتامینها و نقش آنها در سامانه های زیستی

10- جلسه 10 : کوآنزیم ها و کوفاکتور ها

11- جلسه 11: ساختار و عملکرد نوکلئوتیدها

12- جلسه 12 : ساختمان اسیدهای نوکلئیک

13- غشا های سلولی و انتقالات

14- سیگنالینگ

15- آب و الکترولیت ها

16- ترکیبات ازته غیر پروتئینی و اهمیت آنها در سامانه های زیستی

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده دامپزشکی - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

1- Nelson DL. Cox MM (2013). Lehninger prencipls of Biochemistry, 6 th ed, Albert L. Lehninger

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی عمومی

اهداف کلی: فراگیری ساختمان مولکولی ترکیبات مختلف بدن موجود زنده و واکنش های بیوشیمیایی در روند حیات. انجام عملیات آزمایشگاهی جهت آشنایی با روش های تشخیص و سنجش ترکیبات بیولوژیک و هورمون ها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان پروتئینها و اهمیت کانفورماسیون سه بعدی در عملکرد آنها

2- آشنایی با ساختمان و متابولیسم اسیدهای آمینه

3- آشنایی با ساختمان و متابولیسم قندها

4- آشنایی با ساختمان و متابولیسم لیپیدها

5- آشنایی با ساختمان و متابولیسم نوکلئوتیدها

6- آشنایی با ساختار و مکانیسم عمل هورمون ها

7- آشنایی با ویتامین ها و کوفاکتورها

روش تدریس :  تئوری و عملی

ساعات تدریس: 64 ساعت (16 جلسه نظری و 16 جلسه عملی )

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

بخش نظری:

جلسه 1 : مقدمه بیوشیمی ، آب و یونیزاسیون

جلسه 2 : ساختمان شیمیایی قندها

جلسه 3 : ساختمان شیمیایی لیپیدها

جلسه 4 : ساختمان شیمیایی اسیدهای آمینه

جلسه 5 : ساختار شیمیایی پروتئین ها و آنزیمها

جلسه 6 : زنجیره انتقال الکترون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو

جلسه 7 : متابولیسم قندها

جلسه 8 : متابولیسم لیپیدها

جلسه 9 : متابولیسم اسیدهای آمینه

جلسه 10 : ساختمان نوکلئوتیدها

جلسه 11: متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 12 : بیوشیمی هورمونها

جلسه 13: مهارکننده های آنزیمی

جلسه 14: ویتامینها و کوفاکتورها

جلسه 15 : املاح معدنی

جلسه 16: بیوشیمی خون

بخش عملی:

جلسه1: آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و محلول سازی

جلسه 2: pH متری و تعیین غلظت یون هیدروژن

جلسه 3 : آزمایش کیفی قندها

جلسه 4:آزمایش کمی گلوکز

جلسه 5: آزمایش کیفی اسیدهای آمینه

جلسه 6: آزمایش کمی پروتئین ها (توتال پروتئین)

جلسه 7 : آزمایش کیفی لیپیدها

جلسه 8: آزمایش کمی تری گلیسرید

جلسه 9: سنجش آنزیمها

جلسه 10: الکتروفورز پروتئین ها

جلسه 11: آزمایش کامل ادرار

جلسه 12: الکتروفورز اسیدهای نوکلئیک

جلسه 13 : سنجش میزان اوره در خون

جلسه 14 : اساس اندازه گیری هورمونها

جلسه 15: کروماتوگرافی TLC

جلسه 16: تعیین pI پروتئین ها

 

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

4- امتحان میا ن ترم (40 درصد نمره) و امتحان پایان ترم (60 درصد نمره)

منابع:

1- Nelson DL. Cox MM (2013). Lehninger prencipls of Biochemistry, 6 th ed, Albert L. Lehninger

هدف از طرح درس

فراگیری ساختمان مولکولی ترکیبات مختلف بدن موجود زنده و واکنش های بیوشیمیایی در روند حیات. انجام عملیات آزمایشگاهی جهت آشنایی با روش های تشخیص و سنجش ترکیبات بیولوژیک و هورمون ها

تعداد واحد ۳
روش تدریس

نظری -عملی

نحوه ارزیابی

میان ترم 40 درصد، پایان ترم 60 درصد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

بخش نظری:

جلسه 1 : مقدمه بیوشیمی ، آب و یونیزاسیون

جلسه 2 : ساختمان شیمیایی قندها

جلسه 3 : ساختمان شیمیایی لیپیدها

جلسه 4 : ساختمان شیمیایی اسیدهای آمینه

جلسه 5 : ساختار شیمیایی پروتئین ها و آنزیمها

جلسه 6 : زنجیره انتقال الکترون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو

جلسه 7 : متابولیسم قندها

جلسه 8 : متابولیسم لیپیدها

جلسه 9 : متابولیسم اسیدهای آمینه

جلسه 10 : ساختمان نوکلئوتیدها

جلسه 11: متابولیسم نوکلئوتیدها

جلسه 12 : بیوشیمی هورمونها

جلسه 13: مهارکننده های آنزیمی

جلسه 14: ویتامینها و کوفاکتورها

جلسه 15 : املاح معدنی

جلسه 16: بیوشیمی خون

بخش عملی:

جلسه1: آشنایی با وسایل آزمایشگاهی و محلول سازی

جلسه 2: pH متری و تعیین غلظت یون هیدروژن

جلسه 3 : آزمایش کیفی قندها

جلسه 4:آزمایش کمی گلوکز

جلسه 5: آزمایش کیفی اسیدهای آمینه

جلسه 6: آزمایش کمی پروتئین ها (توتال پروتئین)

جلسه 7 : آزمایش کیفی لیپیدها

جلسه 8: آزمایش کمی تری گلیسرید

جلسه 9: سنجش آنزیمها

جلسه 10: الکتروفورز پروتئین ها

جلسه 11: آزمایش کامل ادرار

جلسه 12: الکتروفورز اسیدهای نوکلئیک

جلسه 13 : سنجش میزان اوره در خون

جلسه 14 : اساس اندازه گیری هورمونها

جلسه 15: کروماتوگرافی TLC

جلسه 16: تعیین pI پروتئین ها

 

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده دامپزشکی - - -
پیش نیاز درس

فیزیولوژی 2 و 3

منابع

1- Robert K. Murray, Harpers Illustrated Biochemistry. 31th Edition, McGraw Hill, 2019.

طرح درس

عنوان درس: بیوشیمی مقایسه ای هورمون ها

اهداف کلی: یادگیری مکانیسم عمل، نقش بیوشیمایی و کاربرد بالینی هورمون ها

اهداف جزئی:

1- آشنایی با ساختمان هورمون ها

2- طرز مکانیسم عمل هورمون ها

3- طبقه بندی هورمون ها

4- تنظیم عملکرد هورمونها

5- تکنیک های مورد استفاده جهت سنجش هورمون ها

روش تدریس :  تئوری

ساعات تدریس: 16 ساعت (8 جلسه 2 ساعته)

سرفصل درس و زمانبندی ارایه درس:

جلسه 1 : طبقه بندی هورمونها

جلسه 2: بیوسنتز، ترشح و انتقال هورمون ها و چگونگی تنظیم آنها

جلسه 3: گیرنده هورمون ها

جلسه 4: هورمون های هیپوتالاموس و نقش آنها

جلسه 5: هورمونهای هیپوفیز و نقش آنها

جلسه 6: هورمونهای غده تیروئید و پاراتیروئید و نقش آنها

جلسه 7: هورمون های غده فوق کلیه و نقش آنها

جلسه 8: هورمون های جنسی زنانه و مردانه و نقش آنها

روش ارزیابی:

1- 10 دقیقه ابتدای هر جلسه از مطالب جلسه قبل پرسش می شود.

2- در انتهای هر جلسه یک تکلیف برای دانشجویان ارایه می شود.

4- امتحان پایان ترم (70 درصد نمره) + پروژه 30 درصد

منابع:

1- Robert K. Murray, Harpers Illustrated Biochemistry. 31th Edition, McGraw Hill, 2019.

هدف از طرح درس

یادگیری مکانیسم عمل، نقش بیوشیمایی و کاربرد بالینی هورمون ها

تعداد واحد ۱
روش تدریس

تئوری

نحوه ارزیابی

70 درصد امتحان پایان ترم ، 30 درصد پروژه

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه 1 : طبقه بندی هورمونها

جلسه 2: بیوسنتز، ترشح و انتقال هورمون ها و چگونگی تنظیم آنها

جلسه 3: گیرنده هورمون ها

جلسه 4: هورمون های هیپوتالاموس و نقش آنها

جلسه 5: هورمونهای هیپوفیز و نقش آنها

جلسه 6: هورمونهای غده تیروئید و پاراتیروئید و نقش آنها

جلسه 7: هورمون های غده فوق کلیه و نقش آنها

جلسه 8: هورمون های جنسی زنانه و مردانه و نقش آنها

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دانشکده دامپزشکی - - -