برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع | تاریخ فلسفه کاپلستون - جلد اول یونان و روم ترجمه دکتر مجتبوی |
طرح درس | 1- مباحث مقدماتی: اسطوره و گذر به سوی فلسفه 2- متفکران طبیعت شناس ایونی 3- هراکلیتوس 4- فیثاغوریان 5- پارمنیدس و الئاییان 6- امپدوکلس و آناکساگوراس 7- اتمیستهای یونان باستان 8- سوفسطائیان 9- سقراط و نحله های کوچک سقراطی 10- افلاطون: آثار و زندگی 11- نظریه معرفت شناسی افلاطون 12- نظریه مثُل افلاطونی 13- نظریه نفس و اخلاق افلاطونی 15- نظریه طبیعت شناسی افلاطون 16- نظریه هنر و جمع بندی مباحث |
هدف از طرح درس | آشنائی بنیادی دانشجویان کارشناسی با تاریخ فلسفه یونان باستان تا افلاطون |
تعداد واحد | ۴ |
---|---|
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع | منطق صوری، نوشته دکتر محمد خوانساری - دو جلدی منطق مظفر ، نوشته علامه شیخ محمد رضا مظفر ترجمه فارسی همراه با متن عربی، ترجمه دکتر علی شیروانی و ... - دو جلد رهبر خرد، نوشته دکتر شهابی اساس الاقتباس، نوشته خواجه نصیر الدین طوسی، تصحیح مدرس رضوی منطق میزان تفکر، نوشته دکتر محمد حکاک |
طرح درس | 1- آشنائی با منطق قدیم یا منطق صوری ارسطوئی و تاریخچه مباحث پیش از ارسطو (یک جلسه) 2- تعریف منطق و تعریف علم و اقسام آن ، موضوع و هدف منطق (دو جلسه) 3- بحث دلالت و اقسام دلالت و دلالت های لفظی (یک جلسه) 4- تمرین و مرور (یک جلسه) 5- مبحث کلیات خمس یا پنجگانه: نوع، جنس، فصل، عرض عامه و عرض خاصه (دو جلسه) 6- مفاهیم کلّی و جزئی و کلّ و جزء؛ مشترک لفظی و معنوی (یک جلسه) 7- نسبت های چهار گانه میان مفاهیم کلی (یک جلسه) 8- بحث مقولات دهگانه: جوهر و نه عرض ( دو جلسه) 9- تمرین و مرور (یک جلسه) 10- انواع تعریف ها در منطق: حد تام و حد ناقص، رسم تام و رسم ناقص، خاصه مرکبه و شرح الاسم ( سه جلسه) 11- تمرین و مرور (یک جلسه) |
هدف از طرح درس | آشنائی اجمالی با برنامه کار درس منطق قدیم 1 |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب همراه با ارایه تمرین و کار روی آنها |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع | باب حادی عشر از علامه حلّی و شرح آن از فاضل مقداد (با استفاده از متن عربی و ترجمه فارسی) ترجمه و متن شرح باب حادی عشر از دکتر علی اصغر حلبی شرح و ترجمه باب حتئی عشر از دکتر علی شیروانی
|
طرح درس | 1- آشنائی مقدماتی با تعاریف و روش ها و موضوعات کلام اسلامی و تفاوت آن از فلسفه و تصوف (یک جلسه) 2- وجه های نامگداری کلام اسلامی و موضوعات اولیه (یک جلسه) 3- توجه تفصیلی به مسائل اولیه کلامی در تاریخ اسلام بعد از درگشت پیامبر ص (دو جلسه) (مانند جانشینی پیامبر، مرتکب گناه کبیره، قضا و قدر یا جبر و اختیار، قدیم یا حادث بودن کلام الهی) 4- جریان ها یا مکاتب کلامی در تاریخ کلام (مرجئه، معتزله، اشاعره و شیعه بویژه امامیه) (دو جلسه) 5- بحث اصول و فروع دین و استفاده از اصطلاحات فلسفی در کلام اسلامی (دو جلسه) (مانند مرور مباحث وجود و عدم، حدوث و قدم، مواد سه گانه، تسلسل و دور و ابطال آنها) 6- بحث اثبات وجود خداوند با دلایل عقلی و نقلی (دو جلسه) 7- بحث صفات الهی: ذاتی و فعلی؛ ثبوتی و سلبی و بحث افعال الهی (سه جلسه) 8- تعریف نبوت و بحث در نبوت عامه (یک جلسه) 9- بحث در نبوت خاصه پیامبر اسلام ص و اعجاز و رسالت (دو جلسه) |
هدف از طرح درس | آشنائی اجمالیو بنیادی با مباحث کلام اسلامی |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | قرائت و توضیح مطالب بر پایه متون کلامی |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
منابع | خلاصه منطق صوری، نوشته دکتر محمد خوانساری منطق صوری، نوشته دکتر محمد خوانساری - دو جلدی |
---|---|
طرح درس | 1- آشنائی اولیه با منطق قدیم یا منطق ارسطوئی و تاریخچه ان 2- تعریف منطقف تعرف علم و اقسام آن، موضوع منطق 3- مبحث دلالت و اقسام آن (عقلی، طبعی و لفظی) 4- بحث کلیات پنجگانه نوع و جنس و ... 5- نسبت های چهارگانه میان مفاهیم کلی - تمرین و مرور 6- مقولات دهگانه جوهر و عرض ها 7- انواع تعریفها: حد و رسم و ... 8- بحث تعریف گزاره یا قضیه و اقسام آن: حملی، شرطی، ایجاب و سلبی و ... - تمرین و مرور 9- تقابل های چهار گانه میان قضایا طبق جدول تقابل (دو جلسه) 10- بحث استدلال یا حجت در منطق و اقسام آن: استقراء، تمثیل و قیاس 11- قیاس های اقترانی و بررسی سه شکل آنها (دو جلسه) 12- قیاس های استثنائی و بررسی دو شکل وضع مقدم و رفع تالی 13- مواد و مقدمات قیاس و صناعت های پنجگانه (دو جلسه)
|
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح و ارائه تمرین و کار بر روی آنها |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده الهیات و علوم اسلامی | - | - | - |
منابع | متون مربوطه از فیلسوفانی مانند افلاطون، ارسطو، هیوم و کانت به زبان انگلیسی |
---|---|
طرح درس | آشنائی اولیه با چگونگی کار، منابع و فیلسوفان مورد نظر 1- قرائت و تبیین متون عمومی در باب فلسفه هنر و زیبایی شناسی با استفاده از دائره المعارف فلسفه ادواردز یا راتلج (دو جلسه) 2- خوانش و تبیین متون انگلیسی مربوطه از محاوره های جمهوری و مهمانی افلاطون (جمعاً 5 جلسه) 3- خوانش و تبیین متون انگلیسی مربوطه از رساله شعر ارسطو ( جمعاً 4 جلسه) 4- خوانش و تبیین متون انگلیسی مربوطه از هیوم و کانت (بویژه نقد قوه حکم از کانت) (جمعاً 5 جلسه) |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | قرائت متون تخصصی فیلسوفان در زمینه هنر و زیبایی شناسی و ترجمه و توضیح با مشارکت دانشجویان |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
منابع | آثار خود افلاطون به انگلیسی و فارسی تک نگاری ها در باره فلسفه افلاطون: مانند افلاطون، نوشته کارل بورمان، ترجمه محمد حسن لطفی، فلسفه افلاطون نوشته جرالد پرس ترجمه متفکران یونان، نوشته تئودور گمپرتس، ترجمه محمد حسن لطفی
|
---|---|
طرح درس | 1- آشنائی مقدماتی با فضای فکری معاصر افلاطون و اثر پذیری وی از اندیشمندان پیشین و معاصر خودش (یک جلسه) (مانند سقراط، سوفسطائیان، طبیعت شناسان پیشا سقراطی ایونی، هراکلیتوس و ...) 2- نظریات افلاطون در زمینه معرفت شناسی به صورت ایجابی و سلبی بر پایه محاوره های منون، جمهوری و ثئای تتوس (سه جلسه) 3- مباحث افزونتر معرفت شناختی بر پایه محاوره سوفسطائی (یک جلسه) 4- مباحث وجود شناسی افلاطون بر پایه محاوره های فایدون و جمهوری (سه جلسه) 5- بحث انتقادی افلاطون از نظریه مثُل بر پایه محاوره پارمنیدس (دو جلسه) 6- مباحث نفس شناسی افلاطون بر پایه محاوره های فایدون، فایدروس و جمهوری (دو جلسه) 7- نظریه افلاطون در باب فضیلت و اخلاقیات (یک جلسه) 8- طبیعت شناسی افلاطون بر پایه محاوره تیمائوس و ربط آن با نظریه مثُل (دو جلسه) 9- نظریه افلاطون درباره هنر و هنر مندان در مدینه فاضله (یک جلسه) |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | طرح و تبیین مباحث فلسفی لازم از راه مراجعه به متون افلاطون و دیگر شارحان |
نحوه ارزیابی | بحثهای کلاسی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
منابع | پاره نوشته های پیشا سقراطی، دانیل گراهام، ترجمه بهناز دهکردی متونی از خود افلاطون و ارسطو (انگلیسی و فارسی) متفکران یونانی، نوشته تئودور گمپرتس، ترجمه محمد حسن لطفی پایدیا، نوشته ورنر یگر، ترجمه محمد حسن لطفی متونی از خود افلوطین (انگلیسی و فارسی) |
---|---|
طرح درس | درس به صورت مشترک با همکار دیگر جناب دکتر فتحی ارائه می شود. لذا طرح درس مربوط به اینجانب به بخش نخست یا 8 جلسه اول مربوط می باشد: 1- بحث مقدماتی گذر از اسطوره به نگرش فلسفی در یونان باستان و توجه به موضوعات برجسته (یک جلسه) 2- مفاهیم مهم در طبیعت شناسی یونان: وحدت و کثرت، حرکت و سکون؛ وجود و عدم؛ پیدایش و نابودی موجودات (یک جلسه) 3- مسائل اساسی مربوط به انسان در سنت یونان باستان: نفس و احوال آن، تناسخ و تهذیب از آلودگی ها فرهنگ و زبان، طبیعت و قانون، اخلاق و نیکبختی انسانی (یک جلسه) 4- مفاهیم بنیادی در افلاطون و ارسطو و بعد آنها: معرفت شناسی و نسبی گرائی؛ وجود شناسی و مراتب آن، خداوند و صفات وی زندگی فلسفی و سیر نفس از محسوس به معقول، تفسیر نوافلاطونی از نظریه مثُل افلاطونی و تلفیق عرفان و فلسفه (جمعاً 5 جلسه) |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | طرح مباحث و تبیین و بحث با مشارکت دانشجویان |
نحوه ارزیابی | بحث های کلاسی، تکالیف و آزمون کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
پیش نیاز درس | تاریخ فلسفه یونان باستان 1 از اغاز تا افلاطون |
---|---|
منابع | تاریخ فلسفه کاپلستون، جلد نخست یونان و روم، نوشته فردریک چارلز کاپلستون، ترجمه دکتر جلال الدین مجتبوی تاریخ فلسفه امیل بریه، جلد اول، یونان و روم، ترجمه دکتر علی مراد داوودی کلیات تاریخ فلسفه یونان، نوشته ادوارد تسلر ، ترجمه دکتر حسن فتحی |
طرح درس | 1- مروری بر مباحث پیشین و ورود به مقدمات از فلسفه ارسطوئی 2- بحث منطق و نظریه معرفت نزد ارسطو 3- بحث در مابعدالطبیعه یا فلسفه اولی نزد ارسطو و بررسی مفاهیم بنیادی آن ( مانند تعریف وجود به ما هو وجود، نقد نظریه مثُل افلاطونی، بحث در تبیین ماهیت علت های چهار گانه، بحث در ماده و صورت، قوه و فعل و تبیین حرکت در فلسفه ارسطو (سه جلسه) 4- نظریه نفس شناسی ارسطو و طبیعت شناسی او 5- نظریه اخلاق ارسطوئی و بررسی فضیلت های اخلاقی و عقلی نزد ارسطو 6- بحث سیاست در فلسفه ارسطو و بررسی مفهوم و اقسام عدالت و نقد نظریه آرمان شهر افلاطون 7- نظریه زیبائی شناسی و هنر نزد ارسطو و بویژه بحث تراژدی 8- فلسفه رواقیان اولیه و آراء آنان در باره منطق و جهان شناسی و اخلاق یا نیکبختی بشری 9- فلسفه اپیکوریان و بررسی آراء آنان در باره جهان شناسی و اخلاق یا نیکبختی آدمی 10- نگرش های شکاکان و آکادمی های متوسط و أخیر 11- اندیشه های رواقیان متوسط و متأخر مانند اپیکتتوس و مارکوس اورلیوس 12- اندیشه های کلبی هاف التقاطی ها و شکاکیت سکستوس آمپیریکوس 13- مکتب افلاطونی متوسط 14- فلسفه یهودی- یونانی: فیلون یهودی 15- مکتب نوافلاطونی افلوطین: اقنوم های سه گانه، نظریه صدور و سیر نفس از محسوس به معقول 16- اندیشه های پیروان بعدی افلوطین مانند فرفوریوس، یامبلیخوس و پروکلُس |
هدف از طرح درس | اشنائی اجمالی با روند برنامه کاری |
تعداد واحد | ۴ |
---|---|
روش تدریس | طرح مباحث مربوط به هریک از فیلسوفان از ارسطو تا نوافلاطونیان |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
پیش نیاز درس | منطق قدیم 1 |
---|---|
منابع | منطق صوری، نوشته دکتر محمد خوانساری دو جلدی منطق مظفر، نوشته علامه شیخ محمد رضا مظفر با متن عربی و ترجمه فارسی، ترجمه و شرح دکتر علی شیروانی و ...؛ دو جلد رهبر خرد، نوشته دکتر شهابی اساس الاقتباس، نوشته خواجه نصیر الدین طوسی با تصحیح استاد مدرس رضوی منطق میزان تفکر، نوشته دکتر محمد حکاک |
طرح درس | 1- مرور مقدماتی از بابت یادآوری برخی مباحث کلیدی منطق قدیم 1 و ورود در مباحث تازه 2- بحث درگزاره یا قضیه و اقسام آن مانند حملی- شرطی، ایجابی و سلبی، شخصیه و مهمله، طبیعیه و محصوره (دو جلسه) 3- بحث و بررسی مواد سه گانه و قضیه های موجهه و مطلقه و تبیین اقسامی از آنها 4- تبیین مبحث عکس مستوی و عکس نقیض با توجه به قضایای محصوره 5- بحث تقابل میان قضایای محصوره طبق جدول تقابل های چهار گانه (دو جلسه) 6- مبحث استدلا یا حجت و بررسی استدلال های استقرائی، تمثیل یا قیاس فقهی و قیاس 7- بررسی قیاس های اقترانی با اشکال چهار گانه مربوطه و استنتاج ضرب های نتیجه بخش (سه جلسه) 8- بحث در قیاس های استثنائی مانند وضع مقدم و رفع تالی 9- بررسی قیاس های دیگری مانند قیاس مساوات، قیاس خلف و ... 10- بحث مواد استدلال ها یا مقدمات مورد استفاده در آنها 11- بحث و بررسی صناعت های پنجگانه در منطق: برهان، جدل، خطابه، سفسطه و شعر با اقسام مربوطه (دو جلسه) |
هدف از طرح درس | آشنائی اجمالی با روند برنامه کاری |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | طرح و تبیین مباحث با ارائه تمرین ها و کار بر روی آنها |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
پیش نیاز درس | کلام اسلامی 1 |
---|---|
منابع | رساله باب حادی عشر از علامه حلّی همراه با شرح آن از سوی فاضل مقداد ترجمه و شرح باب حادی عشر از دکتر علی اصغر حلبی ترجمه و شرح باب حادی عشر از دکتر علی شیروانی مبانی کلام جدید؛ به اهتمام و ویرایش علی اوجبی |
طرح درس | 1- مرور مباحث کلیدی از کلام 1 و ورود به مباحث و مسائل تازه با معرفی لازم 2- بحث امامت به معنی عام و اثبات آن و بحث در امامت به معنی خاص کلمه با توجه به دیدگاه امامیه و آراء دیگران (سه جلسه) 3- بحث در مسأله عدالت الهی به عنوان صفت خداوند و یکی از اصول دین نزد امامیه و آراء دیگران 4- بحث در مساله حسن و قبح و بررسی آراء مختلف اشاعره، معتزله و امامیه در باره آن و جنبه های اخلاقی و اجتماعی آن (دو جلسه) 5- بحث خیر و شر در کلام اسلامی با توجه به جنبه های تکوینی و تشریعی 6- مساله معاد و اعاده معدوم و تبیین امکان معاد 7- معاد به معنی جسمانی و روحانی و بحث در آراء گوناگون مربوطه 8- بحث در عقوبت و رسیدن به پاداش و مجازات و چگونگی بهشت و جهنم در کلام اسلامی (دو جلسه) 9- بحث اجمالی در باره کلام جدید |
هدف از طرح درس | آشنائی اجمالی با روند برنامه کاری |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | تبیین و توضیح مطلب همراه با خواندن متن عربی مربوطه |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
منابع | متون فلسفی از خود فیلسوفان به زبان انگلیسی مانند آثار هایدگر، رورتی، گادامر و ... |
---|---|
طرح درس | ۱- مباحث مقدماتی با توجه به فلسفه معاصر و معرفی دو سه شخصیت فلسفی که به آثار آنها پرداخته خواهد شد (یک جلسه) ۲- خوانش و تبیین متنی در باره فلسفه معاصر بابت معرفی کلی آن و جریانهای فکری رایج از داپره المعارف انگلیسی ادواردز یا راتلج (دو جلسه) ۳- خواندن و تبیین و ترجمه متنی از هایدگر فیلسوف اگزیستانسیالیست مانند دو فصل از کتاب مابعد الطبیعه چیست به زبان انگلیسی ( هفت جلسه) ۴- خواندن و تبیین و ترجمه متنی از ریچارد رورتی فیلسوف نو پراگماتیست مانند دو فصل از کتاب فلسفه و آینه طبیعت به زبان انگلیسی ( شش جلسه)
|
هدف از طرح درس | آشنائی اجمالی با روند برنامه کاری |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | خوانش و تبیین مطالب و ترجمه با مشارکت دانشجویان |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
منابع | بدایه الحکمه نوشته علمه سید محمد حسین طباطبائی متن و ترجمه از علی شیروانی |
---|---|
طرح درس | آشنائی اجمالی با جریانهای فکری فلسفه و کلام اسلامی و تصوف اسلامی 1- مباحث وجود و عدم در فلسفه اسلامی و سابقه آن در یونان 2- اشتراک معنوی و بداهت مفهوم وجود و معنای ماهیت و وحدت تشکیکی وجود 3- بحث در وجود ذهنی و عینی و دلایل اثبات وجود ذهنی 4- بحث در معنای مواد سه گانه وجوب، امکان و امتناع 5- مبحث مقولات دهگانه: جوهر و اعراض نه گانه ارسطوئی و نظر فیلسوفان اسلامی (دو جلسه) 6- بحث در معنای علیت و اثبات آن و اقسام علت 7- بحث در تعریف تسلسل و دور در روابط علت و معلولی و ابطال انها 8- بحث در حدوث و قدم و اقسام هریک از آنها 9- مسآله علم و معرفت نزد فیلسوفان اسلامیک تعریف علم، اقسام علم حضوری و حصولی، علم کلی و جزئی، تصور و تصدیق (دو جلسه) 10- مساله علم خداوند به موجودات در نزد فیلسوفان مسلمان 11- بحث اثبات وجود خداوند، اثبات یگانگی و بساطت الهی 12- بحث صفات و افعال الهی و مساله معاد ( دو جلسه) |
هدف از طرح درس | آشناپی اجمالی با روند کار |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | طرح و تبیین مفاهیم بنیادی و مسائل اساسی در فلسفه اسلامی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده علوم تربیت و روان شناسی | - | - | - |
پیش نیاز درس | تفسیر متون فلسفی 1 |
---|---|
منابع | متون فلسفی در باره قرون وسطی از آثار آگوستینوس و طوماس آکوئینی |
طرح درس | 1- مباحث مقدماتی و اشنائی با نگرش فلسفی قرون وسطی بویژه با آثار و اندیشه های آگوستینوس و طوماس آکوئینی (یک جلسه) 2- خواندن و تبیین متون عمومی در باره فلسفه قرون وسطی از برخی منابع مقدماتی و ساده مانند فرهنگ توصیفی فلسفه و دین به قلم ریس (Dictionary of Philosophy and religion by W. Reese) (جمعاْ ۲ جلسه) 3- خواندن و تبیین برخی فصل ها از کتاب مشهور قدیس آگوستینوس به زبان انگلیسی: (The City of God ) تمرکز روی مباحث تثلیث و معرفت شناسی (جمعا ۶ جلسه) 4- خواندن و تبیین برخی فصل ها از کتاب مشهور طوماس آکوئینی به زبان انگلیسی (ُSumma Theologica) تمرکز روی مباحث وجود خدواند (جمعاْ ۷ جلسه) |
هدف از طرح درس | آشنائی اجمالی با زبان و نحوه استدلال و برخی مباحث فلسفی از زبان خود فیلسوفان قرون وسطی شامل قدیس آگوستینوس و طوماس آکودینی |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | خواندن و تبیین متون فلسفی از خود فیلسوفان قرون وسطی با مشارکت دانشجویان |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
منابع | تاریخ فلسفه کاپلستون شامل هر نه جلد |
---|---|
طرح درس | 1- مرور و بحث کلّی از بحث فلسفه و سیاست و نسبت میان آن دو و ارائه توصیفی از فلسفه سیاست به عنوان یکی از فلسفه های مضاف 2- بحث در فلسفه سیاسی افلاطون: آرمان شهر و بحث عدالت 3- بررسی دیدگاه ارسطو در باره عدالت و قانونمندی و نقد نظریه سیاست افلاطون (دو جلسه) 4- نظریه سیاست نزد قدیس آگوستینوس: شهر خدا و نسبت دین و دولت 5- فلسفه سیاسی طوماس آکوئینی: قانون و رابطه عقل و وحی و رابطه کلیسا و دولت 6- نظریه ماکیاولی درباره حکومت ملّی و حکومت جباری یا استبدادی 7- طوماس هابز و نظریه دولت بر پایه رساله لویاتان یا قدرت مطلقه 8- جان لاک و طرح نظریه قرارداد اجتماعی به منظور حکومت 9- اسپینوزا و مسأله نسبت میان دین با دولت 10- جان استوارت میل و توجه به مسأله صیانت از حقوق مردم با اقشار گوناگون در برابر دولت 11- نظریه دولت نزد هگل و مارکسیسم: بحث در اقتصاد و روابط میان طبقات اجتماعی و ارزش افزوده (دو جلسه) 12-نظریه های فلسفه سیاسی در دور ه معاصر و بحث از عدالت: نقد لیبرالیسم بر دیدگاه های مطلق گرای سیاسی 13- نظریه راولز در باب عدالت و سیاست و قانون 14- مرور و جمع بندی با توجه به جنبه های گوناگون بحث و پیچیدگی نسبتهای میان نظر و عمل در عرصه تفکر فلسفه سیاسی |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | طرح و تبیین مطالب با توجه به مرور اندیشه های سیاسی فیلسوفان مهم در طول تاریخ |
نحوه ارزیابی | شفاهی و کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |
منابع | 1- بحث کلی در باب ریشه های لغوی یونانی هنر و زیبائی شناسی و نسبت میان فلسفه هنر با زیبائی شناسی 2- بحث نظریه هنر به عنوان تقلید یا محاکات (mimesis/ imitation) نزد افلاطون و ارسطو و نقد های ارسطو از استاد خودش و نگاه آن دو در باره معنای زیبایی (دو جلسه) 3- هنر به معنی دینی کلمه یا هنر در خدمت دین یا هنر در خدمت احساسات و عواطف بشری 4- پیدایش و تثبیت زیبایی شناسی (Aesthetics) به عنوان یک بررسی فلسفی و طرح مفاهیم نوین مانند ذوق (taste) و حکم ذوقی و امر متعالی 5- بحث نظریه تعریف هنر به عنوان بیان (expression) و برسی اراء کسانی مانند: تولستوی، کروچه و کالینگ وود (دو جلسه) 6- بحث از نظریه تعریف هنر به مثابه فرم یا صورت دلالت گر (significant form) نزد کلایو بل 7- نگرش ویتگنشتاین در باب تعریف ناپذیری برخی مفاهیم مانند بازی و کاربرد آن در باب هنر توسط دیگران 8- نظریه موسسه ای یا نهادی بودن هنر (institutional theory of art) و نقد آن 9- مفاهیم نوین در فلسفه هنر: توجه به مفهوم نگرش زیبایی شناختی (aesthetic attitude) و تفاوت آن از دیگر نگرشها ( مانند نگرش های عملی، علمی و عاطفی- احساسی) (دو جلسه) 10- بحث در معنای فرم یا صورت (form) و تفاوت آن از محتوا یا مفاد (content/matter) اثر هنری با توجه به مفاهیمی مانند: وحدت اندام وار (organic unity) و کثرت و گونه گونی، عوامل درونی و بیرونی در اثر هنریف جنبه های صوری و غیر صوری 11- بحث در مفاهیم زمینه نگری (contextualism) و جدا سازی (islationaism) اثر هنری از بستر مربوطه مانند شخصیت هنرمند و دیگر اثار وی، شرایط تاریخی و اجتماعی و سیاسی و ایدئولوژیکی و ... 12- تعریف اثر هنری (art work) و تأثیر آن در برداشت عمومی از هنر در قلمرو عملی و اجتماعی 13- نسبت میان اخلاق و سیاست با فلسفه هنر و زیبایی شناسی و تعامل میان آنها
|
---|
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | طرح و تبیین و بحث از اصطلاح های مهم در مباحث زیبایی شناسی و فلسفه هنر و نسبت میان آنها |
نحوه ارزیابی | بحث کلاسی و آزمون کتبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی | - | - | - |