برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | مبانی میکروبیولوژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | نظر به مشترک بودن ارائه درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع | کتاب میکروبیولوژی براک، انتشارات خانه زیست شناسی، ترجمه دکتر غلامرضا زرینی |
طرح درس | جلسه اول و دوم - میانکنش های میکروبی با انسان: میکروبیوتای طبیعی پوست، حفره ی دهانی، دستگاه گوارشی، سیستم تناسلی-ادراری و نقش آنها در میزبان جلسه سوم و چهارم -ویرولانس و پاتوژنز میکروبی: ارزیابی ویرولانس، ورود پاتوژن به بدن میزبان، چسبیدن، کلونیزه شدن و ایجاد عفونت، تهاجم جلسه پنجم -اگزوتوکسینها، اندوتوکسینها، فاکتورهای میزبانی دخیل در ایجاد عفونت جلسه ششم-ویژگی های عمومی ویروسها، ماهیت ویریون، میزبان ویروسی، سیکل زندگی عمومی ویروس ها شامل اتصال و ورود ویروس، همانندسازی ژنوم، طبقه بندی ویروس ها جلسه هفتم - ایمنی شناسی و دفاع میزبان: سلولها و اندامهای سیستم ایمنی، ایمنی ذاتی، ایمنی اکتسابی جلسه هشتم -آنتی بادیها، سیستم کمپلمان، عرضه آنتی ژن، التهاب، ایمنی طبیعی، ایمنی مصنوعی |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | مبانی فیزیولوژی میکروبی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | نظر به مشترک بودن ارائه درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع | کتاب میکروبیولوژی براک، انتشارات خانه زیست شناسی، ترجمه دکتر غلامرضا زرینی |
طرح درس | جلسه اول- رشد میکروبی: رشد سلولی و تقسیم دوتایی، عوامل تعیین کننده ی شکل سلول، سنتز پپتیدوگلیکان و روش های تقسیم سلولی جلسه دوم- منحنی رشد میکروبی، مفهوم رشد نمایی، محاسبات ریاضی تخمین رشد میکروبی، کشت پیوسته و بچ کالچر جلسه سوم-اندازه گیری رشد میکروبی با رو شهاس شمارش میکروسکپی، شمارش سلولهای زنده، روشهای کدورت سنجی جلسه چهارم- اثرات دما، pH، فشار اسمزی و اکسیژن بر رشد میکروبی، سازگاری های ساختاری و مولکولی میکروبها در محیط های افراطی سردو گرم، اسیدی، بازی، و با فشار اسمزی بالا و خشک جلسه پنجم-کنترل رشد میکروبی: روش های فیزیکی کنترل رشد میکروبها (با استفاده از حرارت، تابش، فیلتراسیون) جلسه ششم-کنترل ضد میکروبی شیمیایی شامل استفاده از ضدعفونی کننده ها، استریل کننده ها وگندزداهای شیمیایی جلسه هفتم:کنترل رشد میکروبها در بدن با آنتی بیوتیکها، تاریخچه شناسایی آنتی بیوتیکها، طبقه بندی آنتی بیوتیکها، رخداد مقاومت به آنتی بیوتیکها، رویکردهای جدید در جهت توسعه و شناسایی ترکیبات ضدمیکروبی جلسه هشتم: ژنتیک پروکاریوت ها، کروموزوم و انواع پلاسمیدها، انتقال افقی ژن در باکتری ها |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | باکتری شناسی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان -اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | نظر به مشترک بودن ارائه درس نیمی از موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 8 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع | کتاب میکروب شناسی پزشکی مورای کتاب میکروب شناسی پزشکی جاوتز کتاب میکروبیولوژی زینسر |
طرح درس | مباحث ذیل شامل طبقه بندی، فاکتورهای ویرولانس و بیماری های حاصل از جنس و گونه باکتری مورد بحث به همراه روش های تشخیص-درمان و پیشگیری از ابتلا جلسه 1و 2: کوکوس های گرم مثبت، استافیلوکوکها جلسه 3و 4: کوکوس های گرم مثبت: استرپتوکوکها جلسه 5 :نایسریا گونوره آ و نایسریا مننژیتیدیس جلسه 6: کمپیلوباکترها جلسه 7: هلیکوباکتر پیلوری جلسه 8: مایکوباکتریوم ها |
هدف از طرح درس | تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | سموم میکروبی و سازو کار عمل |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | -پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان -اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
منابع | The Comprehensive Sourcebook of Bacterial Protein Toxins 4th ed., edited by Joseph Alouf, Daniel Ladant, Michel R. Popoff, 2015 |
طرح درس | جلسه1:مقدمه در مورد جایگاه سموم میکروبی در بین فاکتورهای ویرولانس مهم میکروبها و نقش آنها در سیکل زندگی میکروبها و بیماریزایی آنها جلسه2: نحوه رهاسازی توکسین ها و رسیدن آنها به سلول و مولکول هدف جلسه3: طبقه بندی توکسین ها جلسه4: سوپر آنتی ژن ها جلسه5: بیماریهای مرتبط با سوپر آنتی ژن ها جلسه6: توکسین های آسیب زننده به غشا جلسه7: توکسین های مهار کننده پروتئین سازی (توکسین دیفتری، اگزوتوکسین سودومودوناس ائروجینوزا و شیگاتوکسین) جلسه8: معرفی توکسین های مهار کننده مسیرهای پیام رسانی جلسه9: توکسین وبا و توکسین LT جلسه10: توکسین های آنتراکس و پرتوسیس جلسه11: توکسین های گیکوزیله کننده کلیستریدیال بزرگ جلسه12: توکسین های تغییر دهنده رشته های اکتین جلسه13: نوروتوکسین های کلستریدیومی جلسه14: ژنوتوکسینها جلسه15: اندوتوکسین ها جلسه16:استفاده از توکسین ها در زیست شناسی، درمان و تولید واکسن
|
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | آنتی بیوتیکها و ساز وکار عمل |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان -اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
منابع | Antibacterial agents: chemistry, mode of action, mechanisms of resistance and clinical applications: Anderson R, Groundwater PW, Todd A, Worsley A -John Wiley & Sons; 2012 Antibiotics: Actions, origins, resistance, by C. Walsh. 2003. Washington, DC: ASM Press |
طرح درس | جلسه1: مقدمه، تاریخچه کشف آنتی بیوتکیها جلسه2: دسته بندی انتی بیوتیکها جلسه3: معرفی مراحل سنتز دیواره در باکتری ها و آنتی بیوتیک های مهار کننده سنتز دیواره جلسه 4: بتالاکتامها (پنی سیلین ها) جلسه5: بتالاکتامها (سفالوسپورین ها) جلسه6: بتالاکتامها (کارباپنم ها و مونوباکتامها) جلسه7: گلیکوپپتیدها (ونکومایسین و تیکوپلانین) و لیپوگلیکوپپتیدها جلسه8: فسفومایسین، باسیتراسین و سیکلوسرین جلسه9: معرفی مراحل سنتز پروتئین در باکتری ها و آنتی بیوتکیهای موثر بر پروتئین سازی -آمینوگلیکوزیدها جلسه10: تتراسیکلین ها و ماکرولیدها جلسه11: اگزازولیدینونها و فنیکل ها جلسه12: معرفی آنتی بیوتیکهای موثر بر سنتز اسیدنوکلئیک ( کوئینولون هاو ریفامپین) جلسه13: معرفی آنتی بیوتیکهای مهار کننده سنتز اسیدفولیک (سولفونامیدها و تری متوپریم) جلسه14: معرفی آنتی بیوتیکهای موثر بر غشا (پلی میکسین ها، داپتومایسین و گزامیسیدین ها) جلسه15: معرفی روش های رایج مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیکها جلسه16:آنتی بیوتیک های جدید در حال توسعه نظیر سفیدروکول و مهار کنند های نسل جدید بتالاکتاماز ها و پمپهای افلاکس
|
عنوان | ویروس شناسی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان -اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع | 1.کتاب ویروس شناسی فیلدز(Fields-virology) 2. virology: Principles and Application’ John Carter and Venetia Saunders |
طرح درس | جلسه 1:اجزای ساختاری ویروس -نقش و تقارن کپسید جلسه 2: اجزای ساختاری ویروس-غشای چربی و پپلومرها جلسه 3: ساختار و پیچیدگی های ژنوم ویروسی جلسه 4:اتصال ویروس و ورود ویروس به سلول میزبان جلسه 5:سازو کارهای همانندسازی و رونویسی ژنوم ویروس ها جلسه 6:سازو کارهای خود تجمعی، بلوغ ویروس ها و خروج ویروسهای برهنه و پوشینه دار از میزبان معرفی ساختار ویروس، اعضای خانواده ویروسی، سیکل زندگی ویروس، بیمارهای این خانواده، اپیدمیولوژی، تشخیص و درمان و پیشگیری در جلسات مختلف بشرح زیر: جلسه 7:پاپیلوماویروس ها جلسه 8:هرپس ویریده جلسه 9:پیکورناویریده جلسه 10و 11:پارامیکسوویریده جلسه 12 و 13:رتروویریده جلسه 14و15:هپادناویریده جلسه16: مکانیسم های بیماریزایی و تکامل ویروس ها
|
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | ایمنی شناسی پیشرفته |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان -اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
منابع | ایمونولوژی سلولی و مولکولی ابوالعباس |
طرح درس | جلسه 1: آشنایی با سلول و عملکردهای های سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی جلسه 2:سلول های سیستم ایمنی ذاتی: فاگوسیتها، معرفی مکانیسم های میکروب کشی نوتروفیل ها و ماکروفاژها جلسه 3: عرضه کنندگان آنتی ژن و نقش کامل سلول های دندریتیک، یاداوری مسیرهای مختلف عرضه آنتی ژن با ذکر تمام جزئیات و مولکولهای درگیر در مسیر جلسه 4:نقش سلول های کشنده طبیعی و تنظیم عملکرد آنها توسط گیرنده های فعال کننده و مهاری جلسه 5: شناسایی میکروب ها در سیستم ایمنی ذاتی توسط گیرنده های شناسایی الگو Pattern recognition receptors جلسه 6: Toll-like receptors (TLR)، C-type lectin receptors (CLR), جلسه 7: RIG-like receptors (RLR) ;N-formyl peptide receptors جلسه 8: NOD-like receptors (NLR); Cytosolic DNA sensors(CDS) جلسه 9:معرفی انواع سایتوکاین ها و نقش آنها درتنظیم پاسخ های ایمنی ;اینترفرون ها جلسه 10: اینترلوکین ها ، کموکاین ها، خانواده مولکول های چسبنده، اینتگرین ها و سلکتین ها جلسه 11:ژنتیک ایمونوگلوبولین ها جلسه 12: نقش سلول های بی و آنتی بادی ها در پاسخ های ایمنی جلسه 13: انواع شاخص ها و گیرنده های سلول های تی ، سیگنالینگ و فعال شدن لنفوسیت های تی جلسه 14 : نقش لنفوسیتهای Tدر پاسخ های ایمنی: لنفوسیتهای TH1, TH2, TH17 جلسه 15: پاسخ های سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی در مقابل باکتری های خارج سلولی و قارچ ها، راهکارهای فرار آنها از سازو کارهای ایمنی جلسه 16: پاسخ های سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی در مقابل باکتری های داخل سلولی و ویروس ها و راهکارهای فرار آنها از سازو کارهای ایمنی |
هدف از طرح درس | -تنظیم عناوین مباحث برای جلسات، منطبق بر سرفصل های ارائه شده توسط وزارتخانه -زمانبندی برای امکان ارائه تمامی مباحث موردنیاز برای سرفصل مربوطه |
عنوان | روش ها در میکروبیولوژی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | -پرسش های سرکلاس برای ارزیابی مستمر دانشجویان -اختصاص نمره به فعالیت های دانشجویی درخصوص موضوع درس در قالب سمینارهای کلاسی - ارزیابی کتبی در امتحان آخر ترم |
روش تدریس | توضیح با استفاده از فایل کتاب منبع- پاورپوینت و فیلم های آموزشی |
زمان بندی و نحوه ارائه درس | کل موضوعات و سرفصل دروس ارائه شده توسط دفتر گسترش وزارت علوم در 16 جلسه تنظیم شده است که در هر جلسه موضوع مورد نظر ابتدا ارائه شده و سپس به پرسش های دانشجویان پاسخ داده می شود. |
منابع |
Advanced Techniques in Diagnostic Microbiology: Yi-Wei Tang, Charles W. Stratton; springer Current protocols in microbiology; Richard Coico; Wiley InterScience |
طرح درس | جلسه1:اصول تکنیک های رنگ آمیزی در میکروبیولوژی و متغییرها جلسه2: معرفی روش های مختلف شناسایی میکروب ها (ژنوتیپی، پروتئوتیپی و فنوتیپی) جلسه3: سیستم های شناسایی میکروبی سنتی جلسه4:سیستم های شناسایی میکروبی تجاریAPI system; BBL crystal Systems; BBL Phoenix system ,Vitek جلسه5و 6 :طیف سنجی جرمی و کاربرد آنها در تشخیص باکتری ها جلسه7: معرفی تکنیک های ژنوتایپینگ باکتری ها و کاربرد آنها در میکربیولوژی جلسه 8و9: روش های ژنوتایپینگ مبتنی DNA banding pattern شاملPFGE, RFLP, RAPD-PCR, REP-PCR, DGGE, PCR-RFLP جلسه 10:روش های ژنوتایپینگ مبتنی بر تعیین توالی(MLST;Spa typing و تعیین توالی کل ژنوم ) و تکنیک های مبتنی برهیبریداسیون (DNA Microarray; DNA maroarray) جلسه 11: آشنایی با روش های مختلف استخراج اسیدنوکلئیک از باکتری ها و بررسی کیفیت و کمیت اسیدنوکلئیک استخراج شده جلسه 12:آشنایی با PCR ، PCR چندگانه ، الکتروفوز و اصول طراحی پرایمر جلسه 13:معرفیreal-time PCR و کاربرد های آن در شاخه های مختلف میکروبیولوژی جلسه 14: بررسی بیان ژن در باکتریها با روش RT-qPCR جلسه 15:روش های تعیین حساسیت به ترکیبات ضدمیکروبی جلسه16: تکنیک های اماده سازی نمونه های میکروبی برای میکروسکوپ الکترونی |
هدف از طرح درس | آشنایی با روش ها، دستگاه ها، کیت های تشخیصی و دیتابیس های رایج مورد استفاده در میکروبیولوژی |