برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان زبان فارسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه 16-18
مکان برگزاری مهندسی شیمی و نفت
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

5

شرکت در مباحث و ارائۀ دروس جلسات پیشین

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

15

شناخت شعرا و ونویسندگان و سبکها و موضوعات مطرح در آثار ادبی

روش تدریس

روشهای تدریس و نحوه ارائه درس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب

بروندادهای یادگیری درس، در پایان این درس دانشجویان میتوانند:

  1. شناخت ادوار زبان فارسی و شاعران و نویسندگان فارسی زبان
  1.  توانایی درک و تحلیل اشعار و متون نثر
  1. شناخت سبکهای متفاوت شعری و صنایع ادبی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

ذوالفقاری، حسن (1393) فارسی عمومی. تهران: نشر چشمه.

فایل پیوست اول زبان فارسی.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

زبان فارسی، زبان ملی و رسمی ایران، پیشینه و آثار بازمانده از پیشینۀ آن

جلسه 2

تعریف حماسه و آثار حماسی زبان فارسی و اهمیت فردوسی در تاریخ و فرهنگ و ادب ایرانی- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 3

تدریس و بررسی قطعاتی از شاهنامه (با تکیه بر سه بخش اساطیری، حماسی و تاریخی آن)- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 4

ادبیات غنایی و موضوعات آن با خوانش و بررسی چند شعر از خیام، عطار، عراقی، سعدی- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 5

خوانش و بررسی چند غزل از خواجو، سلمان ساوجی، حافظ، شهریار

جلسه 6

نظامی و آثار او با خوانش بخشی از منظومۀ خسرو و شیرین- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 7

ادبیات تعلیمی با آثاری از ناصر خسرو، قابوسنامه، سیاستنامه

جلسه 8

خوانش قطعاتی از نظامی عروضی، کیمیای سعادت و اخلاق ناصری- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 9

ادبیات داستانی و اقسام آن با خوانش و بررسی قطعاتی از سمک عیار، جوامع­الحکایات و مرزباننامه- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 10 

خوانش و بررسی بخشهایی از کلیله و دمنه

جلسه 11

خوانش چند داستان کوتاه معاصر از جمالزاده و هدایت و آل احمد- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 12

ادبیات عرفانی و ریشه­های آن با خوانش قطعاتی از اسرار­التوحید، الهی­نامه، منطق­الطیر

جلسه 13

مولانا و آثار او با خوانش بخشهایی از مثنوی و دیوان شمس

جلسه 14 

ادبیات توصیفی و خوانش چند اثر از منوچهری، فرخی سیستانی، کمال­الدین اسماعیل و اخوان ثالث- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 15 

شعر معاصر و ویژگیهای آن با خوانش چند اثر از ناتل خانلری، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و شاملو و ابتهاج

جلسه 16 

جمع­بندی نکات دستوری و نگارشی و رفع اشکال

هدف از طرح درس

شناخت پیشینه زبان فارسی و آشنایی با شاعران و نویسندگان فارسی و آثار و سبک آنها  و نیز مسایل دستوری و نگارشی فارسی

عنوان فارسی تخصصی ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 16-18
مکان برگزاری دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

فارسی تخصصی 1

نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

4

توانایی خواندن و شرح متون ادبی قرن ششم به بعد

  1. امتحان میانترم

4

توانایی درک و ارائۀ وجوه زیبایی­شناسانۀ آثار ادبی

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

12

شناخت شعرا و ونویسندگان و سبکها و موضوعات مطرح در آثار ادبی قرن ششم به بعد

روش تدریس

روشهای تدریس و نحوه ارائه درس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب

بروندادهای یادگیری درس، در پایان این درس دانشجویان میتوانند:

  1. شناخت ادوار زبان فارسی و شاعران و نویسندگان فارسی زبان
  1.  توانایی درک و تحلیل اشعار و متون نثر
  1. شناخت سبکهای متفاوت شعری و صنایع ادبی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

منبع اصلی جزوۀ گردآوری­شدۀ استاد مربوطه است و آثار و دواوین شعرا و نویسندگان هر یک از متون برگزیده می­تواند محل مراجعه و مطالعه و تکمیل اطلاعات دانشجویان قرار گیرد.

فایل پیوست دوم فارسی تخصصی 2.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

سنایی و آثار او و اهمیت او در تاریخ زبان فارسی و عرفان اسلامی (با تمرکز بر اشعاری از او)

جلسه 2

اهمیت چهارمقالۀ نظامی عروضی و خواندن چند قطعه از آن

جلسه 3

اندرزنامه­نویسی در ادب فارسی با تمرکز بر قطعاتی از قابوسنامه

جلسه 4

شاعران مداح با تمرکز بر انوری ابیوردی

جلسه 5

قصیده­سرایی و اهمیت خاقانی در تاریخ ادب فارسی با بررسی نمونه­ای از اشعاری از وی

جلسه 6

بازگشتی به عرفان در ادب فارسی با تمرکز بر آثار عطار نیشابوری

جلسه 7

نثر فارسی در قرن ششم و انواع آن با یک نمونه از متن الفرج بعد الشده

جلسه 8

مولانا و آثار او و اهمیت او در تاریخ زبان فارسی با بررسی نمونه­ای از اشعاری از وی

جلسه 9

داستان­نویسی در ادب فارسی با خواندن نمونه­هایی از جوامع­الحکایات، مرزباننامه و کلیله و دمنه

جلسه 10 

حکمت عملی در ادب فارسی با تکیه بر بخشهایی از اخلاق ناصری

جلسه 11

جایگاه سعدی در ادب فارسی با بررسی قطعاتی از گلستان، بوستان و غزلیات او

جلسه 12

غزلسرایان سبک عراقی بعد از سعدی با بررسی غزلهایی از همام، خواجو سلمان ساوجی و ...

جلسه 13

حافظ، اوج غزل فارسی با بررسی چند غزل از او

جلسه 14 

سبک هندی و سرآمدان آن با بررسی غزلهایی از صائب، بیدل، قدسی، کلیم و ...

جلسه 15 

سبک بازگشت و سرآمدان آن با چند غزل از آذر بیگدلی، حزین لاهیجی، مشتاق اصفهانی و ...

جلسه 16 

شعر معاصر و ویژگیهای آن

هدف از طرح درس

شناخت شاعران و نویسندگان و آثار و سبک شعر و نثر فارسی قرن ششم هجری تا دورۀ معاصر

عنوان زبان فارسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 10-12
مکان برگزاری دانشکده مهندسی مکانیک
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

عمومی

نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

5

شرکت در مباحث و ارائۀ دروس جلسات پیشین

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

15

شناخت شعرا و ونویسندگان و سبکها و موضوعات مطرح در آثار ادبی

روش تدریس

روشهای تدریس و نحوه ارائه درس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب

بروندادهای یادگیری درس، در پایان این درس دانشجویان میتوانند:

  1. شناخت ادوار زبان فارسی و شاعران و نویسندگان فارسی زبان
  1.  توانایی درک و تحلیل اشعار و متون نثر
  1. شناخت سبکهای متفاوت شعری و صنایع ادبی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

ذوالفقاری، حسن (1393) فارسی عمومی. تهران: نشر چشمه.

فایل پیوست اول زبان فارسی.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

زبان فارسی، زبان ملی و رسمی ایران، پیشینه و آثار بازمانده از پیشینۀ آن

جلسه 2

تعریف حماسه و آثار حماسی زبان فارسی و اهمیت فردوسی در تاریخ و فرهنگ و ادب ایرانی- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 3

تدریس و بررسی قطعاتی از شاهنامه (با تکیه بر سه بخش اساطیری، حماسی و تاریخی آن)- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 4

ادبیات غنایی و موضوعات آن با خوانش و بررسی چند شعر از خیام، عطار، عراقی، سعدی- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 5

خوانش و بررسی چند غزل از خواجو، سلمان ساوجی، حافظ، شهریار

جلسه 6

نظامی و آثار او با خوانش بخشی از منظومۀ خسرو و شیرین- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 7

ادبیات تعلیمی با آثاری از ناصر خسرو، قابوسنامه، سیاستنامه

جلسه 8

خوانش قطعاتی از نظامی عروضی، کیمیای سعادت و اخلاق ناصری- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 9

ادبیات داستانی و اقسام آن با خوانش و بررسی قطعاتی از سمک عیار، جوامع­الحکایات و مرزباننامه- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 10 

خوانش و بررسی بخشهایی از کلیله و دمنه

جلسه 11

خوانش چند داستان کوتاه معاصر از جمالزاده و هدایت و آل احمد- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 12

ادبیات عرفانی و ریشه­های آن با خوانش قطعاتی از اسرار­التوحید، الهی­نامه، منطق­الطیر

جلسه 13

مولانا و آثار او با خوانش بخشهایی از مثنوی و دیوان شمس

جلسه 14 

ادبیات توصیفی و خوانش چند اثر از منوچهری، فرخی سیستانی، کمال­الدین اسماعیل و اخوان ثالث- تدریس نکاتی در دستور و نگارش فارسی

جلسه 15 

شعر معاصر و ویژگیهای آن با خوانش چند اثر از ناتل خانلری، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و شاملو و ابتهاج

جلسه 16 

جمع­بندی نکات دستوری و نگارشی و رفع اشکال

هدف از طرح درس

شناخت پیشینه زبان فارسی و آشنایی با شاعران و نویسندگان فارسی و آثار و سبک آنها  و نیز مسایل دستوری و نگارشی فارسی

عنوان دستور زبان فارسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 8-10
مکان برگزاری دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

4

توانایی درک مطالب و یافتن شواهد تکمیلی برای مباحث

  1. امتحان میانترم

4

توانایی ارائۀ مطالب خوانده شده

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

12

میزان شکل­گیری و دسته­بندی مقولات دستوری در ذهن دانشجویان

روش تدریس

روشهای تدریس و نحوه ارائه درس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب

بروندادهای یادگیری درس، در پایان این درس دانشجویان میتوانند:

  1. شناخت کلی از دستور زبان فارسی و مقولات آن
  1.  توانایی تحلیل مقولات دستوری در شعر و نثر فارسی
  1. به دست آوردن شناخت مسائل دستوری در جهت به­کارگیری در زبان رشتۀ تخصصی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

انوری، حسن و حسن احمدی گیوی (1390) دستور زبان فارسی 2. ویرایش چهارم. تهران: انتشارات فاطمی.

ناتل خانلری، پرویز (2535) دستور زبان فارسی. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ.

Yousef, Saeed & Hayedeh Torabi (2018) Persian, A Comprehensive Grammar. London and New York: Routledge.

فایل پیوست اول دستور زبان فارسی.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

معرفی منابع مهم دستور زبان فارسی و معرفی مقولات کلی واژه در دستور زبان

جلسه 2

شرح مقولات اصلی و مقولات فرعی در دستور زبان فارسی

جلسه 3

فعل و تعریف و اجزای آن در زبان فارسی

جلسه 4

انواع فعل از جهت ساخت (ساده پیشوندی، مرکب و ...)

جلسه 5

انواع فعل از نظر زمان 1 (افعال ماضی)

جلسه 6

انواع فعل از نظر زمان 2 (افعال مضارع)

جلسه 7

انواع فعل از جهت متمم­پذیری

جلسه 8

وجوه فعل و معین فعلها

جلسه 9

اسم و ویژگیها و اقسام آن

جلسه 10 

ساخت اسم و انواع آن (بسیط، مشتق، مرکب و ...)

جلسه 11

نقشهای اسم در جمله

جلسه 12

صفت و اقسام و درجات آن

جلسه 13

ضمیر و اقسام آن و جایگاه آن نسبت به موصوف

جلسه 14 

قید و اقسام آن

جلسه 15 

حروف ربط و اضافه

جلسه 16 

مرور کلی و رفع اشکال

عنوان مقدمات زبانشناسی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه ساعت 14-16
مکان برگزاری دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی شماره کلاس: 115
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

4

شرکت در مباحث و ارائۀ مطالب مطرح­شدۀ پیشین

  1. امتحان میانترم

4

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

12

روش تدریس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب، اسلاید

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

ثمره، یدالله (1378) آواشناسی زبان فارسی: آواها و ساختهای آوایی هجا. تهران: نشر مرکز.

شقاقی، ویدا (1386)  مبانی صرف. تهران: سمت.

ناتل خانلری، پرویز (1387) تاریخ زبان فارسی. تهران: فرهنگ نشر نو.

Lyons, J. (1981) Language and Linguistics. Cambridge: University Press.

فایل پیوست اول مقدمات زبانشناسی.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

معرفی زبانشناسی و مقولات مطرح در آن

جلسه 2

معرفی رویکردهای مهم زبانشناسی

جلسه 3

تعریف زبان و مقولات مطرح در آن

جلسه 4

بحث در انواع نشانه و کاربرد آنها در زبان

جلسه 5

بررسی روابط همنشینی و جانشینی و تاثیر آن تحلیل مقولات زبانی

جلسه 6

آواشناسی و اقسام آن و تفاوتهای آوایی زبان فارسی با زبانهای باستانی

جلسه 7

بررسی آواهای زبان فارسی

جلسه 8

واج­شناسی و تفاوت آن با آواشناسی

جلسه 9

صرف و انواع واژه­های صرفی

جلسه 10 

بررسی مقولات صرفی و انواع آن در زبان فارسی و زبانهای باستانی

جلسه 11

واژه­سازی و شیوه­های آن در زبان فارسی و پیشینۀ آن

جلسه 12

اشتقاق و انواع آن در زبان فارسی و پیشینۀ آن

جلسه 13

اقسام گوناگون ترکیب در زبان فارسی و پیشینۀ آن

جلسه 14 

کلیات معناشناسی و تحولات معنایی

جلسه 15 

کلیات نحو و مقولات مطرح در آن

جلسه 16 

مروری دوباره بر مباحث مطرح شدۀ پیشین و رفع اشکالات

توضیحات

آشنایی با مقدمات آواشناسی، واجشناسی، صرف، نحو و اصول دستور زبان

عنوان مقدمات فارسی میانه
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه ساعت 14-16
مکان برگزاری دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی شماره کلاس: 115
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

4

توانایی خواندن خط و تحلیل دستوری جملات

  1. امتحان میانترم

4

توانایی خواندن خط و تحلیل دستوری جملات

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

12

خواندن، ترجمه، تحلیل ساختمان زبان این متون

روش تدریس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب، اسلاید

زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

آموزگار ژاله و احمد تفضلی (1373) زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین.

ابوالقاسمی، محسن (76-1375). راهنمای زبانهای باستانی.‌2 جلد. تهران: سمت.

مکنزی، دنیل نیل (1383) فرهنگ کوچک زبان پهلوی. ترجمۀ مهشید میرفخرایی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

فایل پیوست اول مقدمات فارسی میانه.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

معرفی متون فارسی میانه

جلسه 2

معرفی خطوط آثار فارسی میانه

جلسه 3

معرفی ویژگی­های مطرح در خط پهلوی همچون املای تاریخی و شبه­تاریخی و هزوارش

جلسه 4

تدریس نشانه ­های خط پهلوی

جلسه 5

ادامۀ نشانه­ های خط پهلوی

جلسه 6

معرفی هزوارشهای پرکاربرد در خط پهلوی

جلسه 7

خواندن چند بند از متون سادۀ پهلوی جهت درک ویژگیهای خط

جلسه 8

شرح اشتقاقی کلمات در بندهای خوانده شده

جلسه 9

معرفی کلی انواع فعل فارسی میانه و تبیین فعل مضارع اخباری

جلسه 10 

خواندن متنهای حاوی فعل مضارع اخباری جهت تکمیل بحث پیشین

جلسه 11

معرفی انواع و مختصات فعل ماضی در زبان فارسی میانه

جلسه 12

فعل ماضی ساده و انواع آن

جلسه 13

خواندن متنهای حاوی ماضی سادۀ لازم

جلسه 14 

فعل ماضی سادۀ متعدی و ویژگیها و ریشۀ آن در زبانهای باستانی و فارسی دری

جلسه 15 

خواندن متنهای حاوی بیشترین افعال ماضی سادۀ متعدی

جلسه 16 

مروری دوباره بر مباحث مطرح شدۀ پیشین و رفع اشکالات

هدف از طرح درس

شناخت مقدمات زبان فارسی میانه، بررسی انواع متون فارسی میانه، شناخت کلی خطوط فارسی میانه، طرح کلی دستور زبان فارسی میانه

عنوان متون روایی فارسی میانه
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری چهارشنبه 14-16
مکان برگزاری دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی شماره کلاس: 115
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت پژوهشی

طول ترم

4

خواندن و تحلیل دستوری متون ناخوانده

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

4

توانایی خواندن خط و تحلیل دستوری جملات

3. امتحان پایان ترم

پایان ترم

12

خواندن، ترجمه، تحلیل ساختمان زبان این متون

روش تدریس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب، اسلاید، کنفرانس دانشجویان

  1. خواندن خط متون روایی فارسی میانه
  1.  معرفی آثار داستانی و تاریخی به زبان فارسی میانه
  1. تحلیل ساختمان دستوری متون فارسی میانة روایی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

تفضلی، احمد (1377). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. به کوشش ژاله آموزگار. چاپ دوم. تهران: انتشارات سخن.

ابوالقاسمی، محسن (76-1375). راهنمای زبانهای باستانی.‌2 جلد. تهران: سمت.

فره‌وشی،  بهرام (1378).  کارنامة اردشیر بابکان. چاپ دوم. تهران: دانشگاه تهران.

Brunner. Ch. J. (1977). A Syntax of Western Middle Iranian. New York.

Nyberg. H.S. (1964-1974). A Manual of Pahlavi. vols. I-II. Wiesbaden

فایل پیوست اول متون روایی فارسی میانه.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

معرفی متون روایی، داستانی و تاریخی در میان آثار زبان فارسی میانه

جلسه 2

معرفی متن فارسی میانة اردشیر بابکان

جلسه 3

خواندن جملات ساده بر اساس متن اردشیر بابکان

جلسه 4

خواندن جملات با ساخت لازم بر اساس متن اردشیر بابکان

جلسه 5

خواندن جملات با ساخت متعدی بر اساس متن اردشیر بابکان

جلسه 6

فعل ماضی نقلی، ساختمان و کاربر آن

جلسه 7

فعل ماضی بعید، ساختمان و کاربرد آن

جلسه 8

بندهای موصولی

جلسه 9

معرفی متن فارسی میانة یادگار زریران

جلسه 10 

خواندن جملات سادة متن یادگار زریران

جلسه 11

ساختهای لازم در متن یادگار زریران

جلسه 12

ساخت­های متعدی در متن یادگار زریران

جلسه 13

تغییر ساخت جملات متعدی در متن ارداویرافنامه

جلسه 14 

نشانه­های تغییر زبان در متن یادگار زریران و اردشیربابکان و فارسی­گرایی در آن دو متن

جلسه 15 

کاربرد افعال وجهی در متون یادگار زریران و اردشیر بابکان

جلسه 16 

پرسش و پاسخ و رفع اشکال

هدف از طرح درس

شناخت متون داستانی، تاریخی و جغرافیایی به زبان فارسی میانه و ویژگیهای زبانی آنها

عنوان کتیبه¬های فارسی میانه و پهلوی اشکانی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 14-16
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت پژوهشی

طول ترم

4

توانایی خواندن کتیبه­ها

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

4

توانایی تحلیل متن کتیبه­ها

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

12

توانایی خواندن خط و نیز تحلیل ساختمان دستوری کتیبه­ها

روش تدریس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب و اسلاید

  1. آشنایی با کتیبه­های فارسی میانه و پهلوی اشکانی
  1.  خواندن خطوط کتیبه­ها
  1. تحلیل ساختمان دستوری کتیبه­ها
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

تفضلی، احمد (1377). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. به کوشش ژاله آموزگار. چاپ دوم. تهران: انتشارات سخن.

Back. M. (1978). Die Sassanidischen Staatsinschriften (= Acta Iranica 18). Téhéran-Liège.

Frye. R. N. (1966). “The Persepolis Middle Persian Inscription from the Time of Shapur II”. Acta Orientalia xxx. pp. 83-93.

Gignoux. Ph., (1972). Glossaire des Inscriptions Pahlavies et Parthes. London.

Nyberg. H.S. (1964-1974). A Manual of Pahlavi. vols. I-II. Wiesbaden.

فایل پیوست اول کتیبه های فارسی میانه و پهلوی اشکانی.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

تاریخ

موضوع/ موضوعات مورد بحث

 

جلسه 1

31 شهریور

معرفی زبان فارسی میانه و اهمیت کتیبه­ها در شناخت آن زبان

 

جلسه 2

7 مهر

معرفی کتیبه­های فارسی میانه

 

جلسه 3

14 مهر

نظام نوشتاری فارسی میانه کتیبه­ای

 

جلسه 4

21 مهر

بررسی و تحلیل نمونه­ای از جملات سادة کتیبه ­های فارسی میانه (کتیبة اردشیر در نقش رستم)

 

جلسه 5

28 مهر

صیغگان ضمایر، ساخت و صیغگان افعال در فارسی میانة کتیبه ­ای

 

جلسه 6

5 آبان

ساختار کنایی در فارسی میانة کتیبه ­ای

 

جلسه 7

12 آبان

مقایسة خط فارسی میانة کتیبه ­ای با خط فارسی میانة کتابی

 

جلسه 8

19 آبان

خواندن نمونه­ای از جملات پیچیدة کتیبه ­های فارسی میانه (کتیبة شاپور در حاجی آباد)

 

جلسه 9

26 آبان

معرفی زبان پارتی (پهلوی اشکانی) و اهمیت کتیبه­ها در شناخت آن زبان

 

جلسه 10 

3 آذر

معرفی کتیبه­ های پارتی (پهلوی اشکانی)

 

جلسه 11

10 آذر

نظام آوایی زبان پارتی (پهلوی اشکانی)

 

جلسه 12

17 آذر

نظام نوشتاری زبان پارتی

 

جلسه 13

24 آذر

خواندن نمونه­ای از کتیبه­ های پارتی (کتیبة شاپور در حاجی آباد)

 

جلسه 14 

30 آذر

ضمایر در زبان پارتی (پهلوی اشکانی)

 

جلسه 15 

7 دی

ساخت و صرف افعال در کتیبه­ های پارتی

 

جلسه 16 

14 دی

پرسش و پاسخ و رفع اشکال

 

هدف از طرح درس

بررسی و تحلیل کتیبه ­های فارسی میانه و پهلوی اشکانی، توصیف ساختمان آوایی، صرفی، نحوی و ریشه ­شناختی آنها

عنوان زبان و ادب فارسی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 16-18
مکان برگزاری دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی شماره کلاس: 321
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

نحوه ارزشیابی

موارد سنجش

زمان برگزاری

از نمره نهایی

بروندادهای یادگیری مورد انتظار

  1. فعالیت کلاسی

طول ترم

4

توانایی درک مطالب و یافتن شواهد تکمیلی برای مباحث

  1. امتحان میانترم

4

توانایی ارائۀ مطالب خوانده شده

  1. امتحان پایان ترم

پایان ترم

12

میزان شکل­گیری و دسته­بندی مقولات درس در ذهن دانشجویان

روش تدریس

روشهای تدریس و نحوه ارائه درس

سخنرانی و تمرین از طریق کتاب

بروندادهای یادگیری درس، در پایان این درس دانشجویان میتوانند:

  1. شناخت کلی از زبان فارسی و مقولات آن
  1.  توانایی تحلیل شعر و نثر فارسی
  1. به دست آوردن شناخت مسائل دستوری و سبکی زبان فارسی در جهت به­کارگیری در زبان رشتۀ تخصصی
زمان بندی و نحوه ارائه درس

16 جلسه

منابع

شمیسا، سیروس (1383) سبک شناسی نثر، تهران : میترا.

جزوۀ فراهم شده از گزیدۀ متون فارسی

فایل پیوست اول زبان و ادب فارسی.docx
طرح درس

فهرست محتوا و ترتیب ارائه درس

جلسه

موضوع/ موضوعات مورد بحث

جلسه 1

معرفی تاریخ زبان فارسی و اهم متون آن در پیش از اسلام

جلسه 2

معرفی منابع مهم ادب فارسی پس از اسلام

جلسه 3

معرفی کلی سبکهای شعر و نثر فارسی

جلسه 4

نثر مرسل و ویژگیهای آن

جلسه 5

خوانش نمونه­هایی از نثر مرسل شامل تاریخ بلعمی، مقدمۀ شاهنامۀ ابومنصوری

جلسه 6

ادامۀ خوانش نمونه­های نثر مرسل شامل اسرار التوحید، سفرنامۀ ناصر خسرو

جلسه 7

نثر موزون و ویژگیهای آن

جلسه 8

خوانش نمونه­هایی از نثر موزون شامل مناجات نامۀ خواجه عبدالله انصاری

جلسه 9

نثر بینابین و ویژگیهای آن

جلسه 10 

ادامۀ شرح ویژگیهای نثر بینابین شامل اطناب، توصیف و استشهاد

جلسه 11

خوانش نمونه­هایی از نثر بینابین شامل قطعاتی از تاریخ بیهقی

جلسه 12

نثر فنی و ویژگیهای آن

جلسه 13

خوانش نمونه هایی از نثر فنی از کلیله و دمنه

جلسه 14 

خوانش نمونه هایی از گلستان سعدی

جلسه 15 

نثر دورۀ صفوی و قاجار و نمونه­هایی از آن

جلسه 16 

نثر معاصر و نمونه هایی از آن

هدف از طرح درس

شناخت تاریخ و سبکهای  ادب فارسی و ویژگیهای دستوری و ساختاری زبان فارسی