برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | طراحی فضاهای شهری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مکان برگزاری | گروه معمار | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد واحد | ۳ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیش نیاز درس | مبانی برنامه ریزی فضاهای شهری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزیابی | ارزشیابی درس مستمر و بر اساس تحویل پروژه بر مبنای روند ذیل می باشد. حضور فعال دانشجو در کلاس در قالب سمینارها و تعامل با سایرین ارزشیابی بر اساس سمینارهای ارائه شده توسط دانشجویان برگزاری آزمون نظری در صورت لزوم) ارزشیابی پروژه عملی دانشجویان در انتهای نیمسال تحصیلی ارزشیابی مستمر میان ترم آزمون نهایی پروژه ۴۰% ۵۰ 1-2 تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه فضای کلاس، ویدیو پروژکتور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روش تدریس | بخش نظری درس از طریق ارائه سمینارها توسط استاد درس در بخش اول ساعات کلاسی ارائه می گردد. در مروری بر ادبیات طراحی شهری دانشجویان در گروه های سه نفره به ارائه سمینارها از منابع مشخص شده توسط استاد درس می پردازند. از این منظر سعی میشود تا دانشجویان در بحثهای کلاسی مشارکت داشته باشند. در ساعت باقی کلاس روند انتخاب سایت و انجام کار عملی بر اساس فرایند طراحی و تحلیل فضاهای شهری مجتمع زیستی از طریق کرکسیون با گروه های کاری دانشجویان انجام می شود | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع |
منابع اصلی
, Oxford |
عنوان | مبانی نظری طراحی شهری ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | گروه معماری دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | دروس مقدماتی |
نحوه ارزیابی | آزمونهای نهایی ارزشیابی مستمر میان ترم پروژه نوشتاری عملکردی بر اساس فعالیت کلاسی و امتحان پایان ترم تحویل های دوره ای ۵۰ آزمون کتبی پایان ترم ۵۰ پروژه عملی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
اول: توضیح برنامه درسی ارزیابی مقدماتی تعریف اجمالی مفهوم تئوری تحدید دامنه مباحث کلاس (Scoping) دوم: کندوکاوی در تعریف طراحی شهری از تولد تا بلوغ.... ) قسمت اول سوم: کندوکاوی در تعریف طراحی شهری از تولد تا بلوغ... ) قسمت دوم چهارم: کندوکاوی در تعریف طراحی شهری از تولد تا بلوغ... ) استخراج مدل نظری پنجم: نقد چارچوب نظری مدرنیزم به مثابه خاستگاه طراحی شهری منشور آتن .... برولین، ولف، بلیک و ...) ششم: سمینار مطالعه گروهی در کلاس هفتم: اصول و مبانی طراحی شهری درسه گفتار اول مروری بر آرای صاحب نظران مشترکات نظریه های ماهوی - هنجاری) هشتم: اصول و مبانی طراحی شهری درسه گفتار دوم مروری بر آرای صاحب نظران مشترکات نظریه های ماهوی - هنجاری) نهم: جمع بندی از اصول و مبانی طراحی شهری درسه گفتار دوم مروری بر آرای صاحب نظران دهم: مفاهیم کلیدی طراحی شهری ۱ یازدهم: مفاهیم کلیدی طراحی شهری ۲ دوازدهم: سمینار طراحی شهری در عمل مطالعه گروهی در کلاس سیزدهم: طراحی شهری در عمل در سه گفتار چهاردهم: فرایند طراحی شهری بخش اول پانزدهم: فرایند طراحی شهری بخش دوم شانزدهم: سمینار از پروژه های عملی |
منابع |
|
هدف از طرح درس | اهداف درس آشنایی با مفهوم «نظریه » و سودمندی های آن. تاکید بر ضرورت اتکاه «عمل» بر «نظریه » در طراحی شهری آشنایی با طیفی از نظریه های گوناگون طراحی شهری و مناقشات تئوریک آنها. تقویت تفکر تحلیلی - انتقادی از طریق کاربست عملی ابزارهای نظری در تمرینها و تکلیف درسی
|
عنوان | کارگاه ۲ طراحی شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | گروه معماری دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | کارگاه ۱ طراحی شهری مبانی نظری طراحی شهری ۱ روشهای طراحی شهری ۱ |
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر میان ترم نوشتاری بر اساس فعالیت کلاسی و پروژه پایان ترم تحویل های دوره ای آزمونهای نهایی پروژه عملکردی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
اول: معرفی درس و مرور ساختار کلی آن آشنایی با ویژگیهای طراحی در توسعه های جدید و اسناد و مقیاس طراحی دوم: تدوین چشم انداز مقدماتی حوزه آشنایی با موضوع و سایت و تعریف پروژه سوم: سنجش وضعیت سایت شامل گردآوری طبقه بندی و ارائه داده ها در مقیاس «حوزه راهبردی». چهارم: سنجش وضعیت سایت شامل گردآوری طبقه بندی و ارائه داده ها در مقیاس «حوزه محلی». پنجم: سنجش وضعیت سایت شامل گردآوری طبقه بندی و ارائه داده ها در مقیاس «حوزه محلی». ششم: سنجش وضعیت سایت شامل تحلیل داده ها بازشناسی قوت ضعف، فرصت و تهدید. هفتم: چشم انداز سازی شامل تدوین بیانیه چشم انداز تدوین اهداف کلان و خرد و سیاستهای طراحی هشتم: تدوین راه حلهای کلی در قالب طراحی مفهومی (Conceptual Design): انجام اسکیس عملی نهم: تدوین راه حلهای کلی ارزیابی و بهینه یابی گزینه های مفهومی ماتریس حصول اهداف). دهم: )Urban Design Framework تدوین نقشه چارچوب طراحی شهری یازدهم: تدوین نقشه ساختار حوزه های طراحی و دستور کارهای طراحی حوزه ها دوازدهم: طراحی تفصیلی در قالب گزینه های سه بعدی برای حوزه طراحی منتخب: انجام اسکیس عملی. سیزدهم: طراحی تفصیلی در قالب گزینه های سه بعدی برای حوزه طراحی منتخب تکمیل راه حلها. چهاردهم: ارزیابی و بهینه یابی گزینه برتر ماتریس حصول اهداف پانزدهم: تدوین نقشه طرح جامع سه بعدی طراحی شهری ترسیمات مصداقی سه بعدی و جزئیات) شانزدهم: تدوین ضوابط و معیارهای طراحی شهری |
منابع |
|
هدف از طرح درس | اهداف درس
|
عنوان | طراحی نهایی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | گروه معماری دانشگاه |
تعداد واحد | ۶ |
پیش نیاز درس | کلیه دروس طراحی معماری ۴-۱ طراحی فنی |
نحوه ارزیابی | موضوع طرح به انتخاب دانشجو و با هماهنگی استاد راهنما گروه آموزشی و تصویب دانشکده ها تصویب می گردد. در انتخاب موضوع و مقیاس طرح لازم است به نحوی تصمیم گیری شود که امکان پیشبرد طرح از ابتدای برنامه ریزی کالبدی تا تهیه نقشه های اجرایی که جزو ضروریات این طرح است در ظرفیت زمانی مجاز دانشجو برای این درس بگنجد. در انجام طرح و گزارش نهایی لازم است نکات زیر مورد توجه جدی قرار بگیرد:
|
روش تدریس | روش یاددهی یادگیری مطالعه وضع موجود موضوع مطالعه منابع اصلی طراحی وابسته به موضوع تمرین های گوناگون در قالب اسکیس تحلیل شرایط بستر طرح قبل از شروع پروژه نهایی کانسپت سازی و بررسی انتخاب های طراحی توانایی و شایستگیهایی که درس پرورش میدهد دانشجویان پس از گذراندن این درس قادر خواهند بود موضوعات طراحی با حدود زیربنای ۳۰۰۰ متر مربع را از مراحل اولیه تا انت پروژه با لحاظ کردن کلیه مباحث مطرح در حوزه طراحی معماری و حتی حوزه طراحی شهری در مقیاس محدود به پیرامون پرشامل مطالعات پایه مسائل زیست محیطی اقتصادی اجتماعی و... برنامه دهی و طراحی نمایند. تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه این درس در قالب کلاس درسی برگزار نمی گردد. برای ارائه طرح سالن ژوژمان، ویدئو پرژکتور روش ارزشیابی ارزشیابی مستمر ۲۰% |
منابع |
Ramsey, Charles, and Harold Sleeper, (۲۰۱۰). Architectural Graphic Standards, The American Institute of Architects, John Wiley and Sons, N.Y. Watson Donald, and Michael Crosbie, and John Hancock Callendar, (۲۰۱۳). Time-Saver Standards for Architectural Design Data. McGraw-Hill, N.Y. منابع فرعی کلیه مباحث نظام مهندسی ساختمان کشور کلیه منابع مربوط به حوزه تخصصی موضوع پایان نامه منابع مطالعاتی www.magiran.ir www.sid.ir www.civilica.ir www.irandoc.ir |
هدف از طرح درس | احراز توانایی های دانشجو در جهت پیشبرد یک طراحی معماری جامع از مرحله ایده پردازی تا تهیه دقیق طرح های اجرایی ساختمانی اهداف ویژه درس طرح نهایی جمع بندی و نتیجه گیری از تمامی درسهای عملی و نظری است که دانشجو در دوره کارشناسی گذرانده است. انجام یک پروژه معماری در ابعاد قابل قبول با رعایت تمامی عوامل مؤثر بر طراحی به نحوی که حاصل نهایی، واجد وحدت و انسجام کافی در تألیف ابعاد و عوامل گوناگون این عوامل مانند ساختارهای زیبایی شناسانه و هنری فرهنگی اجتماعی، فن آوارنه وتکنولوژیکی، اقتصادی و زیست محیطی باشد. |
عنوان | مبانی معماری منظر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مکان برگزاری | گروه معماری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد واحد | ۲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیش نیاز درس | طراحی معماری ۲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزیابی | ارزشیابی مستمر میان ترم آزمون نهایی پروژه ٪۳۰ تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه فضای کلاس - ویدئو پروژکتور - نرم افزار پاورپوینت و یا پریزی Prezi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روش تدریس | در این درس ضمن ارائه مبانی نظری مربوطه توسط مدرس از امکان بحث گروهی با دانشجویان نیز بهره برده میشود تا بدین و سنجش نگرش و آگاهی دانشجویان نسبت به موضوعات مطرح شده انجام پذیرد. همچنین ارائه سمینار توسط دانشجویان به صورفردی یا گروهی نیز موضوعیت دارد. توانایی و شایستگیهایی که درس پرورش میدهد توانمند سازی دانشجویان در شناخت مفهوم منظر و جایگاه حرفه معماری منظر در ارتقا کیفیت محیطی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع |
Journal of Landscape Architecture http://www.tandfonline.com/toc/rjla20/current | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح درس | در بخش بالا طرح گردید | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از طرح درس | اگرچه معماری منظر از اوایل قرن نوزدهم میلادی با طراحی باغ ها و در حوزه باغبانی مطرح شده بود این رشته برای اولین بار، سال ۱۹۰۰ م در دانشگاه هاروارد آمریکا ایجاد گردید. از دهه ۱۹۶۰ همراه با افزایش مشکلات شهرنشینی و بحران های محیط زیست ارزش های منظر و فضاهای سبز همراه با مباحث پایداری تأکید گردید و معماری منظر به عنوان رشته ای برای حل این گونه مشکلات مطرح شد. درس مبانی معماری منظر در دوره آموزشی کارشناسی معماری با هدف آشنایی دانشجویان با مفاهیم لندسکیپ منظر حرفه معماری منظر اهمیت منظر و نقش آن در ارتقا کیفیت محیطی میباشد. همچنین جایگاه میان رشته ای و فرا رشته ای حرفه معماری منظر و ارتباط آن با مهندسی باغبانی محیط زیست طراحی شهری و معماری از سایر موضوعات مورد بحث در اهداف این درس میباشد. |
عنوان | سیر اندیشه ها در شهرسازی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | گروه معماری دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | آزمونهای نهایی ارزشیابی مستمر میان ترم پروژه نوشتاری عملکردی بر اساس فعالیت کلاسی و امتحان پایان ترم تحویل های دوره ای ۵۰ دارد ۵۰ دارد |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | ول: توضیح برنامه درسی ارزیابی مقدماتی دوم: شهرسازی رنسانس و باروک ۱ سوم: شهرسازی رنسانس و باروک ۲ چهارم: شهرسازی قرن ۱۹ انقلاب صنعتی تونی گارنیه پنجم: بازنگری در شهرسازی قرن ۱۹ شهرسازی هوسمان زیباسازی شهری شهرسازی بارسلون وین و کامیلیوسیته ۱ ششم: بازنگری در شهرسازی قرن ۱۹ شهرسازی هوسمان زیباسازی شهری شهرسازی بارسلون وین و کامپلیوسیته ۲ هفتم: شهرسازی اوایل قرن ۲۰ اتوپیا جنبش باغ سبز ۱ هشتم: شهرسازی اوایل قرن ۲۰ اتوپیا جنبش باغ سبز ۲ نهم: پاسخ به شهر صنعتی شهر مدرن / شهر درخشان دهم: شهرسازی بعد از جنگ دوم جهانی حومه گرایی و نوزایی شهری یازدهم: جنبش های بعد از مدرن شهر کارا منطقه گرایی پست مدرن و جهانی سازی دوازدهم: اکولوژی سیزدهم: مکان سازی چهاردهم: رویکردهای جدید پانزدهم: ارائه از پروژه های عملی دانشجویان .. شانزدهم: ارائه از پروژه های عملی دانشجویان |
منابع |
|
هدف از طرح درس |
تقویت تفکر تحلیلی انتقادی از طریق کاربست عملی نگاه تاریخی به روند شهرسازی |
عنوان | اندیشه ها و نظریات شهرسازی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | کارگاه طراحی شهری ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی معماری منظر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | طراحی فضاهای شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی طراحی شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | معماری بومی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی برای فضاهای شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | روشها ی طراحی شهری ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | اندیشه ها و نظریات شهرسازی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | کارگاه طراحی شهری ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی معماری منظر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | طراحی فضاهای شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | روشها و فنون طراحی شهری ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | معماری بومی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۱ |
عنوان | روش ها و فنون طراحی شهری۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | کارگاه طراحی شهری ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | روشها و فنون طراحی شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | طراحی فضاهای شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی برای فضاهای شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | معماری بومی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | کارگاه طراحی شهری ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی کالبدی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | مبانی معماری منظر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | تحلیل فضاهای شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | طرح معماری ۴ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۵ |
عنوان | معماری بومی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | طرح معماری ۵ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۵ |
عنوان | روستا ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی کالبدی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | کارگاه طراحی شهری ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | طرح معماری ۴ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۵ |
عنوان | روستا ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | کارگاه طراحی شهری۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | اندیشه ها و نطریات طراحی شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی کالبدی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | روستا ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | روستا ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۳ |
عنوان | اندیشه ها و نظریات طراحی شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | طراحی شبکه حمل و نقل شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشگاه تبریز |
تعداد واحد | ۲ |
عنوان | مبانی برنامه ریزی برای طراحان شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |