برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان مبانی کانی شناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 10-8 یک هفته در میان و سه شنبه 10-8
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۴
پیش نیاز درس

بلور شناسی ( هندسی و نوری)

نحوه ارزیابی

امتحان کنبی : میان ترم و پایان ترم

روش تدریس

نظری و عملی آزمایشگاهی- استفاده از پاورپوینت و سایر امکانات آموزشی

طرح درس

- تعریف کانی، تاریخ کانی شناسی، کانی شناسی در ایران قدیم، اهمیت اقتصادی کانیها، نامگذاری کانیها، درگاههای اینترنتی برای کانی شناسی - ایزومورفیسم، پلی مورفیسم، پلی تیپیسم، سودومورفیسم، چندقلویی - شیمی بلور، شعاع یونی و اهمیت آن، کوئوردیناسیون یونی، نسبت شعاعی، عدد کوئوردیناسیون و مفهوم چند وجهی های کاتیونی، قاعده های پائولینگ، نیروهای پیوندی در بلورها، نمونه هایی از ساختارهای متداول، اثر فشار زیاد بر ساختار و کانی شناسی گوشته - شیمی کانی، عناصر اصلی پوستۀ زمین، تغییرهای ترکیبی کانیها، محلولهای جامد و طرز نمایش ترسیمی آنها، اکسولوشن، محاسبۀ فرمول کانی بر پایۀ نتیجۀ تجزیۀ شیمیایی - خواص فیزیکی کانیها، رخ، جدایی، شکست، سختی، دوام، گرانی ویژه، رنگ، رنگ خاکه، جال، فلوئورسانس، خواص الکتریکی و مغناطیسی. - نمودارهای پایداری کانیها، تعریف ها )سیستم، فاز، اجزاء سازنده، درجه آزادی(، پایداری، شبه پایداری و ناپایداری، ترمودینامیک مقدماتی و معرفی انرژی آزاد گیبس، قاعده فاز، نمودارهای فاز یک جزیی، نمودارهای دو جزیی، قاعدۀ اهرم - مقدمات سیلیکاتها، چند وجهی های کاتیونی رایج، مشخصات پیوندهای Si-O-Si و AI-O-Si و -O-AI-AI، اصل پرهیز AI، نحوه اتصال تترائدرها و اکتائدرها، پلیمرشدگی، انواع پلیمرهای ممکن، اکسیژن پلزن و ناپلزن، تعیین نسبت O:Si و فرمول پایه - کانی شناسی سلیکاتها )نزوسلیکاتها -سورسیلیکاتها و نزو- سوروسیلیکاتهای مخلوط -سیلیکاتهای حلقوی -سیلیکاتهای زنجیری - سیلیکاتهای ورقه ای -سیلیکاتهای داربستی( - کانی شناسی غیر سیلیکاتها - عناصر آزاد، سولفیدها و سولفوسالتها - اکسیدها، هیدروکسیدها و هالیدها - کربناتها، نیترالها، براتها، سولفاتها، کروماتها، تنگستانها، مولیبداتها، فسفاتها، ارسناتها و واناداتها - موارد استفاده کانی ها در داروسازی و پزشکی - موارد استفاده کانی ها در صنعت - آشنایی با کانی های گوهری عنوان درس به فارسی: مبانی کانی شناسی عنوان درس به انگلیسی: Principal of Mineralogy نوع درس و واحد دروس پیشنیاز: بلورشناسی )هندسی و نوری( پایه  نظری  دروس همنیاز: تخصصی اجباری  عملی  تعداد واحد: 4)1+3( سه واحد نظری و یک واحد عملی تخصصی اختیاری  نظری-عملی  تعداد ساعت: 80 رساله / پایاننامه  نوع آموزش تکمیلی عملی )در صورت نیاز(: سفر علمی  آزمایشگاه سمینار  کارگاه  موارد دیگر: .............. 44 عملی: - مطالعۀ کانیهای مهم سیلیکاته و غیرسیلیکاته در نمونۀ دستی، آزمایشگاه و مقاطع نازک میکروسکپی. - یادگیری روش تهیه مقاطع نازک میکروسکپی از کانیها در کارگاه

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با سرفصل های مصوب

دانشجو در پایان ترم با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی انواع مهم کانیهای سیلیکاته و غیرسیلیکاته آشنا شده و توانایی تشخیص انواع مهم کانیها را در نمونه دستی و در زیر میکروسکپ کسب نماید

عنوان آتشفشان شناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 4-6
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

سنگ شناسی آذرین

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم- کار دانشجویی- امتحان پایان ترم و در نظر گرفتن حضور مرتب در جلسات کلاسی است.

روش تدریس

تدریس نظری همراه با استفاده از پاورپوینت وفیلم های آموزشی در ارتباط است.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

این درس در 16 جلسه نظری هر هفته 2 ساعت برگزار می شود.

منابع

چ) فهرست منابع پیشنهادی:
-1پورکاسب، ه.، ،1387آتشفشان شناسی، انتشارات دانشگاه شهید چمران، 572صفحه.
-2درویش زاده، ع، ،1383آتشفشانها و رخساره های آتشفشانی، انتشارات دانشگاه تهران، 587صفحه.
-3قربانی، م،. ،1383مبانی آتشفشان شناسی با نگرشی بر آتشفشان های ایران، انتشارات آرین زمین، 384صفحه.

4- Durisin, D., 2007, Volcano Deformation, Springer.
5- Parfitt, 2008, Fundmentals of physical volcanology.
6- Sigurdsson, H., Houghton, B., McNutt, S., Rymer, H., Stix, J., 2015, The Encyclopedia of
Volcanoes, 2nd Edition. eBook ISBN: 9780123859396. Hardcover ISBN: 9780123859389,
Imprint: Academic Press, 1456 p.
7- Volcano: A Visual Guide Donna O'Meara, Firefly Books, Aban 24, 2008 - Nature - 288 p

 

طرح درس

در هر جلسه در ارتباط با مطالب از پیش تهیه شده بر حسب سرفصل ارائه میشود.

کلیات: تعریف سامانه آتشفشانی و مشخصات آن، ریشه آتشفشانها، منابع دمای داخل زمین )عنا صر رادیواکتیو با طول عمر زیاد و طول عمرکوتاه، دمای چ سبندگی، دمای نا شی از تشکیل پوسته زمین، انرژی جزر و مدی، تغییرات تولید دما در طول زمان زمینشنا سی(، علل افزایش دما به طور موضعی )تجمع مواد رادیواکتیو، جریانهای گرمایی و حرکت کنوکسیونی، عمل آتشفشانها، دگرگونی و تجدید تبلور(. دینامیک صعود ماگما و سازوکار فوران آتشفشانی: فرایند شناوری، انبساط حجمی ناشی از ذوب، حفرهای شدن، فشارهای تکتونیکی، صعود دیاپیری، سازوکار فوران. رده بندی انواع فورانهای آتشفشانی: اجزای ستون فوران، ردهبندی انواع فورانها و ویژگیهای آنها )هاوایی، استرومبولی، ولکانو، سابپلینیین یا وزووین، پلینیین، اولتراپلینیین، پله، فورانهای آبدار نوع سورتسی، فراتوپلینیین، زیردریاچهای و زیریخچالی( و توصیف حداقل چند فوران معروف تاریخی نظیر وزو )79 بعد از میالد(، کراکاتوآ )1983(، پله )1909(، سنت هلن )1980(. گازهای آتشفشانی: انواع، مشخصات، تقسیمبندی و فعالیت گازها، چشمههای آب گرم، چشمههای معدنی، ژیزرها جریان گدازه: اندازه و شکل جریانهای گدازه، عوامل مؤثر بر مورفولوژی گدازهها، گدازههای بازالتی )گدازههای پاهوهو و AA، بازالتهای جلگهای(، گدازههای آندزیتی، گدازههای داسیتی و ریولیتی )انواع اکستروزیونها و دمها( نهشتههای آتشفشانی: مواد ناپیوسته )خاکستر، الپیلی، بمب و بلوک(، مواد پیوسته )توف، الپیلی استون، برش، آگلومرا(، نهشتههای ریزشی، جریانی و موجی، الهارها و گلهای آتشفشانی، انواع و نحوه تشکیل پیروکالستیکها آتشفشانی و زمینساخت ورقهای: پراکندگی آتشفشانها در سطح زمین، آتشفشانهای دور اقیانوس آرام )حلقه آتش(، آتشفشانهای میان اقیانوس اطلس، آتشفشانهای ریفتهای قارهای )ریفت شرق آفریقا(، آتشفشانهای منفرد میان ورقههای اقیانوسی و قارهای، ویژگیهای آتشفشانهای حاشیههای مخرب، حاشیههای سازنده، ریفتهای قارهای و آتشفشانهای میان ورقهای )نقاط داغ و پلومهای گوشتهای(، آتشفشان و زلزله. عنوان درس به فارسی: آتشفشان شناسی عنوان درس به انگلیسی: Volcanology نوع درس و واحد دروس پیشنیاز: سنگ شناسی آذرین پایه  نظری  دروس همنیاز: تخصصی اجباری  عملی  تعداد واحد: 2 تخصصی اختیاری  نظری-عملی  تعداد ساعت: 32 رساله / پایاننامه  نوع آموزش تکمیلی عملی )در صورت نیاز(: سفر علمی  آزمایشگاه  سمینار  کارگاه  موارد دیگر: .............. 109 انواع خطرات آتشفشانی: پیشبینی، پایش فعالیت و ارزیابی میزان خطر آتشفشان، خطر جریانهای گدازه، مواد آذرآواری، گازهای سمی، آتشفشانها و زمین شناسی زیست محیطی آتشفشانها، منابع زمین گرمایی و منابع اقتصدی. آتشفشانهای پلیوکواترنری ایران: دماوند، سهند، سبالن، تفتان و بزمان، شهر بابک و جنوب کرمان، جنوب قوچان

هدف از طرح درس

هدف از طرح درس آشنایی دانشجویان با یکی از پدیده های طبیعی است که می تواند راه کارهای مناسبی را برای استفاده  ارائه نموده و همچنین  برای پیشگیری از خطرات آن مفید باشد. همچنین آشنایی با این پدیده در این درس می تواند در یادگیری سایر دروس زمین شناسی مانند سنگ شناسی آذرین و پترولوژی کمک موثری داشته باشد.

عنوان زمین شناسی صحرایی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری پنجشنبه ها و جمعه ها
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۴
پیش نیاز درس

سامانه اطلاعات جغرافیایی - سنجش از دور زمین شناختی- زمین شناسی ایران

نحوه ارزیابی

امتحان کتبی و شفاهی- امتحان آزمایشگاهی در پایان ترم- انجام تکلیف تهیه گزارش و نقشه توسط هر کدام از دانشجویان

روش تدریس

به صورت صحرایی و آزمایشگاهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

پنجشنبه ها و جمعه های هر هفته به صورت مراجعات میدانی و صحرایی جهت آموزش تهیه نقشه و گزارش زمین شناسی از محدوده تعیین شده.

منابع

1 اسفندیاری، ب،. ،1366 ترجمه، زمین شناسی روی زمین، انتشارات دانشگاه تهران، 471 صفحه. .2 قائمی، ف. رحیمی، ب. زراعتکار، ک،. ،1395 ترجمه، روش های صحرایی زمین شناسی، انتشارات دانشگاه فردوسی، شماره .651 .3 جلیلیان،ع.ح،. ،1392 مبانی زمینشناسی صحرایی، انتشارات دانشگاه پیام نور، 164 صفحه. 4. Berkman, D.A., 2001, Field Geologists’ Manual. The Australian Institute of Mining and Metatallurgy. 403p. 5. Coe, A.L. 2010, Geological Field Techniques. Wiley-Blackwell. 337pp. 6. Crouch, R.A. 2008, Basics of Field Geology. 31pp. 7. Lisle, R. J., Brabham, P. J., Barnes, J. W., 2011, Basic Geological Mapping, Wiley-Blackwell, 5ed, 196p.

طرح درس

کلیات: آشنایی با اهداف و مراحل انجام یک پژوهش زمین شناسی آشنایی برنامه ریزی کار در صحرا: انتخاب محل مطالعه، تهیه اطالعات پژوهشهای انجام شده قبلی )شامل نقشهها، گزارشها، کتب و مقاالت(، تهیه لوازم مورد نیاز کار و اسقرار در صحرا، تهیه نقشه مقدماتی )فتوژئولوژی عکسهای هوایی، تصاویرماهوارهای(، انتخاب محل استقرار صحرایی، انتخاب مسیرهای پیمایش، برنامه ریزی زمانی مسیرهای پیمایش و برداشتهای صحرایی، بازدید مقدماتی. لوازم ا صلی کار در صحرا و نحوه کار با آنها: عک سهای هوائی یا ت صاویر ماهوارهای با مقیاس موردنظر، نق شههای توپوگرافی با مقیاس موردنظر، کمپاس- لنزدستی- ارتفاع سنج- –GPS استریوسکوپ جیبی- دفترچه یادداشت صحرائی- چکش- متر و سایر لوازم ضروری و تجهیزات ایمنی کار صحرایی. روشهای اساسی کار در صحرا: توجیه تصاویر ماهواره ای و نقشه با طبیعت، نحوه تعیین موقعیت ایستگاه خود بر روی نقشه، نحوه پیمایش با قطب نما و GPS، نحوه پیمایش، نحوه نمونهبرداری از سنگها و برشهای چینه شناسی )نحوه نمونهبرداری سیستماتیک از گروه های مختلف سنگی، طرز نمونهبرداری از سنگ های سخت و رسوبات نرم، نمونه های معدنی و کانسارهای مختلف، نحوه نمونهبرداری از فسیل ها و چگونگی حفاظت و حمل آنها(، نحوه نگارش برداشتها )نحوه ثبت خصوصیات و نامگذاری انواع سنگ ها و رسوبات در صحرا، نحوه شمارهگذاری نمونههای سنگی، معدنی و فسیلی(، نحوه اندازهگیری عوارض ساختاری، تهیه مقاطع زمین شناسی، تهیه ستون چینه شناسی )تعریف برش چینهنگاری، انتخاب محل برش، اندازهگیری ضخامت واقعی الیهها، طرز شناسایی و تفکیک واحدهای سنگ چینه نگاری در صحرا، نحوه تشخیص مرز بین واحدهای سنگ چینه نگاری و ثبت آنها، نحوه برداشت و ترسیم پروفیل های نمادین و واقعی(. مطالعات زمین شنا سی منطقه: مطالعات صحرایی سنگهای ر سوبی، سنگهای آذرین، سنگهای دگرگونی، ساختارهای تکتونیکی، زمین شناسی اقتصادی، زمین شناسی کواترنر. عنوان درس به فارسی: زمین شناسی صحرایی عنوان درس به انگلیسی: Field Geology نوع درس و واحد دروس پیشنیاز: سامانه اطالعات جغرافیایی، سنجش از دور زمین شناختی، زمین شناسی ایران پایه  نظری  دروس همنیاز: تخصصی اجباری  عملی  تعداد واحد: 4 این درس به طور کامل به شکل عملی- صحرایی انجام می شود تخصصی اختیاری  نظری-عملی  تعداد ساعت: 192 رساله / پایاننامه  نوع آموزش تکمیلی عملی )در صورت نیاز(: سفر علمی  آزمایشگاه  سمینار  کارگاه  موارد دیگر: .............. 105 آشنائی با بخش های مختلف یک نقشه زمین شناسی: واحدهای سنگی، فسیلی، سنگ چینه ای – نشانه های زمین شناسی، ریخت شناسی ، جغرافیائی،آب نگاری و غیره – نوشته های حرفی – نشانه های ساختاری، واحدهای سنگی و چینه شناسی – راهنمای نقشه – برش های زمین شناسی نقشه راهنما- گزارش حاشیه نقشه –تکنیک های ترسیم و رنگ آمیزی تهیه نق شه زمین شنا سی نهایی با ا ستفاده از عکسهای هوایی و ت صاویر ماهوارهای GIS: به کار گیری نقش ههای پایه، عکسهای هوایی و ماهوارهای به ویژه با نرم افزارهای کار در محیط GIS برای تهیه و ترسیم نقشههای متوسط و بزرگ مقیاس. تهیه گزارش نهایی: انواع گزار شات روزانه پی شرفت کار ، حا شیه نق شه، پایانی، آ شنایی با بخش های مختلف یک گزارش زمین شنا سی- تهیه گزارش نهایی نقشه زمین شناسی. ت( راهبردهای تدریس و یادگیری متناسب با محتوا و هدف: به جز جلس ات توجیهی اولیه، تمامی مراحل انجام این درس تماماً در ص حرا انجام میش ود و برای اجرای آن به دانش کار با نرم افزارهای پردازش اطالعات و داده های ماهواره ای و حداقل یک ماه کار ص حرایی در یک منطقه دارای رخنمونهای س نگی )آذرین، رس وبی، دگرگونی( مناسب دورانهای مختلف زمینشناسی نیاز است. ث( راهبردهای ارزشیابی )پیشنهادی(: فعالیتهای کالسی در طول نیمسال ... درصد آزمون پایان نیمسال ... درصد ج( ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه:

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با سر فصل های مصوب در دوره کارشناسی- نهایتا ایجاد توان انجام یک پروژه صحرای زمین شناسی با توجه به اصول استاندارد.

عنوان سنجش از دور زمین شناختی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 12-10
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

چینه شناسی - زمین شناسی ساختاری 1 - سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)

نحوه ارزیابی

امتحان کتبی پایان ترم - امتحان کتبی میان ترم - آمتحان کتبی آزمایشگاهی

روش تدریس

استفاده از پاورپوینت و انجام تمرینات آزمایشگاهی

منابع

-1 امینی، ج،. ،1395 پردازش کامپیوتری تصاویر سنجش از دور. انتشارات دانشگاه تهران. -2 پیراسته، س،. ،1390 سنجش از دور در مطالعات منابع زمین. انتشارات شهیدی. -3 زبیری، م،. مجد، ع،. ،1392 آشنایی با فن سنجش از دور و کاربرد در منابع طبیعی. انتشارات، دانشگاه تهران -4 علوی پناه، ک،. ،1394 اصول سنجش از دور نوین و تفسیر تصاویر ماهواره ای و عکسهای هوایی. انتشارات دانشگاه تهران. -5 مر، ف،. و تنگستانی، م،. ،1382 )ترجمه(، سنجش از دور و سیستم اطالعات جغرافیایی، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی. -6 مقتدری، ا،. ،1396 سنجش از دور در زمین شناسی. انتشارات پرسش. -7 وامقی، ا،. ،1390 کاربرد عکس های هوایی در زمین شناسی تهیه نقشه، انتشارات دانشگاه تهران

طرح درس

پیشگفتار: مفهوم سنجش از دور بطور عام و سنجش از دور زمین شناختی، تاریخچه عکسهای هوایی و دادههای ماهوارهای در سنجش از دور، وضعیت کنونی و جایگاه سنجش از دور، یکاها و اصطالح شناسی در سنجش از دور. آشنایی با عناصر دورسنجی: منابع و انواع انرژی الکترومغناطیسی مورد استفاده در سنجش از دور )خورشید-طیف الکترومغناطیسی(، برهمکنش امواج الکترومغناطیس با جو )پنجره اتمسفری(، برهمکنش امواج الکترومغناطیس با زمین )بازتاب-پراکنش-جذب طیفی متفاوت آب، خاک، گیاه در مقابل تابش امواج الکترومغناطیس و گس یلش گرمایی اجس ام مختلف روی زمین(، انواع س نجندهها )مبدلهای امواج الکترومغناطیس به سیگنال( و سکوها )زمینی، هوایی، فضایی(، ارسال دادهها، پردازش و در نهایت کاربرد آنها. سنجندههای فعال و غیر فعال و برر سی قدرت تفکیک مکانی، تفکیک پرتو سنجی، تفکیک طیفی و تفکیک زمانی آنها به منظور کاربرد آنها در زمینههای مختلف زمینشناسی. انواع ت صویربرداری زمینی با اس تفاده از تریلی کش نده، هوایی با اس تفاده از هواپیما و هلیکوپتر )عکاس ی – دوربین های ویدئویی – سیستمهای اسکن کننده چند طیفی – سیستمهای اسکن کنندۀ خطی – سیستمهای رادار هوایی( و فضایی با استفاده از ماهواره، شاتل فضایی، ایستگاه فضایی )ماهواره های منابع زمینی – ماهواره های منابع زمینی سرنشین دار – ماهواره های منابع زمینی بدون سرنشین – ماهواره های هواشناسی – ماهواره های نظامی(. Terra-ASTER, Landsat, Spot, NOAA, ERS, IRS, Quickbird, Radarsat, IKONOS, ( ماهوارهها انواع با آشنایی METEOSAT )از نظر آرش یو اطالعاتی، طیف بازتابی مورد اس تفاده، نوع س نجنده، قدرتهای تفکیکی مختلف، س ریهای فعال این ماهوارهها و اهداف کاربردی آنها مانند منابع زمینی )کشاورزی، آبشناسی، زمینشناسی(، هواشناسی، تجاری، نظامی و جاسوس

پردازش تصوواویر با اسووتفاده از نزم افزارهایی چون ENVI، Mapper ER و GMTSAR، ایجاد الیههای اطالعاتی مختلف از ت صاویر پردازش شده، نق شههای زمین شنا سی، دادههای ژئو شیمی و غیره در سی ستم اطالعات جغرافیایی و در نهایت تجزیه و تحلیل و مدلسازی کاربردها: در زمینه مطالعات آب شنا سی )اقیانوسها، رودخانه ها، دریاچه ها، یخ(، هوا شنا سی )اتم سفر، تودههای پر ف شار و کم ف شار(، پو شش گیاهی )بیایانها، جنگلها، ک شاورزی(، زمین شنا سی ساختمانی ) ساختارهای خطی مثل درز و گ سل(، نق شههای زمین شنا سی )تفکیک واحدهای س نگی و دگرس انیها(، زمینش ناس ی زیس ت محیطی )آلودگیهای منابع آب، آلودگی معادن، بیماریهای گیاه(، زمینشناسی مهندسی )مخاطرات زمین(، اکتشاف منابع معدنی و نفتی، نظامی، مسکونی، صنعتی و غیره. عملی آشنایی با انواع دادهها در سنجش از دور و توانایی در انتخاب دادههای مناسب )نکات فنی همانند بررسی قدرت تفکیکهای مختلف تصاویر، عرض برداشت و قیمت هر کیلومتر مربع از آن تصاویر به منظور بررسی صرفه اقتصادی پروژه( بر اساس هدف مورد نظر. پردازش دادههای ماهوارهای با استفاده از نرم افزارهای مناسب )GMTSAR ,ENVI ,Mapper ER )و ایجاد الیههای اطالعاتی مختلف در سیستم اطالعات جغرافیایی )GIS )به منظور کاربرد در حوزههای مختلف علوم زمین: - استفاده از دادههای سنجش از دور در تفکیک واحدهای سنگی و تهیه نقشههای زمینشناسی - استفاده از دادههای سنجش از دور در تشخیص ساختهای خطی - استفاده از دادههای سنجش از دور در تشخیص مواد معدنی و حوزههای نفتی - استفاده از دادههای سنجش از دور در آب شناسی - استفاده از دادههای سنجش از دور در زمینشناسی مهندسی - استفاده از دادههای سنجش از دور در تشخیص آلودگی آب، گیاه و معادن - استفاده از دادههای سنجش از دور در تهیه نقشههای پوشش گیاهی

هدف از طرح درس

آشنایی با نحوه استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در زمین شناسی.

عنوان ماگما و فرایندهای ماگمایی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه 12-10 و یکشنبه 16-14
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم - کار دانشجویی- امتحان کتبی آزمایشگاهی و کتبی پایان ترم

روش تدریس

تدریس نظری و استفاده از پاورپوینت و تمرین های آزمایشگاهی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

در طول ترم 16 جلسه نظری همراه با امتحان میان ترم برگزار می شود. ضمنا هر هفته 2 ساعت عملی نیز در آزمایشگاه سنگ شناسی برای شناسائی سنگ ها و مطالعات میکروسکوپی برگزار میگردد.

طرح درس

جلسات نظری این درس طبق سرفصل های مصوب همراه با مطالب ضروری و تکمیلی بخ شرح زیر در شانزده جلسه برگزار می شود:

جلسه اول: تعاریف- مقدمه و هدف درس- ماگما - ویژگی های فیزیکی و شیمیائی ماگما- وزن مخصوص- ویسکوزیته- انواع ماگماها

جلسه دوم: منشا ماگماها- عمق و تاثیر فشار در ایجاد ماگما- منابع حرارتی لازم برای ذوب  و تشکیل ماگما- ساختمان داخلی زمین-

حلسه سوم: سنگ های آذرین- طبقه بندی سنگ های اذرین درونی و بیرونی- متدها و روش های مختلف طبقه بندی- بافت و ساخت سنگ ها

جلسه چهارم: کانی های سیلیکاته و انواع آنها- طبقه بندی بر اساس بافت- انواع بافت های سنگ های اذرین- طبقه بندی بر اساس نرکیب شیمیائی و درصد کانی های اصلی تشکیل دهنده سنگ ها- طبقه بندی اشترکایزن-

جلسه پنجم: سری های ماگمائی- تعریف سری ماگمائی- سری تولئیتی - سری کالک آلکالن- سری آلکالن- سری شوشونیتی- سری های اشباع از سیلیس- سری تحت اشباع از سیلیس - سنگ های اسیدی و بازیک و حدواسط بر اساس درصد سیلیس

جلسه ششم: برونزدهای صحرائی سنگ های آذرین درونی و بیرونی- نحوه شناسائی آنها- نحوه نمونه برداری از سنگ های آذرین- توده های اذرین درونی بر اساس مورفولوژی -

جلسه هفتم: باتولیت ها- استوک ها- لاکولیت و لوپولیت- دایک ها- سنگ های اذرین بیرونی و ویژگی های رخساره ای آنها- شکل شناسی و طبقه بندی سنگ های آتشفشانی بر اساس بافت و کانی شناسی

جلسه هشتم: فرایندهای ماگمائی- تبلور و کریستالیزاسیون- فرایند تفریق بلورین بر اساس قانون باون- سری های پیوسته و ناپیوسته در تبلور- ترتیب تبلور در ماگماهای غنی از سیلیس-

جلسه نهم: ترتیب تبلور در تفریق بلوری در ماگماهای فقیر از سیلیس - سری های آگپائیتی- بافت های جدایشی و علل تشکیل آن- مطالبی در خصوص سیستم های سیلیکاتی دو تائی و سه تائی

جلسه دهم: مکانیسم های مختلف در تفریق بلورین- تفریق در اثر انتشار - اثر سورت- تفریق به علت عدم اختلاط- تفریق ثقلی- تزریق ماگما در محیط های مختلف- آشیانه های ماگمائی و روند تفریق در آنها-

جلسه یازدهم: نطفه بندی بلورها و عوامل موثر در این فرایند- بررسی مکانیسم های ذوب در اعماق و گوشته- اهمیت پتروژنتیکی استنوسفر- فوران های آتشفشانی در ریفتها و اهمیت گدازه های تحت اشباع عمقی به علت زینولیت های در بر گیرنده گوشته ای

جلسه سیزدهم: فرایند اختلاط ماگمائی و روش های مختلف آلایش- هضم زینولیت ها- هضم سنگ دیواره و سنگ های مسیر صعود ماگماها- اختلاط دو نوع ماگمای مختلف - امکان تشکیل ماگماهای حدواسط از ترکیب دو نوع ماگما

جلسه چهاردهم: علائم آلایش و نحوه تشخیص صحرایی و آزمایشگاهی آن- بررسی دیاگرام های مخنتلف مورد استفاده در طبقه بندی کانی شناسی و سنگگ شناسی و شیمیائی- دیاگرام های هارکر و موارد استفاده از آنها- دیاگرام AFM در طبقه بندی سری های ماگمائی

جلسه پانزدهم:پیروکلاستیک ها و فرایندهای رسوبی - فرسایش سنگ ها و کانه زائی در سیلیکات ها- نقش عناصر کمیاب در تعیین ماهیت ماگماها- رفتار عناصر کمیاب مختلف در ماگماها و منشا آنها- عناصر سازگار و ناسازگار

جلسه شانزدهم: برگزاری امتحان کتبی پایان ترم- امتحان آزمایشگاهی

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با سرفصل های مصوب و هدف این درس در مطالعات پترولوژیکی

عنوان آتشفشان شناسی پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 12-10
مکان برگزاری گروه علوم زمین
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان کتبی پایان ترم

روش تدریس

به صورت نظری و استفاده از پاورپوینت و فیلم های آموزشی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

روز های دوشنبه هر هفته در طول ترم تا 16 جلسه درسی به صورت نظری به همراه ارائه برخی از فیلم های آموزشی ارائه می شود.

طرح درس

جلسات نظری این درس در 16 جلسه به شرح زیر ارائه می شود:

جلسه اول: تعاریف- تاریخچه آتشفشان های مهم - اهمیت مطالعه آتشفشان ها- کمربندهای آتشفشانی دنیا- ارتباط آتشفشان با زلزله-

جلسه دوم: ماگمای سازنده آتشفشان ها- حرارت مورد نیاز در تولید ماگما- طبقه بندی آتش فشان ها بر اساس الگوهای فوران- ساختمان  دستگاه آتشفشان -

جلسه سوم: رده بندی انواع آتشفشان ها: استرومبولی- هاوائی- پلینی و التراپلینی- ولکانو و پله) - فوران های دریائی کم عمق- عمیق فوران های جزیره ساز- فوران های زیر یخچالی و محصولات آنها

جلسه چهارم: مواد آتشفشانی - مواد جامد- مایع و گاز- نهشته های آذر آواری به هم پیوسته- نهشته های منفصل و تفراها- طبقه بندی مواد و نام گذاری مواد جامد پیوسته و منفصل -

جلسه پنجم: رده بندی فوران ها: رده بندی ریتمن- والکر- لاکروا - شاخص انفجاری و ضریب انفجاری در آتش فشان ها- انواع رخساره ای مواد پیروکلاستیکی پیئسته و منفصل

جلسه ششم: انواع فوران های هوائی: استرمبولی - هاوائی- پلینی و التراپلینی- پله - فوران های دریایی - فوران های جزیره ساز- فوراان سورتسی- فوران های زیر یخچالی

جلسه هفتم: سری های ماگمائی- سری تولئیتی- سری کالک آلکالن- سری آلکالن- سری شوشونیتی - علت ایجاد سری ها و محل آنها- نمودارهای مورد استفاده در مطالعه سری ها

جلسه هشتم: آتش فشان ها و زمین ساخت- اتش فشانه ای حاشیه فعال قاره- آتشفشان های جزائر قوسی - آتش فشان های پشت قوس- آتش های پشته ای میان اقیانوسی- اتش فشان های میان صفحات اقیانوسی و قاره ای

جلسه نهم: کنترل آتش فشان های فعال- تعاریف و اهداف- نحوه مراقبت و مانیتورینگ اتش فشان ها- تغییرات گرانشی- تغییرات میدان های مغناطیس و الکتریکی این مناطق-

جلسه دهم: تغییرات حرارتی - تغییرات دمای دودخان ها- نغییرات حرارت چشمه های داغ- دگرشکلی های سطح زمین- زمین لرزه ها- سنجش از دور- بررسی شیمی گازها- ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالیت آتش فشان

جلسه یازدهم: خطرهای آتشفشانی و راه ای پیشگیری- انواع خطرها: جریانات مواد پیروکلاستیکی و لاهار و روانه ای گل- روانه ای مواد مذاب- بهمن های سوزان و ابرهای سوزان- سونامی- زمین لرزه- گازهای سمی- تغییرات آب و هوائی

جلسه دوازدهم: تهیه نقشه های خطر و پیشگویی خطرات- بررسی آتشفشان های ایران - کمربندهای آتشفشان مهم در ایران

جلسه سیزدهم: تقسیم بندی آتش فشان های ایران بر اساس سن و مواد آتشفشانی و موقعیت جغرافیائی - دوره های زمین شناسی مهم فعالیت اتش فشان ها در ایران- آتش فشان های خاموش جوان - دوره شدید فعالیت آتشفشانی ائوسن

جلسه چهاردهم: بررسی ارتباط آتشفشان های ایران با زمین ساخت صفحه ای و ریفت ها- کمربند آتش فشانی ارومیه- دختر کمربند آتش فشانی البرز

جلسه پانزدهم:اتش فشان های پلیو- کواترنر در ایران- آتش فشان های نقطه ای مهم در ایران مانند سهند - سبلان - تفتان- بزمان- دماوند

جلسه شانزدهم: برگزاری امتحان کتبی

هدف از طرح درس

مطالعه سرفصل های مصوب و مورد نیاز دانشجویان

عنوان پترولوژی بازالت ها
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری یکشنبه 12-10
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان کتبی میان ترم و طرح سوالات شفاهی در کلاس و برگزاری سمینار و امتحان کتبی پایان ترم.

روش تدریس

به صورت تدریس نظری و پاورپوینت های در ارتباط با درس.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

در 16 جلسه نظری هر هفته 2 ساعت برگزار میشود.

طرح درس

برنامه درسی هر هفته 2 ساعت در مجموع ترم در شانزده جلسه طبق سرفصل های در نظر گرفته شده و مصوب به همراه برخی از مطالب ضروری دیگر به شرح زیر ارائه میشود:

جلسه اول: کلیات - واژه نگاری- سوابق مطالعاتی بازالت ها- زمین شناسی صحرایی رخنمون های بازالتی-

جلسه دوم: کانی شناسی و سنگ نگاری بازالت ها - شیمی کانی ها- شیمی عناصر اصلی، کمیاب، ایزوتوپی بازالت ها

جلسه سوم: پترولوژی و پتروژنز بازالت ها- بازالت های قدیمی کوماتئیت ها- ویژگی های شیمیائی و کانی شناسی کوماتئیت ها - محیط تکتونیکی کوماتئیت ها

جلسه چهارم: بازالت های تولئیتی- بازالت های طغیانی قاره ای- ویژگی سری های ماگمائی تولئیتی- علت گسترده بودن تولئیت های قارهای و توزیع سنی و جغرافیایی تولئیت ها

حلسه پنجم: پترولوژی تجربی بارالت ها و سنگ منشا آنها- سنگ منشا اکلوژیتی- سنگ منشا پریدوتیتی- اهمیت پتروژنتیکی استونسفر-

جلسه ششم: محیط های زمین ساختی رخداد فوران های آتشفشانی- حرارت و مکانیسم های ذوب در گوشته-

محیط اقیانوس برای تولید مذاب های بازالتی- پشته های میان اقیانوسی MORB - مورب عادی و مورب غنی شده - ترکیب شیمیائی بازالت های پشته های میان اقیانوسی- ارتباط ژنتیکی مورب عادی و غنی شده

جلسه هفتم: بازالت های کف اقیانوس OFB - بازالت های جزایر اقیانوسی OIB - مقایسه بازالت های جزائر اقیانوسی و پشته ها از نظر کانی شناسی، ترکیب شیمیائی و ارتباط ژنتیکی

جلسه هشتم: منشا اولیه بازالت ها- منشا ثانویه بازالت ها و اهمیت تشخیص آن در مطالعات پترولوژی بازالت ها- پترولوژی تجربی سیستم های بازالت ساز- تحول بازالت ها و عوامل موثر در این زمینه - آلایش مذاب های بازالتی

جلسه نهم: بازالت های محیط های قاره ای، هات پوینت ها، بازالت های کوهزائی و مناطق فرورانش- بازالت های طغیانی قاره ای FCB - بازالت های کافت های قاره ای- بازالت های حاشیه فعال قارهای-

جلسه دهم: شیمی و پتروگرافی سنگ های آتشفشانی جزائر کمانی- پتروژنز ماگماهای جزائر کمانی- کمان های ماگمائی قاره ای- پتروژنز ماگماهای کمان قاره ای

جلسه یازدهم: پترولوژی و زمین شیمی بازالت های ماه و متئوریت ها - بررسی و زمین شیمی گوشته های سیارات زمینی-

جلسه دوازدهم: تاریخچه گرمائی سیارات زمینی- تحول و تکامل سیارات و نقش بازالت ها در این امر

جلسه سیزدهم: نمودارها و دیاگرام های متداول برای مطالعات بازالت ها- نحوه بررسی صحرائی برونزدها بازالتی - ارتباط سنگ شناختی سنگ های همراه بازالت ها.

جلسه چهاردهم: پتانسیل کانه زائی ماگمای بازالتی- فوران بازالتی از کافت های قاره ای و ووجود زینولیت ها گوشته ای در آنها.

جلسه پانزدهم: پدیده آلایش در بازالت ها- نحوه شناسائی آلایش در زیر میکروسکوپ و مشاهدات صحرایی- توزیع عناصر کمیاب و تنوع آنها در بازالت های مختلف و استفاده از این امر در تشخیص انها.

جلسه شانزدهم: برگزاری سمینار در ارتباط با مطالب درسی

 

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجو با اهداف درس و سرفصل های مصوب

عنوان پترولوژی صحرایی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری پنجشنبه ها
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

آزمون کتبی میان ترم - طرح برخی تکالیف و در نظر گرفتن بخشی از نمره- آزمون کتبی پایان ترم

روش تدریس

تدریس به صورت نظری و آزمایشگاهی- استفاده از پاورپوینت

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هر هفته به صورت نظری و آزمایشگاهی و در صورت امکان همراه با برگزاری برنامه صحرایی

طرح درس

این درس 2 واحد نظری در طول ترم در شانزده جلسه به صورت آزمایشگاهی و حل تمرین و تدریس نظری تواما به شرح زیر برگزار می شود

جلسه اول: تبیین هدف درس- وسایل مورد نیاز در انجام برنامه های صحرایی پترولوژی- نحوه برنامه ریزی انجام یک پروژه صحرایی- تعیین تدارکات اولیه - گردآوری مدارک و مستندات کتابخانه ای- تهیه نقشه ها و عکس های هوائی و ماهواره ای مورد نیاز

جلسه دوم: مطالعات آزمایشگاهی اولیه از جمله بررسی عکس های هوائی و تهیه نقشه اولیه برای شروع کارهای صحرائی بر روی کاغذ کالک- تعیین محل کمپ و مسیرهای پیمایش-

جلسه سوم: روش نمونه برداری از سنگ ها و برونزدهای هدف در صحرا- نحوه جمع آوری اطلاعات از ایستگاه های مد نظر در مسیرهای پیمایش و نحوه ثبت آنها-

جلسه چهارم: نحوه استفاده از GPS در برداشتهای صحرایی - روش کار و استفاده از کمپاس برانتون - نحوه ثبت مشخصات تکتونیکی ساختارهای صفحه ای و خطی

جلسه پنجم: روش نمایش هندسی مشخصات ساختارهای خطی و صفحه ای در دایره مثلثاتی- حل تمرین در خصوص روش نمایش ساختارهای خطی و صفحه ای و تشخیص خط و صفحه از طریق فرمول.

جلسه ششم: روش تهیه گزارش های زمین شناسی از محدوده های مورد مطالعه- محتویات استاندارد گزارش های زمین شناسی- نرم افزارهای مناسب در هیه نقشه ها و تهیه دیاکرام های مورد نیاز تکتونیکی-

جلسه هفتم: رسم برش های مختلف از نقشه های زمین شناسی- رسم برش از نقشه های بدون کانتور- سرگذشت زمین شناسی از نقشه های بدون لجند و تعیین ترتیب سنی حوادث زمین شناسی با استفاده نقشه- تنظیم و ترتیب لجند در نقشه های بر اساس سن-

جلسه هشتم: طراحی و رسم نقشه بر اساس سرگذشت زمین شناسی - تمرین های عملی بر روی نقشه های مختلف

جلسه نهم: حل مسائل سه نقطه ارتفاعی بر روی نقشه- مشخص کردن برونزد مرز لایه ها بر اساس یه نقطه ارتفاعی- مشخص کردن موقعیت فضایی لایه ها در عمق بر اساس سه نقطه برونزد یافته از آن لایه و یا در دست بودن سه نقطه ارتفاعی از لایه در چاه های حفاری

جلسه دهم: استفاده های متعدد از اطلاعات مربوط به خط جهت امتداد لایه ها- روش پیدا کردن ارتفاع و جهت شیب و زاویه شیب لایه ها بر اساس سه نقطه ارتفاعی- جابجائی مرز لایه ها در اثر گسل ر روی نقشه- حفاری افقی و عمودی در نقشه ها-

جلسه یازدهم: شبکه های استریوگرافی و کاربرد آن در پترولوژی صحرایی- انواع درزه ها در سنگ ها و روش اندازه گیری آنها و درزه نگاری- استفاده از اطلاعات درزها برای تعیین راستای تنش های اصلی در منطقه-

جلسه دوازدهم- استفاده از شبکه های استریونت برای نشان دادن هندسی عناصر ساختاری چین ها و تعیین محمور اصلی تنش فشارشی چین دهنده - همچنید تعیین مشخصات هندسی درزهای بوجود آمده در مناطق چین خورده

جلسه سیزدهم: معرفی انواع کمپاس ها و قطب نماهای زمین شناسی- روش کار با کمپاس برانتون در صحرا- نحوه ثبت اطلاعات مربوط به اندازه گیری ها-

جلسه چهاردهم: نمایش هندسی مشخصات هندسی ساختارهای خطی و صفحه ای در دایره مثلثاتی- حل تمرین های مربوط به تعیین نوع ساختارهای خطی و صفحه ای و فرمول نویسی-

جلسه پانزدهم: حل تمرینات مربوط به کلیه بخش های تدریس شده در جلسات نظری

جلسه شانزدهم : برگزاری امتحان عملی

هدف از طرح درس

یادگیری مطالب مصوب سر فصل های درس و آمادگی قبلی

عنوان خواص فیزیکی سیالات سیلیکاتی
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری یکشنبه 12-10
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

برگزاری آزمون میان ترم و کتبی پایان ترم

روش تدریس

طرح موضوعات درسی بر اساس سرفصل های مصوب همراه با مطالب ضروری جنبی - پرسش و پاسخ و مشارکت دانشجو - پاورپوینت و تدریس نظری.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هر هفته روزهای یکشنبه 2 ساعت تدریس نظری از ساعت 12-10

هدف از طرح درس

هدف آشنایی دانشجو با ویژگی های ساختاری و خواص فیزیکی مذاب های سیلیکاتی بر اساس تجارب آزمایشگاهی بدست آمده و انجام شده بر روی مذاب های مصنوعی و طبیعی.

عنوان زمین ریخت شناسی زیست محیطی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 12-10
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

ارزیابی میان ترم و ارزیابی کتبی پایان ترم

روش تدریس

تدریس نظری درس بر اساس سرفصل های مصوب و در صورت نیاز استفاده از پاورپوینت و نمایش فیلم های آموزشی در ارتباط

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هر هفته در ساعت مورد نظر 2 ساعت تدریس نظری بر اساس مطالب در نظر گرفته شده بر اساس سرفصل و توضیحات مقدماتی و تکمیلی در اتباط با عناوین درس.

طرح درس

درس نظری هر هفته 2 ساعت به شرح زیر تدریس میشود:

جلسه اول: مقدمات و تعریف زمین ریخت شناسی و هدف درس- تاثیر عملکرد های انسان بر مورفولوژی-

جلسه دوم: علل ایجاد مورف های مختلف در زمین- بررسی علل زمین شناسی- تاثیر گسل ها و نیروهای تکتونیکی بزرگ مقیاس در ایجاد اشکال در زمین. نیروهای کششی، برشی، و فشارشی و اشکال ایجاد شده-

جلسه سوم: علت اصلی و نهایی ایجاد اشکال مانند فرسایش و هوازدگی سنگ ها- مقاومت متفاوت سنگ ها در برابر فرسایش و انواع مورف های ایجاد شده- هوازدگی فیزیکی و مکانیکی -

جلسه چهارم: تاثیر آب و هوا و اقلیم های مختلف در ایجاد فرم های مختلف- تکامل ودینامیسم فرایندهای سطحی- فرم های و اشکال سطح زمین در ارتباط با اب و هوا-

جلسه پنجم: اب وهوای سردوخشک و فرم ایجاد شده- اب و هوای گرم و مرطوب و اب و هوای گرم و خشک و اشکال مختلف سنگ ها و نقش آن در ایحاد فرم های مختلف

جلسه ششم: تعریف کارست و مناطق کارستیک و اشکال مختلف در این منطقه- اهمیت شناخت مناطق کارستیک- تاثیر اب و هوا در ایجاد مناطق کارستیک- رفتار سنگ های آهکی در مناطق سرد و خشک. - مورفولوژی مناطق مختلف آتشفشانی و علل ایجاد ناهمواری ها و اشکال ایجاد شده در سنگ های آذرین درونی- ایجاد لغزش و سولیفلوکسیون در رسوبات آذرآواری -مناطق رسی و مورفولوژی های ایجاد شده در این مناطق

جلسه هفتم: تحول ناهماری های گسلی- بررسی شبکه هیدروگرافیک در ناهمواری های مختلف-نیمرخ دره ها- مطالعه سازندهای سطحی-حرکت مواد بر روی دامنه: ریزش،واریزه، سولیفلوکسیون، خزش، لغزش- جریان های گلی- جریان های سیلابی-انواع بسترهای مختلف جریانات آبی- تحول حوزه های آبخیز- اسارت یا آبربایی-

جلسه هشتم: ویژگی های مناطق خشک- اقلیم های بیابانی- مناطق اصلی آب و هوایی ایران- ناهمواری های مناطق خشک- دشت سر ها و مشخصات آنها- اینسلبرگ و موناد ناک ها-

جلسه نهم: پلایا و تعاریف- مشخصات پلایاها- محیط پلایاها- مخروط افکنه ها- دشت های ریگی یا رگ ها-نبکا-کلوت

جلسه دهم: جلگه های رسی-کویر و تعریف- گنبدهای نمکی و مکانیسم تشکیل آن- ناهمواری های ماسه ای- فرسایش بادی

جلسه یازدهم: مراحل مختلف فرسایش بادی- برداشت و حمل- رسوبگذاری- چگونگی حمل مواد- ناهمواری های ایجاد شده بوسیله باد-یاردانگ- ناهمواری های ماسه ای

جلسه دوازدهم: اشکال ناهمواری های ماسه ای بادی: سیف، بارخان، سیلک، قوردو .. - اشکال مختلف بارخان - تپه های ماسه ای و جهت بادهای ایجاد کننده- باد غالب و فرعی- نحوه و روش های مختلف تثبیت شن های روان

جلسه سیزدهم: ناپایداری های زمین ریخت شناسی- بررسی ناپایداری ها در مناطق مختلف اب و هوایی و زمین شناسی- علل ایجاد ناپایداری ها- علل زمین شناختی و انسانی-

جلسه چهاردهم: تاثیرات ناپایداری ها بر محیط زیست- نحوه و روش های مختلف در تثبیت ناپایداری ها-

جلسه پانزدهم: خطرات زمین ریخت شناسی- سیل، لغزش ها و ریزش ها - دامنه های ناپایدار- خطرات در مناطق اتشفشانی- خطرات مناطق کویری- لند اسلایدهای مهم و حادثه ساز- زمین لرزه و مناطق پرخطر

جلسه شانزدهم: نقش انسان در بر هم زدن زمین ریخت ها مانند حفاری های معدنی، - ساخت و سازهای شهرک ها و مناطق مسکونی در مقیاس وسیع- ایجاد جاده ها - نقش و وظیفه انسان در حفظ ریخت های طبیعی .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هدف از طرح درس

آشنا کردن دانشجو با مفاهیم پایه ای زمین ریخت شناسی و دینامیسم فعال فرایندهای فعال بر روی سیماهای زمین و تاثیر عملکردهای انسان بر انها

عنوان خواص فیزیکی سیالات سیلیکاتی
مقطع تحصیلی دکترای تخصصی
زمان برگزاری یکشنبه 12-10
مکان برگزاری گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

امتحان کتبی میان ترم- سمینار علمی از بخش های درسی- امتحان پایان ترم کتبی

روش تدریس

هر جلسه با مقدمه ای در ارتباط با مفاهیم درس و هدف تدریس شروع می شود. تدریس نظری سرفصل های تدوین شده به همراه ارئه مطالبی در پاور پوینت.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

در مجموع 16 جلسه نظری و هر هفته 2 ساعت نظری تدریس می شود.

منابع

منابع در نظر گرفته در برنامه ارائه شده توسط ستاد انقلاب فرهنگی به همراه برخی از مطالب ضروری دیگر در ارتباط با درس.

طرح درس

برنامه درسی در 16 جلسه ترمی به شرح زیر ارائه می شود:

جلسه اول: ماگما و مایعات سیلیکاتی- مکانیسم تشکیل- مکان تشکیل ماگماها- ترکیب ماگما-

جلسه دوم: ویژگی های فیزیکی ماگما مانند حرارت- وزن مخصوص- غلظت و ویسکوزیته- عوامل موثر بر ویژگی ها

جلسه سوم: تاثیر حرارت، فشار، برروی غلظت و وزن مخصوص ماگما و سیالات سیلیکاتی- رفتار ماگما توسط رئولوژی

جلسه چهارم: صعود و شناوری ماگما- نقش پوسته به عنوان یک صافی چگالی- پدیده underplating - افزایش حجم در حین ذوب- حفره دار شدن ماگما

جلسه پنجم: فشارهای تکتونیکی بر روی ماگما- نرخ های متفاوت تزریق ماگما در جریان های خطی و تیغه ای-نرخ جریان برای ماگمای بینگهام- نرخ تزریق ماگمای آشفته

جلسه ششم: جریان کانالی- تزریق دیاپیری ماگما- درجه حرارت ذوب و تبلور- وضعیت استثنایی آب- نقش فشار سیالات در فرایندهای زمین شناسی-شرایط انحلال کوارتز-

جلسه هفتم: تشکیل بلور-- هسته بندی و نمو بلورها- نرخ های رشد بلورها- رابطه ساختمان داخلی و شکل خارجی بلورها- تراخت- هابیت- بلور ایده ال و طبیعی-

جلسه هشتم: شیشه - ساختمان و خواص فیزیکی شیشه های سیلیکاتی- شیشه در مقابل مذاب و کریستال- نقش کاتیون ها در ساختار شیشه ها- متعادل کننده های شبکه فلزات قلیائی و قلیائی خاکی- سیلیس و ویژگی های نامتعارف آن

جلسه نهم: پلی مورف های متعدد سیلیس- تغییرات آنتالپی و آنتروپی در حین ذوب سیلیس- نقش ناخالصی ها در ویژگی های فیزیکی- خواص سیستم های سیلیکاتی - سیستم اکسیدفلزی-سیلیس- عدم امتزاج مایعات غنی از سیلیس

جلسه دهم: ساختمان و خواص آلوموسیلیکات های شیشه و مذاب- خواص شیشهای سیلیس-آهن و مذاب ها- ساختمان سیلیکات آهن دار در شیشه ها و مذاب ها-

جلسه یازدهم: سیستم های سیلیکاتی حامل تیتانیم- فسفر در سیستم های سیلیکاتی- خواص مذاب های آبدار و شیشه- مکانیسم انجلال آب و ساختار آن- سیستم های واکنش پذیر سیلیکات C-O-N--H - گازهای نادر ، انواع مولکولی ، هیدروژن و هالوژن ها

جلسه دوازدهم: مذاب های حاوی کمپلکس های شیمیائی و ماگماهای طبیعی- ساختمان اتمی مذاب ها- ماهیت مواد فرار در مذاب ها- حلالیت مواد فرار در مذاب های سیلیکاتی-جدایش مواد فرار از مذاب ها- ترکیبات مایعات جدا شده- نتایج و عواقب خروج مواد فرار و مایعات از مذاب ها بویژه در اتش فشان ها

جلسه سیزدهم: فومرول ها- سیالات هیدروترمال، نهشته های معدنی و مخازن ژئوترمال- منشا ماگماهای اسیدی-سیلیکات های آبدار-نقش Al در ماگماهای اسیدی- نقش P2O5 در ماگماهای اسیدی- تغییرات ایجاد شده توسط F در ماگماهای اسیدی-حدواسط- نقش B در ماگماها- آهن در ماگماهای گرانیتی- جلالیت آب در ماگماهای اسیدی-حدواسط- تعداد و فراوانی نطفه ها

جلسه چهاردهم: همرفت ماگماها- ته نشینی و نهشته شده کریستال ها در اثر فشار- کومولیت های آذرین- عدم امتزاج مایعات و عوامل تاثیر گذار در این فرایند

جلسه پانزدهم: فرایندهای انتشار - اثر سورت - همرفت آزاد- همرفت تحت فشار- نحوه تشکیل دیاپیرها و صعود آنها-

جلسه شانزدهم: جمع بندی مطالب تدریس شده- نقش مطالعات ساختاری سیلیکات ها در پترولوژی- خواص ترمودینامیکی مایعات سیلیکاتی در فشارهای بالا و نقش آن در پترولوژی سنگ های آذرین- فروتافت و فراتافت ماگما

هدف از طرح درس

آشنایی و آمادگی دانشجو با عناوین درسی و مورد نیاز رشته