برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | نانو مواد ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 14-16 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 306 |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | مستمر و نهایی |
روش تدریس | خضوری |
عنوان | روشهای شناسایی و آنالیز مواد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 305 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | صد واحد |
نحوه ارزیابی | مستمر نهایی
|
روش تدریس | حضوری |
عنوان | آزمایشگاه مواد اولیه سرامیکها ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یک شنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | ساختمتن ساخت و تولید آزمایشگاههای سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | عملی آزمون کتبی |
روش تدریس | عملی
|
عنوان | آزمایشگاه مواد اولیه سرامیکها ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان ساخت و تولید آزمایشگاههای سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
عنوان | مبانی و تاریخچه مهندسی مواد و متالورژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان شماره 8 اتاق 309 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | آزمون پایان ترم کوییز گلاسی فعالیتهای تحقیقاتی |
روش تدریس | حضوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه 1- آشنایی با مهندسی مواد و متالورژی و جایگاه آن در زندگی بشر جلسه2- حوزه های تمدنی بشر در اعصار مختلف و نقش و جایگاه ایران در این بین جلسه 3- آشنایی با مهندسی مواد تقسیم بندی انواع مواد و وظایف مهندس مواد در تولید مواد صنعتی جلسه 4- عصر حجر- آشنایی با روشهای ساخت و تولید مواد سرامیکی در طی اعصار جلسه 5- عصر مس و مفرغ و روشهای ساخت مواد فلزی جلسه 6- خواص مس و آلیاژهای آن جلسه 7- عصر آهن و فولاد جلسه 8- انواع روشهای ساخت و کوره های تولید آهن و فولاد جلسه 9- تقسیم بندی آلیاژهای پایه آهنی و کلید فولاد جلسه10- فلزات و آلیاژهای غیر آهنی جلسه 11- خواص مواد (فیزیکی. مکانیکی. الکتریکی. نوری. حرارتی. شیمیایی. بایو) جلسه 12- روشهای ساخت و تولید پیشرفته در قرن 20 ام (پلیمرها کامپوزیتها) جلسه 13- تاثیر جنگ و بیماریها در توسعه فن آوریهای مهندسی مواد و متالورژی جلسه 14- عصر مواد مولکولی (بایو- نانو- کوانتومی و هوشمند) جلسه 15- مواد و محیط زیست جلسه 16- ترسیم نقشه راه مهندسی مواد ومعیارهای انتخاب و طراحی مواد جلسه 17-ارزیابی پایانی فصل
|
منابع | تاریخچه و مبانی مهندسی مواد و متالورژی، نیره عسگری و سعید فراهانی نشر جهاد دانشگاهی قزوین 1398 |
طرح درس | - مقدمه - روشهای ساخت قطعات متالورژیکی - خواص مواد مهندسی - مهندسی و علم مواد (متالورژی) - نقش مواد در توسعه تمدنهای بشری - عصر حجر - تاریخچه شناخت فلزات - عصر مس و برنز - عصر آهن و فولاد - توسعه علم مواد در دو قرن اخیر - مواد پیشرفته |
هدف از طرح درس | نظر به جایگاه و اهمیت مواد در تمدنسازی طی تاریخ رشد و توسعه بشر طی چندین هزار سال و لزوم حرکت در این مسیر وزارت علوم برآن شد که درسی با عنوان مبانی و تاریخچه مهندسی مواد تدوین کند. رسالت این عنوان درسی آشنا ساختن دانشجویان کارشناسی مواد با رشته خود و ترسیم نقشهراه برای ادامه مسیر این مهندسین نوپا بوده است. |
توضیحات | علم مواد از زمان آغاز بشریت موجب توسعه و گسترش تمدنها شدهاست. استفاده از مواد بهتر برای ساخت ابزارها و سلاحها اجازه گسترش و تسخیر سرزمینها را به بشر دادهاست و همچنین پیشرفت در فرآوری موادی مانند فولاد و آلومینیوم همچنان بر جوامع فعلی تأثیر میگذارد. مورخان مواد را بخش مهمی از تمدنها میدانند، به طوری که تمام دورههای زمانی با مواد غالب مورد استفاده (عصر حجر، عصر برنز، عصر آهن) شناخته میشوند. در طول تاریخ کنترل مواد در بهترین حالت از طریق کیمیاگری یا روشهای تجربی بودهاست. مطالعه و توسعه شیمی و فیزیک به مطالعه مواد کمک کرد و در نهایت مطالعه بین رشتهای علم مواد از ترکیب این مطالعات پدید آمد. تاریخ علم مواد مطالعه چگونگی استفاده و توسعه مواد مختلف در طول تاریخ و تأثیر آن مواد بر فرهنگ مردمان زمین است. اصطلاح " عصر سیلیکون " گاهی اوقات برای اشاره به دوره مدرن تاریخ در اواخر قرن ۲۰ تا اوایل قرن ۲۱ استفاده میشود. اعصار تمدنی بشر را بر اساس پیشرفتهای فن آوری ساخت و بکار گیری مواد شامل عناوین ذیل می باشد که در طول متن بیشتر بدان پرداخته خواهد شد. |
عنوان | سمینار کارشناسی ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق ارشد طبقه 3 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای کلاسی ارایه سمینار شفاهی و متن سمینار تدوین شده در طول ترم آزمون پایانی |
روش تدریس | کارگاهی حضوری
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول :
جلسه دوم:
جلسه سوم:
جلسه چهارم:
جلسه پنجم:
جلسه ششم:
جلسه هفتم:
جلسه هشتم:
جلسه نهم:
جلسه دهم:
جلسه یازدهم:
جلسه دوازدهم: مباحثه اصول مباحثته فصل نتایج و بحث گروه بندی برای میزگرد علمی و نظر سنجی از تماششاگرها جهت دی به افکار نظم در تدوین مطالب و ارایه نظریات با ذکر نظرات موافق و مخالف
جلسه سیزدهم:
جلسه چهاردهم:
جلسه پانزدهم : حمع بندی کارهای زمان بندی مالی و هماهنگی سمینار هماهنگی با گروه و دانشکده دانشگاه و حراست دعوت نامه از صنایع و اساتید و داوران و معاونتها برنامه پذیرایی و نهار و گواهی مقالات مشاهده ارایه های سالهای قبل و الگوهای مقالات و پوسترها و ارایه های شفاهی سالهای قبل
جلسه شانزدهم: جمع اوری مقالات نگارشته شده در قالب وورد و پی دی اف مطالعه مراجع و اصول مورد استفاده ارایه های شفاهی |
منابع | شیوه ارایه مطالب (علمی فنی) سید محمد تقی روحانی روانکوهی، نشر جلوه 1380 |
طرح درس | معرفی سرفصل های کارگاه
|
هدف از طرح درس | اهداف:
آماده سازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مراحل انجام تحقیق علمی و ارایه گزارش مکتوب و شفاهی دستاوردهای تحقیق به صورت عملی هدف عمده کلاس و به عبارت دقیق تر کارگاه سمینار می باشد. کار تیمی، جستجوی منابع و روشهای انتقال مطلب از تیترهای اصلی کار می باشد. اهداف درس:
|
توضیحات | مقدمه : مهندسان مواد چه در بخش تحقیق و توسعه و چه در بخش صنعت نیازمند انتقال مطالب خود به صورت مکتوب و شفاهی هستند آشنایی با روشهای انتقال مطالب به صورت صحیح و مهندسی در قالب الگوهای تدوین شده از مهارتهایی می باشد که لازمه کار ایشان می باشد. بدین منظور در قالب این درس مهارتهایی به دانشجویان به صورت کارگاهی عرضه می شود که به این ترتیب افراد مستعد ذاتی و افرادی که ضعف ارتباط کلامی و نوشتاری دارند مهارتهای لازمه را برای افزایش کیفیت ارایه خود را پیدا می کنند همچنین در طول این درس انجام کار تیمی و گروهی و نیز فعالیتهای خارجی شامل برگزاری سمینار مدیریت پروژه و کارهای محوله و نیز بازدید از کتابخانه و جستجوی سیستماتیک و نرمافزاری برای تسهیل کار نگارش هدف این درس بوده است. مدرس دانش و نیز تجربه خود را که طی بیش از ده سال تدریس در دانشگاه و سی سال فعالیت علمی در قالب ده جدل کتاب 40 عنوان مقاله داخلی و بین المللی و بیش از صد ارایه داخلی و خارجی داشته و این تجربیات را در قالب این درس با دانشجویان علاقه مند به اشتراک گذاشته است. روش تدریس تعاملی و دو طرفه و ارزیابی های روزانه از اهداف این درس بوده و حاصل فعالیتهای دانشجویان طی چند دوره برگزاری این کارگاه به صورت سمینارهای مواد نو در سطح دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه و انجمن علمی برگزار شده است. امید است این دوره نیز با مشارکت دانشکده و اعضای هیات علمی گروه این سمینار به صورت بین المللی در سامانه علمی جهان اسلام ثبت گردد.
|
عنوان | آزمایشگاه روشهای ساخت سرامیکهای ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان ساخت و تولید آزمایشگاه عمومی سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای آزمایشگاهی گزارش کار آزمایشگاه آزمون پایانی |
روش تدریس | کارگاهی عملی |
عنوان | آزمایشگاه روشهای ساخت سرامیکهای ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | ساختمان ساخت و تولید آزمایشگاه عمومی سرامیک |
تعداد واحد | ۱ |
پیش نیاز درس | فرایند ساخت سرامیک |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای آزمایشگاهی گزارش کار آزمایشگاه آزمون پایانی |
روش تدریس | حضوری در کارگاه عملی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | خواص گچ قالب سازی و روش های اندازه گیری آن ها استحکام خمشی خام |
منابع | آزمایشگاه مواد اولیه سرامیک /مؤلف: حسین قصاعی تهران: شرکت چاپ و نشر |
طرح درس | نسبت گچ به آب |
هدف از طرح درس | هدف های |
توضیحات | خصوصیت مهم گچ، که انگیزه ی استفاده از آن را در صنایع سرامیک و ساختمانی فراهم نموده است، این ویژگی است قبل از بکارگیری پودر گچ قالبسازی برای تهیه قالب جهت شکل دهی در صنعت سرامیک نیاز به بررسی برخی از خواص |
عنوان | روشهای شناسایی و آنالیز مواد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یک شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 306 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | صد واحد پیشنیاز: مبانی مهندسی مواد، شیمی عمومی |
نحوه ارزیابی | مستمر نهایی تکالیف و پروژه های کلاسی |
روش تدریس | حضوری
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | برنامه زمانبندی درس هفتهموضوع درسفعالیتها و تکالیف1مقدمه و دستهبندی روشهای آنالیزمعرفی ابزارهای آنالیز، گزارش تحقیق کوتاه2روشهای آنالیز عنصری (AAS, ICP)کار با دادههای آنالیز شیمیایی3طیفسنجی جرمی (MS)تحلیل طیف جرمی یک نمونه4پراش پرتو ایکس (XRD)تمرین روی الگوهای پراش، جلسه عملی5میکروسکوپ نوری (OM) و متالوگرافیآمادهسازی نمونههای متالوگرافی6میکروسکوپ الکترونی (SEM, TEM)کار با تصاویر SEM، بازدید از آزمایشگاه7آنالیز سطحی (XPS, AFM)ارائه دانشجویی درباره روشهای پیشرفته8امتحان میانترمآزمون نظری و عملی از مباحث تدریسشده9آنالیز حرارتی (TGA, DSC, DTA)تحلیل نمودارهای آنالیز حرارتی10آزمونهای سختیسنجیانجام سختیسنجی در آزمایشگاه11آزمونهای مکانیکیانجام آزمایش کشش و ضربه12آزمونهای الکتریکی و مغناطیسیبررسی نمودارهای هدایت الکتریکی13کاربردهای صنعتی روشهای آنالیزارائه گروهی درباره صنایع مختلف14روشهای جدید در آنالیز موادبحث درباره آینده روشهای شناسایی15مرور و حل تمرین نهاییرفع اشکال، حل نمونه سوالات16امتحان پایانترمآزمون جامع از مباحث ترم |
منابع | روشهای شناسایی و آنالیز مواد مراجع اصلی: Goldstein, J., Newbury, D. E., Joy, D. C., Lyman, C. E., Echlin, P., Lifshin, E., & Michael, J. R. (2017). "Scanning Electron Microscopy and X-ray Microanalysis" – Springer. مرجع جامع برای میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و آنالیز پرتو ایکس. Reed, S. J. B. (2005). "Electron Microprobe Analysis and Scanning Electron Microscopy in Geology" – Cambridge University Press. تمرکز بر روشهای الکترونی در شناسایی مواد. Cullity, B. D., & Stock, S. R. (2014). "Elements of X-ray Diffraction" (3rd Edition) – Pearson. مرجع اصلی برای پراش پرتو ایکس (XRD). Bunshah, R. (1994). "Handbook of Deposition Technologies for Films and Coatings" – Elsevier. بررسی تکنیکهای لایهنشانی و شناسایی سطوح مواد. منابع تکمیلی: Eggert, H. (2013). "Spectroscopy: Principles and Instrumentation" – Springer. Wendt, J. (2019). "Introduction to Analytical Techniques in Materials Science" – Wiley. |
طرح درس | طرح درس: روشهای شناسایی و آنالیز مواد رشته: مهندسی مواد سرفصلهای درس بخش 1: مقدمه و کلیات اهمیت روشهای شناسایی و آنالیز در مهندسی مواد دستهبندی روشهای آنالیز (آنالیز شیمیایی، فیزیکی، ساختاری، مکانیکی) مقایسه روشهای مخرب و غیرمخرب بخش 2: روشهای آنالیز عنصری و شیمیایی روشهای شیمی تر (تیتراسیون، اسپکتروفتومتری) طیفسنجی جرمی (MS) طیفسنجی جذب اتمی (AAS) و طیفسنجی نشر اتمی (ICP-OES) بخش 3: روشهای آنالیز ساختاری پراش پرتو ایکس (XRD) و تعیین ساختار بلوری میکروسکوپ نوری (OM) و تکنیکهای متالوگرافی میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و عبوری (TEM) بخش 4: روشهای آنالیز سطحی و فازی طیفسنجی فوتوالکترونی پرتو ایکس (XPS) میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) آنالیز حرارتی (TGA, DSC, DTA) بخش 5: روشهای مکانیکی و الکتریکی آزمونهای سختیسنجی (ویکرز، برینل، راکول) آزمون کشش، خمش و ضربه روشهای اندازهگیری خواص الکتریکی و مغناطیسی بخش 6: کاربردها و آینده روشهای آنالیز کاربرد روشهای آنالیز در صنایع مختلف (هوافضا، خودروسازی، پزشکی) روشهای جدید و آیندهنگر در شناسایی مواد |
هدف از طرح درس | اهداف درس ✅ اهداف شناختی (دانش): آشنایی با روشهای مختلف آنالیز مواد و کاربرد آنها درک اصول عملکرد روشهای طیفسنجی، میکروسکوپی، آنالیز شیمیایی و مکانیکی آشنایی با مزایا و محدودیتهای روشهای مختلف آنالیز توانایی تفسیر نتایج حاصل از آنالیزهای مواد ✅ اهداف مهارتی (عملی و تحلیلی): توانایی آمادهسازی نمونه برای آزمایشهای مختلف توانایی کار با دادههای حاصل از روشهای شناسایی و آنالیز تفسیر نمودارها و تصاویر حاصل از روشهای میکروسکوپی و طیفسنجی انتخاب روش مناسب برای تحلیل مواد بر اساس نوع و کاربرد آن ✅ اهداف نگرشی (بینشی و کاربردی): درک اهمیت روشهای آنالیز در مهندسی و تحقیق و توسعه شناخت کاربردهای روشهای شناسایی مواد در صنایع پیشرفته تقویت نگاه تحلیلی و حل مسئله در بررسی ویژگیهای مواد ایجاد علاقه به تحقیق و مطالعه در حوزه فناوریهای نوین آنالیز نتایج مورد انتظار: پس از گذراندن این درس، دانشجویان قادر خواهند بود: روشهای مختلف شناسایی و آنالیز مواد را بشناسند و بهدرستی انتخاب کنند. دادههای حاصل از آزمایشهای مختلف را تحلیل و تفسیر کنند. توانایی انجام آزمایشهای متالوگرافی، XRD، SEM، سختیسنجی و … را کسب کنند. کاربردهای روشهای آنالیز را در صنایع مختلف درک کرده و در پروژههای عملی استفاده کنند. |
عنوان | سمینار کارشناسی ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 طبقه 3 اتاق ارشد و تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | پیشنیاز: ندارد (اما توصیه میشود دانشجو با روش تحقیق و نگارش علمی آشنا باشد) |
نحوه ارزیابی | کارگاهی ارایه کتبی و شفاهی پایان ترم |
روش تدریس | کارگاهی حضوری
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | برنامه زمانبندی درس هفتهموضوع درسفعالیتها و تکالیف1معرفی درس و اصول تحقیق علمیتعیین موضوع سمینار هر دانشجو2روشهای جستجوی منابع علمیجستجو و تهیه ۵ مقاله مرتبط3اصول نگارش مقالات علمیتهیه یک چکیده استاندارد4مدیریت منابع و رفرنسدهیتمرین کار با EndNote یا Mendeley5نقد و تحلیل مقالات علمیارائه نقد یک مقاله توسط هر دانشجو6طراحی ارائه علمیآمادهسازی اسلایدهای استاندارد7تکنیکهای سخنرانی علمیتمرین ارائه کوتاه (۵ دقیقهای)8اخلاق پژوهشی و سرقت علمیتهیه گزارش درباره تخلفات علمی9بررسی شاخصهای ارزیابی مجلاتتحلیل یک مقاله از نظر علمی و آماری10آمادهسازی ارائه سمیناربررسی پیشنویس اسلایدها11ارائه آزمایشی و بازخوردتمرین ارائه با بازخورد گروهی12بهبود مهارتهای پاسخگویی به سوالاتتمرین دفاع از ایدههای تحقیق13ارائه رسمی سمینارها – بخش ۱ارائه ۵ دانشجو و ارزیابی14ارائه رسمی سمینارها – بخش ۲ارائه ۵ دانشجو و ارزیابی15ارائه رسمی سمینارها – بخش ۳ارائه ۵ دانشجو و ارزیابی16بررسی نهایی و جمعبندی درستحلیل نقاط قوت و ضعف ارائهها |
منابع | مراجع اصلی: Day, R. A., & Gastel, B. (2021). "How to Write and Publish a Scientific Paper" (9th Edition) – Cambridge University Press. راهنمای جامع نگارش علمی. Turabian, K. L. (2018). "A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations" (9th Edition) – University of Chicago Press. استانداردهای نوشتن پایاننامه و مقاله علمی. Alley, M. (2013). "The Craft of Scientific Presentations" – Springer. آموزش مهارتهای ارائه علمی. Belcher, W. L. (2019). "Writing Your Journal Article in Twelve Weeks" – University of Chicago Press. روش گامبهگام برای انتشار مقالات علمی. منابع تکمیلی: Zobel, J. (2014). "Writing for Computer Science" – Springer. Glasman-Deal, H. (2010). "Science Research Writing: A Guide for Non-Native Speakers of English" – Imperial College Press. |
طرح درس | سرفصلهای درس بخش 1: مبانی پژوهش علمی و روش تحقیق آشنایی با اصول پژوهش علمی و فرآیند تحقیق انواع روشهای تحقیق (توصیفی، تجربی، تحلیلی و …) جستجوی منابع علمی معتبر و استفاده از پایگاههای داده (Google Scholar, Scopus, Web of Science) بخش 2: نگارش مقالات علمی و پایاننامه اصول نگارش مقاله علمی (ساختار استاندارد: چکیده، مقدمه، روش تحقیق، نتایج، بحث، نتیجهگیری) آشنایی با نرمافزارهای مدیریت منابع (EndNote، Mendeley، Zotero) نحوه نگارش پایاننامه و گزارشهای پژوهشی بخش 3: تحلیل و نقد مقالات علمی روشهای بررسی، تحلیل و نقد مقالات علمی معیارهای ارزیابی کیفیت یک مقاله پژوهشی نحوه پاسخ به نظرات داوران مقالات علمی بخش 4: ارائه علمی و مهارتهای سخنرانی اصول طراحی ارائه (استفاده از PowerPoint، LaTeX) تکنیکهای ارائه شفاهی مؤثر (بیان، زبان بدن، مدیریت زمان) نحوه پاسخگویی به سوالات در جلسات دفاع یا کنفرانسها بخش 5: اخلاق پژوهشی و استانداردهای علمی آشنایی با اصول اخلاق در پژوهش (سرقت علمی، دادهسازی، دستکاری دادهها) استانداردهای استناددهی و جلوگیری از سرقت علمی آشنایی با مجلات علمی و شاخصهای ارزیابی کیفیت نشریات (IF، H-index) بخش 6: ارائه سمینار توسط دانشجویان ارائه سمینار نهایی توسط دانشجویان و ارزیابی عملکرد |
هدف از طرح درس | اهداف درس ✅ اهداف شناختی (دانش): آشنایی با اصول پژوهش و روش تحقیق علمی درک فرآیند نگارش و انتشار مقالات علمی شناخت استانداردهای اخلاق پژوهشی و شاخصهای علمی ✅ اهداف مهارتی (عملی و تحلیلی): توانایی جستجوی منابع علمی معتبر و مدیریت استنادات توانایی نقد و تحلیل مقالات پژوهشی مهارت در نگارش علمی و تدوین گزارشهای پژوهشی تسلط بر ارائه شفاهی و مدیریت جلسات علمی ✅ اهداف نگرشی (بینشی و کاربردی): درک اهمیت پژوهش در توسعه علمی و فناوری افزایش توانایی در ارتباط علمی و انتشار نتایج تحقیق ارتقای روحیه نقدپذیری و تعامل علمی با دیگر پژوهشگران نتایج مورد انتظار: در پایان این درس، دانشجویان قادر خواهند بود: یک ارائه علمی استاندارد را آماده و اجرا کنند. مقالات علمی را تحلیل و نقد کنند و نتایج پژوهشها را ارزیابی نمایند. بهدرستی منابع علمی را جستجو و مدیریت کنند و از آنها در نگارش علمی بهره ببرند. مهارتهای نوشتاری و سخنرانی علمی خود را تقویت کنند و برای ارائه در کنفرانسها یا دفاع از پایاننامه آماده شوند. |
عنوان | نانو مواد ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 14-16 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 طبقه 3 اتاق تحصیلات تکمیلی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | پیشنیاز: مبانی علم مواد، روشهای شناسایی مواد |
نحوه ارزیابی | کلاسی پروژه نهایی |
روش تدریس | حضوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | برنامه زمانبندی درس هفتهموضوع درسفعالیتها و تکالیف1مقدمهای بر نانوفناوری و خواص مواد نانومقیاسمقالهخوانی و بحث گروهی2انواع نانومواد و ویژگیهای آنهاتحلیل مقایسهای نانومواد مختلف3روشهای پایین به بالا در سنتز نانوموادارائه گروهی درباره روشهای شیمیایی4روشهای بالا به پایین در سنتز نانوموادارائه مطالعه موردی درباره لیتوگرافی5روشهای شناسایی نانومواد: XRDکار با دادههای پراش پرتو ایکس6روشهای شناسایی نانومواد: SEM, TEMآزمایشگاه و تحلیل تصاویر میکروسکوپی7طیفسنجی و آنالیز نانوموادبررسی طیفهای نوری و فوتوالکترونی8امتحان میانترمآزمون نظری و تحلیلی9نانومواد کربنی و فلزیتحلیل کاربردهای صنعتی گرافن10نانومواد سرامیکی و پلیمریارائه تحقیق دانشجویی11کاربرد نانومواد در پزشکی و مهندسی بافتمقالهخوانی و نقد پژوهشی12نانومواد در انرژیهای نوین و الکترونیکارائه پروژههای تحقیقاتی13چالشهای زیستمحیطی و ایمنی نانوموادارائه گزارش مستند14آینده نانوفناوری و فرصتهای پژوهشیکارگاه ایدهپردازی و تحقیق15بررسی و ارائه پروژههای دانشجوییارائه نهایی16امتحان پایانترمآزمون جامع از مباحث ترم |
منابع |
Bhushan, B. (Ed.). (2017). "Springer Handbook of Nanotechnology" – Springer. یک مرجع جامع برای اصول و کاربردهای نانوفناوری. Guo, Z., & Tanaka, H. (Eds.). (2018). "Nanostructured Materials: Science and Technology" – Cambridge University Press. توضیح نانومواد و روشهای سنتز آنها. Cao, G. (2021). "Nanostructures & Nanomaterials: Synthesis, Properties & Applications" – World Scientific. یکی از کتابهای پایه در زمینه نانومواد. Poole, C. P., & Owens, F. J. (2003). "Introduction to Nanotechnology" – Wiley. مرجع پایه برای آشنایی با نانوفناوری. Rao, C. N. R., Müller, A., & Cheetham, A. K. (Eds.). (2004). "The Chemistry of Nanomaterials: Synthesis, Properties and Applications" – Wiley-VCH. تمرکز بر جنبههای شیمیایی نانومواد. منابع تکمیلی: Roco, M. C., Mirkin, C. A., & Hersam, M. C. (2011). "Nanotechnology Research Directions for Societal Needs in 2020" – Springer. Hornyak, G. L., Dutta, J., Tibbals, H. F., & Rao, A. (2008). "Introduction to Nanoscience and Nanotechnology" – CRC Press. پایگاههای داده و منابع الکترونیکی پیشنهادی: ScienceDirect (www.sciencedirect.com) SpringerLink (www.springer.com) IEEE Xplore (ieeexplore.ieee.org) Google Scholar (scholar.google.com) Web of Science (www.webofscience.com) Scopus (www.scopus.com) |
طرح درس | سرفصلهای درس بخش 1: مبانی نانوفناوری و نانومواد مقدمهای بر نانوفناوری و اهمیت آن در علوم مهندسی خواص ویژه مواد در مقیاس نانو (مکانیکی، الکترونیکی، مغناطیسی، نوری) انواع نانومواد: نانوذرات، نانولایهها، نانوساختارهای یکبعدی و سهبعدی بخش 2: روشهای تولید و سنتز نانومواد روشهای پایین به بالا: رسوبدهی شیمیایی، سل-ژل، سنتز سبز روشهای بالا به پایین: فرزکاری، لیتوگرافی، حکاکی لیزری روشهای ترکیبی و پیشرفته تولید نانومواد بخش 3: روشهای شناسایی و آنالیز نانومواد پراش پرتو ایکس (XRD) و تعیین ساختار کریستالی میکروسکوپهای الکترونی (SEM, TEM) و تصویربرداری نانومقیاس روشهای طیفسنجی (XPS, UV-Vis, FTIR, Raman) بخش 4: انواع نانومواد و کاربردهای آنها نانولولههای کربنی، گرافن و نانوذرات فلزی نانومواد سرامیکی، پلیمری و کامپوزیتی نانومواد زیستی و کاربردهای پزشکی بخش 5: کاربردهای صنعتی نانوفناوری نانومواد در انرژیهای تجدیدپذیر و باتریها نانومواد در الکترونیک و نیمههادیها نانوفناوری در پزشکی، دارورسانی و مهندسی بافت بخش 6: چالشها، ایمنی و آینده نانوفناوری چالشهای زیستمحیطی و ایمنی نانومواد آینده نانوفناوری و نوآوریهای پیش رو |
هدف از طرح درس | اهداف درس ✅ اهداف شناختی (دانش): درک عمیق از اصول و کاربردهای نانوفناوری شناخت روشهای تولید و شناسایی نانومواد آشنایی با استانداردهای ایمنی و ملاحظات زیستمحیطی ✅ اهداف مهارتی (عملی و تحلیلی): توانایی تحلیل دادههای حاصل از آنالیزهای نانومواد انتخاب روش مناسب برای سنتز و بررسی نانومواد ارزیابی و کاربرد نانومواد در مسائل صنعتی و تحقیقاتی ✅ اهداف نگرشی (بینشی و کاربردی): درک تأثیر نانوفناوری بر علوم مهندسی و پزشکی شناخت مسئولیتهای زیستمحیطی در استفاده از نانومواد توسعه نگرش پژوهشی و خلاقانه در طراحی نانومواد نتایج مورد انتظار: در پایان این درس، دانشجویان قادر خواهند بود: نانومواد را از نظر خواص، روشهای تولید و کاربردها ارزیابی کنند. روشهای شناسایی و آنالیز نانومواد را بهدرستی انتخاب و تفسیر کنند. مسائل زیستمحیطی و چالشهای ایمنی نانومواد را درک و تحلیل کنند. تحقیقات مرتبط با نانوفناوری را مطالعه، نقد و ارائه کنند. |
عنوان | مبانی و تاریخچه مهندسی مواد و متالورژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 طبقه 3 اتاق 305 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مستمر نهایی
|
روش تدریس | حضوری
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | برنامه زمانبندی درس مبانی و تاریخچه مهندسی مواد مدت زمان درس: 16 هفته (یک ترم تحصیلی) هفتهموضوع درسفعالیتها و تکالیف1مقدمهای بر مهندسی موادمعرفی کلی درس، اهمیت مواد در صنعت، پرسش و پاسخ2تاریخچه مهندسی موادارائه فیلم آموزشی درباره سیر تکامل مواد3ساختار اتمی و پیوندهای بیناتمیانجام تمرینهای مرتبط با ساختار اتمی4ساختار بلوری موادتحلیل ساختار بلوری نمونههای صنعتی5آلیاژها و دیاگرامهای فازیبررسی دیاگرام آهن-کربن، حل تمرین دیاگرام فازی6سرامیکها و خواص آنهاتحقیق گروهی درباره کاربردهای سرامیکها7پلیمرها و کامپوزیتهاارائه دانشجویی درباره پلیمرهای مهندسی8امتحان میانترمآزمون کتبی از مباحث تدریسشده9خواص مکانیکی مواداجرای محاسبات تنش-کرنش، بررسی نمودارهای مواد10روشهای تولید موادتحلیل فرآیندهای تولید مواد مهندسی11مهندسی خوردگی و حفاظت موادبررسی نمونههای خوردگی در محیط واقعی12مواد پیشرفته و فناوریهای نوینارائه گروهی درباره مواد نانوساختار13کاربرد مهندسی مواد در صنایع مختلفبازدید صنعتی یا ارائه مهمان متخصص14آینده مهندسی مواد و چالشهای آنبحث کلاسی درباره آینده فناوریهای مواد15مرور و حل تمرین نهاییحل سوالات نمونه و رفع اشکال16امتحان پایانترمآزمون جامع از مباحث ترم |
منابع | مراجع۱- M.B.Bever, Encyclopedia of Materials Science and Engineering, Pergamon Press, 1986 ۲- رضا اسلامی فارسانی، متالورژی، تاریخچه – شناخت، مجله دانشمند، آذر ماه ۱۳۷۴ ۳-حبیب ناظری، آشنایی با علم متالورژی، فصلنامه معادن و فلزات ۴- مهدی فرشاد، تاریخ مهندسی در ایران، نشر بلخ، ۱۳۶۲ |
طرح درس | طرح درس: مبانی و تاریخچه مهندسی مواد رشته: مهندسی مواد سرفصلهای درس جلسه 1: مقدمهای بر مهندسی مواد تعریف مهندسی مواد اهمیت و کاربرد مواد در صنعت و زندگی روزمره دستهبندی کلی مواد مهندسی (فلزات، سرامیکها، پلیمرها، کامپوزیتها) جلسه 2: تاریخچه مهندسی مواد دوران باستان: عصر سنگ، عصر برنز، عصر آهن انقلاب صنعتی و تأثیر آن بر توسعه مواد مواد مدرن و فناوریهای پیشرفته (نانو مواد، مواد هوشمند) جلسه 3: ساختار اتمی و پیوندهای بیناتمی مدلهای اتمی و ساختار الکترونی انواع پیوندهای بیناتمی (کووالانسی، یونی، فلزی، واندروالسی، هیدروژنی) تأثیر پیوندها بر خواص مواد جلسه 4: ساختار بلوری مواد شبکههای بلوری و سیستمهای بلوری نقصهای بلوری و اثر آنها بر خواص مواد روشهای مطالعه ساختار بلوری (XRD، میکروسکوپ الکترونی) جلسه 5: آلیاژها و فازهای مواد مفهوم آلیاژ و سیستمهای چندفازی دیاگرامهای فازی و تعادل فازی بررسی سیستمهای آلیاژی مهم (آهن-کربن، آلومینیوم-مس و …) جلسه 6: سرامیکها و خواص آنها ساختار و دستهبندی سرامیکها خواص مکانیکی، حرارتی، و الکتریکی سرامیکها کاربردهای صنعتی سرامیکها جلسه 7: پلیمرها و کامپوزیتها ساختار و انواع پلیمرها (ترموپلاستیک، ترموست) ویژگیهای مکانیکی و شیمیایی پلیمرها کامپوزیتها و مزایای آنها در مهندسی مواد جلسه 8: خواص مکانیکی مواد آزمونهای کشش، فشار، خمش، ضربه مفاهیم تنش و کرنش رفتار مواد در مقابل بارگذاری جلسه 9: روشهای تولید مواد ریختهگری و شکلدهی فلزات روشهای ساخت سرامیکها و پلیمرها فناوریهای نوین تولید (چاپ سهبعدی، نانوفناوری) جلسه 10: مهندسی خوردگی و حفاظت مواد انواع خوردگی و مکانیسمهای آن روشهای کنترل و جلوگیری از خوردگی پوششها و مواد مقاوم در برابر خوردگی جلسه 11: مواد پیشرفته و فناوریهای نوین مواد نانوساختار و نانوکامپوزیتها مواد هوشمند و بیومواد تأثیر مواد بر پیشرفت فناوری (هوافضا، الکترونیک، پزشکی) جلسه 12: آینده مهندسی مواد و نقش آن در صنعت روندهای جدید در علم مواد چالشها و فرصتهای مهندسی مواد نقش مهندس مواد در توسعه پایدار و محیط زیست روش تدریس: تدریس نظری با استفاده از اسلاید و تخته نمایش ویدئوهای آموزشی در مورد تاریخچه و کاربردهای مهندسی مواد برگزاری آزمایشهای ساده برای مشاهده خواص مواد ارائه پروژههای کوتاه توسط دانشجویان در مورد فناوریهای جدید در مهندسی مواد روش ارزشیابی: امتحان میانترم: 30٪ پروژه یا تحقیق دانشجویی: 20٪ فعالیتهای کلاسی و تکالیف: 10٪ امتحان پایانترم: 40٪ منابع پیشنهادی: William D. Callister, Jr. & David G. Rethwisch, "Materials Science and Engineering: An Introduction" Donald R. Askeland & Wendelin J. Wright, "The Science and Engineering of Materials" Michael F. Ashby & David R. H. Jones, "Engineering Materials 1 & 2" |
هدف از طرح درس | هداف درس مبانی و تاریخچه مهندسی مواد اهداف کلی: آشنایی با مبانی و اصول مهندسی مواد درک نقش و اهمیت مواد در توسعه فناوری و صنایع مختلف شناخت تاریخچه و سیر تکامل مواد مهندسی از گذشته تا امروز درک تأثیر ساختار و خواص مواد بر عملکرد آنها اهداف جزئی: ✅ دانش (شناختی): آشنایی با دستهبندی مواد (فلزات، سرامیکها، پلیمرها، کامپوزیتها) درک ساختار اتمی، بلوری و پیوندهای بیناتمی شناخت خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی مواد مختلف آشنایی با روشهای تولید، فرآوری و بهبود خواص مواد درک اصول آلیاژسازی و دیاگرامهای فازی شناخت فناوریهای نوین در مهندسی مواد (نانو مواد، بیومتریال، مواد هوشمند) ✅ مهارت (عملی و تحلیلی): تحلیل خواص مواد بر اساس ساختار آنها توانایی انتخاب مواد مناسب برای کاربردهای مهندسی توانایی بررسی و تحلیل رفتار مواد تحت بارگذاری و تنش آشنایی با روشهای جلوگیری از خوردگی و تخریب مواد توانایی تفسیر نمودارهای مهندسی مواد (مانند دیاگرامهای فازی) ✅ نگرش (بینشی و کاربردی): درک اهمیت مهندسی مواد در صنایع مختلف مانند هوافضا، پزشکی، خودروسازی و الکترونیک شناخت چالشها و فرصتهای مهندسی مواد در توسعه پایدار تقویت تفکر مهندسی در انتخاب و بهکارگیری مواد برای بهینهسازی محصولات افزایش علاقه به تحقیق و توسعه در حوزه علم مواد نتایج مورد انتظار: در پایان این درس، دانشجویان قادر خواهند بود: مواد مهندسی را بر اساس ساختار و خواص آنها شناسایی و دستهبندی کنند. ارتباط بین ساختار و عملکرد مواد را تحلیل کنند. روشهای مختلف تولید و فرآوری مواد را توضیح دهند. تأثیر مواد بر صنایع مختلف و پیشرفتهای علمی را درک کنند. فناوریهای نوین در مهندسی مواد را بررسی کرده و کاربردهای آنها را شناسایی کنند. |
عنوان | روشهای شناسایی و آنالیز مواد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 306 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | صد واحد |
نحوه ارزیابی | تکالیف کلاسی کوییز آزمون نهایی
|
روش تدریس | حضوری تحقیقی
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | طرح درس: روشهای شناسایی و آنالیز مواد رشته: مهندسی مواد سرفصلهای درس بخش 1: مقدمه و کلیات اهمیت روشهای شناسایی و آنالیز در مهندسی مواد دستهبندی روشهای آنالیز (آنالیز شیمیایی، فیزیکی، ساختاری، مکانیکی) مقایسه روشهای مخرب و غیرمخرب بخش 2: روشهای آنالیز عنصری و شیمیایی روشهای شیمی تر (تیتراسیون، اسپکتروفتومتری) طیفسنجی جرمی (MS) طیفسنجی جذب اتمی (AAS) و طیفسنجی نشر اتمی (ICP-OES) بخش 3: روشهای آنالیز ساختاری پراش پرتو ایکس (XRD) و تعیین ساختار بلوری میکروسکوپ نوری (OM) و تکنیکهای متالوگرافی میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و عبوری (TEM) بخش 4: روشهای آنالیز سطحی و فازی طیفسنجی فوتوالکترونی پرتو ایکس (XPS) میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) آنالیز حرارتی (TGA, DSC, DTA) بخش 5: روشهای مکانیکی و الکتریکی آزمونهای سختیسنجی (ویکرز، برینل، راکول) آزمون کشش، خمش و ضربه روشهای اندازهگیری خواص الکتریکی و مغناطیسی بخش 6: کاربردها و آینده روشهای آنالیز کاربرد روشهای آنالیز در صنایع مختلف (هوافضا، خودروسازی، پزشکی) روشهای جدید و آیندهنگر در شناسایی مواد برنامه زمانبندی درس هفتهموضوع درسفعالیتها و تکالیف1مقدمه و دستهبندی روشهای آنالیزمعرفی ابزارهای آنالیز، گزارش تحقیق کوتاه2روشهای آنالیز عنصری (AAS, ICP)کار با دادههای آنالیز شیمیایی3طیفسنجی جرمی (MS)تحلیل طیف جرمی یک نمونه4پراش پرتو ایکس (XRD)تمرین روی الگوهای پراش، جلسه عملی5میکروسکوپ نوری (OM) و متالوگرافیآمادهسازی نمونههای متالوگرافی6میکروسکوپ الکترونی (SEM, TEM)کار با تصاویر SEM، بازدید از آزمایشگاه7آنالیز سطحی (XPS, AFM)ارائه دانشجویی درباره روشهای پیشرفته8امتحان میانترمآزمون نظری و عملی از مباحث تدریسشده9آنالیز حرارتی (TGA, DSC, DTA)تحلیل نمودارهای آنالیز حرارتی10آزمونهای سختیسنجیانجام سختیسنجی در آزمایشگاه11آزمونهای مکانیکیانجام آزمایش کشش و ضربه12آزمونهای الکتریکی و مغناطیسیبررسی نمودارهای هدایت الکتریکی13کاربردهای صنعتی روشهای آنالیزارائه گروهی درباره صنایع مختلف14روشهای جدید در آنالیز موادبحث درباره آینده روشهای شناسایی15مرور و حل تمرین نهاییرفع اشکال، حل نمونه سوالات16امتحان پایانترمآزمون جامع از مباحث ترم |
منابع | منابع و مراجع 1- ف. گلستانی فرد، م. ع. بهرور و الف. صلاحی، "روشهای شناسایی و آنالیز مواد"، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، 1383 2- ی. خرازی و الف. شیخ غفور، "ابزار شناسایی ساختار مواد"، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، 1380 3. ASM Hand Book, “Materials Characterization”, ASM International, Vol. 10, 9th Ed., USA, 1986. 4. D.B. Cullity, “Elements of X-ray Diffraction”, 5. A. W. Nicol, “Physicochemical Methods of Mineral Analysis” 6. T. Danniel, “Thermal Analysis”
|
طرح درس |
طرح درس: روشهای شناسایی و آنالیز مواد رشته: مهندسی مواد سرفصلهای درس بخش 1: مقدمه و کلیات اهمیت روشهای شناسایی و آنالیز در مهندسی مواد دستهبندی روشهای آنالیز (آنالیز شیمیایی، فیزیکی، ساختاری، مکانیکی) مقایسه روشهای مخرب و غیرمخرب بخش 2: روشهای آنالیز عنصری و شیمیایی روشهای شیمی تر (تیتراسیون، اسپکتروفتومتری) طیفسنجی جرمی (MS) طیفسنجی جذب اتمی (AAS) و طیفسنجی نشر اتمی (ICP-OES) بخش 3: روشهای آنالیز ساختاری پراش پرتو ایکس (XRD) و تعیین ساختار بلوری میکروسکوپ نوری (OM) و تکنیکهای متالوگرافی میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و عبوری (TEM) بخش 4: روشهای آنالیز سطحی و فازی طیفسنجی فوتوالکترونی پرتو ایکس (XPS) میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) آنالیز حرارتی (TGA, DSC, DTA) بخش 5: روشهای مکانیکی و الکتریکی آزمونهای سختیسنجی (ویکرز، برینل، راکول) آزمون کشش، خمش و ضربه روشهای اندازهگیری خواص الکتریکی و مغناطیسی بخش 6: کاربردها و آینده روشهای آنالیز کاربرد روشهای آنالیز در صنایع مختلف (هوافضا، خودروسازی، پزشکی) روشهای جدید و آیندهنگر در شناسایی مواد
|
هدف از طرح درس |
اهداف درس ✅ اهداف شناختی (دانش): آشنایی با روشهای مختلف آنالیز مواد و کاربرد آنها درک اصول عملکرد روشهای طیفسنجی، میکروسکوپی، آنالیز شیمیایی و مکانیکی آشنایی با مزایا و محدودیتهای روشهای مختلف آنالیز توانایی تفسیر نتایج حاصل از آنالیزهای مواد ✅ اهداف مهارتی (عملی و تحلیلی): توانایی آمادهسازی نمونه برای آزمایشهای مختلف توانایی کار با دادههای حاصل از روشهای شناسایی و آنالیز تفسیر نمودارها و تصاویر حاصل از روشهای میکروسکوپی و طیفسنجی انتخاب روش مناسب برای تحلیل مواد بر اساس نوع و کاربرد آن ✅ اهداف نگرشی (بینشی و کاربردی): درک اهمیت روشهای آنالیز در مهندسی و تحقیق و توسعه شناخت کاربردهای روشهای شناسایی مواد در صنایع پیشرفته تقویت نگاه تحلیلی و حل مسئله در بررسی ویژگیهای مواد ایجاد علاقه به تحقیق و مطالعه در حوزه فناوریهای نوین آنالیز نتایج مورد انتظار: پس از گذراندن این درس، دانشجویان قادر خواهند بود: روشهای مختلف شناسایی و آنالیز مواد را بشناسند و بهدرستی انتخاب کنند. دادههای حاصل از آزمایشهای مختلف را تحلیل و تفسیر کنند. توانایی انجام آزمایشهای متالوگرافی، XRD، SEM، سختیسنجی و … را کسب کنند. کاربردهای روشهای آنالیز را در صنایع مختلف درک کرده و در پروژههای عملی استفاده کنند.
|
عنوان | نانو فن آوری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 307 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | پیشنیاز: مبانی مهندسی مواد، شیمی فیزیک |
نحوه ارزیابی | کتبی پایان ترم فعالیت کلاسی |
روش تدریس | حضوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | برنامه زمانبندی درس هفتهموضوع درسفعالیتها و تکالیف1مقدمهای بر نانوفناوری و نانوموادمعرفی مفاهیم پایه، مقالهخوانی2تأثیر اندازه نانو بر خواص موادارائه گروهی درباره اثرات مقیاس نانومتری3روشهای سنتز پایین به بالاتحلیل روشهای شیمیایی و زیستی4روشهای سنتز بالا به پایینارائه دانشجویی درباره لیتوگرافی و فرزکاری5روشهای شناسایی نانومواد (AFM, SEM)آزمایشگاه: بررسی تصاویر AFM و SEM6روشهای شناسایی نانومواد (TEM, XRD)تحلیل دادههای XRD7طیفسنجی و آنالیز نانومواد (XPS, UV-Vis)تحلیل طیفهای نوری و فوتوالکترونی8امتحان میانترمآزمون نظری و تحلیلی9معرفی نانومواد فلزی، سرامیکی و پلیمریتحلیل مقایسهای انواع نانومواد10نانولولههای کربنی، گرافن و نقاط کوانتومیارائه تحقیق درباره نانوساختارهای کربنی11کاربردهای نانومواد در پزشکی و دارورسانیتحقیق گروهی و ارائه شفاهی12نانومواد در صنعت الکترونیک و انرژیبحث و تحلیل مقالات صنعتی13نانومواد در پوششهای مقاوم و محیطزیستارائه نمونههای عملی در آزمایشگاه14چالشهای زیستمحیطی نانوموادبحث آزاد و ارائه گزارش مستند15آینده نانوفناوری و فرصتهای تحقیقاتیکارگاه ایدهپردازی و تحقیق16امتحان پایانترمآزمون جامع از مباحث ترم |
منابع | راجع پیشنهادی برای دروس نانوفناوری و مهندسی مواد 1. مبانی و تاریخچه مهندسی مواد مراجع اصلی: Callister, W. D., & Rethwisch, D. G. (2020). "Materials Science and Engineering: An Introduction" (10th Edition) – John Wiley & Sons. یکی از مراجع کلاسیک در علم مواد که اصول مهندسی مواد را پوشش میدهد. Ashby, M. F., Shercliff, H., & Cebon, D. (2019). "Materials: Engineering, Science, Processing and Design" (4th Edition) – Butterworth-Heinemann. شامل طراحی مواد مهندسی و پردازش آنها. Shackelford, J. F. (2021). "Introduction to Materials Science for Engineers" (9th Edition) – Pearson. مناسب برای دانشجویان مهندسی مواد با رویکرد کاربردی. منابع تکمیلی: Smith, W. F., & Hashemi, J. (2018). "Foundations of Materials Science and Engineering" – McGraw-Hill. Van Vlack, L. H. (2012). "Elements of Materials Science and Engineering" – Pearson. |
طرح درس | طرح درس: نانومواد رشته: مهندسی مواد / مهندسی نانوفناوری / مهندسی شیمی / سایر رشتههای مرتبط سرفصلهای درس بخش 1: مقدمه و مفاهیم پایه مقدمهای بر نانوفناوری و نانومواد تفاوت مواد نانوساختار با مواد تودهای تأثیر ابعاد نانومتری بر خواص مواد (خواص فیزیکی، مکانیکی، الکتریکی، نوری و مغناطیسی) بخش 2: روشهای سنتز و تولید نانومواد روشهای پایین به بالا (خودآرایی، رسوبدهی شیمیایی و فیزیکی) روشهای بالا به پایین (فرزکاری مکانیکی، لیتوگرافی، حکاکی) روشهای زیستی و شیمیایی سنتز نانومواد بخش 3: روشهای شناسایی و آنالیز نانومواد میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و پراش پرتو ایکس (XRD) طیفسنجی فوتوالکترونی پرتو ایکس (XPS) و طیفسنجی نوری (UV-Vis, FTIR) بخش 4: انواع نانومواد و کاربردهای آنها نانومواد فلزی، سرامیکی، پلیمری و کامپوزیتی نانولولههای کربنی (CNT)، گرافن و نقاط کوانتومی نانوذرات مغناطیسی و نانومواد زیستی بخش 5: کاربردهای صنعتی نانومواد نانومواد در پزشکی، دارورسانی و مهندسی بافت کاربردهای نانومواد در الکترونیک، انرژیهای نو و محیطزیست نانومواد در صنایع خودروسازی، هوافضا و پوششهای محافظتی بخش 6: چالشها و آینده نانوفناوری چالشهای ایمنی و زیستمحیطی نانومواد آینده نانوفناوری و فرصتهای تحقیقاتی |
هدف از طرح درس | اهداف درس ✅ اهداف شناختی (دانش): درک اصول پایهای نانوفناوری و نانومواد شناخت روشهای مختلف سنتز و تولید نانومواد آشنایی با روشهای پیشرفته شناسایی و آنالیز نانومواد درک خواص منحصر به فرد نانومواد و تفاوت آنها با مواد تودهای ✅ اهداف مهارتی (عملی و تحلیلی): توانایی تحلیل و بررسی دادههای حاصل از آزمایشهای XRD، SEM، TEM و AFM توانایی انتخاب روش مناسب برای تولید و شناسایی نانومواد بررسی و تحلیل تأثیر نانومواد در کاربردهای صنعتی و تحقیقاتی ارائه شفاهی و نگارش مقالات کوتاه درباره فناوریهای نانومقیاس ✅ اهداف نگرشی (بینشی و کاربردی): درک اهمیت نانومواد در پیشرفت علوم و فناوری شناخت چالشهای ایمنی و زیستمحیطی مرتبط با نانومواد ایجاد علاقه به پژوهش و نوآوری در حوزه نانوفناوری توسعه دیدگاه چندرشتهای و خلاقانه در بررسی نانومواد نتایج مورد انتظار: پس از گذراندن این درس، دانشجویان قادر خواهند بود: نانومواد را بر اساس ساختار و خواص آنها شناسایی و طبقهبندی کنند. روشهای تولید نانومواد را مقایسه کرده و روش بهینه را برای هر کاربرد پیشنهاد دهند. نتایج آزمایشهای آنالیزی (XRD, SEM, TEM, AFM) را تفسیر کنند. کاربردهای نانومواد را در صنایع مختلف تحلیل و ارزیابی کنند. چالشهای ایمنی و زیستمحیطی نانومواد را شناسایی کرده و پیشنهاداتی برای کاهش مخاطرات ارائه دهند. |
عنوان | نانو مواد ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 14-16 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 306 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مستمر سمینار نهایی
|
روش تدریس | حضوری
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | معرفی سرفصل های درس
|
منابع | منابع و مراجع 1- ترجمه دکتر نیما تقوی نیا، مقدمه ای بر نانو فن آوری ، چارلز بی پول و فرانک اونستر، انتشارات صنعتی شریف تهران 1391 2- نانو فن آوری مواد روشها و خواص نوشته دکتر شهاب خامنه اصل انتشارات ثنا تبریز 1395 3- سایت اینترنتی کوورسرا ، سازنده های نانو مواد |
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | اهداف:
آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد با اصول بنیادی در فن آوری نانو ، روشهای ساخت ، ابزارهای آنالیز و شناسایی خواص نانو مواد و کاربردهای نانو مواد می باشد. اهداف درس:
|
توضیحات | مقدمه : انوفناوری،[۱] فناوری نانو یا نانوتکنولوژی (به انگلیسی: Nanotechnology) به استفاده از مواد در ابعاد اتمی، مولکولی و فرامولکولی در کاربردهای صنعتی گفته میشود. اولین توصیف گسترده از نانوتکنولوژی، «اهداف فناورانه خاص برای دستکاری دقیق اتمها و مولکولها برای ساخت محصولاتی با ابعاد میکرو (۶-۱۰) بوده که اکنون به عنوان نانوتکنولوژی مولکولی شناخته میشود.[۲][۳] متعاقباً توصیف کلی تری از فناوری نانو توسط طرح ملی فناوری نانو (آمریکا) ایجاد شد که فناوری نانو را به عنوان «دستکاری ماده که حداقل یک بُعد آن از ۱ تا ۱۰۰ نانومتر (۹-۱۰) باشد»، تعریف کرد. این تعریف این واقعیت را منعکس میکند که اثرات مکانیک کوانتوم در این بُعد نانومتری مهم بوده، و تعریف از یک هدف خاص فناورانه به یک دسته تحقیقاتی شامل همه انواع تحقیقات و فناوریهایی که با خواص ویژه موادی که در آستانه اندازه داده شده سر و کار دارند، تغییر کرد. در نتیجه عبارتهایی جمعی مانند «فناوریهای نانو» یا «فناوریهای ابعاد-نانو» به طیف گستردهای از تحقیقات و کاربردها اشاره دارد که ویژگی مشترک همه آنها «اندازه» است. در این درس هدف آشنایی دانشجویان مهندسی مواد با اصول پایه ای فن آوری نانو و روش تخقیق با موضوع نانو می باشد. |
عنوان | سمینار کارشناسی ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق ارشد طبقه 3 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مستمر ارایه کتبی و شفاهی آزمون |
روش تدریس | حضوری کارگاهی
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | جلسه اول :
جلسه دوم:
جلسه سوم:
جلسه چهارم:
جلسه پنجم:
جلسه ششم:
جلسه هفتم:
جلسه هشتم:
جلسه نهم:
جلسه دهم:
جلسه یازدهم:
جلسه دوازدهم: مباحثه اصول مباحثته فصل نتایج و بحث گروه بندی برای میزگرد علمی و نظر سنجی از تماششاگرها جهت دی به افکار نظم در تدوین مطالب و ارایه نظریات با ذکر نظرات موافق و مخالف
جلسه سیزدهم:
جلسه چهاردهم:
جلسه پانزدهم : حمع بندی کارهای زمان بندی مالی و هماهنگی سمینار هماهنگی با گروه و دانشکده دانشگاه و حراست دعوت نامه از صنایع و اساتید و داوران و معاونتها برنامه پذیرایی و نهار و گواهی مقالات مشاهده ارایه های سالهای قبل و الگوهای مقالات و پوسترها و ارایه های شفاهی سالهای قبل
جلسه شانزدهم: جمع اوری مقالات نگارشته شده در قالب وورد و پی دی اف مطالعه مراجع و اصول مورد استفاده ارایه های شفاهی |
منابع | شیوه ارایه مطالب (علمی فنی) سید محمد تقی روحانی روانکوهی، نشر جلوه 1380 |
طرح درس | معرفی سرفصل های کارگاه
|
هدف از طرح درس | اهداف:
آماده سازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مراحل انجام تحقیق علمی و ارایه گزارش مکتوب و شفاهی دستاوردهای تحقیق به صورت عملی هدف عمده کلاس و به عبارت دقیق تر کارگاه سمینار می باشد. کار تیمی، جستجوی منابع و روشهای انتقال مطلب از تیترهای اصلی کار می باشد. اهداف درس:
|
عنوان | مبانی و تاریخچه مهندسی مواد و متالورژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان شماره 8 اتاق 309 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | نهایی |
روش تدریس | حضوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - مقدمه - روشهای ساخت قطعات متالورژیکی - خواص مواد مهندسی - مهندسی و علم مواد (متالورژی) - نقش مواد در توسعه تمدنهای بشری - عصر حجر - تاریخچه شناخت فلزات - عصر مس و برنز - عصر آهن و فولاد - توسعه علم مواد در دو قرن اخیر - مواد پیشرفته |
منابع | تاریخچه و مبانی مهندسی مواد و متالورژی، نیره عسگری و سعید فراهانی نشر جهاد دانشگاهی قزوین 1398 |
طرح درس | علم مواد از زمان آغاز بشریت موجب توسعه و گسترش تمدنها شدهاست. استفاده از مواد بهتر برای ساخت ابزارها و سلاحها اجازه گسترش و تسخیر سرزمینها را به بشر دادهاست و همچنین پیشرفت در فرآوری موادی مانند فولاد و آلومینیوم همچنان بر جوامع فعلی تأثیر میگذارد. مورخان مواد را بخش مهمی از تمدنها میدانند، به طوری که تمام دورههای زمانی با مواد غالب مورد استفاده (عصر حجر، عصر برنز، عصر آهن) شناخته میشوند. در طول تاریخ کنترل مواد در بهترین حالت از طریق کیمیاگری یا روشهای تجربی بودهاست. مطالعه و توسعه شیمی و فیزیک به مطالعه مواد کمک کرد و در نهایت مطالعه بین رشتهای علم مواد از ترکیب این مطالعات پدید آمد. تاریخ علم مواد مطالعه چگونگی استفاده و توسعه مواد مختلف در طول تاریخ و تأثیر آن مواد بر فرهنگ مردمان زمین است. اصطلاح " عصر سیلیکون " گاهی اوقات برای اشاره به دوره مدرن تاریخ در اواخر قرن ۲۰ تا اوایل قرن ۲۱ استفاده میشود. اعصار تمدنی بشر را بر اساس پیشرفتهای فن آوری ساخت و بکار گیری مواد شامل عناوین ذیل می باشد که در طول متن بیشتر بدان پرداخته خواهد شد. |
هدف از طرح درس | نظر به جایگاه و اهمیت مواد در تمدنسازی طی تاریخ رشد و توسعه بشر طی چندین هزار سال و لزوم حرکت در این مسیر وزارت علوم برآن شد که درسی با عنوان مبانی و تاریخچه مهندسی مواد تدوین کند. رسالت این عنوان درسی آشنا ساختن دانشجویان کارشناسی مواد با رشته خود و ترسیم نقشهراه برای ادامه مسیر این مهندسین نوپا بوده است. |
عنوان | روشهای شناسایی و آنالیز مواد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 305 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | صد واحد |
نحوه ارزیابی | مستمر نهایی کوییز |
روش تدریس | حضوری
|
منابع | منابع و مراجع 1- ف. گلستانی فرد، م. ع. بهرور و الف. صلاحی، "روشهای شناسایی و آنالیز مواد"، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، 1383 2- ی. خرازی و الف. شیخ غفور، "ابزار شناسایی ساختار مواد"، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، 1380 3. ASM Hand Book, “Materials Characterization”, ASM International, Vol. 10, 9th Ed., USA, 1986. 4. D.B. Cullity, “Elements of X-ray Diffraction”, 5. A. W. Nicol, “Physicochemical Methods of Mineral Analysis” 6. T. Danniel, “Thermal Analysis” |
طرح درس | معرفی سرفصل های درس
میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) |
هدف از طرح درس | مهندسان مواد چه در بخش تحقیق و توسعه و چه در بخش صنعت ناگزیر به استفاده از دستگاهها و تکنیک هایی هستند که امکان شناسایی ساختار فازی و میکروسکوپی و نیز آنالیز عنصری و حرارتی و سطحی را در نمونه های مورد نظر فراهم نماید. بدون چنین شناختی پاسخ به رفتار درکاربردهای مختلف و نیز سنتز و تولید مواد مورد نظر غیر ممکن است. درس روشهای شناسایی و آنالیز مواد با عهدف آشنا نمودن دانشجویان رشته های مهندسی مواد و رشته های وابسته دست اندرکار در تحقیق توسعه و تولید مواد سرامیکی و فلزی تدوین شده است. در این درس تلاش شده با پرهیز از ارائه جزئیات اصلی ترین روشهای آنالیز و شناسایی مواد برای گروه وسیعی از علاقه مندان توضیح داده شود. روشهای آنالیز فازی، عنصری، حرارتی و میکروسکوپی هر کدام از جنبه های اساسی علمی و اصول کار و اهمیت کاربردی بیان شود. |
عنوان | روشهای شناسایی و آنالیز مواد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق 305 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | صد واحد |
نحوه ارزیابی | مستمر نهایی تکالیف |
روش تدریس | حضوری |
عنوان | مبانی و تاریخچه مهندسی مواد و متالورژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | ساختمان شماره 8 اتاق 309 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | نهایی |
روش تدریس | حضوری |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | - مقدمه - روشهای ساخت قطعات متالورژیکی - خواص مواد مهندسی - مهندسی و علم مواد (متالورژی) - نقش مواد در توسعه تمدنهای بشری - عصر حجر - تاریخچه شناخت فلزات - عصر مس و برنز - عصر آهن و فولاد - توسعه علم مواد در دو قرن اخیر - مواد پیشرفته |
منابع | تاریخچه و مبانی مهندسی مواد و متالورژی، نیره عسگری و سعید فراهانی نشر جهاد دانشگاهی قزوین 1398 |
طرح درس | علم مواد از زمان آغاز بشریت موجب توسعه و گسترش تمدنها شدهاست. استفاده از مواد بهتر برای ساخت ابزارها و سلاحها اجازه گسترش و تسخیر سرزمینها را به بشر دادهاست و همچنین پیشرفت در فرآوری موادی مانند فولاد و آلومینیوم همچنان بر جوامع فعلی تأثیر میگذارد. مورخان مواد را بخش مهمی از تمدنها میدانند، به طوری که تمام دورههای زمانی با مواد غالب مورد استفاده (عصر حجر، عصر برنز، عصر آهن) شناخته میشوند. در طول تاریخ کنترل مواد در بهترین حالت از طریق کیمیاگری یا روشهای تجربی بودهاست. مطالعه و توسعه شیمی و فیزیک به مطالعه مواد کمک کرد و در نهایت مطالعه بین رشتهای علم مواد از ترکیب این مطالعات پدید آمد. تاریخ علم مواد مطالعه چگونگی استفاده و توسعه مواد مختلف در طول تاریخ و تأثیر آن مواد بر فرهنگ مردمان زمین است. اصطلاح " عصر سیلیکون " گاهی اوقات برای اشاره به دوره مدرن تاریخ در اواخر قرن ۲۰ تا اوایل قرن ۲۱ استفاده میشود. اعصار تمدنی بشر را بر اساس پیشرفتهای فن آوری ساخت و بکار گیری مواد شامل عناوین ذیل می باشد که در طول متن بیشتر بدان پرداخته خواهد شد. |
هدف از طرح درس | نظر به جایگاه و اهمیت مواد در تمدنسازی طی تاریخ رشد و توسعه بشر طی چندین هزار سال و لزوم حرکت در این مسیر وزارت علوم برآن شد که درسی با عنوان مبانی و تاریخچه مهندسی مواد تدوین کند. رسالت این عنوان درسی آشنا ساختن دانشجویان کارشناسی مواد با رشته خود و ترسیم نقشهراه برای ادامه مسیر این مهندسین نوپا بوده است. |
عنوان | سمینار کارشناسی ارشد |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 16-18 |
مکان برگزاری | ساختمان 8 اتاق ارشد طبقه 3 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | عملی ارایه مکتوب و شفاهی
|
روش تدریس | کارگاهی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | معرفی سرفصل های کارگاه
|
منابع | شیوه ارایه مطالب (علمی فنی) سید محمد تقی روحانی روانکوهی، نشر جلوه 1380 |
طرح درس | جلسه اول :
جلسه دوم:
جلسه سوم:
جلسه چهارم:
جلسه پنجم:
جلسه ششم:
جلسه هفتم:
جلسه هشتم:
جلسه نهم:
جلسه دهم:
جلسه یازدهم:
جلسه دوازدهم: مباحثه اصول مباحثته فصل نتایج و بحث گروه بندی برای میزگرد علمی و نظر سنجی از تماششاگرها جهت دی به افکار نظم در تدوین مطالب و ارایه نظریات با ذکر نظرات موافق و مخالف
جلسه سیزدهم:
جلسه چهاردهم:
جلسه پانزدهم : حمع بندی کارهای زمان بندی مالی و هماهنگی سمینار هماهنگی با گروه و دانشکده دانشگاه و حراست دعوت نامه از صنایع و اساتید و داوران و معاونتها برنامه پذیرایی و نهار و گواهی مقالات مشاهده ارایه های سالهای قبل و الگوهای مقالات و پوسترها و ارایه های شفاهی سالهای قبل
جلسه شانزدهم: جمع اوری مقالات نگارشته شده در قالب وورد و پی دی اف مطالعه مراجع و اصول مورد استفاده ارایه های شفاهی |
هدف از طرح درس | مقدمه : مهندسان مواد چه در بخش تحقیق و توسعه و چه در بخش صنعت نیازمند انتقال مطالب خود به صورت مکتوب و شفاهی هستند آشنایی با روشهای انتقال مطالب به صورت صحیح و مهندسی در قالب الگوهای تدوین شده از مهارتهایی می باشد که لازمه کار ایشان می باشد. بدین منظور در قالب این درس مهارتهایی به دانشجویان به صورت کارگاهی عرضه می شود که به این ترتیب افراد مستعد ذاتی و افرادی که ضعف ارتباط کلامی و نوشتاری دارند مهارتهای لازمه را برای افزایش کیفیت ارایه خود را پیدا می کنند همچنین در طول این درس انجام کار تیمی و گروهی و نیز فعالیتهای خارجی شامل برگزاری سمینار مدیریت پروژه و کارهای محوله و نیز بازدید از کتابخانه و جستجوی سیستماتیک و نرمافزاری برای تسهیل کار نگارش هدف این درس بوده است. مدرس دانش و نیز تجربه خود را که طی بیش از ده سال تدریس در دانشگاه و سی سال فعالیت علمی در قالب ده جدل کتاب 40 عنوان مقاله داخلی و بین المللی و بیش از صد ارایه داخلی و خارجی داشته و این تجربیات را در قالب این درس با دانشجویان علاقه مند به اشتراک گذاشته است. روش تدریس تعاملی و دو طرفه و ارزیابی های روزانه از اهداف این درس بوده و حاصل فعالیتهای دانشجویان طی چند دوره برگزاری این کارگاه به صورت سمینارهای مواد نو در سطح دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه و انجمن علمی برگزار شده است. امید است این دوره نیز با مشارکت دانشکده و اعضای هیات علمی گروه این سمینار به صورت بین المللی در سامانه علمی جهان اسلام ثبت گردد. |