برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | اپتیک کوانتمی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
زمان برگزاری | 1 شنبه 10-12 و 3 شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | دانشکده فیزیک گروه فیزیک اپتیک و لیزر |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | مکانیک کوانتمی 1مدیریت |
نحوه ارزیابی | ارزیابی مستمر (کوییز)، دریافت درایو روابط مهم کتاب و پاسخ تمرینات، امتحان میان ترم جزوه باز و جزوه بسته و امتحان پایان ترم |
روش تدریس | تشریح مباحث درسی همراه با طرح پرسش از دانشجویان جهت درک فیزیک مباحث درسی و راهنمایی جهت درایو روابط ریاضی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | توضیح مباحث درسی با ترسیم شکل های مناسب در وایت بورد در بازه های زمانی 90 دقیق ای |
منابع | Quantum Optics - Marlan O. Scully, M. Suhail ZubairyQuantum Optics in Phase Space - Wolfgang P. Schleich |
فایل پیوست اول | Quantum optics Scully M.O., Zubairy M.S. -.pdf |
طرح درس | هفته اول: معرفی پدیدههایی که فقط با نظریه کوانتومی نور قابل توصیف هستند. 3 ساعت هفته دوم: معرفی پدیدههایی که فقط با نظریه کوانتومی نور قابل توصیف هستند. کوییز. 3 ساعت هفته سوم: نظریه کوانتوش میدان الکترومغناطیسی. 3 ساعت هفته چهارم: حالتهای کوانتومی میدان تابشی. کوییز. 3 ساعت هفته پنجم: حالتهای کوانتومی میدان تابشی. 3 ساعت هفته ششم: نظریه توابع توزیع احتمال کوانتومی. کویز. 3 ساعت هفته هفتم: نظریه توابع توزیع احتمال کوانتومی. 3 ساعت هفته هشتم: نظریه نیمه کلاسیک اندرکنش اتم و میدان. 3 ساعت هفته نهم: نظریه تمام کوانتومی اندرکنش اتم و میدان. امتحان میان ترم. 3 ساعت هفته دهم: نظریه تمام کوانتومی اندرکنش اتم و میدان. کوییز. 3 ساعت هفته یازدهم: فرمول بندی عملگر چگالی و نظریه اختلال وابسته به زمان. 3 ساعت هفته دوازدهم: فرمول بندی عملگر چگالی و نظریه اختلال وابسته به زمان. کوییز. 3 ساعت هفته سیزدهم: نظریه کوانتومی اتلاف در تصویر شورودینگر رهیافت عملگر چگالی. 3 ساعت هفته چهاردهم: نظریه کوانتومی اتلاف در تصویر شورودینگر رهیافت عملگر چگالی. کوییز. 3 ساعت هفته پانزدهم: رهیافت عملگر چگالی نظریه کوانتومی اتلاف در تصویر هایزنبرگ رهیافت عملگر نوفه. 3 ساعت هفته شانزدهم: نظریه کوانتومی اتلاف در تصویر هایزنبرگ رهیافت عملگر نوفه. کوییز. 3 ساعت |
هدف از طرح درس | یادگیری بهتر، تدریس سازمان یافته، افزایش مشارکت فراگیران، ارزیابی بهتر پیشرفت آموزشی |
توضیحات | اپتیک کوانتومی، یعنی برهمکنش تک فوتونها با ماده، با اکتشافات پلانک و انیشتین آغاز شد، اما در سالهای اخیر فراتر از فیزیک محض گسترش یافته و به یک نیروی محرکه مهم برای نوآوریهای فناوری تبدیل شده است. اپتیک کوانتومی در سال های اخیر شاهد پیشرفت های نظری و تجربی قابل توجهی بوده است. این درس با تأکید بر اصول اساسی و کاربردهای آنها، مقدمه ای عمیق و گسترده در مورد موضوع ارائه می دهد. این درس با توسعه ابزارهای اولیه اپتیک کوانتومی آغاز می شود و در ادامه کاربرد این ابزارها را در انواع سیستم های نوری کوانتومی، از جمله لیزر بدون وارونگی، حالت های فشرده و اپتیک اتمی نشان می دهد. |
عنوان | اپتیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه 16-18 و 4 شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | دانشکده فیزیک |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | الکترومغناطیس 2 |
نحوه ارزیابی | ارزیابی مستمر (کوییز) و حل تمرین، دریافت پاسخ تمرینات منتخب، امتحان میان ترم و پایان ترم |
روش تدریس | تشریح مباحث درسی همراه با طرح پرسش از دانشجویان جهت درک فیزیک مباحث درسی و راهنمایی جهت درایو روابط ریاضی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | توضیح مباحث درسی با ترسیم شکل های مناسب در وایت بورد در بازه های زمانی 90 دقیق ای |
منابع | آشنایی با اپتیک فرانک ال پدروتی |
فایل پیوست اول | Introduction to Optics By Pedrotti Third Edition.pdf |
طرح درس | هفته اول: ماهیت نور. 3 ساعت هفته دوم: اپتیک هندسی. 3 ساعت هفته سوم: اپتیک هندسی. 3 ساعت هفته چهارم: معادلات موج. 3 ساعت هفته پنجم: برهم نهی امواج. 3 ساعت هفته ششم: تداخل نور. 3 ساعت هفته هفتم: تداخل نور. 3 ساعت هفته هشتم: تداخل سنج ها. 3 ساعت هفته نهم: تداخل سنج ها. 3 ساعت هفته دهم: همدوسی. 3 ساعت هفته یازدهم: بررسی ماتریس قطبش. 3 ساعت هفته دوازدهم: تولید نور قطبیده. 3 ساعت هفته سیزدهم: پراش فرانهوفر. 3 ساعت هفته چهاردهم: پراش فرانهوفر. 3 ساعت هفته پانزدهم:پراش فرنل. 3 ساعت هفته شانزدهم: پراش فرنل. 3 ساعت |
هدف از طرح درس | یادگیری بهتر، تدریس سازمان یافته، افزایش مشارکت فراگیران، ارزیابی بهتر پیشرفت آموزشی |
توضیحات | اپتیک شاخهای از فیزیک است که به مطالعه رفتار و خواص نور، از جمله برهمکنشهای آن با ماده و ساخت ابزارهایی که از آن استفاده میکنند یا آن را تشخیص میدهند، میپردازد. اپتیک معمولا رفتار نور مرئی، فرابنفش و مادون قرمز را توصیف می کند. نور نوعی تابش الکترومغناطیسی است و سایر اشکال تابش الکترومغناطیسی مانند اشعه ایکس، امواج مایکروویو و امواج رادیویی خواص مشابهی از خود نشان می دهند. بیشتر پدیده های نوری را می توان با استفاده از توصیف الکترومغناطیسی کلاسیک نور توضیح داد، با این حال توصیف الکترومغناطیسی کامل نور اغلب در عمل به کار نمی رود. اپتیک عملی معمولا با استفاده از مدل های ساده شده انجام می شود. رایجترین آنها، اپتیک هندسی، نور را به عنوان مجموعهای از پرتوها در نظر میگیرد که در خطوط مستقیم حرکت میکنند و هنگام عبور از سطوح یا بازتابش از سطوح خم میشوند. اپتیک فیزیکی مدل جامع تری از نور است که شامل اثرات موجی مانند پراش و تداخل است که در اپتیک هندسی قابل محاسبه نیست. از نظر تاریخی، ابتدا مدل نور مبتنی بر پرتو و سپس مدل موجی نور توسعه یافت. پیشرفت در نظریه الکترومغناطیسی در قرن 19 منجر به کشف این شد که امواج نور در واقع تابش الکترومغناطیسی هستند. علم نوری با بسیاری از رشته های مرتبط از جمله نجوم، رشته های مهندسی مختلف، عکاسی و پزشکی (به ویژه چشم شناسی و بینایی سنجی که در آن اپتیک فیزیولوژیکی نامیده می شود) مرتبط است و مورد مطالعه قرار می گیرد. کاربردهای عملی اپتیک در انواع فناوری ها و اشیاء روزمره از جمله آینه ها، عدسی ها، تلسکوپ ها، میکروسکوپ ها، لیزرها و فیبر نوری یافت می شود. |
عنوان | اپتیک پیشرفته ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
زمان برگزاری | 2 شنبه 10-12 و 3 شنبه 14-16 |
مکان برگزاری | دانشکده فیزیک |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | ارزیابی مستمر (کوییز)، دریافت درایو روابط مهم کتاب و پاسخ تمرینات، امتحان میان ترم و امتحان پایان ترم |
روش تدریس | تشریح مباحث درسی همراه با طرح پرسش از دانشجویان جهت درک فیزیک مباحث درسی و راهنمایی جهت درایو روابط ریاضی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | توضیح مباحث درسی با ترسیم شکل های مناسب در وایت بورد و استفاده از ویدیوپروژگتور در بازه های زمانی 90 دقیق ای |
منابع | اصول اپتیک ماکس بورن و امیل وولف |
فایل پیوست اول | Principles of Optics by Max Born, Emil Wolf (201.pdf |
طرح درس | هفته اول: ویژگی های میدانهای الکترو مغناطیسی. 3 ساعت هفته دوم: مبانی اپتیک هندسی. 3 ساعت هفته سوم: مبانی اپتیک هندسی. 3 ساعت هفته چهارم: نظریه کلی تصویر اپتیکی. 3 ساعت هفته پنجم: نظریه کلی تصویر اپتیکی. 3 ساعت هفته ششم: نظریه کلی تصویر اپتیکی. 3 ساعت هفته هفتم: نظریه کلی تصویر اپتیکی. 3 ساعت هفته هشتم: نظریه کلی تصویر ابیراهی. 3 ساعت هفته نهم: نظریه کلی تصویر ابیراهی. 3 ساعت هفته دهم: نظریه کلی تصویر ابیراهی. 3 ساعت هفته یازدهم: ابزار های تشکیل تصویر. 3 ساعت هفته دوازدهم: ابزار های تشکیل تصویر. 3 ساعت هفته سیزدهم: ابزار های تشکیل تصویر. 3 ساعت هفته چهاردهم: مبانی نظری تداخل و تداخل سنجی. 3 ساعت هفته پانزدهم: مبانی نظری تداخل و تداخل سنجی. 3 ساعت هفته شانزدهم: مبانی نظری تداخل و تداخل سنجی. 3 ساعت |
هدف از طرح درس | یادگیری بهتر، تدریس سازمان یافته، افزایش مشارکت فراگیران، ارزیابی بهتر پیشرفت آموزشی |