برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان زمین شناسی عمومی و ساختمانی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه و سه شنبه 10 تا 12
مکان برگزاری 706 نفت
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

فعالیت کلاسی

گزارش بازدید

کوئیز

لمتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

روش تدریس

عمده مباخث به صورت ارائه با پاورپوینت می باشد. ابتدا بخشی از درس تدریس شده و سپس دانشجویان به صورت داوطلبی خلاصه ای از آن بخش را ارئه می دهند. سپس بخش دیگر تدریس می شود و ...

حداقل دو جلسه به تدریس مباحث محاسباتی و عملی کار با تصاویر استروگرافیک و دایره مور اختصاص داده می شود.

به منظور یادگیری بهتر بازدیدی از موزه زمین شناسی دانشگاه صورت می گیرد. 

منابع

1. Twiss R J, Moores E M, Freeman W H (1992). Structural Geology,
2. Monroe J S, Wicander R (
2014). The Changing Earth: Exploring Geology and Evolution, 7th Ed, Brooks Cole

3-  زمین‌شناسی عمومی، حسن مدنی، سیروس شفیقی، انتشارات دانشگاه امیرکبیر

4-زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک، حسن مدنی، انتشارات جهاد دانشگاهی

طرح درس
  1. وضع زمین در گیتی، ساختمان اتمی عناصر تشکیلدهنده کانیها، تعریف کانی و سنگ، خواص فیزیکی و عمومی کانیها، مهمترین کانیهای بوجودآورنده سنگها، کانیهای سیلیکاتی و ساختمان آنها
  2. چرخه سنگ و فرایندهای تبدیل سنگها به یکدیگر، فرایندهای آذرین، سنگهای آذرین و بیرونی، آتشفشانها و انواع آنها، هوازدگی و فرسایش، فرایندهای رسوبی و سنگهای رسوبی، انواع طبقهبندی ماسهسنگها و سنگهای کربناتی، فرایند دگرگونی و سنگهای دگرگونی
  3. نوع ذخایر و منابع کانیها، حرکات دامنهای، رودخانه و اعمال تغییرات در سطح زمین، بیایان و فرسایش بادی، یخچالها و عملکرد سطح زمین، کرانه اقیانوسها و امواج، کارست و منابع آبهای زیرزمینی
  4. منابع انرژی زمین، اصول زمین شناسی ساختمانی و ساختهای زمین شناسی، زمین لرزه در رابطه با ساختمان درونی زمین، نظریه ساختمانی پوسته جامد زمین، نظریه گسترش کف اقیانوسها، نظریه تغییرمکان قارهها، نظریه تکنوتیک صفحهای
  5. مقدمهای بر زمینشناسی تاریخی شامل طبقات پوششی زمین و نحوه تشکیل آنها، مقیاس زمان و دورانهای مختلف زمینشناسی، تطابق، سن نسبی و سن مطلق، اصول تعیین سن نسبی
  6. طرز تشخیص سطح بالا و پایین لایه، تنش و انواع آن، مولفه های تنش، آنالیز دو بعدی، سه بعدی، بیضوی و دایره موهر تنش، تنشهای انحرافی و غیرانحرافی، تغییرشکل و پارامترهای آن، آنالیز دو بعدی و دایره موهر تغییر شکل، تار خنثی
  7. چین خوردگی، طبقهبندی و عوامل موثر بر آن، چینهای کشیده و کاربرد آن، ارتباط بین کلیواژها با چین خوردگی
  8. شکستگیها، رفتار مکانیکی سنگها، معیارهای شکست، انواع شکستگیها، گسلش، طبقه بندی گسلها، شناسایی و شواهد گسلها، گسلهای معکوس، نرمال و امتدادلغز، چینخوردگی و گسلها، ساختهای یکبعدی و دوبعدی، انواع کنتاکت ها، تئوری کوهزایی
عنوان آشنایی با مهندسی شیمی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 8 تا 10
مکان برگزاری کلاس 703
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

تهیه گزارش از یک صنعت یا شغل مرتبط با رشته و ارائه آن در کلاس

گزارش از بازدید ها

پایان ترم

روش تدریس

تقریبا نصف جلسات به ارائه مباحث 4 عنوان اولیه در سرفصل اختصاص دارد که به صورت ارائه با پاورپوینت می باشد. بقیه جلسات به ارائه افراد شاغل در صنعت، بازدید ها و ارائه های دانشجویان از تحقیق در مورد صنایع مختلف اختصاص می یابد.

طرح درس
  1. تعریف رشته و آشنایی با درسها و برنامه درسی
  2. معرفی گرایشها و تخصصهای مرتبط با رشته
  3. معرفی اجمالی صنایع مهم مرتبط با رشته؛
  4. معرفی محل فعالیت و وظایف مهندسان شیمی در واحدهای صنعتی یا شرکت های مرتبط با رشته (توسط استاد درس یا یک فرد شاغل در صنعت بهصورت سخنرانی حضوری یا مجازی)؛
  5. معرفی اجمالی از تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی اصلی مرتبط با رشته همراه با بازدید از آزمایشگاه تخصصی مرتبط با رشته
  6. تحقیاق دانشجویان در مورد یک فعالیت، تخصص، شرکت، یا واحد صنعتی مرتبط با رشته و ارائه آن
عنوان محاسبات عددی پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 8 تا 10 و سه شنبه 10 تا 12
مکان برگزاری کلاس 702
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

ندارد

نحوه ارزیابی

فعالیت کلاسی

تمرین های کلاسی

پروژه

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

طرح درس

1. دستگاه معادلات خطی

2. میان یابی داده ها

3. انتگرال گیری و مشتق گیری عددی

4. ریشه یابی معادلات

5. حل معادلات دیفرانسیل عادی

6. حل دستگاه معادلات دیفرانسیل عادی

7. حل معادلات دیفرانسی پاره ای

عنوان زبان تخصصی مهندسی شیمی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه ساعت 8 تا 10
مکان برگزاری کلاس 701
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

فعالیت کلاسی اعم از ترجمه متون و تمرین های کلاسی - ارائه ترجمه گروهی- امتحان میان ترم- امتحان پایان ترم

روش تدریس

تدریس به صورت تعاملی با دانشجویان می باشد. به این نحو که در هر جلسه لغات جدید به طور کامل توضیح و شرح داده می شود. از دانشجویان انتظار می رود که برای جلسه بعد روی ترجمه متن درس قدری کار کرده باشند و در جلسه آتی به صورت داوطلبی هر دانشجو می تواند در ارائه بخش کوتاهی از درس سهیم باشد. پس از ارائه دانشجو ایرادات رفع و در صورت نیاز توضیحات بیشتر داده می شود. تمرینات هر درس نیز پس از تحویل توسط دانشجویان، در همان جلسه سر کلاس بررسی و پاسخ های صحیح شرح داده می شوند.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1. تمرین های ارائه شده جلسه قبل در کلاس بررسی می شوند.

2. درس جدید با تعامل موثر دانشجویان تدریس می شود.

3. لغات جدید جلسه آینده ترجمه و در صورت نیاز همرا با مثال توضیح داده می شود.

4. یکی از پروژه های گروهی دانشجویان ارائه می شود.

منابع

کتاب انگلیسی برای دانشجوبان مهندسی شیمی (نویسنده: نصرت الله غیاثی)

طرح درس
1)Thermodynamics
2)Fluid mechanics
3)Unite operations
4)Mass transfer
5)Heat transfer
6)Heat exchangers
7)Solvent extraction
8)Treatment of water and waste
9)Petroleum
10)Reaction kinetics
11)Chemical process control
عنوان مهارت های حرفه ای در مهندسی شیمی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 10 تا 12
مکان برگزاری کلاس 702
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نگارش متن علمی در قالب word و PDF، تهیه پاورپوینت و ارائه آن، امتحان پایان ترم

روش تدریس

مباحث تدریس شده به دو بخش کلی قابل تقسیم است. بخش اول که شامل تدریس عملی کار با نرم افزار های word، powerpoint، endnote و دسترسی به منابع اطلاعاتی و مقالات می باشد به صورت عملی سر کلاس با باز کردن نرم افزار مورد نظر یا سایت های مربوطه تشریح می شود.

بخش دوم که بیشتر مباحث تئوری را شامل می شود به صورت ارایه با فایل powerpoint صورت گرفته و فایل ها نیز برای مطالعات آتی در اختیار دانشجویان قرار داده می شود.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

تدریس به صورت ارائه با Poerpoint و توضیح عملی با نرم افزار های مربوطه صورت می گیرد.

از جلسه سوم فعالیت دانشجویان با شروع به نگارش یک متن علمی آغاز می گردد. پس از اتمام این فعالیت، تهیه Power point و ارائه آن سر کلاس در دستور کار قرار دارد.

لذا از جلسه سوم به بعد بخش اولیه کلاس به تدریس مبحث جدید و بخش دوم به ارزیابی کار دانشجویان و بررسی ایرادات و ارائه راه حل ها و راهنمایی ها ی مربوطه اختصاص می یابد.

منابع

مزالب ارائه شده سر کلاس و فایل های داده شده

طرح درس

1. آموزش عملی و جزئیات کار با نرم افزار  Word

2. روش های دستیابی به اطلاعات

3. روش نوشتن گزارش فنی و علمی

4. سرقت ادبی و اجتناب از آن

5. روش ارجاع دهی صحیح منابع و کار با نرم افزار End note

6 . آموزش عملی و جزئیات کار با نرم افزار Powerpoint

7. مهارت های ارائه مطالب

8. تجزیه و تحلیل داده ها

هدف از طرح درس

از اهداف اولیه این درس توانمند سازی دانشجویان برای کار با نرم افزار های word و Powerpoint می باشد. در این راستا پروژه هایی با دانشجویان محول می شود. با آموزش های صورت گرفته انتظار می رود دانشجویان در انتهای این درس بتوانند یک گزارش فنی یا پروپوزال را به صورت صحیح با ارجاع دهی منابع، فهرست مطالب، تیتر صحیح اشکال و جداول و سایر ملزومات متن تهیه و به صورت Powerpoint آن را ارائه دهند.

عنوان روش تحقیق و نگارش فنی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یک شنبه و سه شنبه 14 تا 16 (سه شنبه ها هفته های زوج)
مکان برگزاری کلاس 703
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

فعالیت کلاسی، نگارش مقاله فارسی به صورت انفرادی، نگارش مقاله انگلیسی به صورت گروهی، تهیه پاورپوینت و ارائه سر کلاس، امتحان پایان ترم

روش تدریس

مباحث تدریس شده به دو بخش کلی قابل تقسیم است. بخش اول که شامل تدریس عملی کار با نرم افزار های word، powerpoint، endnote و دسترسی به منابع اطلاعاتی و مقالات می باشد به صورت عملی سر کلاس با باز کردن نرم افزار مورد نظر یا سایت های مربوطه تشریح می شود.

بخش دوم که بیشتر مباحث تئوری را شامل می شود به صورت ارایه با فایل powerpoint صورت گرفته و فایل ها نیز برای مطالعات آتی در اختیار دانشجویان قرار داده می شود.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

تدریس به صورت ارائه با Poerpoint و توضیح عملی با نرم افزار های مربوطه صورت می گیرد.

از جلسه سوم فعالیت دانشجویان با شروع به نگارش یک مقاله مروری فارسی آغاز می گردد. پس از اتمام مقاله انفرادی فارسی ، تهیه Poer point  از مقاله و ارائه آن سر کلاس و نهایتا نگارش مقاله انگلیسی به صورت گروهی در دستور کار قرار دارد.

لذا از جلسه سوم به بعد بخش اولیه کلاس به تدریس مبحث جدید و بخش دوم به ارزیابی کار دانشجویان و بررسی ایرادات و ارائه راه حل ها و راهنمایی ها ی مربوطه اختصاص می یابد.

منابع

مطالب ارائه شده سر کلاس و فایل های داده شده

طرح درس

1. آموزش عملی و جزئیات کار با نرم افزار های Word و Powerpoint

2. روش های جمع آوری اطلاعات

3. ساختار کلی مقالات و پایان نامه ها

4. روش نوشتن گزارش فنی و علمی

5. روش ارجاع دهی صحیح و کار با نرم افزار End note

6. مهارت های ارائه مطالب

7. سرقت ادبی و اجتناب از آن

8. تجزیه و تحلیل داده ها

هدف از طرح درس

هدف نهایی در این درس توانمند سازی دانشجویان در راستای نگارش متون علمی اعم از مقالات فارسی و انگلیسی ، گزارش فنی ، پروپوزال و پایان نامه می باشد. در همین راستا مباحثی همچون سرقت علمی ادبی و نحوه پیشگیری از آن، ساختار کلی انواع متون علمی و ... همراه با کار عملی (نگارش مقاله) و ارزیابی مستمر پیشرفت دانشجویان صورت می گیرد.