برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | نانو مواد ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 14-16 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 306 |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | مستمر و نهایی |
روش تدریس | خضوری |
عنوان | روشهای شناسایی و آنالیز مواد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 305 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | صد واحد |
نحوه ارزیابی | مستمر نهایی
|
روش تدریس | حضوری |
عنوان | آزمایشگاه مواد اولیه سرامیکها ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یک شنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | ساختمتن ساخت و تولید آزمایشگاههای سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | عملی آزمون کتبی |
روش تدریس | عملی
|
عنوان | آزمایشگاه مواد اولیه سرامیکها ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان ساخت و تولید آزمایشگاههای سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
عنوان | مبانی و تاریخچه مهندسی مواد و متالورژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان شماره 8 اتاق 309 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم کوییز گلاسی فعالیتهای تحقیقاتی |
روش تدریس | حضوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه 1- آشنایی با مهندسی مواد و متالورژی و جایگاه آن در زندگی بشر جلسه2- حوزه های تمدنی بشر در اعصار مختلف و نقش و جایگاه ایران در این بین جلسه 3- آشنایی با مهندسی مواد تقسیم بندی انواع مواد و وظایف مهندس مواد در تولید مواد صنعتی جلسه 4- عصر حجر- آشنایی با روشهای ساخت و تولید مواد سرامیکی در طی اعصار جلسه 5- عصر مس و مفرغ و روشهای ساخت مواد فلزی جلسه 6- خواص مس و آلیاژهای آن جلسه 7- عصر آهن و فولاد جلسه 8- انواع روشهای ساخت و کوره های تولید آهن و فولاد جلسه 9- تقسیم بندی آلیاژهای پایه آهنی و کلید فولاد جلسه10- فلزات و آلیاژهای غیر آهنی جلسه 11- خواص مواد (فیزیکی. مکانیکی. الکتریکی. نوری. حرارتی. شیمیایی. بایو) جلسه 12- روشهای ساخت و تولید پیشرفته در قرن 20 ام (پلیمرها کامپوزیتها) جلسه 13- تاثیر جنگ و بیماریها در توسعه فن آوریهای مهندسی مواد و متالورژی جلسه 14- عصر مواد مولکولی (بایو- نانو- کوانتومی و هوشمند) جلسه 15- مواد و محیط زیست جلسه 16- ترسیم نقشه راه مهندسی مواد ومعیارهای انتخاب و طراحی مواد جلسه 17-ارزیابی پایانی فصل
|
منابع | تاریخچه و مبانی مهندسی مواد و متالورژی، نیره عسگری و سعید فراهانی نشر جهاد دانشگاهی قزوین 1398 |
طرح درس | - مقدمه - روشهای ساخت قطعات متالورژیکی - خواص مواد مهندسی - مهندسی و علم مواد (متالورژی) - نقش مواد در توسعه تمدنهای بشری - عصر حجر - تاریخچه شناخت فلزات - عصر مس و برنز - عصر آهن و فولاد - توسعه علم مواد در دو قرن اخیر - مواد پیشرفته |
هدف از طرح درس | نظر به جایگاه و اهمیت مواد در تمدنسازی طی تاریخ رشد و توسعه بشر طی چندین هزار سال و لزوم حرکت در این مسیر وزارت علوم برآن شد که درسی با عنوان مبانی و تاریخچه مهندسی مواد تدوین کند. رسالت این عنوان درسی آشنا ساختن دانشجویان کارشناسی مواد با رشته خود و ترسیم نقشهراه برای ادامه مسیر این مهندسین نوپا بوده است. |
توضیحات | علم مواد از زمان آغاز بشریت موجب توسعه و گسترش تمدنها شدهاست. استفاده از مواد بهتر برای ساخت ابزارها و سلاحها اجازه گسترش و تسخیر سرزمینها را به بشر دادهاست و همچنین پیشرفت در فرآوری موادی مانند فولاد و آلومینیوم همچنان بر جوامع فعلی تأثیر میگذارد. مورخان مواد را بخش مهمی از تمدنها میدانند، به طوری که تمام دورههای زمانی با مواد غالب مورد استفاده (عصر حجر، عصر برنز، عصر آهن) شناخته میشوند. در طول تاریخ کنترل مواد در بهترین حالت از طریق کیمیاگری یا روشهای تجربی بودهاست. مطالعه و توسعه شیمی و فیزیک به مطالعه مواد کمک کرد و در نهایت مطالعه بین رشتهای علم مواد از ترکیب این مطالعات پدید آمد. تاریخ علم مواد مطالعه چگونگی استفاده و توسعه مواد مختلف در طول تاریخ و تأثیر آن مواد بر فرهنگ مردمان زمین است. اصطلاح " عصر سیلیکون " گاهی اوقات برای اشاره به دوره مدرن تاریخ در اواخر قرن ۲۰ تا اوایل قرن ۲۱ استفاده میشود. اعصار تمدنی بشر را بر اساس پیشرفتهای فن آوری ساخت و بکار گیری مواد شامل عناوین ذیل می باشد که در طول متن بیشتر بدان پرداخته خواهد شد. |
عنوان | سمینار کارشناسی ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق ارشد طبقه 3 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای کلاسی ارایه سمینار شفاهی و متن سمینار تدوین شده در طول ترم آزمون پایانی |
روش تدریس | کارگاهی حضوری
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول :
جلسه دوم:
جلسه سوم:
جلسه چهارم:
جلسه پنجم:
جلسه ششم:
جلسه هفتم:
جلسه هشتم:
جلسه نهم:
جلسه دهم:
جلسه یازدهم:
جلسه دوازدهم: مباحثه اصول مباحثته فصل نتایج و بحث گروه بندی برای میزگرد علمی و نظر سنجی از تماششاگرها جهت دی به افکار نظم در تدوین مطالب و ارایه نظریات با ذکر نظرات موافق و مخالف
جلسه سیزدهم:
جلسه چهاردهم:
جلسه پانزدهم : حمع بندی کارهای زمان بندی مالی و هماهنگی سمینار هماهنگی با گروه و دانشکده دانشگاه و حراست دعوت نامه از صنایع و اساتید و داوران و معاونتها برنامه پذیرایی و نهار و گواهی مقالات مشاهده ارایه های سالهای قبل و الگوهای مقالات و پوسترها و ارایه های شفاهی سالهای قبل
جلسه شانزدهم: جمع اوری مقالات نگارشته شده در قالب وورد و پی دی اف مطالعه مراجع و اصول مورد استفاده ارایه های شفاهی |
منابع | شیوه ارایه مطالب (علمی فنی) سید محمد تقی روحانی روانکوهی، نشر جلوه 1380 |
طرح درس | معرفی سرفصل های کارگاه
|
هدف از طرح درس | اهداف:
آماده سازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مراحل انجام تحقیق علمی و ارایه گزارش مکتوب و شفاهی دستاوردهای تحقیق به صورت عملی هدف عمده کلاس و به عبارت دقیق تر کارگاه سمینار می باشد. کار تیمی، جستجوی منابع و روشهای انتقال مطلب از تیترهای اصلی کار می باشد. اهداف درس:
|
توضیحات | مقدمه : مهندسان مواد چه در بخش تحقیق و توسعه و چه در بخش صنعت نیازمند انتقال مطالب خود به صورت مکتوب و شفاهی هستند آشنایی با روشهای انتقال مطالب به صورت صحیح و مهندسی در قالب الگوهای تدوین شده از مهارتهایی می باشد که لازمه کار ایشان می باشد. بدین منظور در قالب این درس مهارتهایی به دانشجویان به صورت کارگاهی عرضه می شود که به این ترتیب افراد مستعد ذاتی و افرادی که ضعف ارتباط کلامی و نوشتاری دارند مهارتهای لازمه را برای افزایش کیفیت ارایه خود را پیدا می کنند همچنین در طول این درس انجام کار تیمی و گروهی و نیز فعالیتهای خارجی شامل برگزاری سمینار مدیریت پروژه و کارهای محوله و نیز بازدید از کتابخانه و جستجوی سیستماتیک و نرمافزاری برای تسهیل کار نگارش هدف این درس بوده است. مدرس دانش و نیز تجربه خود را که طی بیش از ده سال تدریس در دانشگاه و سی سال فعالیت علمی در قالب ده جدل کتاب 40 عنوان مقاله داخلی و بین المللی و بیش از صد ارایه داخلی و خارجی داشته و این تجربیات را در قالب این درس با دانشجویان علاقه مند به اشتراک گذاشته است. روش تدریس تعاملی و دو طرفه و ارزیابی های روزانه از اهداف این درس بوده و حاصل فعالیتهای دانشجویان طی چند دوره برگزاری این کارگاه به صورت سمینارهای مواد نو در سطح دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه و انجمن علمی برگزار شده است. امید است این دوره نیز با مشارکت دانشکده و اعضای هیات علمی گروه این سمینار به صورت بین المللی در سامانه علمی جهان اسلام ثبت گردد.
|
عنوان | آزمایشگاه روشهای ساخت سرامیکهای ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان ساخت و تولید آزمایشگاه عمومی سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای آزمایشگاهی گزارش کار آزمایشگاه آزمون پایانی |
روش تدریس | کارگاهی عملی |
عنوان | آزمایشگاه روشهای ساخت سرامیکهای ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | ساختمان ساخت و تولید آزمایشگاه عمومی سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | فرایند ساخت سرامیک |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای آزمایشگاهی گزارش کار آزمایشگاه آزمون پایانی |
روش تدریس | حضوری در کارگاه عملی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | خواص گچ قالب سازی و روش های اندازه گیری آن ها استحکام خمشی خام |
منابع | آزمایشگاه مواد اولیه سرامیک /مؤلف: حسین قصاعی تهران: شرکت چاپ و نشر |
طرح درس | نسبت گچ به آب |
هدف از طرح درس | هدف های |
توضیحات | خصوصیت مهم گچ، که انگیزه ی استفاده از آن را در صنایع سرامیک و ساختمانی فراهم نموده است، این ویژگی است قبل از بکارگیری پودر گچ قالبسازی برای تهیه قالب جهت شکل دهی در صنعت سرامیک نیاز به بررسی برخی از خواص |