برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

عنوان طراحی سیستم های صنعتی
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 10-12 و سه شنبه 10-12
مکان برگزاری ساختمان 8 کلاس 403
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

Evaluation:

%

DATE

DUE DATE

Assignments

10%

-

-

Quiz

10%

-

-

research

30%

-

1403/10/20

Mid-term Exam

15%

1403/08/26

-

Final Exam

35%

1403/10/24

-

روش تدریس

ارائه سرفصل دروس از روی منابع علمی و مراجع

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته اول: معرفی انواع مسائل طراحی چیدمان و جایابی و اهمیت روزافزون طراحی چیدمان و جایابی در شرایط جدید صنعتی

هفته دوم: مفاهیم کلی طراحی چیدمان و جایابی

هفته سوم: مفاهیم کلی طراحی چیدمان و جایابی

هفته چهارم: نقد و بررسی روشهای کلاسیک و کامپیوتری طراحی چیدمان

هفته پنجم: کاربرد شبیه سازی در طراحی چیدمان و جایابی

هفته ششم: کاربرد تئوری گراف در طراحی چیدمان

هفته هفتم: کاربرد تئوری گراف در طراحی چیدمان

هفته هشتم: کاربرد برنامه ریزی ریاضی در طراحی چیدمان ، ABSMODEL1

هفته نهم: کاربرد برنامه ریزی ریاضی در طراحی چیدمان ، ABSMODEL2 ، QAP

هفته دهم:  کاربرد برنامه ریزی ریاضی در طراحی چیدمان، ABSMODEL3 

هفته یازدهم: کاربرد برنامه ریزی ریاضی در طراحی  مکانیابی(Point Layout) پیوسته: median problem، فاصله پله ای، مربع ، مستقیم 

هفته دوازدهم:     کاربرد برنامه ریزی ریاضی در طراحی  مکانیابی(Point Layout) گسسته: برنامه ریزی حمل و نقل، QAP

هفته سیزدهم:    کاربرد برنامه ریزی ریاضی در طراحی Location-Allocation پیوسته: 

هفته چهاردهم:  کاربرد برنامه ریزی ریاضی در طراحی Location-Allocation گسسته:

هفته پانزدهم: ارائه تحقیق و پژوهش دانشجویان

هفته شانزدهم:  حل تمرین و رفع اشکال

منابع

 Prescribed Texts:

  1. Tompkins, James A. et al. Facilities Planning, Wiley & Sons, Third Edition, 2003.
  2. Heragu, Sunderesh, Facilities Design, PWS, 1997.
  3. Francis, Richard L. et al, Facility Layout and Location: an Analytical Approach, Prentice- hall, 1992.
فایل پیوست اول Industrial Systems Design.pdf
طرح درس

طراحی سیستم های صنعتی

(Advanced Plant Layout)

هدف از طرح درس

رعایت سرفصل مصوب وزارتی و رسیدن به کیفیت مطلوب ارائه دروس

عنوان برنامه ریزی عدد صحیح (Integer Programming)
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری شنبه 10-12 و سه شنبه 10-11
مکان برگزاری کلاس 403 ساختمان 8 دانشکده مهندسی مکانیک- گروه مهندسی صنایع
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

تحقیق در عملیات 1, 2

نحوه ارزیابی

Evaluation: 

%

DATE

DUE DATE

Assignments

15%

-

-

Research Proposal

-

-

1402/12/19

Research

25%

Mid-term Exam

25%

1403/2/08

-

Final Exam

35%

1403/3/29

-

روش تدریس

ارائه سرفصل دروس از روی منابع علمی و مراجع

زمان بندی و نحوه ارائه درس

فصل اول

هفته اول: مقدمه، دسته بندی انواع مسائل IP ، مدل سازی مسائل با MIP/IP

هفته دوم: انواع متغیرهای تصیم گیری در یک مسئله برنامه ریزی عدد صحیح

هفته سوم: استفاده از انواع متغیرها در مدل سازی مسائل IP

هفته چهارم: انواع محدودیت های خاص در مدل سازی IP

فصل دوم. مدل های معرف در IP/MIP

هفته پنجم: مسئله فروشنده دوره گرد(TSP)- مسئله مسیر یابی خودرو (VRP)

هفته ششم: مسئله مکان یابی تجهیزات- مسئله طراحی سیستم های توزیع چند کالایی- مسائل مرتبط با عناصر یک مجموعه

فصل سوم: آزادسازی خطی، شاخه و کران

هفته هفتم: حل مسئله IP با آزادسازی خطی

هفته هشتم: روش شاخه و کران برای حل مسائل MIP/IP

هفته نهم: روش شاخه و کران برای مسائل با ابعاد بزرگ

فصل چهارم : روشهای حل مسائل صفر و یک

هفته دهم: الگوریتم بالاش برای حل مسائل صفر ویک

هفته یازدهم: مسئله کوله پشتی

فصل پنجم: روش صفحات برش

هفته دوازدهم: برش کسری گموری- نکات موجود در نامعادله برش ساده گموری

هفته سیزدهم: برش گموری برای مسائل MIP

فصل ششم

هفته چهاردهم: آزادسازی لاگرانژ برای مسائل IP

فصل هفتم

هفته پانزدهم: روش تجزیه بندرز برای حل مسائل MIP

هفته شانزدهم: مرور و حل تمرین روشهای آزادسازی لاگرانژ و تجزیه بندرز

منابع

                 Prescribed Texts:

  1. Mathematical Programming: Applications and Algorithms, W. Winston, 1997.
  2. Integer Programming, Laurence Wolsey, 19 September 2020
  3. Integer Programming 1st Edition, Laurence Wolsey, Wiley-Interscience, 1999.
  4. برنامه ریزی عدد صحیح: مدلسازی و روش های حل- دکتر کورش عشقی-1398
فایل پیوست اول Integer Programming.docx
طرح درس

/file/download/course/65f7dbbd4824b-integer-programming.docx

هدف از طرح درس

رعایت سرفصل مصوب وزارتی و رسیدن به کیفیت مطلوب ارائه دروس

توضیحات

 

تکالیف درس برنامه ­ریزی عدد صحیح

ترم دوم     1403-1402

الف- مسائل (خود آزمایی) فصلهای 1 ، 3، 4، 5 ، 6 از کتاب  برنامه ریزی عدد صحیح- دکتر کورش عشقی

 

ب- تمرین های پیوست تحویلی حل شود

عنوان اصول مهندسی لوجستیک و زنجیره تامین-Supply Chain& logistics Engineering
مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد
زمان برگزاری دوشنبه 16-14و سه شنبه 12-11
مکان برگزاری کلاس 403 ساختمان 8 دانشکده مهندسی مکانیک
تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

%

DATE

DUE DATE

Research Proposal

-

-

1402/12/19

Research

50%

Case-Study and laboratory

20%

1403/2/08

-

Final Exam

30%

1403/04/06

-

 

 

روش تدریس

ارائه سرفصل دروس از روی منابع علمی و مراجع

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته اول: مفهوم زنجیره عرضه

هفته دوم: مفهوم مدیریت زنجیره عرضه

هفته سوم: تحولات در Business در دهه های اخیر

هفته چهارم: بررسی تحولات در مدیریت تولید و مدیریت لجستیک در دهه های اخیر

هفته پنجم: برنامه ریزی استراتزیک در زنجیره عرضه

هفته ششم: برنامه ریزی استراتزیک در زنجیره عرضه

هفته هفتم: انواع تصمیمات در زنجیره عرضه

هفته هشتم: طراحی زنجیره عرضه

هفته نهم: طراحی زنجیره عرضه

هفته دهم:  تکنولوژی اطلاعات و  زنجیره عرضه

هفته یازدهم:  تکنولوژی اطلاعات و  زنجیره عرضه

هفته دوازدهم:  ارائه Case-study 

هفته سیزدهم: آزمایشگاه زنجیره عرضه برای Beer game

هفته چهاردهم: ارائه پروژه ها

هفته پانزدهم:اندازه گیری بهره وری در زنجیره عرضه

هفته شانزدهم: اندازه گیری بهره وری در زنجیره عرضه

منابع

1- Mentzer, J.T., Supply Chain Management, Sage Publication, 2001.

2- Simchi-levi, D., Kaminsky, P. and Simchi-levi E., Designing and managing the supply chain: Concept, strategies and case studies McGraw-Hill, 2000

3- Handfield, R.,  Nichols E., Introduction to Supply Chain Management,

   Prentice-Hall, 1999

طرح درس

مطالب کلی درس

1- مفهوم زنجیره عرضه

2- مفهوم مدیریت زنجیره عرضه

3- تحولات در Business در دهه های اخیر

4- بررسی تحولات در مدیریت تولید و مدیریت لجستیک در دهه های اخیر

5- برنامه ریزی استراتزیک در زنجیره عرضه

6- انواع تصمیمات در زنجیره عرضه

7- طراحی زنجیره عرضه

8- تکنولوژی اطلاعات و  زنجیره عرضه

9- اندازه گیری بهره وری در زنجیره عرضه

هدف از طرح درس

رعایت سرفصل مصوب وزارتی و رسیدن به کیفیت مطلوب ارائه دروس

عنوان تحقیق در عملیات ۱(Operations Research ۱)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری یکشنبه 12-10 و دوشنبه 10-9
مکان برگزاری کلاس 9 ساختمان 7- گروه مهندسی صنایع
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

جبرخطی و تئوری احتمالات و کاربردهای آن

نحوه ارزیابی

Prescribed Texts:

%

DATE

DUE DATE

Assignments

10%

-

-

Quiz

10%

-

-

Mid-term Exam

30%

1403/2/10

-

Final Exam

50%

1403/3/29

-

روش تدریس

ارائه سرفصل دروس از روی منابع علمی و مراجع

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته اول:   Introduction to Linear Programming

هفته دوم: Introduction to Linear Programming

هفته سوم:   معرفی مدلسازی برنامه ریزی خطی ، عدد صحیح ، و صفر-یک

هفته چهارم: مثالهایی از مدلسازی برنامه ریزی خطی ، عدد صحیح ، و صفر-یک

هفته پنجم:  The Simplex Method

هفته ششم:  The Simplex Method

هفته هفتم:   The Simplex Method

هفته هشتم:  The Revised Simplex Method

هفته نهم:  The Revised Simplex Method

هفته دهم:   Duality of Linear programming

هفته یازدهم:  Duality of Linear programming

هفته دوازدهم:   Duality of Linear programming

هفته سیزدهم:  Sensitivity Analysis

هفته چهاردهم: Sensitivity Analysis

هفته پانزدهم:  Transportation Models

هفته شانزدهم:   Transportation Models

منابع

            Prescribed Texts:

  1. Mathematical Programming: Applications and Algorithms, W. Winston, 1997.
  2. Linear Programming and Network Flows, 3th edition, M. Bazaraa et al., John Wiley, 2005.
  3. Operations Research: An Introduction, 8th edition, H.A. Taha, Prentice Hall, 2006.
  4. Introduction to Operations Research, 8th edition, F.S. Hillier and  G.J. Liberman, MacGraw- Hill, 2005.
  5. برنامه ریزی خطی: مدلسازی و روش های حل- دکتر کورش عشقی- مهندس فرید فرنیا
طرح درس

/file/download/course/65f7e9d9cc001-operations-research-1.docx

هدف از طرح درس

رعایت سرفصل مصوب وزارتی و رسیدن به کیفیت مطلوب ارائه دروس

عنوان برنامه ریزی و کنترل موجودی ۲ (PRODUCTION & INVENTORY CONTROL ۲)
مقطع تحصیلی کارشناسی
زمان برگزاری دوشنبه 9-8 و سه شنبه 10-8
مکان برگزاری کلاس 9 ساختمان 7- گروه مهندسی صنایع
تعداد واحد ۳
پیش نیاز درس

برنامه ریزی و کنترل موجودی 1.

نحوه ارزیابی

Evaluation:

%

DATE

DUE DATE

Assignments

10%

--

--

Quiz

10%

--

--

Mid-term Exam

30%

1403/2/17

--

Final Exam

50%

1403/2/29

--

روش تدریس

ارائه سرفصل دروس از روی منابع علمی و مراجع

زمان بندی و نحوه ارائه درس

هفته اول   مقدمه احتیاجات تولید و برنامه ریزی تولید

هفته دوم :حالت چند محصولی (N محصولی)

هفته سوم برنامه ی تولید برای نیروی انسانی ثابت

هفته چهارم: روش سفارش گسسته پویا برای تقاضای غیر یکنواخت:

هفته پنجم :سیستم های سفارس دهی (R,T), (r,Q)

هفته ششم: سیستم های موجودی یک دوره ای (مدل ساده- مساله ی روزنامه فروش با حالت چند محصولی- وجود محدودیت سرمایه- سیستم موجودی یک دوره ای با دو مرحله ی موجودی شامل مواد اولیه و محصول نهایی- درخت تصمیم برای مساله با دو مرحله موجودی)

هفته هفتم محاسبه ی SS* در سیستم موجودی (r,Q) با فرض استقلال r و Q

هفته هشتم :محاسبه مقادیر بهینه ای r* و Q* در سیستم موجودی (r,Q)

هفته نهم: محاسبه مقادیر بهینه در سیستم موجودی (R,T)

هفته دهم :سیستم موجودی پایه (Base stock)

هفته یازدهم:تخفیف زمانی

هفته دوازدهم:بحث سیستم های موجودی برنامه ریزی شده  (Inventory planning systems)

هفته سیزدهمجدول برگه کنترل (control sheet)-روش های 9 گانه سفارش دهی

هفته چهاردهم:روش های 9 گانه سفارش دهی

هفته پانزدهم:روش های 9 گانه سفارش دهی

هفته شانزدهمبرنامه ریزی تامین مواد "MRP (Materials Requirement planning)

منابع

Prescribed Texts:

  1. Analysis of Inventory System, H. G. Hadley  & T. M. Whitin.1963
  2. Decision System for Inventory Management Production Planning, Rein Peterson  & Edward Silver.1998
  3. Inventory Control (McGraw-Hill series in industrial engineering and management science), Stephen F. Love.1979
  4. Operations Research in Production Planning, Scheduling and Inventory Control, Lynwood A. Johnson and Douglas C. Montgomery. 1974
  5. Principles of Inventory and Materials Managements, Richard J. Tersine.1994
  6. Problems & Solutions in Inventory Management, Dinesh Shenoy • Roberto Rosas, 2018
  7. Material Requirement Planning, Orliky, 1975. 
طرح درس

/file/download/course/65f7ef2d49bdf-inventory-control-2.docx

هدف از طرح درس

رعایت سرفصل مصوب وزارتی و رسیدن به کیفیت مطلوب ارائه دروس