برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
تعداد واحد | ۳ |
---|
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
شنبه 12-10 | شنبه 12-10، 446 شنبه* 10-8، 316 | - | - | - |
پیش نیاز درس | آمار زیستی و مبانی زیست شناسی سلولی |
---|---|
منابع | Klug, W. S. and Cummings, M. R. (2011) Concepts of Genetics, 10th Edition. |
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | هدف از این درس آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته سلولی و مولکولی با مبانی علم ژنتیک از جمله اصول مندل و قوانین مندلی، و پیوستگی و نوترکیبی صفات است. |
تعداد واحد | ۳ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب و بحث و با دانشجویان |
نحوه ارزیابی | 1- میزان شرکت در فعالیتهای کلاسی و مباحث 2- پاسخ به سوالات مطرح شده در کلاس و تمرینات (به صورت کتبی و در طول ترم) 3- آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس ژنتیک پایه بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم برای 24 جلسه تنظیم شده است. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
شنبه 10-8، چهارشنبه 12-10 | شنبه: 316 چهارشنبه: 316 | - | - | - |
پیش نیاز درس | همزمان با درس ژنتیک پایه |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | هدف از این درس آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته سلولی و مولکولی با آزمایشهای مرتبط با مباحث ژنتیک پایه است. |
تعداد واحد | ۱ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب و بحث و تبادل نظر با دانشجویان |
نحوه ارزیابی | ارزیابی فعالیتهای آزمایشگاهی و آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس آزمایشگاه ژنتیک پایه بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم در 8 جلسه ارائه میشود. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
سه شنبه 18-14 | آزمایشگاه ژنتیک | - | - | - |
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب همراه بحث و تبادل نظر با دانشجویان |
نحوه ارزیابی | میزان شرکت در فعالیتهای کلاسی و مباحث 2- آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس ژنتیک پایه بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم برای 16 جلسه تنظیم شده است. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه 10-8 | کلاس 224 | - | - | - |
پیش نیاز درس | زیست شناسی سلولی و مولکولی 1- ژنتیک مولکولی |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | آشنایی با مبانی بیوانفورماتیک و تحلیل داده های زیستی |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب همراه با بحث و تبادل نظر با دانشجویان |
نحوه ارزیابی | 1) ارزیابی میزان فعالیت کلاسی و میزان مشارکت دانشجو در مباحث 2) آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس بیوانفورماتیک بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم برای 16 جلسه تنظیم شده است. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه، 16-14 | کلاس 446 | - | - | - |
پیش نیاز درس | ژنتیک مولکولی |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجویان با مبانی مهندسی ژنتیک و برخی از روشهای متداول این حوزه از علم جهت استفاده در پژوهش های احتمالی |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب درسی همراه با بحث و تبادل نظر با دانشجویان در حوزه های مطرح شده |
نحوه ارزیابی | 1) ارزیابی فعالیت های کلاسی 2) آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس مبانی مهندسی ژنتیک بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم برای 16 جلسه تنظیم شده است. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه 18-16 | کلاس 316 | - | - | - |
پیش نیاز درس | ژنتیک مولکولی |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | آشنایی با مباحث جدید و تکمیلی ژنتیک مولکولی |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب درسی همراه با بحث و تبادل نظر با دانشجویان |
نحوه ارزیابی | 1) اریابی میزان مشارکت دانشجو در مباحث 2) ارزیابی سمینار کلاسی 3) آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس مباحثی در ژنتیک بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم برای 16 جلسه تنظیم شده است. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دوشنبه 16-14 | کلاس 434 | ارائه سمینار در حوزه های جدید ژنتیک مولکولی برای دانشجویان الزامی است. |
- | - | - |
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | آشنایی با مبانی و اصول و برخی روش های کاربردی بیوانفورماتیک |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب همراه با بحث و تبادل نظر با دانشجو |
نحوه ارزیابی | 1) ارزیابی فعالیت های کلاسی دانشجو 2) آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس بیوانفورماتیک بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم برای 16 جلسه تنظیم شده است. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
چهارشنبه 18-16 | کلاس 224 | - | - | - |
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | هدف از این درس آشنایی دانشجویان با ابزارهای مولکولی و آخرین تکنیک های مورد استفاده در دستورزی ماده ژنتیکی است. |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب درسی همراه با بحث و تبادل نظر با دانشجویان در حوزه های مطرح شده |
نحوه ارزیابی | 1) ارزیابی بر اساس میزان مشارکت دانشجو در مباحث مطرح شده در کلاس 2) آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس مهندسی ژنتیک پیشرفته بر اساس سرفصل های مصوب وزارت علوم برای 16 جلسه تنظیم شده است |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه 12-10 | کلاس 446 | - | - | - |
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع |
|
طرح درس | 1- مفاهیم و مبانی بیوانفورماتیک 2- آشنایی با پایگاههای داده اولیه، ثانویه و اختصاصی 3- آشنایی با پایگاه های داده TAIR Database، GrainGenes 4- آشنایی با پایگاه های داده Gramene، MaizeGDB، BarleyBase/PLEXdb 5- آنالیز توالی نوکلئوتیدها 6- آنالیز توالی آمینواسیدها 7- سامانه بین المللی گیاهان زراعی (ICIS) برای مدیریت دادههای ژرم پلاسم 8- تحلیل داده های پیچیده مولکولی گیاهی از منابع متعدد
|
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب همراه با بحث و تبادل نظر با دانشجویان در خصوص موارد تدریس شده |
نحوه ارزیابی | 1) ارزیابی فعالیت های کلاسی بر مبنای شرکت در مباحث 2) ارزیابی بر اساس پروژه های تعریف شده در طول ترم آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | درس بیوانفورماتیک گیاهی به صورت مشترک با آقای دکتر رازقی ارائه شده است. لذا نیمی از سرفصل مصوب وزارت علوم در 8 جلسه تدریس خواهد شد. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
یکشنبه ساعت 16-14 | کلاس 212 | - | - | - |
پیش نیاز درس | ندارد |
---|---|
منابع |
|
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با اصول و مبانی آمار و استفاده از روش های آماری در تجزیه و تحلیل داده ها است. |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | توضیح مطالب درسی به همراه بحث و تبادل نظر با دانشجویان |
نحوه ارزیابی |
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | ارائه مطالب این درس بر اساس سرفصل های مصوب وزارت علوم برای 16 جلسه تنطیم شده است. |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
سه شنبه ساعت 12-10 | کلاس 315 | - | - | - | |
دوشنبه ساعت 16-14 | کلاس 316 | - | - | - | |
دوشنبه ساعت 18-16 | کلاس 118 | - | - | - |
پیش نیاز درس |
| |
---|---|---|
منابع | Campbell A.M., Heyer, L.J. (2006). Discovering genomics, proteomics & bioinformatics. Pearson Higher | |
طرح درس | 1- مقدمه ای بر درس، اهداف، تعاریف مقدماتی، ساختار درس 2- بانک های اطلاعاتی، کاربردها 3- تحلیل توالی ها، ردیف خوانی دوتایی، کاوش در بانک های اطلاعاتی، 4- ردیف خوانی کلی(Global alignment) ، و محلی توالیها (Local alignment) 5- انواع مدلهای مولکولی و مدلسازی مولکول های زیستی و مقدمه ای بر الگوریتم های بیوانفورماتیک 6- پارامترهای ردیف خوانی توالیهاGap penalty) و ماتریسهای ارزش گذاری پروتئینها( 7- آشنایی با NCBI و نحوه استفاده از منابع مختلف آن، Entrezو Blast 11- بلوک های پایه ای ساختاری (آمینواسیدها،) ساختار ثانوی، نیروهای رانش تاخوردگی، Motifs، Domains، دیداری سازی مولکول ها با VMD، ویرایش پرونده های بانک های اطلاعاتی پروتئینی | |
هدف از طرح درس | هدف کلی این درس، آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی علوم سلولی و مولکولی با روشهای تحلیل و استنباط از اطلاعات |
منابع | Campbell, A.M. Heyer, L.J. (2006). Discovering genomics, proteomics, & bioinformatics. Pearson Higher |
---|---|
طرح درس | 1- مقدمه ای بر درس، اهداف، تعاریف مقدماتی، ساختار درس، بانکهای اطلاعاتی، کاربردها 5- ردیف خوانی کلی (Global alignment)، پارامترهای ردیف خوانی توالیها (Gap penaltyماتریس های ارزش گذاری پروتئین) |
هدف از طرح درس | هدف این درس، آشنا شدن دانشجویان دوره کارشناسی زیست شناسی سلولی و مولکولی با روشهای تحلیل و استنباط از اطلاعات و داده های ژنومیکس و پروتئومیکس، از طریق بانک های اطلاعاتی و نیز پردازش فرضیه ها، آزمون آنها و ارائه فرضیه های جدید است. از طرفی با استفاده از پایگاه ها و نرم افزارهای شبیه سازی مولکولی، آمادگی لازم جهت رسیدن به مدل های مولکولی واقعی را تمرین می کنند |