برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | سیستمهای تصویربرداری کارکردی مغز | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد | ||||||||
زمان برگزاری | یکشنبه 15-18 | ||||||||
مکان برگزاری | کلاس 234 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر | ||||||||
تعداد واحد | ۳ | ||||||||
پیش نیاز درس | پردازش سیگنال های دیجیتال | ||||||||
نحوه ارزیابی |
| ||||||||
روش تدریس | در این درس برای ایجاد فضا به پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و بحث سعی می شود. در این راستا تمرینهایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. برای ارائه در کلاس زمینه های پژوهشی به دانشجویان تعریف می شود که حضور همه در جلسات ارائه دانشجویی به همه الزامی است که برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی و در ارزیابی نمره درس هم قابل توجه است. برای این درس جزوهای تدوین شده است که بیش از 90% مطالب جزوه از منابع به زبان اصلی زیر ترجمه و مطابق سرفصل درس تنظیم شده است و بصورت پروژکتوری ارائه می شود. | ||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس | برای این درس جزوه پاورپوینتی از منابع زیر تدوین شده است که فایل به فایل مطابق جدول زمانی فایل پیوستی ارائه می شوند. که سیستم کپی پیست کردن جدول در این پنجره را قبول نکرد درصورتی که برای دیگر درس ها این مشکل پیش نیامد. | ||||||||
منابع |
Fabian Pedregosa-Izquierdo, "Feature extraction and supervised learning on fMRI : from practice to theory", Université Pierre et Marie Curie - Paris VI, 2015. English. ffNNT : 2015PA066015ff. | ||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس -fMRI.pdf | ||||||||
طرح درس | برای ارائه در کلاس، زمینه های پژوهشی به دانشجویان تعریف می شود که حضور همه در جلسات ارائه دانشجویی به همه الزامی است که برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی و در ارزیابی نمره درس هم قابل توجه است. برای این درس جزوه ای تدوین شده است که بیش از 90% مطالب جزوه از منابع به زبان اصلی زیر ترجمه و مطابق سرفصل درس تنظیم شده است و بصورت پروژکتوری ارائه می شود. درس از جزوه مطابق جدول زمانی پیوستی در ساعات برنامه هفتگی تدریس می شود. | ||||||||
هدف از طرح درس | سرفصل این درس شامل روش های تصویربرداری کارکردی در یک نگاه کلی و مقایسه ای، مقدمه و معرفی اجمالی میانی فیزیولوژیکی فعالیت عصبی و مناطق مهم مغز، (MEG: Electroencephalography)مگنتوانسفالوگرافی، سخت افزار و نحوه برداشت سیگنال، فرمول بندی و تحلیل مسئله مستقیم و معکوس برای مکان یابی فعالیت، (EEG: Electroencephalography) الکتروالسفالوگرافی، منشأ سیگنال، سخت افزار و آرتیفکث ها، روش های حل مسئله مستقیم و معکوس و مکان یابی فعالیت، (Functional MRI) تصویربرداری کارکردی تشدید مغناطیسی، رشته پالس های مربوطه (BOLD) ، مرور تصویربرداری کارکردی بر مبنای سطح اکسیژن خون، سخت افزار و نحوه انجام و طراحی آزمایش و جریان (perfusion) تصویربرداری خون رسانی، روش های پردازش داده ها: مدل سازی سیستم همودینامیک ،ICA، Wavelet ، Cross- Corrcelation،t- test ، F- test. GL ، تفریق FMRI ، معرفی نرم افزارهای تحلیل تصاویر PET ، تصویربرداری پزشکی هسته ای، ارتباط آن ها با فیزیولوژی PET و مبانی فیزیکی کارکرد روش های PET ، نحوه انجام آزمایش و روش های تحلیل داده های حاصل، تصویربرداری کارکردی تلفیقی، ملزومات و ملاحظات سخت افزار برداشت همزمان داده، مدل فیزیکی و تحلیل توأم داده ها، (Brain Connectivity) تحلیل ارتباطات مغزی، ارتباطات کارکردی و تأثیری، روش های مبتنی بر مدل و بدون مدل برای تحلیل ارتباطات می باشد. این درس تحت عنوان 3 واحد نظری برای شکل دهی دانش نظری و عملی از دیدگاه کارکردی مغز در زمینه شناخت از ارتباطات معمول و نامعمول نواحی مغزی، شناسایی نقص در ارتباطات و تفاوتها برای تخصص مهندسی پزشکی ارائه و تدریس می شود. |
عنوان | سمینار و روش تحقیق | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی ارشد | ||||||||
زمان برگزاری | سه شنبه 14-16 | ||||||||
مکان برگزاری | کلاس 234 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر | ||||||||
تعداد واحد | ۲ | ||||||||
پیش نیاز درس | ندارد. | ||||||||
نحوه ارزیابی |
| ||||||||
روش تدریس | برای این درس، جزوه ای با تعداد 10 فایل پاورپوینت حاوی مطالبی در زمینه معرفی سایت های آکادمیک، روشهای جستجوی اینترنتی و کتابخانه ای، دزدی ادبی، روشهای تفسیر و تعبیر مباحث علمی، روش تنظیم عنوان مناسب و ملاحظات آن، روش تحقیق و گزارش ادبیات موضوع و حالت موجود زمینه تحقیق، اهمیت چکیده تحقیق و ... در کلاس ارائه می شوند. در جلسات متعدد حداقل یک دانشجو یک مقاله علمی را در قالب کارگاه آموزشی و بحث گروهی بمدت تقریبی نیم ساعت ارائه می دهد. | ||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس | در جلسات اول 10 فایل پاورپوینتی در کلاس تدریس می شوند که در این جلسات حدود نصف کلاس در کلاس ارائه هایی بمدت 20 دقیقه تا نیم ساعت برگزار می کنند. در سه چهار جلسه آخر همه نکات پژوهشی مطروحه در کلاس ها با ارائه های دانشجویان در کلاس مرور شده و بحث های گروهی در کلاس ادامه می یابند. | ||||||||
منابع | 1- Tracey Bretag, "A Research Agenda for Academic Integrity", 2020, Edward Elgar Publishing, Inc. 2-Adrian Wallwork, "English for Academic Research Grammar, Usage and Style", Second Edition 2023, Springer. 3-Adrian Wallwork, "Englishfor Writing Research Papers", Third Edition 2023, Springer. 4-Ekpe Inyang, "Doing Academic Research", 2017, Cambridge Scholars Publishing. 5-Jacqui Ewart and Kate Ames, "Managing Your Academic Research Project", 2020, Springer Nature Singapore Pte Ltd. | ||||||||
طرح درس | هدف این درس نظری عملی تقویت توان پژوهشی دانشجو برای نمایش استعداد خود در تحقیقات نهایی دوره تحصیلی تکمیلی است. لذا برای آشنایی با روش تحقیق و ارائه نتایج آن در کلاس، زمینه های پژوهشی به دانشجویان تعریف می شود که حضور در جلسات ارائه دانشجویی به همه دانشجویان الزامی است که برای تقویت توان پژوهشی، یادگیری اصول و قواعد پژوهش، ارتقا توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی مهم بوده و در ارزیابی درس هم نمره قابل توجه دارد. در هر جلسه قسمتی از وقت کلاس به طور عملی روی همین پروژه های فردی صرف می شود. در این فضا هست که دانشجو همیشه در کلاس آماده بوده و بیش ترین قسمت تکالیف خود را در کلاس انجام داده و در کلاس با دیگران بحث و تعامل داشته باشد. | ||||||||
هدف از طرح درس | هدف درس سمینار پژوهشی، آموزش روند تحقیقات دانشگاهی و راهبردهای حل مسأله بر اساس تحقیقات قبلی دیگران |
عنوان | الکترونیک ۱ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان برگزاری | یکشنبه 10-12، سه شنبه 14-16 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مکان برگزاری | کلاس 267 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد واحد | ۳ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیش نیاز درس | مدارهای الکتریکی 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزیابی |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روش تدریس | در این درس برای ایجاد فضا به پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و بحث سعی زیادی می شود. در این راستا در هر هفته تمرین هایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. در کلاس حل تمرین آنهم تمرین های مشابه حل و رفع اشکال دانشجویان انجام میگیرند که باز حضور در حل تمرین برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع | کتاب مبانی الکترونیک جلد اول، دکتر سید علی میرعشقی، ویرایش دوم | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس الکترونیک 1.pdf | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح درس | طرح درس در قسمت های روش تدریس و نحوه ارائه درس آورده شده اند و لذا همپوشانی دارند که در این درس برای ایجاد فضا به پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و بحث سعی زیادی می شود. در این راستا در هر هفته تمرین هایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. در کلاس حل تمرین درس هم تمرین های مشابه حل و رفع اشکال دانشجویان انجام میگیرند که باز حضور در حل تمرین برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از طرح درس | سرفصل این درس ادوات اولیه الکترونیکی از جمله انواع دیود و ترانزیستور را از دید فیزیکی معرفی و مدارهای عملکردی و موارد کاربردی آنها را نیز یاد می دهد. در تدریس این درس سعی می شود مبانی فکری دانشجو برای خلاقیت و تحقق ایده ها در زمینه کاربرد این مدارها در تجهیزات پزشکی شکل بگیرد. این درس تحت عنوان 3 واحد نظری برای شکل دهی دانش نظری و عملی از دید سخت افزاری برای تخصص مهندسی پزشکی ارائه و تدریس می شود. |
عنوان | ابزار دقیق و اندازه گیری پزشکی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان برگزاری | شنبه 14-16 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مکان برگزاری | کلاس 248 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد واحد | ۲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیش نیاز درس | تجزیه و تحلیل سیستم ها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزیابی |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روش تدریس | برای این درس جزوهای تدوین شده است که بیش از 90% مطالب جزوه از سه منبع به زبان اصلی زیر ترجمه و مطابق سرفصل درس تنظیم شده است و بصورت پروژکتوری ارائه می شود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمان بندی و نحوه ارائه درس |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس اندازه گیری الکترونیکی.pdf | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح درس | در این درس برای ایجاد فضای پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و بحث سعی زیادی می شود. در این راستا در هر هفته تمرین هایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. در کلاس حل تمرین آنهم تمرین های مشابه حل و رفع اشکال دانشجویان انجام میگیرند که حضور در جلسات حل تمرین برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی مفید بوده و در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارد. |