برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان کسب و کار کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه-ساعت14
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی- ساختمان تحصیلات تکمیلی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

-

نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ مستمر=2

پروژه دانشجویی=3

میان ترم=5

پایان ترم=10

روش تدریس

سخنرانی- پرسش و پاسخ مشارکتی و نیل به هدغ جلسه

ارائه جزوه درسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1. تعاریف و مفاهیم اولیه کسب و کار

2- طبقه بندی کسب و کارها و اندازه کسب و کارها

3-اهداف و ضرورت وجود مدیریت کسب و وکار

4-تفاوت مدیریت کسب و کارهای کوچک و بزرگ و مفهوم و سطح مدیریت

4-مدل کسب و کار

5-اجزای مدل و طرح کسب و وکار

6-مراحل راه اندازی و رشد یک کسب و کار

7- مسادل حقوقی کسب و کار-مدیریت منابع انسانی-مدیریت بازاریابی

8- رشد و توسعه کسب و کار

9-امور مالی کسب و کار

10-مراحل ثبت و راه اندازی یک شرکت

11-آشنایی با مفاهیم پارکهای رشد و فناوری، مراکز رشد، مفاهیم شتاب دهنده و تسهیل گرهای کسب و کار

12- آشنایی با کسب و کارها و مدیریت کسب و کار کشاورزی

منابع

مدیریت کسب و کار و بهره وری- سعیدی کیا و طبیب زاده- انتشارات: آها

مدیریت کسب و کار-امیرکبیری و قره بیگلو-انتشارات نگاه دانش

مبانی کارآفرینی-داریانی و مقیمی- انتشرات نگاه دانش

طرح درس

1. تعاریف و مفاهیم اولیه کسب و کار

2- طبقه بندی کسب و کارها و اندازه کسب و کارها

3-اهداف و ضرورت وجود مدیریت کسب و وکار

4-تفاوت مدیریت کسب و کارهای کوچک و بزرگ و مفهوم و سطح مدیریت

4-مدل کسب و کار

5-اجزای مدل و طرح کسب و وکار

6-مراحل راه اندازی و رشد یک کسب و کار

7- مسادل حقوقی کسب و کار-مدیریت منابع انسانی-مدیریت بازاریابی

8- رشد و توسعه کسب و کار

9-امور مالی کسب و کار

10-مراحل ثبت و راه اندازی یک شرکت

11-آشنایی با مفاهیم پارکهای رشد و فناوری، مراکز رشد، مفاهیم شتاب دهنده و تسهیل گرهای کسب و کار

12- آشنایی با کسب و کارها و مدیریت کسب و کار کشاورزی

هدف از طرح درس

آشنایی با مباحث کسب و کار

فضا و محیط کسب و کار

آشنایی با اصول و نحوه راه اندازی یک کسب و کار

آشنایی با نحوه ثبت شرکت ها

چالش های کسب و کارهای جدید

آشنایی با مراکز رشد و شتاب و پارکهای فناوری

 

عنوان کاربرد اقتصاد سنجی در پژوهش های حسابداری
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشبنه:4-2
مکان برگزاری دانشکده اقتصاد و مدیریت و حسابداری
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

کاربرد اقتصادسنجی1

نحوه ارزیابی

پرسش و  پاسخ مستمر در کلاس=2

امتحان میان ترم=5

امتحان پایان ترم-10

پروژه عملی=3

روش تدریس

سخنرانی و جزوه

حل تمرین

مشارکتی و پرسش و پاسخ

کاربرد عملی نرم افزار Stata یا  Eviews

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسات اول و دوم: مروری بر مفاهیم اولیه اقتصاد سنجی و فرضیات آماری و توزیع های آماری، فروض کلاسیک در تخمین رگرسیون

جلسات دوم تا ششم: آشنایی و تخمین مدل های دو و چند متغیره

جلسات هفتم تا دهم: مباحث نقض فروض کلاسیک، بیان مشکلات همبستگی، ناهمسانی واریانس، همخطی و خود همبستگی و روش رفع آنها در مدل ها

جلسات یازده و دوازده : آشنایی با سری های زمانی و مدل های آن

جلسات سیزده و چهارده: تخمین عملی با نرم افزارهای STATA یا EVIEWS

منابع

اقتصادسنجی: جلد 1 و2 -دکتر اسماعیل پیش بهار-نشر می

اقتصاد سنجی: دامودار گجراتی: ترجمه  دکتر حمید ابریشمچی-دانشگاه تهران

کاربرد اقتصادسنجی در پژوهش های کمی حسابداری- عباس افلاطونیان-دانشگاه بوعلی سینا

طرح درس

جلسات اول و دوم: مروری بر مفاهیم اولیه اقتصاد سنجی و فرضیات آماری و توزیع های آماری، فروض کلاسیک در تخمین رگرسیون

جلسات دوم تا ششم: آشنایی و تخمین مدل های دو و چند متغیره

جلسات هفتم تا دهم: مباحث نقض فروض کلاسیک، بیان مشکلات همبستگی، ناهمسانی واریانس، همخطی و خود همبستگی و روش رفع آنها در مدل ها

جلسات یازده و دوازده : آشنایی با سری های زمانی و مدل های آن

جلسات سیزده و چهارده: تخمین عملی با نرم افزارهای STATA یا EVIEWS

هدف از طرح درس

هدف از این درس آشنایی عمیق تر و کاربردی تر دانشجویان با مباحث اقتصادسنجی و کاربرد آن در پژوهش های حسابداری و آموزش مهارت های مدلسازی و تخمین و تفسیر و پیش بینی مدل های اقتصادی و مالی است.

عنوان اقتصاد منابع طبیعی پیشرفته
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه: ساعت8
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست (کارشناسی)

نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ مستمر=2

پروژه و ارائه خلاصه مقاله=3

آزمون میان ترم=5

آزمون پایان ترم=10

روش تدریس

سخنرانی و جزوه

مشارکتی با دانشجویان در قالب بحث و پرسش و پاسخ و نتیجه گیری

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسات اول تا پنجم: اقتصاد زمین پیشرفته

جلسات ششم تا دهم: اقتصاد جنگل پیرفته

جلسات یازده تا پانزده: اقتصاد آب پیشرفته

جلسات شانزده تا هفده: اقتصاد شیلات و مرتع پیشرفته

دوجلسه برای ارائه پروژه های دانشجویی

منابع

اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست : راجر پرمن-یوما-جیمز مکگیل-ترجه حمیدرضا ارباب-نشرنی

اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست-سوری و ابراهیمی-نشرنی

 

 

طرح درس

جلسات اول و دوم: مروری بر مفاهیم اولیه اقتصاد سنجی و فرضیات آماری و توزیع های آماری، فروض کلاسیک در تخمین رگرسیون

جلسات دوم تا ششم: آشنایی و تخمین مدل های دو و چند متغیره

جلسات هفتم تا دهم: مباحث نقض فروض کلاسیک، بیان مشکلات همبستگی، ناهمسانی واریانس، همخطی و خود همبستگی و روش رفع آنها در مدل ها

جلسات یازده و دوازده : آشنایی با سری های زمانی و مدل های آن

جلسات سیزده و چهارده: تخمین عملی با نرم افزارهای STATA یا EVIEWS

هدف از طرح درس

هدف از این درس ارائه مطالبو آشنایی بیشتر دانشجویان گرایش اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست با مباحث پیشرفته قیمت گذاری و بهینه یابی کاربرد منابع طبیعی (جنگل، مرتع شیلات، آب و زمین) به عنوان یک نهاده تولیدی و کالای مصرفی است.

عنوان بازاریابی محصولات کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه: ساعت -8
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

-

نحوه ارزیابی

پروژه  و ارائه و بحث در کلاس=2

پرسش و  پاسخ مستمر=2

میانترم=5=

پایان ترم=

روش تدریس

ارائه جزوه درسی، سخنرانی- مشارکت دانشجویان در کلاس و مباحث پرسش و پاسخ جهت نیل به هدف جلسه و نتیجه گیری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1.      آشنایی با کلیات بازاریابی

2. چالش های بازاریابی در دنیای کنونی

3.      آشنایی با محیط بازاریابی

4.      شناخت رفتار خرید مصرف کننده نهایی

5.      فرایندهای تصمیم گیری خرید مصرف کننده نهایی

6.      شناخت رفتار خرید خریدار سازمانی  

7.      تقسیم بندی بازار و انتخاب بازار هدف

8.      محصول و جزئیات آن

9.      ارائه محصولات جدید

10.      قیمت گذاری محصولات

11.    توزیع و پخش محصولات

12.    فعالیت های ترویجی و ترفیعی

13.    اندازه گیری و پیش بینی تقاضای محصولات

14. اصول کلی بازاریابی

15. بازارهای بین المللی و اصول بازاریابی بین الملل

16. شناخت چرخه عمر یک محصول و چالش های بازاریابی در هر قسمت از چرخه

منابع

اصول بازاریابی – اثر فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ – ترجمه شده توسط بهمن فروزنده – انتشارات نشر آموخته

مدیریت بازاریابی – اثر دکتر داور ونوس ، دکتر احمد روستا و دکتر عبدالحمید ابراهیمی – انتشارات سمت

اصول مدیریت بازاریابی- لنکستر و مسینگهام

مدیریت بازاریابی- فیلیپ کاتلر

طرح درس

1.      آشنایی با کلیات بازاریابی

2. چالش های بازاریابی در دنیای کنونی

3.      آشنایی با محیط بازاریابی

4.      شناخت رفتار خرید مصرف کننده نهایی

5.      فرایندهای تصمیم گیری خرید مصرف کننده نهایی

6.      شناخت رفتار خرید خریدار سازمانی  

7.      تقسیم بندی بازار و انتخاب بازار هدف

8.      محصول و جزئیات آن

9.      ارائه محصولات جدید

10.      قیمت گذاری محصولات

11.    توزیع و پخش محصولات

12.    فعالیت های ترویجی و ترفیعی

13.    اندازه گیری و پیش بینی تقاضای محصولات

14. اصول کلی بازاریابی

15. بازارهای بین المللی و اصول بازاریابی بین الملل

16. شناخت چرخه عمر یک محصول و چالش های بازاریابی در هر قسمت از چرخه

هدف از طرح درس

هدف اصلی این درس آشنا کردن دانشجویان اقتصاد کشاورزی با مفاهیم کلی دانش مدیریت بازاریابی و کاربرد آن در بخش های مختلف اقتصادی شامل تولیدی ، تجاری و خدمات و کشاورزی می باشد .  انتظار می رود که دانشجویان با گذراندن این درس دانش کافی در زمینه مبانی نظری دانش بازاریابی و کاربردهای آن در بخش های مختلف اقتصادی  بویژه اقتصاد کشاورزی را فرا گیرند و مهارت عملی در طراحی برنامه های بازاریابی جهت شرکت ها و سازمانها بویژه واحدهای مرتبط کشاورزی را پیدا کنند.

عنوان کاربرد کامپیوتر در اقتصاد کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه-ساعت8
مکان برگزاری دانشکده علوم محیطی-کلاس 34
تعداد واحد ۱
پیش نیاز درس

-

نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ مستمر در کلاس=3

پروژه دانشجویی مرتبط با سرفصل ها=5

امتحان پایان ترم=12

روش تدریس

سخنرانی و ارائه مطالب تئوری

تدریس علمی نرم افزارها و مهارت های نرم افزاری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: معرفی پایگاههای مهم داده برای اقتصاد و اقتصاد کشاورزی با تاکید بر نوع داده ها

جلسه دوم: معرفی انواع نمودارها و کاربرد آنها

جلسه سوم: کاربرد کامپیوتر و اینترنت در پروژه  و مقاله نویسی-یافتن عنوان-مرور منابع-منابع اصلی مقالات تخصصی اقتصادکشاورزی-نحوه دانلود و ...

جلسه چهارم: کاربرد کامپیوتر و اینترنت در پروژه  و مقاله نویسی-یافتن عنوان-مرور منابع-منابع اصلی مقالات تخصصی اقتصادکشاورزی-نحوه دانلود و ...

جلسه پنجم: معرفی نرم افزار WORD و مهارت های اولیه و تخصصی کار با WORD

جلسه ششم: معرفی نرم افزار پاورپوینت و مهارتهای اولیه تخصصی کار و ارائه با POWERPOINT

جلسه هفتم: معرفی نرم افزار اکسل- مهارت اولیه کار با اکسل

جلسه هشتم : کاربرد نرم افزار اکسل در تحلیل های آمار توصیفی

جلسه نهم: کاربرد نرم افزار اکسل در برآورد شاخص ها و آماره ها و توابع آماری و ریاضی

جلسه دهم: معرفی و نحوه کار با نرم افزار SPSS

جلسه یازدهم: معرفی نرم افزار Eviews  و مهارت اولیه کار با eviews

جلسه دوازدهم:تخمین توابع رگرسیونی با Eviews

منابع

هر کتاب و جزوه، ویدئو و نرم افزار آموزشی در خصوص:

Microsoft office

Eviews

SPSS

طرح درس

جلسه اول: معرفی پایگاههای مهم داده برای اقتصاد و اقتصاد کشاورزی با تاکید بر نوع داده ها

جلسه دوم: معرفی انواع نمودارها و کاربرد آنها

جلسه سوم: کاربرد کامپیوتر و اینترنت در پروژه  و مقاله نویسی-یافتن عنوان-مرور منابع-منابع اصلی مقالات تخصصی اقتصادکشاورزی-نحوه دانلود و ...

جلسه چهارم: کاربرد کامپیوتر و اینترنت در پروژه  و مقاله نویسی-یافتن عنوان-مرور منابع-منابع اصلی مقالات تخصصی اقتصادکشاورزی-نحوه دانلود و ...

جلسه پنجم: معرفی نرم افزار WORD و مهارت های اولیه و تخصصی کار با WORD

جلسه ششم: معرفی نرم افزار پاورپوینت و مهارتهای اولیه تخصصی کار و ارائه با POWERPOINT

جلسه هفتم: معرفی نرم افزار اکسل- مهارت اولیه کار با اکسل

جلسه هشتم : کاربرد نرم افزار اکسل در تحلیل های آمار توصیفی

جلسه نهم: کاربرد نرم افزار اکسل در برآورد شاخص ها و آماره ها و توابع آماری و ریاضی

جلسه دهم: معرفی و نحوه کار با نرم افزار SPSS

جلسه یازدهم: معرفی نرم افزار Eviews  و مهارت اولیه کار با eviews

جلسه دوازدهم:تخمین توابع رگرسیونی با Eviews

هدف از طرح درس

هدف از این درس آشنایی با نرم افزارهای تخصصی، آموزش بکارگیری و مهارت استفاده از این نرم افزارها در جهت انجام یک پروژه و مقاله و انجام تحلیل های توصیفی و تحلیلی آماری و تخمین مدل های رگرسیونی است.

عنوان متون زبان انگلیسی اقتصاد کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهرشنبه=ساعت2
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ مستمر در کلاس=2

امتحان میان ترم=6

امتحان پایان ترم=12

روش تدریس

سخنرانیو بیان جزوه و نکات

ارائه متون و حل تمرین و مشارکتی با دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: آموزش نکات کلیدی در پاسخ گویی به سوالات متنی در امتحانات زبان

جلسه دوم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث بازار و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه سوم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث عرضه و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه چهارم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث تقاضا و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه پنجم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث کشش و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه ششم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث سیاست های کشاورزی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه هفتم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث توسعه و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه هشتم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث پایداری و توسعه پایدار و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه نهم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث آلودگی و منابع طبیعی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه دهم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحثت تولید و منابع طبیعی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه یازدهم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث بازاریابی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه دوازدهم: مروری بر لغات تخصصی و آموزش مهارت های پاسخگویی به سوال های مرتبط با یافتن معانی کلمات به روش CONTEXT CLUE

 

منابع

 انگلیسی برای دانشجویان اقتصاد کشاورزی- عابدی و جعفرپوربروجنی- انتشارات سمت

واژه نامه لغات تخصصی رشته اقتصاد کشاورزی-

 

طرح درس

جلسه اول: آموزش نکات کلیدی در پاسخ گویی به سوالات متنی در امتحانات زبان

جلسه دوم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث بازار و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه سوم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث عرضه و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه چهارم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث تقاضا و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه پنجم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث کشش و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه ششم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث سیاست های کشاورزی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه هفتم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث توسعه و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه هشتم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث پایداری و توسعه پایدار و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه نهم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث آلودگی و منابع طبیعی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه دهم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحثت تولید و منابع طبیعی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه یازدهم: ارائه متون زبان انگلیسی مرتبط با مباحث بازاریابی و حل تمرین های مرتبط و پاسخگویی به سوالات متن ها

جلسه دوازدهم: مروری بر لغات تخصصی و آموزش مهارت های پاسخگویی به سوال های مرتبط با یافتن معانی کلمات به روش CONTEXT CLUE

 

هدف از طرح درس

هدف از این درس آشنایی دانشجویان با متون و لغات تخصصی رشته اقتصاد کشاورزی- آموزش مهارت های لازم در پاسخگویی به سوالات متنی تخصصی و غیرتخصصی در آزمون های کارشناسی ارشد و انواع آزمون های زبان انگلیسی است.

عنوان آگرواکوتوریسم
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری چهارشنبه-ساعت10
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی-کلاس101
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

-

نحوه ارزیابی

ژرسش و ژاسخ مستمر در کلاس=2

پروژه و ارائه کلاسی=6

امتحان پایان ترم=12

روش تدریس

سخنرانی و ارائه جزوه

مشارکتی و با کمک ارائه های دانشجویی و توضیح مقالات علمی جدید

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: تعریف گردشگری و طبقه بندی گردشگری

جلسه دوم: گردشگری کشاورزی و روستایی و اهمیت آن

جلسه سوم: الگوهای توسعه گردشگری

جلسه چهارم: گردشگری و مسائل محیط زیستی

جلسه پنجم: پایداری گردشگری

جلسه ششم: روش ها و شاخص های اندازه گیری پایداری اقتصادی-اجتماعی-محیط زیستی گردشگری

جلسه هفتم: اندازه گیری جریان آگرواکوتوریسم

جلسه هشتم: اقتصاد مقصد در آگرواکوتوریسم

جلسه نهم:قراردادها در بازار توریسم

جلسه دهم: آگرواکوتوریسم منطقه ای ومحلی

جلسه یازدهم: سیاست های تشویقی و بازدارنده در ایران و کشورهای دارای پتانسیل

جلسه دوازدهم: کاربرد الگوی مصرف در آگرواکوتوریسم

جلسه سیزدهم: معرفی مدل تقاضای گردشگری

جلسه چهاردهم: فرآیند بازاریابی آگرواکوتوریسم

منابع

گردشگری کشاورزی-زارعی-رفیعی-حاتمی-جهاددانشگاه

Candela, G and Figini, P.2012. The Economics of Tourism Destination. Sprinder.

Drumm, A. and Moore, A. 2005. An Introduction to Ecotourism Planning. The Nature Conservancy, Arlington, Virginia, USA.

طرح درس

جلسه اول: تعریف گردشگری و طبقه بندی گردشگری

جلسه دوم: گردشگری کشاورزی و روستایی و اهمیت آن

جلسه سوم: الگوهای توسعه گردشگری

جلسه چهارم: گردشگری و مسائل محیط زیستی

جلسه پنجم: پایداری گردشگری

جلسه ششم: روش ها و شاخص های اندازه گیری پایداری اقتصادی-اجتماعی-محیط زیستی گردشگری

جلسه هفتم: اندازه گیری جریان آگرواکوتوریسم

جلسه هشتم: اقتصاد مقصد در آگرواکوتوریسم

جلسه نهم:قراردادها در بازار توریسم

جلسه دهم: آگرواکوتوریسم منطقه ای ومحلی

جلسه یازدهم: سیاست های تشویقی و بازدارنده در ایران و کشورهای دارای پتانسیل

جلسه دوازدهم: کاربرد الگوی مصرف در آگرواکوتوریسم

جلسه سیزدهم: معرفی مدل تقاضای گردشگری

هدف از طرح درس

هدف از این درس ایجاد شناخت لازم نسبت به گردشگری کشاورزی و روستایی، همچنین آشنایی با ابعاد مختلف زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی و بازاریابی گردشگری روستایی و کشاورزی و محیط زیستی است.

عنوان اصول بازاریابی محصولات کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه-ساعت4
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

پروژه  و ارائه و بحث در کلاس=2

پرسش و  پاسخ مستمر=2

میانترم=5=

پایان ترم=11

روش تدریس

ارائه جزوه درسی، سخنرانی- مشارکت دانشجویان در کلاس و مباحث پرسش و پاسخ جهت نیل به هدف جلسه و نتیجه گیری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

1.      آشنایی با کلیات بازاریابی

2. چالش های بازاریابی در دنیای کنونی

3.      آشنایی با محیط بازاریابی

4.      شناخت رفتار خرید مصرف کننده نهایی

5.      فرایندهای تصمیم گیری خرید مصرف کننده نهایی

6.      شناخت رفتار خرید خریدار سازمانی  

7.      تقسیم بندی بازار و انتخاب بازار هدف

8.      محصول و جزئیات آن

9.      ارائه محصولات جدید

10.      قیمت گذاری محصولات

11.    توزیع و پخش محصولات

12.    فعالیت های ترویجی و ترفیعی

13.    اندازه گیری و پیش بینی تقاضای محصولات

14. اصول کلی بازاریابی

15. بازارهای بین المللی و اصول بازاریابی بین الملل

16. شناخت چرخه عمر یک محصول و چالش های بازاریابی در هر قسمت از چرخه

منابع

اصول بازاریابی – اثر فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ – ترجمه شده توسط بهمن فروزنده – انتشارات نشر آموخته

مدیریت بازاریابی – اثر دکتر داور ونوس ، دکتر احمد روستا و دکتر عبدالحمید ابراهیمی – انتشارات سمت

اصول مدیریت بازاریابی- لنکستر و مسینگهام

مدیریت بازاریابی- فیلیپ کاتلر

 

طرح درس

1.      آشنایی با کلیات بازاریابی

2. چالش های بازاریابی در دنیای کنونی

3.      آشنایی با محیط بازاریابی

4.      شناخت رفتار خرید مصرف کننده نهایی

5.      فرایندهای تصمیم گیری خرید مصرف کننده نهایی

6.      شناخت رفتار خرید خریدار سازمانی  

7.      تقسیم بندی بازار و انتخاب بازار هدف

8.      محصول و جزئیات آن

9.      ارائه محصولات جدید

10.      قیمت گذاری محصولات

11.    توزیع و پخش محصولات

12.    فعالیت های ترویجی و ترفیعی

13.    اندازه گیری و پیش بینی تقاضای محصولات

14. اصول کلی بازاریابی

15. بازارهای بین المللی و اصول بازاریابی بین الملل

16. شناخت چرخه عمر یک محصول و چالش های بازاریابی در هر قسمت از چرخه

هدف از طرح درس

هدف اصلی این درس آشنا کردن دانشجویان اقتصاد کشاورزی با مفاهیم کلی دانش مدیریت بازاریابی و کاربرد آن در بخش های مختلف اقتصادی شامل تولیدی ، تجاری و خدمات و کشاورزی می باشد .  انتظار می رود که دانشجویان با گذراندن این درس دانش کافی در زمینه مبانی نظری دانش بازاریابی، و کاربردهای آن در بخش های مختلف اقتصادی  بویژه اقتصاد کشاورزی را فرا گیرند و مهارت عملی در طراحی برنامه های بازاریابی جهت شرکت ها و سازمانها را پیدا کنند.

عنوان روش تحقیق در اقتصاد کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری يكشنبه-ساعت 2
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

آشنایی با روش های آماری

آشنایی با متون علمی رشته اقتصاد کشاورزی

نحوه ارزیابی

پرسش و پپاسخ مستمر در کلاس

پروژه در قالب ارائه یک مقاله علمی و طرح در کلاس و بحث در خصوص نقاط ضعف و قوت

آزمون نهایی

روش تدریس

پرسش و  پاسخ

ارائه پاورپوینت

کار با نرم افزارهای مرتبط با روش تحقیق

زمان بندی و نحوه ارائه درس

فصل اول: کلیات (تعریف تحقیق، تقسیم بندی تحقیق، فرآیند تحقیق، خصوصیات تحقیق و رعایت نکات لازم)

فصل دوم:  روش تحقیق (نحوه تهیه طرح اولیه یا طرح کلی تحقیق،  خانوادة تحقیق، رویکردها و تکنیکهای آن، انتخاب روش تحقیق)

- فصل دوم: روش تحقیق (خواندن منابع و اهمیت آن در مراحل مختلف تحقیق، انواع منابع برای خواندن و تهیه اطلاعات، نحوه جمع آوری، سازمان دهی و تحلیل داده و نرم افزارهای مورد استفاده برای تحلیل داده)

- فصل دوم: روش تحقیق (عوامل اصلی تحقیق، موضوع، عنوان و  بررسی پیشینة تحقیق پایان نامه، بخش­های مختلف پروپوزال پایان نامه، توصیه­ های مهم در انجام تحقیق)

- فصل سوم: ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی (تئوری ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی، توصیه­های مهم در تهیه پاورپوینت)1

- فصل سوم: ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی (کار عملی با نرم افزارهای  Word و PowerPoint)

- فصل سوم: ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی (کار عملی با نرم افزارهای آماری  Excel، و powerpoint

-

-فصل اول: کلیات (تعریف تحقیق، تقسیم بندی تحقیق، فرآیند تحقیق، خصوصیات تحقیق و رعایت نکات لازم)

-فصل دوم:  روش تحقیق (نحوه تهیه طرح اولیه یا طرح کلی تحقیق،  خانوادة تحقیق، رویکردها و تکنیکهای آن، انتخاب روش تحقیق)

- فصل دوم: روش تحقیق (خواندن منابع و اهمیت آن در مراحل مختلف تحقیق، انواع منابع برای خواندن و تهیه اطلاعات، نحوه جمع آوری، سازمان دهی و تحلیل داده و نرم افزارهای مورد استفاده برای تحلیل داده)

- فصل دوم: روش تحقیق (عوامل اصلی تحقیق، موضوع، عنوان و  بررسی پیشینة تحقیق پایان نامه، بخش­های مختلف پروپوزال پایان نامه، توصیه­ های مهم در انجام تحقیق)

- فصل سوم: ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی (تئوری ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی، توصیه­های مهم در تهیه پاورپوینت)

-فصل سوم: ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی (کار عملی با نرم افزارهای  Word و PowerPoint)

-فصل چهارم: ارائه کتبی (انواع ارائه کتبی و مراحل آماده سازی آن، بررسی محتوای عنوان، پیشگفتار، تقدیم، تشکر، چکیده، منابع، پیوست­)

فصل چهارم: ارائه کتبی (مراحل تهیه متن، نکات مهم در نگارش متن، تهیه جداول و اشکال، ساختار گزارش­های کتبی تحصیلی)

فصل چهارم: ارائه کتبی (ساختار گزارشکار آزمایشگاه، مقاله، ساختار پایان نامه و سمینار، تهیه نسخه نهایی تحقیق، امورات قبل از دفاع

 -فصل پنجم: ارائه شفاهی (انواع ارائه شفاهی، خصوصیات و مراحل آماده سازی آن، چارچوب ساختاری اسلایدها و نکات جلسه دفاع)

فصل پایانی:ارائه دانشجویی

- ارائه شفاهی سمینار دانشجویان

منابع
  1. بلکستر، لورن.، تایت، هیوز. "چگونه تحقیق کنیم؟"، ترجمه ابراهیم زاده، عیسی.، فراهانی، ابولفضل.، سرمدی، محمد رضا. انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ ششم، 1394.
  2. روحانی رانکوهی، سید محمد تقی. "شیوه ارائه مطالب علمی- فنی"، کانون انتشارات علمی1372.
  3. بیطرفان، علی اصغر.، لیاقت، غلامحسین. "تدوین راهنمای روش تحقیق در علوم مهندسی"، انتشارات سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی ایران، چاپ اول، 1374.
  4. قاسمی اصل، رامین.، قدمی، فرید. "روش تحقیق در علوم مهندسی (راهنمای عملی برای دانشجویان و مهندسان)"، انتشارات جمهوری، چاپ اول، 1395.

سوداگر، امیر مسعود. " آنچه هر پژوهشگر در رشته­های فنی و مهندسی باید بداند"، انتشارات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، 1390.

طرح درس

-فصل اول: کلیات (تعریف تحقیق، تقسیم بندی تحقیق، فرآیند تحقیق، خصوصیات تحقیق و رعایت نکات لازم)

-فصل دوم:  روش تحقیق (نحوه تهیه طرح اولیه یا طرح کلی تحقیق،  خانوادة تحقیق، رویکردها و تکنیکهای آن، انتخاب روش تحقیق)

- فصل دوم: روش تحقیق (خواندن منابع و اهمیت آن در مراحل مختلف تحقیق، انواع منابع برای خواندن و تهیه اطلاعات، نحوه جمع آوری، سازمان دهی و تحلیل داده و نرم افزارهای مورد استفاده برای تحلیل داده)

- فصل دوم: روش تحقیق (عوامل اصلی تحقیق، موضوع، عنوان و  بررسی پیشینة تحقیق پایان نامه، بخش­های مختلف پروپوزال پایان نامه، توصیه­ های مهم در انجام تحقیق)

- فصل سوم: ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی (تئوری ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی، توصیه­های مهم در تهیه پاورپوینت)

-فصل سوم: ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی (کار عملی با نرم افزارهای  Word و PowerPoint)

-فصل چهارم: ارائه کتبی (انواع ارائه کتبی و مراحل آماده سازی آن، بررسی محتوای عنوان، پیشگفتار، تقدیم، تشکر، چکیده، منابع، پیوست­)

فصل چهارم: ارائه کتبی (مراحل تهیه متن، نکات مهم در نگارش متن، تهیه جداول و اشکال، ساختار گزارش­های کتبی تحصیلی)

فصل چهارم: ارائه کتبی (ساختار گزارشکار آزمایشگاه، مقاله، ساختار پایان نامه و سمینار، تهیه نسخه نهایی تحقیق، امورات قبل از دفاع

 -فصل پنجم: ارائه شفاهی (انواع ارائه شفاهی، خصوصیات و مراحل آماده سازی آن، چارچوب ساختاری اسلایدها و نکات جلسه دفاع)

فصل پایانی:ارائه دانشجویی

- ارائه شفاهی سمینار دانشجویان

هدف از طرح درس

در پایان این درس، انتظار می‌رود شما:

  1. با تعریف تحقیق و اصول آن آشنایی پیدا کنید.
  2. تقسیم بندی­های مختلف در زمینه تحقیقات علمی و انواع تحقیق از دیدگاه­های مختلف را یاد گرفته و مثال­هایی کاربردی از هر نوع تحقیقی را  به خوبی بشناسید.
  3. فرآیند کلی و مراحل اجرای یک تحقیق علمی شامل انتخاب موضوع تحقیق، بیان مسئله، پیشینه تحقیق، بیان گزاره­های تحقیق، مشخص کردن متغیرها و مقیاس اندازه گیری آنها، تعیین ابزار اندازه گیری، مشخص نمودن جامعه مورد بررسی، انتخاب روش تحقیق، نحوه گردآوری و اندازه گیری و آماده سازی داده، تحلیل داده­ها، نتیجه گیری، گزارش نویسی و اشاعه یافته­ها را به خوبی یاد بگیرید.
  4. با انواع منابع علمی برای مطالعه و تحقیق از جمله کتاب، انواع مقالات و ... آشنایی پیدا کنید.
  5. نحوه جستجوی منابع علمی در اینترنت را یاد گرفته و پایگاه­های مختلف برای جستجوی منابع علمی را بشناسید.
  6. با تکنیک­ها و روش­های مختلف تحقیق به­ویژه تکنیک­های تحقیق در زمینه­های مختلف رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی آشنایی پیدا کنید.
  7. کار کردن با ابزارهای ارائه کتبی و شفاهی از جمله نرم افزارهای مجموعه Office را یاد بگیرید.
  8. نحوه تدوین و گزارش نویسی فنی (ارائه کتبی) به­ویژه انواع ارائه­های کتبی دانشگاهی مانند گزارش پروژه درسی، گزارش کارآموزی، گزارش کار آزمایشگاه، سمینار، پایان نامه و مقاله را یاد گرفته و به­صورت عملی انجام دهید.
  9. با انواع ارائه شفاهی از جمله سخنرانی عمومی، تدریس و سخنرانی علمی-فنی و نحوه انجام آن آشنایی پیدا کرده و مراحل آماده سازی و انجام آن را به خوبی یاد بگیرید.

در نهایت قادر به انجام یک تحقیق علمی در یک زمینه خاص از مهندسی اقتصادکشاورزی بوده و مراحل ارائه کتبی و شفاهی آن را به­صورت عملی در پایان ترم تحصیلی انجام دهید.

عنوان حسابداری واحدهای کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری يكشنبه-ساعت10
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

پرسش و  پاسخ مستمر در کلاس=1

امتحان میان ترم=5

امتحان پایان ترم=12

حل تمرین=2

روش تدریس

ارائه جزوه و سخنرانی

حل تمرین در کلاس

مشارکت دانشجویان در حل تمرین 

 

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: مفدمات و مفاهیم حسابداری، اصول و  وفروض اساسی حسابداری، ویژگی های حسابداری

جلسه دوم: گزارشگری مالی، استانداردها و فرآیند و عناصر حسابداری

جلسه سوم: معادله حسابداری، تاثیر رویدادهای مالی بر معادله حسابداری

جلسه چهارم: بسط معادله حسابداری، آشنایی با مفهوم حساب و انواع حسابها

جلسه پنجم: ازفایش و کاهش در حسابها و ثبت رویدادهای مالی در حسابها

جلسه ششم: حسباداری دوطرقه و مفهوم تراز آزمایشی

جلسه هفتم: گردش اطلاعات در سیستم حسابداری و فهرست حسابها

جلسه هشتم: دفتر روزنامه عمومی و دفتر کل

جلسه نهم: حل تمرین مربوط به ثبت روزنامه و دفتر کل

جلسه دهم: آشنایی با صورتهای مالی و ثبت در صورت حساب سرمایه، سود و زیان و ترازنامه

جلسه یازدهم: حل تمرین مربوط به مباحث پیشین

جلسه دوازدهم: ثبت های اصلاحی 

جلسه سیزدهم: چرخه حسابداری و آشنایی با انواع حسابهای موقت و دائمی پایان دوره

جلسه چهاردهم: بستن حسابهای موقت و دائمی

جلسه پانزدهم: حسابداری خرید و فروش کالا

جلسه شانزدهم: موجودی کالا

منابع

مبانی حسابداری واحدهای کشاورزی-دکتر محسن شوکت فدایی

اصول حسابداری 1-جمشید اسکندری-انتشرات فرشید

اصول و مبانی حسابداری-پرویز بختیاری-انتشارات سازمان مدیریت صنعتی

 

 

طرح درس

جلسه اول: مفدمات و مفاهیم حسابداری، اصول و  وفروض اساسی حسابداری، ویژگی های حسابداری

جلسه دوم: گزارشگری مالی، استانداردها و فرآیند و عناصر حسابداری

جلسه سوم: معادله حسابداری، تاثیر رویدادهای مالی بر معادله حسابداری

جلسه چهارم: بسط معادله حسابداری، آشنایی با مفهوم حساب و انواع حسابها

جلسه پنجم: ازفایش و کاهش در حسابها و ثبت رویدادهای مالی در حسابها

جلسه ششم: حسباداری دوطرقه و مفهوم تراز آزمایشی

جلسه هفتم: گردش اطلاعات در سیستم حسابداری و فهرست حسابها

جلسه هشتم: دفتر روزنامه عمومی و دفتر کل

جلسه نهم: حل تمرین مربوط به ثبت روزنامه و دفتر کل

جلسه دهم: آشنایی با صورتهای مالی و ثبت در صورت حساب سرمایه، سود و زیان و ترازنامه

جلسه یازدهم: حل تمرین مربوط به مباحث پیشین

جلسه دوازدهم: ثبت های اصلاحی 

جلسه سیزدهم: چرخه حسابداری و آشنایی با انواع حسابهای موقت و دائمی پایان دوره

جلسه چهاردهم: بستن حسابهای موقت و دائمی

جلسه پانزدهم: حسابداری خرید و فروش کالا

جلسه شانزدهم: موجودی کالا

هدف از طرح درس

هدف از این درس آشنایی دانشجویان با حسابداری و کسب مهارتهای کافی برای ثبت و تحلیل رویدادهای مالی و کسب مهارت ضروری جهت اشتغال به عنوان یک حسابدار می باشد.

توضیحات

با توجه به حجم درس، اهمیت و لزوم حل تمرین، دو یا سه جلسه فوق برنامه با هماهنگی مدیرگروه محترم و مدیر آموزش و معاونت محترم آموزشی دانشکده لازم خواهد بود.

عنوان مهارت آموزی ۲
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری سه شنبه-ساعت8
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

اقتصاد سنجی-اقتصاد ریاضی

نحوه ارزیابی

پرسش و  پاسخ مستمر در کلاس

پروژه مرتبط

آزمون عملی و کتبی

روش تدریس

معرفی نرم افزار و برنامه نویسی  و کدنویسی بصورت پاورپوینت و کاربرد عملی در کلاس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مروری بر مفاهیم اولیه آماری مورد نیاز کاربردی

آشنایی کلی با نرم افزار اکسل

معرفی پرکاربردترین توابع اکسل

کاربرد نرم افزار اکسل در تحلیل های آماری

کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری

کاربرد نرم افزار اکسل در تحلیل های مالی پروژه ها و طرح ها

آشنایی کلی با نرم افزار استتا

تحلیل های آماری داده ها در استتا

تخمین های رگرسیونی در استتا

آزمون های آماری مدل های تخمینی در استتا

آشنایی و معرفی نرم افزار مدیریت پروژه QSB

تحلیل پروژه های مالی و آموزش عملی روش سیمپلکس در QSB

 

منابع

کتاب کاربرد اکسل در اقتصاد

کتاب کاربرد استتا در اقصاد

کتاب اقتصاد سنجی دکتر اسماعیل پیش بهار جلد 1 و 2

 

طرح درس

مروری بر مفاهیم اولیه آماری مورد نیاز کاربردی

آشنایی کلی با نرم افزار اکسل

معرفی پرکاربردترین توابع اکسل

کاربرد نرم افزار اکسل در تحلیل های آماری

کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری

کاربرد نرم افزار اکسل در تحلیل های مالی پروژه ها و طرح ها

آشنایی کلی با نرم افزار استتا

تحلیل های آماری داده ها در استتا

تخمین های رگرسیونی در استتا

آزمون های آماری مدل های تخمینی در استتا

آشنایی و معرفی نرم افزار مدیریت پروژه QSB

تحلیل پروژه های مالی و آموزش عملی روش سیمپلکس در QSB

 

هدف از طرح درس

هدف از این درس:

آموزش مهارت های عملی استفاده از نرم افزارهای کاربردی اقتصادی برای دانشجویان

آموزش عملی پروژه نویسی و مدیریت پروژه

آموزش کاربردی تخمین ها و تحلیل های رگرسیونی

آموزش عملی تحلیل داده های آماری

عنوان اقتصاد محیط زیست
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری چهارشنبه-ساعت8
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

اقتصاد جنگل و  مرتع و شیلات

اقتصاد خرد1

اقتصاد آب و زمین

نحوه ارزیابی

پرسش و  پاسخ مستمر و حل تمرین=3

میانترم=5

پایان ترم=12

روش تدریس

ارائه جزوه درسی، سخنرانی- مشارکت دانشجویان در کلاس و مباحث پرسش و پاسخ جهت نیل به هدف جلسه و نتیجه گیری

زمان بندی و نحوه ارائه درس

مباحث مقدماتی اقتصاد محیط زیست:تعاریف-مشکلات-تقسیم بندی-مباحث قوانین اول و دوم ترمودینامیک

محیط زیست از دیدگاه اسلام و ضرورت بررسی مباحث و مشکلات محیط زیستی به لحاظ مکاتب دینی و عقیدتی و اخلاقی

شکست بازار در قیمت گذاری محیط زیست و آشنایی با مباحث اثرات بیرونی تولید و مصرف

مباحث آلودگی

سیاست های کنترل آلودگی

ارزشگذاری محیط زیست و معرفی روش های ارزش گذاری محیط زیست

مباحث آلودگی های بین المللی و نظریه بازی ها

اقتصاد مناظر طبیعی

 

منابع

-کتاب : اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، سوری و ابراهیمی، نشر نورعلم.

-کتاب: اقتصاد محیط زیست برای غیراقتصادانان، ترجمه سیاوش دهقانیان، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

-کتاب: اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی، ولی بریم نژاد، موسسه پژوهش های برنامه ریزی،اقتصادکشاورزی و توسعه.

طرح درس

زمان­بندی رئوس مطالب )اهداف مرحله ای):

هفته درسی

اهداف کلی هر هفته درسی

1

مفاهیم محیط زیست و اقتصاد محیط زیست و طبقه بندی آن، ضرورت مطالعه اقتصاد محیط زیست، معرفی مدل تعادل مواد

2

انواع نظام، بوم نظام، قوانین اول و دوم ترمودینامیک و کاربرد آنها، محیط زیست از دیدگاه اسلام

3

شکست بازار، معرفی انواع مالکیت کالا، معرفی اثرات خارجی

4

ساختار بازار و تاثری پیامد جانبی بر ساختار بازار، بازار انحصاری،تابع تقاضای کالاهای عمومی

5

توسعه پایدار، توسعه پایدار ضعیف و قوی، تولید خالص ملی

6

اقتصاد آلودگی، مفاهیم و طبقه بندی آلودگی، مفهوم آلودگی اقتصادی، سطح کارآمد فعالیت آلودگی یا بهینه آلودگی

7

راه های کنترل آلودگی، رهیافت کور، رهیافت نظارت و کنترل، مالیات آلودگی، مقایسه مالیات آلودگی و کنترل مستقیم،

8

یارانه، مجوزهای قابل عرضه به بازار، طرح های سپرده بازپرداخت

9

برچسب های اکولوژیک، تبلیغات، آموزش، راه حل عمومی، روش های عملی کنترل آلودگی

10

رابطه رشد جمعیت و محیط زیست، رشد اقتصادی و نظریه بهبود محیط زیست و معرفی منحنی کوزنتس

11

معرفی و مقدمه روش های ارزشگذاری خدمات محیط زیست، کارکردهای محیط زیست، دلایل ارزشگذاری محیط زیست

12

روش های ارزشگذاری کالاهای زیست محیطی، روش ترجیحات بیان شده، ارزش گذاری مشروط

13

روش ترجیحات آشکاری شده، روش هزینه سفر

14

روش ارزشگذاری HPM،  روش هزینه بازار، روش انتقال منافع

15

نظریه های آلودگی بین الملل، معرفی نظریه بازی ها

16

اقتصاد مناظر طبیعی

هدف از طرح درس

اقتصاد محیط زیست ، شاخه ای متمایز از علم اقتصاد است که ارزش های مربوط به هر دو مقوله اقتصاد و محیط زیست را با هم در نظر می گیرد و گزینه هایی جدید را بر پایه این ارزش ها مطرح می نماید. هدف اصلی آن ایجادتعادل بین فعالیت های اقتصادی و آثا رمحیط زیستی آنها با در نظر گرفتن، معیار کارایی است.در این درس ابتدا در خصوص تعاریف اقتصاد محیط زیست و مشکلات زیست محیطی حاضر در جهان، مفهوم شکست بازار و اثرات جانبی صحبت می شود و سپس به معرفی مبحث آلودگی، سیاست های کنترل آلودگی، ارزشگذاری محیط زیست، مسائل آلودگی بین الملل، مشکلات و اثرات جمغیتی، تاثیر رشد قتصاد بر محیط زیست و در نهایت اقتصاد مناظر طبیعی صحبت می شود. اصول نظری اقتصاد محیط زیست از این جهت طراحی شده است که هزینه های آلودگی و تخریب منابع محیط زیستی و ارزش محیط زیست را محاسبه نماید.

توضیحات

درس اقتصاد محیط زیست با توجه به اهمیت بالای آن معمولا در کنار حل تمرین حینِ تدریس مطالب، دو یا سه جلسه فوق برنامه حل تمرین جداگانه، با اجازه مدیرگروه محترم نیاز خواهد داشت.

امتحان میان ترم قطعا با هماهنگی قبلی با دانشجویان تعیین خواهد شد.

عنوان کسب و کار کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۲
عنوان اقتصاد توسعه پایدار کشاورزی
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

اقتصاد خرد 1

اقتصاد کلان1

نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ مستمر در کلاس= 2

امتحان میان ترم=6

امتحان پایان ترم=12

روش تدریس

مشارکتی

سخنرانی

پرسش و  پاسخ و رسیدن به جواب

ارائه جزوه درسی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه 1: آَشنایی با مفهوم توسعه

جلسه دو: آشنایی با کشورهای درحال توسعه و ویژگی های آنها

جلسه سه: آشنایی با ویژگی های مشترک عقب افتادگی کشورهای در حال توسعه

جلسه 4: معرفی نظریه های توسعه

جلسه 5: معرفی نظریه های توسعه جدید

جلسه 6: نظریه ها و مفاهیم توسعه پایدار و شاخص های پایداری

جلسه 7: رشد، فقر و توزیع درآمد

جلسه8:جمعیت در توسعه

جلسه 9: بیکاری و توسعه

جلسه 10: مفهوم پایداری و توسعه پایدار در کشاورزی

جلسه 11: کشاورزی پایدار

جلسه 12: کشاورزی ارگانیک و پایداری

جلسه 13: معرفی روش های پایدار کشاورزی

جلسه 14: ادامه معرفی روش های حفظ پایداری منابع در کشاورزی

جلسه 15: مفاهیم پایداری منابع آبی و شاخص های پایداری

جلسه 16: معرفی روش های حفاظت از خاک و زمین

منابع

توسعه اقتصادی در کشورهای جهان سوم: مایکل تودارو.انتشارات کوهسار

رشد و توسعه اقتصادی: دکتر قره باغیان.نشر نی

طرح درس

جلسه 1: آَشنایی با مفهوم توسعه

جلسه دو: آشنایی با کشورهای درحال توسعه و ویژگی های آنها

جلسه سه: آشنایی با ویژگی های مشترک عقب افتادگی کشورهای در حال توسعه

جلسه 4: معرفی نظریه های توسعه

جلسه 5: معرفی نظریه های توسعه جدید

جلسه 6: نظریه ها و مفاهیم توسعه پایدار و شاخص های پایداری

جلسه 7: رشد، فقر و توزیع درآمد

جلسه8:جمعیت در توسعه

جلسه 9: بیکاری و توسعه

جلسه 10: مفهوم پایداری و توسعه پایدار در کشاورزی

جلسه 11: کشاورزی پایدار

جلسه 12: کشاورزی ارگانیک و پایداری

جلسه 13: معرفی روش های پایدار کشاورزی

جلسه 14: ادامه معرفی روش های حفظ پایداری منابع در کشاورزی

جلسه 15: مفاهیم پایداری منابع آبی و شاخص های پایداری

جلسه 16: معرفی روش های حفاظت از خاک و زمین

هدف از طرح درس

آشنایی با توسعه و مفاهیم و نظریه های توسعه اقتصادی

آشنایی با مفهوم توسعه پایدار

آشنایی با مفاهیم کشاورزی پایدار

آشنایی با مفاهیم و روش های بکارگیری پایدار منابع طبیعی

آشنایی با مفاهیم کشاورزی ارگانیو  روش های کشت ارگانیک

عنوان اقتصاد آب و زمین
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

پرسش و  پاسخ مستمر

امتحان میان ترم

امتحان پایان ترم

فعالیت کلاسی در قالب حل تمرین و...

روش تدریس

توضیح اولیه-طرح مسئله-مشارکت دانشجویان-معرفی موضوع جلسه و حل تمرین حین تدریس

زمان بندی و نحوه ارائه درس

زمان­بندی رئوس مطالب )اهداف مرحله ای):

هفته درسی

اهداف کلی هر هفته درسی

1

تعریف و معرفی منابع طبیعی و جایگاه زمین در بین منابع طبیعی

2

اقتصاد زمین،ارزش زمین،

3

رانت،تئوری رانت کلاسیک ها،

4

موقعیت زمین چگونه ایجاد رانت می کند،نحوه انتخاب،

5

کاربردهای رانت، نحوه تخصیص زمین به فعالیت های مختلف

6

ارزش ضمنی یا احساسی زمین، رقابت بخش های مختلف استفاده کننده از زمین، جنبه های حقوقی زمین، اصول عرضه و تقاضای زمین، عوامل موثر بر عرضه زمین، عوامل موثر بر تقاضای زمین

7

مالکیت سهم بری و مزارعه ای،ظرفیت مفید بودن زمین،بهترین نوع استفاده از زمین، شدت مصرف زمین

8

نحوه بهره برداری مطلوب از زمین،از لحاظ نوع مالکیت،

9

اقتصاد آب،آب های سطحی،‌آب های زیرزمینی، عرضه فیزیکی و اقتصادی آب، عوامل موثر بر عرضه آب،

10

تقاضای آب و نحوه بدست آوردن تقاضای آب، عوامل موثر بر تقاضای آب

11

دلایل عرضه آب توسط دولت، مشکلات اساسی در عرضه و تقاضای آب، نکات مهم در قیمت گذاری آب،

12

نقش آب بها،اهداف قیمت کذاری، سیاست های قیمت گذاری

13

روش های پارامتری قیمت گذاری آب (برآورد تابع تولید و توابع سود و هزینه غیرمستقیم)

14

روش های سنتی تعیین قیمت آب

15

روش های پیشرفته قیمتگذاری آب:غیرپارامتری (حاشیه ای،بودجه بندی،برنامه ریزی خطی گاردنر)

16

روش های پارامتری قیمت گذاری آب (برآورد تابع تولید و توابع سود و هزینه غیرمستقیم)

منابع

-کتاب : اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، تالیف سوری و ابراهیمی، نشر نورعلم

-کتاب: اقتصاد منابع طبیعی، تالیف محمد کریم کشته، اکبری و عباسیان-انتشارات دانشگاه سیستان

-کتاب: اقتصاد منابع طبیعی، دکتر رحمان خوش اخلاق-انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان

-کتاب: اقتصاد منابع طبیعی، دکتر خلیلیان،

طرح درس

زمان­بندی رئوس مطالب )اهداف مرحله ای):

هفته درسی

اهداف کلی هر هفته درسی

1

تعریف و معرفی منابع طبیعی و جایگاه زمین در بین منابع طبیعی

2

اقتصاد زمین،ارزش زمین،

3

رانت،تئوری رانت کلاسیک ها،

4

موقعیت زمین چگونه ایجاد رانت می کند،نحوه انتخاب،

5

کاربردهای رانت، نحوه تخصیص زمین به فعالیت های مختلف

6

ارزش ضمنی یا احساسی زمین، رقابت بخش های مختلف استفاده کننده از زمین، جنبه های حقوقی زمین، اصول عرضه و تقاضای زمین، عوامل موثر بر عرضه زمین، عوامل موثر بر تقاضای زمین

7

مالکیت سهم بری و مزارعه ای،ظرفیت مفید بودن زمین،بهترین نوع استفاده از زمین، شدت مصرف زمین

8

نحوه بهره برداری مطلوب از زمین،از لحاظ نوع مالکیت،

9

اقتصاد آب،آب های سطحی،‌آب های زیرزمینی، عرضه فیزیکی و اقتصادی آب، عوامل موثر بر عرضه آب،

10

تقاضای آب و نحوه بدست آوردن تقاضای آب، عوامل موثر بر تقاضای آب

11

دلایل عرضه آب توسط دولت، مشکلات اساسی در عرضه و تقاضای آب، نکات مهم در قیمت گذاری آب،

12

نقش آب بها،اهداف قیمت کذاری، سیاست های قیمت گذاری

13

روش های پارامتری قیمت گذاری آب (برآورد تابع تولید و توابع سود و هزینه غیرمستقیم)

14

روش های سنتی تعیین قیمت آب

15

روش های پیشرفته قیمتگذاری آب:غیرپارامتری (حاشیه ای،بودجه بندی،برنامه ریزی خطی گاردنر)

16

روش های پارامتری قیمت گذاری آب (برآورد تابع تولید و توابع سود و هزینه غیرمستقیم)

هدف از طرح درس

زمین و منابع آبی جز منابع تجدیدشونده هستند. این دو منبع حیاتی، به حدی ضروری هستند که کاربرد صحیح و اصولی آنها برای تجدید مجدد و بقا بشر بسیار ضروری است.. در این درس، شیوه بهره برداری بهینه از منابع آب و زمین مورد بحث قرار می گیرد و هدف آن کاربرد علوم اقتصادی در بهره برداری از منابع آب و زمین و قیمت گذاری بهینه آب است. همچنین مباحثی مانند عرضه و تقاضای این دو منبع مورد بحث قرار می گیرد.

توضیحات

درس اقتصاد آب و زمین با توجه به اهمیت بالای آن معمولا در کنار حل تمرین حینِ تدریس مطالب، دو یا سه جلسه فوق برنامه حل تمرین جداگانه، با اجازه مدیرگروه محترم نیاز خواهد داشت.

امتحان میان ترم قطعا با هماهنگی قبلی با دانشجویان تعیین خواهد شد.

عنوان اقتصاد خرد ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان اقتصاد جنگل و مرتع و شیلات
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان اقتصاد خرد ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
تعداد واحد ۳
عنوان اقتصاد محیط زیست
مقطع تحصیلی کارشناسی
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

پرسش و پاسه مستمر در کلاس = حداکثر 2 نمره

میان ترم= 6 نمره

امتحان پایان ترم=12 نمره

روش تدریس

سخنرانی

ارائه جزوه

پرسش و پاسخ و مشارکت دانشجویی

زمان بندی و نحوه ارائه درس

زمان­بندی رئوس مطالب )اهداف مرحله ای):

هفته درسی

اهداف کلی هر هفته درسی

1

مفاهیم محیط زیست و اقتصاد محیط زیست و طبقه بندی آن، ضرورت مطالعه اقتصاد محیط زیست، معرفی مدل تعادل مواد

2

انواع نظام، بوم نظام، قوانین اول و دوم ترمودینامیک و کاربرد آنها، محیط زیست از دیدگاه اسلام

3

شکست بازار، معرفی انواع مالکیت کالا، معرفی اثرات خارجی

4

ساختار بازار و تاثری پیامد جانبی بر ساختار بازار، بازار انحصاری،تابع تقاضای کالاهای عمومی

5

توسعه پایدار، توسعه پایدار ضعیف و قوی، تولید خالص ملی

6

اقتصاد آلودگی، مفاهیم و طبقه بندی آلودگی، مفهوم آلودگی اقتصادی، سطح کارآمد فعالیت آلودگی یا بهینه آلودگی

7

راه های کنترل آلودگی، رهیافت کور، رهیافت نظارت و کنترل، مالیات آلودگی، مقایسه مالیات آلودگی و کنترل مستقیم،

8

یارانه، مجوزهای قابل عرضه به بازار، طرح های سپرده بازپرداخت

9

برچسب های اکولوژیک، تبلیغات، آموزش، راه حل عمومی، روش های عملی کنترل آلودگی

10

رابطه رشد جمعیت و محیط زیست، رشد اقتصادی و نظریه بهبود محیط زیست و معرفی منحنی کوزنتس

11

معرفی و مقدمه روش های ارزشگذاری خدمات محیط زیست، کارکردهای محیط زیست، دلایل ارزشگذاری محیط زیست

12

روش های ارزشگذاری کالاهای زیست محیطی، روش ترجیحات بیان شده، ارزش گذاری مشروط

13

روش ترجیحات آشکاری شده، روش هزینه سفر

14

روش ارزشگذاری HPM،  روش هزینه بازار، روش انتقال منافع

15

نظریه های آلودگی بین الملل، معرفی نظریه بازی ها

16

اقتصاد مناظر طبیعی

منابع

منابع درس:

-کتاب : اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، سوری و ابراهیمی، نشر نورعلم.

-کتاب: اقتصاد محیط زیست برای غیراقتصادانان، ترجمه سیاوش دهقانیان، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

-کتاب: اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی، ولی بریم نژاد، موسسه پژوهش های برنامه ریزی،اقتصادکشاورزی و توسعه.

طرح درس

زمان­بندی رئوس مطالب )اهداف مرحله ای):

هفته درسی

اهداف کلی هر هفته درسی

1

مفاهیم محیط زیست و اقتصاد محیط زیست و طبقه بندی آن، ضرورت مطالعه اقتصاد محیط زیست، معرفی مدل تعادل مواد

2

انواع نظام، بوم نظام، قوانین اول و دوم ترمودینامیک و کاربرد آنها، محیط زیست از دیدگاه اسلام

3

شکست بازار، معرفی انواع مالکیت کالا، معرفی اثرات خارجی

4

ساختار بازار و تاثری پیامد جانبی بر ساختار بازار، بازار انحصاری،تابع تقاضای کالاهای عمومی

5

توسعه پایدار، توسعه پایدار ضعیف و قوی، تولید خالص ملی

6

اقتصاد آلودگی، مفاهیم و طبقه بندی آلودگی، مفهوم آلودگی اقتصادی، سطح کارآمد فعالیت آلودگی یا بهینه آلودگی

7

راه های کنترل آلودگی، رهیافت کور، رهیافت نظارت و کنترل، مالیات آلودگی، مقایسه مالیات آلودگی و کنترل مستقیم،

8

یارانه، مجوزهای قابل عرضه به بازار، طرح های سپرده بازپرداخت

9

برچسب های اکولوژیک، تبلیغات، آموزش، راه حل عمومی، روش های عملی کنترل آلودگی

10

رابطه رشد جمعیت و محیط زیست، رشد اقتصادی و نظریه بهبود محیط زیست و معرفی منحنی کوزنتس

11

معرفی و مقدمه روش های ارزشگذاری خدمات محیط زیست، کارکردهای محیط زیست، دلایل ارزشگذاری محیط زیست

12

روش های ارزشگذاری کالاهای زیست محیطی، روش ترجیحات بیان شده، ارزش گذاری مشروط

13

روش ترجیحات آشکاری شده، روش هزینه سفر

14

روش ارزشگذاری HPM،  روش هزینه بازار، روش انتقال منافع

15

نظریه های آلودگی بین الملل، معرفی نظریه بازی ها

16

اقتصاد مناظر طبیعی

هدف از طرح درس

اهداف کلی درس اقتصاد محیط زیست:

اقتصاد محیط زیست ، شاخه ای متمایز از علم اقتصاد است که ارزش های مربوط به هر دو مقوله اقتصاد و محیط زیست را با هم در نظر می گیرد و گزینه هایی جدید را بر پایه این ارزش ها مطرح می نماید. هدف اصلی آن ایجادتعادل بین فعالیت های اقتصادی و آثا رمحیط زیستی آنها با در نظر گرفتن، معیار کارایی است.در این درس ابتدا در خصوص تعاریف اقتصاد محیط زیست و مشکلات زیست محیطی حاضر در جهان، مفهوم شکست بازار و اثرات جانبی صحبت می شود و سپس به معرفی مبحث آلودگی، سیاست های کنترل آلودگی، ارزشگذاری محیط زیست، مسائل آلودگی بین الملل، مشکلات و اثرات جمغیتی، تاثیر رشد قتصاد بر محیط زیست و در نهایت اقتصاد مناظر طبیعی صحبت می شود. اصول نظری اقتصاد محیط زیست از این جهت طراحی شده است که هزینه های آلودگی و تخریب منابع محیط زیستی و ارزش محیط زیست را محاسبه نماید.

توضیحات

درس اقتصاد محیط زیست با توجه به اهمیت بالای آن معمولا در کنار حل تمرین حینِ تدریس مطالب، دو یا سه جلسه فوق برنامه حل تمرین جداگانه، با اجازه مدیرگروه محترم نیاز خواهد داشت.

امتحان میان ترم قطعا با هماهنگی قبلی با دانشجویان تعیین خواهد شد.

عنوان اقتصاد توسعه تکمیلی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه:ساعت 2
مکان برگزاری دانشکده کشاورزی
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

اقتصاد توسعه مقدماتی

نحوه ارزیابی

پرسش و پاسخ مستمر کلاسی=2

ارائه مقاله در کلاس= 3

امتحان میان ترم=5

امتحان پایان ترم=10

 

روش تدریس

سخنرانی و ارائه جزوه

مشارکتی و با کمک بحث در کلاس و ارائه کلاسی دانشجویان

زمان بندی و نحوه ارائه درس

جلسه اول: مروری بر مطالب اقتصاد توسعه 1

جلسه دوم: ویژگی های مشترک کشورهای در حال توسعه و درس ها و نکات مهم

جلسه سوم: مروری بر ارزش ها و شاخص های مهم توسعه

جلسه چهارم: مروری بر نظریات کلاسیک رشد و توسعه

جلسه پنجم: فقر-نابرابری و توسعه

جلسه ششم: جمعیت و ساختار و ویژگی های جمعیتی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته

جلسه هفتم: بیکاری و مبحث اشتغال در توسعه و مقایسه میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه

جلسه هشتم: رشد درآمد توزیع درآمد و عدالت در توسعه: تجربه و مقایسه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه

جلسه نهم: مدل های معاصر در توسعه

جلسه دهم: :گذار کشاورزی و توسعه روستایی

جلسه یازدهم :مدل های معاصر توسعه یافتگی و کمتر توسعه یافتگی

جلسه دوازدهم: محیط زیست و توسعه

جلسه سیزدهم: توسعه پایدار

جلسه چهاردهم: جمعیت منابع طبیعی و محیط زیست

جاسه پانزدهم:رشد در تقابل با محیط زیست-توسعه روستایی و شهری و مباحث محیط زیستی

جلسه شانزدهم: ماهیت و مسیر تغییرات آب و هوایی و دامنه تخریب محیط زیست در توسعه

جلسه هفدهم: آنچه کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته می توانند انجام دهند.

منابع

توسعه اقتصادی: مایکل پی تودارو و استیون سی اسمیت. ترجمه وحید محمودی-انتشارات دانشگاه تهران.

توسعه اقتصادی در کشورهای جهان سوم: مایکل تودارو. ترجمه فرجادی- انتشارات کوهسار

رشد و توسعه 1 و 2- دکتر مرتضی قره باغیان-نشر نی

 

طرح درس

جلسه اول: مروری بر مطالب اقتصاد توسعه 1

جلسه دوم: ویژگی های مشترک کشورهای در حال توسعه و درس ها و نکات مهم

جلسه سوم: مروری بر ارزش ها و شاخص های مهم توسعه

جلسه چهارم: مروری بر نظریات کلاسیک رشد و توسعه

جلسه پنجم: فقر-نابرابری و توسعه

جلسه ششم: جمعیت و ساختار و ویژگی های جمعیتی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته

جلسه هفتم: بیکاری و مبحث اشتغال در توسعه و مقایسه میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه

جلسه هشتم: رشد درآمد توزیع درآمد و عدالت در توسعه: تجربه و مقایسه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه

جلسه نهم: مدل های معاصر در توسعه

جلسه دهم: :گذار کشاورزی و توسعه روستایی

جلسه یازدهم :مدل های معاصر توسعه یافتگی و کمتر توسعه یافتگی

جلسه دوازدهم: محیط زیست و توسعه

جلسه سیزدهم: توسعه پایدار

جلسه چهاردهم: جمعیت منابع طبیعی و محیط زیست

جاسه پانزدهم:رشد در تقابل با محیط زیست-توسعه روستایی و شهری و مباحث محیط زیستی

جلسه شانزدهم: ماهیت و مسیر تغییرات آب و هوایی و دامنه تخریب محیط زیست در توسعه

جلسه هفدهم: آنچه کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته می توانند انجام دهند.

هدف از طرح درس

هدف از این درس بیان مشکلات کشورهای توسعه نیافته و درحال توسعه در حال رسیدن به توسعه، بیان نظریات و  شاخص های توسعه و درس ها و تجربیات مهم کشورها در مسیر رسیدن به توسعه- ساختهای جمعیتی، مسئله فقر در کشورهای در حال توسعه و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته و  عملکرد توسعه در جهان سوم، شرایط داخلی لازم برای توسعه، شرایط بین المللی، عملکرد بخش ها به ویژه کشاورزی و برنامه ریزی است و در بخش پایانی به مباحث محیط زیستی توسعه، توسعه پایدار، آلودگی، تهدیدهای منابع طبیعی جهانی و نهایت به بایدهای کشورهای در حال توسعه و وظایف توسعه یافته ها در قبال جهان پرداخته می شود.