برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان اصول مواد مهندسی ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 8-10 و دوشنبه 16-18
مکان برگزاری دانشکده مهندسی برق-گروه بیوالکتریک
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 24 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

کتاب "علم و مهندسی مواد" نویسنده کالیستر

طرح درس

جلسه 1: مقدمه و اهمیت مطالعه درس علم مواد

جلسه 2: تاریخچه تحول علم مواد

جلسه 3: معرفی انواع پیوند ها

جلسه 4: معرفی مواد بلوری و آمورف

جلسه 5:معرفی شبکه های بلوری

جلسه 6:اندیس گذاری جهات و شبکه های کریستالی

جلسه 7: معرفی عیوب کرستالی

جلسه 8: متالوگرافی و مشاهده ریزساختار

جلسه 9: خواص مکانیکی مواد

جلسه 10: آزمون های خواص مکانیکی مواد

جلسه 11: دیاگرام های فازی

جلسه 12: دیاگرام های فازی (محاسبات)

جلسه 13: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 14: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 15: دیاگرام آهن کربن

جلسه 16: دیاگرام آهن کربن

جلسه 17: دیاگرام آهن کربن

جلسه 18: تفاوت چدن و فولاد

جلسه 19: خواص الکتریکی مواد

جلسه 20: خواص نوری مواد

جلسه 21:  خواص مغناطیسی مواد

جلسه 22:  راهکارهای جلوگیری از خوردگی فلزات

جلسه 23: خوردگی در صنایع

جلسه 24: خوردگی در صنایع 2

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان زبان تخصصی مواد
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 10-12
مکان برگزاری دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

زبان عمومی

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

روش تدریس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

کتاب زبان تخصصی متالورژی- نوسنده دکتر فلاحی

کتاب زبان تخصصی سرامیک-نویسنده دکتر فلاحی

طرح درس

جلسه 1: مقدمه و اهمیت مطالعه درس زبان تخصصی

جلسه 2: روخوانی درس 1 کتاب متالورژی

جلسه 3: حل تمرینات درس 1 کتاب متالورژی

جلسه 4: روخوانی درس 2 کتاب متالورژی

جلسه 5:حل تمرینات درس 2کتاب متالورژی

جلسه 6:روخوانی درس 3کتاب متالورژی

جلسه 7: حل تمرینات درس 3 کتاب متالورژی

جلسه 8: روخوانی درس 4 کتاب متالورژی

جلسه 9: حل تمرینات درس 4 کتاب متالورژی

جلسه 10: روخوانی درس 5 کتاب متالورژی

جلسه 11: حل تمرینات درس 5 کتاب متالورژی

جلسه 12: روخوانی درس 6 کتاب متالورژی

جلسه 13: حل تمرینات درس 6 کتاب متالورژی

جلسه 14: روخوانی درس 7 کتاب متالورژی

جلسه 15: حل تمرینات درس 7 کتاب متالورژی

جلسه 16: روخوانی درس 8 کتاب متالورژی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان ترمودینامیک پیشرفته مواد
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 8-10
مکان برگزاری دانشکده مکانیک -گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

اصول ترمودینامیک مواد 1 و 2 

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم به شکل سوالات تشریحی 

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع
  • ترمودینامیک مواد گسکل جلد 1 و 2
  •  Thermodynamics in Materials Science: DeHoff, Robert
  • جزوه درسی تهیه شده توسط استاد درس
طرح درس

جلسه 1: مروری بر قوانین ترمودینامیکی

جلسه 2: مروری بر مفاهیم ترمودینامیک 1 و 2 

جلسه 3: ترمودینامیک آماری

جلسه 4: ترمودینامیک آماری

جلسه 5: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 6:ترمودینامیک محلول ها

جلسه 7: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 8: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 9: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 10: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 11: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 12: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 13: ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 14: ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 15:  ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 16:  ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان انتقال مطالب علمی و فنی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 10-11
مکان برگزاری دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۱
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

طرح درس

جلسه 1: مقدمه و بیان اهمیت درس 

جلسه 2: بیان اصول ارائه کتبی و گزارش نویسی

جلسه 3: معرفی اجزای یک پایاننامه

جلسه 4: بیان اصول نگارش و علامت گذاری در یک پایاننامه

جلسه 5: نحوه استفاده از نرم افزار مرجع نویسی

جلسه 6:بیان اصول سمینار شفاهی

جلسه 7: اصول نامه نگاری

جلسه 8: اصول رزومه نویسی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان مباحث ویژه در ترمودینامیک و سینتیک مواد
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری چهارشنبه 8-10
مکان برگزاری دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم به شکل سوالات تشریحی 

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع
  • ترمودینامیک مواد گسکل جلد 1 و 2
  •  Thermodynamics in Materials Science: DeHoff, Robert
  • جزوه درسی تهیه شده توسط استاد درس
طرح درس

جلسه 1: مروری بر قوانین ترمودینامیکی

جلسه 2: مروری بر مفاهیم ترمودینامیک 1 و 2 

جلسه 3: ترمودینامیک محلول ها 

جلسه 4: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 5: ترمودینامیک منطقه پایداری

جلسه 6:ترمودینامیک منطقه پایداری

جلسه 7: ترمودینامیک تشکیل رسوب

جلسه 8: ترمودینامیک تشکیل رسوب

جلسه 9: تعیین درجه واکنش ها

جلسه 10: سینتیک جذب سطحی

جلسه 11: سینتیک جوانه زنی و رشد

جلسه 12: سینتیک استحاله های فازی

جلسه 13: سینتیک نفوذ

جلسه 14: سینتیک رشد دانه و استحاله غیر هم دما

جلسه 15:  سینتیک استحاله های برشی

جلسه 16:  سینتیک فرایند های الکتروشیمیایی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان آزمایشگاه تولید فلزات ۱ (گروه ۱)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 8-10
مکان برگزاری دانشکده مکانیک
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

اصول پیرومتالورژی و اصول هیدرومتالورژی

نحوه ارزیابی
  • نحوه فعالیت­ و انجام آزمایش ها در آزمایشگاه
  • تهیه گزارش کارهای منسجم و دقیق
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد، مسئول آزمایشگاه و سایر دانشجویان
  • آزمون پایان ترم
روش تدریس

توضیح تئوری های مرتبط با آزمایش ها و انجام آزمایش

زمان بندی و نحوه ارائه درس

کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم  تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

کتاب "آزمایش های متالورژی استخراجی"، نویسنده دکتر حسین یوزباشی زاده، دانشگاه صنعتی شریف

طرح درس

جلسه 1: گروه بندی و توضیح هدف از درس آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 2: توضیح نکات ایمنی که در آزمایشگاه تولید فلزات باید رعایت شود

جلسه 3: توضیح ادوات رایج مورد استفاده در آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 4: توضیح نحوه ساخت محلول ها

جلسه 5: توضیح دستگاه های اندازه گیری غلظت یونها در محلول و اهمیت کالیبراسیون

جلسه 6: آزمایش تشویه

جلسه 7: آزمایش تکلیس

جلسه 8: آزمایش لیچینگ

 

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان آزمایشگاه تولید فلزات ۱ (گروه ۲)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 10-12
مکان برگزاری دانشکده مکانیک
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

اصول پیرومتالورژی و اصول هیدرومتالورژی

نحوه ارزیابی
  • نحوه فعالیت­ و انجام آزمایش ها در آزمایشگاه
  • تهیه گزارش کارهای منسجم و دقیق
  • رعایت اصول اخلاقی و نحوه ­ی تعامل با استاد، مسئول آزمایشگاه و سایر دانشجویان
  • آزمون پایان ترم
روش تدریس

توضیح تئوری های مرتبط با آزمایش ها و انجام آزمایش

زمان بندی و نحوه ارائه درس

کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم  تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود

منابع

کتاب "آزمایش های متالورژی استخراجی"، نویسنده دکتر حسین یوزباشی زاده، دانشگاه صنعتی شریف

طرح درس

جلسه 1: گروه بندی و توضیح هدف از درس آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 2: توضیح نکات ایمنی که در آزمایشگاه تولید فلزات باید رعایت شود

جلسه 3: توضیح ادوات رایج مورد استفاده در آزمایشگاه تولید فلزات

جلسه 4: توضیح نحوه ساخت محلول ها

جلسه 5: توضیح دستگاه های اندازه گیری غلظت یونها در محلول و اهمیت کالیبراسیون

جلسه 6: آزمایش تشویه

جلسه 7: آزمایش تکلیس

جلسه 8: آزمایش لیچینگ

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان ترمودینامیک پیشرفته مواد
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 14-16
مکان برگزاری دانشکده مکانیک-گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

اصول ترمودینامیک مواد 1 و 2 

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم به شکل سوالات تشریحی 

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع
  • ترمودینامیک مواد گسکل جلد 1 و 2
  •  Thermodynamics in Materials Science: DeHoff, Robert
  • جزوه درسی تهیه شده توسط استاد درس
طرح درس

جلسه 1: مروری بر قوانین ترمودینامیکی

جلسه 2: مروری بر مفاهیم ترمودینامیک 1 و 2 

جلسه 3: ترمودینامیک آماری

جلسه 4: ترمودینامیک آماری

جلسه 5: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 6:ترمودینامیک محلول ها

جلسه 7: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 8: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 9: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 10: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 11: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 12: ترمودینامیک دیاگرام های فازی

جلسه 13: ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 14: ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 15:  ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

جلسه 16:  ترمودینامیک فرایند های الکتروشیمیایی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان طراحی کوره های صنعتی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 14-16
مکان برگزاری دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

پدیده های انتقال

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

کتاب اصول و طراحی کوره های صنعتی اثر پیتر مولینگر ترجمه حسن عبداله پور ناشر فدک ایساتیس

 Industrial Furnaces, Volume1 and 2, 2nd Edition: W. Trinks

جزوه درسی تهیه شده توسط استاد درس

طرح درس

جلسه 1: مقدمه (تعریف کوره)

جلسه 2: دسته بندی انواع کوره های صنعتی

جلسه 3: نحوه کار انواع کوره های صنعتی

جلسه 4: کوره های رایج آزمایشگاهی

جلسه 5: نرم افزار طراحی و مشاهده انتقال حرارت

جلسه 6: انواع سوخت های مورد کاربرد در کوره ها

جلسه 7: فرایند احتراق

جلسه 8: مسائل مربوط به فرایند احتراق

جلسه 9: طرز کار مشعل کوره ها

جلسه 10: المنت کوره ها

جلسه 11: سنسور و ترموکوپل در کوره ها

جلسه 12: طرز کار کنترل کننده دما

جلسه 13: دیرگداز کوره ها

جلسه 14: کوره های رایج صنعت ریخته گری

جلسه 15:  کوره های رایج صنعت عملیات حرارتی

جلسه 16:  آلودگی های ناشی از کوره ها

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان علم مواد
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یک شنبه و دوشنبه 14-16
مکان برگزاری دانشکده مکانیک-گروه مهندسی صنایع
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

فیزیک و شیمی عمومی

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 24 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

کتاب "علم و مهندسی مواد" نویسنده کالیستر

طرح درس

جلسه 1: مقدمه و اهمیت مطالعه درس علم مواد

جلسه 2: تاریخچه تحول علم مواد

جلسه 3: معرفی انواع پیوند ها

جلسه 4: معرفی مواد بلوری و آمورف

جلسه 5:معرفی شبکه های بلوری

جلسه 6:اندیس گذاری جهات و شبکه های کریستالی

جلسه 7: معرفی عیوب کرستالی

جلسه 8: متالوگرافی و مشاهده ریزساختار

جلسه 9: خواص مکانیکی مواد

جلسه 10: آزمون های خواص مکانیکی مواد

جلسه 11: دیاگرام های فازی

جلسه 12: دیاگرام های فازی (محاسبات)

جلسه 13: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 14: دیاگرام های فازی (انواع)

جلسه 15: دیاگرام آهن کربن

جلسه 16: دیاگرام آهن کربن

جلسه 17: دیاگرام آهن کربن

جلسه 18: تفاوت چدن و فولاد

جلسه 19: کلید فولاد

جلسه 20: پدیده خوردگی فلزات

جلسه 21:  انواع خوردگی فلزات

جلسه 22:  راهکارهای جلوگیری از خوردگی فلزات

جلسه 23: خوردگی در صنایع

جلسه 24: خوردگی در صنایع 2

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان سینتیک مواد
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 8-10
مکان برگزاری دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ترمودینامیک مواد

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

-آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

فرایندهای سینتیکی در مهندسی مواد ، تالیف دکتر صدرنژاد

 The foundation of chemical kinetics, E. yeremin

Chemical kinetics , laidler

طرح درس

جلسه 1: مقدمه ( مفهوم و قلمرو سینتیک و ترمودینامیک)

جلسه 2: استوکومتری واکنش ها و رابطه آن با سرعت واکنش

جلسه 3: سینتیک واکنش های همگن و ناهمگن

جلسه 4: درجه واکنش، ثابت سرعت و معادلات سرعت

جلسه 5: محاسبات مربوط به واکنش های درجه 0 و 1

جلسه 6: محاسبات مربوط به واکنش های درجه 2

جلسه 7: معادلات سرعت واکنش های برگشت پذیر

جلسه 8: معادلات آرنیوس و انرژی اکتیواسیون

جلسه 9: تئوری برخورد

جلسه 10: معرفی تاثیر کاتالیزورها 

جلسه 11: معادلات سرعت بر مبنای کاتالیزورها

جلسه 12: معادلات سرعت واکنش های پیچیده

جلسه 13: جذب سطحی

جلسه 14: ایزوترم های جذب سطحی

جلسه 15:  نفوذ در جامدات

جلسه 16:  معادلات نفوذ در جامدات

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه

عنوان اصول هیدرومتالورژی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 10-12
مکان برگزاری دانشکده مکانیک - گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ترمودینامیک مواد 

نحوه ارزیابی

-آزمون پایان نیمسال به شکل سوالات تشریحی 

- آزمون میانترم

- پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان

- اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی

روش تدریس

-طرح موضوع جلسه، ایجاد سوال در ذهن دانشجویان، پاسخ به سوالات ایجاد شده با استفاده از مثال های ملموس

- پرسش از دانشجویان در مورد مطالب جلسه قبل برای ارزیابی مستمر و همچنین برای ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالب قبلی

-درخواست از دانشجویان برای تهیه سمینار کلاسی درخصوص مطالب مرتبط با موضوع درس و ارائه سمینارهای برتر توسط دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

- کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود.

منابع

“Hydrometallurgical Extraction and Reclamation”, E.Jackson Ellis Harwood, Ltd., New York, 1986

“A Textbook in Hydrometallurgy”, F.Habashi, Metallurie Extractive Edition, 1999 ndQuebec;

Chemical Hydrometallurgy”, A.R.Burkin, Imperial College Press, 2001

طرح درس

جلسه 1: مقدمه ( هدف از فرایند هیدرومتالورژی)

جلسه 2: اصول و مبانی الکتروشیمی

جلسه 3: ترمودینامیک محلول ها

جلسه 4: روش های شناسایی معادن

جلسه 5: فراوری فیزیکی و شیمیایی کانی ها

جلسه 6: فرایند فلوتاسیون

جلسه 7: اصول فرایند لیچینگ

جلسه 8: تصفیه و فیلتراسون محلول

جلسه 9: جداسازی با استفاده از کربن فعال

جلسه 10: جداسازی با استفاده از رزین ها

جلسه 11: فرایند استخراج حلالی

جلسه 12: فرایند رسوبگیری

جلسه 13: الکترووینینگ

جلسه 14: فرایند تهیه مس به روش هیدرومتالورژی

جلسه 15:  فرایند تهیه روی به روش هیدرومتالورژی

جلسه 16:  فرایند تهیه سرب به روش هیدرومتالورژی

هدف از طرح درس

-تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه

-زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه