برنامه درسی

لیست برنامه های درسی

پیش نیاز درس

ریاضیات عمومی 1

منابع

1-Vector Mechanics for Engineers Statics and Dynamics (9th edition),

Ferdinand Beer, Jr., E. Russell Johnston, Elliot Eisenberg and Phillip Cornwell

2-Engineering Mechanics Statics (8th Edition),

J. L. Meriam, L. G. Kraige

3- VECTOR MECHANICS FOR ENGINEERS Volume I: Statics

SCHAUM’S SERIES    Joseph F. Shelley

4- Engineering Mechanics: Statics (14th edition)

 Russell C. Hibbeler

 

طرح درس

1- مقدمه (معرفی استاتیک و مفاهیم پایه)

2- استاتیک ذرات (انواع نیروها، مروری بر جبر برداری، تعادل ذره و ..)

3- اجسام صلب (دستگاه نیروهای معادل و ..)

4- تعادل اجسام صلب (معادلات تعادل، انواع تکیه گاه ها و اتصالات، سازه های معین نامعین و...)

5- نیروهای گسترده و مرکز ثقل و مرکز هندسی(ممان استاتیک، ممان اینرسی و...)

 6- تحلیل سازه ها ( خرپا ها و قابها)

7 -تیرها و کابلها ( مفاهیم نیروهای داخلی و...)        

8- تحلیل سازه ها به روش کار مجازی

 

 

هدف از طرح درس

آموزش مفاهیم پایه مکانیک رفتار و بررسی تعادل اجسام صلب و سازه ها در حالت سکون

تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

ارزشیابی مستمر و تکالیف

میان ترم

آزمونهای نهایی (نوشتاری/عملکردی)

پروژه

15 %

%25

60 %

-

 

 

 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
یکشنبه 16-18و چهارشنبه 12-10 دانشکده مهندسی عمران و مرکز تحقیقات زلزله- کلاس 218 - - -
منابع

1-Chopra, Anil K. “Dynamics of Structures” 4th edition, Prentice Hall, 2011.

2- Bozorgnia, Yousef, and Vitelmo V. Bertero, eds. “EARTHQUAKE ENGINEERING From Engineering Seismology to Performance-Based Engineering” 1st edition, CRC Press, 2004.

3- Gioncu, Victor, and Federico Mazzolani.” Earthquake engineering for structural design” 1st edition CRC Press, 2010.

4- Datta, Tushar Kanti. “Seismic analysis of structures” 1st edition John Wiley & Sons, 2010.

5-Elnashai, Amr S., and Luigi Di Sarno.” Fundamentals of earthquake engineering: from source to fragility” 1st edition John Wiley & Sons, 2015.

طرح درس

سرفصل نظری:

تعاریف و مباحث کلی زلزله شناسی و لرزه خیزی و ساز و کار وقوع زلزله و پدیده های مرتبط با آن شامل :

نظریه ی تکتونیک، شدت و بزرگی زلزله و ملاک های سنجش آنها، انواع امواج زلزله، برآورد انرژی آزاد شده توسط زلزله، انواع گسل ها و توان لرزه زایی آنها و...

معرفی و نحوه تعیین مشخصات رکورد های لرزه ای و پارامتر های لرزه ای موثر بر پاسخ سازه ها شامل: مقادیر اوج، زمان دوام، محتوای فرکانسی و..

معرفی طیف پاسخ و تعیین مقادیر طیفی تغییر مکان، سرعت، شتاب، شبه سرعت و شبه شتاب، دیاگرام های طیفی سه گانه.

مقدمه ای بر پردازش سیگنال ها و معرفی پدیده های ایستا و ناایستا، انواع تبدیلات و معرفی تحلیل چند رزولوشنه ( تبدیل فویه و فوریه کوتاه، تبدیل موجک، تبدیل S و تفکیک پذیری فرکانسی زمانی)

معرفی و نحوه تعیین انواع مقیاس های شدت لرزه ای اسکالر و برداری

اثرات نزدیکی ساختگاه به چشمه لرزه زا و جهت داری زلزله

معرفی طیف طراحی و روشهای تعیین آن شامل روش نیو مارک، روش محرز، روش ATC و روش  آیین نامه های UBCو AISC

مفهوم شکل پذیری و ضریب رفتار و انواع طیف های غیر خطی

سرفصل عملی: ندارد

هدف از طرح درس

هدف از ارائه این درس آشنائی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران با مفاهیم پایه زلزله شناسی و لرزه خیزی  از منظر مهندسی و نیز آشنایی با ابزار های تحلیلی جهت استخراج  مشخصات لرزه ای به منظور تحلیل رفتار لرزه ای سازه می باشد

تعداد واحد ۳
نحوه ارزیابی

ارزشیابی مستمر

میان ترم

آزمونهای نهایی (نوشتاری/عملکردی)

پروژه

-

20 %

50 %

30 %

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
يكشنبه 12-10 و سه شنبه10-8 دانشکده مهندسی عمران و مرکز تحقیقات زلزله- کلاس 320 - - -
پیش نیاز درس

ندارد

منابع

1-فاخر، علی (1395) "ابزار عمومی تحقیق"، چاپ هشتم، انتشارات دانشگاه تهران.

2-Thiel D. V. (2014), Research Methods for Engineers, Cambridge University Press.

3-Kothari, C.R. (2004) Research methodology, Methods and techniques, third edition, New age international (p) Limited, publishers.

طرح درس

سرفصل درس:

سرفصل نظری:

1-اصول و مبانی تحقیق

    1. ویژگی های تحقیق (نظام یافتگی، ساده سازی، قابلیت تکرار)
    2. اهداف تحقیق (شناخت و پیش بینی پدیدهها و بهبود روشها)
    3. انواع تحقیق (تجربی و تحلیلی، اکتشافی و تصدیقی، بنیادی و کاربردی)
    4. مراحل تحقیق (انتخاب ایده، مرور منابع، انتخاب روش، انجام کار و ارائه گزارش)
    5. مقایسه تحقیق در دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری

2-یافتن و سازماندهی اطلاعات تحقیقاتی

2-1- کتاب و دایره المعارف

2-2- مقالات و پایان نامهها

2-3- بانکهای اطلاعاتی

2-4- اینترنت و شبکههای مجازی

2-5- معیارهای اعتبارسنجی مقالات و مراجع علمی

2-6- روشهای سازماندهی اطلاعات

2-7- روزآمد بودن در طول دوره تحقیق

3-نگارش و ارائه علمی

3-1- پیشنهاد تحقیق (پروپوزال)

3-2- نگارش و انتشار مقاله

3-3- سخنرانی علمی

3-4- نگارش و تدوین پایان نامه

3-5- دفاع از پایاننامه

3-6- رعایت اخلاق علمی و حرفه ای

هدف از طرح درس

هدف اصلی این درس آشنایی دانشجویان با اصول و مبانی تحقیق، روش تحقیق و همچنین نحوه ارائه مکتوب و شفاهی یافتههای علمی و مهندسی است. دانشجویان در این درس ضمن حضور در کلاس با اهداف و روشهای تحقیق و همچنین روشهای جمعآوری اطلاعات آشنا میشوند. در ضمن اطلاعات گردآوری شده در یک زمینه خاص را در کلاس ارائه می دهند.

تعداد واحد ۲
نحوه ارزیابی

1-دانشجویان موظف به جمع آوری اطلاعات و مرور ادبیات فنی در یک زمینه خاص و تمرین عملی بکارگیری روشهای جمعآوری اطلاعات و ارائه آنها به صورت مکتوب میباشند.

2-ارائه یک سخنرانی علمی کوتاه توسط هر دانشجو و ارزیابی آن توسط استاد و سایر دانشجویان 

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
دوشنبه 16-14 دانشکده مهندسی عمران و مرکز تحقیقات زلزله- کلاس 012 - - -
تعداد واحد ۳

اطلاعات کلاس

زمان برگزاری مکان برگزاری توضیحات فایل پیوست اول فایل پیوست دوم فایل پیوست سوم
پنج شنبه8:00الي11:00 پردیس خودگردان - دانشکده علوم انسانی - - -