برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
منابع | Jay, A. M., Modern Food Microbiligy, (2012). Chapman Hall Adams, M. R., et, al., Food Microbiology, RSC Publishing |
---|---|
طرح درس | 1- مقدمه و آشنایی با مبانی 2و 3و 4- میکروب شناسی پیشرفته 5- اساس تقسیم بندی میکروارگانیسم ها 6- ساختمان های اصلی و فرعی سلول 7- ساختارو عملکرد پوشش های خارجی 8- ساختار و عملکرد دیواره و غشا ساختار و عملکرد تاژک و مژک ساختار و عملکرد اسپور 5 و 6و 7 مکانیزم تاثیر عوامل خارجی و داخلی کلاسیک بر فعالیت و شمار میکروبی اثر pH بر عملکرد دیواره و غشا اثر نسبت گازهای تنفسی بر شدت تنفس اثر پتانسیل اکسیداسیون و احیا بر فعالیت میکروبی اثر فعالیت آبی بر میکروارگانیسم های مختلف 8 و 9 و 10 و 11و 12و 13 اثر تکنیک های روز آمد بر فعالیت های میکروبی اثر فشار هیرواستاتیک بر شمار میکروبی اثر فراصوت بر فعالیت و شمار میکروبی اثر مایکروویو بر فعالیت و شمار میکروبی اثر فرابنفش بر مکانیسم عمل و شمار میکروبی اثر پرتوهای الکترومغناطیسی گاما و ایکس بر فعالیت و شمار میکروبی 14 و 15و 16 تکنیک های پپیشرفته در شمارش میکروبی بررسی روش الایزا بررسی روش LAA بررسی روش های مقاومت سنجی و پتانسیومتری برای شمارش میکروبی روش های مبتی بر آپتامر و قطعات DNA
|
هدف از طرح درس | آشنایی دانشجو با تکنیک های جدید شناسایی میکروارگانیسم ها در مواد غذایی و روش های جدید از بین بردن آنها |
تعداد واحد | ۳ |
---|---|
روش تدریس | تدریس مطالب بوسیله مدرس (استفاده از پاورپوینت و اسلایدهای کمک آموزشی برای بیان بهتر مطالب) ارایه بحث مرتبط با موضوع بوسیله دانشجو جمع بندی و نتیجه گیری
|
نحوه ارزیابی | فعالیت کلاسی آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 1- مقدمه و آشنایی با مفاهیم 2 و 3و 4- میکروب شناسی پیشرفته 5 و 6و 7- نحوه تاثیر عوامل داخلی و خارجی کلاسیک برفعالیت میکروبی 8 و9و 10 و 11و 12 و -13 تکنیک های پیشرفته در کنترل فعالیت میکروبی 14 و 15و 16- تکنیک های پیشرفته در شمارش میکروبی |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
سه شنبه 18-14 | مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی کلاس 6 | - | - | - |
منابع | مجلات و دیتابیس های علمی |
---|---|
طرح درس | 1- مقدمه، تعریف و مفاهیم 2 و 3 و 4- آشنایی با انواع مقالات - مقالات مروری توصیفی - مقالات مروری تحلیلی - مقالات Systematic review and Metaanalysis - مقالات تحقیقی: Original research 5، 6 و 7- آشنایی با انواع مجلات - مجلات JCR - مجلات Scopus - مجلات ISC - مجلات ترویجی 8، 9 و 10- آشنایی با انواع دیتابیس های علمی - آشنایی با Science direct - آشنایی با Web of Science - آشنایی با Googlescholar - آشنایی با Researchgate 11 و 12- آشنایی با تقلبات و روش های شناسایی آنها - آشنایی با پایگاه iThenticate - آشنایی با پایگاه مشابهت یاب سمیم نور 13- آشنایی با نحوه ویرایش Native مقالات - آشنایی با پایگاه اطلاعاتی Grammarly 14، 15 و 16- ارائه تحقیق انجام شده توسط دانشجویان |
هدف از طرح درس | انجام یک پروژه تحقیقاتی توسط دانشجو در راستای گرایش زیست فناوری موادغذایی |
تعداد واحد | ۱ |
---|---|
روش تدریس | تدریس توسط مدرس و بحث به وسیله دانشجویان |
نحوه ارزیابی | فعالیت کلاسی و ارائه تحقیق توسط دانشجو در حضور استادان گرایش زیست فناوری مواد غذایی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 1- مقدمه، تعریف و مفاهیم 2 و 3 و 4- آشنایی با انواع مقالات 5، 6 و 7- آشنایی با انواع مجلات 8، 9 و 10- آشنایی با انواع دیتابیس های علمی 11 و 12- آشنایی با تقلبات و روش های شناسایی آنها 13- آشنایی با نحوه ویرایش Native مقالات 14، 15 و 16- ارائه تحقیق انجام شده توسط دانشجویان |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
چهارشنبه 16-14 | مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی- دانشگاه تبریز | - | - | - |
منابع | مجلات و دیتابیس های علمی |
---|---|
طرح درس | مقدمه، تعریف و مفاهیم 2 و 3 و 4- آشنایی با انواع مقالات - مقالات مروری توصیفی - مقالات مروری تحلیلی - مقالات Systematic review and Metaanalysis - مقالات تحقیقی: Original research 5، 6 و 7- آشنایی با انواع مجلات - مجلات JCR - مجلات Scopus - مجلات ISC - مجلات ترویجی 8، 9 و 10- آشنایی با انواع دیتابیس های علمی - آشنایی با Science direct - آشنایی با Web of Science - آشنایی با Googlescholar - آشنایی با Researchgate 11 و 12- آشنایی با تقلبات و روش های شناسایی آنها - آشنایی با پایگاه iThenticate - آشنایی با پایگاه مشابهت یاب سمیم نور 13- آشنایی با نحوه ویرایش Native مقالات - آشنایی با پایگاه اطلاعاتی Grammarly 14، 15 و 16- ارائه تحقیق انجام شده توسط دانشجویان |
هدف از طرح درس | انجام یک پروژه تحقیقاتی توسط دانشجو در راستای گرایش زیست فناوری موادغذایی |
تعداد واحد | ۱ |
---|---|
روش تدریس | تدریس توسط مدرس و بحث به وسیله دانشجویان |
نحوه ارزیابی | فعالیت کلاسی و ارائه تحقیق توسط دانشجو در حضور استادان گرایش زیست فناوری مواد غذایی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | مقدمه، تعریف و مفاهیم 2 و 3 و 4- آشنایی با انواع مقالات 5، 6 و 7- آشنایی با انواع مجلات 8، 9 و 10- آشنایی با انواع دیتابیس های علمی 11 و 12- آشنایی با تقلبات و روش های شناسایی آنها 13- آشنایی با نحوه ویرایش Native مقالات 14، 15 و 16- ارائه تحقیق انجام شده توسط دانشجویان |
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
چهارشنبه 18-16 | مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی- دانشگاه تبریز | - | - | - |
منابع | Sedgwick, W.T. and Wilson, E.B. 2010. An introduction to general biology, Andesite Press. Lodish, H., Brek, A., Kaiser, C.A., Krieger, M., Scott, M.p. et al. 2012. Molecular cell biology, Amazon. |
---|---|
طرح درس | 1 و 2- مقدمه و آشنایی با مفاهیم 3 و 4- انواع سلول ها و تکامل سلولی - سلول های پروکاریوت - سلول های یوکاریوت - تعریف تکامل - روند تکامل سلولی 5 و 6- ترکیب شیمیایی سلول - انواع مولکول ها موجود در ساختار سلول - آنزیم ها و بیوکاتالیزورها - متابولیسم سلولی و بیوانرژیک 7 و 8- ابزارها و روش های مطالعه سلول - روش میکروسکوپی و انواع میکروسکوپ ها برای مطالعه سلول -روش های بیوشیمیایی برای مطالعه سلول - روش های فیزیولوژیکی برای مطالعه سلول - استفاده از مواد رادیواکتیو برای مطالعه سلول 9، 10، 11، 12، 13 و 14- ساختمان سلول و اندامک های سلولی - ساختمان غشای سلولی - انواع مدل های غشای سلولی - ساختمان دیوار اسکلتی -سیتوزول و اسکلت سلولی - شبکه آندوپلاسمی و ارگاستوپلاسم - دستگاه گلژی - لیزوزوم - دستگاه واکوئلی - میتوکندری - ریبوزوم - هسته 15 و 16- چرخه حیاتی سلول - اینترفاز و مراحل آن - فاز میتوز و مراحل آن 17، 18، 19 و 20 - مولکول های اطلاعاتی سلول - ساختار اسید نوکلئیک و انواع آن - نوکلئوتیدها و ساختار آنها - ژن و کروموزوم ها - همانند سازی DNA و تقسیم یاخته ایی 21، 22 و 23- راه های عبور مواد از غشای پلاسمایی - انتشار ساده - انتقال فعال و انواع آن - انتقال تسهیل شده - انواع کانال ها 24- مطالعه و حفاظت از زیستگاه موجودات زنده - زیستگا های موجودات زنده - آلوده سازه های محیط و تاثیر آنها بر حیات - جنبه های زیست محیطی کشاورزی صنعتی
|
هدف از طرح درس | مطالعه ساختمان موجودات زنده، محیط زیست و تاثیر کشاورزی صنعتی بر آن |
تعداد واحد | ۳ |
---|---|
روش تدریس | بیان مطالب بوسیله مدرس (استفاده از پاورپوینت و اسلایدهای کمک آموزشی برای بیان بهتر مطالب) بحث کلاسی |
نحوه ارزیابی | فعالیت کلاسی و آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 1 و 2- مقدمه و آشنایی با مفاهیم 3 و 4- انواع سلول ها و تکامل سلولی 5 و 6- ترکیب شیمیایی سلول 7 و 8- ابزارها و روش های مطالعه سلول 9، 10، 11، 12، 13 و 14- ساختمان سلول و اندامک های سلولی 15 و 16- چرخه حیاتی سلول 17، 18، 19 و 20 - مولکول های اطلاعاتی سلول 21، 22 و 23- راه های عبور مواد از غشای پلاسمایی 24- مطالعه و حفاظت از زیستگاه موجودات زنده
|
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
سه شنبه 12-10؛ سه شنبه 16-14 | دانشکده کشاورزی- دانشگاه تبریز | - | - | - |
منابع | Rao, D. G. (2010). Introduction to biochemical engineering. Tata McGraw-Hill Education. Najafpour, G. (2015). Biochemical engineering and biotechnology. Elsevier. Bailey, J. E., & Ollis, D. F. (2018). Biochemical engineering fundamentals. McGraw-Hill. |
---|---|
طرح درس | 1 و 2- مقدمه و تاریخچه و بیان مفاهیم 3 و 4- فرایندهای تخمیری - انواع فرآیندهای تخمیری - تخمیر مایع و تخمیر حالت جامد - فرآیندهای بالادستی- تخمیر- پایین دستی 5، 6 و 7- بررسی سینتیک میکروبی - سینتیک رشد میکروبی - قانون Monod - قوانین سینتیک به کارگیری سوبستراها - قوانین سینتیک تشکیل محصول 8، 9 و 10- راکتورهای میکروبی - راکتورهای تخمیر مایع -راکتورهای بچ، فد بچ و مداوم - راکتورهای تخمیر حالت جامد 11، 12، 13- آنزیم شناسی و سینتیک واکنش های آنزیماتیک - تعاریف - - قانون Michaelis-Menten - بازدارندگی فعالیت آنزیم توسط سوبسترا، محصول - اثر درجه حرارت و pH روی سینتیک آنزیماتیک 14، 15، 16- راکتورهای آنزیماتیک - تعیین فعالیت آنزیم ها در راکتورها - راکتورهای فد بچ - راکتورها با آنزیم ها و سلول های تثبیت شده
|
هدف از طرح درس | بررسی و آشنایی با سینتیک های میکروبی و آنزیمی در راکتورهای بچ، فدبچ و مداوم |
تعداد واحد | ۲ |
---|---|
روش تدریس | بیان مطالب بوسیله مدرس (استفاده از پاورپوینت و اسلایدهای کمک آموزشی برای بیان بهتر مطالب) بحث کلاسی حل مسآله |
نحوه ارزیابی | فعالیت کلاسی آزمون پایان ترم |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | 1 و 2- مقدمه و تاریخچه و بیان مفاهیم 3 و 4- توضیح فرایندهای بالادست و پایین دست تخمیری 5، 6 و 7- بررسی سینتیک میکروبی 8، 9 و 10- راکتورهای میکروبی 11، 12، 13- آنزیم شناسی و سینتیک واکنش های آنزیماتیک 14، 15، 16- راکتورهای آنزیماتیک
|
اطلاعات کلاس
زمان برگزاری | مکان برگزاری | توضیحات | فایل پیوست اول | فایل پیوست دوم | فایل پیوست سوم |
---|---|---|---|---|---|
دوشنبه 10-8 | مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی- دانشگاه تبریز | - | - | - |