برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | آناتومی و فیزیولوژی گیاهی- بخش نظری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر در طول ترم 15 درصد نمره نهایی میان ترم 35 درصد نمره نهایی آزمون نهایی 50 درصد نمره نهایی |
روش تدریس | در قالب پاورپوینت و استفاده از کتاب های تالیفی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای چهارشنبه ساعت 8 تا 10 در کلاس 1 دانشکده کشاورزی |
منابع |
قهرمان، ا. گیاهشناسی عمومی. جلد اول و دوم. انتشارات دانشگاه تهران. 1363 گی دیسون. گیاهان آوندی. ترجمه صانعی شریعت پناهی، م. و لسانی، ح. انتشارات دانشگاه تهران. 1367.
|
طرح درس |
جلسه اول بررسی سلول گیاهی از نظر اندامک ها، دیواره سلولی، تیغه میانی و ترکیبات درون آنها و نیز مطالعه تغییرات شیمیایی دیواره سلولی و تیغه میانی
جلسه دوم بافت مریستمی و انواع آن، بافت پارانشیم و انواع آن، بافت های محافظ شامل سلول های اپیدرم، روزنه و انواع روزنه و کرک ها و انواع آنها و نیز بافت چوب پنبه و عدسک
جلسه سوم بافت های نگهدارنده شامل کلانشیم و اسکلرانشیم و انواع آنها؛ بافت های ترشحی شامل انواع ساختارهای ترشحی بیرونی و درونی؛ بافت هادی شامل بافت چوب و آبکش و اجزای آنها
جلسه چهارم تشریح و مطالعه ساختار نخستین و پسین ریشه
جلسه پنجم تشریح و مطالعه ساختار نخستین و پسین ساقه
جلسه ششم تشریح ساختمان درونی برگ و انواع آن
جلسه هفتم ساختمان گل و میوه
جلسه هشتم مواد تشکیل دهنده سلول
جلسه نهم تنفس در گیاهان
جلسه دهم فتوسنتز در گیاهان
جلسه یازدهم تغذیه معدنی گیاه
چلسه دوازدهم جذب و انتقال آب و مواد در گیاهان
جلسه سیزدهم پتانسیل آب گیاه، انتشار و اسمز
جلسه چهاردهم تعرق و تعریق و عوامل موثر بر آنها
جلسه پانزدهم هورمون های گیاهی
جلسه شانزدهم فتوپریودیسم |
هدف از طرح درس | آشنایی با انواع سلول های گیاهی، بافت های سازنده اندام های گیاهی و ساختارهای داخلی اندام های رویشی و ساختار خارجی اندام ای زایشی. شناخت برخی اعمال فیزیولوژیک مهم در گیاهان |
عنوان | آناتومی و فیزیولوژی گیاهی- عملی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه 14-18 |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | امتحان عملی |
روش تدریس | به صورت عملی آشنایی با گیاهان اتاله شده و زنده در طبیعت |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | روزهای سه شنبه از ساعت 14 الی 18 به صورت یک هفته در میان |
منابع | قهرمان، ا. گیاهشناسی عمومی. جلد اول و دوم. انتشارات دانشگاه تهران. 1363 گی دیسون. گیاهان آوندی. ترجمه صانعی شریعت پناهی، م. و لسانی، ح. انتشارات دانشگاه تهران. 1367. |
طرح درس | جلسه اول مشاهده سلول گیاهی گونه های گیاهی مختلف از نظر ساختار و نحوه قرارگیری و مشاهده انواع اپیدرم
جلسه دوم مشاهده انواع بافت پارانشیم و پلاست ها؛ کلروپلاست، آمیلوپلاست و کروموپلاستها مشاهده بافت های محافظ شامل بشره و بافت چوب پنبه
جلسه سوم مشاهده انواع بافت نگهدارنده شامل کلانشیم و اسکلرانشیم مشاهده بافت هادی شامل آوندهای چوب و آبکش
جلسه چهارم مشاهده ریشه انواع گیاهان تک لپه و دولپه و بررسی تفاوت ها و تشابه آنها
جلسه پنجم مشاهده ساختار ساقه انواع گیاهان تک لپه و دولپه و بررسی تفاوت ها و تشابهات آنها
جلسه ششم مشاهده ساختار برگ انواع گیاهان تک لپه و دولپه و بررسی تفاوت ها و تشابهات آنها
جلسه هفتم مشاهده و بررسی کمبود و نقش عناصر غذایی ماکرو و میکرو
جلسه هشتم بررسی روش های استخراج و اندازه گیری نوع و میزان کلروفیل های a و b و کاروتنوئیدها
|
هدف از طرح درس | آشنایی با انواع سلول های گیاهی، بافت های سازنده اندام های گیاهی و ساختارهای داخلی اندام های رویشی و ساختار خارجی اندام ای زایشی. شناخت برخی اعمال فیزیولوژیک مهم در گیاهان |
عنوان | زراعت عمومی- بهداشت مواد غذایی- دانشکده دامپزشکی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8 تا 10؛ چهارنشبه ساعت 14 تا 18 |
مکان برگزاری | کلاس 101 دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 35 درصد میان ترم 50 درصد آزمون نهایی |
روش تدریس | درس مذکور بخشی از درس زراعت عمومی و باغبانی گروه بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی است که بخش زراعت عمومی آن توسط اینجانب و بخش باغبانی توسط همکاری از گروه باغبانی برگزار می شود |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بخش نظری درس مذکور روزهای سه شنبه از ساعت 8 تا 10 در قالب 8 جلسه برگزار می شود. بخش عملی درس مذکور روزهای چهارشنبه از ساعت 14 تا 18 در قالب 4 جلسه هفته های فرد برگزار می شود |
منابع | خواجه پور. زراعت عمومی. انتشارات جهاد دانشگاهی مظاهری، د؛ مجنون حسینی، م. اصولو زراعت. انتشارات دانشگاه تهران
|
طرح درس | جلسه اول نقش عوامل محیطی همچون نور، حرارت و رطوبت و غیره در تولید محصولات زراعی جلسه دوم عملیات کاشت جلسه سوم عملیات داشت شامل مدیریت کود و آبیاری جلسه چهارم عملیات داشت شامل مدیریت علف های هرز جلسه پنجم آیش بندی و تناوب زراعی جلسه ششم بذر و بیولوژی آن جلسه هفتم عملیات برداشت جلسه هشتم عملیات پس از برداشت |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با اصول زراعت و مبانی آن |
عنوان | اکوفیزیولوژی گیاهی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | کلاس 313 دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 35 درصد میان ترم 50 درصد آزمون نهایی |
روش تدریس | این درس به صورت مشترک توسط دو همکار برگزار می شود روش تدریس در قالب ارائه پاورپوینت، فیلم، جزوه و کتاب خواهد بود
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کلاس درس تا نیمه ترم توسط اینجانب و از نیمه به بعد توسط همکارمان آقای دکتر خماری برگزار می شود
|
منابع | De Kok, Luit J., Hawkesford, Malcolm J. 2016. Plant Ecophysiology. Springer Lambers, Hans, Chapin III, F. Stuart, Pons, This L. 2008. Plant Physiological Ecology. Springer.
|
طرح درس | جلسه اول مقدمه ای بر اکوفیزیولوژی گیاهی، اصول و فیلترهای تاریخی پراکنش گونه های گیاهی
جلسه دوم فتوسنتز، تفاوت گیاهان سه کربنه و چهارکربنه، واکنش های روشنایی و تاریکی
جلسه سوم تنفس نوری، راهکار گیاهان چهار کربنه بجای تنفس نوری، مزایا و معایت تنفس نوی
جلسه چهارم گونه های اکسیژن فعال، چگونگی تولید و مهار آنها توسط سیستم دفاعی گیاهان
جلسه پنجم آنتی اکسیدان ها
جلسه ششم بررسی اثر نور ب جنبه های مختلف فتوسنتز و ...
جلسه هفتم بررسی اثر دما بر جنبه های مختلف فتوسنتز جلسه هشتم بررسی اثر دی اکسیدکربن و آب بر فتوسنتز و رشد و نمو گیاه |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با سازگاری فیزیولوژیک گیاهان زراعی در شرایط محیطی مختلف |
عنوان | روش تحقیق |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 45 درصد آزمون نهایی 15 درصد پروژه |
روش تدریس | در قالب پاورپوینت، جزوه و کتاب |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کلاس درس روزهای دوشنبه از ساعت 16 الی 18 |
منابع | Sahu, P.K. 2013. Research Methodology: A Guide for Researchers in Agricultural Science, Social Science and Related Fields. Springer. |
طرح درس | جلسه اول تعریف علم و تحقیق، تعریف تولید علم، انواع استدلال جلسه دوم انواع تحقیق، ابزار و ارکان تحقیق جلسه سوم پرداختن به پیشنهاده (پروپوزال) و اجزاء آن شامل بیان مسئله، بررسی منابع، اهداف و فرضیات، مواد و روش ها، برآورد هزینه ها جلسه چهارم نحوه نگارش منابع بر اساس روش های مطرح در دنیا جلسه پنجم نحوه نگارش مقاله جلسه ششم نحوه جستجوی مقالات مرتبط با موضوع تحقیق در دوره کارشناسی ارشد جلسه هفتم نحوه نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد جلسه هشتم آموزش نرم افزارهای مدیریت منابع شامل اندنوت و مندلی جلسه نهم روش های نمونه برداری در راستای اجرای پایان نامه کارشناسی ارشد جلسه دهم معرفی و آشنایی با پایگاه هایاطلاعاتی و نحوه دانلود مقالات و چگونگی استفاده از آنها در راستای نگارش پروپوزال و پایان نامه جلسه یازدهم آشنایی با پایگاه های دسترسی به مجلات مرتبط به مقالات در حیطه موضوع مورد تحقیق جلسه دوازدهم نقد و بررسی انواع مقالات جلسه سیزدهم نقد و بررسی پروپوزال های مختلف جلسه چهاردهم آشنایی با اصول و شیوه های نگارش مقاله با توجه به سلایق مختلف مجلات و داوران مقالات جلسه پانزدهم نگارش و نقد و بررسی پایان نامه ها جلسه شانزدهم نگارش و نقد و بررسی پایان نامه ها
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مراحل انجام تحقیق علمی در زمینه رشته تحصیلی خود |
عنوان | شناسایی علف های هرز |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشبنه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 35 درصد میان ترم 50درصد آزمون نهایی |
روش تدریس | در قالب پاورپوینت، جزوه و کتاب و نمونه های هرباریومی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کلاس درس روزهای یکشنبه از ساعت 10 الی 12 در کلاس 6 ساختمان تحصیلات تکمیلی برگزار می شود |
منابع | نجفی، ح.، باغستانی، م. ع.، زند، ا. 1388. بیولوژی و مدیریت علف های هرز ایران. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی راشد محصل، م. ح.، نجفی، و. م.، اکبرزاده، م. د. 1390. بیولوژی و کنترل علف های هرز. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. |
فایل پیوست اول | Chapter 3- Weed Identification.pdf |
فایل پیوست دوم | weed03.pdf |
فایل پیوست سوم | تیره سیب زمینی و ...-1.pdf |
طرح درس | جلسه اول تعاریف و کلیات شامل اهمیت، منشاء و پراکنش جغرافیایی علف های هرز جلسه دوم مروری بر تاکسونومی و مورفولوژی گیاهی جلسه سوم اصول و مبانی و روش های تشخیص و کلید علف های هرز جلسه چهارم رده بندی علف های هرز از نظر گیاهچه جلسه پنجم آشنایی با سیستم ها و روش های رده بندی گیاهان با تکیه بر اصول پایه گیاه شناسی جلسه ششم معرفی علف های هرز و گیاهان مهاجم مهم تیره های گیاهی مختلف و روش های تشخیص آنها جلسه هفتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گندمیان جلسه هشتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره کاسنی جلسه نهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گاوزبان جلسه دهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سلمه تره و تاج خروس جلسه یازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره خرفه، خشخاش، شاه تره، پیچک صحرائی جلسه دوازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره لگوم ها جلسه سیزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره علف هفت بند، سس و گل جالیز جلسه چهاردهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سیب زمینی، آلاله، فرفیون، گل نرگس جلسه پانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره شب بوها جلسه شانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره اویارسلام، لاله، نعناعیان، میخک و چتریان
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با علف های هرز مهم گیاهان زراعی، باغی و مرتعی و روش های شناسایی آنها |
عنوان | فیزیولوژی تغذیه گیاهان زراعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | کلاس 313 دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | 15 درصد ارزشیابی مستمر 25 درصد میان ترم 45 درصد آزمون نهایی 15 درصد پروژه |
روش تدریس |
روش تدریس در قالب ارائه پاورپوینت، فیلم، جزوه و کتاب خواهد بود |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس به صورت مشترک توسط دو همکار برگزار می شود |
منابع | Rengel, Z. 2002. Mineral Nutrition of Crops: Fundamental Mechanisms and Implicatioons. CBS Pub. & Distributers, New Delhi, India. Taiz, L. and Zeiger, E. 2002. Plant Physiology. 3 th Ed. Sinauer Associates Inc. Pub., USA.
|
فایل پیوست اول | فصل 4.pdf |
فایل پیوست دوم | تغذیه-1.pptx |
فایل پیوست سوم | 5-Nitrogen.pdf |
طرح درس | جلسه اول مقدمه و اهمیت تغذیه در گیاه جلسه دوم تعریف و طبقه بندی عناصر غذایی جلسه سوم محیطهای تغذیه گیاه، محلول های غذایی و مقایسه آن با خاک جلسه چهارم غشاءهای بیولوژیک و سازوکارهای جذب یون ها در ریشه جلسه پنجم جذب و آزادسازی گازها از روزنه، جذب محلول های از کوتیکول و روزنه جلسه ششم نشت عناصر از برگ ها جلسه هفتم مکانیزم جذب مواد غذایی، جابجایی مواد غذایی جلسه هشتم جذب و انتقال نیتروژن، متابولیسم نیتروژن، فیزیولوژی جذب نیتروژن و ... |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با رشد گیاه و اهمیت فیزیولوژی تغذیه در رشد و برهم کنش آن با شرایط رشدی گیاه در خاک، گیاه و اتمسفر |
عنوان | علف های هرز و کنترل آنها- بخش عملی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 14-16 |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 20 درصد ارزشیایی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 40 درصد آزمون نهایی 15 درصد کلکسیون |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس که نصف بخش عملی آن با اینجانب می باشد روزهای سه شنبه از ساعت 14 الی 16 در آزمایشگاه علوم علف های هرز ساختمان تحصیلات تکمیلی برگزار می شود |
منابع | نجفی، ح.، باغستانی، م. ع.، زند، ا. 1388. بیولوژی و مدیریت علف های هرز ایران. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی راشد محصل، م. ح.، نجفی، و. م.، اکبرزاده، م. د. 1390. بیولوژی و کنترل علف های هرز. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. |
طرح درس |
جلسه اول تعاریف و کلیات شامل اهمیت، منشاء و پراکنش جغرافیایی علف های هرز جلسه دوم مروری بر تاکسونومی و مورفولوژی گیاهی جلسه سوم اصول و مبانی و روش های تشخیص و کلید علف های هرز جلسه چهارم رده بندی علف های هرز از نظر گیاهچه جلسه پنجم آشنایی با سیستم ها و روش های رده بندی گیاهان با تکیه بر اصول پایه گیاه شناسی جلسه ششم معرفی علف های هرز و گیاهان مهاجم مهم تیره های گیاهی مختلف و روش های تشخیص آنها جلسه هفتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گندمیان جلسه هشتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره کاسنی جلسه نهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گاوزبان جلسه دهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سلمه تره و تاج خروس جلسه یازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره خرفه، خشخاش، شاه تره، پیچک صحرائی جلسه دوازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره لگوم ها جلسه سیزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره علف هفت بند، سس و گل جالیز جلسه چهاردهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سیب زمینی، آلاله، فرفیون، گل نرگس جلسه پانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره شب بوها جلسه شانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره اویارسلام، لاله، نعناعیان، میخک و چتریان |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با علف های هرز مهم گیاهان زراعی، باغی و مرتعی و روش های شناسایی آنها |
توضیحات | بخش عملی درس- مشترک با جناب آقای دکتر حجازی- گروه گیاهپزشکی |
عنوان | نحوه عمل و کاربرد علفکش ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | کلاس 313 دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزیابی مستمر 35 درصد میان ترم 50 درصد آزمون های نهایی |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کلاس های درس به طور مرتب در روزهای سه شنبه از ساعت 8 تا 10 برگزار می شود |
منابع | زند، ا.، موسوی، س. ک.، حیدری، ا. 1393. علفکش ها و روش های کاربرد آنها با رویکرد بهینه سازی و کاهش مصرف. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. Reade, A.H., 2010. Herbicids and Plant Physiology, 2nd Edition. Wiley-Blackwell publication |
فایل پیوست اول | 13-14.pdf |
فایل پیوست دوم | 6-Photosyntheisi- Plant Cell.pdf |
فایل پیوست سوم | جلسه اول، علفکش¬های بازدارنده فتوسنتز-5.pdf |
طرح درس | جلسه اول مروری بر سرنوشت علفکش ها در محیط جلسه دوم بررسی سرنوشت علفکش ها در گیاه جلسه سوم جذب و انتقال علفکش های شاخ و برگ مصرف و خاک مصرف جلسه چهارم خصوصیات انتخابی علفکس ها در کنترل علف های هرز جلسه پنجم آشنایی با اصول و روش های طبقه بندی علفکش ها جلسه ششم بررسی مکانیسم عمل علفکش ها در گیاهان جلسه هفتم بررسی علفکش های هورمونی جلسه هشتم بررسی علفکش های بازدارنده فتوسنتز جلسه نهم بررسی علفکش های بازدارنده سنتز اسیدهای چرب جلسه دهم بررسی علفکش های بازدارنده سنتز اسیدهای آمینه جلسه یازدهم بررسی علفکش های بازدارنده تقسیم سلولی جلسه دوازدهم بررسی علفکش های بازدارنده سنتز سلولز و سایر محل عمل های ناشناخته جلسه سیزدهم بررسی مقاومت به علفکش ها جلسه چهاردهم آشنایی با فرمولاسیون علفکش ها جلسه پانزدهم آشنایی با مویان ها، خیس کننده ها و ایمن کننده ها جلسه شانزدهم فناوری ها و کاربرد علفکش ها |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با نحوه عمل و مکانیسم علفکش ها در گیاهان و شناخت آنها بر اساس نحوه عمل علفکش ها |
عنوان | مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی- بخش عملی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 14-18 |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | آناتومی و فیزیولوژی گیاهی |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 20 درصد ارزشیایی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 40 درصد آزمون نهایی 15 درصد کلکسیون |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بخش عملی این درس به صورت یک در میان در قالب 4 ساعت از ساعت 14 الی 18 در روزهای سه شنبه برگزار می شود |
منابع | قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد اول. مرکز نشر دانشگاهی. 1369. قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد دوم. مرکز نشر دانشگاهی. 1372. قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد سوم. مرکز نشر دانشگاهی. 1373. قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد چهارم. مرکز نشر دانشگاهی. 1373.
|
فایل پیوست اول | Poaceae.pdf |
فایل پیوست دوم | آکانتوس، تاج خروس.pdf |
فایل پیوست سوم | تیره شب بو و علف مار-1.pdf |
طرح درس | جلسه اول مشاهده ساختار ظاهری ریشه و انواع ریشه های راست جلسه دوم مشاهده ساختار ظاهری ساقه و انواع آن در گیاهان جلسه سوم مشاهده انواع گل در تیره های مختلف جلسه چهارم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی گندمیان جلسه پنجم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی کاسنی جلسه ششم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی شب بوها، گاوزبان جلسه هفتم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی سیب زمینی، پیچک صحرائی، علف هفت بند، رز، میخک ها جلسه هشتم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی چتریان، نعناعیان، خشخاش، شاه تره، لاله، اویارسلام |
هدف از طرح درس | آشنایی با ساختار خارجی اندام های رویشی و زایشی گیاهان و واژه های گیاه شناسی مرتبط جهت استفاده در شناخت و طبقه بندی گیاهان آشنایی با اصول رده بندی و شناخت و طبقه بندی گروه های مهم گیاهان و شرح گیاهان مهم زراعی، باغی، دارویی، صنعتی و ... در میان بازدانگان و نهاندانگان |
توضیحات | بخش عملی درس |
عنوان | مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی- بخش نظری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | کلاس 1 دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | آناتومی و فیزیولوژی گیاهی |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 20 درصد ارزشیایی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 40 درصد آزمون نهایی 15 درصد کلکسیون |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس مذکور به صورت هفتگی ساعت 10 تا 12 کلاس 3 دانشکده کشاورزی برگزار می شود |
منابع | قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد اول. مرکز نشر دانشگاهی. 1369. قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد دوم. مرکز نشر دانشگاهی. 1372. قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد سوم. مرکز نشر دانشگاهی. 1373. قهرمان، ا. کورموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، جلد چهارم. مرکز نشر دانشگاهی. 1373. |
فایل پیوست اول | چتریان.pdf |
فایل پیوست دوم | عشقه-زرآوند-استبرق.pdf |
فایل پیوست سوم | تیره شب بو و علف مار-1.pdf |
طرح درس | جلسه اول مقدمه و بررسی تاریخچه و اهداف و تعارف مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی جلسه دوم ریخت شناسی و رده بندی انواع ریشه جلسه سوم ریخت شناسی و رده بندی انواع ساقه جلسه چهارم ریخت شناسی و رده بندی انواع گل جلسه پنجم ریخت شناسی و رده بندی انواع میوه جلسه ششم بررسی انواع کلیدهای شناسایی گیاهان جلسه هفتم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی گندمیان جلسه هشتم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی کاسنی جلسه نهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی شب بوها جلسه دهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی گاوزبان جلسه یازدهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی سیب زمینی، پیچک صحرائی جلسه داوزدهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی علف هفت بند، رز، میخک ها جلسه سیزدهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی چتریان، نعناعیان، جلسه چهاردهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی خشخاش، شاه تره جلسه پانزدهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی لاله، اویارسلام جلسه شانزدهم بررسی نمونه های تیپیک تیره های گیاهی نرگس، پیاز، زنبق
|
هدف از طرح درس | آشنایی با ساختار خارجی اندام های رویشی و زایشی گیاهان و واژه های گیاه شناسی مرتبط جهت استفاده در شناخت و طبقه بندی گیاهان آشنایی با اصول رده بندی و شناخت و طبقه بندی گروه های مهم گیاهان و شرح گیاهان مهم زراعی، باغی، دارویی، صنعتی و ... در میان بازدانگان و نهاندانگان |
توضیحات | بخش نظری درس |
عنوان | مرتعداری- بخش عملی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 14-18 |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | موروفولوژی و سیستماتیک گیاهی |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بخش عملی این درس به صورت یک هفته در میان از ساعت 14 الی 18 روزهای یکشنبه برگزار خواهد شد |
منابع | Holechek, Jerry L., Pieper, Rex D., Herbel, Carlton H. 2010. Range Management: Principles and practices (6th Edition), Prentice Hall. 456 Pp. |
طرح درس | جلسه اول بازدید از عرصه های مرتعی و شناسایی گونه های مرتعی موجود در منطقه با اصول گیاه شناسی
جلسه دوم ادامه بازدید از عرصه های مرتعی و شناسایی گونه های مرتعی موجود در منطقه با اصول گیاه شناسی
جلسه سوم ادامه بازدید از عرصه های مرتعی و شناسایی گونه های مرتعی موجود در منطقه با اصول گیاه شناسی
جلسه چهارم اندازه گیری شاخص های پوشش گیاهی گونه های مرتعی به روش های مختلف جلسه پنجم نحوه بررسی فراوانی، یکنواختی، تراکم و درصد پوشش گونه های مرتعی و استفاده از شاخص های جمعیتی برای بررسی پراکنش گونه ها
جلسه ششم نحوه بررسی فراوانی، یکنواختی، تراکم و درصد پوشش گونه های مرتعی و استفاده از شاخص های جمعیتی برای بررسی پراکنش گونه ها
جلسه هفتم تعیین وضع، گرایش و ظرفیت مرتع
جلسه هشتم تهیه نقشه مرتع شامل تیپ بندی، گرایش و ظرفیت مرتع |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مدیریت مراتع در جهت بهره برداری های متفاوت مانند چراگاه، آبخیزداری و زیستگاه طبیعی |
توضیحات | بخش عملی درس مرتعداری |
عنوان | مرتعداری- بخش نظری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 35 درصد میان ترم 50 درصد آزمون نهایی |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کلاس های بخش نظری این درس روزهای یکشنبه از ساعت 8 الی 10 خواهد بود |
منابع | Holechek, Jerry L., Pieper, Rex D., Herbel, Carlton H. 2010. Range Management: Principles and practices (6th Edition), Prentice Hall. 456 Pp. |
طرح درس |
جلسه اول تعاریف و مفاهیم مرتع و مرتعداری
جلسه دوم تقسیم بندی و معرفی پوشش های گیاهی مناطق رویشی ایران
جلسه سوم معرفی شاخص های کمی و کیفی مرتعی به عنوان بخش تولید کننده اکوسیستم های مرتعی
جلسه چهارم ادامه معرفی شاخص های کمی و کیفی مرتعی به عنوان بخش تولید کننده اکوسیستم های مرتعی
جلسه پنجم توصیف و تشریح شاخص های اکولوژیکی پوشش گیاهی
جلسه ششم ادامه توصیف و تشریح شاخص های اکولوژیکی پوشش گیاهی
جلسه هفتم کارکردهای زیست محیطی و ارزش های اقتصادی مراتع کشور
جلسه هشتم مشکلات و مسائل مرتعداری و علل تخریب مراتع در ایران
جلسه نهم اثر عوامل اکولوژیکی بر رشد و نمو و پراکندگی گیاهان مرتعی
جلسه دهم ادامه اثر عوامل اکولوژیکی بر رشد و نمو و پراکندگی گیاهان مرتعی
جلسه یازدهم روش های مختلف اندازه گیری تولید گیاهان مرتعی و تعیین ظرفیت چرا در مراتع
جلسه دوازدهم ادامه روش های مختلف اندازه گیری تولید گیاهان مرتعی و تعیین ظرفیت چرا در مراتع
جلسه سیزدهم روش های مختلف تعیین وضع و گرایش مراتع
جلسه چهاردهم روش های مختلف تعیین وضع و گرایش مراتع
جلسه پانزدهم اصول و مبانی انواع سیستم های چرا
جلسه شانزدهم اصول و مبانی احیاء مراتع |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مدیریت مراتع در جهت بهره برداری های متفاوت مانند چراگاه، آبخیزداری و زیستگاه طبیعی |
عنوان | شناسایی و مدیریت علف های هرز- بخش عملی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 14-18 |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 20 درصد ارزشیایی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 40 درصد آزمون نهایی 15 درصد کلکسیون |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بخش عملی این درس روزهای دوشنبه از ساعت 14 الی 18 در آزمایشگاه علوم علف های هرز ساختمان تحصیلات تکمیلی و باغات و مزارع دانشگاه تبریز به صورت میدانی برگزار می شود |
منابع | نجفی، ح.، باغستانی، م. ع.، زند، ا. 1388. بیولوژی و مدیریت علف های هرز ایران. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی راشد محصل، م. ح.، نجفی، و. م.، اکبرزاده، م. د. 1390. بیولوژی و کنترل علف های هرز. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد |
طرح درس | جلسه اول رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گندمیان جلسه دوم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره کاسنی جلسه سوم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گاوزبان جلسه چهارم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سلمه تره و تاج خروس جلسه پنجم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره خرفه، خشخاش، شاه تره، پیچک صحرائی جلسه ششم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره لگوم ها جلسه هفتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره علف هفت بند، سس و گل جالیز جلسه هشتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سیب زمینی، آلاله، فرفیون، گل نرگس؛ رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره شب بوها؛ رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره اویارسلام، لاله، نعناعیان، میخک و چتریان |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با علف های هرز مهم گیاهان زراعی، باغی و مرتعی و روش های شناسایی آنها |
توضیحات | بخش عملی درس شناسایی و مدیریت علف های هرز |
عنوان | شناسایی و مدیریت علف های هرز- بخش نظری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم
|
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف 20 درصد ارزشیایی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 40 درصد آزمون نهایی 15 درصد کلکسیون |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | بخش نظری این درس روزهای دوشنبه از ساعت 8 الی 10 در دانشکده کشاورزی برگزار می شود |
منابع | نجفی، ح.، باغستانی، م. ع.، زند، ا. 1388. بیولوژی و مدیریت علف های هرز ایران. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی راشد محصل، م. ح.، نجفی، و. م.، اکبرزاده، م. د. 1390. بیولوژی و کنترل علف های هرز. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد |
طرح درس |
جلسه اول تعاریف و کلیات شامل اهمیت، منشاء و پراکنش جغرافیایی علف های هرز جلسه دوم بیولوژی علف های هرز جلسه سوم روش های مختلف کنترل علف های هرز جلسه چهارم کنترل شیمیایی جلسه پنجم کنترل زراعی جلسه ششم کنترل مکانیکی جلسه هفتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گندمیان جلسه هشتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره کاسنی جلسه نهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گاوزبان جلسه دهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سلمه تره و تاج خروس جلسه یازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره خرفه، خشخاش، شاه تره، پیچک صحرائی جلسه دوازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره لگوم ها جلسه سیزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره علف هفت بند، سس و گل جالیز جلسه چهاردهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سیب زمینی، آلاله، فرفیون، گل نرگس جلسه پانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره شب بوها جلسه شانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره اویارسلام، لاله، نعناعیان، میخک و چتریان |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با علف های هرز مهم گیاهان زراعی، باغی و مرتعی و روش های شناسایی و کنترل آنها |
عنوان | تنوع زیستی در بوم نظام های زراعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 35 درصد میان ترم 50 درصد آزمون نهایی |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس به صورت مشترک با یکی از همکاران گروه اکوفیزیولوژی گیاهی در روزهای چهارنشبه از ساعت 8 تا 10 برگزار می شود |
منابع | Benckiser, G., Schnell. 2006. Biodiversity in Agricultural Production Systems. CRC Press. |
طرح درس |
جلسه اول بیان کلیات، مبانی و مفاهیم و چارچوب سلسه مراتب برای بررسی تنوع در بوم نظام های زراعی جلسه دوم تنوع زمانی و مکانی در سح مزرعه و منطقه جلسه سوم روش های بررسی انواع تنوع های زیستی و شاخص های ارزیابی آنها جلسه چهارم تنوع زیستی میکروبی خاک در سامانه های کشاورزی جلسه پنجم تنوع زیستی آفات و عوامل بیماریزا جلسه ششم تنوع زیستی زراعی جلسه هفتم طراحی منظره گاه های زراعی متنوع جلسه هشتم تنوع درچشم اندازهای کشاورزی، تنوع انسانی جامعه و سامانه های توانمند غذا و کشاورزی |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با نحوه و چگونگی پیدایشس کشاورزی، الگوهای اهلی سازی در گیاهان و جانوان، نحوه پیدایش و توسعه اگرواکوسیستم |
عنوان | اکوفیزیولوژی تولید گیاهان زراعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 50 درصد آزمون نهایی 10 دررصد پروژه |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس در روزهای چهارشنبه از ساعت 10 الی 12 در دانشکده کشاورزی برگزار می شود |
منابع | De Kok, Luit J., Hawkesford, Malcolm J. 2016. Plant Ecophysiology. Springer Lambers, Hans, Chapin III, F. Stuart, Pons, This L. 2008. Plant Physiological Ecology. Springer. |
طرح درس |
جلسه اول مقدمه ای بر اکوفیزیولوژی گیاهی، اصول و فیلترهای تاریخی پراکنش گونه های گیاهی
جلسه دوم فتوسنتز، تفاوت گیاهان سه کربنه و چهارکربنه، واکنش های روشنایی و تاریکی
جلسه سوم تنفس نوری، راهکار گیاهان چهار کربنه بجای تنفس نوری، مزایا و معایت تنفس نوی
جلسه چهارم گونه های اکسیژن فعال، چگونگی تولید و مهار آنها توسط سیستم دفاعی گیاهان
جلسه پنجم آنتی اکسیدان ها
جلسه ششم بررسی اثر نور ب جنبه های مختلف فتوسنتز و ...
جلسه هفتم بررسی اثر دما بر جنبه های مختلف فتوسنتز جلسه هشتم بررسی اثر دی اکسیدکربن و آب بر فتوسنتز و رشد و نمو گیاه جلسه نهم تنفس جلسه دهم انتقال و تسهیم مواد پرورده جلسه یازدهم نمو گیاه و ارتباط آن با عملکرد جلسه دوازدهم سیستم ریشه و تفاوت ها و نقش آنها در جذب عناصر غذایی جلسه سیزدهم تثبیت بیولوژیک نیتروژن و نقش آن در پاسخ های اکوفیزیولوژیک گیاهان زراعی جلسه چهاردهم ارتباطات رطوبتی، محدودیت های محیطی در تولید و عملکر جلسه پانزدهم تغییرات اقلیمی جلسه شانزدهم محصولات زراعی و تولید انرژی های زیستی
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با پاسخ های فیزیولوژیک، اکولوژیک و محیطی گیاه و تاثیر آنها بر رشد، نمو و تولید گیاهان زراعی |
عنوان | آناتومی و فیزیولوژی گیاهی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | فیزیولوژی تغذیه گیاهان زراعی- ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزشیابی مستمر 25 درصد میان ترم 45 درصد آزمون نهایی 15 درصد پروژه |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس به صورت مشترک با یکی از همکاران گروه در ساعت 16 الی 18 روزهای چهارشنبه برگزار می شود |
منابع | Rengel, Z. 2002. Mineral Nutrition of Crops: Fundamental Mechanisms and Implicatioons. CBS Pub. & Distributers, New Delhi, India. Taiz, L. and Zeiger, E. 2002. Plant Physiology. 3 th Ed. Sinauer Associates Inc. Pub., USA |
طرح درس | جلسه اول مقدمه و اهمیت تغذیه در گیاه جلسه دوم تعریف و طبقه بندی عناصر غذایی جلسه سوم محیطهای تغذیه گیاه، محلول های غذایی و مقایسه آن با خاک جلسه چهارم غشاءهای بیولوژیک و سازوکارهای جذب یون ها در ریشه جلسه پنجم جذب و آزادسازی گازها از روزنه، جذب محلول های از کوتیکول و روزنه جلسه ششم نشت عناصر از برگ ها جلسه هفتم مکانیزم جذب مواد غذایی، جابجایی مواد غذایی جلسه هشتم جذب و انتقال نیتروژن، متابولیسم نیتروژن، فیزیولوژی جذب نیتروژن و |
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با رشد گیاه و اهمیت فیزیولوژی تغذیه در رشد و برهم کنش آن با شرایط رشدی گیاه در خاک، گیاه و اتمسفر |
عنوان | شناسایی علف های هرز |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 35 درصد میان ترم 50درصد آزمون نهایی |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | این درس روزهای یکشنبه از ساعت 10 الی 12 در ساختمان تحصیلات تکمیلی برگزار می شود |
منابع |
نجفی، ح.، باغستانی، م. ع.، زند، ا. 1388. بیولوژی و مدیریت علف های هرز ایران. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی راشد محصل، م. ح.، نجفی، و. م.، اکبرزاده، م. د. 1390. بیولوژی و کنترل علف های هرز. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد |
طرح درس |
جلسه اول تعاریف و کلیات شامل اهمیت، منشاء و پراکنش جغرافیایی علف های هرز جلسه دوم مروری بر تاکسونومی و مورفولوژی گیاهی جلسه سوم اصول و مبانی و روش های تشخیص و کلید علف های هرز جلسه چهارم رده بندی علف های هرز از نظر گیاهچه جلسه پنجم آشنایی با سیستم ها و روش های رده بندی گیاهان با تکیه بر اصول پایه گیاه شناسی جلسه ششم معرفی علف های هرز و گیاهان مهاجم مهم تیره های گیاهی مختلف و روش های تشخیص آنها جلسه هفتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گندمیان جلسه هشتم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره کاسنی جلسه نهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره گاوزبان جلسه دهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سلمه تره و تاج خروس جلسه یازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره خرفه، خشخاش، شاه تره، پیچک صحرائی جلسه دوازدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره لگوم ها جلسه سیزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره علف هفت بند، سس و گل جالیز جلسه چهاردهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره سیب زمینی، آلاله، فرفیون، گل نرگس جلسه پانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره شب بوها جلسه شانزدهم رده بندی و شناسایی علف های هرز تیره اویارسلام، لاله، نعناعیان، میخک و چتریان
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با علف های هرز مهم گیاهان زراعی، باغی و مرتعی و روش های شناسایی آنها |
عنوان | روش تحقیق- ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی- کلاس 313 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 25 درصد میان ترم 45 درصد آزمون نهایی 15 درصد پروژه |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کلاس درس روش تحقیق روزهای دوشنبه از ساعت 16 الی 18 کلاس 313 دانشکده یا با هماهنگی دانشجویان در روزهای دوشنبه از ساعت 10 الی 12 در ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار می شود |
منابع | Sahu, P.K. 2013. Research Methodology: A Guide for Researchers in Agricultural Science, Social Science and Related Fields. Springer. |
طرح درس |
جلسه اول تعریف علم و تحقیق، تعریف تولید علم، انواع استدلال جلسه دوم انواع تحقیق، ابزار و ارکان تحقیق جلسه سوم پرداختن به پیشنهاده (پروپوزال) و اجزاء آن شامل بیان مسئله، بررسی منابع، اهداف و فرضیات، مواد و روش ها، برآورد هزینه ها جلسه چهارم نحوه نگارش منابع بر اساس روش های مطرح در دنیا جلسه پنجم نحوه نگارش مقاله جلسه ششم نحوه جستجوی مقالات مرتبط با موضوع تحقیق در دوره کارشناسی ارشد جلسه هفتم نحوه نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد جلسه هشتم آموزش نرم افزارهای مدیریت منابع شامل اندنوت و مندلی جلسه نهم روش های نمونه برداری در راستای اجرای پایان نامه کارشناسی ارشد جلسه دهم معرفی و آشنایی با پایگاه هایاطلاعاتی و نحوه دانلود مقالات و چگونگی استفاده از آنها در راستای نگارش پروپوزال و پایان نامه جلسه یازدهم آشنایی با پایگاه های دسترسی به مجلات مرتبط به مقالات در حیطه موضوع مورد تحقیق جلسه دوازدهم نقد و بررسی انواع مقالات جلسه سیزدهم نقد و بررسی پروپوزال های مختلف جلسه چهاردهم آشنایی با اصول و شیوه های نگارش مقاله با توجه به سلایق مختلف مجلات و داوران مقالات جلسه پانزدهم نگارش و نقد و بررسی پایان نامه ها جلسه شانزدهم نگارش و نقد و بررسی پایان نامه ها
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مراحل انجام تحقیق علمی در زمینه رشته تحصیلی خود |
عنوان | اکوفیزیولوژی گیاهی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی- کلاس 313 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | به صورت کوئیزهای کلاسی، ارزیابی فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و نیز آزمون پایان ترم 15 درصد ارزشیابی مستمر در طول ترم 35 درصد میان ترم 50 درصد آزمون نهایی |
روش تدریس | با نمایش مطالب در قالب پاورپوینت، اسلاید و فیلم، و نیز بهره گیری از مطالب کتب و مقالات در قالب پی دی اف |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کلاس های درس مذکور روزهای سه شنبه از ساعت 10 الی 12 در اتاق مدیر گروه دانشکده کشاورزی برگزار می شود |
منابع | De Kok, Luit J., Hawkesford, Malcolm J. 2016. Plant Ecophysiology. Springer Lambers, Hans, Chapin III, F. Stuart, Pons, This L. 2008. Plant Physiological Ecology. Springer. |
طرح درس |
جلسه اول مقدمه ای بر اکوفیزیولوژی گیاهی، اصول و فیلترهای تاریخی پراکنش گونه های گیاهی
جلسه دوم فتوسنتز، تفاوت گیاهان سه کربنه و چهارکربنه، واکنش های روشنایی و تاریکی
جلسه سوم تنفس نوری، راهکار گیاهان چهار کربنه بجای تنفس نوری، مزایا و معایت تنفس نوی
جلسه چهارم گونه های اکسیژن فعال، چگونگی تولید و مهار آنها توسط سیستم دفاعی گیاهان
جلسه پنجم آنتی اکسیدان ها
جلسه ششم بررسی اثر نور ب جنبه های مختلف فتوسنتز و ...
جلسه هفتم بررسی اثر دما بر جنبه های مختلف فتوسنتز جلسه هشتم بررسی اثر دی اکسیدکربن و آب بر فتوسنتز و رشد و نمو گیاه
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با پاسخ های فیزیولوژیک گیاهان به انواع عوامل اکولوژیک تاثیرگذار در رشد و نمو گیاهان می باشد |
عنوان | آناتومی و فیزیولوژی گیاهی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 14-18 |
مکان برگزاری | ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | به صورت آزمون عملی هفته های پایانی نیمسال و قبل از شروع امتحانات نیمسال |
روش تدریس | به صورت عملی |