برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  1. استونز، راب (۱۳۹۳) متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، نشر مرکز، تهران.
  2. سیدمن، استیون (۱۳۹۵) کشاکش آراء در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی، نشر نی، تهران.
  3. شرت، ایون (۱۳۸۷) فلسفه علوم اجتماعی قاره ای، ترجمه هادی جلیلی، نشر نی، تهران.

  1. Hier, Scan P- ed (2005) Contemporary Sociological Thought, Canadian Scholars Press Inc.
  2. Johnson, Doyle Paul (2008) Contemporary Sociological Theory, Springer Science+Business Media LLC.
طرح درس
  • تجزیه و تحلیل و نقد مکتب‌های مهم جامعه‌شناسی
  • مکتب اصالت ساخت و کار کرد (کارکردگرایی ساختاری)
  • مکتب تضاد (ستیز)
  • دیدگاه کنش متقابل نمادین
  • پدیدارشناسی و روش‌شناسی مردمی
  • نظریه‌های فمینیسم
  •  نظریه‌ها و دیدگاه‌های متاخر جامعه‌شناسی (فوکو، الیاس، گیدنز، بوردیو)
  • بحث و بررسی ریشه‌های تاریخی و پیش فرض‌های دیدگاه‌ها و نظریه‌های جامعه‌شناسی
  • نقد جامع و مقایسه‌ای دیدگاه‌ها و نظریه‌های جامعه‌شناسی
هدف از طرح درس

هدف کلی: آشنایی با اندیشمندان و مکاتب جامعه‌شناسی و بررسی انتقادی متفکران کلاسیک مدرن و پست مدرن در جامعه شناسی

 اهداف ویژه:

  • مروری نقادانه بر مکاتب و جریان‌های اصلی جامعه‌شناسی و صاحب‌نظران مهم آن؛ شناخت مکاتب و نظریه‌های جامعه‌شناسی به صورت مقایسه‌ای و توانمند ساختن دانشجویان به استفاده از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های جامعه‌شناسانه برای تحلیل مسائل روز جامعه با نگاه انتقادی.
تعداد واحد ۲
روش تدریس

بینش‌های جامعه‌شناسی از جمله دروسی است که یادگیری و تسلط بر آن از جمله مهمترین اولویت‌ها برای دانشجویان رشته جامعه شناسی ورزش است. بدین منظور جنبه‌های مختلف نظریه‌ها و شیوه بحث و تبادل نظر در مورد کاربست تجربی ان‌ها، و چگونگی تجزیه و تحلیل مسائل حوزه ورزش از جمله راهبردهای تدریس در این درس است. پرسش و پاسخ، و نقد و بررسی بینش‌ها با رویکرد تطبیقی، از راهبردهای مهم تدریس و یادگیری در این درس است.

نحوه ارزیابی

(فعالیت‌های کلاسی در طول نبم‌سال   30 درصد )                         (آزمون پایان نیم‌سال    70درصد)

زمان بندی و نحوه ارائه درس

یکشنبه های طول ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 10-12 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  1. مینگ لی، برندا پیتز. (۱۳۹۷). روشهای تحقیق در مدیریت ورزش. ترجمه: حسن اسدی و همکاران. تهران. انتشارات دانشگاه تهران.
  2. خاکی، غلامرضا. (۱۳۹۹). روش تحقق با رویکرد پایان نامه نویسی. تهران. انتشارات فوژان.
  3.  دلاور، علی. (۱۳۹۹). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران. انتشارات ویرایش.
  4. چاددی، مک اوی، پل مارک پدرسن، دیمن پی اس اندرو (۱۳۹۸). طراحی و روش‌های تحقیق در مدیریت ورزشی. ترجمه: هاشم کوزه‌چیان، اکبر حیدری، رسول نوروزی، انتشارات حتمی.
  5. James Skinner, Allen Edwards & Ben Corbett. (2015). Research Methods for Sport Management. Routledge NY.
  6. Neven Seric, Jasenko Ljubica. (2021). Market Research Methods in the Sports Industry. Emerald Publishing Limited.
طرح درس
  • هدف از پژوهش انواع پژوهش و مفاهیم پژوهش
  • انواع منابع و متون پژوهشی در علوم ورزشی
  • معرفی بخش‌های مختلف مقاله و نحوه استفاده از آنها در نوشتن پروپوزال و پایان‌نامه
  • معرفی موتورهای جستجوی مقالات علمی ورزشی و نحوه گرفتن متن کامل مقالات
  • اهداف پیشینه پژوهش و چگونگی جمع‌آوری پیشینه
  • چگونگی تعیین سؤال پژوهش، فرضیه و هدف
  • انواع متغیرها و نحوه کنترل آنها در پژوهش
  • نمونه و جامعه و انواع نمونه‌گیری در پژوهش
  • اعتبار داخلی و خارجی در پژوهش و استفاده از آنها در طراحی پژوهش
  • طرح پژوهش و انواع آن در علوم ورزشی
  • مسائل اخلاقی و اصول اخلاقی پژوهش
  • اصول نوشتار پروپوزال پژوهشی
هدف از طرح درس

هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مفاهیم، تحقیق مطالعه منابع، طراحی و گزارش پژوهش

 اهداف ویژه:

  • آشنایی با مفاهیم پایه‌ای پژوهش و انواع پژوهش
  • آشنایی با انواع مقاله و متون پژوهشی در علوم ورزشی
  • یادگیری چگونگی مطالعه و رسیدن به سوال پژوهشی
  • آشنایی با طراحی و نوشتار بخش‌های مختلف پژوهش
تعداد واحد ۲
روش تدریس

تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

نحوه ارزیابی

(فعالیت‌های کلاسی در طول ترم    40 درصد )                         (آزمون پایان‌ترم    60درصد)

زمان بندی و نحوه ارائه درس

دوشنبه های طول ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه ساعت 10- 12 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  1. ترن برت، لیندا و حسن دیوید (۱۳۹۵) مدیریت کسب و کارهای ورزشی، ترجمه: سید محمد اعرابی، رحیم زارع، سید علیرضا هاشمی- دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  2. حسن، دیوید (۱۳۹۸). مدیریت کسب و کار ورزشی: مقدمه‌ای بر مبانی مدیریت ورزشی (جلد اول) ترجمه: اعظم خلیل پور، حوریه دهقانپوری، میثم نظری، قنبری، مائده شفیع زاده، فریبا عسکریان.
  3. International Sport Business Management: Issues and New Ideas- James J. Zhang,. Brenda G. Pitts & Lauren M. Johnson- Routledge.
طرح درس
  • مفاهیم و اصول پایه در کسب‌و‌کارهای ورزشی
  • نظریه‌های متداول در مدیریت کسب‌و‌کارهای ورزشی
  • معرفی انواع کسب‌و‌کارهای ورزشی تحلیل بازارهای ورزشی
  • تحلیل رقبا در کسب‌و‌کارهای ورزشی
  • تدوین مدل کسب‌و‌کار
  • استراتژی‌های توسعه کسب‌و‌کارهای ورزشی
  • انواع استارت‌آپ‌های ورزشی
  • مراحل راه‌اندازی و مدیریت استارت‌آپ‌های ورزشی
  • نقش شتاب‌دهنده‌ها و بازاریابی در رشد استارت‌آپ‌ها
هدف از طرح درس

آموزش و مطالعه اصول و فرآیند مدیریت کسب‌و‌کارها و استارت‌آپ‌های ورزشی

 اهداف ویژه:

  • آشنایی با مفاهیم کسب‌و‌کارهای ورزشی
  • آشنایی با ظرفیت‌ها فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کارهای ورزشی
  • توانمندسازی برای مدیریت موثر مدیریت کسب و کارهای ورزشی
  • آشنایی با انواع استارت‌آپ‌های ورزشی و نحوه راه‌اندازی و مدیریت آنها
تعداد واحد ۱
روش تدریس

تدریس به صورت سخنرانی، کار گروهی و پرسش و پاسخ درباره مطالب درسی انجام می‌گیرد.

نحوه ارزیابی

(فعالیت‌های کلاسی در طول ترم    40 درصد )                         (آزمون پایان‌ترم    60درصد)

زمان بندی و نحوه ارائه درس

دوشنبه های طول ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه ساعت 14-16 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز - - -
پیش نیاز درس

مبانی و فلسفه تربیت بدنی و ورزش

منابع
  1. وس انمار (۱۳۸۹)، مانی جامعه شناسی ورزشی، ترجمه: راسخ، کرامت الله (۱۳۸۹). تهران: نشر نی، تهران.
  2. نادریان جهرمی، مسعود (۱۳۸۸) مبانی جامعه‌شناسی در ورزش، چاپ اول انتشارات بامداد کتاب، تهران.
  3. انورالخی، امین (۱۹۹۶) ورزش و جامعه، ترجمه: شیخی حمیدرضا (۱۳۸۱). سازمان سمت و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، چاپ اول، مشهد.
طرح درس
  • نظریه‌های جامعه‌شناسی در ورزش
  • اجتماع و جامعه‌پذیری در ورزش
  • فرهنگ و ورزش
  • سیاست و اقتصاد در ورزش
  • جنسیت و ورزش
  • خشونت در ورزش
  • انحرافات در ورزش
  • قومیت و نژاد در ورزش
  • رسانه‌ها و ورزش
  • جامعه فرهنگ، بهداشت، تندرستی و ورزش
  • جامعه‌شناسی اوباشگری در ورزش
هدف از طرح درس

هدف کلی: مطالعه مفاهیم و کلیات جامعه شناسی ورزشی

 اهداف ویژه:

  • آشنایی با نظریات جامعه‌شناسی در ورزش
  • آشنایی با مفاهیم، فرهنگ جامعه‌پذیری و اجتماع در ورزش
  • آشنایی با مفاهیم خشونت، انحرافات، قومیت و نژاد در ورزش
تعداد واحد ۲
روش تدریس
  • تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی
نحوه ارزیابی

(فعالیت‌های کلاسی در طول ترم)                         (آزمون پایان‌ترم)

زمان بندی و نحوه ارائه درس

دوشنبه های طول ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه ساعت 16-18 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  1. کاند امپولی، جن مارک کنی اسپار، کز بورلی (۱۳۹۸). مدیریت کیفیت خدمات در صنعت گردشگری. ترجمه: امیر حسین سمیعی ظفرقندی، امیر خانلری. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات و توسعه سازمان اتکا.
  2. فرید، گیل. (۱۳۹۸). مدیریت اماکن ورزشی. ترجمه: حسن اسدی. کیوان شعبانی مقدم، نوشین اصفهانی. تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
  3. Hassanien, Ahmed, Dale, Crispin (2013). Facilities Management and Development for Tourism, Hospitality and Events. CABI.
  4. Higham, James (2005). Sport Tourism Destinations, Routledge.
طرح درس
  • مفاهیم خدمات گردشگری مهمان‌پذیری و اوقات فراغت
  • مدیریت خدمات و سرویس‌ها در گردشگری
  • برنامه‌ریزی برای مسابقات فعالیت‌ها امکانات و خدمات
  • اثر افراد فرایند و شواهد فیزیکی بر کیفیت خدمات در گردشگری
  • شناخت و درک نقش مواجهه با خدمات در صنعت گردشگری
  • مدیریت خطرات و ایمنی در گردشگری ورزشی
  • مدیریت تورهای گردشگری
  • مقاصد گردشگری ورزشی در ایران
  • حفظ و نگهداری و مدیریت اماکن و تسهیلات گردشگری ورزشی
  • طرح ریزی گردشگری و امکانات و خدمات
  • نوگرایی در اماکن گردشگری ورزشی
  • ارزیابی عملکرد خدمات گردشگری ورزشی
هدف از طرح درس

هدف کلی: آشنایی دانشجویان با مدیریت و نحوه اداره مکان‌ها و چگونگی ارائه خدمات گردشگری ورزشی

اهداف ویژه:

  • آشنایی با مفاهیم خدمات گردشگری
  • آشنایی با انواع اماکن و تجهیزات گردشگری ورزشی
  • آشنایی با نحوه مدیریت اماکن و ارائه خدمات گردشگری ورزشی
تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش یاددهی- یادگیری متناسب با محتوا و هدف: تدریس توسط استاد، تکالیف مرتبط با هر بحث، فعالیت کلاسی

نحوه ارزیابی

(فعالیت‌های کلاسی در طول ترم    40 درصد )                         (آزمون پایان‌ترم    60درصد)

زمان بندی و نحوه ارائه درس

سه شنبه طول ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه ساعت 10-12 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز - - -
پیش نیاز درس

مدیریت پیشرفته در ورزش

منابع
  1. احسانی، محمد ،کشکر، سارا (۱۳۹۴) مدیریت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی، دانشگاه تربیت مدرس.
  2. جلالی فراهانی مجید، (۱۳۹۳) مدیریت اوقات فراغت و ورزش دانشگاه تهران.
  3. Taylor, Peter. (2011).Torkildsen's Sport and Leisure Management, Sixth edition, Routledge.
  4. Weed, Mike. (2014). Sport and Leisure Management, Four Volume Set, Sage.
طرح درس
  • نقد و بررسی نظریه‌ها و مدل‌های اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی
  • بازار جهانی صنعت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی
  • نقش سیاست فرهنگ اقتصاد و جامعه در برنامه ریزی اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی
  • بخش تجاری اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی
  • نقش ارتباطات جمعی در صنعت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی
  • بررسی تطبیقی اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی در ایران و جهان
  • چالش‌های اوقات فراغت در ایران و جهان
  • آینده صنعت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی در ایران و جهان
هدف از طرح درس

هدف کلی: دانش‌افزایی درباره مبانی فلسفی و دیدگاه‌های کاربردی مدیریتی در صنعت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی

 اهداف ویژه:

  • آشنایی با مبانی فلسفی و تاریخی نظریه‌های اوقات فراغت و ورزش برای همه
  • آشنایی با آینده صنعت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی
  • نقد و بررسی و تحلیل اوقات فراغت در ایران و جهان
تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش یاددهی یادگیری متناسب با هدف و محتوا

نحوه ارزیابی

فعالیت‌های کلاسی در طول ترم 50 درصد

آزمون پایان ترم 50 درصد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

چهارشنبه های طول ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
سه شنبه ساعت 14-16 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع
  1. سجادی نصراله (۱۳۹۳) مدیریت بازاریابی ورزشی انتشارات پیشگامان توسعه.
  2. Fullerton G. (2016). Sports Marketing, third edition. Chicago Business Press.
  3. Michael. F. and Donald P. R.(2016). Sports Marketing. Routledge.
  4. Multin, B. and Hardy, S.(2014). Sport Marketing, Human Kinetics; 4 edition.
طرح درس
  • نقد و بررسی نظریه‌ها و مدل‌های بازاریابی ورزشی
  • مدیریت آمیخته بازاریابی در ورزش
  • مدیریت خرده فروشی و درک رفتار مصرف‌کننده در ورزش
  • مدیریت ارتباطات و سیستم‌های اطلاعاتی در بازاریابی ورزشی
  • مدیریت محصولات ورزشی و بازاریابی جهانی در ورزش
  • مدیریت خرید و فروش در ورزش
  • مدیریت زنجیره تامین در ورزش
  • مدیریت تبلیغات تجاری و تجارت الکترونیک و کسب‌و‌کار الکترونیک در ورزش
هدف از طرح درس

مفهوم بخشی و بررسی نظریه‌ها و مدل‌های بازاریابی در ورزش و آشنایی با شیوه‌های تحقیق و تحلیل در بازاریابی ورزشی

تعداد واحد ۲
روش تدریس

روش یاد دهیو یادگیری متناسب با محتوا و هدف

 

  • نقد و بررسی نظریه‌ها و مدل‌های بازاریابی در سازمان‌های ورزشی
  • آشنایی با ابعاد بازاریابی ورزشی و استفاده از شیوه‌های تحقیقات بازاریابی در هر یک از ابعاد بازاریابی
  • توانایی تحلیل مدیریت بازاریایی در سازمانهای ورزشی ایران و جهان
نحوه ارزیابی

فعالیت های کلاسی در طول ترم 50 درصد

آزمون پایان ترم 50 درصد

زمان بندی و نحوه ارائه درس

چهارشنبه های طول ترم

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
چهارشنبه ساعت 10-12 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز - - -