برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان مدل سازی دینامیکی و کنترل خودروهای الکتریکی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 12-8
مکان برگزاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، کلاس 250
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

انجام تمرینات و شبیه سازی %20

ارایه سخنرانی مقاله مرتبط با درس %10

امتحان پایان ترم %70

روش تدریس

تدریس و سخنرانی (تخته و پاورپوینت)- پرسش و پاسخ- مبتنی بر شبیه سازی و برنامه نویسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

ارایه درس به صورت سخنرانی و شبیه سازی و در 34 ساعت طبق تقویم آموزشی دانشگاه با رعایت طرح درس صورت خواهد گرفت.

منابع
  1. Hybrid Electric Vehicles Energy Management Strategies, Simona Onori, Lorenzo Serrao, Giorgio Rizzoni, Springer London Heidelberg New York Dordrecht, 2016.
  2. Introduction to Hybrid Vehicle System Modeling and Control, W. Liu, Wiley, Hoboken, 2013.
  3. Vehicle Propulsion Systems: Introduction to Modeling and Optimization, L. Guzzella, A. Sciarretta, Springer, Berlin, 2013.
  4. Vehicle Dynamics and Control, Rajesh Rajamani, Springer New York Dordrecht Heidelberg London, 2012.
  5. Vehicle Power Management, Modeling, Control and Optimization, Xi Zhang and Chris Mi, Springer, London Limited, 2011.
  6. Electric Vehicles – Modeling and Simulations, Seref Soylu, InTech Janeza Trdine 9, 51000 Rijeka, Croatia, 2011.
  7. Hybrid Electric Power Train Engineering and Technology; Modeling, Control, and Simulation, Antoni Szumanowski, Warsaw University of Technology, Poland, 2013.
طرح درس

هفته یک: بیان اهمیت درس

هفته دو: مروری بر تاریخچه، انواع و ساختارهای کلی خودروهای الکتریکی و هیبریدی

هفته سه: آنالیز انرژی در انواع خودروهای الکتریکی و هیبریدی

هفته چهار: ررسی روش‌های مختلف مدل‌سازی خودروهای الکتریکی و هیبریدی برای آنالیز انرژی در سیکل‌های مختلف رانندگی جهت محاسبه میزان مصرف

هفته پنج: بررسی اجزای مهم خودروهای الکتریکی و هیبریدی از دید عملکردی

هفته شش: استخراج مدل مناسب برای اجزای مهم خودروهای الکتریکی و هیبریدی

هفته هفت: مدل­سازی اجزای ذخیره‌کننده، مبدل‌های انرژی، سیستم انتقال، مدل راننده و ادوات جانبی خودرو

هفته هشت: بررسی شارش انرژی در سیستم خودروهای الکتریکی و هیبریدی

هفته نه: معرفی زیرسیستمهای شبیه سازی یک خودرو ایده ایده آل و محاسبه مصرف سوخت

هفته ده: مدل‌سازی دینامیکی خودرو شامل بخش­های الکتریکی و مکانیکی به منظور ارزیابی بهره‌وری آن

هفته یازده: موتور احتراق داخلی، سیستم انتقال، جعبده دنده و سیستمهای مکانیکی

هفته دوازده: باتری، موتور الکتریکی، مبدلهای الکترونیک قدرت

هفته سیزده: توپولوژی های مختلف خودروهای الکتریکی و هیبریدی

هفته چهارده: استراتژی‌های مدیریت توان بین منابع مختلف ذخیره‌کننده خودروهای الکتریکی و هیبریدی جهت بهبود کارایی

هفته پانزده: استراتژی‌های charge sustaining در خودروهای هیبرید

هفته شانزده: استراتژی‌های charge depleting در خودروهای پلاگین هیبرید

هدف از طرح درس

زمان بندی دقیق ارایه مباحث درس بر اساس تقویم آموزشی و پوشش سرفصلهای درس به صورت

  1. مقدمه: مروری بر تاریخچه، انواع و ساختارهای کلی خودروهای الکتریکی و هیبریدی
  2. آنالیز انرژی در انواع خودروهای الکتریکی و هیبریدی
  3. بررسی روش‌های مختلف مدل‌سازی خودروهای الکتریکی و هیبریدی برای آنالیز انرژی در سیکل‌های مختلف رانندگی جهت محاسبه میزان مصرف
  4. بررسی اجزای مهم خودروهای الکتریکی و هیبریدی از دید عملکردی و مدل‌سازی
  5. مدل­سازی اجزای ذخیره‌کننده، مبدل‌های انرژی، سیستم انتقال، مدل راننده و ادوات جانبی خودرو
  6. مدل‌سازی دینامیکی خودرو شامل بخش­های الکتریکی و مکانیکی به منظور ارزیابی بهره‌وری آن
  7. استراتژی‌های مدیریت توان بین منابع مختلف ذخیره‌کننده خودروهای الکتریکی و هیبریدی جهت بهبود کارایی
عنوان طراحی ماشینهای الکتریکی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 12-10 و دوشنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، کلاس 250
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

انجام تمرینات و شبیه سازی %20

ارایه سخنرانی مقاله مرتبط با درس %10

امتحان پایان ترم %70

روش تدریس

تدریس و سخنرانی (تخته و پاورپوینت)- پرسش و پاسخ- مبتنی بر شبیه سازی و برنامه نویسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

ارایه درس به صورت سخنرانی و شبیه سازی و در 34 ساعت طبق تقویم آموزشی دانشگاه با رعایت طرح درس صورت خواهد گرفت.

منابع

1. E. S. Hamdi, Design of Small Electrical Machines, Wiley, 1994.
2. V. N. Mittle, A. Mittle, Design of Electrical Machines, Standard Publishers Distributers, 2018.
3. A. K. Sawhney, A Course in Electrical Machine Design, Dhanpat Rai & Sons, 2003.
4. J. F. Gieras, Permanent Magnet Motor Technology: Design and Applications, 3rd ed., CRC Press, 2010.
5. I. Boldea, S. A. Nasar The Induction Machines Design Handbook, 2nd ed., CRC Press, 2010.
6. J. Pyrhonen, T. Jokinen, V. Hrabovcova, Design of Rotating Electrical Machines, 2nd ed., Wiley, 2017.
7. K. Hameyer, R. Belmans, Numerical Modelling and Design of Electrical Machines and Devices, WIT
Press, 1999.

طرح درس

هفته 1: بیان اهمیت درس و ارایه یک دید کلی در مورد مباحث درس

هفته 2: معرفی مواد مهندسی برق (مواد فرومغناطیس و رساناها)

هفته 3: معرفی مواد مهندسی برق (مواد عایقی و مواد آهنربای دایم)

هفته 4: گرما و خنک سازی در ماشینهای الکتریکی

هفته 5: قابها و محفظه ها

هفته 6: مفاهیم کلی در طراحی ماشین الکتریکی

هفته 7: محدودیت های طراحی ماشین های الکتریکی

هفته 8: طراحی مسی و آهنی

هفته 9: طراحی بهینه ماشینهای الکتریکی

هفته 10: روشهای طراحی (تحلیلی و عددی)

هفته 11: معرفی نرم افزار المان محدود و تمرین مثالهای موردی

هفته 12: اصول طراحی ماشینهای جریان مستقیم و ترانسفورمر

هفته 13: الگوریتم طراحی ماشینهای جریان مستقیم و ترانسفورمر

هفته 14: اصول طراحی موتور القایی

هفته 15: الگوریتم طراحی موتور القایی

هفته 16: طراحی موتورهای مغناطیس دائم و استفاده از کامپیوتر در طراحی ماشینهای الکتریکی

هدف از طرح درس

زمان بندی دقیق ارایه مباحث درس بر اساس تقویم آموزشی و پوشش سرفصلهای درس

عنوان ماشین های الکتریکی یک
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 12-10
مکان برگزاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز کلاس 260
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

مدارهای الکتریکی یک

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم %45

امتحان پایان ترم %45

تکالیف و حل تمرین %10

روش تدریس

تدریس و سخنرانی (تخته و پاورپوینت)- پرسش و پاسخ- مبتنی بر مساله

زمان بندی و نحوه ارائه درس

ارایه درس به صورت سخنرانی و حل مساله و در 34 ساعت طبق تقویم آموزشی دانشگاه با رعایت طرح درس صورت خواهد گرفت.

منابع

Principles of Electric Machines and Power Electronic by: P.C.Sen

Electric Machines by: Slemon

Electric Machinery by: Fitzgerald

طرح درس

هفته یک: مقدمه و بیان اهمیت درس

هفته دو: تعاریف کلی و مروری بر مفاهیم کلی الکترومکغناطیس وآشنایی با مواد بکار رفته در ماشینهای الکتریکی

هفته سه: مدارهای مغناطیسی خطی

هفته چهار: مدارهای مغناطیسی غیرخطی

هفته پنج: منحنی هسیترزیس و تلفات فوکو

هفته شش: تبدیلات الکترومکانیکی

هفته هفت: سیستمهای تک تحریکه

هفته هشت: موتورهای رلوکتانسی

هفته نه: سیستمهای دو تحریکه و چندتحریکه

هفته ده: اصول عملکرد ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم

هفته یازده: ساختمان، نحوه عملکرد، انواع سیم پیچی ماشینهای DC و عکس العکل آرمیچر

هفته دوازده: مدارمعادل ماشینهای DC و نمودار شارش توان و محاسبه راندمان

هفته سیزده: انواع ژنراتورهای DC، اساس کار و مدار معادل آنها

هفته چهارده: مشخصه خروجی ژنراتورهای DC

هفته پانزده: انواع موتورهای DC، اساس کار و مدار معادل آنها

هفته شانزده: مشخصه خروجی انواع موتورهای DC , راه اندازی موتورهای DC

هدف از طرح درس

زمان بندی دقیق ارایه مباحث درس بر اساس تقویم آموزشی و پوشش سرفصلهای درس ماشینهای الکتریکی یک

توضیحات

هدف از ارایه درس آشنایی با مدارهای مغناطیسی، تبدیلات الکترومکانیکی و نحوه عملکرد ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم است.

عنوان آزمایشگاه مبانی مهندسی برق
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 10-8، یکشنبه 12-10، دوشنبه 10-8
مکان برگزاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، محل آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

ماشینهای الکتریکی یک و دو

نحوه ارزیابی

حضور در آزمایشگاه و انجام آزمایش %40

تهیه پیش گزارش و گزارش کار %40

پاسخ به سوالات در حین انجام آزمایش و آزمون عملی %20

روش تدریس

مقدمه ای بر تئوری آزمایش در حال انجام و سپس توضیح در مورد مدار آزمایش و انجام آن

زمان بندی و نحوه ارائه درس

ارایه درس به صورت تئوری و عملی و در 17 هفته طبق تقویم آموزشی دانشگاه با رعایت طرح درس صورت خواهد گرفت.

منابع

Principles of Electric Machines and Power Electronic by: P.C.Sen

Electric Machines by: Slemon

Electric Machinery by: Fitzgerald

طرح درس

هفته یک: مقدمه و بیان اهمیت درس

هفته دو: تعاریف کلی و مروری بر مفاهیم کلی، معرفی آزمایشگاه، مسایل ایمنی و شرایط حضور در آزمایشگاه،

هفته سه: گروه بندی، نحوه تهیه گزارش کار و پیش گزارش، معرفی دستگاههای موجود در آزمایشگاه، آشنایی با ساختمان ماشینهای الکتریکی و ترانسفرمر

هفته چهار: آزمایش بی باری ژنراتور DC تحریک جداگانه

هفته پنج: آزمایش بارداری ژنراتور DC تحریک جداگانه

هفته شش: آزمایش بارداری ژنراتور DC شنت

هفته هفت: آزمایش بارداری ژنراتور DC کمپوند اضافی و نقصانی

هفته هشت: تنظیم سرعت موتورهای DC

هفته نه: تعیین تلفات و راندمان ژنراتور DC شنت

هفته ده: تعیین تلفات و راندمان موتور DC شنت

هفته یازده: بارداری موتور القایی

هفته دوازده: تنظیم سرعت موتور DC

هفته سیزده: آزمایش بی باری و اتصال کوتاه ترانسفورمر

هفته چهارده: ترانسفورمرهای سه فاز

هفته پانزده: موازی کردن ژنراتورهای DC

هفته شانزده: موازی کرده ترانسفورمرها

هفته هفدهم: تعیین مولفه های تلفاتی موتورهای جریان مستقیم و ارزیابی

هدف از طرح درس

زمان بندی دقیق ارایه مباحث درس بر اساس تقویم آموزشی و پوشش سرفصلهای درس

توضیحات

هدف از ارایه درس آشنایی با نحوه عملکرد ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم، ترانسفورمر و موتور القایی است.

عنوان مدیریت توان در وسایط نقلیه برقی
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری سه شنبه 18-14
مکان برگزاری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، کلاس 250
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

انجام تمرینات و شبیه سازی %20

ارایه سخنرانی مقاله مرتبط با درس %10

امتحان پایان ترم %70

روش تدریس

تدریس و سخنرانی (تخته و پاورپوینت)- پرسش و پاسخ- مبتنی بر شبیه سازی و برنامه نویسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

ارایه درس به صورت سخنرانی و شبیه سازی و در 34 ساعت طبق تقویم آموزشی دانشگاه با رعایت طرح درس صورت خواهد گرفت.

منابع
  1. X. Zhang and C. Mi, Vehicle Power Management, Modeling, Control and Optimization, Springer, 2011.
  2. Assessment of Fuel Economy Technologies for Light-Duty Vehicles, Committee on the Assessment of Technologies for Improving Light-Duty Vehicle Fuel Economy, National Academies Press, Washington, 2011.
  3. L. Uzzella and A. Sciarretta, Vehicle Propulsion Systems, Introduction to Modeling and Optimization, 2nd ed., Springer, 2010.
  4. A. Emadi, M. Ehsani and J. M. Miller, Vehicular Electric Power Systems, Land, Sea, Air, and Space Vehicles, CRC Press, 2003.
  5. R. M. Dell, D. A. J. Rand and P. Cannor, Understanding Batteries, Royal Society of Chemistry, 2001.
طرح درس

هفته یک: بیان اهمیت درس

هفته دو: مروری بر تاریخچه، انواع و ساختارهای کلی خودروهای الکتریکی و هیبریدی

هفته سه: : آشنایی با نحوه مدیریت توان در بخش­های مختلف وسایط نقلیه برقی در جهت افزایش بازده و بهبود الگوی مصرف انرژی

هفته چهار: انرژی و چالش­های محیط زیستی، مراحل تبدیل انرژی برای مصرف وسایط نقلیه برقی، بازده سوخت و ....

هفته پنج: ساختار خودرو، کارایی، تلفات انرژی و مصرف سوخت

هفته شش: چرخه تقاضای توان در محرکه، تعاریف مدیریت توان در خودروهای متداول و هیبرید و ...

هفته هفت: مدل­سازی سیستم محرکه خودرو : موتورهای احتراق داخلی، جعبه دنده

هفته هشت: مدل­سازی سیستم محرکه خودرو :  ماشین­های الکتریکی، باطری­ها، ابر خازن­ها و ...

هفته نه: بررسی شارش انرژی در سیستم خودروهای الکتریکی و هیبریدی م

هفته ده: معرفی زیرسیستمهای شبیه سازی یک خودرو الکتریکی و هیبریدی

هفته یازده: حلیل مدیریت توان : مدل خودرو، روش کنترل، پیاده­سازی استراتژی کنترل در چرخه­ های استاندارد رانندگی، تحلیل کل انرژی موجود در باطری و مصرف سوخت و ...

هفته دوازده: مدیریت ادوات ذخیره­ساز انرژی : طراحی و تعیین ظرفیت، متعادل­سازی سلول­های باطری

هفته سیزده: مدیریت باطری شامل نمایش مقدار و ظرفیت موجود، ادوات حفاظتی و ایمنی و ...

هفته چهارده: استراتژی‌های مدیریت توان بین منابع مختلف ذخیره‌کننده خودروهای الکتریکی و هیبریدی جهت بهبود کارایی

هفته پانزده: طراحی و بهینه­سازی در خودروهای ترکیبی، الگوریتم­های چندمنظوره، مشکلات موجود در مدیریت توان خودرو، اصول برنامه­ریزی پویا برای مدیریت توان در وسایط حمل و نقل برقی

هفته شانزده: روش­های ترمز به همراه قابلیت بازگشت انرژی، وسایط حمل و نقل برقی عمومی، بررسی انواع ساختارهای کششی از قبیل مترو و قطار الکتریکی و ...

هدف از طرح درس

زمان بندی دقیق ارایه مباحث درس بر اساس تقویم آموزشی و پوشش سرفصلهای درس