بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر رفتار مصرف پایدار و انتخاب سبک زندگی در بین مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی : تحلیل مبتنی بر UTAUT۲

EN عنوان مقالهInvestigating the Impact of Artificial Intelligence on Sustainable Consumption and Lifestyle Choices among Sports Product Consumers: A UTAUT2-Based Approach
نویسندگانسجاد پاشائی
نشریهجامعه شناسی سبک زندگی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۴/۰۳/۲۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISCQ2-MSRTQ2

چکیده مقاله

در عصر تحول دیجیتال، هوش مصنوعی (AI) به یکی از نیروهای پیش‌برنده در بازتعریف رفتار مصرف‌کننده و سبک زندگی تبدیل شده است. این مطالعه یک مشارکت نظری و تجربی نوآورانه را با ادغام نظریه UTAUT2 در زمینه مصرف پایدار و انتخاب‌های سبک زندگی در بازار محصولات ورزشی ارائه می‌دهد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل 265 نفر از خریداران فعال محصولات ورزشی بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد شارما و شارما (2024) گردآوری و با مدل‌سازی معادلات ساختاری (PLS-SEM) تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که تمامی مؤلفه‌های مدل UTAUT2 شامل انتظار عملکرد، انتظار تلاش، تأثیر اجتماعی و شرایط تسهیل‌گر اثر معناداری بر قصد رفتاری برای استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دارند. همچنین، قصد رفتاری مبتنی بر هوش مصنوعی به‌طور قوی و معنادار رفتار مصرف پایدار را پیش‌بینی کرد. نتایج حاکی از آن است که هم‌راستایی قابلیت‌های AI با ارزش‌ها و سبک زندگی مصرف‌کنندگان، می‌تواند پذیرش فناوری را تقویت کرده و به سمت انتخاب‌های سبزتر سوق دهد. یافته‌ها می‌توانند در طراحی سیستم‌های توصیه‌گر هوشمند، کمپین‌های بازاریابی سبز و سیاست‌گذاری فناورانه برای ترویج مصرف پایدار به‌ویژه در صنعت ورزش به‌کار گرفته شوند.

لینک ثابت مقاله