نویسندگان | سجاد پاشائی، حامد گلمحمدی |
---|---|
نشریه | مطالعات بازاریابی ورزشی |
شماره صفحات | ۱۰۸-۱۲۳ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC Q1, MSRT Q2 |
چکیده مقاله
چکیده
توسعه نوآوری در محصولات و خدمات به عنوان یک استراتژی بسیار موثر برای کسب مزیت رقابتی شناخته شده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی (e-CRM) بر قابلیتهای نوآوری اماکن ورزشی، با تمرکز بر نقش تعدیلکننده کوید-19انجام شد. این پژوهش که به عنوان پژوهشهای کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی طبقه بندی شده است، از پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها، از معیارهای اعتبارسنجی مختلفی مانند روایی واگرا، شاخصهای آلفای کرونباخ، بار عاملی و پایایی ترکیبی استفاده شد. جامعه پژوهش مشتمل بر مشتریان اماکن ورزشی شهر تبریز بودند که تعداد 260 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از IBM® SPSS® Amos TM 26، انجام شد و نتایج برای آزمون مدل و بررسی فرضیهها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که e-CRM، شامل جنبههایی مانند مدیریت دانش، مشتریمداری، و فناوری مدیریت ارتباط با مشتری، به طور قابل توجهی بر روابط بلندمدت و قابلیتهای نوآوری تأثیر میگذارد. درحالیکه نقش تعدیلکننده قابل توجه بود، اما اثر متوسط داشت. علیرغم تأثیر گسترده همهگیری بر مشتریان، e-CRM ثابت کرده است که ابزاری قوی برای تقویت روابط بلندمدت و حفظ مشتریان در مواجهه با افزایش موارد کوید-19 است. به طور خلاصه، این تحقیق بر اهمیت پیادهسازی سیستمهای مدیریت e-CRM در اماکن ورزشی برای تضمین مزیت رقابتی، افزایش حفظ مشتری، درک نگرانیهای مشتری و تقویت قابلیتهای نوآوری تاکید میکند. این مطالعه بینشهای ارزشمندی را برای مدیران و بازاریابان اماکن ورزشی در رسیدگی به چالشهای ناشی از همهگیری کوید-19 و افزایش عملکرد کلی ارائه میدهد.
کلید واژه: اماکن ورزشی، مدل موفقیت مدیریت ارتباط بامشتری الکترونیک ، وفاداری مشتری، رضایت مشتری، کوید-19.