برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان سرامیکها و مواد دیرگداز
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 10-8
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

فرایندهای ساخت سرامیکها

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم، کارها و تحقیقات کلاسی و امتحان نهایی

روش تدریس

روش‌‌های تدریس مبتنی بر انتقال مستقیم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: اشنایی با مواد دیرگداز

جلسه دوم: بررسی روند مصرف مواد دیرگداز در صنایع مختلف

جلسه سوم: ارزیابی مواد دیرگداز: خواص حرارتی و مکانیکی

جلسه چهارم: ارزیابی مواد دیرگداز: شیمیایی و خوردگی در دیرگدازها

جلسه پنجم: دیرگدازهای آلومینو سیلیکاتی، معرفی و شناخت ویژگیها

جلسه ششم: دیرگدازهای الومینو سیلیکاتی روشها ساخت

جلسه هفتم دیرگدازهای الومینو سیلیکاتی : بررسی خواص و ویزگیها

جلسه هشتم: اشنایی با دیرگدازهای منیزیتی، شناخت ویژگیها و مواد اولیه مصرفی

جلسه نهم : دیرگدازهای دولومیتی: شناخت و روشهای تولید

جلسه دهم: جرمهای دیرگداز آشنایی و معرفی

جلسه یازدهم: جرمهای دیرگداز روشهای تولید و ارزیابی

جلسه دوازدهم خواص و ویژگیهای دیرگدازهای مونولیتیک

جلسه سیزدهم: دیرگدازهای ویژه معرفی و خواص و ارزیابی

 

منابع

کتاب دیرگدازها ، انواع خواص و کاربرد، دکتر مارقوسیان انجمن سرامیک ایران

کتاب Refractory technology

;کتاب  Monolithic refractory  Banerji

فایل پیوست اول Ceramic Refractories.pdf
طرح درس

این درس که  در یک سال تحصیلی تنها در یک ترم ارائه می شود و ارزش دو واحد دارد.

نحوه ارائه به شکل پاور پوینت است و 

هدف از طرح درس

هدف از این درس آشنایی دانشجویان کارشناسی مهندسی مواد با مواد دیرگداز  است و شامل بخشهای ذیل می شود

1- تعریف و طبقه بندی مواد دیرگداز

2- روشهای ارزیابی مواد دیرگداز

3-- روشهای تولید و ارزیابی انواع مواد دیرگداز  شامل دیرگدازهای آلومینو سیلیکاتی، منیزیتی ، دولومیتی و دیرگدازهای یکپارچه

عنوان دیرگدازهای پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

سرامیکها و مواد دیرگداز

نحوه ارزیابی

کار کلاسی و پروژه های تحقیقاتی، امتحان میان ترم و امتحان نهایی

روش تدریس

روش‌ های تدریس مبتنی بر انتقال مستقیم

طرح این درس شامل بخشهای مختلف شامل 

بخش اول تدریس در جصوص جایگاه و روند توسعه صنعت دیرگداز 

بخش دوم ارزیابی به ویژه خوردگی در مواد دیرگداز

بخش سوم انواع مواد دیرگداز به ویژه دیرگدازهای قلیایی شامل منیزیتی، اسپینلی، دولومیتی

بخش چهارم و نهایی جرمهای دیرگداز

بحث می شود

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: بررسی روند توسعه صنعت دیرگداز در دنیا و کشور

جلسه دوم: خووردگی در مواد دیرگداز

جلسه سوم: ارزیابی مکانیزمهای خوردگی در مواد دیرگداز

جلسه چهارم: دیرگدازهای آۀومینو سیلیکاتی توسعه ریزساختار، خواص و ویژگیها

جلسه پنجم: آشنایی با دیرگدازهای منیزیتی

جلسه ششم: ریزساختار و عوامل موثر بر کنترل ریزساختار و خواص در دیرگدازهای منیزیتی

جلسه هفتم: آشنایی با دیرگدازهای دولومیتی

جلسه هشتم: درگدازهای اسپینلی

جلسه نهم: آشنایی با دیرگدازهای منیزیت اسپینلی و آلومینا اسپینلی

جلسه دهم: بررسی خوردگی در دیرگدازهای اسپینلی 

جلسه یازدهم: آشنایی با دیرگدازهای کربنی و دیرگدازهای حاوی کربن

جلسه دوازدهم: دیرگدازهای مونولیتیک معرفی، خواص و ویژگیها

جلسه سیزدهم: روشهای ساخت و ارزیابی در دیرگدازهای مونولیتیک

جلسه چهاردهم: دیرگدازهای ویژه، معرفی، خواص و ویژگیها

منابع

کتاب هندبوک مواد دیرگداز که به پیوست اپلود شده است

فایل پیوست اول Schacht C.A. - Refractories Handbook (2004)(451s).pdf
فایل پیوست دوم Advanced Refractory materials.ppt
طرح درس

طرح این درس شامل بخشهای مختلف شامل 

بخش اول تدریس در جصوص جایگاه و روند توسعه صنعت دیرگداز 

بخش دوم ارزیابی به ویژه خوردگی در مواد دیرگداز

بخش سوم انواع مواد دیرگداز به ویژه دیرگدازهای قلیایی شامل منیزیتی، اسپینلی، دولومیتی

بخش چهارم و نهایی جرمهای دیرگداز

بحث می شود

هدف از طرح درس

هدف اصلی از طراحی این درس، ارائه یک برنامه درسی جامع و جامعه‌محور است که با استفاده از استانداردهای آموزش عالی و نیازهای دانشجویان و صنعت، تدوین می‌شود.

عنوان مواد مرکب
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 12-10
مکان برگزاری دانشگاه تبریز
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

خواص فیزیکی 2

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم، پروژه ها و تحقیقات کلاسی و امتحان نهایی

روش تدریس

روش‌ های تدریس مبتنی بر انتقال مستقیم

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول و دوم: معرفی و تقسیم بندی مواد کامپوزیت 

جلسه سوم: آشنایی با کاربردهای مواد کامپوزیت

حلسه چهارم : آشنایی کامپوزیتهای زمینه سرامیکی

جلسه پنجم: خواص و ویژگیهای کامپوزیتهای زمینه سرامیکی

جلسه ششم: روشهای تولید کامپوزیتهای زمینه سرامیکی

جلسه هفنم: چقرمه سازی در کامپوزیتهای زمینه سرامیکی

جلسه هشتم: کامپوزتهای چقرمه

جلسه نهم: آشنایی با کامپوزیتهای زمینه پلیمری

جلسه دهم: انواع پلیمرهای مصرفی در کامپوزیتها و روشهای تولید

جلسه یازدهم: خواص و ویژگی کامپوزیتهای زمینه پلیمری

جلسه دوازدهم: آشنایی با کامپوزیتهای زمینه فلزی

جلسه سیزدهم: روشهای تولید در کامپوزیتهای زمینه فلزی

چلسه چهاردهم: خواص و و ویژگیهای کامپوزیتهای زمینه فلزی

منابع

کتاب مواد کامپوزیت دکتر حائریان

فایل پیوست اول composite presentation.pptx
طرح درس

رس دو واحدی و برای مقطع کارشناسی اراده می شود

به شکل پاور پوینت

و دارای بخشهای مختلف شمامل

معرفی مواد کامپویزیت 

تقسیم بندی مواد کامپپوزیت شامل کامپوزیتهای زمینه سرامیکی ، زمینه پلیمری و زمینه فلزی

روشهای ساخت و ارزیابی مواد کامپوزیت

هدف از طرح درس

هدف اصلی از طراحی این درس، ارائه یک برنامه درسی جامع و جامعه‌محور است که با استفاده از استانداردهای آموزش عالی و نیازهای دانشجویان و صنعت، تدوین می‌شود.

عنوان سیستمهای چند جزئی
مقطع تحصیلی دكتری تخصصی PhD
زمان برگزاری شنبه 10-8
مکان برگزاری دانشگاه تبریز گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

خواص فیزیکی 2

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترمم و نهایی

روش تدریس

دریس به کمک پاور پوینت و بحث و بررسی دیاگرامهای مختلف

زمان بندی و نحوه ارائه درس

این درس مشترک با همکار دیگری است و تنها هفت جلسه تدریس موظفی بنده است

جلسه اول: آشنایی با دیاگرامهای فازی

جلسه دوم: آشنایی با دیاگرامهای سه جزئی

جلسه سوم: نحوه انتخاب ترکیب در دیاگرامهای فازی و ارزیابی کمی  در دیاگرامهای سه تایی

جلسه چهارم: ارزیابی کمی و کیفی در دیاگرامهای سه تایی

جلسه پنج: مواد استثنا در دیاگرامهای سه جزئی

جلسه ششم: آشنایی با دیاگرامهای چهار جزئی

جلسه هفتم ارزیابی کمی و کیفی در دیاگرامهای چهار جزئی

منابع

کتاب دیاگرامهای فازی دکتر مارقوسیان

فایل پیوست اول Multi Component Systems.pptx
طرح درس
  • آیا همه دانشجویاندر کلاس حضور دارند؟ (حضور و غیاب)
  • آیا مطالب درس جلسه قبل را یاد گرفته‌اند؟ (ارزیابی)
  • آیا پیش‌نیازهای درس را می‌دانند؟
  • مفاهیم اساسی درس این جلسه چیست؟
  • تدریس هر یک از مفاهیم اساسی و سایر فعالیت‌های کلاسی چقدر زمان نیاز دارند؟
  • نحوه ارائه مطلب در کتاب خوب و رسا است یا نیاز به توضیحات و مثال‌های بیشتر دارد؟
  • چه فعالیت‌های عملی برای درک مفهوم مورد نظر می‌توان انجام داد؟
  • چه ابزارهای کمک آموزشی برای انجام فعالیت‌های عملی مربوطه مورد نیاز است؟
  • آیا دانشجویانمطالب را به طور کامل درک کرده‌اند؟ (ارزشیابی کلاسی)
  • تکلیف برای یادگیری بهتر چه باشد؟
  • درس جلسه آینده چیست؟
هدف از طرح درس

هدف اصلی از طراحی این درس، ارائه یک برنامه درسی جامع و جامعه‌محور است که با استفاده از استانداردهای آموزش عالی و نیازهای دانشجویان و صنعت، تدوین می‌شود.

عنوان فرایندهای نوین ساخت سرامیکهای
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
مکان برگزاری دانشگاه تبریز، دانشکده مهندسی مکانیک گروه مهندسی مواد
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

فرایندهای ساخت در کارشناسی

نحوه ارزیابی

امتحان میان ترم، سمینار کلاسی و پژوهشهای کلاسی

روش تدریس

فاهی همراه با پاور پوینت

رفع اشکال و پرسش و پاسخ

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: اشنایی با اصول کلی در درس و شناخت کلی از درس فرایندهای نوین می باشد.

جلسه دوم مقدمه ایی بر فرایندهای ساخت در سرامیکها

جلسه سوم و چهارم: مقدمه ایی بر روشهای سنتز پودر

جلسه پنجم و ششم: روشهای ارزیابی پودر

جلسه هفتم و هشتم و نهم : فرایندهای کلوئیدی در فرایندهای ساخت

جلسه دهم: آسنایی با اصول و روشهای مخلوط کردن در سیستمهای پودر

جلسه یازدهم و دوازدهم: اصول تراکم در سیستمهای پودر

جلسه سزدهم و چهاردهم: اصول شکل دهی در سیستمهای سرامیکهای پیشرفته افزودنیها و ...

جلسه پانزدهم: اصول شکل دهی به روش پرس خشک، 

جلسه شانزدهم شکل دهی سرامیکهای پیشرفته به کمک ریخته گری تحت فشار و ریخته گری نواری

جلسه هفدهم: شکل دهی به روشهای حرارتی نظیر پرس گرم و پرس گرم واکنشی

جلسه هجدهم: مقدمه ایی بر تف جوشی در سرامیکهای پیشرفته نیرو محرکه و ..

جلسه نوزدهم مقدمه ایی بر تف جوشی حالت جامد

جلسه بیستم مقدمه ایی بر تف جوشی حالت مایع

جلسات بعدی: کنترل ریزساختار در سرامیکهای پیشرفته

منابع

Ceramic Processing Mohammad Rahaman

Ceramic Sintering Mohammad Rahhaman\

the principle ceramic processing James reed

فایل پیوست اول Advanced Ceramic Processing MSc.ppt
طرح درس

این درس شامل آشنایی با اصول سنتز و انتخاب مواد اولیه در سرامیکهای مهندسی

آشنایی با فرایندهای پیشرفته در سرامیکهای مهندسی

تف جوشی در سرامیکهای مهندسی است 

هدف از طرح درس

آشنایی دانشجویان با فرایند پیشرفته در تولید سرامیکهای مهندسی