برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان طراحی فضاهای شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری گروه معمار
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

مبانی برنامه ریزی فضاهای شهری

نحوه ارزیابی

ارزشیابی درس مستمر و بر اساس تحویل پروژه بر مبنای روند ذیل می باشد.

حضور فعال دانشجو در کلاس در قالب سمینارها و تعامل با سایرین

ارزشیابی بر اساس سمینارهای ارائه شده توسط دانشجویان برگزاری آزمون نظری در صورت لزوم)

ارزشیابی پروژه عملی دانشجویان در انتهای نیمسال تحصیلی

ارزشیابی مستمر

میان ترم

آزمون نهایی

پروژه

۴۰%

۵۰

1-2

تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه

فضای کلاس، ویدیو پروژکتور

روش تدریس

بخش نظری درس از طریق ارائه سمینارها توسط استاد درس در بخش اول ساعات کلاسی ارائه می گردد. در مروری بر ادبیات طراحی شهری دانشجویان در گروه های سه نفره به ارائه سمینارها از منابع مشخص شده توسط استاد درس می پردازند. از این منظر سعی میشود تا دانشجویان در بحثهای کلاسی مشارکت داشته باشند. در ساعت باقی کلاس روند انتخاب سایت و انجام کار عملی بر اساس فرایند طراحی و تحلیل فضاهای شهری مجتمع زیستی از طریق کرکسیون با گروه های کاری دانشجویان انجام می شود

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1

طرح اهمیت و کلیات درس، ذکر سرفصل درس و روش تدریس، معرفی منابع اصلی و فرعی،

جلسه اول

2

جایگاه و لزوم طراحی شهری در بین دانش و حرفه های معماری شهرسازی و طراحی منظر

جلسه دوم

3

جایگاه و لزوم طراحی شهری در بین دانش و حرفه های معماری شهرسازی و طراحی منظر

جلسه سوم

4

اصول و معیارهای طراحی فضاهای شهری

جلسه چهارم

5

موضوع ماهیت و تعریف طراحی شهری

جلسه پنجم

6

موضوع ماهیت و تعریف طراحی شهری

جلسه ششم

7

نیازهای انسان و طراحی شهری

جلسه هفتم

8

بررسی ادبیات طراحی شهری در رابطه با نگرشها، روشها و تکنیک های موجود

جلسه هشتم

9

موضوع ماهیت و تعریف طراحی شهری

جلسه نهم

10

تجربیات طراحی شهری در جهان

جلسه دهم

11

تجربیات طراحی شهری در ایران

جلسه یازدهم

12

مدل (ها) و فرایندهای طراحی شهری

جلسه دوازدهم

13

مدل (ها) و فرایندهای طراحی شهری

جلسه سیزدهم

14

انواع گونه های طراحی شهری

جلسه چهاردهم

15

مقرهای رفتاری ابزاری جهت تحلیل فضاهای شهری

جلسه پانزدهم

16

مقرهای رفتاری ابزاری جهت تحلیل فضاهای شهری

جلسه شانزدهم

17

جمع بندی مباحث ترم

جلسه هفدم

منابع

منابع اصلی

  • اسپرپریگن پل د. (۱۳۷۷)، تدارک یک برداشت بصری فصل سوم کتاب طراحی شهری معماری شهرهای بزرگ و
  • کوچک، ترجمه سارا مهرعلیزاده در مجموعه مقالات طراحی شهری شماره ۱ زمستان صص ۱۳-۴۰، تهران، سازمان
  • زیباسازی شهر تهران
  • الکساندر کریستوفر آرتمیس ها جونیس و اینگویه کینگ (۱۳۷۳)، تئوری جدید طراحی شهری ، ترجمه محمد تقی
  • زاده، تهران، نشر توسعه
  • بحرینی حسین (۱۳۷۵)، تحلیل فضاهای شهری، تهران، دانشگاه تهران
  • بحرینی، حسین (۱۳۷۷)، فرایند طراحی شهری، تهران، دانشگاه تهران
  • بنتلی، آین و دیگران (۱۳۸۲)، محیط های پاسخ ده کتاب راهنمای طراحان ترجمه مصطفی بهزاد فر، تهران، دانشگاه
  • علم و صنعت ایران بیکن، ادموند (۱۳۷۶) طراحی شهرها ترجمه فرزانه طاهری تهران وزارت مسکن و شهرسازی، دفتر مطالعات وتحقیقات شهرسازی و معماری توسلی، محمود (۱۳۶۰) ساخت شهر و معماری در اقلیم گرم و خشک ایران چاپ چهارم، تهران، دانشکده هنرهای
  • زیبای دانشگاه تهران توسلی، محمود (۱۳۶۵) اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران جلد اول، تهران، وزارت
  • مسکن و شهرسازی دفتر مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری توسلی، محمود (۱۳۶۷) اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران جلد دوم طراحی دسترسی
  • تهران وزارت مسکن و شهرسازی دفتر مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری
  • توسلی، محمود (۱۳۷۶) طراحی شهری در بخش مرکزی تهران تهران وزارت مسکن و شهرسازی، دفتر مطالعات و
  • تحقیقات شهرسازی و معماری
  • توسلی، محمود (۱۳۷۹) طراحی شهری خیابان کارگر ساماندهی و نظم دهی ترکیب بدنه خیابان، تهران، وزارت
  • مسکن و شهرسازی شرکت عمران و بهسازی شهری
  • تیبرگ، سون (۱۳۷۴)، دیدگاه هایی درباره ایجاد و گسترش محیط شهری بدون مانع ترجمه مهدی بابایی اهری، تهران : سازمان مشاور فنی و مهندسی تهران
  • حبیبی، سید محسن (۱۳۷۸) از شار تا شهر تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن تفکر و تأثر، چاپ
  • دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران حکیم، بسیم سلیم (۱۳۸۱) شهرهای عربی اسلامی اصول شهرسازی و ساختمانی ترجمه محمد حسین ملک احمدی
  • و عارف اقوامی مقدم تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدمن، ریچارد و آندرو پازوسکی (۱۳۷۰) مبانی طراحی شهری ترجمه راضیه رضازاده و مصطفی عباس زادگان
  • تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران
  • کارمونا، متیو (۱۳۸۸)، مکانهای عمومی فضاهای شهری تهران دانشگاه هنر
  • Moughtin, Cliff (۱۹۹۶), Urban Design: Green dimensions, London, Oxford, Architectural Press.
  • Moughtin, Cliff (1999[1992]),Urban Design: Street and Square, 2nd ed. Oxford, Architectural
  • Press. Moughtin, Cliff, R. Cuesta; C. Sarris; P. Signoretta (1999), Urban Design: Method and techniques,
  • Oxford: Architectural Press.
  • Maughtin, Cliff, Taner Oc and Steven Tiesdell (1999[1995]),Urban Design: Ornament and Decoration

, Oxford

عنوان مبانی نظری طراحی شهری ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری گروه معماری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

دروس مقدماتی

نحوه ارزیابی

آزمونهای نهایی

ارزشیابی مستمر

میان ترم

پروژه

نوشتاری

عملکردی

بر اساس فعالیت کلاسی و امتحان پایان ترم

تحویل های دوره ای

۵۰ آزمون کتبی پایان ترم

۵۰ پروژه عملی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

اول: توضیح برنامه درسی ارزیابی مقدماتی تعریف اجمالی مفهوم تئوری تحدید دامنه مباحث کلاس (Scoping)

دوم: کندوکاوی در تعریف طراحی شهری از تولد تا بلوغ.... ) قسمت اول

سوم: کندوکاوی در تعریف طراحی شهری از تولد تا بلوغ... ) قسمت دوم

چهارم: کندوکاوی در تعریف طراحی شهری از تولد تا بلوغ... ) استخراج مدل نظری

پنجم: نقد چارچوب نظری مدرنیزم به مثابه خاستگاه طراحی شهری منشور آتن .... برولین، ولف، بلیک و ...)

ششم: سمینار مطالعه گروهی در کلاس

هفتم: اصول و مبانی طراحی شهری درسه گفتار اول مروری بر آرای صاحب نظران مشترکات نظریه های ماهوی - هنجاری)

هشتم: اصول و مبانی طراحی شهری درسه گفتار دوم مروری بر آرای صاحب نظران مشترکات نظریه های ماهوی - هنجاری)

نهم: جمع بندی از اصول و مبانی طراحی شهری درسه گفتار دوم مروری بر آرای صاحب نظران

دهم: مفاهیم کلیدی طراحی شهری ۱

یازدهم: مفاهیم کلیدی طراحی شهری ۲

دوازدهم: سمینار طراحی شهری در عمل مطالعه گروهی در کلاس

سیزدهم: طراحی شهری در عمل در سه گفتار

چهاردهم: فرایند طراحی شهری بخش اول

پانزدهم: فرایند طراحی شهری بخش دوم

شانزدهم: سمینار از پروژه های عملی

منابع

  • Blake, P. (1977). Form follows fiasco: Why modern architecture hasn't worked Brolin. B.C, (1976), The Failure of Modern Architecture.
  • Carmona, M. (2021). Public places urban spaces: The dimensions of urban design. Routledge.
  • Carmona, M., & Tiesdell, S. (Eds.). (2007). Urban design reader. Routledge.
  • Carmona, M., Latham, I., Swenarton, M., & Chatwin, J. (1996). The value of urban design. A Research Project Commissioned by CABE and DETR to Examine the Value Added by Good Urban Design.
  • Hall, A. (2008). Turning a town around: a proactive approach to urban design. John Wiley & Sons.
  • Katz, P. (1994). The New Urbanism. Toward an architecture of community.
  • Krieger, A., & Saunders, W. S. (Eds.). (2009). Urban design. U of Minnesota Press. Lang, J. (1994). Urban design: the American experience. John Wiley & Sons.
  • Madanipour, A. (1996). Design of urban space: An inquiry into a socio-spatial process.
  • Madanipour, A. (2003). Public and private spaces of the city. Routledge. Moughtin, C., & Shirley, P. (2005). Urban design: green dimensions. Routledge.
  • Moughtin, C., Cuesta, R., Sarris, C., & Signoretta, P. (2003). Urban design: Method and techniques. Routledge.
  • Moughtin, C., Oc, T., & Tiesdell, S. (1999). Urban design: ornament and decoration. Routledge.
  • Smithson, A. (1968). Team 10 primer (Vol. 268). MIT Press (MA).
  • The Urban Task Force. (2003). Towards an urban renaissance. Routledge.
  • Yeang, L. D. (2000). Urban design compendium. English Partnerships/Housing Corporation

 

هدف از طرح درس

اهداف درس

آشنایی با مفهوم «نظریه » و سودمندی های آن.

تاکید بر ضرورت اتکاه «عمل» بر «نظریه » در طراحی شهری

آشنایی با طیفی از نظریه های گوناگون طراحی شهری و مناقشات تئوریک آنها.

تقویت تفکر تحلیلی - انتقادی از طریق کاربست عملی ابزارهای نظری در تمرینها و تکلیف درسی

 

عنوان کارگاه ۲ طراحی شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری گروه معماری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

کارگاه ۱ طراحی شهری مبانی نظری طراحی شهری ۱ روشهای طراحی شهری ۱

نحوه ارزیابی

ارزشیابی مستمر

میان ترم

نوشتاری

بر اساس فعالیت کلاسی و پروژه پایان ترم

تحویل های دوره ای

آزمونهای نهایی

پروژه

عملکردی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

اول: معرفی درس و مرور ساختار کلی آن آشنایی با ویژگیهای طراحی در توسعه های جدید و اسناد و مقیاس طراحی

دوم: تدوین چشم انداز مقدماتی حوزه آشنایی با موضوع و سایت و تعریف پروژه

سوم: سنجش وضعیت سایت شامل گردآوری طبقه بندی و ارائه داده ها در مقیاس «حوزه راهبردی».

چهارم: سنجش وضعیت سایت شامل گردآوری طبقه بندی و ارائه داده ها در مقیاس «حوزه محلی».

پنجم: سنجش وضعیت سایت شامل گردآوری طبقه بندی و ارائه داده ها در مقیاس «حوزه محلی».

ششم: سنجش وضعیت سایت شامل تحلیل داده ها بازشناسی قوت ضعف، فرصت و تهدید.

هفتم: چشم انداز سازی شامل تدوین بیانیه چشم انداز تدوین اهداف کلان و خرد و سیاستهای طراحی

هشتم: تدوین راه حلهای کلی در قالب طراحی مفهومی (Conceptual Design): انجام اسکیس عملی

نهم: تدوین راه حلهای کلی ارزیابی و بهینه یابی گزینه های مفهومی ماتریس حصول اهداف).

دهم: )Urban Design Framework تدوین نقشه چارچوب طراحی شهری

یازدهم: تدوین نقشه ساختار حوزه های طراحی و دستور کارهای طراحی حوزه ها

دوازدهم: طراحی تفصیلی در قالب گزینه های سه بعدی برای حوزه طراحی منتخب: انجام اسکیس عملی.

سیزدهم: طراحی تفصیلی در قالب گزینه های سه بعدی برای حوزه طراحی منتخب تکمیل راه حلها.

چهاردهم: ارزیابی و بهینه یابی گزینه برتر ماتریس حصول اهداف

پانزدهم: تدوین نقشه طرح جامع سه بعدی طراحی شهری ترسیمات مصداقی سه بعدی و جزئیات)

شانزدهم: تدوین ضوابط و معیارهای طراحی شهری

منابع

  • گلکار، کورش (۱۳۸۵) مناسب سازی تکنیک تحلیلی (SWOT) برای کاربرد در طراحی شهری، صفه، شماره ۴۱. گلکار، کورش (۱۳۹۰) آفرینش مکان پایدار تأملاتی در باب نظریه طراحی شهری تهران انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. گلکار، کورش (۱۳۸۵) جعبه ابزار طراحی شهری راهنمای تهیه چارچوب و طرح جامع سه بعدی طراحی شهری بن ش ۵۰، ص ۳۳-۲۸.
  • لنگ جان (۱۳۸۶) طراحی شهری گونه شناسی رویه ها و طرح ها ترجمه سید حسین بحرینی ،تهران، انتشارات دانشگاه
  • تهران
  • Chiara, J.D. Panero, J. & Zelnik, M. (1994) Time-Saver Standards for Housing and Residential Development, McGraw-Hill.
  • Conservation Fund (2004) Green infrastructure-linking lands for nature and people. Case Study2:
  • Florida's ecological network, Arlington, VA: The conservation fund.
  • DETR & CABE (2000) By Design, London: DETR & CABE
  • Forman, R.T. (2008) Urban Regions: ecology and planning beyond the city, Cambridge UniversityPress.
  • Gosling, D. (1996) Gordon Cullen: Visions of Urban Design, London: Academy Editions.
  • Hall, A (1996) Design Control, London: Butterworth-Heinemann.
  • Largo, J.A. (2001) Site Analysis: Linking Program and Concept in Land Planning and Design, New York: John Wiley & Sons.

 

هدف از طرح درس

اهداف درس

  • آشنایی دانشجویان با دامنه فعالیت طراحی شهری در رابطه با توسعه های جدید شهری
  • آشنا نمودن دانشجویان با انواع محصولات مختلف طراحی شهری در پروژه های مرتبط با توسعه های جدید شهری (سیاست ،برنامه پروژه چارچوب استراتژی و دستور کار طراحی
  • برانگیختن حساسیت حرفه ای در دانشجویان در خصوص توجه به ارتباط متقابل امر طراحی شهری با ویژگیهای طبیعی اجتماعی اقتصادی قانونی اداری کالبدی زیر ساختاری حوزه محلی مورد نظر.
عنوان طراحی نهایی
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری گروه معماری دانشگاه
تعداد واحد ۶
پیش نیاز درس

کلیه دروس طراحی معماری ۴-۱ طراحی فنی

نحوه ارزیابی

موضوع طرح به انتخاب دانشجو و با هماهنگی استاد راهنما گروه آموزشی و تصویب دانشکده ها تصویب می گردد. در انتخاب موضوع و مقیاس طرح لازم است به نحوی تصمیم گیری شود که امکان پیشبرد طرح از ابتدای برنامه ریزی کالبدی تا تهیه نقشه های اجرایی که جزو ضروریات این طرح است در ظرفیت زمانی مجاز دانشجو برای این درس بگنجد.

در انجام طرح و گزارش نهایی لازم است نکات زیر مورد توجه جدی قرار بگیرد:

  • ه مساحت زیربنای طرح پیشنهادی دانشجو از ۳۰۰۰ متر مربع تجاوز نکند.
  • ه اجرای این طرح فرایند کامل طراحی از مرحله برنامه ریزی کالبدی تا تهیه طرح های اجرایی را شامل گردد.
  • . توجه به وحدت و انسجام طرح و تألیف درست همه عوامل فرهنگی هنری و فنی تأثیر گذار بر طرح از ضروریات این طرح است که در ارزیابی نهایی کار دانشجو باید مدنظر قرار گیرد.
  • سیستم ایستایی و سازه هماهنگ با طرح معماری بررسی شده و در جلسات نقد و بررسی به طور هم زمان پیش برده شود.
  • بررسی مسائل تأسیساتی از دیدگاه اقلیم انرژی نور و سایر سیستم های فنی تأسیساتی در راستای تقویت طرح فضای معماری مورد توجه و بررسی قرار گرفته و به موقع با اساتید ذیصلاح به بحث و نقد گذاشته شود.
  • در ارائه نهایی لازم دیده شده است که نقشه ها در مقیاس ۱:۱۰۰ معرفی شوند و در حد مبلمان فضا در آنها به جزئیات پرداخته شود.
  • کار نهایی لازم است شامل مطالعات و گزارش نهایی مدارک لازم تصویری نقشه های اجرایی و ماکت باشد.
  • نقشه ها باید حتماً به صورت چاپ شده ارائه گردند.
  • گزارش طرح نهایی باید شامل چکیده فارسی و انگلیسی اهداف معرفی موقعیت و مکان طرح برنامه دهی و برنامه فیزی شرایط آب و هوایی... و نقد نمونه های موردی فرایند طراحی و نقشه های پروژه بوده و تعداد صفحات آن بین ۷۰ تا صفحه باشد.
روش تدریس

روش یاددهی یادگیری

مطالعه وضع موجود موضوع مطالعه منابع اصلی طراحی وابسته به موضوع تمرین های گوناگون در قالب اسکیس تحلیل شرایط بستر طرح قبل از شروع پروژه نهایی کانسپت سازی و بررسی انتخاب های طراحی توانایی و شایستگیهایی که درس پرورش میدهد

دانشجویان پس از گذراندن این درس قادر خواهند بود موضوعات طراحی با حدود زیربنای ۳۰۰۰ متر مربع را از مراحل اولیه تا انت پروژه با لحاظ کردن کلیه مباحث مطرح در حوزه طراحی معماری و حتی حوزه طراحی شهری در مقیاس محدود به پیرامون پرشامل مطالعات پایه مسائل زیست محیطی اقتصادی اجتماعی و... برنامه دهی و طراحی نمایند.

تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه این درس در قالب کلاس درسی برگزار نمی گردد. برای ارائه طرح سالن ژوژمان، ویدئو پرژکتور

روش ارزشیابی

ارزشیابی مستمر

۲۰%

منابع

Ramsey, Charles, and Harold Sleeper, (۲۰۱۰). Architectural Graphic Standards, The American Institute of Architects, John Wiley and Sons, N.Y.

Watson Donald, and Michael Crosbie, and John Hancock Callendar, (۲۰۱۳). Time-Saver

Standards for Architectural Design Data. McGraw-Hill, N.Y.

منابع فرعی

کلیه مباحث نظام مهندسی ساختمان کشور

کلیه منابع مربوط به حوزه تخصصی موضوع پایان نامه

منابع مطالعاتی

www.magiran.ir

www.sid.ir

www.civilica.ir

www.irandoc.ir

هدف از طرح درس

احراز توانایی های دانشجو در جهت پیشبرد یک طراحی معماری جامع از مرحله ایده پردازی تا تهیه دقیق طرح های اجرایی ساختمانی

اهداف ویژه درس

طرح نهایی جمع بندی و نتیجه گیری از تمامی درسهای عملی و نظری است که دانشجو در دوره کارشناسی گذرانده است. انجام یک پروژه معماری در ابعاد قابل قبول با رعایت تمامی عوامل مؤثر بر طراحی به نحوی که حاصل نهایی، واجد وحدت و انسجام کافی در تألیف ابعاد و عوامل گوناگون این عوامل مانند ساختارهای زیبایی شناسانه و هنری فرهنگی اجتماعی، فن آوارنه وتکنولوژیکی، اقتصادی و زیست محیطی باشد.

عنوان مبانی معماری منظر
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری گروه معماری
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

طراحی معماری ۲

نحوه ارزیابی

ارزشیابی مستمر

میان ترم

آزمون نهایی

پروژه

٪۳۰

تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه

فضای کلاس - ویدئو پروژکتور - نرم افزار پاورپوینت و یا پریزی Prezi

روش تدریس

در این درس ضمن ارائه مبانی نظری مربوطه توسط مدرس از امکان بحث گروهی با دانشجویان نیز بهره برده میشود تا بدین و سنجش نگرش و آگاهی دانشجویان نسبت به موضوعات مطرح شده انجام پذیرد. همچنین ارائه سمینار توسط دانشجویان به صورفردی یا گروهی نیز موضوعیت دارد.

توانایی و شایستگیهایی که درس پرورش میدهد

توانمند سازی دانشجویان در شناخت مفهوم منظر و جایگاه حرفه معماری منظر در ارتقا کیفیت محیطی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1

طرح اهمیت و کلیات درس، ذکر سرفصل درس و روش تدریس، معرفی منابع اصلی و فرعی،

جلسه اول

2

آشنایی با تعاریف و مفاهیم لندسکیپ منظر، محیط، محیط زیست

جلسه دوم

3

تاریخچه شکل گیری حرفه معماری منظر، رویکردها به معماری منظر در کشورهای مختلف

جلسه سوم

4

جایگاه معماری منظر در طراحی شهری، معماری، محیط زیست

جلسه چهارم

5

آشنایی با وظایف معمار منظر محدوده کار معماری منظر زمینه های فعالیت حرفه ای آموزشی و پژوهشی

جلسه پنجم

6

آشنایی با وظایف معمار منظر محدوده کار معماری منظر زمینه های فعالیت حرفه ای آموزشی و پژوهشی

جلسه ششم

7

آشنایی با معماران منظر جهان نقد دیدگاه ها و بررسی نمونه های موردی

جلسه هفتم

8

آشنایی با معماران منظر ایران نقد دیدگاه ها و بررسی نمونه های موردی

جلسه هشتم

9

zero-energy building انرژی صفر ،)LEED بررسی نمونه های موردی ساختمانهای سیز با گواهینامه

جلسه نهم

10

آشنایی با تعاریف ارزشهای لندسکیپ منظر تاریخی اجتماعی زیبایی شناختی و ارت علوم شتات

جلسه دهم

11

آشنایی با چگونگی شکل گیری باغ ها و پارک ها در جهان

جلسه یازدهم

12

آشنایی با منظر فرهنگی

جلسه دوازدهم

13

آشنایی با باغ ایرانی به عنوان منظر فرهنگی

جلسه سیزدهم

14

شناخت انواع رویکردها در طراحی منظر با یوفیلیک اجتماعی، مبتنی بر شواهد

جلسه چهاردهم

15

آشنایی مختصر با مفاهیم ردپای اکولوژیکی، شهر اکولوژیک

جلسه پانزدهم

16

نقش منظر در ارتباط با سلامت مردم رفاه و ارتقاء کیفیت محیطی از دیدگاه روانشناسی محیطی

جلسه شانزدهم

17

آشنایی با اخلاق محیطی اخلاق محیطی از دیدگاه اسلام و شیعه

جلسه هفدم

منابع

  • -سوافیلد، سایمون (۱۳۹۰) نظریه در معماری منظر ترجمه مهدی خاک زند و سینا رزاقی اصل تهران انتشارات فراگ
  • ویستون اسپیرن آن (۱۳۸۷) زبان منظر ترجمه سید حسین بحرینی و بهناز امین زاده تهران انتشارات دانشگاه تهران
  • مک هارگ، ین) (۱۳۸۶) طراحی با طبیعت ترجمه عبدالحسین وهاب زاده تهران انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
  • Alemi, M. (2007). Princely Safavid Gardens, Stage for Rituals of Imperial Display and Political Legitimacy. In M. Conan (Ed.), The Middle East Garden Traditions: Unity
  • and Diversity: Questions, Methods, and Resources in a Multicultural Perspective.
  • Washington, D.C.: Dumbarton Oaks.
  • Heritage E. (2008) Conservation principles: policies and guidance for the sustainable management of the historic environment, London: English Heritage.
  • Holden, R. & Liversedge, J. (2014). Landscape Architecture: An Introduction. London:
  • Laurence King Publishing Ltd.
  • Hunt, J. D. (2012). A world of gardens. London Reaktion.
  • Gharipour, M. (2013). Persian gardens and pavilions: reflections in history, poetry and
  • the arts. London; New York: I.B. Tauris.
  • Silva KD and Chapagain NK. (2013) Asian Heritage Management: Contexts, Concerns, and Prospects, London: Routledge.
  • Steg L, van den Berg AE and De Groot JI. (2013) Environmental psychology: An introduction, Chichester: John Wiley & Sons.
  • Taylor K and Lennon J. (2012) Managing cultural landscapes: Routledge.
  • Thompson, I. H. (1998). Environmental ethics and the development of landscape architectural theory. Landscape Research, 23(2), 175-194.
  • Thompson, I. (2014). Landscape Architecture: A Very Short Introduction (Vol. 387). Oxford: Oxford University Press.
  • منابع فرعی
  • شاهچراغی، آزاده (۱۳۸۸) پارادایم های پردیس تهران: جهاد دانشگاهی تهران مسعودی، عباس (۱۳۸۸) بازشناسی باغ ایرانی باغ شازده تهران موسسه علمی و فرهنگی فضا
  • Alemi, M. (1997). The Royal Gardens of the Safavi Period: Types and Models. Gardens in the Time of the Great Muslim Empires, 113-137.
  • Antrop M. (2005) Why landscapes of the past are important for the future. Landscape and Urban Planning 70: 21-34.
  • Mahdizadeh, S. (2014). Historical Gardens in Transition in 20th Century Iran: A Critical Analysis of Garden Conservation. PhD thesis, University of Sheffield.
  • Mahdizadeh, S. (2015). Persian Gardens and Pavilions: Reflections in History, Poetry and the Arts. Landscape Research, 40(4), 515-516.
  • Moynihan, E. (1980). Paradise as a garden: in Persia and Mughal India. London: Scholar.
  • Ruggles, F. (2008). Islamic gardens and landscapes. Philadelphia, Pa.: Bristol: University of Pennsylvania Press; University Presses Marketing [distributor].
  • Thompson IH. (2012) Ten tenets and six questions for landscape urbanism. Landscape Research 37:7-26.
  • Wescoat, J. (1986). The Islamic Garden: Issues for Landscape Research. Environmental Design: Journal of the Islamic Environmental Design Research Centre, 1, 10-19.
  • منابع مطالعاتی
  • مجلات داخلی ISC و مجلات خارجی ISI و پایگاههای اینترنتی معتبر مرتبط با موضوع
  • /https://jfaup.ut.ac.ir نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی
  • http://www.bagh-sj.com نشریه باغ نظر
  • /http://www.magiran.com بانک اطلاعات نشریات کشور
  • مجلات خارجی JCR
  • Journal of Landscape Research http://www.tandfonline.com/loi/clar20

Journal of Landscape Architecture http://www.tandfonline.com/toc/rjla20/current

طرح درس

در بخش بالا طرح گردید

هدف از طرح درس

اگرچه معماری منظر از اوایل قرن نوزدهم میلادی با طراحی باغ ها و در حوزه باغبانی مطرح شده بود این رشته برای اولین بار، سال ۱۹۰۰ م در دانشگاه هاروارد آمریکا ایجاد گردید. از دهه ۱۹۶۰ همراه با افزایش مشکلات شهرنشینی و بحران های محیط زیست ارزش های منظر و فضاهای سبز همراه با مباحث پایداری تأکید گردید و معماری منظر به عنوان رشته ای برای حل این گونه مشکلات مطرح شد. درس مبانی معماری منظر در دوره آموزشی کارشناسی معماری با هدف آشنایی دانشجویان با مفاهیم لندسکیپ منظر حرفه معماری منظر اهمیت منظر و نقش آن در ارتقا کیفیت محیطی میباشد. همچنین جایگاه میان رشته ای و فرا رشته ای حرفه معماری منظر و ارتباط آن با مهندسی باغبانی محیط زیست طراحی شهری و معماری از سایر موضوعات مورد بحث در اهداف این درس میباشد.

عنوان سیر اندیشه ها در شهرسازی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری گروه معماری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

آزمونهای نهایی

ارزشیابی مستمر

میان ترم

پروژه

نوشتاری

عملکردی

بر اساس فعالیت کلاسی و امتحان پایان ترم

تحویل های دوره ای

۵۰ دارد

۵۰ دارد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

ول: توضیح برنامه درسی ارزیابی مقدماتی

دوم: شهرسازی رنسانس و باروک ۱

سوم: شهرسازی رنسانس و باروک ۲

چهارم: شهرسازی قرن ۱۹ انقلاب صنعتی تونی گارنیه

پنجم: بازنگری در شهرسازی قرن ۱۹ شهرسازی هوسمان زیباسازی شهری شهرسازی بارسلون وین و کامیلیوسیته ۱

ششم: بازنگری در شهرسازی قرن ۱۹ شهرسازی هوسمان زیباسازی شهری شهرسازی بارسلون وین و کامپلیوسیته ۲

هفتم: شهرسازی اوایل قرن ۲۰ اتوپیا جنبش باغ سبز ۱

هشتم: شهرسازی اوایل قرن ۲۰ اتوپیا جنبش باغ سبز ۲

نهم: پاسخ به شهر صنعتی شهر مدرن / شهر درخشان

دهم: شهرسازی بعد از جنگ دوم جهانی حومه گرایی و نوزایی شهری

یازدهم: جنبش های بعد از مدرن شهر کارا منطقه گرایی پست مدرن و جهانی سازی

دوازدهم: اکولوژی

سیزدهم: مکان سازی

چهاردهم: رویکردهای جدید

پانزدهم: ارائه از پروژه های عملی دانشجویان ..

شانزدهم: ارائه از پروژه های عملی دانشجویان

منابع

  • Duany, A., Plater-Zyberk, E., & Speck, J. (2001). Suburban nation: The rise of sprawl and the decline of the American dream
  • Born, K. M. (1998). Urban Renewal in London and Hamburg: A Story of Urban Planning and the Conflict Between Modernization and Social Engineering. Urban Studies, 35 (9), 1600.
  • Harvey, D. (1990). Postmodernism in the city: architecture and urban design. The Condition of Postmodernity, Oxford & Cambridge, Blackwell.
  • Mumford, E. (1992). CIAM urbanism after the Athens charter. Planning Perspective, 7.
  • Hise, G. (2006). Teaching Planners History. Journal of Planning History, 5.
  • Hall, P. The City of Monuments: The City Beautiful Movement: Chicago, New Deli, Berlin, Moscow, 1900-1945.
  • Lynch, K. (1995). City sense and city design: writings and projects of Kevin Lynch. MIT press.
  • LeGates, R. T., & Stout, F. (Eds.). (2011). The city reader (p. 89). London: Routledge.
  • Bridge, G., & Watson, S. (Eds.). (2010). The Blackwell city reader.
  • Stout, F. (2020). The city reader. Routledge.
  • Webber, M. M. (2016). The urban place and the nonplace urban realm (pp. 79-153). University of Pennsylvania Press.
  • Wannop, U. A. (2014). The regional imperative: regional planning and governance in Britain, Europe, and the United States. Routledge.
  • Banerjee, T., & Loukaitou-Sideris, A. (Eds.). (2011). Companion to urban design.
  • Banerjee, T., & Loukaitou-Sideris, A. (Eds.). (2019). The New Companion to Urban Design. Routledge
هدف از طرح درس
  1. آشنایی با مفهوم سیر اندیشه های شهرسازی

تقویت تفکر تحلیلی انتقادی از طریق کاربست عملی نگاه تاریخی به روند شهرسازی

عنوان اندیشه ها و نظریات شهرسازی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان کارگاه طراحی شهری ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی معماری منظر
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان طراحی فضاهای شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی برنامه ریزی طراحی شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان معماری بومی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی برنامه ریزی برای فضاهای شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان روشها ی طراحی شهری ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان اندیشه ها و نظریات شهرسازی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان کارگاه طراحی شهری ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی معماری منظر
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان طراحی فضاهای شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان روشها و فنون طراحی شهری ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان معماری بومی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۱
عنوان روش ها و فنون طراحی شهری۲
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان کارگاه طراحی شهری ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۳
عنوان روشها و فنون طراحی شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان طراحی فضاهای شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان مبانی برنامه ریزی برای فضاهای شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان معماری بومی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان کارگاه طراحی شهری ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی برنامه ریزی کالبدی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان مبانی معماری منظر
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان تحلیل فضاهای شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان طرح معماری ۴
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۵
عنوان معماری بومی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان طرح معماری ۵
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۵
عنوان روستا ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی برنامه ریزی کالبدی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان کارگاه طراحی شهری ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۳
عنوان مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان طرح معماری ۴
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۵
عنوان روستا ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان کارگاه طراحی شهری۲
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۳
عنوان اندیشه ها و نطریات طراحی شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان مبانی برنامه ریزی کالبدی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان روستا ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان روستا ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان اندیشه ها و نظریات طراحی شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲
عنوان طراحی شبکه حمل و نقل شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
عنوان مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
تعداد واحد ۲