برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | مقاومت ژنتیکی به بیماری ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
مکان برگزاری | کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | تمرین- سمینار کلاسی- کوییز- امتحان میان ترم- امتحان نهایی تشریحی |
روش تدریس | حضوری - پاور پوینت - حل تمرین- کار با نرم افزار |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | هفته اول: مقدمه ای بر ایمنی ذاتی و اکتسابی، هفته 2: تعریف مقاومت ژنتیکی به بیماری ها و تحمل از دیدگاه اپیدمیولوژی، هفته 3: عوامل موثر بر مقاومت ژنتیکی به بیماری ها، هفته 4ک مکانیسم های فیزیولوژیکی و مولکولی مقاومت به بیماری ها، هفته 5:مدل سازی زنتیکی و مقاومت ژنتیکی به بیماری ها،هفته 6:تعیین ژن ها و کاندید، هفته 7: واریانت های ژنتیکی، هفته 8:پویش ژنومی، هفته 9: روش های گزینش برای مقاومت ژنتیکی به بیماری ها، هفته 10:تنوع ژنتیکی مقاومت به بیماری ها ]فته 11: مقاومت نسبت به تماتو ها هفته 12: بیماری های نشخوارکنندگان هفته 13 بیماری های دام های کوچک ، هفته 14 : بیماری های پرندگان، هفته 15: نقش محیز در بروز بمیاری ها هفته 16 علوم ژنومی در مقاومت به بیماری ها |
منابع | S. C. Bishop, R. F. E. Axford, F. W. Nicholas, J. B. Owen 2010 Breeding for disease resistance in farm animals 3rd Edition |
طرح درس | هفته اول: مقدمه ای بر ایمنی ذاتی و اکتسابی، هفته 2: تعریف مقاومت ژنتیکی به بیماری ها و تحمل از دیدگاه اپیدمیولوژی، هفته 3: عوامل موثر بر مقاومت ژنتیکی به بیماری ها، هفته 4ک مکانیسم های فیزیولوژیکی و مولکولی مقاومت به بیماری ها، هفته 5:مدل سازی زنتیکی و مقاومت ژنتیکی به بیماری ها،هفته 6:تعیین ژن ها و کاندید، هفته 7: واریانت های ژنتیکی، هفته 8:پویش ژنومی، هفته 9: روش های گزینش برای مقاومت ژنتیکی به بیماری ها، هفته 10:تنوع ژنتیکی مقاومت به بیماری ها ]فته 11: مقاومت نسبت به تماتو ها هفته 12: بیماری های نشخوارکنندگان هفته 13 بیماری های دام های کوچک ، هفته 14 : بیماری های پرندگان، هفته 15: نقش محیز در بروز بمیاری ها هفته 16 علوم ژنومی در مقاومت به بیماری ها |
هدف از طرح درس | هدف: آشنایی دانشجویان با مفاهیم تاب آوری و مقاومت ژنتیکی به بیماری ها در حیوانات مزرعه ای و عوامل موثر بر آنها |
عنوان | آمار حیاتی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
زمان برگزاری | چهارشنبه 10 الی 18 |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی و ساختمان جدید سالن کاپیوتر ارشد |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | آمار و احتمال. طرح آزمایشات |
نحوه ارزیابی | کوئیز طول ترم- امتحان تشریحی نهایی- فعالیت کلاسی- تمرین - تکلیف |
روش تدریس | حضوری - حل مسئله با ماشین حساب مهندسی- کار با کامپیوتر و نرم افزار سس |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | سرفصل مطابق با برنامه درسی وزارت علوم در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم دامی با 5 گرایش هفته اول مدل آماری و انواع آن، هفته دوم متغیر های تصادفی و ثابت،هفته سوم : توزیع های آماری،هفته 4: طراحی آزمایش و طبقه بندی داده ها، هفته 5: آزمون های فرض،هفته ششم: تجزیه واریانس، هفته 7 : محاسبه قدرت آزمون و تعیین تعداد نمونه در انواع تجزیه واریانس ها، هفته 8: آزمون برازش مدل، هفته 9: مدل های رگرسیون خطی ساده و چندگانه، هفته 10: رگرسیون های غیر خطی،هفته 11: ضرایب همبستگی و آزمون آن، هفته 12: همبسیتگی رتبه ای، هفته 13:طرح های آزمایشی گردشی و مربع لاتین، هفته 14: اندازه گیری های با تکرار(مکرر)، هفته 15:جزیه کوواریانس، هفته 16 :تبدیل داده ها، برآوردهای ناپارامتری، تجزیه لجستیک، تجزیه مولفه های اصلی، مقدمه ای بر مدل های خطی عمومی |
منابع | برنامه نویسی سس با مثال تالیف عباس رافت |
طرح درس | سرفصل مطابق با برنامه درسی وزارت علوم در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم دامی با 5 گرایش هفته اول مدل آماری و انواع آن، هفته دوم متغیر های تصادفی و ثابت،هفته سوم : توزیع های آماری،هفته 4: طراحی آزمایش و طبقه بندی داده ها، هفته 5: آزمون های فرض،هفته ششم: تجزیه واریانس، هفته 7 : محاسبه قدرت آزمون و تعیین تعداد نمونه در انواع تجزیه واریانس ها، هفته 8: آزمون برازش مدل، هفته 9: مدل های رگرسیون خطی ساده و چندگانه، هفته 10: رگرسیون های غیر خطی،هفته 11: ضرایب همبستگی و آزمون آن، هفته 12: همبسیتگی رتبه ای، هفته 13:طرح های آزمایشی گردشی و مربع لاتین، هفته 14: اندازه گیری های با تکرار(مکرر)، هفته 15:جزیه کوواریانس، هفته 16 :تبدیل داده ها، برآوردهای ناپارامتری، تجزیه لجستیک، تجزیه مولفه های اصلی، مقدمه ای بر مدل های خطی عمومی |
هدف از طرح درس | توانایی آنالیز و طراحی یک پژوهش در رشته علوم دامی |
توضیحات | بیواستاتیستیک یا آمار حیاتی. توانایی آنالیز آماری و تفهیم بخش آنالیز آماری مقالات علمی |
عنوان | مباحث نوین در اصلاح دام و طیور |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | چهارشنبه 8 -10 |
مکان برگزاری | کشاورزی 2 کلاس 8 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | سمینار- کوییز- میان ترم- پایان ترم |
روش تدریس | حضوری- اسلاید- نرم افزار |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 16 هفته هر هفته 2 ساعت - حضوری - اسلاید - مقاله- |
منابع | calus 2011 accuracy of multi trait Fernandez 2016 genoic information Rauw 2015 G x E interactions |
طرح درس | 1 : نقد تحقیقات جدید و کاربردی منتشر شده 2: مکانیسم های ژنتیکی صفات پیچیده 3: تعیین ژنها و واریانت ها 4: مسیر های بیولوژیکی صفات اقتصادی 5: اطلاعات ژنومی و بکارگیری آن 6: مولفه های واریاسن و کوواریاسن و ارزیابی ژنتیکی یک و چند صفتی 7: شاخص انتخاب ژنومی 8: روش های آماری اریابی ژنویم 9: توسعه استراتژی آمیزشی برای کاوش تنوع ژنتیکی و اثرات غیر افزایشی 10: توسعه ابزار های ژنویم 11: توالی یابی گونه های مختلف مزرعه ای 12: رفاه و مقاومت به بیماری 13: کاربرد ژنوم در حفاظت ژنتیکی 14: اثر متقایل ژنوتیپ در محیط 15: موضوعات جاری اصلاح دام و طیور 16: فرم داده ای زنومی مستخرج از دستگاه های توالی یاب 1 : نقد تحقیقات جدید و کاربردی منتشر شده 2: مکانیسم های ژنتیکی صفات پیچیده 3: تعیین ژنها و واریانت ها 4: مسیر های بیولوژیکی صفات اقتصادی 5: اطلاعات ژنومی و بکارگیری آن 6: مولفه های واریاسن و کوواریاسن و ارزیابی ژنتیکی یک و چند صفتی 7: شاخص انتخاب ژنومی 8: روش های آماری اریابی ژنویم 9: توسعه استراتژی آمیزشی برای کاوش تنوع ژنتیکی و اثرات غیر افزایشی 10: توسعه ابزار های ژنویم 11: توالی یابی گونه های مختلف مزرعه ای 12: رفاه و مقاومت به بیماری 13: کاربرد ژنوم در حفاظت ژنتیکی 14: اثر متقایل ژنوتیپ در محیط 15: موضوعات جاری اصلاح دام و طیور 16: فرم داده ای زنومی مستخرج از دستگاه های توالی یاب
|
هدف از طرح درس | آشنایی با موضوعات پیشرفته و جدید ژنیک جمعیت ، کمی و ژنومی و اصلاح دام و طیور |
عنوان | فناوری الیاف دامی و پوست |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | پرورش گوسفند و بز |
نحوه ارزیابی | امتحان پایان ترم. پروژه کلاسی |
روش تدریس | حضوری. ارایه اسلاید های درس. ارایه جزوه. |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | چهارشنبه 8-10 |
منابع |
فارسی
نقوی، محمدرضا، قرهیاضی، حسینی سالکده، قاسم. 1388. نشانگرهای مولکولی. چاپ سوم. انتشارات دانشگاه تهران.
|
طرح درس | بخش اول: بیولوژی الیاف دامی مقدمه اهمیت پشم نقش کارشناسان علوم دامی در صنعت فرآورده های فرعی آمار تولید پشم خام تعداد جمعیت بز آمار تولید پیله ابریشم کاربرد پشم مزیت الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی طبقه بندی نژادها بز نژادهای شاخص بز در ایران: سایر دامهای تولید کننده الیاف زینتی شتر خرگوش آنقوره پرورش خرگوش آنقوره در ایران یاک کرم ابریشم پر پر و کرک غاز انواع و درجه بندی پشم، کرک و مو ساختمان پشم و مو انواع تار پشم تار پشم حقیقی تارهای مدولا یی تارهای موئی فیزیولوژی رویش پشم، مو و کرک فولیکول فولیکول های بز کرکی رایینی عوامل موثر بر روی کیفیت و کمیت پشم، مو و کرک محیطی اثرات تغذیه اثر پروتئین های مختلف روی رشد پشم فیزیولوژیکی اثر هورمون ها بر رشد پشم اثر هورمون های جنسی روی رشد پشم ژنتیکی ملانین و ژنتیک رنگ پشم اصلاح و بهبود ژنتیکی دام در جهت الیاف دامی ژنتیک کمی آمیخته گری نژادها بمنظور تولید پشم روش های مولکولی الکتروفورز محصولات PCR نشانگرها ژنتیک مولکولی تشخیص و شناسایی الیاف مخلوط شدن کشمیر با پشم اصول پشم چینی پشم دباغی معایب پشم معایب ذاتی معایب اکتسابی بیماری های دامی بازاریابی و چالش های الیاف دامی مروری بر وضعیت الیاف دامی در چند کشور مهم تولید کننده آن اگروتوریسم و الیاف دامی چالش های صنعت گوسفند داری چالش های صنعت فرشبافی: عرضه به بازار مثال اگروتوریسم الیاف دامی: قرقیزستان بخش دوم : اندازه گیری (مترولوژی) و تکنولوژی الیاف دامی تعریف کیفیت پشم نمودار عوامل تاثیر گذار بر قیمت پشم فرآیند های کارخانه اندازه گیری کیفیت پشم : قطر و طول نمونه برداری انواع نمونه گیری از عدل پشم ظرافت یا قطر الیاف انحراف استاندارد قطر استانداردهای اندازه گیری قطر الیاف اجزا واریانس قطر الیاف طول تار اندازه گیری کیفیت پشم : سایر ویژگیها راندمان پشم و مقدار مواد گیاهی انحنای تار الیاف مدولایی و رنگی الیاف مدولایی اندازه گیری میزان رشد پشم استیل اندازه گیری های نخ قالی مطالعات میکروسکوپی در بیولوژی الیاف دستگاه های اندازه گیری قطر پشم پروژکسیون پروژکسیون میکروسکوپ نفوذپذیری هوا لیزراسکن افدا اندازه گیری مدولاسیون با افدا آنالیز تصویر با میکروسکوپ اولیمپوس پوست |
توضیحات | کتاب هایی که به زبان فارسی درباره الیاف دامی نگاشته شده و از منظر متخصصین علوم دامی، این بخش از تولیدات حیوانی را مد نظر قرار داده اند اندک شمارهستند. از جمله آنها می توان به کتاب "پشم شناسی" تالیف آقای دکتر ناصر کاشانیان در سال 1351 و کتاب " رشد پشم – آسیب ها و معایب آن" ترجمه سرکار خانم مهندس صالحی در سال 1379 اشاره نمود. با عنایت به جایگاه فرش و قالی در اقتصاد و فرهنگ کشور و تامین مواد اولیه این صنعت در بخش صنایع بالادستی من الجمله کشاورزی و دامپروری، و نیز سابقه ایران در تولید کرک، پوست، چرم و محصولات فرعی مشابه، لازم است تا دانشجویان رشته علوم دامی با علم الیاف دامی بیشتر آشنا شوند. لغت تکنولوژی باعث تداعی این معنی در ذهن می شود که علوم کاربردی در این مقوله مطرح گردد. بنابراین یکی از اهداف کتاب حاضر جمع آوری علوم و دانسته های کاربردی در حوزه الیاف دامی است. طی سمیناری که در اردیبهشت ماه سال 1394 با عنوان دومین سمینار ملی الیاف دامی برگزار شد فردی از روستای درجزین همدان ماس گرفته بود که پشم گوسفند در منطقه ما خریدار ندارد و میخواستند بدانند که چگونه می توان از این پشمها برای ایجاد شغل استفاده نمود؟ این موضوع انگیزه نگارنده را نسبت به جمع آوری مطالب علمی در خصوص الیاف دامی در قالب کتاب را بیشتر کرد. در خصوص اهمیت موضوع لازم است اشاره شود که اگر با صاحبان صنایع مرتبط با پشم، کرک و چرم، ارتباط برقرار کنید و نحوه پیشرفت این بخش ها را جویا شوید همگی اذعان دارند که بایستی در دانشکده های کشاوری و دامپروری، به بحث تولید مواد اولیه مرغوب بیشتر پرداخته شود. کار ما بعنوان متخصصین دامپروری، تولید مواد اولیه با کیفیت تا رسیدن به درب کارخانه است. از آن به بعد وظیفه کارشناسان نساجی، ریسندگی، رنگرزی، قالی بافان، چرمسازی و ... است که محصول با کیفیتی را تولید کنند و پروسه را به اتمام برسانند. نکته ظریف اینجا است که در حین فرآوری محصولات فرعی از ماده خام به محصول نهایی، یکسری ویژگیهایی خاص باید در ماده خام وجود داشته باشد که بایستی در مزرعه پرورش به آنها توجه شود و پس از آن جبران هر گونه نواقص ماده اولیه، در کارخانه امکان پذیر نیست. در این مرحله است که نقش کارشناسان علوم دامی در توجه به پشم، کرک، مو و پوست بیشتر نمایان میشود. خوشبختانه درس"تکنولوژی الیاف دامی و پوست" در تعدادی از دانشگاه های کشور بعنوان درس اختیاری در دانشکده های کشاورزی ارایه می گردد. آشنایی با اساتید فرهیخته در زمینه الیاف دامی طی بیست سال گذشته و نیز تدریس درس "تکنولوژی الیاف دامی و پوست" از سال 1377 مقدمات نگاشتن کتاب حاضر را فراهم آورده است. کسب دانش در محضر اساتیدی نظیر دکتر کاشانیان (استاد مشاور پایان نامه کارشناسی ارشد)، دکتر جعفر زاخری (داور پایان نامه)، دکتر حمید رضا انصاری رنانی(استاد راهنما)، خانم مهندس صالحی و آقای مهندس طاهر پور(محققین موسسه تحقیقات علوم دامی کرج)، و نیز اطلاعات جمع آوری شده حاصل از همکاری در طرح پژوهشی اصلاح گوسفندان بومی منطقه آذربایجان در دانشگاه تبریز (دکتر شجاع)، تحقیق بر روی الیاف خرگوش آنقوره فرانسوی در بخشی از تز دکتری زیر نظر دانیل آلن، ارایه مقاله مشترک پژوهشی با مخترع دستگاه OFDA ، شرکت در کنگره بین المللی مرینوس (فرانسه)، شرکت در کنگره بین المللی خرگوش (ایتالیا)، شرکت در کارگاه های آموزشی قرقیزستان و هنگ کنگ، کار تجربی در آزمایشگاه الیاف دامی و اجرای دو سمینار ملی الیاف دامی در دانشگاه تبریز، مرا بر آن داشت که سعی شود مطالب گرد هم آمده در قالب درس حاضر فراروی علاقمندان و دانشجویان عزیز قرار داده شود. امروزه بنظر می رسد چالش اصلی تحقیقات الیاف دامی، آگاه سازی تصمیم گیرندگان و ترسیم کنندگان نقشه راه تحقیقات علمی و جامعه علمی علوم دامی نسبت به سرمایه گذاری روی تحقیقات و نیز تربیت دانشجویان و پژوهشگران جدیدی است که ادامه دهنده راه محققین پیشین باشند. درس حاضر تلاشی است تا اندوخته های علمی متخصصین با تجربه و نسل پیشین دامپروری -که امروزه اکثر آنان بازنشسته شده اند- به نسل جدید دانشجویان رشته علوم دامی منتقل شود. اطلاعات و آموخته هایی که ماحصل شانس حضور مولف در تعدادی از پژوهش ها بوده است ، تا چه مقبول افتد و چه در نظر آید. |
عنوان | جنبه های بیولوژیکی اصلاح دام |
---|---|
مقطع تحصیلی | Bachelor's Discontinuous Grade |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ژنتیک کمی، آمار حیاتی پیشرفته، ژنتیک جمعیت، اصلاح نژاد دام، |
منابع | منبع: Van der Wert 2009. Adaptation and fitness in animal population. springer |
طرح درس | هدف: برسی نقش و اهمیت در نظر گرفتن فاکتورهای بیوفیزیولوژیک در انتخاب صفات تولیدی در دام های مزرعه رئوس مطالب: مقدمه، مدل سازی شایستی- تعریف شایستگی در جوامع اهلی و طبیعی، معاری ژنتیکی شایستگی تولید مثل، حفظ شایستگیف حفظ تنوع ژنتیکی در انتخاب داخل نژادی، انتخاب مصنوعی و شایستگی، اصول ژنتیکی سازگاری، اثر متقابل ژنتیک و محیط، استراتژی مدیریت تنوع، صفات رشد، صفات تولید شیر ، اثر متقابل ، اثرات اجتماعی، مثال "مرغ سوپر"
|
هدف از طرح درس | هدف درس این است که دانشجویان برخی مسایل و چالش هایی که در هنگام اصلاح نژادی صفات تولیدی دام و طیور رخ می دهد شناسایی کنند. در علم اصلاح نژاد در عمل گاهی شرایطی پیش می آید که نمی توان همیشه حیوان با شاخص ژنتیکی برتر را در عمل و به میزان زیاد استفاده کرد و محدودیت هایی و جود دارد. یا پس از شناسایی مارکر مطلوب، استفاده از حیواناتی که این مارکر را دارند در عمل دارای شرایط خاصی است. |
عنوان | آمار حیاتی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
مکان برگزاری | دانشکده کشاورزی نظری سالن کامپیوتر ارشد - عملی |
تعداد واحد | ۳ |
پیش نیاز درس | آمار و احتمالات - طرح آزمایشات کشاورزی |
نحوه ارزیابی | امتحان پایان ترم جزوه باز- پروژه در طول ترم. |
روش تدریس | تدریس و حل تمرین با ماشین حساب و نرم افزار |
منابع | کتاب برنامه نویسی SAS با مثال . تالیف عباس رافت |
طرح درس | سرفصل مطابق با برنامه درسی وزارت علوم در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم دامی با 5 گرایش مدل آماری و انواع آن، متغیر های تصادفی و ثابت، توزیع های آماری، طراحی آزمایش و طبقه بندی داده ها، آزمون های فرض، تجزیه واریانس، محاسبه قدرت آزمون و تعیین تعداد نمونه در انواع تجزیه واریانس ها، آزمون برازش مدل، مدل های رگرسیون خطی ساده و چندگانه، رگرسیون های غیر خطی، ضرایب همبستگی و آزمون آن، همبسیتگی رتبه ای، طرح های آزمایشی گردشی و مربع لاتین، اندازه گیری های با تکرار(مکرر)، تجزیه کوواریانس، تبدیل داده ها، برآوردهای ناپارامتری، تجزیه لجستیک، تجزیه مولفه های اصلی، مقدمه ای بر مدل های خطی عمومی |
هدف از طرح درس | توانایی آنالیز و طراحی یک پژوهش در رشته علوم دامی |
توضیحات | بیواستاتیستیک یا آمار حیاتی. توانایی آنالیز آماری و تفهیم بخش آنالیز آماری مقالات علمی |
عنوان | مقاومت ژنتیکی به بیماری ها |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
تعداد واحد | ۲ |
منابع | S. C. Bishop, R. F. E. Axford, F. W. Nicholas, J. B. Owen 2010 Breeding for disease resistance in farm animals 3rd Edition |
طرح درس | مطالب: مقدمه ای بر ایمنی ذاتی و اکتسابی، تعریف مقاومت ژنتیکی به بیماری ها و تحمل از دیدگاه اپیدمیولوژی، عوامل موثر بر مقاومت ژنتیکی به بیماری ها، مکانیسم های فیزیولوژیکی و مولکولی مقاومت به بیماری ها، مدل سازی زنتیکی و مقاومت ژنتیکی به بیماری ها، تعیین ژن ها و کاندید، واریانت های ژنتیکی، پویش ژنومی، روش های گزینش برای مقاومت ژنتیکی به بیماری ها، تنوع ژنتیکی مقاومت به بیماری ها |
هدف از طرح درس | هدف: آشنایی دانشجویان با مفاهیم تاب آوری و مقاومت ژنتیکی به بیماری ها در حیوانات مزرعه ای و عوامل موثر بر آنها |