برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

اصول پیرومتالورژی و اصول هیدرومتالورژی

منابع

کتاب "آزمایش های متالورژی استخراجی"، نویسنده دکتر حسین یوزباشی زاده، دانشگاه صنعتی شریف

طرح درس

جلسه 1: گروه بندی و توضیح هدف از درس آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 2: توضیح نکات ایمنی که در آزمایشگاه تولید فلزات باید رعایت شود

جلسه 3: توضیح ادوات رایج مورد استفاده در آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 4: توضیح نحوه ساخت محلول ها

جلسه 5: توضیح دستگاه های اندازه گیری غلظت یونها در محلول و اهمیت کالیبراسیون

جلسه 6: آزمایش تشویه

جلسه 7: آزمایش تکلیس

جلسه 8: آزمایش لیچینگ

 

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۱
روش تدریس

توضیح تئوری های مرتبط با آزمایش ها و انجام آزمایش

نحوه ارزیابی
  • نحوه فعالیت­ و انجام آزمایش ها در آزمایشگاه
  • تهیه گزارش کارهای منسجم و دقیق
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد، مسئول آزمایشگاه و سایر دانشجویان
  • آزمون پایان ترم
زمان بندی و نحوه ارائه درس

کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم  تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 8-10 دانشکده مکانیک - - -
پیش نیاز درس

اصول پیرومتالورژی و اصول هیدرومتالورژی

منابع

کتاب "آزمایش های متالورژی استخراجی"، نویسنده دکتر حسین یوزباشی زاده، دانشگاه صنعتی شریف

طرح درس

جلسه 1: گروه بندی و توضیح هدف از درس آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 2: توضیح نکات ایمنی که در آزمایشگاه تولید فلزات باید رعایت شود

جلسه 3: توضیح ادوات رایج مورد استفاده در آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 4: توضیح نحوه ساخت محلول ها

جلسه 5: توضیح دستگاه های اندازه گیری غلظت یونها در محلول و اهمیت کالیبراسیون

جلسه 6: آزمایش تشویه

جلسه 7: آزمایش تکلیس

جلسه 8: آزمایش لیچینگ

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۱
روش تدریس

توضیح تئوری های مرتبط با آزمایش ها و انجام آزمایش

نحوه ارزیابی
  • نحوه فعالیت­ و انجام آزمایش ها در آزمایشگاه
  • تهیه گزارش کارهای منسجم و دقیق
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد، مسئول آزمایشگاه و سایر دانشجویان
  • آزمون پایان ترم
زمان بندی و نحوه ارائه درس

کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم  تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 10-12 دانشکده مکانیک - - -
پیش نیاز درس

اصول ترمودینامیک مواد 1 و 2 

منابع
  • ترمودینامیک مواد گسکل جلد 1 و 2
  •  Thermodynamics in Materials Science: DeHoff, Robert
  • جزوه درسی تهیه شده توسط استاد درس
طرح درس

جلسه 1: مروری بر قوانین ترمودینامیکی

جلسه 2: مروری بر مفاهیم ترمودینامیک 1 و 2 

جلسه 3: ترمودینامیک آماری

جلسه 4: ترمودینامیک آماری

جلسه 5: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 6:ترمودینامیک محلول ها

جلسه 7: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 8: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 9: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 10: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 11: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 12: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 13: ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 14: ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 15:  ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 16:  ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۲
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم به شکل سوالات تشریحی 

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 14-16 دانشکده مکانیک-گروه مهندسی مواد - - -
تعداد واحد ۲
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم به شکل سوالات تشریحی 

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 8-10 دانشکده مکانیک -گروه مهندسی مواد - - -
پیش نیاز درس

پدیده های انتقال

منابع

کتاب اصول و طراحی کوره های صنعتی اثر پیتر مولینگر ترجمه حسن عبداله پور ناشر فدک ایساتیس

 Industrial Furnaces, Volume1 and 2, 2nd Edition: W. Trinks

جزوه درسی تهیه شده توسط استاد درس

طرح درس

جلسه 1: مقدمه (تعریف کوره)

جلسه 2: دسته بندی انواع کوره های صنعتی

جلسه 3: نحوه کار انواع کوره های صنعتی

جلسه 4: کوره های رایج آزمایشگاهی

جلسه 5: نرم افزار طراحی و مشاهده انتقال حرارت

جلسه 6: انواع سوخت های مورد کاربرد در کوره ها

جلسه 7: فرایند احتراق

جلسه 8: مسائل مربوط به فرایند احتراق

جلسه 9: طرز کار مشعل کوره ها

جلسه 10: المنت کوره ها

جلسه 11: سنسور و ترموکوپل در کوره ها

جلسه 12: طرز کار کنترل کننده دما

جلسه 13: دیرگداز کوره ها

جلسه 14: کوره های رایج صنعت ریخته گری

جلسه 15:  کوره های رایج صنعت عملیات حرارتی

جلسه 16:  آلودگی های ناشی از کوره ها

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۲
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 14-16 دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد - - -
پیش نیاز درس

فیزیک و شیمی عمومی

منابع

کتاب "علم و مهندسی مواد" نویسنده کالیستر

طرح درس

جلسه 1: مقدمه و اهمیت مطالعه درس علم مواد

جلسه 2: تاریخچه تحول علم مواد

جلسه 3: معرفی انواع پیوند ها

جلسه 4: معرفی مواد بلوری و آمورف

جلسه 5:معرفی شبکه های بلوری

جلسه 6:اندیس گذاری جهات و شبکه های کریستالی

جلسه 7: معرفی عیوب کرستالی

جلسه 8: متالوگرافی و مشاهده ریزساختار

جلسه 9: خواص مکانیکی مواد

جلسه 10: آزمون های خواص مکانیکی مواد

جلسه 11: دیاگرام های فازی

جلسه 12: دیاگرام های فازی (محاسبات)

جلسه 13: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 14: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 15: دیاگرام آهن کربن

جلسه 16: دیاگرام آهن کربن

جلسه 17: دیاگرام آهن کربن

جلسه 18: تفاوت چدن و فولاد

جلسه 19: کلید فولاد

جلسه 20: پدیده خوردگی فلزات

جلسه 21:  انواع خوردگی فلزات

جلسه 22:  راهکارهای جلوگیری از خوردگی فلزات

جلسه 23: خوردگی در صنایع

جلسه 24: خوردگی در صنایع 2

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۳
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 24 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یک شنبه و دوشنبه 14-16 دانشکده مکانیک-گروه مهندسی صنایع - - -
پیش نیاز درس

ترمودینامیک مواد

منابع

فرایندهای سینتیکی در مهندسی مواد ، تالیف دکتر صدرنژاد

 The foundation of chemical kinetics, E. yeremin

Chemical kinetics , laidler

طرح درس

جلسه 1: مقدمه ( مفهوم و قلمرو سینتیک و ترمودینامیک)

جلسه 2: استوکومتری واکنش ها و رابطه آن با سرعت واکنش

جلسه 3: سینتیک واکنش های همگن و ناهمگن

جلسه 4: درجه واکنش، ثابت سرعت و معادلات سرعت

جلسه 5: محاسبات مربوط به واکنش های درجه 0 و 1

جلسه 6: محاسبات مربوط به واکنش های درجه 2

جلسه 7: معادلات سرعت واکنش های برگشت پذیر

جلسه 8: معادلات آرنیوس و انرژی اکتیواسیون

جلسه 9: تئوری برخورد

جلسه 10: معرفی تاثیر کاتالیزورها 

جلسه 11: معادلات سرعت بر مبنای کاتالیزورها

جلسه 12: معادلات سرعت واکنش های پیچیده

جلسه 13: جذب سطحی

جلسه 14: ایزوترم های جذب سطحی

جلسه 15:  نفوذ در جامدات

جلسه 16:  معادلات نفوذ در جامدات

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۲
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 8-10 دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد - - -
پیش نیاز درس

ترمودینامیک مواد 

منابع

“Hydrometallurgical Extraction and Reclamation”, E.Jackson Ellis Harwood, Ltd., New York, 1986

“A Textbook in Hydrometallurgy”, F.Habashi, Metallurie Extractive Edition, 1999 ndQuebec;

Chemical Hydrometallurgy”, A.R.Burkin, Imperial College Press, 2001

طرح درس

جلسه 1: مقدمه ( هدف از فرایند هیدرومتالورژی)

جلسه 2: اصول و مبانی الکتروشیمی

جلسه 3: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 4: روش های شناسایی معادن

جلسه 5: فراوری فیزیکی و شیمیایی کانی ها

جلسه 6: فرایند فلوتاسیون

جلسه 7: اصول فرایند لیچینگ

جلسه 8: تصفیه و فیلتراسون محلول

جلسه 9: جداسازی با استفاده از کربن فعال

جلسه 10: جداسازی با استفاده از رزین ها

جلسه 11: فرایند استخراج حلالی

جلسه 12: فرایند رسوبگیری

جلسه 13: الکترووینینگ

جلسه 14: فرایند تهیه مس به روش هیدرومتالورژی

جلسه 15:  فرایند تهیه روی به روش هیدرومتالورژی

جلسه 16:  فرایند تهیه سرب به روش هیدرومتالورژی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۲
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

- آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 10-12 دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد - - -
منابع

کتاب "علم و مهندسی مواد" نویسنده کالیستر

طرح درس

جلسه 1: مقدمه و اهمیت مطالعه درس علم مواد

جلسه 2: تاریخچه تحول علم مواد

جلسه 3: معرفی انواع پیوند ها

جلسه 4: معرفی مواد بلوری و آمورف

جلسه 5:معرفی شبکه های بلوری

جلسه 6:اندیس گذاری جهات و شبکه های کریستالی

جلسه 7: معرفی عیوب کرستالی

جلسه 8: متالوگرافی و مشاهده ریزساختار

جلسه 9: خواص مکانیکی مواد

جلسه 10: آزمون های خواص مکانیکی مواد

جلسه 11: دیاگرام های فازی

جلسه 12: دیاگرام های فازی (محاسبات)

جلسه 13: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 14: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 15: دیاگرام آهن کربن

جلسه 16: دیاگرام آهن کربن

جلسه 17: دیاگرام آهن کربن

جلسه 18: تفاوت چدن و فولاد

جلسه 19: خواص الکتریکی مواد

جلسه 20: خواص نوری مواد

جلسه 21:  خواص مغناطیسی مواد

جلسه 22:  راهکارهای جلوگیری از خوردگی فلزات

جلسه 23: خوردگی در صنایع

جلسه 24: خوردگی در صنایع 2

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۳
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 24 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 8-10 و دوشنبه 16-18 دانشکده مهندسی برق-گروه بیوالکتریک - - -
پیش نیاز درس

زبان عمومی

منابع

کتاب زبان تخصصی متالورژی- نوسنده دکتر فلاحی

کتاب زبان تخصصی سرامیک-نویسنده دکتر فلاحی

طرح درس

جلسه 1: مقدمه و اهمیت مطالعه درس زبان تخصصی

جلسه 2: روخوانی درس 1 کتاب متالورژی

جلسه 3: حل تمرینات درس 1 کتاب متالورژی

جلسه 4: روخوانی درس 2 کتاب متالورژی

جلسه 5:حل تمرینات درس 2کتاب متالورژی

جلسه 6:روخوانی درس 3کتاب متالورژی

جلسه 7: حل تمرینات درس 3 کتاب متالورژی

جلسه 8: روخوانی درس 4 کتاب متالورژی

جلسه 9: حل تمرینات درس 4 کتاب متالورژی

جلسه 10: روخوانی درس 5 کتاب متالورژی

جلسه 11: حل تمرینات درس 5 کتاب متالورژی

جلسه 12: روخوانی درس 6 کتاب متالورژی

جلسه 13: حل تمرینات درس 6 کتاب متالورژی

جلسه 14: روخوانی درس 7 کتاب متالورژی

جلسه 15: حل تمرینات درس 7 کتاب متالورژی

جلسه 16: روخوانی درس 8 کتاب متالورژی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۲
روش تدریس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
شنبه 10-12 دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد - - -
طرح درس

جلسه 1: مقدمه و بیان اهمیت درس 

جلسه 2: بیان اصول ارائه کتبی و گزارش نویسی

جلسه 3: معرفی اجزای یک پایاننامه

جلسه 4: بیان اصول نگارش و علامت گذاری در یک پایاننامه

جلسه 5: نحوه استفاده از نرم افزار مرجع نویسی

جلسه 6:بیان اصول سمینار شفاهی

جلسه 7: اصول نامه نگاری

جلسه 8: اصول رزومه نویسی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۱
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه 10-11 دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد - - -
منابع
  • ترمودینامیک مواد گسکل جلد 1 و 2
  •  Thermodynamics in Materials Science: DeHoff, Robert
  • جزوه درسی تهیه شده توسط استاد درس
طرح درس

جلسه 1: مروری بر قوانین ترمودینامیکی

جلسه 2: مروری بر مفاهیم ترمودینامیک 1 و 2 

جلسه 3: ترمودینامیک محلول ها 

جلسه 4: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 5: ترمودینامیک منطقه پایداری

جلسه 6:ترمودینامیک منطقه پایداری

جلسه 7: ترمودینامیک تشکیل رسوب

جلسه 8: ترمودینامیک تشکیل رسوب

جلسه 9: تعیین درجه واکنش ها

جلسه 10: سینتیک جذب سطحی

جلسه 11: سینتیک جوانه زنی و رشد

جلسه 12: سینتیک استحاله های فازی

جلسه 13: سینتیک نفوذ

جلسه 14: سینتیک رشد دانه و استحاله غیر هم دما

جلسه 15:  سینتیک استحاله های برشی

جلسه 16:  سینتیک فرایند های الکتروشیمیایی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

تعداد واحد ۲
روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم به شکل سوالات تشریحی 

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 8-10 دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد - - -