برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان سیستمهای تصویربرداری کارکردی مغز
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری یکشنبه 15-18
مکان برگزاری کلاس 234 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

پردازش سیگنال های دیجیتال

نحوه ارزیابی

امتحان پایان‌ترم

ارائه پروژه درسی برای کلاس

ارزیابی شفاهی و فعالیت دانشجو در

LMS

نوع ارزشیابی

12

5

3

نمره

روش تدریس

در این درس برای ایجاد فضا به پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و  بحث سعی می شود. در این راستا تمرین­هایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته ­ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. برای ارائه در کلاس زمینه ­های پژوهشی به دانشجویان تعریف می شود که حضور همه در جلسات ارائه دانشجویی به همه الزامی است که برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی و در ارزیابی نمره درس هم قابل توجه است.  برای این درس جزوه­ای تدوین شده است که بیش از 90% مطالب جزوه از منابع به زبان اصلی زیر ترجمه و مطابق سرفصل درس تنظیم شده است و بصورت پروژکتوری ارائه می شود.            

زمان بندی و نحوه ارائه درس

برای این درس جزوه پاورپوینتی از منابع زیر تدوین شده است که فایل به فایل مطابق جدول زمانی فایل پیوستی ارائه می شوند.

که سیستم کپی پیست کردن جدول در این پنجره را قبول نکرد درصورتی که برای دیگر درس ها این مشکل پیش نیامد.

منابع

  1. Scott A. Huettel, Allen W. Song, and Gregory McCarthy, "Functional Magnetic Resonance Imaging", Third Edition 2014 by Sinauer Associates.
  2. Stephan Ulmer and Olav Jansen, "fMRI Basics and Clinical Applications", Third Edition 2020, Springer Nature Switzerland AG.
  3. Peter Bandettini, "fMRI", 2020, The MIT Press | Cambridge, Massachusetts | London, England.

Fabian Pedregosa-Izquierdo, "Feature extraction and supervised learning on fMRI : from practice to theory", Université Pierre et Marie Curie - Paris VI, 2015. English. ffNNT : 2015PA066015ff.

فایل پیوست اول طرح درس -fMRI.pdf
طرح درس

 برای ارائه در کلاس، زمینه ­های پژوهشی به دانشجویان تعریف می شود که حضور همه در جلسات ارائه دانشجویی به همه الزامی است که برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی و در ارزیابی نمره درس هم قابل توجه است.  برای این درس جزوه ­ای تدوین شده است که بیش از 90% مطالب جزوه از منابع به زبان اصلی زیر ترجمه و مطابق سرفصل درس تنظیم شده است و بصورت پروژکتوری ارائه می شود.  درس از جزوه مطابق جدول زمانی پیوستی در ساعات برنامه هفتگی تدریس می شود.           

هدف از طرح درس

سرفصل این درس شامل روش های تصویربرداری کارکردی در یک نگاه کلی و مقایسه ای،  مقدمه و معرفی اجمالی میانی فیزیولوژیکی فعالیت عصبی و مناطق مهم مغز،  (MEG: Electroencephalography)مگنتوانسفالوگرافی،  سخت افزار و نحوه برداشت سیگنال، فرمول بندی و تحلیل مسئله مستقیم و معکوس برای مکان یابی فعالیت،  (EEG: Electroencephalography) الکتروالسفالوگرافی، منشأ سیگنال، سخت افزار و آرتیفکث ها،    روش های حل مسئله مستقیم و معکوس و مکان یابی فعالیت، (Functional MRI)  تصویربرداری کارکردی تشدید مغناطیسی، رشته پالس های مربوطه (BOLD) ، مرور تصویربرداری کارکردی بر مبنای سطح اکسیژن خون،  سخت افزار و نحوه انجام و طراحی آزمایش و جریان (perfusion)  تصویربرداری خون رسانی،  روش های پردازش داده ها: مدل سازی سیستم همودینامیک ،ICA، Wavelet ، Cross- Corrcelation،t- test ، F- test. GL ، تفریق FMRI ، معرفی نرم افزارهای تحلیل تصاویر PET ، تصویربرداری پزشکی هسته ای، ارتباط آن ها با فیزیولوژی PET و مبانی فیزیکی کارکرد روش های PET ، نحوه انجام آزمایش و روش های تحلیل داده های حاصل، تصویربرداری کارکردی تلفیقی، ملزومات و ملاحظات سخت افزار برداشت همزمان داده، مدل فیزیکی و تحلیل توأم داده ها، (Brain Connectivity)  تحلیل ارتباطات مغزی،  ارتباطات کارکردی و تأثیری، روش های مبتنی بر مدل و بدون مدل برای تحلیل ارتباطات می باشد. این درس تحت عنوان 3 واحد نظری برای شکل دهی دانش نظری و عملی از دیدگاه کارکردی مغز در زمینه شناخت از ارتباطات معمول و نامعمول نواحی مغزی، شناسایی نقص در ارتباطات و تفاوت­ها برای تخصص مهندسی پزشکی ارائه و تدریس می شود.

عنوان سمینار و روش تحقیق
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری سه شنبه 14-16
مکان برگزاری کلاس 234 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

ندارد.

نحوه ارزیابی

امتحان پایان‌ترم

ارائه پروژه درسی برای کلاس

ارزیابی شفاهی و فعالیت دانشجو در

LMS

نوع ارزشیابی

12

5

3

نمره

روش تدریس

برای این درس، جزوه ای با تعداد 10 فایل پاورپوینت حاوی مطالبی در زمینه معرفی سایت های آکادمیک، روشهای جستجوی اینترنتی و کتابخانه ای، دزدی ادبی، روشهای تفسیر و تعبیر مباحث علمی، روش تنظیم عنوان مناسب و ملاحظات آن، روش تحقیق و گزارش ادبیات موضوع و حالت موجود زمینه تحقیق، اهمیت چکیده تحقیق و ... در کلاس ارائه می شوند. در جلسات متعدد حداقل یک دانشجو یک مقاله علمی را در قالب کارگاه آموزشی و بحث گروهی بمدت تقریبی نیم ساعت ارائه می دهد.

زمان بندی و نحوه ارائه درس

در جلسات اول 10 فایل پاورپوینتی در کلاس تدریس می شوند که در این جلسات حدود نصف کلاس در کلاس ارائه هایی بمدت 20 دقیقه تا نیم ساعت برگزار می کنند.

در سه چهار جلسه آخر همه نکات پژوهشی مطروحه در کلاس ها با ارائه های دانشجویان در کلاس مرور شده و بحث های گروهی در کلاس ادامه می یابند.

منابع

1- Tracey Bretag, "A Research Agenda for Academic Integrity", 2020, Edward Elgar Publishing, Inc.

2-Adrian Wallwork, "English for Academic Research Grammar, Usage and Style", Second Edition 2023, Springer.

3-Adrian Wallwork, "Englishfor Writing Research Papers", Third Edition 2023, Springer.

4-Ekpe Inyang, "Doing Academic Research", 2017, Cambridge Scholars Publishing.

5-Jacqui Ewart and Kate Ames, "Managing Your Academic Research Project", 2020, Springer Nature Singapore Pte Ltd.

طرح درس

هدف این درس نظری عملی تقویت توان پژوهشی دانشجو برای نمایش استعداد خود در تحقیقات نهایی دوره تحصیلی تکمیلی است.  لذا برای آشنایی با روش تحقیق و ارائه نتایج آن در کلاس، زمینه ­های پژوهشی به دانشجویان تعریف می شود که حضور  در جلسات ارائه دانشجویی به همه دانشجویان الزامی است که برای تقویت توان پژوهشی، یادگیری اصول و قواعد پژوهش، ارتقا توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی مهم بوده و در ارزیابی درس هم نمره قابل توجه دارد.  در هر جلسه قسمتی از وقت کلاس به طور عملی روی همین پروژه های فردی صرف می شود. در این فضا هست که دانشجو همیشه در کلاس آماده بوده و بیش ترین قسمت تکالیف خود را در کلاس انجام داده و در کلاس با دیگران بحث و تعامل داشته باشد.
در این درس هر دانشجو یک پروپوزال تحقیقاتی را تهیه و آنرا با پاورپوینت و پروژکتور با حضور همه ارائه می دهد، که باید اصول و روش های تحقیق را استفاده نماید. تمام تکالیف انجام شده در این درس مربوط به پروژه نهایی بوده، که در طول ترم این تکالیف تکمیل و تصحیح شده و در نهایت، جمع آن ها به عنوان یک پروپوزال پژوهشی ارائه خواهد شد. لذا تکالیف باید در زمان مقرر تکمیل و ارسال شوند. فعالیت های فردی و گروهی متعددی در این درس وجود خواهد داشت،که باید به طور جدی توسط دانشجو دنبال شوند. تمام پیش نویس های تکالیف بازخورد دقیق دریافت کرده و برای اخذ نمره قبولی در دوره لازم می باشند.
در درس سمینار، انتخاب موضوع پژوهشی در اختیار خود دانشجوست که معمولا در راستای پایان نامه ایشان می باشد که در واقع سمینار پژوهشی با پروژه تحقیقاتی نهایی یکی نیست ولی در این درس باید موضوعی انتخاب شود که در رابطه با پروژه تحقیقاتی نهایی دانشجو بوده و به درک موضوع آن کمک کند.

هدف از طرح درس

هدف درس سمینار پژوهشی، آموزش روند تحقیقات دانشگاهی و راهبردهای حل مسأله بر اساس تحقیقات قبلی دیگران
می باشد. در این درس سعی می شود دانشجو تکنیک های تفکر انتقادی، مرور ادبیات پژوهش های دیگران، نوشتن، مستندسازی و گزارش شفاهی و کتبی را تمرین کند. مفهوم و روش ذهنی برای حل یک مشکل مهم را در قالب یک موضوع پژوهشی مطرح کند. پژوهش خود را با مرور ادبیات پژوهش هایی که بر محور همان سؤالات وی استوار هستند را انجام می دهد.  در نهایت فعالیت های انجام شده در این درس دانشجو را با استراتژی حل یک مسئله پژوهشی بر اساس یک روش سیستماتیک آماده می کند و مهارت های پژوهشی لازم برای یک فرد با تحصیلات دانشگاهی را به وی می دهد.

 

عنوان الکترونیک ۱
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 10-12، سه شنبه 14-16
مکان برگزاری کلاس 267 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

مدارهای الکتریکی 1

نحوه ارزیابی

امتحان پایان‌ترم

(از مباحث ترانزیستور)

امتحان میان‌ترم

(سه بخش اول تا آخر دیودها)

فعالیت در کلاس حل تمرین و  تکالیف هفتگی

ارزیابی شفاهی و فعالیت دانشجو در

LMS

نوع ارزشیابی

6

6

6

2

نمره

روش تدریس

در این درس برای ایجاد فضا به پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و بحث سعی زیادی می شود. در این راستا در هر هفته تمرین­ هایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته­ ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. در کلاس حل تمرین آن­هم تمرین­ های مشابه حل و رفع اشکال دانشجویان انجام می­گیرند که باز حضور در حل تمرین برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارد.       

زمان بندی و نحوه ارائه درس

منبع موردمطالعه

سرفصل

تاریخ

کتاب مبانی الکترونیک جلد (1)، دکتر سید علی میرعشقی

فصل 1: مقدمه­ای بر فیزیک الکترونیک

(تقسیم بندی اجسام، نیمه هادی های خالص، ناخالص و مولفه­ های جریان  الکتریکی)

10/11/402

//

فصل 1: مقدمه­ای بر فیزیک الکترونیک

(پیوند P-N، معرفی ناحیه تهی و میدان الکتریکی و پتانسیل در آن ، مدار بایاس یا اعمال پتانسیل به پیوند P-N)

24/11/402

//

فصل 2: دیود پیوندی

29/11/402

//

فصل 2: ادامه دیود پیوندی

06/12/402

//

فصل 2: انواع دیود­های پیوندی

08/12/402

//

فصل 3: مدارهای دیودی

13/12/402

//

فصل 3: ادامه مدارهای دیودی (منابع تغذیهDC  و یکسوکنندها)

20/12/402

//

فصل 3: ادامه مدارهای دیودی ( فیلترها و تنظیم کننده ولتاژ)

22/12/402

//

فصل 3: ادامه مدارهای دیودی ( مدارهای کلمپ)

19/01/403

//

رفع اشکال و تمرین

21/01/403

امتحان میان ترم

26/01/403

//

فصل 4: ترانزیستور پیوندی دوقطبی

02/02/403

//

فصل 4: ادامه ترانزیستور پیوندی دوقطبی

04/02/403

//

فصل 5: مدارهای بایاس ترانزیستوری

09/02/403

//

فصل 5: طراحی مدارهای بایاس ترانزیستوری

16/02/403

//

فصل 5: ادامه طراحی مدارهای بایاس ترانزیستوری

18/02/403

//

فصل 6: تقویت کننده­های ترانزیستوری در فرکانس­های پائین

23/02/403

//

فصل 6: ادامه تقویت کننده­های ترانزیستوری در فرکانس های پائین

30/02/403

//

فصل 6: ادامه تقویت کننده­های ترانزیستوری در فرکانس ­های پائین

01/03/403

//

فصل 7: ترانزیستورهای اثر میدان

06/03/403

//

فصل 7: بایاس ترانزیستورهای اثر میدان

13/03/403

//

فصل 7: تقویت سیگنال با ترانزیستورهای اثر میدان

15/03/403

رفع اشکال و تمرین

20/03/403

رفع اشکال و تمرین

27/03/403

منابع

کتاب مبانی الکترونیک جلد اول، دکتر سید علی میرعشقی، ویرایش دوم

فایل پیوست اول طرح درس الکترونیک 1.pdf
طرح درس

طرح درس در قسمت های روش تدریس و نحوه ارائه درس آورده شده اند و لذا همپوشانی دارند که

در این درس برای ایجاد فضا به پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و  بحث سعی زیادی می شود. در این راستا در هر هفته تمرین­ هایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته­ ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. در کلاس حل تمرین درس هم تمرین­ های مشابه حل و رفع اشکال دانشجویان انجام می­گیرند که باز حضور در حل تمرین برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارد.  

هدف از طرح درس

سرفصل این درس ادوات اولیه الکترونیکی از جمله انواع دیود و ترانزیستور را از دید فیزیکی معرفی و مدارهای عملکردی و موارد کاربردی  آنها را نیز یاد می دهد. در تدریس این درس سعی می شود مبانی فکری دانشجو برای خلاقیت و تحقق ایده ­ها در زمینه کاربرد این مدارها در تجهیزات پزشکی شکل بگیرد. این درس تحت عنوان 3 واحد نظری برای شکل دهی دانش نظری و عملی از دید سخت افزاری  برای تخصص مهندسی پزشکی ارائه و تدریس می شود.

عنوان ابزار دقیق و اندازه گیری پزشکی
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری شنبه 14-16
مکان برگزاری کلاس 248 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
تعداد واحد ۲
پیش نیاز درس

 تجزیه و تحلیل سیستم ­ها

نحوه ارزیابی

امتحان پایان‌ترم

فعالیت در کلاس حل تمرین و  تکالیف هفتگی

ارزیابی شفاهی و فعالیت دانشجو در

LMS

نوع ارزشیابی

11

6

3

نمره

روش تدریس

برای این درس جزوه­ای تدوین شده است که بیش از 90% مطالب جزوه از سه منبع به زبان اصلی زیر ترجمه و مطابق سرفصل درس تنظیم شده است و بصورت پروژکتوری ارائه می شود.      

زمان بندی و نحوه ارائه درس

منبع موردمطالعه

سرفصل

تاریخ

جزوه پاورپوینتی درس

فایل اول: مقدمه ­ای بر اندازه­ گیری الکترونیکی

(روش­های اندازه­گیری،  شرایط و بخش های یک سیستم اندازه گیری،  سنسورها)  

07/11/402

//

فایل اول:  مقدمه­ای بر اندازه­گیری الکترونیکی

(ترنسدیوسرها،  دیگر بخش های سنسور، خطاهای اندازه گیری، تحلیل آماری خطای اندازه­ها)

14/11/402

//

فایل دوم:

(ویژگی های استاتیک عناصر اندازه گیری، عناصر حسگر)  

21/11/402

//

فایل دوم:

(اندازه گیری های جابجایی،  سنسور مقاومتی، خازنی و القائی)

28/11/402

//

فایل سوم:  انواع ترنسدیوسرها "مبدل­ها" (ترنسدیوسرهای پیزو الکتریک، ترنسدیوسرهای دما،  الکترودهای حسگری بیوفیزیکی)

05/12/402

//

فایل سوم:   انواع ترنسدیوسرها "مبدل­ها" (پتانسیل های الکترودها و پتانسیل نیم سلولی و روش­های حذف تاثیر آن در اندازه­گیری­ها)

12/12/402

//

فایل سوم:   انواع ترنسدیوسرها "مبدل­ها"

( الکترودهای سطح بدن الکترودهای داخلی،  میکروالکترودها)

19/12/402

//

فایل چهارم:  فشار خون و دیگر اندازه گیری های قلبی عروقی

(انواع اندازه گیری­های فشار خون)

26/12/402

//

فایل چهارم:  فشار خون و دیگر اندازه گیری های قلبی عروقی

(انواع اندازه­گیری جریان و حجم خون)

18/01/403

//

فایل پنجم:  تقویت کننده های ایزولاسیون پزشکی

(انواع متداول تقویت کننده های ایزولاسیون پزشکی)

25/01/403

//

فایل پنجم:  تقویت کننده های ایزولاسیون پزشکی

(فیلترهای متعارف و کاربردشان در تجهیزات پزشکی)

01/02/403

//

فایل ششم:  تقویت کننده های ایزولاسیون پزشکی مغناطیسی

(یک نمونه تقویت کننده ایزولاسیون پزشکی مغناطیسی، استانداردهای سلامتی در تقویت کننده پزشکی)

08/02/403

//

فایل ششم:  تقویت کننده های ایزولاسیون پزشکی مغناطیسی

(ضوابط صدور گواهینامه برای سیستم های پزشکی الکترونیکی، خطرهای جریان نشتی)

15/02/403

//

فایل هفتم:  نمونهتقویت کننده­های ایزولاسیون پزشکی و بلوک­های داخلی آنها

(یک تقویت کننده ایزولاسیون برای اندازه گیری ECG، مبدل ولتاژ به پریود VPC)    

22/02/403

//

فایل هفتم:  نمونهتقویت کننده­های ایزولاسیون پزشکی و بلوک­های داخلی آنها

(تحقق مداریVPC ،کاربردهای VPC)

29/02/403

//

فایل هشتم: سنسورهای

SQUID (superconducting quantum interference device)

)اصول پایه و عملکردی، ابررسانایی  Superconductivity، تونل­زنی جوزفسون

Josephson Tunneling)

15/03/403

//

فایل هشتم: سنسورهای

SQUID (superconducting quantum interference device)

) فاز جفت الکترون­ها Phase of electron pairs، سکوئید DC "DC SQUID"، کاربردهای آن Applications)

20/03/403

رفع اشکال و تمرین

27/03/403

منابع
  1. Dr. R.S. Sedha, ”Electronic Instrumentations and Measurement”, S. CHAND & COMPANY PVT. LTD., 2013.
  2. Rohit Khurana, “Electronic Instrumentation and Measurement”, Founder and CEO, ITLESL, New Delhi India, VIKAS® PUBLISHING HOUSE PVT LTD., 2015.
  3. John Clarke, Alex I. Braginski (Eds.), “The SQUID Handbook: Vol. I Fundamentals and Technology of SQUIDs and SQUID Systems”, WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2004.
فایل پیوست اول طرح درس اندازه گیری الکترونیکی.pdf
طرح درس

در این درس برای ایجاد فضای پرسش و پاسخ، یادگیری مشارکتی و گروهی و  بحث سعی زیادی می شود. در این راستا در هر هفته تمرین ­هایی در سیستم LMS با بازه تحویل دو هفته ­ای تعریف می شود که در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارند. در کلاس حل تمرین آن­هم تمرین­ های مشابه حل و رفع اشکال دانشجویان انجام می­گیرند که حضور در جلسات حل تمرین برای تقویت توان پرسش و پاسخ و یادگیری گروهی مفید بوده و در ارزیابی درس نمره قابل توجهی دارد.