نویسندگان | فاطمه عبدوی 1 سجاد پاشایی 2 میترا غفاری 3 |
---|---|
نشریه | مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی |
شماره صفحات | ۱۰۳ |
شماره مجلد | ۹ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
امروزه یکی از ابزارهای ارتباط با مشتریان ورزشی و تعامل با مخاطبان در روابط عمومیها، بازاریابی ورزشی است. پژوهش حاضر بدنبال بررسی نقش واسطهای قدردانی مشتریان ورزشی در تأثیر مولفههای بازاریابی ارتباطی بر وفاداری آنان میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تبریز است. در تحقیق حاضر به دلیل کثرت و پراکندگی جامعه آماری، بهمنظور دسترسی به مشتریان باشگاههای بدنسازی، نمونهگیری خوشهای تصادفی انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش بر اساس جدول مورگان 385 نفر (ورزشکار) از مشتریان باشگاهها تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روابط میان متغیرها با بکارگیری مدلسازی معادله ساختاریAMOS20 و با استفاده وزنهای رگرسیونی عادی و استاندارد شده تحلیل شد. همچنین جهت آزمون فرضیههای تحقیق سطح خطای 01/0 موردنظر بود. نتایج حاصل از آزمون تجربی مدل پژوهش، نقش اساسی مولفههای بازاریابی رابطهای(ارتباط مستقیم، پاداش ملموس، ارتباط بین فردی و رفتار ترجیحی) در قدردانی و وفاداری مشتریان باشگاههای بدن-سازی را در سطح معنیداری 001/0 تایید میکند. همچنین نقش واسطهای قدردانی در تاثیرگذاری متغیرهای بازاریابی رابطهای، حائز اهمیت است. بنابراین روابط عمومی انگیزه جذب مشتریان را افزایش میدهد و به مدیران باشگاهها اجازه خواهد داد تا از طریق بازاریابی رابطهای به عنوان یک جایگزین، خلاء عدم ارتباط با مشتری را پر کنند. پیشنهاد میشود باشگاه-های بدنسازی با ایجاد اعتماد در مشتریان، کیفیت ارتباطات خود را با مشتریان افزایش داده تا آنها را به خود وفادار نمایند
tags: بازاریابی رابطهای ارتباطات ورزشی وفاداری باشگاههای بدنسازی