برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | آمار و احتمالات برای جغرافیا (۲) | |
---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 10-08 | |
مکان برگزاری | کلاس 36 دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی | |
تعداد واحد | ۲ | |
پیش نیاز درس | ندارد | |
نحوه ارزیابی |
| |
روش تدریس |
|
عنوان | برنامه ریزی محیط زیست شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 10-08 |
مکان برگزاری | کلاس 15 دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 20 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 5 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 75 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس |
|
عنوان | تحلیل اکولوژیکی شبکه های حمل و نقل |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 16-14 |
مکان برگزاری | کلاس 17 دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 20 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 5 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 75 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس |
|
عنوان | محیط طبیعی شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 12-10 |
مکان برگزاری | آزمایشگاه ژئومورفولوژی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 20 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 5 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 75 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | نقشه خوانی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 12-10 |
مکان برگزاری | آزمایشگاه ژئومورفولوژی دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ حضور منظم در کلاس درس 10 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 90 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
عنوان | کارگاه تهیه نقشه های کاداستر و ممیزی املاک شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | سایت کامپیوتری - دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 60 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 10 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 30 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس |
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | *جلسه اول عنوان هدف کلی(مبحث): مفهوم نقشه، انواع نقشه، نقشه های طرح های جامع، تفصیلی و کاداستر نحوه ارزشیابی جلسه اول: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوم عنوان هدف کلی(مبحث): روش های تهیه نقشه های جامع، تفصیلی و کاداستر نحوه ارزشیابی جلسه دوم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سوم عنوان هدف کلی(مبحث): سابقه و تاریخچه تهیه نقشه های جامع، تفصیلی و کاداستر نحوه ارزشیابی جلسه سوم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهارم عنوان هدف کلی(مبحث): بررسی سابقه و وضعیت متولیان تهیه و استفاده و کاربرد نقشه های جامع، تفصیلی و کاداستر در ایران نحوه ارزشیابی جلسه چهارم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه پنجم عنوان هدف کلی(مبحث): تطبیق و تحدید حدود املاک و نیز کنترل و خدمات پشتیبانی و تکمیلی اعم از جمع آوری اطلاعات ثبتی (داده آمائی) و پردازش آن نحوه ارزشیابی جلسه پنجم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه ششم عنوان هدف کلی(مبحث): تهیه نقشه وضعیت موجود املاک از روش های نقشه برداری زمینی و فتوگرامتری 1:500 نحوه ارزشیابی جلسه ششم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هفتم عنوان هدف کلی(مبحث): پلاک گذاری ثبتی بر روی قطعات دارای سند مالکیت بر روی نقشه های موجود املاک مورد اشاره نحوه ارزشیابی جلسه هفتم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هشتم عنوان هدف کلی(مبحث): استخراج اطلاعات حقوقی از دفاتر املاک و پرونده های ثبتی نحوه ارزشیابی جلسه هشتم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه نهم عنوان هدف کلی(مبحث): تلفیق اطلاعات هندسی و توصیفی املاک و نتیجتا ایجاد نقشه کاداستر نحوه ارزشیابی جلسه نهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دهم عنوان هدف کلی(مبحث): آشنایی با تکنیک های نرم افزاری تهیه و پیاده سازی تفکیک اراضی و تولید نقشه های کاداستر مبنا نحوه ارزشیابی جلسه دهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه یازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): آشنایی با مفاهیم اسناد مالکیت، مفهوم قطعه، پلاک اصلی و فرعی، عرصه، اعیانی، تجمبع، بر اصلاحی، اصلاحی گذر، ششدانگ، افراز، تفکیک، تقسیم، حدود اربعه، حدود ارتفاقی، حدفاصل، تجاوز به گذر، حریم، موقعیت ملک نسبت به گذر،موقعیت ساختمان و ابنیه، صورتجلسله تفکیک، اقرار نامه رسمی، تزاحم در تصرف نحوه ارزشیابی جلسه یازدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): آشنایی با مفاهیم کف، طبقه همکف، طبقه زیرزمین، ترتیب شمارش طبقات، نیم طبقه، بام، مفروزات، مشاعات، انباری حیاط، حیاط خلوت، خرپشته، داکت، درز انقطاع، دیوار اختصاصی، پارکینگ و انواع آن، رامپ،کنسول،نورگیر نحوه ارزشیابی جلسه دوازدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سیزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): آشنایی با قوانین ماده 101 شهرداری ها، ماده 154 اصلاحی قانون ثبت، قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری، ماده 100 قانون شهرداری- تبصره 8، ماده 33 قانون نظام مهندسی، قانون تملک آپارتمان ها نحوه ارزشیابی جلسه سیزدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهاردهم عنوان هدف کلی(مبحث): آشنایی با مفهوم سامانه اطلاعات زمینی (LIS) ورود شیت نقشه های کداستر بعنوان شیپ مبنا در یک بانک اطلاعات یکپارچه بعنوان بانک نحوه ارزشیابی جلسه چهاردهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه پانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): نحوه تنظیم فهرست املاک نحوه ارزشیابی جلسه پانزدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه شانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): نقشه یک خطه، نحوه تنظیم پرسشنامه ممیزی واحدهای کسب و پیشه، نحوه تنظیم پرسشنامه معابر، نحوه محاسبه عوارض نوسازی، نحوه محاسبه ارزش ملک، جبهه املاک: شامل مساحت املاک دارای جبهه های هندسی و غیر هندسی، جبهه املاک برخورد کننده با یکی از انواع طرح ها، نحوه محاسبه ارزش ساختمان، مستحدثات جنبی، تاسیسات املاک نحوه ارزشیابی جلسه شانزدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده |
منابع | مهران مهرزاد،1392، کاداستر، انتشارات جنگل، جاودانه
|
فایل پیوست اول | طرح درسی و ارزشیابی.pdf |
طرح درس | هدف این درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم اساسی اقتصاد شهری و منابع عمده درآمدی شهر و بویژه شهرداری اعم از عوارض ساختمانی، تخلفات ساختمانی و نحوه محاسبه آنها در قالب موادی از قانون شهرداری ها از جمله تبصره های ماده 100برای محاسبه تخلفات است.
|
هدف از طرح درس | دانشجویان پس از گذراندن این درس، توانمندی لازم برای محاسبه ارزش اراضی و املاک بدست خواهند آورد و امکان فعالیت برای آنها در مؤسسات خصوصی (دفاتر خدمات شهرسازی)، عمومی (شهرداری)، دولتی (سازمان ثبت اسناد و املاک) فراهم خواهد شد. |
عنوان | ارزیابی و مدیریت اثرات گردشگری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 16-14 |
مکان برگزاری | کلاس 25 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 20 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 5 درصد از نمره نهایی تحقیق کلاسی همراه با ارائه 25 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 50 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس | روش تدریس |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | *جلسه اول عنوان هدف کلی(مبحث): درآمدی بر زمینه های پیداش و پیشینه اثرات (محیط زیست، اجتماعی و اقتصادی) توسعه گردشگری
*جلسه دوم عنوان هدف کلی(مبحث): مفاهیم و تعاریف پایه (اثرات و نتایج توسعه گردشگری، ارزیابی اثرات، مدیریت، کنترل و پایش اثرات)
*جلسه سوم عنوان هدف کلی(مبحث): رهیافت های مدیریت و ارزیابی اثرات گردشگری
*جلسه چهارم عنوان هدف کلی(مبحث): تببین و طبقه بندی اثرات گردشگری در چارچوب رهیافت کلاسیک
*جلسه پنجم عنوان هدف کلی(مبحث): تبیین مفهومی – نظری اثرات گردشگری در چارچوب رهیافت توسعه پایدار
*جلسه ششم عنوان هدف کلی(مبحث): توسعه و کاربرد هرم اطلاعات برای ارزیابی اثرات توسعه پایدار گردشگری
*جلسه هفتم عنوان هدف کلی(مبحث): انواع شاخصهای توسعه پایدار گردشگری
*جلسه هشتم عنوان هدف کلی(مبحث): رهیافتها و چارچوبهای سازماندهی شاخص های توسعه پایدار گردشگری
*جلسه نهم عنوان هدف کلی(مبحث): روش شناسی، ابزار ها و مدلهای ارزیابی اثرات توسعه گردشگری
*جلسه دهم عنوان هدف کلی(مبحث): رهیافت های روش شناسی برای ارزیابی اثرات توسعه گردشگری
*جلسه یازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): ابزارها و شاخص های مرسوم( شاخص رنجش داکسی، چرخه حیات باتلر و... ) شاخص های مرسوم( شاخص رنجش داکسی، چرخه حیات باتلر و... ) *جلسه دوازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): ابزار ها و مدلهای توسعه پایدار گردشگری( بارومتر پایداری، مدل رفاه اکوسیستم، ایندکس عملکرد پایدار)
*جلسه سیزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): ابزار ها و مدلهای توسعه پایدار گردشگری( ردپای اکولوژیک، تکنیک ظرفیت برد محیط، ابزار های یکپارچه)
*جلسه چهاردهم عنوان هدف کلی(مبحث): مروری بر پیشنیه شاخصهای ارزیابی توسعه پایدار گردشگری
*جلسه پانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): پیشینه، مستندات و رویه های بین المللی وتجارب سایر کشورها و ایران در ارزیابی اثرات گردشگری
*جلسه شانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): مدیریت و کنترل اثرات توسعه گردشگری در مقصد
|
منابع | اسرافیل شفیعزاده(1395)، ارزیابی دیدگاه جوامع میزبان از توسعه اکوتوریسم در ایران (سیاستهای گردشگری نوین در هزاره سوم)، انتشارات نشانه.
|
فایل پیوست اول | طرح درسی و ارزشیابی.pdf |
طرح درس | آشنایی دانشجویان با مبانی و فرایند ارزیابی اثرات توسعه گردشگری و مدیریت اثرات و زمینه های کاربرد آن |
هدف از طرح درس | در روند رو به توسعه شهری جهان، هدف آموزش اثرات توسعه گردشگری و مدیریت اثرات و زمینه های کاربرد آن و تامین نیازهای فنی و تحقیقاتی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و بخش خصوصی (مراکز اقامتی، پذیرایی، خرید، حمل و نقل گردشگری، آژانس های مسافرتی و راهنمایان گردشگری و ...) در زمینه برنامه ریزی های گردشگری. |
عنوان | سیاست های زمین، مسکن و بازآفرینی شهری در ایران |
---|---|
مقطع تحصیلی | دكتری تخصصی PhD |
زمان برگزاری | پنج شنبه 8-10 |
مکان برگزاری | پردیس بین المللی ارس (جلفا) |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 20 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 5 درصد از نمره نهایی تحقیق کلاسی همراه با ارائه 25 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 50 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس | وسایل کمک آموزشی مورد نیاز: ویدئو پروژکتور تخته وایت برد، قلم نوری، فلیم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | *جلسه اول عنوان هدف کلی(مبحث): اهمیت ورود به بحث مسکن
*جلسه دوم عنوان هدف کلی(مبحث): تحلیل اقتصادی، اجتماعی و کالبدی مسکن و ارتباط آن با سایر دارایی های سرمایه ای و لزوم سیاستگزاری دولت در بازار مسکن
*جلسه سوم عنوان هدف کلی(مبحث): تجارب کشورهای مختلف در برنامه ریزی مسکن
*جلسه چهارم عنوان هدف کلی(مبحث): خط مشی اسکان3 و سیاستهای تأمین مسکن و عوامل موثر در آن
*جلسه پنجم عنوان هدف کلی(مبحث): سیاستهای تأمین مسکن و عوامل موثر در آن دانشجو باید بتواند
*جلسه ششم عنوان هدف کلی(مبحث): حاشیه نشینی، علل و عوامل، پیامدها و راهکارهای پیشگیری
*جلسه هفتم عنوان هدف کلی(مبحث): نحوه شناسایی و تعیین محدوده سکونتگاه های غیررسمی
*جلسه هشتم عنوان هدف کلی(مبحث): ویژگی های حاشیه نشینی در ایران با تاکید بر شهرهای بزرگ
*جلسه نهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های کمّی مسکن (اقتصادی) در برنامه ریزی
*جلسه دهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های کمّی (کالبدی) مسکن در برنامه ریزی
*جلسه یازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های کیفی مسکن (اجتماعی-فرهنگی) در برنامه ریزی
*جلسه دوازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): نقش اقلیم در برنامه ریزی مسکن
*جلسه سیزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): نقش برنامه های توسعه 5 ساله در برنامه ریزی مسکن
*جلسه چهاردهم عنوان هدف کلی(مبحث): نقش برنامه های توسعه 5 ساله در برنامه ریزی مسکن
*جلسه پانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): نقش برنامه های توسعه 5 ساله در برنامه ریزی مسکن
*جلسه شانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): نقش برنامه های توسعه 5 ساله در برنامه ریزی مسکن
|
منابع | رابرتز، پیتر ؛ هیوسانک (۱۳۹۳) بازآفرینی شهری یک کتاب ،راهنما ترجمه محمد سعید ایزدی و پیروز حناچی، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران چاپ اول. Jenkins, Paul (2006) Planning and Housing in the Rapidly Urbanizing. Routledge. |
فایل پیوست اول | طرح درسی و ارزشیابی.pdf |
طرح درس | برنامهریزی مسکن به مجموعه اصول، روشها و فرایندهایی اشاره دارد که در طراحی و توسعه سیستمهای مسکن در یک منطقه و شهر مورد استفاده قرار میگیرند. این مبانی شامل ارزیابی نیازهای مسکن جامعه، تحلیل بازار مسکن، برنامهریزی زمین و ارتباط با سایر زیرساختها و خدمات شهری است. |
هدف از طرح درس | اهداف اساسی برنامه ریزی مسکن آموزش تامین نیازهای فضایی فعالیت های انسانی به منظور وضعیت مطلوبتر سکونت با توجه به محدودیتهای منابع و امکانات است. همچنین هدف نهایی سیاست مسکن، عملکرد مطلوب و بهینه آن است، به طوری که از یکسو خواسته های اقشار مختلف را برآورد و از سوی دیگر در راستای اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی باشد .
|
عنوان | کارگاه کاربرد GIS در مدیریت شهری |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | کلاس 35-کارگاه برنامه ریزی شهری و منطقه ای- دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 40 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 10 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 50 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس | ویدئو پروژکتور تخته وایت برد، قلم نوری، آموزش عملی نرم افزار، فیلم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | *جلسه اول عنوان هدف کلی(مبحث): ورود اطلاعات و مدیریت داده ها در محیط نرم افزار نحوه ارزشیابی جلسه اول: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوم عنوان هدف کلی(مبحث): پرس و جو از لایه ها نحوه ارزشیابی جلسه دوم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سوم عنوان هدف کلی(مبحث): ویرایش لایه ها نحوه ارزشیابی جلسه سوم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهارم عنوان هدف کلی(مبحث): تجزیه و تحلیل و ارتباط عوارض نحوه ارزشیابی جلسه چهارمکار عملی در خصوص مبحث ارائه شده : *جلسه پنجم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد تابع 3D Analyst نحوه ارزشیابی جلسه پنجم کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده: *جلسه ششم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد تابع Spatial Analyst نحوه ارزشیابی جلسه ششم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هفتم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد تابع Network Analyst نحوه ارزشیابی جلسه هفتم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هشتم عنوان هدف کلی(مبحث): خروج اطلاعات نحوه ارزشیابی جلسه هشتم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه نهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در شناسائی بافتهای فرسوده نحوه ارزشیابی جلسه نهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در مدل سازی گسترش فیزیکی شهرها نحوه ارزشیابی جلسه دهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه یازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در مدیریت آلودگی هوای شهری نحوه ارزشیابی جلسه یازدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در مدیریت ترافیک و حمل و نقل نحوه ارزشیابی جلسه دوازدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سیزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در مکانیابی محل دفن پسماندهای شهری نحوه ارزشیابی جلسه سیزدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهاردهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در مدیریت فضای سبز شهری نحوه ارزشیابی جلسه چهاردهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه پانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در مدیریت بحران زلزله در کلانشهرها نحوه ارزشیابی جلسه پانزدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه شانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): کاربرد GIS در تحلیل جرم نحوه ارزشیابی جلسه شانزدهم: کار عملی در خصوص مبحث ارائه شده |
منابع | اریک فلاور، برایان بار، ویلیام هاکسهولد (۱۳۹۳) کاربرد GIS در شهرسازی و برنامهریزی شهری براساس نسخه Arc GIS 10 ، ترجمه محسن بهادر، مؤسسه انتشارات آزاد پیما. تهران
|
فایل پیوست اول | طرح درسی و ارزشیابی.pdf |
طرح درس | در فرآیند تصمیم گیری درباره ،شهر ضروری است که اطلاعات پایه ای و اصلی درباره زمین و املاک فعالیتهای اقتصادی ،شهر زیر ساختها و وضعیت زیست محیطی شهر در دسترس باشد. علاوه بر معضلات موجود شهری که نیاز به ارائه راه حل ،دارد امروزه شهرسازی متکی بر روشهایی است که مشارکت شهروندان را ایجاب می کند. لذا از آنجا که ۸۰ درصد از اطلاعات و فعالیتهایی که مورد توجه مدیران شهرهاست با مکان سر و کار یابد، با مکان سروکار می یابد نیاز به یادگیری کاربرد عملی GIS برای پاسخگویی به مباحث مدیریتی مانند درآمد، شهرها هدایت کنترل توسعه ،شهر حفظ بافت و عناصر تاریخی، مدیریت محیط زیست و محسوس می باشد. |
هدف از طرح درس | بکارگیری دانش نظری GIS در ایجاد پایگاه اطلاعاتی برای مدیران شهری
|
عنوان | جغرافیای جمعیت |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه ساعت 10-12 |
مکان برگزاری | کلاس 36 - دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 30 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 10 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 60 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس | سخنرانی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | *جلسه اول عنوان هدف کلی(مبحث): تعریف مفهوم، حدود و قلمرو جغرافیای جمعیت و ارتباط آن با سایر علوم نحوه ارزشیابی جلسه اول پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال : *جلسه دوم عنوان هدف کلی(مبحث): روش تحقیق در جغرافیای جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه دوم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه سوم عنوان هدف کلی(مبحث): مبانی جغرافیایی پراکنش جهانی جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه سوم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه چهارم عنوان هدف کلی(مبحث): آمار و اطلاعات جمعیتی نحوه ارزشیابی جلسه چهارم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه پنجم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوهای جغرافیایی پراکندگی و توزیع جهانی جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه پنجم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه ششم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوهای زیستی جمعیت شهری نحوه ارزشیابی جلسه ششم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه هفتم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوهای زیستی جمعیت روستایی و عشایری نحوه ارزشیابی جلسه هفتم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه هشتم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوهای جغرافیایی ساختمان و ترکیب جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه هشتم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه نهم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوهای جغرافیایی، باروری زاد و ولد و مرگ و میر جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه نهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه دهم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوهای جغرافیایی رشد و تحول جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه دهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه یازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوهای جغرافیایی حرکات مکانی و مهاجرت جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه یازدهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه دوازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): جمعیت و توسعه نحوه ارزشیابی جلسه دوازدهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه سیزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): جمعیت و حاشیه نشینی نحوه ارزشیابی جلسه سیزدهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه چهاردهم عنوان هدف کلی(مبحث): کلانشهرها و جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه چهاردهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه پانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): شهرنشینی و آینده آن نحوه ارزشیابی جلسه پانزدهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال *جلسه شانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): جمعیت، محیط زیست، آمایش سرزمین و نرم افزارهای پیش بینی جمعیت نحوه ارزشیابی جلسه شانزدهم: پرسش و پاسخ و تحقیق پایان نیمسال
|
منابع | کی. بروس نیوبولد (1401) جغرافیای جمعیت ابزارها و موضوعات، ترجمه حمید شایان، احمد رومیانی، حمیده محمودی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
|
فایل پیوست اول | طرح درسی و ارزشیابی.pdf |
طرح درس | جغرافیای جمعیت به تغییرات مکانی در توزیع، ترکیب، مهاجرت و رشد جمعیتها در زمین مربوط میشود. جغرافیای جمعیت شامل جمعیتشناسی از منظر جغرافیایی است. |
هدف از طرح درس | جغرافیای جمعیت بر ویژگیهای توزیع جمعیت که در یک بافت فضایی تغییر میکنند تمرکز دارد و اغلب شامل عواملی مانند مکان یافتن جمعیت و نحوه تنظیم اندازه و ترکیب این جمعیت توسط فرآیندهای جمعیتی باروری، مرگومیر و مهاجرت است. |
عنوان | برنامه ریزی محیط زیستی شهر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | کلاس27 - دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 30 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 10 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 60 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس | • سخنرانی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | *جلسه اول عنوان هدف کلی(مبحث): شهر، روستا، ماهیت، سرمنشأ، انواع نحوه ارزشیابی جلسه اول: خلاصه سازی 3 مقاله فارسی و 2 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوم عنوان هدف کلی(مبحث): ارتباط برنامه ریزی ،شهری برنامه ریزی روستایی و برنامه ریزی محیط زیست پیوند برنامه ریزی شهری با فرایند بهبود سیستم های محیط زیست نحوه ارزشیابی جلسه دوم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سوم عنوان هدف کلی(مبحث): مفهوم برنامه ریزی محیط زیست شهری پایدار و تفاوت مقیاس در برنامه ریزی محیط زیست شهری نحوه ارزشیابی جلسه سوم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهارم عنوان هدف کلی(مبحث): ابزارهای برنامه ریزی محیط زیستی شهر نحوه ارزشیابی جلسه چهارم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه پنجم عنوان هدف کلی(مبحث): فرایند سیستماتیک برنامه ریزی محیط زیست شهری و روستایی تحلیل عناصر محتوایی در فرایند برنامه ریزی محیط زیست شهری(عناصر طبیعی و بیولوژیک، عناصر اجتماعی و اقتصادی، عناصر انسان ساخت) نحوه ارزشیابی جلسه پنجم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه ششم عنوان هدف کلی(مبحث): مفهوم شهر به عنوان جزئی از اکوسیستم ، شهر اکولوژیک یا شهر پایدار نحوه ارزشیابی جلسه ششم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هفتم عنوان هدف کلی(مبحث): برخی رویکردهای اکولوژی در برنامه ریزی شهری نحوه ارزشیابی جلسه هفتم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هشتم عنوان هدف کلی(مبحث): متابولیزم شهری، جای پای اکولوژیک نحوه ارزشیابی جلسه هشتم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه نهم عنوان هدف کلی(مبحث): مدل های مفهومی اکولوژی شهری، مدل اکولوژی سیمای سرزمین نحوه ارزشیابی جلسه نهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دهم عنوان هدف کلی(مبحث): الگوی مناطق زیستی، الگوهای رایج برنامه ریزی محیط زیست شهری نحوه ارزشیابی جلسه دهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه یازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): دهکده شهری نحوه ارزشیابی جلسه یازدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): شهر فشرده نحوه ارزشیابی جلسه دوازدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سیزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): رشد هوشمند نحوه ارزشیابی جلسه سیزدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهاردهم عنوان هدف کلی(مبحث): مدل سبز سازی محله ای نحوه ارزشیابی جلسه چهاردهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه پانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): مدل شاخص های پایداری شهری نحوه ارزشیابی جلسه پانزدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه شانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): اصول و معیارهای برنامه ریزی و طراحی شهری محیط زیستی نحوه ارزشیابی جلسه شانزدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده |
منابع | میلر، جی . تی، ۱۳۹۱، چاپ سیزدهم زیستن در محیط زیست، ترجمه مجید مخدوم، انتشارات دانشگاه تهران Thomas, R. 2003. Sustainable urban design: an environmental approach. London: Spon press. |
فایل پیوست اول | طرح درسی و ارزشیابی.pdf |
طرح درس | برنامه ریزی محیط زیست شهری سعی در هدایت توسعه شهر با استانداردهای قابل قبول برای زندگی انسان دارد بدون اینکه چرخه اکوسیستمها و جغرافیای حیاتی و حومه های روستایی را که به آن وابسته است تخریب کند. شهرها بزرگترین واحدهای دارای ظرفیت ایجاد بسیاری از عدم تعادلهای معماری اجتماعی، اقتصادی، سیاسی منابع طبیعی و به طور کلی تخریب کننده جهان هستند و در عین حال کوچکترین مقیاسی هستند که در آن مشکلات میتوانند به طور موثر و به شیوه ای منسجم جامع و پایدار حل شوند. شکل گیری عبارت محیط زیست شهری حاصل تلاشهایی برای حل اثر ارتباط تخریب گونه انسان با طبیعت در شهر است این فعالیتها منجر به شکل گیری رویکرد جدیدی در برنامه ریزی فضایی کالبدی برای پیوند مفاهیم سنتی برنامه ریزی شهری با مفاهیم و الویتهای اکولوژیک شده است. |
هدف از طرح درس | هدف اصلی این درس نیز آشنایی با روشهای برنامه ریزی شهری با تأکید بر ارتقاء کیفیت محیط زیست شهری و ادراک ارتباطات سیستماتیک بین طبیعت و شهرها است. |
عنوان | شاخص سازی کیفیت محیط های زیست شهر |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8-10 |
مکان برگزاری | کلاس 16 |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | ندارد |
نحوه ارزیابی | مراحل ارزشیابی مرحله ای ■ تکوینی■ فعالیت دانشجو در کلاس 30 درصد از نمره نهایی حضور منظم در کلاس درس 10 درصد از نمره نهایی امتحان پایان ترم 60 درصد از نمره نهایی نوع امتحان پایان ترم شفاهی□ تشریحی■ چند گزینه ای □ صحیح و غلط□ جور کردنی□ نحوه ارزشیابی فعالیت کلاسی : دانشجو موظف است تکلیف خواسته شده مطابق با طرح درس انجام و تا شروع جلسه بعد از طریق سامانه یا ایمیل با هماهنگی تحویل دهد. |
روش تدریس |
|
زمان بندی و نحوه ارائه درس | *جلسه اول عنوان هدف کلی(مبحث): کلیات و تعاریف، اهمیت داده ها و اطلاعات نحوه ارزشیابی جلسه اول: خلاصه سازی 3 مقاله فارسی و 2 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوم عنوان هدف کلی(مبحث): سلسله مراتب شاخص سازی محیط زیست انسان ساخت( شاخص کلی و مثالها، زیر شاخص و مثالها، سنجه یا و مثالها) نحوه ارزشیابی جلسه دوم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سوم عنوان هدف کلی(مبحث): انواع شاخص کیفی و کمی نحوه ارزشیابی جلسه سوم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهارم عنوان هدف کلی(مبحث): انواع شاخص های تغییرات و شاخص ارزیابی و سنجش نحوه ارزشیابی جلسه چهارم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه پنجم عنوان هدف کلی(مبحث): انواع شاخص های هزینه شاخص های جذب و مقدار، شاخص های تاثیر یا نتیجه ، شاخصها مربوط به واکنشهای استفاده کننده نحوه ارزشیابی جلسه پنجم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه ششم عنوان هدف کلی(مبحث): انواع مدلهای شاخص های شهری نحوه ارزشیابی جلسه ششم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هفتم عنوان هدف کلی(مبحث): مدل فشار - وضعیت - پاسخ ، مدل نیرو محرکه -فشار- -وضعیت- اثر - پاسخ ، مدل متابولیزم شهری و ... نحوه ارزشیابی جلسه هفتم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه هشتم عنوان هدف کلی(مبحث): روشهای ساخت شاخص های ترکیبی نحوه ارزشیابی جلسه هشتم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه نهم عنوان هدف کلی(مبحث): روشهای نرمالیزه کردن نحوه ارزشیابی جلسه نهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دهم عنوان هدف کلی(مبحث): مثالهایی از شاخص های ترکیبی در محیط زیست شهری نحوه ارزشیابی جلسه دهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه یازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): روشهای شناخت و تحلیل شاخصهای بین المللی کیفیت محیط زیست شهری نحوه ارزشیابی جلسه یازدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه دوازدهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های کیفیت محیط زیست شهری نحوه ارزشیابی جلسه دوازدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه سیزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های سنجش کیفیت هوا AQI نحوه ارزشیابی جلسه سیزدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه چهاردهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های سنجش آلودگی صوتی نحوه ارزشیابی جلسه چهاردهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه پانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های زیباشناختی چشم انداز شهری نحوه ارزشیابی جلسه پانزدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده *جلسه شانزدهم عنوان هدف کلی(مبحث): شاخص های سنجش کمیت و کیفیت منابع آب شهری نحوه ارزشیابی جلسه شانزدهم: خلاصه سازی 2 مقاله فارسی و 3 مقاله انگلیسی در خصوص مبحث ارائه شده |
منابع | جمعه پور (۱۳۹۲) برنامه ریزی محیطی و پایدار شهری و منطقه ای شاخصهای پایداری ، سمت
|
فایل پیوست اول | طرح درسی و ارزشیابی.pdf |
طرح درس | با توجه به پیچیدگیهای محیطهای زیست انسان ساخت به ویژه شهرها، شناخت دقیق و سنجش موقعیتها در محیط زیست شهری اهمیت زیادی می.یابد با توجه به اینکه شاخص ها ابزارهایی را برای شناخت و سنجش ،موقعیت تغییرات و تحولات یک پدیده طی زمان به شمار می روند، این درس نقش مهمی در بالا بردن توانایی دانشجویان در شناخت و سنجش موقعیتهای محیط زیست شهری ایجاد می کند. |
هدف از طرح درس | شرایط امروزی شهرها ایجاب می کند که دولت و سازمان ها و نهادهای عمومی اقدام به بررسی، تجزیه و تحلیل وارزیابی کیفیت شهرها از جهات مختلف نمایند. امروزه مسلم شده است که به کمک شاخص ها می توان با مشخص کردن مسائل و فراهم کردن زمینه اندازه گیری، برای ارزیابی بهتر موفقیت و یا شکست طرح ها، برنامه ریزی های عمومی را بهبود بخشید. شاخص به معنای نشانگر می باشد، به این معنا که از آن برای نشان دادن و یا اشاره کردن به حالت، مسیر یا عمل خاصی استفاده می شود. |