برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد.

منابع

Ashihara H., Crozier A. and Komamine A. (2011)  Plant Metabolism and Biotechnolgy

Buchanan B.B., Gruissem W. and Jones R.L. (2015) Biochemistry and Molecular Biology of Plants

Heldt H.W. (2021) Plant Biochemistry

Goodwin T.W. and E. I. Mercer E.I. (2003) Introduction to Plant Biochemistry

 

طرح درس

جلسه ی اول: مقدمه و تاریخچه در ارتباط با متابولیت های ثانویه گیاهی، انواع متابولیت های ثانویه، تنوع ساختار بیوشیمیایی.

جلسه ی دوم: وظایف فیزیولوژیک متابولیت های ثانویه، کاربرد متابولیت های ثانویه به عنوان ترکیبات فعال زیستی.

جلسه سوم: روشهای استخراج، تخلیص و اندازه گیری متابولیت های ثانویه.

جلسه ی چهارم: آلکالوییدها، طبقه بندی و انواع، نحوه نامگذاری، بیوسنتز، گسترش در تاکسون های گیاهی، گسترش در بافت های گیاهی، جایگاه یاخته ای.

جلسه ی پنجم: آلکالوییدها، وظایف بیولوژیک، کاربرد در علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم دارویی.

جلسه ششم: همی ترپن ها و مونوترپنوییدها، سزکویی ترپنوییدها: انواع، بیوستز، ساختار بیوشیمیایی، جایگاه یاخته ای، وظایف فیزیولوژیک، کاربرد.

جلسه ی هفتم: دی ترپنوییدها، تری ترپنوییدها، تترا ترپنوییدها و پلی پرنوییدها: انواع، بیوستز، ساختار بیوشیمیایی، جایگاه یاخته ای، وظایف فیزیولوژیک، کاربرد.

جلسه ی هشتم: متابولیت های ثانویه گوگرددار در گیاهان، انواع، بیوسنتز، جایگاه یاخته ای، نقش فیزیولوژیک، کاربرد.

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان دوره دکتری با انواع، ساختار، عملکرد، بیوستز و کاربردهای متابولیت های ثانویه گیاهی.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

با استفاده از کتاب های مرجع و اسلاید های تهیه شده درسی.

نحوه ارزیابی

آزمون نهایی به صورت نوشتاری و ارزیابی سمینار کلاسی.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

دروس بصورت هفتگی مطابق سرفصل های کمیسیون برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری ارایه می گردد. 90 درصد تدریس استاد به صورت سخنرانی و ارزشیابی ازآموخته های دانشجویان به کمک روش پرسش و پاسخ می باشد. 10درصد مشارکت دانشجویان به صورت ارائه سمینار درسی می باشند.این درس با آقای دکتر سید یحیی صالحی به صورت مشترک تدریس می شود.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 18-16 دانشکده ی علوم طبیعی- گروه علوم گیاهی، سلولی و مولکولی، کلاس 224 - - -
پیش نیاز درس

ندارد.

منابع

Barrera-Saldana H. A. (2012) Genetic Engineering - Basics, New Applications and Responsibilities

Fett- Neto A. G. (2016) Biotechnology of Plant Secondary Metabolism: Methods and Protocol

Heldt H.W. (2021) Plant Biochemistry

Stewart Jr, C. N. (2008) Plant Biotechnology and Genetics: Principles, Techniques and Applications

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس

جلسه اول: مقدمه ای بر زیست فن آوری، شاخه های اصلی زیست فن آوری، اصول و کاربردهای زیست فن آوری در گیاهان.

جلسه دوم: مهندسی ژنتیک گیاهی، اصول و کاربردها در گرایش های علوم گیاهی.

جلسه سوم: آشنایی با اصول کشت سلول، بافت و پروتوپلاست گیاهی، کاربردهای کشت سلول و بافت گیاهی، رویانزایی بدنی، ریزازدیادی.

جلسه چهارم: انتقال ژن به گیاهان، تاریخچه، انواع روشهای اتقال ژن به گیاهان.

جلسه پنجم: انواع وکتورها و استفاده از آنها در زیست فن آوری و مهندسی ژنتیک.

جلسه ششم: مهندسی ژنتیک گیاهان زراعی و دارویی، دیدگاه های نوین، اصلاح گیاهان با روشهای مهندسی ژنتیک.

جلسه هفتم: تراریختی ژنتیکی، تولید گیاهان تراریخته، اهداف کلی و کاربردها، جایگاه بیوتکنولوژی سبز در جوامع مختلف.

جلسه هشتم: استفاده از زیست فن آوری و مهندسی ژنتیک در ارتباط با هورمونهای گیاهی.

جلسه نهم: رهیافت های زیست فن آوری برای تولید ترکیبات دارویی توسط کشت های سلولی.

جلسه دهم: تولید محصولات نوترکیب با استفاده از روشهای مهندسی ژنتیک.

جلسه یازدهم: تولید گیاهان مقاوم به حشرات، قارچها، ویروس ها و سایر آفات.

جلسه دوازدهم:کاربرد زیست فن آوری گیاهی در بهبود روشهای استفاده از علف کش ها.

جلسه سیزدهم: کاربرد زیست فن آوری در ایجاد مقاومت به انواع تنش های زیستی و غیر زیستی در گیاهان.

جلسه چهاردهم: کاربرد زیست فن آوری و مهندسی ژنتیک در حذف صفات غیرمطلوب گونه های گیاهی.

جلسه پانزدهم: فیتوبیوراکتورها و کاربرد آها در تولید متابولیت های گیاهی.

جلسه شانزدهم: مسئولیت های اخلاقی در ارتباط با زیست فن آوری و مهدسی ژنتیک، بیوتکنولوژی بنفش.

هدف از طرح درس

هدف این درس آشایی دانشجویان دکتری با فنون زیست فن آوری و مهندسی ژنتیک است. 

تعداد واحد ۲
روش تدریس

با استفاده از کتابهای مرجع و اسلایدهای درسی تهیه شده.

نحوه ارزیابی

امتحان پایان ترم بصورت نوشتاری و ارزیابی سمینار کلاسی.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

طبق برنامه اعلام شده بصورت هفتگی مطابق سرفصل های کمیسیون برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری اراِِِئه  می گردد. دانشجویان موظف به ارائه یک سمینار کلاسی می باشد. 90 درصد تدریس استاد به صورت سخنرانی و ارزشیابی ازآموخته های دانشجویان به کمک روش پرسش و پاسخ است و 10درصد به صورت مشارکت دانشجویان به صورت ارائه سمینار درسی می باشد.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 18-16 دانشکده علوم طبیعی- گروه علوم گیاهی، سلولی و مولکولی، کلاس 316 - - -
پیش نیاز درس

ندارد.

منابع

Beck C.B. (2010) An Introduction to Pant Structure and Development

Buvat R. (1989) Ontogeny, Cell Differentiation and Structure of Vascular Plants

Evert R.F. and Eichhorn S.E. (2013) Raven Biology of Plants

Timmermans M.C.P. (2010) Plant Development (Current Topics in Developmental Biology)

 

 

طرح درس

جلسه اول: سازو کارهای سلولی و مولکولی در مراحل تکوینی گیاهان، مبانی سلولی و مولولی تمایز، سازمان دهی مریستم های انتهایی در ساقه و ریشه.

جلسه دوم: تمایز و تعیین سرنوشت سلولها، تمایز سلولی و عوامل موثر بر آن، نقش سلولهای بنیادی در ساقه، ریشه برگ، تمایز در سیستم آوندی (چوب و آبکش).

جلسه سوم:مسیرهای گلدهی در گیاهان، ژن های دخیل در هر مسیر، تنظیم ژن های گلدهی.

جلسه چهارم: کنترل زمان گلدهی، تنظیم اپی ژنتیکی نمو گل، نقش فاکتورهای MADS-Box  در نمو گل.

جلسه پنجم: تغییر شکل و ساختار گل و تنظیم ژنتیکی آن، زیست شاسی مولکولی رنگیزه های گل، تنظیم رنگیزه دار شدن گل.

جلسه ششم: نمو میوه، ساز وکارهای رسیدگی میوه، نمو دانه و نقش ژن ها در آن، عوامل موثر در بیان ژن های دانه، انواع خواب دانه

هدف از طرح درس

هدف این درس آشنایی دانشجویان دوره دکتری با ویژگیهای اختصاصی و مراحل تکوین گیاهان و همچنین ساز و کارهای کنترل کننده این مراحل با تاکید بر مبانی مولکولی در گیاهان است.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

با استفاده از کتابهای مرجع و اسلایدهای درسی تهیه شده.

نحوه ارزیابی

امتحان پایان ترم بصورت نوشتاری و ارزیابی سمینار کلاسی.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

این درس بصورت مشترک با خانم دکتر کاظمی ارائه می گردد. یک سوم از درس توسط اینجاب و دو سوم توسط خانم دکتر کاظمی ارائه می شود. 90 درصد تدریس استاد به صورت سخنرانی می باشد و ارزشیابی از آموخته های دانشجویان به کمک روش پرسش و پاسخ صورت می گیرد.
 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه 16-14 دانشکده علوم طبیعی، گروه علوم گیاهی، سلولی و مولکولی، کلاس 224 - - -
پیش نیاز درس

ندارد.

منابع

Bozzola M.S.and Russell L.D. (1999) Electron Microscopy. Principles and Techniques for Biologists

Dykstra M.J. (2003) Biological Electron Microscopy. Theory, Techniques and Troubleshooting

Ruzin S.E. (1999) Plant Microtechnique and Microscopy

طرح درس

جلسه اول: آشنایی با اصول میکروسوپی، مفهوم توان تفکیک در میکروسکوپ ها، چگونگی افزایش دادن توان تفکیک.

جلسه دوم: میکروسکوپ الکترونی گذاره یا عبوری (TEM)، آشنایی با بخشهای مختلف دستگاه و نحوه کارکرد اجزای آن.

جلسه سوم: مراحل آماده سازی نمونه برای میکروسکوپ الکترونی عبوری، از تثبیت تا مقطع گیری و آماده سازی نمونه ها برای مشاهده.

جلسه چهارم: مشاهده تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری، نحوه تفسیر تصاویر.

جلسه پنجم: میکروسکوپ الکترونی نگاره یا روبشی (SEM)، آشنایی با بخشهای مختلف دستگاه و نحوه کارکرد اجزای آن.

جلسه ششم: مراحل آماده سازی نمونه برای میکروسکوپ الکترونی روبشی، از تثبیت تا آماده سازی نمونه ها برای مشاهده.

جلسه هفتم: مشاهده تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی، نحوه تفسیر تصاویر.

جلسه هشتم: آماده سازی نمونه ها برای مطالعات گرده شناسی توسط میکروسوپ های نوری و الکترونی.

جلسه نهم: میکروسکوپ فلورسنت و بررسی های شیمی سلولی، آشنایی با اتوفلورسنس.

جلسه دهم: رنگ آمیزی بخش های مختلف سلول نظیر دیواره سلولی و هسته، استفاده از آنتی بادی ها در میکروسوپی فلورست.

جلسه یازدهم: مکان یابی هدف های مولکولی در بافتها با استفاده از مولکولهای آنتی بادی (Immunolocalization).

جلسه دوازدهم: مکان یابی مولکول های RNA با استفاده از Tissue Printing

جلسه سیزدهم: دورگه سازی درجا، انواع و روش کار.

جلسه چهاردهم: استفاده از مواد رادیواکتیو و اتورادیوگرافی، کاربردها در روشهای بلوتینگ.

جلسه پانزدهم: مکان یابی سلولی فعالیت آنزیمی، انواع و روش کار.

جلسه شانزدهم: آزمایش تشخیص مرگ برنامه ریزی سلولی.

هدف از طرح درس

هدف این درس آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد با روشهای عملی رایج در زیست شناسی تکوینی گیاهی است.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

با استفاده از کتابهای مرجع و ارزیابی سمینار کلاسی.

نحوه ارزیابی

امتحان پایان ترم بصورت نوشتاری و ارزیابی سمینار کلاسی.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

90 درصد تدریس استاد به صورت سخنرانی و ارزشیابی ازآموخته های دانشجویان به کمک روش پرسش و پاسخ است و
10درصد مشارکت دانشجویان به صورت ارائه سمینار درسی می باشد.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 16-14 دانشده علوم طبیعی، گروه علوم گیاهی، کلاس 316 - - -
پیش نیاز درس

ندارد.

منابع

Buvat R. (1989) Ontogeny, Cell Differentiation and Structure of Vascular Plants

Hennig L., Köhler C. (2010) Plant Developmental Biology; Methods in Molecular
biology; Vol. 655

Howell S.H. (1998) Molecular Genetics of Plant Development

Inze D. (2008) Cell Cycle Control and Plant Development

Leyser O., Day, S. (2003) Mechanisms in Pant Development

Lyndon R.F. (1990) Plant Development, the Cellular Basis

McManus M.T., Veit B.E. (2002) Meristematic Tissues in Plant Growth and Development
 

طرح درس

جلسه اول تمایز، عوامل بیرونی مؤثر بر تمایز، عوامل فیزیکی، عوامل شیمیایی، عوامل بیولوژیکی.

جلسه دوم: عوامل ژنتیکی مؤثر بر تمایز، ساختار ژنوم در سلولهای یوکاریوت، فاکتورهای رونویسی و انواع آنها.

جلسه سوم: آشنایی با ساختار ژنوم اندام ها، ژن های موجود در ساختار ژنوم میتوکندری ها و پلاست ها.

جلسه چهارم: چرخه سلولی، تنظیم، کنترل و نقش آن در نمو، انواع CDK و سایکلینهای مربوط، انواع تنظیم چرخه سلولی
در سطح رونویسی، ترجمه و وقایع پس از ترجمه.

جلسه پنجم: -اسکلت سلولی (MT, FA. IF)، ساختار مولکولی و نحوه پلیمریزه شدن آنها، موتورهای مولکولی، نقش
اسکلت سلولی در رشد، مفهوم قطبیت و نقش آن در تمایز، نقش اسکلت سلولی در مراحل مختلف رشد، تقسیم و
تمایز کرکها

جلسه ششم: انواع تقسیم سلولی و ارتباط تقسیم سلولی وهمانندسازیDNAبا تمایز، تعیین سرنوشت سلولی و تمایز در
عناصر آوندی.

جلسه هفتم: لقاح مضاعف و جنین زایی در نهاندانگان، منشا مریستم ها در مراحل جنینی.

جلسه هشتم: مفهوم مریستم، انواع مریستمها، مروری برنظریه هایمربوط به سازمان یابی و ساختار مریستمها.

جلسه نهم:مریستم رأسی ساقه: پیدایش و فعالیت مریستم، قطبیت محوری، منشأ شاخه ها.

جلسه دهم: تکوین برگ:منشأ، برگ و چگونگی تعیین الگوهای ریختشناختی محوری، پشتی-شکمی و جانبی.

جلسه یازدهم: ساختار و فعالیت مریستم رأسی ریشه، آشنایی با ساختار کلاهک ریشه و نقش سلولهای مختلف در آن.

جلسه دوازدهم: تشکیل گل در گیاهان، نقش عوامل اپی ژنتیکی و عوامل ژنتیکی.

جلسه سیزدهم: کنترل ژنتیکی گلدهی در گیاهان، همکاری زن های موجود در برگ و مریستم راسی در گلدهی، نقش فلوریژن در گلدهی.

جلسه چهاردهم: نظریه ABC در گلدهی و تغییرات آن، مکانیسم عمل ژن های هومئوتیک.

جلسه پانزدهم: پیری در گیاهان، انواع پیری، مکانیسم های مولکولی پیری.

جلسه شانزدهم: سازوکارهای مولکولی پاسخ به محرکهای محیطی.
 

هدف از طرح درس

هدف این درس آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد باویژگیهای اختصاصی و مراحل تکوین گیاه و همچنین
سازوکارهای کنترل کننده این مراحل در گیاهان است.

تعداد واحد ۲
روش تدریس

با استفاده از مراجع علمی مشخص شده و اسلایدهای مربوطه.

نحوه ارزیابی

امتحان پایان ترم بصورت نوشتاری و ارزیابی سمینار کلاسی.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

90 درصد تدریس استاد به صورت سخنرانی و ارزشیابی ازآموخته های دانشجویان به کمک روش پرسش و پاسخ و
10درصد مشارکت دانشجویان به صورت ارائه سمینار درسی.

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 12-10 دانشکده علوم طبیعی، گروه علوم گیاهی، سلولی و مولکولی کلاس 224 - - -