برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | طراحی پژوهش در جامعه شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 10 تا 12 |
مکان برگزاری | دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
پیش نیاز درس | - |
منابع | الرک، پاملا ال؛ رابرت بی ستل (1380)، درس نامه پژوهش پیمایشی: رهنمودها و استراتژیهایی برای انجام دادن پیمایش. ترجمه مهراندخت نظام شهیدی و دیگران. تهران: نشر آگاه. ایمان، محمد تقی. (1388)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ارل، ببی (1395)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (دو جلد). ترجمه رضا فاضل. تهران: انتشارات سمت. بیکر، ترز. ال (1388)، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی. |
طرح درس | آشنایی با پارادایمهای مرسوم در تحقیقات علوم اجتماعی (پارادایم اثباتی، تفسیری و انتقادی) - آشنایی با پارادایم اسلامی پژوهش های اجتماعی (مانند نگرش صدرایی) آشنایی با بنیادهای تعریف، تبیین، تحقیق در پارادایمهای علوم اجتماعی ( با تاکید بر ابعاد هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناسی) - آسیب شناسی مسئله یابی در تحقیقات اجتماعی ایران با تاکید بر: جایگاه فهم تاریخی معضلات تمدنی، امتناع اندیشه و عدم توجه به بنیادهای معرفتی: فقدان مسئله بنیادی، عدم توجه به نقش پژوهشگران خویش فرما. - شیوه های مسئله یابی و طراحی پژوهش در پژوهش کمی و کیفی، - آشنایی با عناصر مختلف تهیه پروپوزال در پژوهش کمی و کیفی، - آسیب شناسی پروپوزال نویسی و طراحی پژوهش در ایران - استراتژی پژوهش استقرائی - استراتژی پژوهش قیاسی - استراتژی پژوهش پس کاوی - استراتژی پژوهش استفهامی - آشنایی با سنتهای مفهوم سازی، نظریه پردازی و ساخت مدلهای پژوهش اجتماعی - نحوه تدوین و شیوه ماخذ نویسی |
هدف از طرح درس | دانشجویان باید در این درس با شیوه های مسئله یابی در پژوهش های اجتماعی و شیوه های پروبلماتیک کردن موضوعات پژوهشی آشنا شده و شناختی درباره اشکال مسئله یابی در تاریخ جامعه شناسی ایران و آسیب شناسی آن حاصل نمایند. به علاوه دانشجویان در این درس می بایست ضمن آشنایی با شیوه پروپوزال نویسی در روشهای کمی و کیفی، با نقش و جایگاه مفاهیم، فرضیهها، مدلها، و نظریه ها در روند تحقیق آشنا شوند و اصول منبع نویسی و ارجاع در پژوهشهای اجتماعی را فرا گیرند. |
عنوان | نظریه های کلاسیک جامعه شناسی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 10 تا 12 |
مکان برگزاری | دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
منابع | آرون، ریمون (1377)، مراحل سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. - آزاد ارمکی، تقی (1376)، اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان، از فارابی تا ابن خلدون. تهران:» انتشارات سروش. آزاد ارمکی،؛ تقی (1383)، نظریه های جامعه شناسی. تهران: انتشارات سروش. بودون، ریمون (1383)، مطالعاتی در آثار جامعه شناسان کلاسیک (دو جلد)، ترجمه باقر پرهام، تهران: نشر مرکز. - تنهایی، ابولحسن (1374)، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی. مشهد: نشر مرندیز.
|
طرح درس | تعریف نظریه و کاربردهای آن - تفاوت نظریه (اندیشه) اجتماعی و نظریه جامعه شناسی - انواع تقسیمبندی نظریه های جامعه شناسی: جغرافیایی، مکتبی، دانشگاهی، پیشروان، پارادایمی، عصری (کلاسیک، معاصر و متاخر). - علوم موثر در شکل دهی به زایش نظریات جامعه شناسی در غرب (اقتصاد سیاسی، فلسفه سیاسی و تاریخ) - زمینه های اقتصادی، علمی، تکنیکی و فرهنگی (و تمدنی) در شکل گیری نظریات جامعه شناسی: تحولات پس از رنسانس: نهضت اصلاح دینی، اوماتیسم، شهرنشینی، اکتشافات علمی، انقلاب علمی، روشنگری، انقلاب صنعتی، سرمایه داری، انقلاب سیاسی، شکلگیری دولت-ملتها و غیره. - معرفی پارادایمهای اصلی نظریات جامعه شناسی کلاسیک - بررسی و نقد نظریه های پیشگامان و بنیانگذاران جامعه شناسی (کلاسیکها): اگوست کنت، کاری مارکس، امیل دورکیم، ماکس وبر، گئورگ زیمل - بررسی و نقد نظریه های سایر متفکران موثر در نظریات جامعه شناسی از جمله: چارلز کولی، جرج هربرت مید، تورستن وبلن، جرج هومنز، رابرت پارک، ویلفردو پارتو، فردیناد تونیس، الکسی دوتوکویل، الفردو شوتز - معرفی اجمالی چشم انداز جامعه شناسی پس از جامعهشناسان کلاسیک با تاکید بر بیان مکاتب اصلی جامعه شناسی شامل تفسیری، تضاد، کارکردگرایی، ساختارگرایی، کنش متقابل نمادین، روش شناسی مردمنگارانه و پدیدارشناسانه
|
هدف از طرح درس | هدف از این درس آشنا کردن دانشجویان با سیر تکوین نظریه های جامعه شناسی (به معنای مرسوم آن) است. شکل گیری این نظریات در بستری از نگرش انسانشناسانه و هستی شناسانه رقم خورده است. بنابراین علاوه بر مرور نظریات، نقد آنها در مرکز توجه خواهد بود. |
عنوان | روش تحقیق کیفی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه ساعت 8 تا 10 |
مکان برگزاری | دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | فعالیت های کلاسی در طول نیم سال: 50 درصد آزمون پایان ترم: 50 درصد |
روش تدریس | آموزه های آغازین استاد، بحث و گفتگوی گروهی، انجام تمرینهای کلاسی و کار عملی متناسب با محتوای آموزش داده شده |
منابع |
- استراوس، آنسلم و جولیت کربین (1391)، مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی. فلیک، اووه و همکاران (1397)، راهنمای روش تحقیق کیفی، ترجمه ستار محمدی تلوار، تهران: نشر جامعهشناسان. فلیک، اووه (1397)، درآمدی بر روش کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی محمدپور، احمد (1392)، روش تحقیق کیفی ضد روش 1 و 2، تهران انتشارات جامعه شناسان. |
طرح درس |
- تفاوتهای تحقیق کمی و کیفی - پارادیمهای روش شناسی تحقیق کیفی - آشنایی با طرح مسئله و هدف نویسی، طرح پرسش و ... در روش کیفی. - آشنایی با نحوه تهیه سوابق پژوهشی و چارچوب نظری در روش کیفی، شناسایی مشارکت کنندگان در تحقیق. - آشنایی با تکنیکهای جمع آوری اطلاعات: مصاحبه، مشاهده روش گروه مرکز، تحلیل محتوای کیفی، عکس برداری ضبط صدا و ... - آشنایی با انواع پژوهش کیفی: تحلیل روایت، تحقیق تاریخی تطبیقی، اتنوگرافی، روش پدیدارشناسانه، نظریه زمینه ای، روش نشانه شناسی، تحلیل گفتمان، روش تحقیق فمینیستی - اعتبار و روایی در روش کیفی - آشنایی با شیوه های تحلیل و استفاده از نرم افزارهای کیفی |
هدف از طرح درس | هدف کلی: آشنایی با روش شناسی انواع روشهای کیفی به منظور انجام پژوهشهای کیفی میدانی و غیرمیدانی اهداف ویژه: 1- آشنایی با هستی شناسی و معرفت شناسی روشهای کیفی و پارادایمهای متصور در این زمینه. 2- فراگیری چگونگی به کارگیری روشها و تکنیکهای گوناگون مورد نیاز برای انجام پژوهشهای کیفی. |
عنوان | نظریه های جامعه شناسی و کاربردهای آن در پژوهشهای اجتماعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | چهارشنبه ساعت 8 تا 10 |
مکان برگزاری | دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۲ |
نحوه ارزیابی | فعالیتهای کلاسی در طول نیم سال 40 درصد آزمون پایان نیم سال 60 درصد |
منابع | آرون ریمون (1370)، مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی، باقر پرهام، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی. ریتزر، جرج (1395)، نظریه های جامعه شناسی، هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی. زیتلین، ایروینگ و همکاران (1373)، آینده بنیانگذاران جامعه شناسی، غلام عباس توسلی، تهران: قومس. کالینیکوس آلکس (1383)، درآمدی تاریخی بر نظریه اجتماعی، اکبر معصومی بیگی، تهران: آگه. کوزر لوئیس (1369)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، محسن ثلاثی، تهران: علمی. |
طرح درس |
|
هدف از طرح درس | هدف کلی: به دست آوردن درک عمیق از نظریه های مدرن جامعه شناسی توسط دانشجویان به منظور کاربست آن اهداف ویژه:
|
عنوان | روشها و تکنیکهای تحقیق کیفی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | سه شنبه ساعت 8 تا 10 |
مکان برگزاری | دانشکده حقوق و علوم اجتماعی |
تعداد واحد | ۱ |
نحوه ارزیابی | فعالیت های کلاسی در طول نیم سال: 50 درصد آزمون پایان ترم: 50 درصد |
روش تدریس | آموزه های آغازین استاد، بحث و گفتگوی گروهی، انجام تمرینهای کلاسی و کار عملی متناسب با محتوای آموزش داده شده |
منابع |
- استراوس، آنسلم و جولیت کربین (1391)، مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی. فلیک، اووه و همکاران (1397)، راهنمای روش تحقیق کیفی، ترجمه ستار محمدی تلوار، تهران: نشر جامعهشناسان. فلیک، اووه (1397)، درآمدی بر روش کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی محمدپور، احمد (1392)، روش تحقیق کیفی ضد روش 1 و 2، تهران انتشارات جامعه شناسان.
|
طرح درس |
- تفاوتهای تحقیق کمی و کیفی - پارادیمهای روش شناسی تحقیق کیفی - آشنایی با طرح مسئله و هدف نویسی، طرح پرسش و ... در روش کیفی. - آشنایی با نحوه تهیه سوابق پژوهشی و چارچوب نظری در روش کیفی، شناسایی مشارکت کنندگان در تحقیق. - آشنایی با تکنیکهای جمع آوری اطلاعات: مصاحبه، مشاهده روش گروه مرکز، تحلیل محتوای کیفی، عکس برداری ضبط صدا و ... - آشنایی با انواع پژوهش کیفی: تحلیل روایت، تحقیق تاریخی تطبیقی، اتنوگرافی، روش پدیدارشناسانه، نظریه زمینه ای، روش نشانه شناسی، تحلیل گفتمان، روش تحقیق فمینیستی - اعتبار و روایی در روش کیفی - آشنایی با شیوه های تحلیل و استفاده از نرم افزارهای کیفی
|
هدف از طرح درس | هدف کلی: آشنایی با روش شناسی انواع روشهای کیفی به منظور انجام پژوهشهای کیفی میدانی و غیرمیدانی اهداف ویژه: 1- آشنایی با هستی شناسی و معرفت شناسی روشهای کیفی و پارادایمهای متصور در این زمینه. 2- فراگیری چگونگی به کارگیری روشها و تکنیکهای گوناگون مورد نیاز برای انجام پژوهشهای کیفی. |
عنوان | بینش جامعه شناسی۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | یکشنبه و دوشنبه 8-10 |
عنوان | روش تحقیقی عملی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | دوشنبه ها |
عنوان | نظریه های جامعه شناسی ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد |
زمان برگزاری | دوشنبه 8-10 |
عنوان | کاربرد روش های کمی و کیفی در تحقیقات علوم اجتماعی |
---|---|
مقطع تحصیلی | دکترای تخصصی |
زمان برگزاری | چهارشنبه 8-10 |
عنوان | نظریه های جامعه شناسی ۲ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | چهارشنبه 10-12 |
عنوان | نظریه های جامعه شناسی ۱ |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه 8-10 |